КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
V сесія V скликання

РІШЕННЯ
N 1080/3913 від 25.10.2007

Про Київську міську програму регулювання
чисельності безпритульних тварин
гуманними методами

Відповідно до пункту 22 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) та Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження" ( 3447-15 ) Київська міська рада ВИРІШИЛА:

1. Заборонити вилов тварин з метою їх знищення на території м. Києва.

2. Затвердити Київську міську програму регулювання чисельності безпритульних тварин гуманними методами в редакції згідно з додатком.

3. Головному управлінню охорони здоров'я та медичного забезпечення виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), районним у м. Києві державним адміністраціям при формуванні проектів бюджетів передбачити забезпечення реалізації заходів, передбачених Київською міською програмою регулювання чисельності безпритульних тварин гуманними методами, на відповідний рік.

4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київради з питань охорони здоров'я та соціального захисту.

Київський міський голова Л.Черновецький

Додаток
до рішення Київради
від 25.10.2007 N 1080/3913

Київська міська програма
регулювання чисельності безпритульних
тварин гуманними методами

Зміст

1. Загальні положення.

2. Проект паспорта програми.

3. Склад проблеми та обґрунтування необхідності її розв'язання програмним методом.

4. Мета програми.

5. Обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми.

6. Строки та етапи виконання програми.

7. Перелік заходів і завдань програми, ресурсне забезпечення програми.

8. Організація управління та контролю за ходом виконання програми.

9. Очікувані кінцеві результати виконання програми.

1. Загальні положення

1. Київська міська програма регулювання чисельності безпритульних тварин гуманними методами (далі - Програма) розроблена відповідно до вимог розпорядження міського голови від 08.02.2006 N 73-01р "Про порядок розроблення, фінансування і моніторингу міських програм та включення їх до щорічних програм соціально-економічного розвитку міста Києва" та наказу Міністерства фінансів України від 29.12.2002 N 1098 "Про паспорти бюджетних програм", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.01.2003 за N 47/7368.

2. Необхідність розроблення Програми викликана великою кількістю безпритульних тварин, що у свою чергу призводить до погіршення санітарно-епідеміологічного та екологічного стану міста, якості життя мешканців і гостей міста, загибелі тварин та жорстокого поводження з ними.

3. Програма спрямована на зменшення чисельності безпритульних собак у місті гуманними методами та конфліктних ситуацій, пов'язаних з перебуванням таких тварин на території м. Києва.

Програма також спрямована на роботу з населенням щодо впровадження в суспільну свідомість стандартів гуманного поводження з тваринами.

4. Програма у своїй основній частині базується на ідеї стерилізації та супроводу безпритульних тварин. Стерилізовані тварини, які повертаються до попереднього ареалу перебування, обов'язково мають бути легко візуально ідентифіковані та знаходитись під опікою фізичної або юридичної особи.

Програма повинна працювати в поєднанні з Київською міською програмою вирішення проблем з утриманням домашніх та інших тварин (рішення Київради від 27.11.2003 N 213/1087, яка містить заходи щодо здійснення контролю за кількістю тварин шляхом ведення обліку та всебічного моніторингу, регулювання кількості безпритульних тварин шляхом їх вилову, стерилізації та утримання в притулках або міні-притулках.

5. Програмою передбачено проведення комплексу управлінських, економічних і правових заходів, направлених на зниження чисельності безпритульних тварин у місті гуманними методами, а саме:

ведення системи всебічного моніторингу з усіх питань, що пов'язані з безпритульними тваринами;

проведення масової стерилізації безпритульних тварин з поверненням до ареалу їх попереднього перебування і поступове, протягом кількох років, значне зниження їх кількості;

організація вилову безпритульних тварин гуманним методом на основі новітніх технологій та кращого міжнародного досвіду;

планування та проведення щорічних протиепізоотичних заходів: обов'язкова вакцинація тварин, що випускаються на волю, від сказу та лептоспірозу з вилученням агресивних і хворих тварин;

проведення інформаційних заходів та навчально-просвітницької роботи.

6. Дія Програми передбачається протягом 2008-2011 років на території м. Києва.

7. У цій Програмі терміни вживаються в такому значенні:

гуманне ставлення до тварин - дії, що відповідають вимогам захисту тварин від жорстокого поводження і передбачають доброзичливе ставлення до тварин, сприяння їх благу, покращення якості їх життя тощо;

безпритульні тварини - собаки та коти, які не мають власника;

опікун безпритульної тварини - фізична особа, яка внесена до єдиного реєстру опікунів безпритульних тварин, безпосередньо супроводжує безпритульну тварину за умов її обліку та ідентифікації у встановленому порядку;

єдиний реєстр опікунів безпритульних тварин - автоматизована система збору, накопичення, обробки та зберігання даних, яку веде комунальне підприємство "Центр ідентифікації тварин", про фізичних чи юридичних осіб, які супроводжують безпритульних тварин, мають відповідні права та обов'язки;

супровід безпритульної тварини - забезпечення її біологічних, видових та індивідуальних потреб без зміни ареалу її перебування;

притулки (міні-притулки) для тварин - спеціально обладнані приміщення або території, що належать юридичній або фізичній особі, призначені для утримання безпритульних тварин, мають відповідні дозволи санітарних і ветеринарних служб;

ідентифікація тварин - присвоєння тварині особистого ідентифікаційного коду;

облік безпритульних тварин - процес визначення та максимального збору ознак та первинних даних, що притаманні чи безпосередньо стосуються безпритульної тварини, проводиться шляхом внесення відповідної інформації до загальної електронної бази непродуктивних тварин в м. Києві;

загальна електронна база даних непродуктивних тварин в м. Києві - автоматизована система збору, накопичення, обробки та зберігання даних про тварин;

тимчасова ізоляція тварин (карантинування) - тимчасове перебування тварин у пунктах перетримки та притулках (міні-притулках) для утримання тварин до вирішення питань, пов'язаних з їх подальшим утриманням;

карантинний майданчик - спеціально обладнані приміщення або частини приміщень, які призначені для тимчасового утримання домашніх тварин у разі їх вилову чи тимчасової ізоляції;

