Знижки в торгівлі: облік та оподаткування
Одним зі способів приваблення покупців є знижки. Однак законодавці всіляко борються зі збитковими продажами. Ми розглянемо особливості оподаткування продажів зі знижками, а також документальне оформлення таких операцій.
Податкові наслідки
Згідно з п. 4.1 Закону України “Про податок на додану вартість” у редакції від 03.04.97 р. № 168/97-ВР(далі - Закон про ПДВ) база оподаткування операцій з поставки товарів (робіт, послуг) визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, але не нижче звичайної ціни. Якщо звичайна ціна на товари (послуги) перевищує договірну ціну на такі товари (послуги) більше ніж на 20 %, база оподаткування операцій з поставки таких товарів (послуг) визначається за звичайними цінами.
Інша проблема в тому, що у пп. 7.4.3 Закону України “Про оподаткування прибутку підприємств” у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі - Закон про прибуток) сказано: норми пп. 7.4.1, 7.4.2 Закону про прибуток поширюються також на операції з особами, які не є платниками податку на прибуток. У нашому випадку фізособи не є платниками податку на прибуток, тому порядок їх оподаткування - аналогічний порядку оподаткування пов'язаних осіб.
Зауважимо, що за “знижковими” продажами також є нюанси з податку з доходів, але у цій статті ми це питання розглядати не будемо.
Витяг із Закону про прибуток.
“7.4. Оподаткування операцій з пов’язаними особами
З метою оподаткування:
7.4.1. Дохід, отриманий платником податку від продажу товарів (робіт, послуг) пов’язаним особам, визначається виходячи з договірних цін, але не менших за звичайні ціни на такі товари (роботи, послуги), що діяли на дату такого продажу;
7.4.2. Витрати, понесені платником податку у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у пов’язаної особи, визначаються виходячи з договірних цін, але не більших за звичайні ціни, що діяли на дату такого придбання”.
Проблема, як Ви бачите, полягає у тому, що вартість товару, який продається зі знижкою, - нижче звичайної ціни. У цьому - привабливість знижок для покупців, але в такому випадку це буде невигідно для продавця (він повинен нарахувати валовий дохід і податкові зобов'язання з ПДВ виходячи зі звичайних цін).
Спочатку розглянемо, які бувають види знижок, а потім - як уникнути невигідного для підприємств оподаткування.
Види знижок
Отже, виділимо найбільш розповсюджені умови надання знижок за цінами залежно від:
- часу продажу товарів (сезонний розпродаж, святкові й передсвяткові дні тощо);
- обсягів і умов реалізації товарів (за покупку на певну суму або більше визначеної кількості);
- того, хто є покупцем (пов'язані особи, працівники підприємства тощо);
- виду оплати (оплата готівкою, передоплата тощо);
- певних умов (наприклад, коли старий товар обмінюється на новий).
Які знижки вибирати й коли застосовувати
Коли підприємство вибирає систему знижок з метою збільшення обсягу продажів, необхідно ретельно проаналізувати свої витрати, щоб акція не виявилася збитковою.
Перед проведенням акції з продажу товарів зі знижками варто розрахувати очікуваний дохід. Якщо Ви знаєте кон'юнктуру ринку, а також володієте досвідом проведення подібного роду заходів у минулому, то зробити це буде не складно.
Природно, для одержання більшого результату потрібно зробити так, щоб про Вашу акцію знало якнайбільше потенційних споживачів, тобто акцію варто рекламувати.
До того ж, має сенс порівняти розмір недоотриманого у результаті надання знижок прибутку з величиною доходів, які Ви плануєте одержати від збільшення обсягів продажів.
Використання знижок для збільшення обсягу продажів буде більше ефективним, якщо вони будуть застосовуватися цілеспрямовано:
- проведення сезоннихакцій;
- стимулювання постійних клієнтів;
- надання святкових і передсвяткових знижок тощо.
Зупинимося на кожному зі згаданих вище видів знижок докладніше.
Проведення сезонних знижок
Існує досить велика група товарів, які знаходять застосування тільки в певний сезон, - одяг, взуття. Мало хто зі споживачів (якщо його не зацікавити, звичайно) купує такі речі під кінець сезону. А продавцям залишки сезон них товарі в будуть приносити тільки проблеми. Товари, в які вкладено кошти, будуть лежати “мертвим” вантажем на складах у той час, коли їх площі необхідні для зберігання нових товарів, що будуть користуватися попитом у цьому сезоні. Тому знижки й розпродажі є перевіреним способом швидко позбутися неходового або неліквідного товару.
