МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНЕ КАЗНАЧЕЙСТВО УКРАЇНИ

ЛИСТ
20.02.2007 N 3.4-04/575-2209

Щодо інвентаризації матеріальних цінностей
бюджетних установ

Державне казначейство України розглянуло запит <...> щодо надання інформації з питань застосування Інструкції з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України від 30.10.98 N 90 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.11.98 за N 728/3168, і повідомляє наступне.

Згідно з пунктом 1.3 Інструкції інвентаризації підлягає все майно установи, незалежно від його місцезнаходження, і всі види фінансових зобов'язань.

Зазначене передбачає перевірку фактичної наявності матеріальних цінностей, які безпосередньо знаходяться в установі, за процедурою, встановленою в цілому Інструкцією, та підтвердження достовірності прийнятих (зданих) матеріальних цінностей на відповідальне зберігання іншим установам за процедурою, встановленою розділом 14 Інструкції.

Майно бюджетної установи може знаходитись поза її межами з різних причин, а саме: у зв'язку з його передачею на відповідальне зберігання, в оренду, лізинг, ремонт тощо. При цьому фінансово-господарські відносини суб'єктів господарювання регламентуються відповідними договорами, які укладаються згідно з чинним законодавством. За згодою сторін можуть бути внесені додаткові умови договору.

Так, типовим договором складського зберігання передбачається, що зберігач зобов'язується прийняти від поклажодавця і за плату зберігати майно останнього, а також повернути поклажодавцеві відповідне майно в схоронності (тобто в тій же кількості, асортименті, якості тощо) в обумовлений договором строк. Крім того, зберігач зобов'язаний надавати можливість поклажодавцю огляду майна або його зразків, взяття проб та вжиття заходів, необхідних для забезпечення схоронності майна.

Відповідно до пункту 14.2 Інструкції товари і матеріали, які зберігаються на складах інших організацій, записуються в окремий опис (додаток 11 до Інструкції) на підставі підтвердних документів. При цьому до інвентаризаційного опису вноситься інформація із зазначенням номера і дати документа, на підставі якого товари і матеріали були передані (прийняті) на відповідальне зберігання.

Таким чином, поширювати процедури проведення інвентаризації (шляхом перевірки і перерахунку цінностей в натурі), встановлені Інструкцією Державного казначейства України, на товарно-матеріальні цінності, що перебувають на договірній основі поза межами бюджетної установи, не доцільно, оскільки правовідносини, що виникають у зв'язку з виконанням умов договорів, регламентуються іншими нормативними документами.

Враховуючи зазначене, Державне казначейство України вважає, що, якщо бюджетна установа ставить за мету цільове, ефективне використання державного майна та забезпечення його схоронності, то дотримання вимог Інструкції з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України від 30.10.98 N 90 і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.11.98, дозволяє забезпечити отримання достовірної інформації щодо даних облікової та фактичної наявності майна.В іншому випадку можна шукати розбіжності та протиріччя в застосуванні окремих пунктів Інструкції, аби уникнути правильного відображення результатів інвентаризації.

Окремо повідомляємо, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04.01.2002 N 3 "Про Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади" та з метою вільного доступу до інформації про діяльність органів виконавчої влади, а також забезпечення гласності та відкритості їх діяльності, Державним казначейством України на Інтернет-порталі (e-mail: WWW.DBU.COM.UA) та Веб-сторінці (e-mail: WWW.TREASURY.GOV.UA) розміщуються новини, інформація та зміни в нормативно-правових документах, що регулюють фінансово-економічну діяльність бюджетних установ.

Заступник голови О.Чечуліна