жорстоке поводження з тваринами - поводження з тваринами із застосуванням насильницьких методів, а також нацькування тварин одна на одну, вчинене з хуліганських чи корисливих мотивів, утримання тварин в умовах, які не відповідають фізіологічним та видовим особливостям;

собаки, що визнані небезпечними - собаки, які вже проявили неспровоковану агресію до людей і тварин, що підтверджено відповідним протоколом (актом), складеним за вимогами законодавства України;

собаки загублені і покинуті - це одиночні, зазвичай породні тварини, що мали господаря і дім, але з різних причин втратили їх;

собаки потомствено вуличні - це переважно безпородні тварини, що живуть зграями більш-менш постійного складу, на визначеній "своїй" території (будівельні майданчики, двори і т.д.), що забезпечує їх необхідними для життя умовами. Ці тварини в спільності своїй утворили складну, саморегульовану систему - популяцію, найменшою ланкою якої є зграя. За століття популяція виробила природні механізми боротьби за своє існування із зовнішнім тиском: конкурентами, хворобами та інше. Без урахування цієї обставини неможливо впливати на процеси, що відбуваються при взаємодії популяції тварин та людського суспільства;

спровокована агресія - агресивна поведінка собаки, яка викликана навмисними діями третіх осіб;

шкода, заподіяна третій особі внаслідок агресивної або непередбачуваної дії тварини, - шкода, яка призвела до погіршення фізичного або психічного стану здоров'я людини, ушкодження майна, якщо має місце причинний зв'язок між дією цієї тварини і заподіяною шкодою.

Програма підготовлена Головним управлінням охорони здоров'я та медичного забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) при безпосередній участі комунальних підприємств "Центр ідентифікації тварин", "Київська міська лікарня ветеринарної медицини", "Притулок для тварин" та зацікавлених громадських організацій, які опікуються долею безпритульних тварин.

2. Проект паспорта Програми

           Паспорт бюджетної програми на 2008-2011 роки

------------------------------------------------------------------
|1. |240604, 100203| Головне управління охорони здоров'я та |
| | (КФКВ) | медичного забезпечення |
| | |(найменування головного розпорядника коштів) |
|---+--------------+---------------------------------------------|
|2. |240604, 100203| Головне управління охорони здоров'я та |
| | (КФКВ) | медичного забезпечення, комунальні |
| | | підприємства "Центр ідентифікації тварин", |
| | | "Київська міська лікарня ветеринарної |
| | | медицини", "Притулок для тварин" |
| | | (найменування відповідного виконавця) |
|---+--------------+---------------------------------------------|
|3. |240604, 100203| Київська міська програма регулювання |
| | (КФКВ) | чисельності безпритульних тварин гуманними |
| | | методами |
| | | (найменування бюджетної програми) |
------------------------------------------------------------------

4. Обсяг бюджетного призначення: 76 325 тис.грн., у тому числі:

із загального фонду бюджету - 75 995 тис.грн., ізспеціального фонду - 330 тис.грн., з них:

- на 2008 рік обсяг бюджетного призначення - 43 225 тис.грн., у тому числі із загального фонду бюджету - 200 тис.грн., із спеціального фонду бюджету - 135 тис.грн.;

- на 2009 рік обсяг бюджетного призначення - 10 970 тис.грн., у тому числі із загального фонду бюджету - 10 905 тис.грн., із спеціального фонду бюджету - 65 тис.грн.;

- на 2010 рік обсяг бюджетного призначення - 10 985 тис.грн., у тому числі із загального фонду бюджету - 10 920 тис.грн., із спеціального фонду бюджету - 65 тис.грн.;

- на 2011 рік обсяг бюджетного призначення - 11 010 тис.грн., у тому числі із загального фонду бюджету - 10 945 тис.грн., із спеціального фонду бюджету - 65 тис.грн.

Фінансування заходів Програми здійснюється в межах коштів, передбачених у міському та районних бюджетах в м. Києві на відповідний рік, а також за рахунок коштів від госпрозрахункової діяльності комунальних підприємств "Центр ідентифікації тварин", "Київська міська лікарня ветеринарної медицини", "Притулок для тварин".

5. Законодавчі підстави для виконання бюджетної програми:

------------------------------------------------------------------
| N |Назва нормативно- | Розділ, стаття | У частині... |
| п/п | правового акта | | |
|-------+------------------+------------------+------------------|
| 1. |Закон України |ст. 26 Виключна |Пункт 22 |
| |"Про місцеве |компетенція |частини 1 |
| |самоврядування |сільських, | |
| |в Україні" |селищних, міських | |
| |( 280/97-ВР ) |рад | |
| | |ст. 33 | |
| | |Повноваження у | |
| | |сфері регулювання | |
| | |земельних відносин| |
| | |та охорони | |
| | |навколишнього | |
| | |природного | |
| | |середовища | |
|-------+------------------+------------------+------------------|
| 2. |Закон України "Про|Повністю | |
| |захист тварин від | | |
| |жорстокого | | |
| |поводження" | | |
| |( 3447-15 ) | | |
|-------+------------------+------------------+------------------|
| 3. |Закон України "Про|ст. 5 Об'єкти | ч. 1, 3 |
| |охорону |правової охорони | |
| |навколишнього |навколишнього | |
| |природного |природного | |
| |середовища" |середовища | |
| |( 1264-12 ) |------------------+------------------|
| | |ст. 35 Державний | ч. 2 |
| | |контроль у галузі | |
| | |охорони | |
| | |навколишнього | |
| | |природного | |
| | |середовища | |
|-------+------------------+------------------+------------------|
| 4. |Закон України "Про|Повністю | |
| |забезпечення | | |
| |санітарного та | | |
| |епідемічного | | |
| |благополуччя | | |
| |населення" | | |
| |( 4004-12 ) | | |
|-------+------------------+------------------+------------------|
| 5. |Закон України "Про|Повністю | |
| |захист населення | | |
| |від інфекційних | | |
| |хвороб" | | |
| |( 1645-14 ) | | |
------------------------------------------------------------------

6. Мета бюджетної програми: створення більш комфортних умов для життя людей та гуманного середовища для існування тварин через значне зменшення чисельності безпритульних тварин.