Стимулювання покупців перед святами
Перед святами всі зайняті пошуками подарунків рідним і близьким, тому при використанні святкових знижок обсяг реалізації товарів обов'язково збільшиться.
Для приваблення покупців можна організувати лотерею. Але оскільки такий вид діяльності, як проведення лотерей, підлягає ліцензуванню, подібну акцію необхідно назвати по-іншому, не вживаючи слово “лотерея”.
Застосування знижок при “опті”
На підприємстві має бути прийняте Положення про порядок розрахунку й застосування системи знижок для покупців, які закуповують оптові партії товару.
Чому не можна зловживати збитковими продажами
Припустімо, діяльність підприємства збиткова. Згідно з п. 4 ст. 144 і п. 3 ст. 155 Цивільного кодексу України, якщо після закінчення другого й кожного наступного фінансового року вартість чистих активів акціонерного товариства (товариства з обмеженою відповідальністю) виявиться меншою, ніж вартість статутного капіталу, то товариство зобов’язане оголосити про зменшення свого статутного капіталу й зареєструвати відповідні зміни в устав у встановленому порядку.
Якщо вартість чистих активів товариства зменшується у порівнянні з мінімальним розміром статутного капіталу, встановленого законом, товариство підлягає ліквідації.
Навіщо потрібне положення про знижки і як його скласти
Коли підприємство виходить на ринок, воно зобов'язане закріпити свою цінову політику документально. При проведенні акцій із застосуванням знижок до цін, які вже сформувалися, йому необхідно керуватися Положенням про знижки. Це дає можливість показати рівень цін податківцям. Нагадаємо, що перевіряючі зацікавлені довести, що Ви продаєте товар за заниженими цінами, і тільки тоді вони зможуть донарахувати валовий дохід і податкові зобов'язання з ПДВ.
При проведенні перевірок податківці можуть подати запит про рівень договірних цін, і тоді підприємство має обґрунтувати встановлені ним ціни. Як аргумент можна навести, по-перше, Положення про знижки, де буде обґрунтована продажна ціна.
По-друге, можна послатися на перший абзац підпункту 1.20.1 Закону про прибуток, де сказано, що “звичайною вважається ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню справедливих ринкових цін”. Обґрунтувавши рівень звичайної ціни, підприємство зможе заощадити кошти, призначені для сплати податків.
Як Ви розумієте, рано чи пізно будь-яке підприємство починає займатися продажем зі знижкою. Для цього підприємство повинне скласти й затвердити Положення про знижки. Щоб полегшити Вам завдання, шановні бухгалтери, наведемо приблизну його форму.
|
Затверджую: |
|
Директор ________________ |
|
_________________________ |
| “___”_____________200_ р. |
Положення про порядок розрахунку
й застосування знижок покупцям
Розділ I. Загальні положення
1. Для підвищення ефективності комерційної діяльності підприємство застосовує наступні види і знижок, що відповідають вимогам законодавчих норм України;
1.1. За кількістю придбаного товару
Застосовують для прямих споживачів. Знижки спрямовані на стимулювання покупки більшого обсягу продукції за одне замовлення:
від 3 000 до 5 000 грн. – 3 %;
від 5 000 до 7 000 грн. – 4 %;
від 7 000 до 10 000 грн. – 5 %;
від 10 000 до 13 000 грн. – 6 %;
більше 13 000 грн. - від 7 % до 10 %.
1.2. Функціональні Застосовуються у випадку, коли окремі функції з реалізації продавець передає посередникові відповідно до умов договору з кожним конкретним дилером і спираючись на умови Розділу II даного Положення.
1.3. Сезонні
Служать для рівномірного розподілу кількості продажів протягом усього року. Застосовуються на і окремі види продукції у певний період часу (перелік додається окремо).
1.4. Для постійних клієнтів (з метою встановлення довгострокових відносин) Застосовуються прямими споживачами (огранізаціями, які використовують реалізовані товари).
Розмір знижки становить 5 %.
1.5. За своєчасність оплати рахунків Застосовуються покупцями, які оплатили товар раніше. При оплаті отриманого рахунку протягом 3-х банківських днів з моменту виписки рахунку надається знижка в розмірі 5 % від загальної суми за рахунком.
2. Розмір знижки встановлюється індивідуально для кожного покупця директором і начальником відділу збуту підприємства.
3. Описана вище система знижок дійсна з ______________200_ р.
4. Знижки надаються на підставі даних оперативного й бухгалтерського обліку, наданих відділом збуту.
