Документ втратив чиннiсть!

ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
25.09.2007 N 348

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
15 жовтня 2007 р. за N 1173/14440

(Постанова втратила чинність на підставі Постанови
Правління Національного банку України
N 43 від 04.02.20
14)

Про затвердження Положення про порядок реєстрації
договорів про членство або про участь у міжнародних
платіжних системах та узгодження правил систем
переказу коштів, створених банками-резидентами

Відповідно до статті 7 Закону України "Про Національний банк України" ( 679-14 ) і статей 9, 12, 41 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" ( 2346-14 ), з метою врегулювання питань, пов'язаних з діяльністю міжнародних платіжних систем в Україні, систем переказу коштів між фізичними особами без відкриття рахунку, платіжними організаціями яких є банки-резиденти (далі - системи переказу коштів), і здійсненням їх моніторингу, Правління Національного банку України постановляє:

1. Затвердити Положення про порядок реєстрації договорів про членство або про участь у міжнародних платіжних системах та узгодження правил систем переказу коштів, створених банками-резидентами (далі - Положення), що додається.

2. Визнати такими, що втратили чинність:

постанову Правління Національного банку України від 15.04.2005 N 131 "Про затвердження Положення про порядок реєстрації договорів про членство або про участь у міжнародних платіжних системах", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 05.05.2005 за N 470/10750;

постанову Правління Національного банку України від 27.11.2006 N 444 "Про затвердження Змін до Положення про порядок реєстрації договорів про членство або про участь у міжнародних платіжних системах", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 12.12.2006 за N 1303/13177.

3. Департаменту платіжних систем (Лапко Н.Г.) разом з Департаментом інформатизації (Савченко А.С.), Департаментом з питань запобігання використанню банківської системи для легалізації кримінальних доходів та фінансування тероризму (Бережний О.М.):

забезпечити роботу щодо узгодження правил систем переказу коштів;

продовжити реєстрацію договорів, укладених банками, небанківськими фінансовими установами, національним оператором поштового зв'язку, платіжними організаціями внутрішньодержавних платіжних систем та іншими організаціями, засновниками (учасниками) яких є банки, а також небанківські фінансові установи, про членство або про участь у міжнародних платіжних системах.

4. Банкам, які до набрання чинності цією постановою впровадили системи переказу коштів та уклали договори про членство або про участь у цих системах з іншими банками України, небанківськими фінансовими установами, які мають ліцензію спеціального уповноваженого органу виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг на здійснення переказу коштів, національним оператором поштового зв'язку та/або юридичними особами-нерезидентами, а також договори з платіжними організаціями міжнародних платіжних систем-нерезидентами для здійснення переказу коштів за участю двох платіжних систем протягом 90 календарних днів із дня набрання цією постановою чинності:

подати до Національного банку України документи для узгодження правил систем переказу коштів;

повідомити Національному банку України в порядку, установленому Положенням, про вищезазначені договори.

5. Департаменту платіжних систем (Лапко Н.Г.) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома банків України, небанківських фінансових установ, які мають ліцензію спеціального уповноваженого органу виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг на здійснення переказу коштів, і національного оператора поштового зв'язку для керівництва та використання в роботі.

6. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на виконавчого директора з питань платіжних систем та розрахунків Кравця В.М.

7. Постанова набирає чинності через 10 днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.

В.о. Голови П.М.Сенищ

Затверджено
Постанова Правління
Національного банку України
25.09.2007 N 348

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
15 жовтня 2007 р. за N 1173/14440

Положення
про порядок реєстрації договорів про членство
або про участь у міжнародних платіжних системах
та узгодження правил систем переказу коштів,
створених банками-резидентами

Це Положення розроблене відповідно до статті 7 Закону України "Про Національний банк України" ( 679-14 ), статей 9, 12, 41 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" ( 2346-14 ), інших законів України та нормативно-правових актів Національного банку України.

I. Загальні положення

1. Положення визначає порядок:

реєстрації Національним банком України (далі - Національний банк) договорів про членство або про участь (далі - договори про членство/участь) у міжнародних платіжних системах, укладених банками, небанківськими фінансовими установами, які мають ліцензію спеціального уповноваженого органу виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг на здійснення переказу коштів, національним оператором поштового зв'язку, платіжними організаціями внутрішньодержавних платіжних систем та іншими організаціями, засновниками (учасниками) яких є банки, а також небанківські фінансові установи (далі - юридичні особи), з платіжними організаціями міжнародних платіжних систем-нерезидентами або уповноваженими ними установами-нерезидентами;

узгодження з Національним банком правил систем переказу коштів між фізичними особами без відкриття рахунку, платіжними організаціями яких є банки-резиденти (далі - системи переказу коштів);

повідомлення Національному банку платіжними організаціями міжнародних платіжних систем-резидентами про укладання договорів з юридичними особами-нерезидентами щодо їх членства або участі в цих системах, а також про укладання договорів з платіжними організаціями міжнародних платіжних систем-нерезидентами для здійснення переказу коштів за участю двох платіжних систем.