7. Напрями діяльності:

------------------------------------------------------------------
| N | Напрями діяльності |
| п/п | |
|------+---------------------------------------------------------|
| 1. |Нормативно-технічне та методичне забезпечення виконання |
| |заходів Програми |
|------+---------------------------------------------------------|
| 2. |Створення системи всебічного моніторингу з усіх питань, |
| |що пов'язані з безпритульними тваринами |
|------+---------------------------------------------------------|
| 3. |Розширення мережі притулків та міні-притулків для |
| |безпритульних тварин |
|------+---------------------------------------------------------|
| 4. |Виконання заходів з відлову, стерилізації та супроводу |
| |безпритульних тварин, що знаходяться під опікою |
|------+---------------------------------------------------------|
| 5. |Інформаційне забезпечення виконання заходів Програми та |
| |навчально-просвітницька робота |
------------------------------------------------------------------

8. Категорія економічної класифікації:

------------------------------------------------------------------
| КЕКВ | Найменування |
|---------------+------------------------------------------------|
| 1171 |Розробка нормативно-технічної документації |
|---------------+------------------------------------------------|
| 1310 |Субсидії та поточні трансферти підприємствам |
|---------------+------------------------------------------------|
| 2410 |Капітальні трансферти підприємствам: капітальне |
| |будівництво, придбання обладнання і предметів |
| |довгострокового користування, |
| |у т.ч. спецавтотранспорту |
------------------------------------------------------------------

9. Результативні показники, що характеризують виконання бюджетної програми:

------------------------------------------------------------------
| N | Показники |Одиниця| Джерело |Загальний| Спеці- |Разом |
|з/п| |виміру |інформації| фонд | альний | |
| | | | | | фонд | |
|---+--------------+-------+----------+---------+---------+------|
| 1|Затрат | | | | | |
|---+--------------+-------+----------+---------+---------+------|
| |Кількість | гол. | ел. база| 260 | | 260 |
| |стерилізованих| | даних | | | |
| |тварин | | | | | |
|---+--------------+-------+----------+---------+---------+------|
| 2|Продукту | | | | | |
|---+--------------+-------+----------+---------+---------+------|
| |Кількість | гол. | ел. база| 2500 | |10 000|
| |влаштованих | | даних | | | |
| |тварин | | | | | |
|---+--------------+-------+----------+---------+---------+------|
| 3|Ефективності | | | | | |
|---+--------------+-------+----------+---------+---------+------|
| |Кількість | гол. | | 30 000 | |30 000|
| |виловлених | | | | | |
| |тварин | | | | | |
|---+--------------+-------+----------+---------+---------+------|
| 4|Якості | | | | | |
|---+--------------+-------+----------+---------+---------+------|
| |Зменшення | % | | 80% | |80% |
| |кількості | | | | | |
| |безпритульних | | | | | |
| |тварин | | | | | |
------------------------------------------------------------------

3. Склад проблеми та обґрунтування
необхідності її розв'язання
програмним методом

Регулювання чисельності безпритульних тварин є багатопрофільною проблемою і потребує залучення різних структур та організацій міста для її вирішення та планування на довгострокову перспективу. Як показав світовий досвід, масове знищення тварин може тривати нескінченно, не вирішуючи проблему, та є економічно невигідним - на місця вилучених тварин мігрують інші, заповнюючи "екологічні ніші" на вільних територіях. Слід наголосити про необхідність дотримання особистих прав людини на охорону здоров'я від спостерігання за стражданнями, загибеллю безпритульних тварин внаслідок жорстокого поводження з ними.

За результатами проведення всебічного моніторингу з усіх напрямків діяльності, пов'язаних з утриманням тварин в місті у 2005 році, було визначено, що популяція безпритульних тварин поповнюється за рахунок:

розмноження безпритульних тварин;

тварин, які мали власника, але були загублені, викинуті на вулицю, покинуті в місцях несанкціонованого продажу тощо;

безпритульних тварин, які мігрували з приміських районів на так звані "вільні території".

За результатами проведеного соціологічного дослідження в грудні 2006 року, 67,7% респондентів й досі вважають безпритульних тварин невирішеною проблемою для міста. Оцінюючи ефективність означених заходів, респонденти надають перевагу збільшенню кількості притулків (40,59%), стерилізації (31,68%) та інформаційно-просвітницьким заходам (14,52%). Знищення безпритульних тварин вважає ефективним лише кожен десятий респондент (11,55%).

Програмою передбачено створення ефективного механізму взаємодії виконавчих органів Київської міської ради, відповідних служб, установ, комунальних підприємств, громадських організацій та фізичних осіб щодо регулювання кількості безпритульних тварин на основі гуманного поводження та відповідального ставлення до них.

Серед важливих факторів і проблем щодо регулювання чисельності безпритульних тварин в м. Києві, потрібно виділити такі:

1. Нормативно-правові: неврегульовані на нормативно-правовому рівні питання відлову, перетримки, системи обліку, ідентифікації та супроводу безпритульних тварин, що знаходяться під опікою фізичної чи юридичної особи, а також механізми економічного забезпечення вирішення проблемних питань, що пов'язані з безпритульними тваринами.

2. Організаційно-економічні: недостатня кількість притулків і відсутність міні-притулків, недостатній рівень прозорості системи фінансового забезпечення питання відлову та утримання безпритульних тварин у притулку за рахунок міського бюджету, не передбачено видатки на розвиток системи заохочення фізичних осіб, що опікуються безпритульними тваринами, - їх обліку та ідентифікації і супроводу безпритульних тварин, проведення тематичних інформаційно-просвітницьких заходів тощо.

3. Виробничо-технічні: недостатня комунальна виробничотехнічна база щодо ветеринарного обслуговування і післяопераційного утримання безпритульних тварин, транспортування, введення сучасних гуманних методів їх знерухомлення та вилову.

Раніше чисельність безпритульних тварин регулювалася шляхом відлову і знищення, але такій підхід вступав у конфлікт з популяційними законами природи, за якими чисельність зграй відновлюється, тобто забезпечувалося відтворення популяції. Жорстокість методу викликала численні скарги населення. Таким чином проблема не вирішувалася принципово, а чисельність безпритульних тварин не зменшувалась.

