МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Управління ліцензування, акредитації та нострифікації

ЛИСТ
22.04.2008 N 6/1-603

Ректорам (директорам) вищих
навчальних закладів

Щодо проекту Ліцензійних умов
надання освітніх послуг у сфері вищої освіти

Управлінням ліцензування, акредитації та нострифікації доопрацьовано з урахуванням отриманих зауважень проект Ліцензійних умов надання освітніх послуг у сфері вищої освіти.

Просимо до 15 травня цього року розглянути запропонований проект і надати свої пропозиції та зауваження.

Інформацію надавати факсом: 246-38-04 або електронною поштою на адресу: dlan@mon.gov.ua.

Начальник управління М.В.Михайліченко

Проект

Затверджено
Наказ Міністерства освіти
і науки України

Ліцензійні умови
надання освітніх послуг у сфері вищої освіти

I. Загальні положення

1.1. Ці Ліцензійні умови розроблені відповідно до Законів України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про вищу освіту" ( 2984-14 ), постанови Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 р. N 1019 "Про ліцензування діяльності з надання освітніх послуг".

1.2. Ліцензійні умови визначають нормативи ресурсного забезпечення освітньої діяльності та інші вимоги.

II. Нормативи та вимоги

Таблиця

                  Нормативи та вимоги підготовки
фахівців з вищою освітою за відповідними
освітньо-кваліфікаційними рівнями
денної форми навчання

------------------------------------------------------------------
| Назва показника | Значення показника (нормативу) за освітньо- |
| (нормативу) | кваліфікаційними рівнями |
| |---------------------------------------------|
| | Молодший |Бакалавр|Спеціаліст|Магістр|
| | спеціаліст | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|----------------------------------------------------------------|
| 1. Загальні вимоги |
|----------------------------------------------------------------|
|1. Результати | + | + | + | + |
|моніторингу ринку | | | | |
|праці та ринку | | | | |
|освітніх послуг, | | | | |
|погоджені з Радою | | | | |
|міністрів АРК, | | | | |
|обласною, | | | | |
|Київською, | | | | |
|Севастопольською | | | | |
|міською державною | | | | |
|адміністрацією | | | | |
|----------------------------------------------------------------|
| 2. Кадрове забезпечення підготовки фахівців заявленої |
| спеціальності |
|----------------------------------------------------------------|
|2.1. | 100 | 100 | 100 | 100 |
|Забезпеченість | | | | |
|дисциплін | | | | |
|навчального плану | | | | |
|науково- | | | | |
|педагогічними | | | | |
|(педагогічними) | | | | |
|працівниками | | | | |
|відповідної | | | | |
|науково- | | | | |
|педагогічної | | | | |
|спеціальності, | | | | |
|кваліфікації (%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|2.2. Частка | | | | |
|лекційних годин | | | | |
|дисциплін | | | | |
|навчального плану,| | | | |
|що викладаються | | | | |
|науково- | | | | |
|педагогічними | | | | |
|(педагогічними) | | | | |
|працівниками з | | | | |
|науковими | | | | |
|ступенями та | | | | |
|вченими званнями | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|2.2.1. соціально- | - | 75 | 85 | 95 |
|гуманітарного | | | | |
|циклу (%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|у тому числі | - | 50 | 50 | 50 |
|науково- | | | | |
|педагогічними | | | | |
|(педагогічними) | | | | |
|працівниками, які | | | | |
|працюють у даному | | | | |
|навчальному | | | | |
|закладі за | | | | |
|основним місцем | | | | |
|роботи (%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|2.2.2. природничо-| - | 75 | 85 | 95 |
|наукового | | | | |
|(фундаментального)| | | | |
|циклу (%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|- у тому числі за | - | 50 | 50 | 50 |
|основним місцем | | | | |
|роботи (%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|- докторів наук | - | 10 | 20 | 40 |
|або професорів (за| | | | |
|основним місцем | | | | |
|роботи) (%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|