2. Вимоги Положення поширюються на юридичних осіб, які уклали договори про членство/участь у міжнародних платіжних системах, а також на банки, які створили внутрішньодержавні/міжнародні системи переказу коштів.

Вимоги Положення не поширюються на внутрішньобанківські платіжні системи.

3. Національний банк реєструє договори, що укладені:

а) банками, небанківськими фінансовими установами, національним оператором поштового зв'язку з платіжними організаціями міжнародних платіжних систем-нерезидентами або уповноваженими ними установами-нерезидентами про членство/участь у цих системах;

б) платіжними організаціями внутрішньодержавних платіжних систем та іншими організаціями, засновниками (учасниками) яких є банки, а також небанківські фінансові установи, які мають ліцензію спеціального уповноваженого органу виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг на здійснення переказу коштів, з платіжними організаціями міжнародних платіжних систем-нерезидентами про колективну участь їх членів у цих системах.

4. Банки, небанківські фінансові установи, національний оператор поштового зв'язку зобов'язані зареєструвати договори про членство/участь у міжнародних платіжних системах до початку надання послуг відповідної міжнародної платіжної системи.

Платіжні організації внутрішньодержавних платіжних систем та інші організації, засновниками (учасниками) яких є банки, а також небанківські фінансові установи, які мають ліцензію спеціального уповноваженого органу виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг на здійснення переказу коштів, зобов'язані зареєструвати договори про колективну участь їх членів у міжнародних платіжних системах до початку надання членами цих організацій послуг відповідної міжнародної платіжної системи.

5. Платіжна організація системи переказу коштів зобов'язана узгодити з Національним банком правила цієї системи до початку надання послуг системи.

6. Правила (процедури) платіжної організації міжнародної платіжної системи щодо запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму мають відповідати міжнародним стандартам у цій сфері.

7. Терміни в Положенні вживаються в таких значеннях:

кредитний ризик - ризик того, що член або учасник платіжної системи не зможе повністю виконати свої фінансові зобов'язання в цей час або в інший час у майбутньому;

міжнародна карткова платіжна система - міжнародна платіжна система, у якій ініціювання переказу коштів та інші операції, передбачені відповідним договором, здійснюються клієнтом за допомогою платіжної картки;

небанківська фінансова установа - юридична особа, яка внесена до відповідного державного реєстру фінансових установ та отримала згідно із законодавством України право здійснювати переказ коштів у національній та іноземній валютах;

операційний ризик - ризик того, що операційні помилки персоналу, помилки програмного забезпечення або технічні несправності спричинять чи посилять кредитний ризик або ризик ліквідності;

правовий ризик - ризик відсутності правового регулювання або зміна положень законів та/або інших нормативно-правових актів, що спричинять чи посилять кредитний ризик або ризик ліквідності;

ризик ліквідності - ризик того, що член або учасник платіжної системи не матиме достатньо коштів для виконання своїх фінансових зобов'язань належним чином у визначений час, але він зможе їх виконати в інший час у майбутньому;

система переказу коштів - платіжна система, у якій ініціювання переказу коштів здійснює клієнт шляхом унесення до банку або небанківської фінансової установи документа на переказ готівки разом із відповідною сумою коштів у готівковій формі;

системний ризик - ризик того, що неспроможність одного з учасників платіжної системи виконати свої зобов'язання або що порушення функціонування самої системи призведе до нездатності інших учасників платіжної системи або фінансових інститутів інших складових фінансової системи виконати свої зобов'язання належним чином;

уповноважена установа - юридична особа, яка відповідно до повноважень, наданих платіжною організацією міжнародної платіжної системи, має право укладати договори про членство/участь у цій системі.

8. Інші терміни в Положенні застосовуються в значеннях, наведених у Законах України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" ( 2346-14 ), "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ).

9. За порушення банками або іншими особами, які можуть бути об'єктом перевірки Національного банку, вимог цього Положення Національний банк має право застосувати заходи впливу відповідно до законодавства України.

II. Порядок подання юридичними особами документів
для реєстрації договорів про членство/участь
у міжнародних платіжних системах

1. Для реєстрації договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі банк зобов'язаний подати до Національного банку такі документи:

а) клопотання про реєстрацію договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі (додаток 1);

б) копію договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі мовою оригіналу та три примірники його перекладу на українську мову, один з яких засвідчується нотаріально;

в) копію легалізованого або засвідченого шляхом проставляння апостилю одного з таких документів органу влади іноземної держави:

витягу з банківського, торговельного, судового реєстру чи реєстраційного посвідчення або іншого документа про реєстрацію платіжної організації міжнародної платіжної системи або уповноваженої установи-нерезидента;

дозволу, ліцензії або іншого документа, яким надано право платіжній організації міжнародної платіжної системи або уповноваженій установі-нерезиденту здійснювати діяльність у сфері міжнародних переказів коштів;

г) копії документів (витягів з документів) платіжної організації міжнародної платіжної системи та їх переклади на українську мову, що висвітлюють:

