МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
НАКАЗ
31.05.2007 N 32
Про затвердження
Рекомендацій із розроблення правил благоустрою
території населеного пункту
З метою удосконалення підходів до розроблення органами місцевого самоврядування правил благоустрою території населених пунктів відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ) наказую:
1. Затвердити Рекомендації із розроблення правил благоустрою території населеного пункту, що додаються.
2. Управлінню благоустрою та комунального обслуговування (Я.А. Стеценко) довести цей наказ до відома місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Р.М. Крамаренка.
Міністр О.П.Попов
Додаток
Рекомендації
із розроблення правил благоустрою території
населеного пункту
1. Загальні положення
1.1. Рекомендації призначені для удосконалення підходів до розроблення органами місцевого самоврядування правил благоустрою території населених пунктів відповідно до вимог Закону України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ).
1.2. Рекомендації розроблені відповідно до Законів України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ), "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ), "Про охорону навколишнього природного середовища" ( 1264-12 ), "Про відходи" ( 187/98-ВР ), "Про основи містобудування" ( 2780-12 ), "Про планування і забудову територій" ( 1699-14 ), "Про дорожній рух" ( 3353-12 ), кодексів України, інших нормативно-правових актів та нормативних документів.
Поняття, що використовуються у цих Рекомендаціях, вживаються у значеннях, які наведені у зазначених законодавчих актах.
1.3. Цими Рекомендаціями встановлюються основні положення щодо складу і змісту правил благоустрою території населеного пункту.
1.4. Правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюється порядок благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою.
1.5. Правила розробляються для всіх сіл, селищ, міст органами місцевого самоврядування відповідно до Законів України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ) та "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) і затверджуються ними у встановленому законодавством порядку.
1.6. Органи місцевого самоврядування в Правилах визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою території населеного пункту для забезпечення створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
1.7. Правила мають сприяти забезпеченню в населеному пункті чистоти і порядку на об'єктах благоустрою населених пунктів, за недодержання яких передбачено адміністративну відповідальність.
1.8. Органи місцевого самоврядування забезпечують вільний доступ населення до затверджених Правил.
2. Склад і зміст правил благоустрою
території населеного пункту
2.1. Правила складаються з текстової та графічної частин.
2.2. Текстова частина Правил включає:
1) визначення сфери дії Правил та учасників правовідносин у цій сфері;
2) забезпечення державних, громадських та приватних інтересів, відкритості та доступності Правил;
3) участь громадян, громадських організацій у виконанні Правил;
4) порядок громадського обговорення проекту Правил;
5) порядок внесення змін до Правил;
6) порядок здійснення благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою;
7) заходи з реалізації проекту благоустрою території населеного пункту;
8) вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій;
9) вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою загального користування (міських лісів, парків, скверів, бульварів, садів, рекреаційних зон тощо);
10) вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території;
11) вимоги до санітарного очищення території;
12) інші вимоги, передбачені Законом України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ) та іншими законами;
13) перелік установлених законом обмежень (обтяжень) на використання земельних ділянок об'єктів благоустрою;
14) здійснення контролю за виконанням Правил;
15) встановлена законом відповідальність громадян та юридичних осіб за порушення Правил;
16) перелік законодавчих та нормативно-правових актів, на основі яких діють Правила.
Текстова частина Правил благоустрою території населеного пункту може включати інші питання відповідно до законодавства.
2.3. Графічна частина Правил включає:
1) план благоустрою території населеного пункту з визначенням заходів з реалізації цього плану та термінів їх виконання;
2) схему обмежень використання територій об'єктів благоустрою;
3) схему меж об'єктів благоустрою населеного пункту з визначенням балансоутримувачів цих об'єктів, а також меж територій, закріплених за підприємствами, установами, організаціями.
До складу графічної частини Правил може бути включена інша технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів.
Технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів (проекти, схеми, карти, атласи тощо) розробляється з метою здійснення комплексу заходів з благоустрою територій, окремих об'єктів благоустрою, їх частин і може бути включена до правил благоустрою території відповідного населеного пункту.
