Увага! Це є застаріла редакція документа. На останню редакцію

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 24 жовтня 2007 р. N 911-р
Київ

Про схвалення Стратегії застосування
міжнародних стандартів фінансової
звітності в Україні

Схвалити Стратегію застосування міжнародних стандартів фінансової звітності в Україні, що додається.

Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ

Схвалено
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 24 жовтня 2007 р. N 911-р

Стратегія
застосування міжнародних стандартів
фінансової звітності в Україні

Загальні питання

У зв'язку з активізацією євроінтеграційних процесів в Україні, розвитком міжнародного співробітництва, участю у сфері відносин міжнародного розподілу та виробничій кооперації, залученням іноземних інвестицій в економіку України, виходом вітчизняних підприємств на міжнародні ринки капіталу необхідне подальше реформування системи бухгалтерського обліку та впровадження методології поширення інформації з економічних питань згідно з міжнародними стандартами для забезпечення відкритості, прозорості та зіставлення показників фінансової звітності суб'єктів господарювання.

Міжнародні стандарти включають стандарти бухгалтерського обліку та фінансової звітності, які застосовуються у державах - членах Європейського Союзу відповідно до Регламенту Європейського парламенту і Ради ЄС від 19 липня 2002 р. N 1606/2002.

Програмою реформування системи бухгалтерського обліку із застосуванням міжнародних стандартів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 1998 р. N 1706, передбачено запровадження міжнародних стандартів шляхом їх адаптації до економіко-правового середовища і ринкових відносин в Україні. На сьогодні розроблено на базі міжнародних стандартів та затверджено наказами Мінфіну 32 національних положення (стандарти) бухгалтерського обліку.

На даний час сформовано систему бухгалтерського обліку, яка відповідає міжнародним стандартам, враховує правові норми провадження підприємницької діяльності, методологічно і методично забезпечує збирання та накопичення інформації про фінансово-господарську діяльність суб'єктів господарювання в Україні, що сприяло створенню умов для складення достовірної фінансової звітності, яка використовується власниками (засновниками), інвесторами, банківськими установами, працівниками, для визначення рівня прибутковості, конкурентоспроможності, економічного потенціалу та інвестиційної привабливості суб'єктів господарювання. Зіставлення показників фінансової звітності сприяє формуванню бази інформації з економічних питань для аналізу ефективності функціонування суб'єктів господарської діяльності, виконання фінансових планів, розрахунку прогнозних показників розвитку суб'єктів господарювання та відповідних макроекономічних показників.

Процес глобалізації світової економіки, посилення захисту прав інвесторів та забезпечення прозорості функціонування міжнародних ринків капіталу зумовив нові підходи до удосконалення методології розкриття економічної інформації про результати діяльності суб'єктів господарювання, насамперед емітентів цінних паперів міжнародних фінансових ринків.

Компанії держав - членів Європейського Союзу, обіг цінних паперів яких здійснюється на регульованих ринках, відповідно до Регламенту Європейського парламенту і Ради ЄС від 19 липня 2002 р. N 1606/2002 зобов'язані починаючи з 1 січня 2005 р. застосовувати міжнародні стандарти фінансової звітності для складення консолідованої фінансової звітності.

Законом України "Про загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу" ( 1629-15 ) бухгалтерський облік компаній визначено однією з пріоритетних сфер, в яких здійснюється адаптація законодавства України. З урахуванням узятих державою зобов'язань щодо гармонізації вітчизняного законодавства із законодавством Європейського Союзу, а також вимог до фінансової звітності суб'єктів господарювання, що виходять на міжнародні ринки капіталу, з метою підвищення прозорості фінансової звітності вітчизняних суб'єктів господарювання, забезпечення її зіставлення із звітами іноземних компаній, сприяння залученню іноземних інвестицій необхідно створити організаційноправові умови застосування суб'єктами господарювання міжнародних стандартів для складення фінансової звітності.

Актуальним є питання удосконалення державного регулювання у сфері бухгалтерського обліку з метою методичного та організаційного забезпечення застосування національних і міжнародних стандартів та єдиних методологічних засад ведення бухгалтерського обліку всіма суб'єктами господарювання.

Мета та завдання Стратегії

Метою Стратегії є удосконалення системи бухгалтерського обліку та фінансової звітності в Україні з урахуванням вимог міжнародних стандартів та законодавства Європейського Союзу.

