ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
03.03.2007 N 2121/6/15-0816

Щодо сплати екозбору за викиди забруднюючих
речовин тракторами

Державна податкова адміністрація України <...> щодо сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища за викиди в атмосферне повітря пересувними джерелами забруднення, в т.ч. за трактор, повідомляє.

Чинним законодавством України встановлено збір за забруднення навколишнього природного середовища (стаття 14 Закону України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (далі - збір). У відповідності зі статтею 44 Закону України від 25 червня 1991 року N 1264-XII "Про охорону навколишнього природного середовища" збір встановлюється на основі фактичних обсягів викидів, лімітів скидів забруднюючих речовин в навколишнє природне середовище і розміщення відходів.

Єдині на території України правила встановлення нормативів збору, а також його справляння визначає Порядок встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 березня 1999 року N 303 (із змінами і доповненнями, далі - Порядок) та Інструкція про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, яка затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України, Державної податкової адміністрації України від 19.07.99 N 162/379, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09.08.99 за N 544/3837 (із змінами і доповненнями, далі - Інструкція N 162/379).

Згідно з пунктом 2 Порядку ( 303-99 ) та пунктом 1.4 Інструкції N 162/379 збір справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними та пересувними джерелами забруднення; скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти; розміщення відходів

Об'єктом обчислення збору для пересувних джерел забруднення є обсяги фактично використаних видів пального, у результаті спалення яких утворюються забруднюючі речовини (абзац другий пункту 3.1 Інструкції N 162/379).

Суми збору, який справляється за викиди пересувними джерелами забруднення, обчислюються платниками збору самостійно на підставі нормативів збору за ці викиди, виходячи з кількості фактично використаного пального та його виду, відповідно до таблиць 1.4-1.6 додатка 1 і визначених за місцем реєстрації платників коригуючих коефіцієнтів, наведених у таблицях 2.1, 2.2 додатка 2 (абзац другий пункту 4 Порядку).

У відповідності з Інструкцією про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.95 N 7, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.03.95 за N 61/597, пересувне джерело забруднення атмосфери - транспортний засіб, рух якого супроводжується викидом в атмосферу забруднюючих речовин (пункт 1.15.6 цієї Інструкції).

Пунктом 1.10 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року N 1306 (із змінами і доповненнями), визначено, що транспортний засіб - це пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів. У свою чергу, трактори, самохідні машини, сільськогосподарська техніка, інші механізми відносяться до однієї з категорій транспортних засобів - механічні транспортні засоби, що приводяться в рух з допомогою двигуна.

Поряд з цим постановою Кабінету Міністрів України від 2 листопада 2006 року N 1524 затверджено Положення про Міністерство охорони навколишнього природного середовища України, у якому зазначено, що Мінприроди відповідно до покладених на нього завдань розробляє відповідно до законодавства нормативи зборів (платежів) за спеціальне використання природних ресурсів, забруднення навколишнього природного середовища, геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, геологічну, топографо-геодезичну та картографічну продукцію (матеріали, інформацію, дані тощо), а також порядок їх стягнення (підпункт 4 пункту 17 цього Положення).

Водночас зазначимо, що на запит ДПА України у листі Міністерства екології та природних ресурсів України від 19.12.2003 N 12127/18-10 було надано роз'яснення з питання тлумачення поняття "пересувні джерела". Витяг з цього листа:

"Пересувні джерела забруднення" розподіляються на такі типи:

Тип 1. Дорожні транспортні засоби:

...

Тип 2. Не дорожні транспортні засоби і машини:

2.1. Сільськогосподарські та лісові трактори і машини.

...

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2003 року N 402 "Про внесення змін у додаток 1 (таблиці 1.4,1.5,1.6) до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору" встановлено нормативи збору для таких типів джерел:

у таблиці 1.4 - для джерел типу 1-2".

Щодо порядку черговості застосування нормативно-правових актів з питання адміністрування збором за забруднення навколишнього природного середовища, то повідомляємо.

Система нормативно-правових актів з питання адміністрування збором за забруднення навколишнього природного середовища побудована за загальним принципом побудови системи правових актів (закони України та підзаконні нормативно-правові акти). Зауважимо, що в цій системі особливе місце займають Конституція ( 254к/96-ВР ), закони офіційні роз'яснення України, які мають вищу юридичну силу.

Як правило, підзаконні нормативно-правові акти розташовані у системі за ієрархією: постанови Уряду, а далі нормативно-правові акти відомчого характеру (накази, інструкції міністерств (відомств), зміст яких не повинен суперечити законам України та постановам Уряду. У зв'язку з цим постанова Кабінету Міністрів України від 1 березня 1999 року N 303 "Про затвердження Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору" дійсно має пріоритет над наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України, Державної податкової адміністрації України від 19.07.99 N 162/379, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09.08.99 за N 544/3837, "Про затвердження Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища" в частині тлумачення поняття "пересувні джерела забруднення".

Виходячи з викладеного, платники мають сплачувати збір за забруднення навколишнього природного середовища за викиди в атмосферне повітря пересувними джерелами забруднення, в т.ч. за трактор, виходячи з обсягів фактично використаних видів пального.

Заступник голови Л.Боєнко