Технічна документація з питань благоустрою населених пунктів погоджується в установленому порядку та затверджується її замовником.
3. Текстова частина правил благоустрою
території населеного пункту
3.1. Визначення сфери дії Правил та учасників правовідносин у цій сфері.
У цьому розділі Правил визначається їх спрямованість стосовно правових, економічних, екологічних, соціальних та організаційних засад благоустрою території населеного пункту, а також щодо створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Поняття, що використовуються в Правилах, мають вживатись у значеннях, наведених у Законах України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ), "Про місцеве самоврядування України" ( 280/97-ВР ), "Про охорону навколишнього природного середовища" ( 1264-12 ), "Про відходи" ( 187/98-ВР ), "Про основи містобудування" ( 2780-12 ), "Про планування і забудову територій" ( 1699-14 ), "Про дорожній рух" ( 3353-12 ), кодексах України, інших нормативно-правових актах та нормативних документах.
3.2. Забезпечення державних, громадських та приватних інтересів, відкритості та доступності Правил.
Забезпечення державних, громадських та приватних інтересів у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється за рахунок їх врахування під час розроблення та реалізації Правил.
З метою такого забезпечення органи місцевого самоврядування мають оприлюднити та організувати відкритість та доступність Правил.
Правила слід опублікувати у місцевих засобах масової інформації, у тому числі на Інтернет-сайті органу місцевого самоврядування (за наявності), а також організувати безперешкодний доступ для ознайомлення в структурних підрозділах виконавчих комітетів органів місцевого самоврядування, до компетенції яких належать питання благоустрою населених пунктів.
3.3. Участь громадян, громадських організацій у виконанні Правил.
У цьому розділі наводяться умови співпраці органу місцевого самоврядування з громадянами, громадськими організаціями, громадськими інспекторами благоустрою населених пунктів.
Необхідно відобразити підходи до залучення громадськості до благоустрою населених пунктів, співпраці з органами місцевого самоврядування.
3.4. Порядок громадського обговорення проекту Правил.
На етапі розроблення Правил орган місцевого самоврядування має оприлюднити їх проект на громадських слуханнях, у місцевих засобах масової інформації, у тому числі на Інтернет-сайті (за наявності), для забезпечення громадського обговорення та отримання пропозицій і зауважень від підприємств, установ і організацій усіх форм власності, громадських організацій та громадян. Строк оприлюднення має становити не менш ніж один місяць.
За результатами розгляду пропозицій та зауважень до проекту Правил складається таблиця розбіжностей з обґрунтуванням тих пропозицій та зауважень, які були не враховані або враховані частково.
3.5. Порядок внесення змін до Правил.
Внесення змін до Правил здійснюється органами місцевого самоврядування у встановленому законодавством порядку.
Рекомендується щорічно або за необхідності раніше розглядати питання щодо доцільності внесення змін до Правил. Особливу увагу слід звертати на оновлення короткострокових заходів з благоустрою території населеного пункту.
Під час внесення змін до Правил зберігаються вимоги щодо їх громадського обговорення і розгляду пропозицій та зауважень до них.
3.6. Порядок здійснення благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою.
Управління у сфері благоустрою населених пунктів забезпечують органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
До організації благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою органи місцевого самоврядування залучають підприємства, установи, організації усіх форм власності, громадські організації та мешканців населених пунктів.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах повноважень визначають на конкурсних засадах балансоутримувачів об'єктів благоустрою державної та комунальної форм власності.
Балансоутримувача об'єктів благоустрою, які перебувають у приватній власності, визначають їх власники.
Балансоутримувач забезпечує належне утримання та своєчасний ремонт об'єкта благоустрою власними силами або може на конкурсних засадах залучати для цього інші підприємства, установи, організації.