організаційну структуру міжнародної платіжної системи, яка має включати дані щодо платіжної організації міжнародної платіжної системи, розрахункових банків, процесингових центрів, інших осіб із зазначенням повних найменувань, місцезнаходження та їх функцій, а також найменування органу влади іноземної держави, у якому зареєстровано платіжну організацію міжнародної платіжної системи;

порядок вступу/виходу членів або учасників до/із міжнародної платіжної системи та перелік документів, які подаються для вступу до міжнародної платіжної системи;

систему управління у відповідній міжнародній платіжній системі ризиками ліквідності, кредитним, правовим, операційним і системним;

ґ) підписану керівником банку інформаційну довідку з наданням копій підтвердних документів (витягів з документів) платіжної організації міжнародної платіжної системи та їх переклади на українську мову, що висвітлюють:

вимоги у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму, які поширюватимуться на банк у зв'язку з його членством або участю в міжнародній платіжній системі, та порядок виконання банком цих вимог;

порядок забезпечення в міжнародній платіжній системі виконання сьомої спеціальної рекомендації FATF щодо боротьби з фінансуванням тероризму;

д) копії внутрішніх документів банку, які регламентують порядок здійснення фінансового моніторингу операцій, що здійснюються з використанням міжнародної платіжної системи;

е) інформаційну довідку, підписану керівником банку, яка має містити опис:

загальної схеми здійснення переказу, уключаючи рух інформаційних повідомлень та рух коштів з часу ініціювання переказу клієнтом банку до завершення взаєморозрахунків за цим переказом у міжнародній платіжній системі із зазначенням повних найменувань і місцезнаходження задіяних юридичних осіб (розрахункових банків, процесингових центрів, сервісних організацій тощо);

системи захисту інформації, яка використовується для запобігання ризикам, пов'язаним із використанням інформаційних технологій.

2. Банк, який уклав договір про членство/участь у міжнародній системі переказу коштів, згідно з яким отримав право укладати договори про надання послуг цієї системи з іншими юридичними особами-резидентами, що мають право здійснювати переказ коштів відповідно до законодавства, крім документів, зазначених у пункті 1 цього розділу, зобов'язаний подати до Національного банку підписану керівником інформаційну довідку про умови та порядок розрахунків з цими юридичними особами-резидентами за здійсненими в системі переказами.

3. Небанківська фінансова установа для реєстрації договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі додатково до документів, передбачених пунктами 1 і 2 цього розділу, зобов'язана подати до Національного банку копії:

свідоцтва про реєстрацію фінансової установи спеціальним уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг, засвідчену нотаріально;

ліцензії на здійснення переказу коштів, виданої спеціальним уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг, засвідчену нотаріально. У разі повторного отримання ліцензії на здійснення переказу коштів небанківська фінансова установа зобов'язана подати до Національного банку нотаріально засвідчену копію цієї ліцензії протягом 30 календарних днів з дня її отримання;

ліцензії Національного банку на здійснення окремих банківських операцій (у разі переказу коштів з поточних рахунків, відкритих у небанківській фінансовій установі);

генеральної ліцензії Національного банку на здійснення валютних операцій.

4. Національний оператор поштового зв'язку для реєстрації договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі додатково до документів, передбачених пунктами 1 і 2 цього розділу, зобов'язаний подати до Національного банку копії:

документа, що підтверджує взяття на облік національного оператора поштового зв'язку в спеціальному уповноваженому органі виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг у частині надання фінансових послуг з поштового переказу, засвідчену нотаріально;

генеральної ліцензії Національного банку на здійснення валютних операцій.

5. Платіжна організація внутрішньодержавної платіжної системи для реєстрації договору про колективну участь її членів у міжнародній платіжній системі додатково до документів, передбачених підпунктами "а"-"ґ" пункту 1 цього розділу, зобов'язана подати до Національного банку:

перелік банків і небанківських фінансових установ, які є членами або учасниками внутрішньодержавної платіжної системи, із зазначенням повних найменувань банків і небанківських фінансових установ, їх місцезнаходження, для банків - коду банку, для небанківських фінансових установ - ідентифікаційного коду за ЄДРПОУ;

документи, передбачені підпунктами "д" та "е" пункту 1 і пунктом 2 цього розділу, щодо кожного банку та небанківської фінансової установи, яка є членом або учасником внутрішньодержавної платіжної системи.

6. Організація, засновниками (учасниками) якої є банки, а також небанківські фінансові установи, для реєстрації договору про колективну участь її членів у міжнародній платіжній системі додатково до документів, передбачених підпунктами "а"-"ґ" пункту 1 цього розділу, зобов'язана подати до Національного банку:

копію свідоцтва про державну реєстрацію, засвідчену нотаріально;

копію статуту, засвідчену підписом керівника та відбитком печатки організації;

відомості про керівників організації, зазначивши прізвище, ім'я, по батькові, їх посади;

перелік банків і небанківських фінансових установ, які є членами організації, із зазначенням повних найменувань банків і небанківських фінансових установ, їх місцезнаходження, для банків - коду банку, для небанківських фінансових установ - ідентифікаційного коду за ЄДРПОУ;

документи, передбачені підпунктами "д" та "е" пункту 1 і пункту 2 цього розділу, щодо кожного банку та небанківської фінансової установи, яка є членом організації.