Завданнями Стратегії є:

створення законодавчих та організаційних передумов до запровадження міжнародних стандартів для складення суб'єктами господарювання фінансової звітності;

адаптація до міжнародних стандартів національної нормативно-правової бази з питань бухгалтерського обліку шляхом внесення змін та розроблення і затвердження нових національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку для суб'єктів господарювання, які не застосовують міжнародні стандарти, а також затвердження положень бухгалтерського обліку господарських операцій, що не відображені у міжнародних стандартах;

удосконалення методології бухгалтерського обліку для суб'єктів малого підприємництва;

удосконалення державного регулювання у сфері бухгалтерського обліку.

Удосконалення системи бухгалтерського обліку та фінансової звітності суб'єктів господарювання з урахуванням вимог міжнародних стандартів сприятиме:

гармонізації фінансової звітності вітчизняних суб'єктів господарювання із звітністю підприємств держав - членів Європейського Союзу, а також інших країн, які застосовують міжнародні стандарти;

підвищенню прозорості та забезпеченню достовірності фінансової звітності суб'єктів господарювання і належного рівня довіри до неї вітчизняних та іноземних інвесторів;

посиленню захисту прав та інтересів акціонерів, інвесторів, кредиторів та інших користувачів фінансової звітності суб'єктів господарювання;

спрощенню порядку складення фінансової звітності суб'єктами малого підприємництва;

удосконаленню інформаційного забезпечення корпоративного та державного управління.

Основні напрями реалізації Стратегії

Основними напрямами реалізації Стратегії є:

створення законодавчих та організаційних передумов до запровадження міжнародних стандартів для складення суб'єктами господарювання фінансової звітності, а саме:

- законодавче регулювання порядку застосування міжнародних стандартів, зокрема з 2010 року обов'язкове складення фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності згідно з міжнародними стандартами підприємствами-емітентами, цінні папери яких перебувають у лістингу організаторів торгівлі на фондовому ринку, банками і страховиками, за власним рішенням іншими емітентами цінних паперів і фінансовими установами;

- офіційне оприлюднення міжнародних стандартів з метою сприяння створенню умов вільного доступу до них усіх суб'єктів господарювання;

- формування інформаційно-аналітичної бази з питань застосування міжнародних стандартів з метою вільного доступу суб'єктів господарювання до навчальних матеріалів, наукових статей та інформації про практичне їх застосування;

- здійснення заходів щодо підготовки та підвищення кваліфікації бухгалтерів і забезпечення високого рівня спеціалістів з бухгалтерського обліку суб'єктів господарювання, які складають фінансову звітність за міжнародними стандартами;

- проведення щорічних міжнародних науково-практичних конференцій з обговорення актуальних питань запровадження і застосування міжнародних стандартів бухгалтерського обліку та фінансової звітності;

адаптація національної нормативно-правової бази з питань бухгалтерського обліку до міжнародних стандартів шляхом внесення змін та розроблення і затвердження нових національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку для суб'єктів господарювання, які не застосовують міжнародні стандарти, а також затвердження положень бухгалтерського обліку господарських операцій, що не відображені у міжнародних стандартах, зокрема:

- удосконалення національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку у зв'язку з прийняттям нових та внесенням змін до чинних міжнародних стандартів;

- затвердження положень бухгалтерського обліку господарських операцій, що не відображені у міжнародних стандартах;

- забезпечення складення податкової, статистичної та інших форм звітності, що використовують грошовий вимірник за даними бухгалтерського обліку;

- розроблення методичного забезпечення із застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку;

удосконалення державного регулювання у сфері бухгалтерського обліку, а саме:

- забезпечення Мінфіном співробітництва з Радою міжнародних стандартів фінансової звітності щодо запровадження в Україні міжнародних стандартів;

- узагальнення Мінфіном пропозицій наукових установ, громадських організацій і експертів, бухгалтерів-практиків та внесення на розгляд Ради міжнародних стандартів фінансової звітності змін до міжнародних стандартів, спрямованих на вирішення проблемних питань, не врегульованих міжнародними стандартами, встановлення єдиного підходу до проектів міжнародних стандартів, змін і тлумачень до них, надісланих Радою міжнародних стандартів фінансової звітності для обговорення;

забезпечення ведення бухгалтерського обліку на єдиних методологічних засадах усіма суб'єктами господарювання шляхом застосування єдиного плану рахунків і визначення загальної номенклатури статей фінансової звітності та порядку їх групування з наданням права суб'єктам господарювання формувати фінансову звітність виходячи з особливостей господарської діяльності та максимального розкриття інформації;

удосконалення методології бухгалтерського обліку для суб'єктів малого підприємництва, а саме:

- максимальне спрощення процедури ведення бухгалтерського обліку та форм фінансової звітності для окремої категорії суб'єктів малого підприємництва, зокрема надання права таким суб'єктам застосовувати форму обліку, яка не передбачає застосування подвійного запису;

- адаптація до міжнародних стандартів національної нормативно-правової бази з питань бухгалтерського обліку для малого бізнесу шляхом затвердження відповідних національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку із спрощеним порядком обліку активів, зобов'язань, власного капіталу та розрахунком фінансових результатів.