Враховуючи поділ безпритульних собак на дві категорії, слід зазначити, що Програма приділяє основну увагу собакам потомствено вуличним, чисельність яких найбільша, пропонує принципово нові шляхи і методи, що зроблять неможливим їх відтворення.

Проблема регулювання чисельності безпритульних собак, яка утворюється за рахунок загублених і покинутих, потребує розробки інших програмних заходів, що є другим напрямком діяльності з охорони тварин.

Зокрема, причинами появи безпритульних тварин на вулицях міста є:

низький рівень культури населення у сфері поводження з домашніми тваринами;

недосконала система обліку собак, що належать власникам;

недостатня робота з власниками собак, у тому числі в адміністративно-правовому полі і допомоги в стерилізації для запобігання появи небажаного потомства;

недосконала система пошуку загублених тварин;

недостатня кількість притулків та відсутність міні-притулків.

Програма є науково обґрунтованою, ефективною, морально спроможною та враховує специфіку м. Києва.

4. Мета Програми

Основною метою Програми є зменшення кількості безпритульних тварин у м. Києві на основі гуманного та відповідального ставлення до них, визначення прав та обов'язків фізичних та юридичних осіб, які опікуються безпритульними тваринами, участі у вирішенні питання відповідних структурних підрозділів виконавчого органу Київської міської ради, служб, установ, комунальних підприємств у цій сфері за відсутності чіткої нормативно-правової бази на державному рівні.

Завданнями Програми є:

проведення всебічного моніторингу з усіх напрямків, що пов'язані з безпритульними тваринами (збір, аналіз та обробка даних про кількість, склад, ареал перебування тощо);

створення більш комфортних умов для життя людей та гуманного середовища для існування тварин через значне зменшення чисельності безпритульних тварин;

збільшення кількості притулків та міні-притулків для безпритульних тварин;

проведення наукових досліджень стосовно визначення об'єктів та категорії ризику, пов'язаних з безпритульними тваринами, з метою підготовки заходів щодо запобігання зооантропонозним захворюванням;

створення єдиного реєстру опікунів безпритульних тварин в м. Києві;

розробка і впровадження системи обліку та ідентифікації безпритульних тварин;

розробка і впровадження системи масової стерилізації, щеплення, профілактичних обробок безпритульних тварин;

розробка і впровадження заходів щодо підтримки супроводу безпритульних тварин протягом життя;

розробка і впровадження системи інформаційно-просвітницьких заходів стосовно гуманного поводження з безпритульними тваринами, влаштування безпритульних тварин, пропагування стерилізації домашніх тварин тощо.

5. Обґрунтування шляхів і засобів
розв'язання проблеми

До виконання Програми можуть в установленому порядку залучатися науково-дослідні і наукові установи, підприємства та організації м. Києва.

Перш за все необхідно вивчити питання зменшення кількості безпритульних тварин гуманними методами, на основі відповідних наукових досліджень, для подальшого наукового обґрунтування планування заходів регулювання чисельності цих тварин, проведення протиепізоотичних заходів в місті.

Для покращення ефективності контролю в сфері поводження з безпритульними тваринами створюється єдиний реєстр опікунів безпритульних тварин.

Єдиний реєстр опікунів безпритульних тварин веде комунальне підприємство "Центр ідентифікації тварин".

Комунальне підприємство "Центр ідентифікації тварин" встановлює порядок проведення обліку та ідентифікації безпритульних тварин, які знаходяться під опікою фізичної особи, з відповідними обліковими та іншими формами, адаптованими до міжнародних вимог.

Облік та ідентифікація безпритульних тварин

Облік та ідентифікація безпритульних тварин проводиться комунальним підприємством "Центр ідентифікації тварин", як адміністратором єдиної бази даних непродуктивних тварин в м. Києві.

Вилов безпритульних тварин

Вилов безпритульних тварин здійснюється комунальним підприємством "Притулок для тварин" відповідно до заявок юридичних осіб або опікунів, на території яких знаходяться такі тварини.

У випадку шкоди, заподіяної третій особі внаслідок агресивної або непередбаченої дії тварини, вилов тварин може здійснюватись за заявками юридичних осіб до комунального підприємства "Притулок для тварин".

Вилов тварин може здійснюватись тільки персоналом, який має відповідну кваліфікацію і допуск, будь-якими незабороненими засобами і методами з додержанням принципів моралі і виключаючи жорстоке поводження з тваринами, а саме:

медикаментозний - введення в організм тварини спеціальних лікарських засобів (снодійні, міорелаксанти, транквілізатори), що забезпечують знерухомлення тварини. Для цієї мети використовують приманки, шприци спеціальної конструкції, духові трубки або рушниці;

механічний - вилов тварин за допомогою спеціальних механічних пристосувань (петлі, сачки, сітки, жорсткі нашийники) або руками (тільки тварин, які визнані потенційно безпечними);

комбінований - з застосуванням медикаментозного та механічного способів вилову.

При надходженні заявки на вилов тварини комунальне підприємство "Притулок для тварин" зобов'язане передати повну інформацію (назва юридичної особи, адреса, кількість тварин, причина заяви та ін.) до громадських організації м. Києва, статутною метою діяльності яких є охорона та захист тварин від жорстокого поводження, не менше ніж за три дні до виїзду бригади по вилову.

Виловлені тварини транспортуються до місць утримання спеціально обладнаними автомобілями (групою або індивідуально) в клітках.

Карантинування виловлених тварин

Виловлені тварини підлягають карантинуванню протягом 10 днівна карантинному майданчику.

Під час карантинування тварини повинні утримуватися індивідуально у спеціально обладнаних вольєрах із забезпеченням повної ізоляції.

Тваринам під час карантинування повинні бути забезпечені необхідні біологічні, видові та індивідуальні потреби. Забороняється жорстоко поводитися з тваринами.

Стерилізація, вакцинація та профілактичні
обробки безпритульних тварин

Безпритульна тварина, що знаходиться під опікою, підлягає обов'язковій стерилізації, вакцинації від інфекційних захворювань.