5. Якщо протягом 1 місяця у контрагента є прострочена заборгованість, то підприємство має право скасувати встановлені знижки, повідомивши про це покупця за 5 банківських днів.
Додатки:
а) знижки, зазначені в пп. 1.1,1.4,1.5, застосовуються винятково щодо прямих споживачів: вони не поширюються на реалізацію продукції посередникам;
б) якщо дотримуються усі перераховані умови надання знижок, зазначені в пп. 1.1, 1.4, 1.5, то розмір знижок сумується, але їх сума не може бути більше 30 %.
Розділ II
Положення про застосування системи знижок
для підприємств-посередників
1. Метою введення Положення є збільшення зростання обсягу продажів для підприємств-посередників.
2. Гнучка система знижок передбачає встановлення цін на продукцію індивідуально для кожного підприємства (організації) залежно від обсягу продажів.
3. Знижка, що надається, рахується у відсотках до відпускної ціни, яка визначена в прейскурантах цін на товари, і залежить від обсягу реалізації протягом попереднього місяця,
4. За допомогою наведеної Таблиці кожне підприємство може розрахувати розмір знижки.
| № з/п | Сума реалізації за місяць | Розмір знижки (%) |
| 1 | До 10 000 грн. на міс. (включно) | - |
| 2 | 10 001 - 15 000 грн на міс (включно) | 2-3 % |
| 3 | 15 001 - 25 000 грн на міс (включно) | 3,1-5 % |
| 4 | Понад 25 000 грн на міс | 5,1-7 % |
5. Дані за сумою реализації на території України надає відділ збуту. Директор і начальник відділу збуту рахують розмір знижки й обсяг партії товару, що надається для реалізації, щомісяця індивідуально стосовно кожного посередника.
6. вище описана система знижок дійсна з ______200 _ р. До уваги беруть підсумки роботи за попередній місяць.
7. Знижки надаються на підставі даних оперативного й бухгалтерського обліку, які представляє відділ збуту. Розмір партії на ціну якої буде надана знижка, обліковується у гривнях.
Тепер покажемо застосування знижок на умовно-числовому прикладі.
Приклад 1
Підприємство продало фізособі товар за 1 200 грн., ут. ч. ПДВ – 200 грн. Водночас звичайна ціна на нього становить 6 000 грн., у т. ч. ПДВ - 1 000 грн. У результаті в підприємства вийшло:
| Показники | Сума, грн. |
| Валовий дохід | 5 000 грн. |
| Податкові зобов'язання з ПДВ | 1 000 грн. |
У бухгалтерському та податковому обліку це буде виглядати так.
| № з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція рахунків | Сума, грн. | Податковий облік, грн. | ||
| Дт | Кт | ВД | ВВ | |||
| 1 |
Здійснено відвантаження товару | 361 |
702 |
1 200 |
5 000 |
- |
| 2 |
Збільшено суму податкових зобов язань з ПДВ виходячи з продажної ціни | 702 |
641 |
200 |
- |
- |
| 3 |
Донараховано суму ПДВ розраховану із перевищення звичайної ціни над продажною вартістю товару | 949 |
641 |
800 |
- |
- |
| 4 | Списано собівартість проданого товару | 902 |
281 |
4 000 |
- |
- |
Приклад 2
Підприємство продало фізособі товар за 1 200 грн., у т. ч. ПДВ - 200 грн. Облікова вартість товару дорівнює 800 грн. За допомогою Положення про знижки продавець зміг обґрунтувати те, що ціна продажу не нижче звичайної. У результаті в підприємства вийшло:
| Показники | Сума, грн. |
| Валовий дохід | 1 000 грн. |
| Податкові зобов'язання з ПДВ | 200 грн. |
У бухгалтерському та податковому обліку це буде виглядати так.
| № з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція рахунків | Сума, грн. | Податковий облік, грн. | ||
| Дт | Кт | ВД | ВВ | |||
| 1 |
Здійснено відвантаження товару | 361 |
702 |
1 200 |
1 000 |
- |
| 2 |
Збільшено суму податкових зобов'язань з ПДВ виходячи з продажної ціни | 702 |
641 |
200 |
- |
- |
| 3 |
Списано собівартість проданого товару | 902 |
281 |
800 |
- |
- |
Як бачите, за допомогою обґрунтування того, що ціна продажу не менше звичайної, ми заощадили на сплаті податку на прибуток та ПДВ.
“Бухгалтерія торговельного підприємства: від А до Я”, № 5, березень 2007 р.
Передплатний індекс 08074, 23338 (українською мовою)
та 08075, 23339 (російською мовою)