На території об'єкта благоустрою відповідно до затвердженої містобудівної документації можуть бути розташовані будівлі та споруди торговельного, соціально-культурного, спортивного та іншого призначення. Власники цих будівель та споруд зобов'язані забезпечити належне утримання наданої їм у встановленому порядку земельної ділянки, а також можуть на умовах договору, укладеного з балансоутримувачем, забезпечувати належне утримання іншої закріпленої за ними території (прилеглої території) та/або брати пайову участь в утриманні об'єкта благоустрою.
Межі закріпленої території та обсяги пайової участі визначає власник об'єкта благоустрою.
Проведення ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів здійснюється відповідно до Порядку, затвердженого центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.
Також у цьому розділі Правил відображається порядок узгодження з органом місцевого самоврядування виконання робіт на територіях загального користування та вимоги до освітлення об'єктів благоустрою.
3.7. Заходи з реалізації проекту благоустрою території населеного пункту.
Власник об'єкта благоустрою за поданням його балансоутримувача щорічно затверджує заходи з утримання та ремонту цього об'єкта на наступний рік та передбачає кошти на виконання цих заходів. Балансоутримувач об'єкта благоустрою несе повну відповідальність за виконання затверджених заходів у повному обсязі.
Фінансування заходів з благоустрою населених пунктів, утримання та ремонт об'єктів благоустрою здійснюється за рахунок коштів їх власників або користувачів, якщо це передбачено умовами відповідних договорів, а також за рахунок пайових внесків власників будівель і споруд, розміщених на території об'єкта благоустрою, інших передбачених законом джерел фінансування.
Фінансування заходів з благоустрою населених пунктів може здійснюватися за рахунок коштів державного бюджету, місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ, організацій, добровільних внесків юридичних осіб та громадян, інших джерел, передбачених законом.
3.8. Вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій.
Органи місцевого самоврядування встановлюють вимоги до підприємств, установ, організацій, громадян щодо утримання та впорядкування територій, які закріплені за ними.
Підприємства, установи, організації, громадяни мають забезпечити благоустрій земельних ділянок, наданих їм на праві власності чи праві користування відповідно до законодавства.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть передавати об'єкти благоустрою на баланс підприємствам, установам, організаціям відповідно до частини першої статті 15 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ).
Балансоутримувач об'єкта благоустрою з метою належного його утримання та здійснення своєчасного ремонту може залучати для цього на умовах договору інші підприємства, установи, організації.
Підприємства, установи, організації, які розміщуються на території об'єкта благоустрою, можуть утримувати закріплену за ними територію та брати пайову участь в утриманні цього об'єкта відповідно до частини четвертої статті 15 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ).
Підприємства, установи, організації зобов'язані утримувати закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем території в належному стані відповідно до законодавства та умов договору.
Межі та режим використання закріпленої за підприємствами, установами, організаціями території визначають відповідні органи державної влади та органи місцевого самоврядування залежно від підпорядкування об'єкта благоустрою.
Посадові особи підприємств, установ, організацій несуть відповідальність за невиконання заходів з благоустрою, а також за дії чи бездіяльність, що призвели до завдання шкоди майну та/або здоров'ю громадян, на власних та закріплених за підприємствами, установами, організаціями територіях відповідно до закону.
3.9. Вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою загального користування (міських лісів, парків, скверів, бульварів, садів, рекреаційних зон тощо).
У цьому розділі Правил встановлюються вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою загального користування (міських лісів, парків, скверів, бульварів, садів, рекреаційних зон тощо).
Утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів здійснюється відповідно до Правил, затверджених центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.
Охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.
Охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на об'єктах благоустрою, а також видалення дерев, які виросли самосівом, здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів залежно від підпорядкування об'єкта благоустрою, а на земельних ділянках, переданих у власність, наданих у постійне користування або в оренду, - за рахунок коштів їх власників або користувачів відповідно до нормативів, затверджених у встановленому порядку.
Видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
Негайне видалення пошкоджених дерев або кущів (їх частин) може здійснюватися підприємствами, установами, організаціями або громадянами в разі якщо стан таких пошкоджених зелених насаджень загрожує життю, здоров'ю громадян, а також майну громадян та/або юридичних осіб.
Органи місцевого самоврядування організовують і проводять облік зелених насаджень та складають їх реєстр за видовим складом та віком.
3.10. Вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території.
У цьому розділі Правил встановлюються вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території.
Утримання та благоустрій прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку, належних до нього будівель, споруд проводиться балансоутримувачем цього будинку або підприємством, установою, організацією, з якими балансоутримувачем укладено відповідний договір на утримання та благоустрій прибудинкової території.
Благоустрій присадибної ділянки проводиться її власником або користувачем цієї ділянки.
Власник або користувач присадибної ділянки може на умовах договору, укладеного з органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, забезпечувати належне утримання території загального користування, прилеглої до його присадибної ділянки.
Благоустрій присадибної ділянки, на якій розміщені житлові будинки, господарські будівлі та споруди, що в порядку, визначеному законодавством, взяті на облік або передані в комунальну власність як безхазяйні, проводиться відповідним органом місцевого самоврядування.
Утримання споруд інженерного захисту території здійснюється його балансоутримувачем відповідно до вимог законодавства.
3.11. Вимоги до санітарного очищення території.
Формування системи поводження з відходами здійснюється шляхом використання найбільш ефективних і безпечних технологій за мінімальних економічних витрат, найвигідніших для того чи іншого населеного пункту схем і методів збирання, перевезення та знешкодження цих відходів з урахуванням щільності забудови, типів та наявного парку сміттєвозів, сміттєзбірників у порядку, визначеному законодавством.
У Правилах встановлюються вимоги до утворювачів побутових відходів та підприємств, установ, організацій, що здійснюють свою діяльність у цій сфері.
Зокрема, встановлюється вимоги до роздільного збирання побутових відходів, до перевізників побутових відходів щодо впорядкування і відстеження руху від їх утворювачів до місць захоронення, враховуючи наявні переробні та утилізуючі об'єкти поводження з побутовими відходами. При цьому в Правилах мають бути чітко визначені місцезнаходження таких об'єктів.
3.12. Інші вимоги, передбачені Законом України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ) та іншими законами.
У цьому розділі можуть встановлюватись додаткові вимоги в сфері благоустрою населених пунктів, у тому числі щодо забезпечення в населеному пункті чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші та паління цигарок у громадських місцях, проведення культурно-масових та мітингових заходів, а також щодо роботи атракціонів, виставок, ярмарок тощо.
3.13. Перелік установлених законом обмежень (обтяжень) на використання земельних ділянок об'єктів благоустрою.
Необхідно встановити обмеження на об'єктах благоустрою та заборонити:
- виконувати земляні, будівельні та інші роботи без дозволу, виданого в установленому законодавством порядку;
- самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо;
- вивозити і звалювати в не відведених для цього місцях відходи, траву, гілки, деревину, листя, сніг;
- складувати будівельні матеріали, конструкції, обладнання за межами будівельних майданчиків;
- самовільно встановлювати об'єкти зовнішньої реклами, торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо;
- встановлювати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Міністерства внутрішніх справ України;
- влаштовувати стоянки суден, катерів, інших моторних плавучих засобів у межах територій пляжів;
- випасати худобу, вигулювати та дресирувати тварин у не відведених для цього місцях;
- здійснювати ремонт, обслуговування та миття транспортних засобів, машин, механізмів у не відведених для цього місцях (крім випадків проведення негайного ремонту при аварійній зупинці).