7. Юридична особа в разі відсутності в платіжної організації міжнародної платіжної системи документів, передбачених підпунктом "г" пункту 1 цього розділу, зобов'язана подати до Національного банку підписані керівником юридичної особи інформаційні довідки з викладенням питань, передбачених підпунктом "г" пункту 1 цього розділу.

8. Якщо документ, зазначений в абзаці третьому підпункту "в" пункту 1 цього розділу, має обмежений строк дії, юридична особа зобов'язана протягом 60 календарних днів з дня повторного отримання платіжною організацією міжнародної платіжної системи або уповноваженою установою-нерезидентом документа органу влади іноземної держави про право здійснювати діяльність у сфері міжнародних переказів коштів подати до Національного банку копію цього документа, легалізованого або засвідченого шляхом проставляння апостилю, або повідомити Національний банк про відмову органу влади іноземної держави у видачі цього документа платіжній організації міжнародної платіжної системи або уповноваженій установі-нерезиденту.

9. Платіжна організація міжнародної платіжної системи в особі уповноваженого представника або розрахунковий банк міжнародної платіжної системи в Україні має право подавати до Національного банку документи, передбачені підпунктами "в"-"ґ" пункту 1 цього розділу (далі - документи платіжної організації міжнародної платіжної системи).

Уповноважений платіжною організацією міжнародної платіжної системи представник або розрахунковий банк міжнародної платіжної системи в Україні разом з документами платіжної організації міжнародної платіжної системи має подати до Національного банку документ, який підтверджує його повноваження.

10. Національний банк розміщує інформацію про відповідність документів платіжної організації міжнародної платіжної системи вимогам цього Положення на сторінці Національного банку в глобальній інформаційній мережі Інтернет.

11. Національний банк вилучає інформацію про відповідність вимогам цього Положення документів платіжної організації міжнародної платіжної системи, яка не розпочала своєї діяльності в Україні, через рік з дня розміщення інформації на сторінці Національного банку в глобальній інформаційній мережі Інтернет.

12. Юридична особа після розміщення Національним банком інформації про відповідність документів платіжної організації міжнародної платіжної системи, зазначених у пункті 9 цього розділу, вимогам цього Положення має право не подавати до Національного банку документи платіжної організації міжнародної платіжної системи для реєстрації договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі.

13. Юридична особа протягом 30 календарних днів з дня отримання повідомлення від платіжної організації міжнародної платіжної системи про вчинення нею правочину про передавання прав за договором про членство/участь у міжнародній платіжній системі іншій юридичній особі-нерезиденту зобов'язана подати до Національного банку копію документа, що свідчить про передавання прав за договором, а також документи, зазначені в підпунктах "в"-"ґ" та "е" пункту 1 цього розділу.

14. Юридична особа протягом 30 календарних днів з дня внесення змін до зареєстрованого Національним банком договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі подає такі документи:

клопотання про реєстрацію змін до договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі за зразком, наведеним у додатку 1 до цього Положення;

копію змін до договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі мовою оригіналу та два примірники його перекладу на українську мову, один з яких засвідчується нотаріально.

15. Якщо згідно з унесеними змінами до зареєстрованого Національним банком договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі змінюється загальна схема здійснення переказу коштів та/або система захисту інформації у відповідній міжнародній платіжній системі, то юридична особа, крім документів, зазначених у пункті 14 цього розділу, зобов'язана подати до Національного банку інформаційну довідку, передбачену підпунктом "е" пункту 1 цього розділу.

16. Юридична особа, яка згідно зі змінами до договору, зареєстрованого Національним банком, отримала право укладати договори з іншими юридичними особами-резидентами (крім торговців), зобов'язана подати до Національного банку, крім документів, зазначених у пункті 14 цього розділу, інформаційну довідку про умови та порядок розрахунків з цими юридичними особами за здійсненими переказами у відповідній міжнародній платіжній системі.

17. Юридична особа не має права надавати послуги міжнародної платіжної системи згідно із змінами до договору, що не зареєстровані Національним банком.

18. Юридична особа протягом 30 календарних днів з дня продовження дії договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі зобов'язана подати до Національного банку такі документи:

клопотання про реєстрацію договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі за зразком, наведеним у додатку 1 до цього Положення;

копію договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі мовою оригіналу та два примірники його перекладу на українську мову, один з яких засвідчується нотаріально.

19. Юридична особа, яка зареєструвала в Національному банку договір про членство/участь у міжнародній платіжній системі, повідомляє листом Національний банк про укладання, унесення змін, продовження чинності, розірвання договору з іншою юридичною особою-резидентом (крім торговця), згідно з яким ця юридична особа-резидент отримала право надавати клієнтам послуги щодо здійснення переказу коштів у відповідній міжнародній платіжній системі.

