КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ

Щодо конституційності постанови
Кабінету Міністрів України
від 11 липня 2007 року N 9
16

З мотивів невідповідності Конституції України ( 254к/96-ВР ) Указом Президента України від 2 серпня 2007 року N 677 згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України ( 254к/96-ВР ) зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 року N 916 "Про затвердження Положення про Державний департамент України з питань виконання покарань", опублікованої в "Офіційному віснику України" (2007 р., N 52, ст. 2116).

У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" ( 422/96-ВР ) звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність названої постанови Кабінету Міністрів України.

За Положенням, затвердженим названою постановою, Державний департамент України з питань виконання покарань є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра юстиції України (пункт 1). До основних завдань Державного департаменту з питань виконання покарань Положенням віднесено, зокрема:

забезпечення дотримання прав людини і громадянина, вимог законодавства щодо виконання і відбування кримінальних покарань, реалізації законних прав та інтересів засуджених і осіб, узятих під варту (підпункт 2 пункту 3);

забезпечення додержання вимог законодавства в органах і установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, запобігання вчиненню злочинів і дисциплінарних проступків самими засудженими та особами, узятими під варту, і щодо них, їх припинення та виявлення і розкриття злочинів, учинених в органах і установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, проведення дізнання у справах про ці злочини, провадження оперативно-розшукової діяльності (підпункт 4 пункту 3);

керівництво органами і установами виконання покарань та слідчими ізоляторами (підпункт 6 пункту 3).

Положенням також визначено повноваження зазначеного Департаменту (пункт 4), його права (пункт 5) та інші питання, що стосуються його діяльності.

Таким чином, нормативно-правовим актом Кабінету Міністрів України визначено правові основи діяльності Державного департаменту України з питань виконання покарань. Це не відповідає нормам пункту 14 частини першої статті 92 Конституції України ( 254к/96-ВР ), за якими організація і діяльність органів і установ виконання покарань визначаються виключно законом. Крім того, оскільки здійснення функцій органами і установами виконання покарань, зокрема Державним департаментом України з питань виконання покарань, безпосередньо зачіпає основні права та свободи людини і громадянина, врегулювання зазначених питань постановою Кабінету Міністрів України не відповідає й пункту 1 частини першої статті 92 Конституції України ( 254к/96-ВР ).

Відтак, видавши названу постанову, Кабінет Міністрів України порушив також і положення частини другої статті 8 Конституції України ( 254к/96-ВР ), згідно з якими нормативно-правові акти мають прийматися на основі Конституції України ( 254к/96-ВР ) і відповідати їй, частини другої статті 6, частини другої статті 19 та частини третьої статті 113 Основного Закону ( 254к/96-ВР ) держави, які зобов'язують Кабінет Міністрів України керуватися у своїй діяльності, зокрема, Конституцією України ( 254к/96-ВР ), діяти в межах, на підставі та у спосіб, що нею передбачені.

Ураховуючи наведене, прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 року N 916 "Про затвердження Положення про Державний департамент України з питань виконання покарань".

Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.

Президент України В.ЮЩЕНКО

м. Київ, 2 серпня 2007 року