ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
ВИСНОВОК
02.03.2007 N в-04/03
Стосовно дотримання процедур державних закупівель
(відповідно до ст. 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів,
робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 )
Підстава: звернення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин незадовільного стану системи державних закупівель та перевірки фактів можливого зловживання службовим становищем посадових осіб, інших пов'язаних з цим питань, утвореної на виконання Постанови Верховної Ради України від 24.12.2004 N 2298-IV.
Замовник торгів: Відділ освіти Жидачівської районної державної адміністрації
Адреса: м. Жидачів, вул. І. Франка, 19. Львівська область
Предмет закупівлі: вугілля кам'яне
Процедура закупівлі: цінова пропозиція
Джерело фінансування закупівель: кошти районного бюджету
Період здійснення процедури закупівлі: початок 22.03.2005, закінчення 15.04.2005
Для розгляду та дослідження надано копії наступних матеріалів:
1. Положення про тендерний комітет відділу освіти Жидачівської райдержадміністрації від 09.01.2004 N 2/4 - 4 арк.
2. Свідоцтво про підвищення кваліфікації Хеміч З. І. від 22.07.2005 СПК N 1201 - 1 арк.
3. Наказ про створення тендерного комітету від 04.01.2005 N 6 - 2 арк.
5. Протокол розкриття тендерних пропозицій від 03.02.2005 N 3 - 2 арк.
6. Договір купівлі-продажу від 22.04.2005 N 22.04.05 - 2 арк.
7. Повідомлення від 09.02.2005 про обрання переможця ВАТ "Облпаливо" - 1 арк.
8. Запрошення ВАТ "Облпаливо" від 22.03.2005 на участь у торгах - 1 арк.
9. Запрошення ТОВ "Західпромінвест" від 22.03.2005 на участь у торгах - 1 арк.
10. Запрошення ЗАТ "Червоноградвугілля" від 22.03.2005 на участь у торгах - 1 арк.
11. Тендерна пропозиція ВАТ "Облпаливо" від 08.04.2005 - 1 арк.
12. Тендерна пропозиція ТОВ "Західпромінвест" від 08.04.2005 - 1 арк.
13. Тендерна пропозиція ЗАТ "Червоноградвугілля" від 08.04.2005 - 1 арк.
Завдання сформульоване у зверненні:
"Надати висновок про законність та обґрунтованість проведення процедури щодо закупівлі вугілля відділом освіти Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області".
Дослідження
Об'єкти, що досліджуються: матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
При дослідженні наданих матеріалів встановлено.
1. Щодо створення та функціонування тендерного комітету, кваліфікації членів тендерного комітету.
Тендерний комітет відділу освіти Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області створено у складі 5 осіб за наказом від 04.01.2005 N 6. Відповідно до наказу, на момент проведення торгів призначено:
головою - Хмелик М. М.;
заступником голови - Волошин М. І.;
секретарем - Хеміч З. І.
Положення про тендерний комітет затверджено наказом начальника відділу освіти від 09.01.2004 N 2/4.
Свідоцтво про підвищення кваліфікації Хеміч З. І., видане від 22.07.2005 СПК N 1201.
В порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти"на момент проведення торгів заступник голови та секретар тендерного комітету не пройшли навчання та не отримали сертифіката чи свідоцтво встановленого зразка.
2. Фінансування закупівель.
Згідно зведеного кошторису на 2005 бюджетні асигнування за кодом функціональної класифікації видатків 1166 "Оплата інших енергоносіїв" відділу освіти затверджені в сумі 495,0 тис. грн.
В порушення п. 22 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 N 228 "Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ" видатки на проведення процедури закупівлі, передбачені в кошторисі, не мають обґрунтування та не підтверджені відповідними розрахунками і не деталізовані за марками вугілля, кількістю та установами освіти.
3. Вибір процедури закупівлі.
В порушення наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 26.12.2000 N 280 протокольне рішення щодо вибору процедури вибору закупівлі вугілля кам'яного у Замовника відсутнє.
В порушення вимог п. 2 наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 02.02.2004 N 37 у Замовника відсутній річний план закупівель товарів, робіт і послуг, який містить відповідну інформацію про процес їх проведення упродовж бюджетного року.
Відділ освіти Жидачівської районної державної адміністрації через два місяці упродовж року вдруге проводить запит цінових пропозицій щодо закупівлі твердого палива - вугілля марки ГЖСШ, так як така процедура запиту цінових пропозицій щодо закупівлі вугілля проводилась в період з 04.01.2005 по 28.01.2005, внаслідок чого було поділено предмет закупівлі на частини та уникнуто проведення відкритих торгів, що є порушенням вимог ч. 3 ст. 14 Закону ( 1490-14 ).