У повідомленні зазначаються повне найменування юридичної особи-резидента, її місцезнаходження, для банку - код банку, для небанківської фінансової установи та національного оператора поштового зв'язку - ідентифікаційний код за ЄДРПОУ, а також переліки послуг щодо здійснення переказу коштів, які за договором надаються юридичній особі-резиденту та які може надавати юридична особа-резидент своїм клієнтам.

Національний банк на підставі отриманого від юридичної особи повідомлення, зазначеного в цьому пункті, уносить дані до реєстру платіжних систем та їх членів/учасників, який ведеться Національним банком в електронній формі.

20. Банк, який є принциповим (основним) членом міжнародної карткової платіжної системи та зареєстрував у Національному банку договір про членство/участь у цій системі, зобов'язаний повідомити Національний банк про надання платіжній організації міжнародної платіжної системи гарантій щодо членства/участі іншого банку і припинення надання таких гарантій.

21. Банк, який зареєстрував у Національному банку договір про членство/участь у міжнародній картковій платіжній системі, зобов'язаний повідомити Національний банк про зміну статусу його членства (від афілійованого/асоційованого до принципового (основного)) у міжнародній картковій платіжній системі.

22. Юридична особа зобов'язана виконати вимоги, передбачені пунктами 19-21 цього розділу, протягом 10 календарних днів з дня укладання, унесення змін, продовження чинності, розірвання договору з іншою юридичною особою-резидентом або отримання повідомлення платіжної організації міжнародної карткової платіжної системи про зміну статусу членства в міжнародній картковій платіжній системі.

III. Порядок реєстрації договору про членство/участь
у міжнародній платіжній системі та змін до нього

1. Реєстрація договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі та змін до нього здійснюється шляхом унесення відповідного запису до реєстру платіжних систем та їх членів/учасників, який ведеться Національним банком в електронній формі.

2. Національний банк видає юридичній особі реєстраційне свідоцтво за зразком, наведеним у додатку 2 до цього Положення.

3. Національний банк має право вимагати від юридичної особи виправлення недоліків у поданих документах.

4. Строк розгляду Національним банком документів не може перевищувати 30 календарних днів з дня надходження до Національного банку документів, які відповідають вимогам цього Положення.

5. Національний банк має право відмовити в реєстрації договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі та змін до нього на таких підставах:

подання неповного пакета документів;

невідповідність документів вимогам цього Положення;

невідповідність процедур здійснення фінансового моніторингу міжнародної платіжної системи міжнародним стандартам у сфері запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму;

наявність у договорі про членство/участь у міжнародній платіжній системі або змінах до нього обмеження прав юридичних осіб укладати договори про членство/участь в інших платіжних системах і заснованих за їх участю організаціях;

надання недостовірної інформації.

6. Національний банк повідомляє юридичну особу про відмову в реєстрації договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі або змін до нього із зазначенням підстав відмови.

Юридична особа може оскаржити рішення про відмову в реєстрації договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі або змін до нього у суді.

7. Юридична особа у разі отримання повідомлення Національного банку про відмову в реєстрації договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі або змін до нього має право подати доопрацьовані документи з урахуванням зауважень Національного банку або повідомити про розірвання цього договору.

8. Відмова в реєстрації Національним банком змін до договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі не тягне за собою скасування реєстрації договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі.

9. У разі зміни найменування юридична особа, яка отримала в Національному банку реєстраційне свідоцтво, зобов'язана протягом семи календарних днів після реєстрації змін відповідно до законодавства України повернути до Національного банку оригінал цього реєстраційного свідоцтва для отримання нового.

10. У разі втрати або пошкодження реєстраційного свідоцтва юридична особа має право звернутися до Національного банку для отримання дубліката реєстраційного свідоцтва.

Національний банк видає дублікат реєстраційного свідоцтва протягом 15 календарних днів з дати отримання звернення юридичної особи до Національного банку.

IV. Порядок скасування реєстрації договору
про членство/участь у міжнародній платіжній системі

1. Національний банк скасовує реєстрацію договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі на таких підставах:

а) повідомлення юридичної особи, платіжної організації міжнародної платіжної системи-нерезидента або уповноваженої установи-нерезидента про розірвання договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі;

б) відкликання органом влади іноземної держави в платіжної організації міжнародної платіжної системи або уповноваженої установи-нерезидента документа, зазначеного в абзаці третьому підпункту "в" пункту 1 розділу II цього Положення;

в) невиконання юридичною особою вимог, зазначених у пункті 8 розділу II цього Положення;

г) відкликання Національним банком у банку банківської ліцензії або прийняття рішення про припинення здійснення банком операцій з валютними цінностями;

ґ) відкликання Національним банком у небанківської фінансової установи ліцензії на здійснення окремих банківських операцій;

д) відкликання Національним банком у небанківської фінансової установи, національного оператора поштового зв'язку генеральної ліцензії на здійснення валютних операцій;

е) скасування спеціальним уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг рішення про взяття на облік національного оператора поштового зв'язку;

є) анулювання спеціальним уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг у небанківської фінансової установи ліцензії на здійснення переказу коштів;

ж) припинення юридичної особи;

з) установлення факту реєстрації договору або змін до договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі на підставі недостовірних даних.