Також рекомендується на об'єктах благоустрою заборонити:
- здійснювати несанкціоноване підключення до інженерних мереж;
- очищати дахи від снігу та льоду, виконувати земляні, будівельні та інші роботи без встановлення тимчасової огорожі на прилеглих територіях;
- залишати транспортні засоби, машини, механізми у не відведених для цього місцях;
- захаращувати пожежні проїзди на територіях, прилеглих до житлових будинків;
- захаращувати балкони, лоджії, вікна і під'їзди будівель та споруд предметами і матеріалами, які негативно впливають на естетичний вигляд та архітектуру їх фасадів;
- викидати відходи, траву, гілки, деревину, листя поза контейнерами і урнами;
- спалювати відходи, траву, гілки, деревину, листя;
- наклеювати інформаційні, агітаційні та рекламі листівки, оголошення і плакати у не відведених для цього місцях;
- робити написи, малюнки на стінах будинків, споруд, парканах, тротуарах, шляхах, набережних тощо без погодження в установленому законодавством порядку тощо.
3.14. Здійснення контролю за виконанням Правил.
Контроль у сфері благоустрою населених пунктів спрямований на забезпечення дотримання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, а також громадянами, у тому числі іноземцями та особами без громадянства, вимог Закону України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ), Правил благоустрою території населеного пункту та інших нормативно-правових актів.
Самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.
Для здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, виконанням Правил благоустрою території населеного пункту, в тому числі організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, утримання в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій, сільські, селищні, міські ради можуть утворювати інспекції з благоустрою населених пунктів.
Самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом:
- проведення перевірок території,
- розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян;
- участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій;
- подання позовів до суду про відшкодування збитків, завданих об'єктам благоустрою внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території населеного пункту.
Громадський контроль здійснюється громадськими інспекторами благоустрою населених пунктів, які залучаються до:
- проведення спільно з працівниками органів державного контролю рейдів та перевірок додержання підприємствами, установами, організаціями та громадянами законодавства у сфері благоустрою населених пунктів;
- складання протоколів про порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів і поданні їх органам державного контролю у цій сфері та правоохоронним органам для притягнення винних до відповідальності;
- допомоги органам державного контролю у сфері благоустрою населених пунктів у діяльності щодо запобігання порушенням законодавства про благоустрій населених пунктів тощо.
3.15. Встановлена законом відповідальність громадян та юридичних осіб за порушення Правил.
Вказується встановлена законодавством відповідальність громадян та юридичних осіб за порушення Правил. Рекомендується посилатись на конкретну статтю законодавчого акта та міру відповідальності за порушення, включаючи питання відшкодування збитків, завданих об'єкту благоустрою.
До відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів притягаються особи, винні у:
- порушенні встановлених державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів;
- проектуванні об'єктів благоустрою населених пунктів з порушенням затвердженої в установленому законодавством порядку містобудівної документації та державних будівельних норм;
- порушенні встановлених законодавством екологічних, санітарно-гігієнічних вимог та санітарних норм під час проектування, розміщення, будівництва та експлуатації об'єктів благоустрою;
- порушенні правил благоустрою територій населених пунктів;
- порушенні режиму використання і охорони територій та об'єктів рекреаційного призначення;
- самовільному зайнятті території (частини території) об'єкта благоустрою населеного пункту;
- пошкодженні (руйнуванні чи псуванні) вулично-дорожньої мережі, інших об'єктів благоустрою населених пунктів;
- знищенні або пошкодженні зелених насаджень чи інших об'єктів озеленення населених пунктів, крім випадків, передбачених статтею 28 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 );
- забрудненні (засміченні) території населеного пункту;
- неналежному триманні об'єктів благоустрою, зокрема покриття доріг, тротуарів, освітлення територій населених пунктів тощо.
Притягнення осіб, винних у порушенні законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, до відповідальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завданих внаслідок порушення вимог законодавства.
Шкода, завдана внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс, методик, розрахунків щодо обрахування шкоди. Відсутність таких такс, методик, розрахунків не може бути підставою для відмови у відшкодуванні збитків. У такому разі шкода компенсується за фактичними витратами, затвердженими в установленому порядку рішенням органу місцевого самоврядування, на облаштування одного квадратного метра території міста або базової вартості одного квадратного метра землі на відновлення порушеного стану об'єкта благоустрою або довкілля.