Конкретні заходи щодо застосування міжнародних стандартів фінансової звітності в Україні та необхідні обсяги фінансування наведені у додатку. Фінансування заходів здійснюватиметься за рахунок коштів, передбачених Мінфіну та іншим заінтересованим центральним органам виконавчої влади на цю мету в Державному бюджеті України на відповідний рік.

Очікувані результати

Реалізація Стратегії сприятиме покращенню інвестиційного клімату в Україні, прозорості ринків капіталу.

У результаті реалізації Стратегії очікується досягнення таких результатів:

адаптація законодавства України з питань бухгалтерського обліку та фінансової звітності до законодавства Європейського Союзу;

удосконалення методології бухгалтерського обліку для малих підприємств;

підвищення рівня прозорості фінансової звітності суб'єктів господарювання України;

поглиблення міжнародного співробітництва у сфері бухгалтерського обліку щодо ефективного запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності;

удосконалення системи підготовки та перепідготовки кадрів з питань бухгалтерського обліку та фінансової звітності;

покращення системи корпоративного управління;

удосконалення та розроблення нових програмних продуктів.

Додаток
до Стратегії

                              ЗАХОДИ
щодо застосування міжнародних стандартів
фінансової звітності в Україні

------------------------------------------------------------------
| Найменування заходу | Строк | Відповіда- |Нео-|
| | виконання | льні за |бхі-|
| | | виконання |дні |
| | | фінансу- |об- |
| | | вання, |сяги|
| | |тис. гривень|фі- |
| | | |нан-|
| | | |су- |
| | | |ван-|
| | | |ня |
| | | |тис.|
| | | |гри-|
| | | |вень|
|----------------------------------------------------------------|
| Створення законодавчих та організаційних передумов |
| до запровадження міжнародних стандартів для складення |
| суб'єктами господарювання фінансової звітності |
|----------------------------------------------------------------|
|1. Підготовка пропозицій щодо |IV квартал |Мінфін, | |
|внесення змін до Закону України |2007 р. |Мін'юст | |
|"Про бухгалтерський облік та | | | |
|фінансову звітність в Україні" | | | |
|( 996-14 ) щодо порядку | | | |
|застосування міжнародних | | | |
|стандартів | | | |
|----------------------------------+-----------+------------+----|
|2. Здійснення офіційного |IV квартал |Мін'юст, | 900|
|перекладу міжнародних стандартів |2007 р. - |Мінфін | |
| |2008 рік | | |
|----------------------------------+-----------+------------+----|
|3. Офіційне оприлюднення |2008-2009 |Мінфін, | |
|міжнародних стандартів з метою |роки |Мін'юст | |
|сприяння створенню умов вільного | | | |
|доступу до них усіх суб'єктів | | | |
|господарювання | | | |
|----------------------------------+-----------+------------+----|
|4. Формування |2008-2010 |Мінфін |3000|
|інформаційно-аналітичної бази з |роки | | |
|питань застосування міжнародних | | | |
|стандартів з метою вільного | | | |
|доступу суб'єктів господарювання | | | |
|до навчальних матеріалів, наукових| | | |
|статей, інформації про практичне | | | |
|їх застосування, зокрема | | | |
|заснування та випуск спеціального | | | |
|видання | | | |
|----------------------------------+-----------+------------+----|
|5. Підвищення кваліфікації |2008-2010 |Мінфін, |2500|
|бухгалтерів та забезпечення |роки |МОН | |
|високого рівня спеціалістів з | | | |
|бухгалтерського обліку суб'єктів | | | |
|господарювання, які складають | | | |
|фінансову звітність за | | | |
|міжнародними стандартами | | | |
|----------------------------------+-----------+------------+----|
|6. Проведення щорічних |2008-2010 |Мінфін | 300|
|міжнародних науково-практичних |роки | | |
|конференцій з проблемних питань | | | |
|щодо запровадження і застосування | | | |
|міжнародних стандартів | | | |
|----------------------------------+-----------+------------+----|
|7. Узагальнення досвіду |IV квартал |Мінфін | 300|
|застосування міжнародних |2007 р. - | | |
|стандартів в Європейському Союзі |2008 рік | | |
|та в країнах з перехідною | | | |
|економікою | | | |
|----------------------------------+-----------+------------+----|
|8. Розроблення |2008-2010 |Держкомстат,| 500|
|організаційно-методологічних |роки |Мінфін | |
|підходів до встановлення порядку | | | |
|надання відповідно до | | | |
|законодавства фінансової | | | |
|звітності в електронному вигляді | | | |
|підприємствами користувачам, | | | |
|зокрема органам державної | | | |
|статистики | | | |
|----------------------------------------------------------------|