|2.2.3. професійно-|        -        |   65   |    80    |  90   |
|практичного | | | | |
|(фахового) циклу | | | | |
|(%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|- у тому числі за | - | 50 | 50 | 50 |
|основним місцем | | | | |
|роботи (%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|- докторів наук | - | 10 | 30 | 60 |
|або професорів (%)| | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|2.3. Частка | 25 | - | - | - |
|аудиторних годин | | | | |
|дисциплін | | | | |
|навчального плану | | | | |
|природничо- | | | | |
|наукового та | | | | |
|професійно- | | | | |
|практичного | | | | |
|циклів, що | | | | |
|виконується | | | | |
|педагогічними | | | | |
|працівниками вищої| | | | |
|категорії, які | | | | |
|працюють в даному | | | | |
|навчальному | | | | |
|закладі за | | | | |
|основним місцем | | | | |
|роботи (%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|2.4. Наявність | + | + | - | - |
|кафедр (циклової | | | | |
|комісії) з | | | | |
|природничо- | | | | |
|наукової | | | | |
|(фундаментальної) | | | | |
|підготовки | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|2.5. Наявність | + | + | + | + |
|кафедри (циклової | | | | |
|комісії) з | | | | |
|професійно- | | | | |
|практичної | | | | |
|(фахової) | | | | |
|підготовки, яку | | | | |
|очолює фахівець, | | | | |
|що працює за | | | | |
|основним місцем | | | | |
|роботи: | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|2.5.1. доктор наук| | | | + |
|або професор | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|2.5.2. кандидат | | + | + | |
|наук або доцент | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|2.5.3. викладачів | + | | | |
|вищої категорії | | | | |
|або викладач | | | | |
|методист | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|2.6. Наявність | | | | + |
|аспірантури з | | | | |
|наукової галузі | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|

|2.7. Частка       |                 |   50   |    50    |  50   |
|науково- | | | | |
|педагогічних | | | | |
|працівників | | | | |
|кафедри фахової | | | | |
|підготовки з | | | | |
|науковими | | | | |
|ступенями, вченими| | | | |
|званнями за | | | | |
|основним місцем | | | | |
|роботи (%) | | | | |
|----------------------------------------------------------------|
| 3. Матеріально-технічне забезпечення |
|----------------------------------------------------------------|
|3.1. Відповідність| + | + | + | + |
|навчальних площ на| | | | |
|одного студента | | | | |
|санітарно- | | | | |
|технічним нормам | | | | |
|ДБН В2.2-3-97 | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|3.2. | | | | |
|Забезпеченість | | | | |
|навчального | | | | |
|процесу та | | | | |
|науково-дослідної | | | | |
|роботи: | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|- спеціалізованими| 100 | 100 | 100 | 100 |
|лабораторіями, | | | | |
|кабінетами тощо | | | | |
|(%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|- обладнанням, | + | + | + | + |
|устаткуванням, | | | | |
|необхідним для | | | | |
|виконання | | | | |
|навчальних планів | | | | |
|та програм | | | | |
|дисциплін | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|3.3. | 70 | 70 | 70 | 70 |
|Забезпеченість | | | | |
|студентів | | | | |
|гуртожитком (у % | | | | |
|від потреби) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|3.4. Кількість | 6 | 12 | 12 | 12 |
|навчальних | | | | |
|комп'ютерів (ПОЕМ)| | | | |
|на 100 студентів | | | | |
|ВНЗ | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|3.5. Наявність | + | + | + | + |
|пунктів харчування| | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|3.6. Наявність | | | | |
|спортивної бази: | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|3.6.1. Спортивний | + | + | + | + |
|зал | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|