Ветеринарні процедури з тваринами, які можуть заподіяти їм біль, повинні проводитися в умовах знеболювання, за винятком тих процедур, що відповідно до ветеринарних правил виконуються без анестезії.

Після стерилізації тварина повинна забезпечуватися післяопераційною перетримкою в установі ветеринарної медицини або притулку на термін, що встановлений за медичними показниками.

Стерилізація з післяопераційною перетримкою, вакцинація та профілактичні обробки безпритульних тварин проводяться на базі комунальних підприємств "Притулок для тварин" та "Київська міська лікарня ветеринарної медицини", а також в інших установах ветеринарної медицини (за згодою).

Після стерилізації тварини підлягають ідентифікації і після перетримки можуть бути передані власнику, опікуну або повернуті до місця відлову. Виключенням є тварини, які були вилучені у громадян за рішенням суду, - такі тварини можуть бути передані тільки іншим власникам.

У період перетримки для вирішення питання подальшого влаштування тварин інформація про них подається до засобів масової інформації та громадських організацій, які опікуються долею безпритульних тварин.

Евтаназія безпритульної тварини проводиться в установах ветеринарної медицини або притулках виключно у разі травми або хвороби, що не сумісні з життям та у разі агресивності, що не підлягає корекції.

Рішення про необхідність евтаназії безпритульної тварини приймає спеціальна комісія, до складу якої обов'язково входять представник громадської організації та опікун (за наявністю).

Забороняються негуманні методи евтаназії тварин. Приміщення, де проводиться евтаназія тварин, повинно бути відокремлене від приміщення, де утримуються тварини.

Супровід безпритульних тварин

Супровід безпритульних тварини проводиться опікунами цих тварин за активної підтримки органів місцевої влади та громадських організацій м. Києва.

Після стерилізації тварини повертаються до ареалу колишнього перебування під опіку фізичної чи юридичної особи. Такі тварини, щеплені проти інфекційних захворювань, стають епізоотично безпечні та не дають приплоду. Через певний час починається значне природне зменшення їх чисельності. Заміщення "вибулих" нестерилізованими тваринами неможливе, оскільки навколо вже стерилізовані зграї. Собаки почнуть зникати з вулиць.

Для упорядкування оперативної роботи з безпритульними тваринами, а також в інших цілях створюється база даних опікунів безпритульних тварин, яку веде комунальне підприємство "Центр ідентифікації тварин".

В обов'язки опікунів безпритульних тварин входить:

забезпечувати догляд за безпритульними тваринами, що знаходяться під їх опікою, з урахуванням їх біологічних, видових та індивідуальних потреб і особливостей,

повідомляти комунальне підприємство "Київська міська лікарня ветеринарної медицини" про випадки захворювання опікуваних тварин, а також місцеві установи санітарно-епідеміологічної та/або ветеринарної служб про випадки укусів або травмування цією твариною людей;

гуманно поводитись з безпритульними тваринами і повідомляти правоохоронні органи про випадки жорстокого поводження з тваринами, а комунальне підприємство "Центр ідентифікації тварин" у випадку загибелі або зникнення опікуваної тварини.

Реалізація Програми повинна здійснюватися гуманними методами, що виключають жорстоке поводження з тваринами, відповідно до чинного законодавства України.

Інформаційне забезпечення виконання заходів
Програми та навчально-просвітницька робота

Цей напрямок Програми передбачає такі заходи:

підготовка та проведення тематичних лекцій, семінарів, круглих столів конференцій та нарад з працюючими в цій сфері структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради, відповідними службами, установами, комунальними підприємствами, громадськими організаціями;

проведення просвітницької роботи серед населення з питань, пов'язаних з гуманним ставленням до тварин;

проведення навчання з підвищення кваліфікації: спеціалістів з вилову безпритульних тварин, лікарів ветеринарної медицини тощо;

видання та розповсюдження тематичних друкованих видань: буклетів, плакатів, пам'яток для проведення просвітницької роботи серед опікунів безпритульних тварин та мешканців міста;

розробка та запровадження просвітницьких проектів у дитячих навчальних закладах щодо гуманного поводження з тваринами та захисту їх від жорстокого поводження;

виготовлення та розміщення соціальної реклами (інформаційних носіїв, стендів, листівок, відео- та аудіороликів);

участь в інформаційних кампаніях та культурно-масових заходах із залученням засобів масової інформації;

проведення консультацій з населенням стосовно опіки над безпритульними тваринами, що перебувають на території міста;

пропаганда гуманного поводження з безпритульними тваринами у засобах масової інформації.

6. Строки та етапи виконання Програми

------------------------------------------------------------------
| N | Етапи виконання Програми |Строки виконання Програми |
| п/п | | |
|-------+----------------------------+---------------------------|
| 1 |Розробка необхідного |Січень-травень 2008 року |
| |нормативно-технічного та | |
| |методичного забезпечення | |
| |виконання заходів Програми | |
|-------+----------------------------+---------------------------|
| 2 |Забезпечення необхідної | 2008-2009 роки |
| |матеріально-технічної бази | |
| |для виконання заходів | |
| |Програми | |
|-------+----------------------------+---------------------------|
| 3 |Виконання інших заходів | 2008-2011 роки |
| |Програми | |
------------------------------------------------------------------