2. Юридична особа протягом 10 календарних днів з дня розірвання договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі зобов'язана повідомити про це Національний банк та повернути реєстраційне свідоцтво.

3. Національний банк у випадках, передбачених підпунктами "б"-"з" пункту 1 цього розділу, повідомляє юридичну особу про скасування реєстрації договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі із зазначенням підстав скасування.

4. Юридична особа після отримання повідомлення Національного банку про скасування реєстрації договору про членство/участь у міжнародній платіжній системі зобов'язана:

припинити надання послуг міжнародної платіжної системи в установлений у повідомленні строк;

повернути реєстраційне свідоцтво до Національного банку протягом семи календарних днів з дня отримання повідомлення Національного банку;

повідомити інших юридичних осіб-резидентів (крім торговців), з якими укладено договори про надання цими особами послуг відповідної міжнародної платіжної системи, про необхідність припинення надання таких послуг в установлений Національним банком строк.

Взаєморозрахунки за здійсненими переказами в міжнародній платіжній системі, а також припинення членства/участі в міжнародній платіжній системі здійснюються згідно з правилами міжнародної платіжної системи та відповідними договорами.

V. Порядок узгодження правил систем переказу коштів,
створених банками-резидентами

1. Платіжна організація системи переказу коштів для узгодження правил цієї системи зобов'язана подати до Національного банку такі документи українською мовою:

а) клопотання про узгодження правил системи переказу коштів за формою згідно з додатком 3 до цього Положення;

б) підписані керівником і засвідчені печаткою банку правила системи переказу коштів (у трьох примірниках), які мають містити положення, зазначені в пункті 2 цього розділу;

в) копії внутрішніх документів банку, які регламентують порядок здійснення фінансового моніторингу операцій, що здійснюються в системі переказу коштів.

2. Правила системи переказу коштів мають містити положення про:

а) організаційну структуру системи переказу коштів;

б) умови членства та участі, а також порядок вступу/виходу до/із системи переказу коштів;

в) систему управління ризиками в системі переказу коштів;

г) порядок здійснення переказу і взаєморозрахунків за цим переказом у системі, уключаючи рух інформаційних повідомлень та рух коштів з часу ініціювання переказу до завершення взаєморозрахунків за цим переказом у системі, з наведенням зразків документів, що використовуються для ініціювання переказу та його виплати в системі переказу коштів;

ґ) опис порядку вжиття заходів з наданням копій підтвердних документів (витягів з документів), що регламентують здійснення фінансового моніторингу, платіжної організації системи переказу коштів, що висвітлюють:

вимоги у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму, які поширюватимуться на юридичну особу в разі її участі в системі переказу коштів, і порядок виконання нею цих вимог;

порядок забезпечення в системі переказу коштів виконання сьомої спеціальної рекомендації FATF щодо боротьби з фінансуванням тероризму, зокрема стосовно:

ідентифікації особи клієнта-ініціатора переказу на суму, яка дорівнює чи перевищує 5000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 5000 гривень, яка включає внесення до документа про переказ прізвища, імені та по батькові (у разі наявності) клієнта, унікального облікового номера операції, найменування або коду банку ініціатора, місця реєстрації ініціатора (замість його адреси може зазначатися ідентифікаційний номер платника податків клієнта або дата і місце його народження);

фіксування в документі на переказ усіх даних про ініціатора, зазначених в абзаці четвертому цього підпункту;

супроводження переказу коштів інформацією про ініціатора, зазначеною в абзаці четвертому цього підпункту, на всіх етапах здійснення переказу коштів;

д) систему захисту інформації, що висвітлює:

схему обміну інформацією, яка використовується під час здійснення переказів коштів;

технологію обміну інформацією під час здійснення переказів коштів, уключаючи порядок обміну інформацією з віддаленими робочими місцями приймання/виплати переказів (уключаючи порядок доступу, формування/перевірки електронних підписів, шифрування тощо);

технологію обміну інформацією між системою переказів коштів і системою автоматизації банку для обліку переказів (уключаючи порядок доступу, формування/перевірки електронних підписів, шифрування тощо);

систему захисту на всіх етапах здійснення переказів коштів, уключаючи найменування алгоритмів і довжину ключів, паролів, технологію розповсюдження ключів, порядок використання електронних цифрових підписів;

е) засоби забезпечення безперебійного функціонування системи;

є) порядок вирішення спорів, пов'язаних із функціонуванням системи переказу коштів.

3. Якщо правила системи переказу коштів уключають дані щодо захисту інформації, що містять банківську таємницю, такі дані мають бути викладені в окремому документі та надіслані на розгляд Департаменту інформатизації Національного банку.

4. Строк розгляду Національним банком документів, поданих платіжною організацією системи переказу коштів для узгодження правил цієї системи, не може перевищувати 60 календарних днів з дня надходження до Національного банку документів.

5. Національний банк видає платіжній організації системи переказу коштів свідоцтво про узгодження правил/змін до правил системи переказу коштів за зразком, наведеним у додатку 4 до цього Положення.