4. Визначення предмета закупівлі.
В порушення ч. 3 Порядку визначення предмета закупівлі за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 N 165, визначення предмета закупівлі здійснюється згідно Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97, затвердженого наказом Державного комітету України стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 N 822, тендерний комітетне визначив предмет закупівлі за відповідним кодом.
Фактично, Замовником здійснена закупівля вугілля марки ГЖСШ, яке згідно з Класифікатором має код - 10.10.11.
5. Запит цінових пропозицій.
Запрошення на участь у торгах надіслано від 22.03.2005 трьом учасникам: ЗАТ "Червоноградвугілля", ТОВ "Західпромінвест" та ВАТ "Облпаливо" по запиту цінових пропозицій на вугілля марки: ГЖСШ та ГЖКОМ.
В порушення ч. 3 ст. 32 Закону ( 1490-14 ) у запиті не зазначено, чи включаються у вартість товарів та послуг витрати на транспортування, страхування, сплату податків та інших зборів і обов'язкових платежів та в порушення вимог ч. 4 ст. 32 Закону не зазначено кінцевий строк подання цінових пропозицій.
6. Подання та розкриття тендерних пропозицій.
Розкриття тендерних пропозицій учасників торгів згідно протоколу Замовника відбулося 08.04.2005. Цінові пропозиції надійшли по двом маркам вугілля від усіх учасників запрошених до торгів.
В порушення вимог наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 N 129 "Про затвердження форм звітів про результати здійснення процедур закупівель товарів, робіт, послуг за державні кошти та інструкцій щодо їх заповнення"учасники до участі в розкритті тендерних пропозицій не запрошувались, в протоколі розкриття не визначено: місце розкриття пропозицій, дата реєстрації пропозицій, інформація щодо правильності оформлення та повноти наданих документів, ціна тендерної пропозиції кожного учасника.
Зазначене свідчить про формальне та непрозоре проведення торгів Замовником.
7. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця.
Протокол оцінки та визначення переможця у Замовника відсутній. Цінова пропозиція марки вугілля ГЖСШ, яку обрав Замовник, становила:
ЗАТ "Червоноградвугілля" - 323,00 грн.
ТОВ "Західпромінвест" - 323,00 грн.
ВАТ "Облпаливо" - 301,86 грн.
Переможця згідно Звіту обрано за найнижчою ціновою пропозицією, а саме за ціною 301,86 грн., яку надало ВАТ "Облпаливо" Львівської області.
Внаслідок поділу предмета закупівлі на частини та уникнення відкритих торгів Замовник, упродовж двох місяців, вдруге проводить закупівлю за процедурою запиту цінових пропозицій вугілля марки ГЖСШ за ціною, що перевищує ціну попередньої закупівлі на 11%.
Таким чином, внаслідок збільшення ціни з 291,52 грн. до 301,86 грн. в порівняні з попередніми торгами, які відбулися в період з 04.01.2005 по 28.01.2005, Замовником недоцільно витрачено при закупівлі 221,96 тонн вугілля марки ГЖСШ - 2,3 тис. грн. бюджетних коштів.
8. Інформування про акцепт тендерної пропозиції та про результати торгів.
В порушення ч. 5 ст. 32 Закону ( 1490-14 ) Замовник не проінформував учасників про результати здійснення процедури запиту цінових пропозицій.
9. Укладання договору.
Договір з переможцем укладено Замовником від 22.04.2005 N 22/04.2005.
Згідно умов договору, Замовник та ВАТ "Облпаливо" за домовленістю сторін встановили ціну однієї тонни вугілля на момент відпуску з врахуванням ціни виробника, з додатковою оплатою вартості доставки та навантаження.
Таким чином, замовник після проведення торгів, на власний розсуд, заздалегідь погодився на зміну раніш акцептованої ціни, що є порушенням вимог ч. 6 ст. 32 Закону ( 1490-14 ), та грубо порушив основні принципи проведення торгів за державні кошти.
В порушення ст. 180 Господарського кодексу ( 436-15 ) в укладеному договоріне визначено істотні умови - кількість та терміни поставки вугілля. Крім цього, у відповідності до вимог наказу Міністерства фінансів від 06.04.98 N 83 "Про порядок укладення угод щодо надання послуг (виконання робіт) та придбання матеріальних цінностей у суб'єктів господарювання, оплата яких проводиться за рахунок бюджетних коштів" у договорі не передбачено застосування штрафних санкцій у разі невиконання зобов'язань, що також є істотною умовою.