7. Перелік заходів і завдань Програми,
ресурсне забезпечення Програми

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
| Завдання та |Відповідальний | Термін | Обсяг фінансування (тис.грн.), джерело фінансування |
| найменування | виконавець |виконання |----------------------------------------------------------|
| заходу | | | Джерело |Усього | У тому числі по роках |
| | | |фінансування | | |
| | | |----------------------+-----------------------------------|
| | | | | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 1. Нормативно-технічне та методичне забезпечення виконання заходів Програми |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|
|Розробка |Головне | Січень - |Спецфонд |------ |------ | | | |
|відповідних |управління | травень | | | | | | |
|нормативно- |охорони | 2008 | | | | | | |
|розпорядчих |здоров'я та | | | | | | | |
|актів, положень |медичного | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|та нормативів для|забезпечення | |Загальний | 150,0 | 150,0 | - | - | - |
|забезпечення | | |фонд | | | | | |
|ефективного та | | | | | | | | |
|прозорого | | | | | | | | |
|виконання заходів| | | | | | | | |
|Програми | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Розробка |Комунальні | Січень - |Спецфонд | 20,0 | 20,0 | - | - | - |
|методичного |підприємства | березень | | | | | | |
|забезпечення |"Центр | 2008 | | | | | | |
|вилову, |ідентифікації | | | | | | | |
|транспортування |тварин", | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|та супроводу |"Київська | |Загальний | 50,0 | 50,0 | - | - | - |
|безпритульних |міська лікарня | |фонд | | | | | |
|тварин, у т.ч. |ветеринарної | | | | | | | |
|проведення |медицини" та | | | | | | | |
|протиепізоотичних|"Притулок для | | | | | | | |
|заходів |тварин" | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Вивчення |Комунальні | Січень - |Спецфонд | 15,0 | 15,0 | - | - | - |
|можливостей |підприємства | березень | | | | | | |
|застосування та |"Київська | 2008 | | | | | | |
|використання |міська лікарня | | | | | | | |
|препаратів, що |ветеринарної | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|використовуються |медицини" та | |Загальний | 50,0 | 50,0 | - | - | - |
|за кордоном для |"Притулок для | |фонд | | | | | |
|знерухомлення під|тварин" | | | | | | | |
|час вилову та/або| | | | | | | | |
|евтаназії тварин | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Розробка |Комунальне | Січень - |Спецфонд |------ |------ | | | |
|проектних |підприємство | травень | | | | | | |
|пропозиції для |"Притулок для | 2008 |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|будівництва міні-|тварин" | |Загальний | 200,0 | 200,0 | - | - | - |
|притулків | | |фонд | | | | | |
| | | | | | | | | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|  2. Створення системи всебічного моніторингу з усіх питань, що пов'язані з безпритульними тваринами   |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|
|Ведення системи |Комунальні |Постійно |Спецфонд | 60,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 |
|електронного |підприємства | | | | | | | |
|обліку опікунів |"Центр | | | | | | | |
|безпритульних |ідентифікації | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|тварин та тварин,|тварин", | |Загальний |------ |------ | | | |
|що знаходяться |"Київська | |фонд | | | | | |
|під опікою |міська лікарня | | | | | | | |
| |ветеринарної | | | | | | | |
| |медицини" та | | | | | | | |
| |"Притулок для | | | | | | | |
| |тварин" | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Організація та |Комунальне | Січень - |Спецфонд | 50,0 | 50,0 | - | - | - |
|технічне |підприємство | березень | | | | | | |
|забезпечення для |"Центр | 2008 |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|запровадження |ідентифікації | |Загальний | 50,0 | 50,0 | - | - | - |
|служби пошуку |тварин" | |фонд | | | | | |
|загублених | | | | | | | | |
|тварин | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Проведення |Комунальні |Постійно |Спецфонд | 45,0 | - | 15,0 | 15,0 | 15,0 |
|цільового |підприємства | | | | | | | |
|моніторингу |"Центр | | | | | | | |
|довкілля, |ідентифікації | | | | | | | |
|пов'язаного з |тварин", | | | | | | | |
|безпритульними |"Київська | | | | | | | |
|тваринами та |міська лікарня | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|визначенням |ветеринарної | |Загальний | 120,0 | 120,0 | - | - | - |
|об'єктів та |медицини" та | |фонд | | | | | |
|категорій ризику,|"Притулок для | | | | | | | |
|підготовка |тварин" | | | | | | | |
|заходів по | | | | | | | | |
|запобіганню | | | | | | | | |
|зооантропонозним | | | | | | | | |
|захворюванням | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Забезпечення |Комунальне |Постійно |Спецфонд |------ |------ | | | |
|системи контролю |підприємство | | | | | | | |
|щодо жорстокого |"Центр | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|поводження з |ідентифікації | |Загальний | 300,0 | 150,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 |
|тваринами, у т.ч.|тварин" | |фонд | | | | | |
|безпритульними | | | | | | | | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|              3. Розширення мережі притулків та міні-притулків для безпритульних тварин                |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|
|Розширення та |Комунальне | Січень - |Спецфонд |------ |------ | | | |
|упорядкування |підприємство | травень | | | | | | |
|території |"Притулок для | 2008 |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|притулку для |тварин" | |Загальний |7500,0 |7500,0 | - | - | - |
|безпритульних | | |фонд | | | | | |
|тварин у | | | | | | | | |
|смт Бородянка | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Будівництво |Комунальне | 2008 - |Спецфонд |------ |------ | | | |
|пункту первинного|підприємство | 2009 | | | | | | |
|ветеринарного |"Притулок для | | | | | | | |
|огляду і |тварин" | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|перевантаження | | |Загальний |8500,0 |8500,0 | - | - | - |
|виловлених тварин| | |фонд | | | | | |
|на вул. | | | | | | | | |
|Сирецькій, 31-а | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Створення в |Районні у | 2008 |Спецфонд |------ |------ | | | |
|районах міста |м. Києві | | | | | | | |
|міні-притулків |державні | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|для безпритульних|адміністрації* | |Загальний |20 000,0|20 000,0| - | - | - |
|тварин | | |фонд | | | | | |
| | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Забезпечення |Комунальне |Постійно |Спецфонд |--------|------ | | | |
|утримання та |підприємство | | | - | | | | |
|лікування |"Притулок для | | | | | | | |
|безпритульних |тварин" | | | | | | | |
|тварин, що | | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|знаходяться у | | |Загальний |29 180,0|3650,0 |8510,0 |8510,0 |8510,0 |
|притулках та | | |фонд | | | | | |
|інших закладах | | | | | | | | |
|для тимчасового | | | | | | | | |
|перебування таких| | | | | | | | |
|тварин | | | | | | | | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 4. Виконання заходів з відлову, стерилізації та супроводу безпритульних тварин, що знаходяться під |
| опікою |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|
|Закупівля |Комунальне | 2008 |Спецфонд |------ |------- | | | |
|необхідного |підприємство | | | | | | | |
|транспорту, |"Притулок для | | | | | | | |
|матеріалів і |тварин" | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|устаткування для | | |Загальний | 500,0 | 500,0 | - | - | - |
|забезпечення | | |фонд | | | | | |
|вилову та | | | | | | | | |
|транспортування | | | | | | | | |
|тварин | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Забезпечення |Комунальне |Постійно |Спецфонд |------ |------ | | | |
|вилову та |підприємство | | | | | | | |
|транспортування |"Притулок для | | | | | | | |
|тварин, у т.ч. |тварин" | | | | | | | |
|придбання | | | | | | | | |
|пального, | | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|транквілізаторів | | |Загальний |3280,0 | 640,0 | 880,0 | 880,0 | 880,0 |
|та дезинфікуючих | | |фонд | | | | | |
|та інших | | | | | | | | |
|лікарських | | | | | | | | |
|препаратів для | | | | | | | | |
|забезпечення | | | | | | | | |
|вилову тварин | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|