6. Національний банк має право відмовити платіжній організації системи переказу коштів в узгодженні правил цієї системи на таких підставах:

подання неповного пакета документів;

невідповідність документів вимогам цього Положення;

надання недостовірної інформації.

7. Національний банк письмово із зазначенням підстав і в строк, передбачений пунктом 4 цього розділу, повідомляє банк про відмову в узгодженні правил системи переказу коштів.

Банк може оскаржити рішення про відмову в узгодженні правил системи переказу коштів у суді.

8. Платіжна організація системи переказу коштів протягом 30 календарних днів з дня внесення змін до узгоджених з Національним банком правил системи зобов'язана для узгодження цих змін подати до Національного банку клопотання про узгодження змін до правил системи переказу коштів за зразком, наведеним у додатку 3 до цього Положення, і копію змін, засвідчених підписом керівника та відбитком печатки банку.

9. Платіжна організація системи переказу коштів не має права надавати послуги системи згідно з унесеними до правил змінами, що не узгоджені з Національним банком.

10. Платіжна організація системи переказу коштів, яка узгодила з Національним банком правила цієї системи, протягом 15 календарних днів з дня початку надання послуг системи юридичній особі-резиденту повідомляє Національний банк про укладений з цією юридичною особою договір. Інформація щодо юридичних осіб-резидентів має містити дані про дату та номер укладеного договору, повне найменування юридичної особи-резидента, для банку - код банку, для небанківської фінансової установи та національного оператора поштового зв'язку - ідентифікаційний код за ЄДРПОУ та перелік послуг щодо здійснення переказу коштів, які за договором має право надавати відповідна юридична особа-резидент своїм клієнтам.

Платіжна організація системи переказу коштів протягом 10 календарних днів з дня унесення змін, продовження чинності, розірвання договору, зазначеного в абзаці першому цього пункту, повідомляє про це Національний банк.

11. Платіжна організація системи переказу коштів, яка отримала в Національному банку свідоцтво про узгодження правил цієї системи, у разі зміни найменування юридичної особи зобов'язана протягом семи календарних днів після реєстрації змін відповідно до законодавства України повернути до Національного банку оригінал цього свідоцтва для отримання нового.

12. Платіжна організація системи переказу коштів у разі втрати або пошкодження свідоцтва про узгодження правил цієї системи може отримати дублікат свідоцтва в порядку, зазначеному в пункті 10 розділу III цього Положення.

VI. Порядок скасування узгодження правил
систем переказу коштів

1. Національний банк скасовує узгодження правил системи переказу коштів на таких підставах:

а) відкликання Національним банком у платіжної організації системи переказу коштів банківської ліцензії;

б) припинення юридичної особи;

в) установлення факту узгодження правил або змін до правил системи переказу коштів на підставі недостовірних даних.

2. Національний банк повідомляє платіжну організацію системи переказу коштів про скасування узгодження правил системи переказу коштів із зазначенням підстав скасування.

3. Платіжна організація системи переказу коштів після отримання повідомлення Національного банку про скасування узгодження правил системи переказу коштів зобов'язана:

припинити надання послуг системи переказу коштів в установлений у повідомленні строк;

повідомити інших юридичних осіб-резидентів/нерезидентів, з якими укладено договори про надання цими особами послуг відповідної системи переказу коштів, про необхідність припинення надання таких послуг в установлений Національним банком строк.

Взаєморозрахунки за здійсненими переказами в системі переказу коштів, а також припинення членства/участі в системі переказу коштів здійснюються згідно з правилами цієї системи та відповідними договорами.

4. Платіжна організація системи переказу коштів протягом семи календарних днів з дня отримання повідомлення Національного банку про скасування узгодження правил системи переказу коштів зобов'язана повернути свідоцтво про узгодження правил системи переказу коштів до Національного банку.

VII. Порядок повідомлення платіжною організацією
міжнародної платіжної системи-резидентом
про укладання/розірвання договору
з юридичною особою-нерезидентом

1. Платіжна організація міжнародної платіжної системи-резидент, яка узгодила з Національним банком правила цієї системи, зобов'язана протягом 15 календарних днів з дня початку надання послуг системи юридичній особі-нерезиденту подати до Національного банку копію договору, засвідчену підписом керівника та відбитком печатки банку.

2. Платіжна організація міжнародної платіжної системи-резидент у разі укладення договору з платіжною організацією міжнародної платіжної системи-нерезидентом для здійснення переказу коштів за участю двох платіжних систем зобов'язана подати до Національного банку:

копію договору, засвідчену підписом керівника та відбитком печатки банку;

інформаційну довідку про загальну схему здійснення переказу, уключаючи рух інформаційних повідомлень та рух коштів з часу ініціювання переказу до завершення взаєморозрахунків за цим переказом з платіжною організацією міжнародної системи переказу коштів-нерезидентом;

перелік юридичних осіб-резидентів, які надають послуги з переказу коштів, здійснення яких забезпечується за допомогою двох платіжних систем.