3.16. Перелік законодавчих та нормативно-правових актів, на основі яких діють Правила.
У цьому переліку мають бути відображені законодавчі та нормативно-правові акти, на основі яких діють Правила. Серед них: Закони України "Про благоустрій населених пунктів" ( 2807-15 ), "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ), "Про охорону навколишнього природного середовища" ( 1264-12 ), "Про відходи" ( 187/98-ВР ), "Про основи містобудування" ( 2780-12 ), "Про планування і забудову територій" ( 1699-14 ), "Про дорожній рух" ( 3353-12 ), кодекси України, інші нормативно-правові акти та нормативні документи, зокрема, затверджені центральним органом з питань житлово-комунального господарства.
Під час розроблення Правил, окрім зазначених законодавчих актів, слід керуватися такими нормативно-правовими актами та нормативними документами:
- постанова Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 N 826 "Про затвердження Порядку визначення відновної вартості об'єктів благоустрою";
- постанова Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 N 1045 "Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах";
- постанова Кабінету Міністрів України від 04.03.97 N 209 "Про затвердження Правил охорони електричних мереж";
- Порядок проведення ремонту та утримання об'єктів міського благоустрою, затверджений наказом Держжитлокомунгоспу України від 23.09.2003 N 154, що зареєстрований в Мін'юсті України 12.02.2004 за N 189/8788;
- Положення про порядок конкурсного відбору підприємств з утримання об'єктів благоустрою населених пунктів, затверджене наказом Держжитлокомунгоспу України від 11.11.2005 N 160, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.12.2005 за N 1460/11740;
- Правила експлуатації штучних споруд на вулицях і дорогах населених пунктів, затверджені наказом Держжитлокомунгоспу України від 11.11.2005 N 162;
- Технічні правила ремонту і утримання міських вулиць та доріг (КТМ 204 України 010-94);
- Правила надання послуг із збирання та вивезення твердих і рідких побутових відходів, затверджені наказом Держбуду України від 21.03.2000 N 54, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31.07.2000 за N 457/4678;
Правила прибирання та утримання територій населених пунктів України (КТМ 204 України 042-93);
- Правила експлуатації полігонів твердих побутових відходів, затверджені наказом Мінбуду України від 10.01.2006 N 4;
- Правила утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджені наказом Мінбуду від 10.04.2006 N 105, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27.07.2006 за N 880/12754;
- Зразки Акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, та Ордера на видалення зелених насаджень, затверджені наказом Мінбуду від 09.09.2006 N 302;
- Порядок утримання кладовищ та інших місць поховання, затверджений наказом Держжитлокомунгоспу України від 19.11.2003 N 193, що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 08.09.2004 за N 1113/9712, та інші.
4. Графічна частина правил благоустрою
території населеного пункту
4.1. План благоустрою території населеного пункту з визначенням заходів з реалізації цього плану та термінів їх виконання.
План благоустрою території населеного пункту має містити заходи з його реалізації: короткострокові - до одного року, середньострокові - від одного до п'яти років та довгострокові - понад п'ять років.
План має містити конкретні терміни виконання заходів з благоустрою території населеного пункту та відповідальних за їх реалізацію.
Рекомендується щорічно переглядати перелік заходів з благоустрою території населеного пункту з метою актуалізації плану та внесення відповідних змін до Правил.
4.2. Схема обмежень використання територій об'єктів благоустрою.
Схематично встановлюються обмеження використання територій об'єктів благоустрою населеного пункту з визначенням таких обмежень.
4.3. Схема меж об'єктів благоустрою населеного пункту з визначенням балансоутримувачів цих об'єктів, а також меж територій, закріплених за підприємствами, установами, організаціями.
Схематично встановлюються межі об'єктів благоустрою населеного пункту з визначенням балансоутримувачів цих об'єктів та межі територій, закріплених за підприємствами, установами, організаціями.
"Інформаційний бюлетень з питань житлово-
комунального господарства", N 6-7, 2007 р.