|Забезпечення     |Комунальні     |Постійно  |Спецфонд     |------  |------  |        |        |        |
|проведення |підприємства | | | | | | | |
|стерилізації та |"Київська | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|післяопераційного|міська лікарня | |Загальний |2660,0 | 560,0 | 700,0 | 700,0 | 700,0 |
|утримання |ветеринарної | |фонд | | | | | |
|безпритульних |медицини" та | | | | | | | |
|тварин |"Притулок для | | | | | | | |
| |тварин" | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Проведення |Комунальні |Постійно |Спецфонд |------ |------ | | | |
|заходів по |підприємства | | | | | | | |
|запобіганню |"Київська | | | | | | | |
|зооантропонозним |міська лікарня | | | | | | | |
|захворюванням |ветеринарної | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|серед |медицини" та | |Загальний | 150,0 | 20,0 | 30,0 | 40,0 | 60,0 |
|безпритульних |"Притулок для | |фонд | | | | | |
|тварин, що |тварин" | | | | | | | |
|знаходяться під | | | | | | | | |
|опікою | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Забезпечення |Комунальне |Постійно |Спецфонд | 20,0 | 5,0 | 5,0 | 10,0 | 10,0 |
|засобами |підприємство | | | | | | | |
|ідентифікації |"Центр | | | | | | | |
|(маркування) |ідентифікації | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|безпритульних |тварин" | |Загальний |------ |------ | | | |
|тварин, що | | |фонд | | | | | |
|знаходяться під | | | | | | | | |
|опікою | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Забезпечення |Комунальне |Постійно |Спецфонд |------ |------ | | | |
|функціонування |підприємство | | | | | | | |
|служби збору |"Притулок для | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|загиблих тварин |тварин" | |Загальний |2300,0 | 800,0 | 500,0 | 500,0 | 500,0 |
| | | |фонд | | | | | |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| 5. Інформаційне забезпечення виконання заходів Програми та навчально-просвітницька робота |
|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|
|Проведення |Комунальне |Постійно |Спецфонд |------ |------ | | | |
|тематичних |підприємство | | | | | | | |
|лекцій, |"Центр | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|семінарів, |ідентифікації | |Загальний | 210,0 | 70,0 | 70,0 | 70,0 | 70,0 |
|круглих столів |тварин" | |фонд | | | | | |
|та конференцій | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Проведення |Комунальні | Щорічно |Спецфонд |------ |------ | | | |
|навчання з |підприємства | | | | | | | |
|підвищення |"Київська | | | | | | | |
|кваліфікації: |міська лікарня | | | | | | | |
|спеціалістів з |ветеринарної | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|вилову |медицини" та | |Загальний | 90,0 | 60,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
|безпритульних |"Притулок для | |фонд | | | | | |
|тварин, лікарів |тварин" | | | | | | | |
|ветеринарної | | | | | | | | |
|медицини тощо | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|

|Обмін досвідом з |Комунальні     |Постійно  |Спецфонд     |  80,0  |  20,0  |  20,0  |  20,0  |  20,0  |
|навчальними, |підприємства | | | | | | | |
|науковими та |"Центр | | | | | | | |
|державними |ідентифікації | | | | | | | |
|закладами, |тварин", | | | | | | | |
|установами, |"Київська | | | | | | | |
|підприємствами |міська лікарня | | | | | | | |
|України та |ветеринарної | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|зарубіжних країн |медицини" та | |Загальний |------ |------ | | | |
|щодо вирішення |"Притулок для | |фонд | | | | | |
|проблемних |тварин" | | | | | | | |
|питань, | | | | | | | | |
|пов'язаних з | | | | | | | | |
|безпритульними | | | | | | | | |
|тваринами в | | | | | | | | |
|місті | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Видання та |Комунальне |Постійно |Спецфонд | 40,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
|розповсюдження |підприємство | | | | | | | |
|тематичних |"Центр | | | | | | | |
|друкованих |ідентифікації | | | | | | | |
|видань: буклетів,|тварин" | | | | | | | |
|плакатів, | | | | | | | | |
|пам'яток для | | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|проведення | | |Загальний | 80,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 |
|просвітницької | | |фонд | | | | | |
|роботи серед | | | | | | | | |
|опікунів | | | | | | | | |
|безпритульних | | | | | | | | |
|тварин та | | | | | | | | |
|мешканців міста | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Розробка та |Комунальне | Щорічно |Спецфонд |------ |------ | | | |
|запровадження |підприємство | | | | | | | |
|просвітницьких |"Центр | | | | | | | |
|проектів у |ідентифікації | | | | | | | |
|дитячих |тварин" | | | | | | | |
|навчальних | | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|закладах щодо | | |Загальний | 240,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 |
|гуманного | | |фонд | | | | | |
|поводження з | | | | | | | | |
|тваринами та | | | | | | | | |
|захисту їх від | | | | | | | | |
|жорстокого | | | | | | | | |
|поводження | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|

|Виготовлення та  |Комунальне     |Постійно  |Спецфонд     |------  |------  |        |        |        |
|розміщення |підприємство | | | | | | | |
|соціальної |"Центр | | | | | | | |
|реклами |ідентифікації | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|(інформаційних |тварин" | |Загальний | 240,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 |
|носіїв, стендів, | | |фонд | | | | | |
|листівок, відео- | | | | | | | | |
|та | | | | | | | | |
|аудіороликів) | | | | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Забезпечення |Комунальне |Постійно |Спецфонд |------ |------ | | | |
|підтримки |підприємство | | | | | | | |
|тематичної web- |"Центр | |-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|сторінки в мережі|ідентифікації | |Загальний | 45,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 |
|"Internet" |тварин" | |фонд | | | | | |
|-----------------+---------------+----------+-------------+--------+--------+--------+--------+--------|
|Усього: | | | ------ |76 325,0|43 360,0|10 970,0|10 985,0|11 010,0|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. Організація управління та контролю
за ходом виконання Програ
ми

1. Організація вилову.