Умови розрахунків за поставку у договорі визначено у протиріччі з вимогами Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ).
Так, згідно п. 3 "Продавець здійснює відпуск вугілля на протязі 30 днів з моменту оплати вугілля Замовником", у той же час згідно п. 5 цього ж договору "Продавець проводить оплату за вугілля, на протязі 40 днів з моменту відпуску вугілля", що є порушенням п. 3 ст. 21 та п. 7 ст. 51 Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ).
Таким чином, укладений договір складено у протиріччі з чинним законодавством та за відсутністю істотних умов відповідно до вимог ст. 180 Господарського кодексу України ( 436-15 ) такий договір є неукладеним, не має юридичного обгрунтування і є недійсним.
10. Складання звітності.
Звіт про результати здійснення процедури закупівлі у одного учасника складено 22.04.2005 N 5 у відповідності з наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 N 129.
Відповідно до Звіту розмір бюджетного призначення або очікувана вартість закупівлі кам'яного вугілля складає 67,0 тис. грн. в кількості 229,8 тис. тонн.
При дослідженні використані надані матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
Висновок
В результаті проведеного дослідження матеріалів, наданих тендерним комітетом відділу освіти Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області стосовно проведення процедури запиту цінових пропозицій по закупівлі вугілля кам'яного для бюджетних організацій, встановлено, що закупівля здійснена з порушеннями вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, а саме:
- В порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти" заступник голови тендерного комітету та секретар не пройшли навчання та не отримали сертифіката чи свідоцтва встановленого зразка.
- В порушення п. 22 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 N 228 "Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ" видатки на проведення процедури закупівлі не мають обґрунтування та не підтверджені відповідними розрахунками.
- В порушення наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 02.02.2004 N 37 річний план закупівель товарів, робіт та послуг за державні кошти у Замовника відсутній.
- В порушення наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 26.12.2000 N 280 протокольне рішення щодо вибору процедури закупівлі вугілля кам'яного у Замовника відсутнє.
- В порушення наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 N 165 не визначено предмет закупівлі відповідно до коду Класифікатора продукції та послуг ДК 016-97.
- В порушення ч. 3, 4, 5 ст. 32 Закону ( 1490-14 ) у запитах цінових пропозицій не зазначено, чи включаються у вартість товарів та послуг витрати на транспортування, сплата податків та інших зборів, про результати здійснення процедури запиту цінових пропозицій учасників не проінформовано.
- В порушення вимог наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 N 129 "Про затвердження форм звітів про результати здійснення процедур закупівель товарів, робіт, послуг за державні кошти та інструкцій щодо їх заповнення" до участі в розкритті тендерних пропозицій учасники не запрошувались, при розкритті не визначено дату реєстрації та місце розкриття пропозицій, ціну тендерної пропозиції кожного учасника.
Договір між Замовником та ВАТ "Облпаливо" від 22.04.2005 N 22/04.2005 укладено з порушенням вимог ст. 180 Господарського кодексу України ( 436-15 ) - не містить ціни та кількості тонн поставки вугілля, терміну поставки, застосування штрафних санкцій, що є істотними умовами договору.
Відповідно до ч. 2 ст. 215 Цивільного кодексу України ( 435-15 ) такий договір є недійсним (нікчемним) і визнання такого договору недійсним судом не вимагається.
Замовником - відділом освіти Жидачівської районної державної адміністрації при проведенні закупівлі вугілля кам'яного за процедурами запиту цінових пропозицій було поділено предмет закупівлі на частини та уникнуто проведення процедури відкритих торгів. Державні кошти в сумі 67,0 тис. грн. використано непрозоре та з грубим порушенням вимог Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ), в чому вбачається нанесення збитків державі на суму 2,3 тис. грн., які виникли в наслідок повторної закупівлі вугілля кам'яного марки ГЖСШ за більшою ціною, в порівняні з ціною попереднього проведення процедури закупівлі.
Для уточнення суми збитків доцільно провести ревізію фінансово-господарської діяльності відділу освіти Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області за 2005 рік.
Дії тендерного комітету відділу освіти Жидачівської районної державної адміністрації можуть містити ознаки суспільно небезпечних діянь, визначених ст. 364 Кримінального кодексу України ( 2341-14 ).
Голова правління В.С.Лаба
Надруковано: "Офіційні висновки
Тендерної палати України", N 3, 26 березня 2007 р.