|3.6.2. Стадіон    |        +        |    +   |    +     |   +   |
|(спортивний | | | | |
|майданчик) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|3.7. Наявність | + | + | + | + |
|медичного пункту | | | | |
|----------------------------------------------------------------|
| 4. Навчально-методичне забезпечення |
|----------------------------------------------------------------|
|4.1. Наявність | + | + | + | + |
|освітньо- | | | | |
|кваліфікаційної | | | | |
|характеристики | | | | |
|фахівця (у т.ч. | | | | |
|варіативної | | | | |
|компоненти) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|4.2. Наявність | + | + | + | + |
|освітньо- | | | | |
|професійної | | | | |
|програми | | | | |
|підготовки фахівця| | | | |
|(у т.ч. | | | | |
|варіативної | | | | |
|компоненти) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|4.3. Наявність | + | + | + | + |
|засобів | | | | |
|діагностики якості| | | | |
|(у т.ч. | | | | |
|варіативної | | | | |
|компоненти) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|4.4. Відповідність| + | + | + | + |
|навчального плану | | | | |
|освітньо- | | | | |
|професійній | | | | |
|програмі | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|4.5. Наявність | 100 | 100 | 100 | 100 |
|навчально- | | | | |
|методичного | | | | |
|забезпечення | | | | |
|кожної дисципліни | | | | |
|навчального плану | | | | |
|(%): | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|4.5.1. Навчальних | 100 | 100 | 100 | 100 |
|програм дисциплін | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|4.5.2.Планів | 100 | 100 | 100 | 100 |
|семінарських, | | | | |
|практичних | | | | |
|занять, завдань | | | | |
|для лабораторних | | | | |
|робіт | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|4.5.3. Методичних | 100 | 100 | 100 | 100 |
|рекомендацій з | | | | |
|виконання курсових| | | | |
|робіт (проектів) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|4.5.4. Наявність | 100 | 100 | 100 | 100 |
|засобів | | | | |
|діагностики якості| | | | |
|вищої освіти з | | | | |
|дисциплін | | | | |
|навчального плану | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|

|4.5.5.            |       100       |  100   |    100   |  100  |
|Забезпеченість | | | | |
|програмами всіх | | | | |
|видів практик | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|4.5.6. Наявність | + | + | + | + |
|методичних | | | | |
|рекомендацій з | | | | |
|державної | | | | |
|атестації | | | | |
|студентів | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|4.5.7. Навчально- | 100 | 100 | 100 | 100 |
|методичне | | | | |
|забезпечення | | | | |
|самостійної роботи| | | | |
|студентів (%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|4.5.8. Наявність | + | + | + | + |
|критеріїв | | | | |
|оцінювання знань і| | | | |
|вмінь студентів за| | | | |
|дисциплінами | | | | |
|----------------------------------------------------------------|
| 5. Інформаційне забезпечення |
|----------------------------------------------------------------|
|5.1. | 100 | 100 | 100 | 100 |
|Забезпеченість | | | | |
|студентів | | | | |
|рекомендованими | | | | |
|підручниками | | | | |
|(навчальними | | | | |
|посібниками, в | | | | |
|тому числі | | | | |
|електронними), що | | | | |
|містяться у | | | | |
|власній бібліотеці| | | | |
|навчального | | | | |
|закладу, з кожної | | | | |
|дисципліни | | | | |
|навчального плану | | | | |
|(%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|5.2. | 3 | 4 | 4 | 5 |
|Співвідношення | | | | |
|посадкових місць у| | | | |
|власних читальних | | | | |
|залах до | | | | |
|загального | | | | |
|контингенту | | | | |
|студентів (%) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|5.3. | 2 | 3 | 5 | 5 |
|Забезпеченість | | | | |
|читальних залів | | | | |
|вітчизняними та | | | | |
|зарубіжними | | | | |
|періодичними | | | | |
|виданнями з | | | | |
|відповідної галузі| | | | |
|знань (кількість | | | | |
|видань) | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|5.4. Можливість | + | + | + | + |
|доступу викладачів| | | | |
|і студентів до | | | | |
|Інтернет як | | | | |
|джерела | | | | |
|інформації: | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|

|- наявність       |        +        |    +   |    +     |   +   |
|обладнаних | | | | |
|лабораторій | | | | |
|------------------+-----------------+--------+----------+-------|
|- наявність | + | + | + | + |
|каналів доступу | | | | |
------------------------------------------------------------------

Вимоги

1. Нормативи кадрового забезпечення при наданні освітніх послуг з розширення профілю (підвищення кваліфікації) передбачають можливість залучення до навчального процесу провідних фахівців галузі, а також посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування до 70% від загальної чисельності викладачів (в тому числі за сумісництвом).