Вилов безпритульних тварин проводиться комунальним підприємством "Притулок для тварин" з дотриманням принципів гуманності, відповідно до цієї Програми та чинного законодавства.

Заборонена діяльність інших організацій та осіб, у тому числі приватних, стосовно вилову і знищення безпритульних тварин.

Для контролю за виконанням програмних завдань створюється комісія виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з питань регулювання чисельності безпритульних тварин гуманними методами.

До компетенції комісії входить:

координація діяльності відповідних установ, організацій та підприємств щодо виконання завдань та заходів Програми;

проведення розслідувань (перевірок), які стосуються порушень при поводженні з тваринами;

розгляд скарг від населення стосовно безпритульних тварин.

Загальне керівництво службою відлову та вирішення проблем, що виникають під час вилову та транспортування тварин, покладається на комунальне підприємство "Притулок для тварин".

Контроль за поводженням з тваринами під час вилову можуть здійснювати представники громадських організацій.

Планування вилову безпритульних тварин проводиться за принципом спіральних ліній. Позапланово можуть бути виловлені лише агресивні, травмовані та хворі тварини, які потребують ветеринарної допомоги або ізоляції.

Вилову підлягають безпритульні тварини. Собаки, за винятком залишених власниками на прив'язі, незалежно від породи, належності та призначення, у тому числі й ті, що мають нашийники з номерними знаками і намордники, але знаходяться без власника на вулицях, площах, ринках, у скверах, садах, на бульварах, пляжах, у громадському транспорті, дворах та інших громадських місцях, вважаються безпритульними і підлягають вилову.

Не підлягають вилову тварини, які раніше були простерилізовані і повернені до попереднього ареалу перебування та візуально ідентифіковані.

У випадку вилову загублених тварин інформація повинна бути передана до комунального підприємства "Центр ідентифікації тварин".

Місце випуску кожної окремої тварини після її стерилізації визначається виключно у відповідності до протоколу вилову та карток реєстрації тварини, що знаходиться під опікою.

2. Транспортування тварин.

Транспортування безпритульних тварин, яких відловили, повинно здійснюватися на спеціально обладнаних для розміщення тварин автомобілях.

При завантаженні, транспортуванні і вивантаженні тварин повинні використовуватися пристрої і прийоми, що запобігають травмам, каліцтву або загибелі тварин.

Спецавтомобіль для транспортування безпритульних тварин повинен бути:

технічно справний;

укомплектований набором переносних кліток для тварин. Підлога автомобіля має бути обладнана таким чином, аби на ній могли вільно переміщуватися для завантаження та розвантаження мобільні, міцні, пронумеровані клітки. Клітки мають бути добре закріплені, аби вони не могли хитатися під час руху автомобілю, та відповідати вимогам стандартів і іншої технічної документації;

забезпечувати безпеку, захист тварин від погодних умов, обладнаний природною вентиляцією;

оснащений чітко написаною назвою і телефонним номером комунального підприємства "Притулок для тварин", що здійснює вилов безпритульних тварин;

мати набір ветеринарних засобів для надання екстреної ветеринарної допомоги, затверджений ветлікарем;

укомплектований набором відповідного спецобладнання.

При необхідності тварини повинні бути забезпечені питною водою.

Не допускається евтаназія в спецавтомобілі.

Щодня після кожного вилову і транспортування безпритульних тварин кузов спецавтомобіля, а також устаткування і переносні клітки, миються та дезинфікуються.

Опікуни безпритульних тварин зобов'язані всіляко сприяти співробітникам комунального підприємства "Притулок для тварин" у виконанні ними своїх обов'язків, пов'язаних з виловом безпритульних тварин.

Власники об'єктів, що будуються, а також власники ринків повинні не допускати постійного знаходження безпритульних тварин на території своїх об'єктів.

Для знищення трупів тварин на базі комунального підприємства "Притулок для тварин" облаштовується термічна установка, в якій можливе знищення трупів тварин.

3. Контроль за ходом виконання Програми.

Контроль за ходом реалізації Програми здійснюють Київрада, Київська міська державна адміністрація та комісія виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з питань регулювання чисельності безпритульних тварин гуманними методами.

9. Очікувані кінцеві результати
виконання Програми

Реалізація Програми призведе до покращення санітарно-епідеміологічного та екологічного стану в місті, а також певного соціального й економічного ефекту, який виразиться в:

зменшенні чисельності безпритульних тварин;

підвищенні рівня безпеки і комфортності середовища існування людини та тварин, що живуть у міській смузі;

забезпеченні суспільного спокою і підвищенні моральності;

поліпшенні естетичного вигляду м. Києва;

зниженні витрат на епідеміологічні заходи й лікування населення;

зменшенні засмічення довкілля продуктами життєдіяльності тварин і зниженні витрат відповідних комунальних служб;

зниженні аварійності на дорогах;

забезпеченні ефективного використання бюджетних коштів на заходи щодо регулювання чисельності безпритульних тварин;

підвищенні міжнародного іміджу столиці України в результаті дотримання міжнародних стандартів поводження з тваринами.

При поводженні з безпритульними тваринами слід керуватися вимогами та правилами гуманного ставлення, передбаченими законодавством України та цією Програмою.

Заступник міського голови - секретар Київради О.Довгий