3. Платіжна організація міжнародної платіжної системи-резидент протягом 30 календарних днів з дня внесення змін до договору, зазначеного в пунктах 1, 2 цього розділу, зобов'язана подати до Національного банку копію змін до договору, засвідчену підписом керівника та відбитком печатки банку.

4. Платіжна організація міжнародної платіжної системи-резидент протягом 10 календарних днів з дня розірвання договору, зазначеного в пунктах 1, 2 цього розділу, зобов'язана повідомити про це Національний банк.

Директор Департаменту платіжних систем Н.Г.Лапко

Виконавець Начальник відділу моніторингу платіжних систем О.О.Махаєва

Погоджено:

Виконавчий директор з питань платіжних систем
та розрахунків Національного банку України В.М.Кравець

Додаток 1
до Положення про порядок
реєстрації договорів
про членство або про участь
у міжнародних платіжних
системах та узгодження
правил систем переказу
коштів, створених
банками-резидентами

                                      Виконавчому директору
з питань платіжних систем
та розрахунків Національного
банку України

                                      _________________________
(прізвище, ініціали)

                            КЛОПОТАННЯ
про реєстрацію договору про членство або про участь
у міжнародній платіжній системі

                            (Зразок)

Юридична особа __________________________________________________.
(найменування)

Код банку/код за ЄДРПОУ небанківської фінансової установи _______.

Місцезнаходження ________________________________________________.

Поштова адреса __________________________________________________.

Прошу зареєструвати договір _____________________________________/
(дата, номер)

зміни до договору __________, зареєстрованого Національним банком
(дата, номер)

України за N ____________________________________________________,
(номер реєстраційного свідоцтва)

що укладений з _____________________ _____________________________
(повне найменування платіжної організації міжнародної
платіжної системи-нерезидента

______________________________________ про членство або про участь
або уповноваженої установи-нерезидента)

у міжнародній платіжній системі _________________________________.
(найменування міжнародної платіжної системи)

Достовірність усіх поданих документів підтверджую.

Перелік документів, що додаються: ________________________________
_________________________________________________________________.

Контактна особа: ________________________________________________.
(прізвище, ім'я, по батькові, номер телефону)

 Керівник           ____________              ____________________
(підпис) (прізвище, ініціали)

М.П.

Додаток 2
до Положення про порядок
реєстрації договорів
про членство або про участь
у міжнародних платіжних
системах та узгодження
правил систем переказу
коштів, створених
банками-резидентами

                      РЕЄСТРАЦІЙНЕ СВІДОЦТВО

                             (Зразок)

 ___________                                             N _______
(дата)

Цим Національний банк України свідчить про реєстрацію договору
_________________________________________________________________/
(дата, номер)

змін до договору __________, зареєстрованого Національним банком
(дата, номер)

України за N ____________________________________________________,
(номер реєстраційного свідоцтва)

укладеного юридичною особою ______________________________________
(найменування)

з ________________________________________________________________
(повне найменування платіжної організації міжнародної
платіжної системи-нерезидента

_________________________________________________________________,
або уповноваженої установи-нерезидента)

який передбачає членство/участь у міжнародній платіжній системі
_________________________________________________________________.
(найменування міжнародної платіжної системи)

Без права передавання третім особам.

Виконавчий директор з питань ____________ _________________
платіжних систем та розрахунків (підпис) (прізвище,
ініціали)
М.П.

Додаток 3
до Положення про порядок
реєстрації договорів
про членство або про участь
у міжнародних платіжних
системах та узгодження
правил систем переказу
коштів, створених
банками-резидентами

                                      Виконавчому директору
з питань платіжних систем
та розрахунків Національного
банку України

                                      _________________________
(прізвище, ініціали)

                            КЛОПОТАННЯ
про узгодження правил системи переказу коштів

                             (Зразок)

Банк ____________________________________________________________.
(найменування)

Код банку _______________________________________________________.

Місцезнаходження ________________________________________________.

Поштова адреса __________________________________________________.

Прошу узгодити правила/зміни до правил системи переказу коштів
_________________________________________________________________.
(найменування системи переказу коштів)

Достовірність усіх поданих документів підтверджую.

Перелік документів, що додаються: ________________________________

_________________________________________________________________.

Контактна особа: ________________________________________________.
(прізвище, ім'я, по батькові, номер телефону)

 Керівник           ____________              ____________________
(підпис) (прізвище, ініціали)

М.П.

Додаток 4
до Положення про порядок
реєстрації договорів
про членство або про участь
у міжнародних платіжних
системах та узгодження
правил систем переказу
коштів, створених
банками-резидентами

                            СВІДОЦТВО
про узгодження правил/змін до правил
системи переказу коштів

                             (Зразок)

 ___________                                          N __________
(дата)

     Цим Національний   банк   України   свідчить  про  узгодження
правил/змін до правил системи переказу коштів
_________________________________________________________________,
(найменування системи)

платіжною організацією якої є ___________________________________.
(повне найменування банку)

Без права передавання третім особам.

Виконавчий директор з питань ____________ _________________
платіжних систем та розрахунків (підпис) (прізвище,
ініціали)
М.П.