2. Загальна кількість дисциплін на одного науково-педагогічного (педагогічного) працівника не повинна перевищувати чотирьох на навчальний рік.

3. Відповідність науково-педагогічної спеціальності викладача визначається його спеціальністю за дипломом про освіту, науковим ступенем, вченим званням або наявністю наукових праць, підручників та наукових посібників з грифом МОН або галузевих міністерств з відповідної дисципліни у фахових виданнях за останні п'ять років.

4. При розрахунку частки докторів наук, професорів дозволяється враховувати до 1/3 кандидатів наук, доцентів, які мають стаж безперервної роботи у навчальному закладі не менше 10 років, а також є авторами (співавторами) підручників або навчальних посібників з грифом Міністерства освіти і науки України.

5. Для спеціальностей за напрямами "Специфічні категорії", "Національна безпека", "Мистецтво", "Фізичне виховання" та "Спорт" до викладання можуть залучатися працівники, які мають досвід роботи у відповідній сфері не менше п'яти років та пройшли відповідне стажування або підвищення кваліфікації.

6. Наявні приміщення (навчальні, навчально-виробничі, побутові, спортивні та інші) повинні відповідати санітарним нормам і правилам, державним будівельним нормам України ДБН В.2.2-3-97 "Будинки та споруди навчальних закладів", що затверджені наказом Держкоммістобудування України від 27.06.96 N 117.

7. За наявності в навчальному закладі заочної форми навчання матеріально-технічне забезпечення розраховується з коефіцієнтом 0,25 відносно нормативів для денної форми навчання. Навчально-методичне забезпечення повинно бути 100% з розрахунку 1 комплект навчально-методичних матеріалів з кожної дисципліни на 1 студента заочної форми навчання.

8. Забезпечення навчальною літературою вважається 100% при наявності одного підручника (посібника), у тому числі електронними, за списком літератури, рекомендованої робочою програмою дисципліни, на трьох студентів денної форми навчання.

9. Забезпечення навчального закладу на час ліцензування бакалаврів повинно бути достатнім для першого і другого навчальних років, а надалі - на кожен навчальний рік, наступний за поточним.

III. Інші вимоги

3.1. Додатковими вимогами до навчальних закладів, що здійснюють навчання іноземців за базовими напрямами та підготовка до вступу у вищі навчальні заклади, є:

- наявність правової бази, що регламентує в'їзд іноземців в Україну з метою навчання, перебування в Україні та виїзд на батьківщину;

- наявність системи набору на навчання іноземців (офіційні угоди з іноземними партнерами тощо);

- наявність паспортно-візової служби для обслуговування іноземців (допускається обслуговування на підставі договорів);

- наявність системи медичного обслуговування іноземців, страхування їх здоров'я;

- наявність облаштованих гуртожитків для проживання іноземців та служби безпеки;

- наявність акредитації ВНЗ в цілому та акредитації заявленої спеціальності;

3.2. Для надання освітніх послуг з післядипломної освіти ресурсне забезпечення повинно бути не меншим, ніж для підготовки фахівців за відповідним освітньо-кваліфікаційним рівнем.

3.3. Надання освітніх послуг щодо підготовки до вступу у вищі навчальні заклади громадян України здійснюється згідно з Ліцензійними умовами надання освітніх послуг у сфері загальної середньої освіти.

3.4. Підготовку бакалавра за скороченим терміном навчання дозволяється після акредитації напряму підготовки.

3.5. Навчальні заклади, що отримали ліцензію на надання освітніх послуг, зобов'язані:

- забезпечувати дотримання вимог Законів України та постанов Кабінету Міністрів України в галузі освіти, нормативно-правових документів Міністерства освіти і науки України;

- виконувати ці Ліцензійні умови;

- провадити діяльність відповідно до заявлених під час ліцензування навчальних планів і освітніх програм, установлених обсягів прийому на навчання;

- надавати особам, які вступають до навчального закладу, достовірну інформацію (у тому числі шляхом реклами) про умови приймання, плату за навчання, зміст і форму документів, що видаються після його закінчення.

Начальник управління ліцензування, акредитації та нострифікації М.В.Михайліченко