КОНСУЛЬТУЄ ОРГАН ОПІКИ ТА ПІКЛУВАННЯ
ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Про опіку та піклування

ПИТАННЯ: Які органи належать до органів опіки й піклування та які в них повноваження, кому вони підлеглі? Який порядок призначення опікуна або піклувальника органом опіки та піклування? Чи може бути призначено органом опіки та піклування опікуном рідної бабусі онука, який живе разом з нею, але зареєстрований в іншому населеному пункті?

ВІДПОВІДЬ: Опіка (піклування) є особливою формою державної турботи про неповнолітніх дітей, які залишились без піклування батьків, та повнолітніх осіб, які потребують допомоги щодо забезпечення їхніх прав та інтересів. Діяльність органів опіки та піклування здійснюється відповідно до чинного законодавства та інших нормативно-правових актів, основним з яких є "Правила опіки та піклування" (далі - Правила), затверджені наказом Державного комітету України у справах сім'ї та молоді, Міністерства охорони здоров'я, Міністерства освіти, Міністерства праці та соціальної політики України від 26.05.99 р. № 34/166/131/88, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.06.99 р. за № 387/3680.

Згідно з п.1.3 зазначених Правил органами, які приймають рішення щодо опіки та піклування (органи опіки та піклування), є районні, районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації, виконавчі комітети міських, районних у містах, сільських, селищних рад.

Безпосереднє ведення справ щодо опіки і піклування (п.1.4 Правил) покладається в межах їхньої компетенції на відділи, служби та управління виконавчого комітету відповідної ради.

Так, управління освіти, служба у справах неповнолітніх здійснюють діяльність з питань виявлення, обліку та передавання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до дитячих будинків, шкіл-інтернатів різних профілів, на всиновлення, під опіку (піклування) та з інших питань, що належать до їхньої компетенції. Управління у справах сім'ї та молоді, служба у справах неповнолітніх здійснюють діяльність з питань виявлення, обліку й тимчасового влаштування безпритульних дітей, влаштування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, що утримуються в державних дитячих закладах, на виховання в сім'ї (прийомні сім'ї, дитячі будинки сімейного типу) та з інших питань, що належать до їхньої компетенції. Управління соціального захисту населення здійснює діяльність щодо забезпечення догляду, надання соціально-побутового та медичного обслуговування громадян похилого віку, інвалідів і дітей з вадами фізичного й розумового розвитку, які цього потребують.

Управління охорони здоров'я здійснює діяльність (діагностичну, лікувальну, експертну) щодо осіб, визнаних судом недієздатними внаслідок психічних захворювань або визнаних судом обмежено дієздатними внаслідок зловживання спиртними напоями чи наркотичними речовинами, а також щодо утримання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, віком до трьох років у будинках дитини.

Для допомоги в роботі при органові опіки та піклування (п.1.6 Правил) створюються опікунські ради, що мають дорадчі функції, до складу яких входять представники управлінь, служб і відділів виконавчого комітету рад та органів місцевого самоврядування й громадськості.

Орган опіки й піклування відповідно до покладених на нього завдань (п.1.7 Правил) та розподілу повноважень між структурними підрозділами відповідних управлінь, служб і відділів виконавчого комітету ради, має такі повноваження:

- вирішення питань про встановлення і припинення опіки та піклування;

- ведення обліку щодо осіб, які потребують опіки (піклування);

- внесення подання суду про встановлення опіки (піклування) та призначення опікуна (піклувальника);

- здійснення нагляду за діяльністю опікунів і піклувальників;

- забезпечення тимчасового влаштування неповнолітніх та непрацездатних осіб, які потребують опіки (піклування);

- розгляд звернень дітей щодо неналежного виконання батьками (одним з них) обов'язків з виховання або щодо зловживання батьків своїми правами;

- вирішення згідно з чинним законодавством питання щодо грошових виплат дітям, які перебувають під опікою (піклуванням);

- розгляд спорів, пов'язаних з вихованням неповнолітніх дітей;

- розгляд скарг на дії опікунів (піклувальників);

- вирішення питання щодо забезпечення житлом дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які закінчили навчально-виховні заклади і не мають житла;

- вжиття заходів щодо захисту особистих та майнових прав неповнолітніх дітей і осіб, які перебувають під опікою (піклуванням);

- участь у розгляді судами спорів, пов'язаних із захистом прав неповнолітніх дітей та осіб, які перебувають під опікою (піклуванням);

- установлення опіки над майном у передбачених законом випадках;

- оформлення належних документів щодо особи підопічного та щодо майна, над яким установлюється опіка;

- охорона й зберігання житла і майна підопічних та визнаних безвісти відсутніми;

- проведення іншої діяльності щодо забезпечення прав та інтересів неповнолітніх дітей і повнолітніх осіб, які потребують опіки й піклування.