|        Адаптація до міжнародних стандартів національної        |
| нормативно-правової бази бухгалтерського обліку шляхом |
| внесення змін та розроблення і затвердження нових |
| національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку |
| для суб'єктів господарювання, які не застосовують міжнародні |
| стандарти, а також затвердження положень бухгалтерського |
| обліку господарських операцій, що не відображені у |
| міжнародних стандартах |
|----------------------------------------------------------------|
|9. Удосконалення національних |IV квартал |Мінфін, | |
|положень (стандартів) |2007 р. - |Мін'юст | |
|бухгалтерського обліку у зв'язку |2010 роки | | |
|з прийняттям нових та внесення | | | |
|змін до чинних міжнародних | | | |
|стандартів | | | |
|----------------------------------+-----------+------------+----|
|10. Прийняття положень |IV квартал |Мінфін | 500|
|бухгалтерського обліку |2007 р. - | | |
|господарських операцій, що не |2010 роки | | |
|відображені в міжнародних | | | |
|стандартах | | | |
|----------------------------------+-----------+------------+----|
|11. Розроблення методичного |IV квартал |Мінфін, | 500|
|забезпечення для застосування |2007 р. - |Мін'юст | |
|національних положень |2010 роки | | |
|(стандартів) бухгалтерського | | | |
|обліку | | | |
|----------------------------------------------------------------|
| Удосконалення державного регулювання |
| у сфері бухгалтерського обліку |
|----------------------------------------------------------------|
|12. Забезпечення Мінфіном |IV квартал |Мінфін | 300|
|співробітництва з Радою |2007 р. - | | |
|міжнародних стандартів фінансової |2010 роки | | |
|звітності щодо запровадження в | | | |
|Україні міжнародних стандартів | | | |
|----------------------------------+-----------+------------+----|
|13. Підготовка пропозицій до |2008-2009 |Мінфін | 300|
|законодавства з питань |роки | | |
|бухгалтерського обліку щодо | | | |
|забезпечення ведення | | | |
|бухгалтерського обліку на єдиних | | | |
|методологічних засадах усіма | | | |
|суб'єктами господарювання шляхом | | | |
|застосування єдиного плану | | | |
|рахунків та визначення загальної | | | |
|номенклатури статей фінансової | | | |
|звітності та порядку їх | | | |
|групування з наданням права | | | |
|суб'єктам господарювання формувати| | | |
|фінансову звітність виходячи з | | | |
|особливостей господарської | | | |
|діяльності та максимального | | | |
|розкриття інформації | | | |
|----------------------------------------------------------------|
| Удосконалення методології бухгалтерського обліку |
| для суб'єктів малого підприємництва |
|----------------------------------------------------------------|
|14. Підготовка пропозицій до |2008-2010 |Мінфін | 400|
|законодавства з питань |роки | | |
|бухгалтерського обліку щодо | | | |
|спрощення процедури ведення | | | |
|бухгалтерського обліку і форм | | | |
|фінансової звітності для окремої | | | |
|категорії суб'єктів малого | | | |
|підприємництва, зокрема надання | | | |
|права таким суб'єктам | | | |
|застосовувати форму обліку, яка не| | | |
|передбачає застосування подвійного| | | |
|запису; встановлення спрощеного | | | |
|порядку бухгалтерського обліку в | | | |
|малих підприємствах без | | | |
|застосування подвійного запису | | | |
|----------------------------------+-----------+------------+----|
|15. Адаптація до міжнародних |2008-2010 |Мінфін | 500|
|стандартів національної |роки | | |
|нормативно-правової бази з питань | | | |
|бухгалтерського обліку для малого | | | |
|бізнесу шляхом затвердження | | | |
|відповідних національних положень | | | |
|(стандартів) бухгалтерського | | | |
|обліку із спрощеним порядком | | | |
|обліку активів, зобов'язань, | | | |
|власного капіталу та розрахунком | | | |
|фінансових результатів | | | |
------------------------------------------------------------------