Органи опіки та піклування (управління, служби та відділи), які забезпечують безпосереднє ведення справ щодо опіки і піклування в межах їхньої компетенції, підлеглі виконавчому комітету ради.

У зв'язку зі змінами ст.60 Цивільного кодексу України, внесеними Законом України від 03.03.2005 p. №2450-IV, переважна більшість випадків, установлення опіки та піклування належить до повноважень суду.

Орган опіки та піклування (ст.61 Цивільного кодексу України, розділи 2, 3 "Правил опіки та піклування") встановлює опіку над малолітньою особою та піклування над неповнолітньою особою, крім випадків, установлених ч.1-4 ст.60 цього Кодексу, а саме: при житті батьків малолітніх чи неповнолітніх дітей у випадках, якщо:

- прийнято рішення про відібрання дитини і передачу її під опіку у випадку не позбавлення батьків батьківських прав, оскільки перебування з ними небезпечне для життя дитини;

- батьки дитини визнані у встановленому порядку недієздатними або обмежено дієздатними (психічно хворі, розумове відсталі або перебувають на тривалому стаціонарному лікуванні в лікувально-профілактичному закладі чи на державному утриманні в будинках-інтернатах);

- батьки дитини понад шість місяців не можуть займатись вихованням своїх дітей (засуджені до позбавлення волі на тривалий час за скоєння злочину, за станом здоров'я (інваліди І-II групи);

- батьки дитини понад шість місяців не проживають разом з дитиною та без поважних причин не беруть участі в її вихованні й утриманні, не виявляють щодо дитини батьківської уваги і турботи або підкинули (залишили) дитину, і це підтверджено відповідними актами, складеними органами внутрішніх справ;

- батьки дитини відмовились від дітей в установленому законом порядку;

- батьки дитини виїхали на постійне місце проживання або на постійне місце роботи за кордон чи перебувають у довготривалому відрядженні;

- батьки дитини перебувають під слідством.

Опіку (піклування) над повнолітніми фізичними особами орган опіки та піклування не встановлює.

Документи, за наявності яких орган опіки і піклування призначає опікуна (п.3.3 Правил):

- повідомлення державних, громадських організацій або заяви громадянина (громадян);

- копії свідоцтва про народження малолітньої особи, що потребує опіки, або іншого документа, який підтверджує її вік;

- акт обстеження умов життя особи, що потребує опіки, і опис її майна;

- довідки про стан здоров'я особи, що потребує опіки та майбутнього опікуна;

- довідка про місце проживання майбутнього опікуна і його заява про прийняття на себе обов'язків про опіку;

- акт перевірки умов життя майбутнього опікуна та висновок від органів опіки й піклування за місцем проживання опікуна про можливість виконувати опікунські обов'язки;

- довідка лікувальної установи про відсутність в сім'ї майбутнього опікуна захворювань, що перешкоджають влаштуванню до нього особи, що потребує опіки;

- документ про закріплення за дитиною житлової площі.

Документи, за наявності яких орган опіки і піклування призначає піклувальника (п.3.4 Правил):

- повідомлення державних, громадських організацій або заява громадянина (громадян);

- копія свідоцтва про народження неповнолітньої особи, що потребує піклування;

- медичний висновок про стан здоров'я особи, що потребує піклування;

- довідка про місце проживання особи, що потребує піклування;

- заява майбутнього піклувальника про прийняття на себе обов'язків щодо піклування;

- довідки про стан здоров'я майбутнього піклувальника і про місце його проживання;

- акт обстеження житлових умов майбутнього піклувальника.

Для встановлення опіки (піклування) органом опіки та піклування у вище зазначених випадках подається заява на ім'я голови ради і додаються перелічені документи.

Рішення про встановлення опіки (піклування) повинно бути прийнято не пізніш як у місячний термін з моменту, коли відповідному органові опіки та піклування стане відомо про потребу у встановленні опіки чи піклування.

Щодо призначення органом опіки та піклування опікуном рідної бабусі онука, за якою він фактично наглядає, то його не може бути призначено, оскільки відповідно до ч.1 ст.60 Цивільного кодексу України, опіка над повнолітньою фізичною особою встановлюється виключно судом у разі визнання її недієздатною, а рішення про призначення опікуна ухвалюється судом за поданням органу опіки та піклування.

Щодо місця фактичного проживання та реєстрації п.2.4 Правил передбачено, що опіка може встановлюватися за місцем проживання особи, яка підлягає опіці (піклуванню), або за місцем проживання опікуна (піклувальника).

“Праця і зарплата” № 31(563), серпень 2007
Передплатний індекс:30214