ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
10.08.2004 N 15183/7/23-5317

Про форс-мажорні обставини

До Державної податкової адміністрації України, у зв'язку з введенням в дію Закону України від 05.02.2004 р. N 1454-IV "Про внесення змін до статті 6 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", надходять в значній кількості запити підпорядкованих податкових органів щодо порядку віднесення непередбачених та непереборних подій до форс-мажорних обставин.

Статтею 6 Закону України від 16.04.91 р. N 959-XII "Про зовнішньоекономічну діяльність" передбачено право суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності при складанні тексту зовнішньоекономічного договору (контракту) використовувати відомі міжнародні звичаї, рекомендації міжнародних органів та організацій, якщо це не заборонено прямо та у виключній формі цим та іншими Законами України.

При цьому сторони самостійно передбачають у форс-мажорному застереженні підстави виникнення, обов'язковість сповіщення з визначенням строків дії, наслідки настання підстав для звільнення від відповідальності, як це визначено формою зовнішньоекономічних договорів, Положення про які затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 06.09.2001 р. N 201.

Проаналізувавши визначення форс-мажорних обставин, наведених в нормативних актах, та з метою однозначного тлумачення і використання в подальшій роботі Державна податкова адміністрація України вважає, що до форс-мажорних обставин слід відносити:

надзвичайну і непереборну за наявних умов силу, дія якої може бути викликана винятковими погодними умовами і стихійним лихом (ураган, буря, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, землетрус, пожежа, просідання і зсув ґрунту, замерзання моря, закриття морських проток, які трапляються на звичайному морському шляху між портами відвантаження і вивантаження, інше стихійне лихо) або непередбаченими ситуаціями, що відбуваються незалежно від волі і бажання замовника або виконавця (війна, блокада, страйк, аварія), що призводять до порушення умов укладених контрактів.

Відповідно до абзацу третього статті 1 Закону України від 05.02.2004 р. N 1454-IV "Про внесення змін до статті 6 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", підтвердженням форс-мажорних обставин є відповідна довідка Торгово-промислової палати або іншої уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов договору.

Статтею 14 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" ( 671/97-ВР ) встановлено, що Торгово-промислова палата України засвідчує обставини форс-мажору відповідно до умов зовнішньоторговельних угод і міжнародних договорів України, а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні.

За міжнародною практикою питання про кваліфікацію тих чи інших обставин як підстав звільнення від відповідальності вирішується зовнішньоторговельним арбітражем (наприклад, Міжнародним комерційним судом при Торгово-промисловій палаті, Арбітражним судом Міжнародної Торгової Палати та інше).

Разом з тим, офіційні документи, які свідчать про настання форс-мажорних обставин, можуть надаватися різними уповноваженими органами країн відповідно до їх національного законодавства, і статус таких органів також буде визначатися національним законодавством цих країн.

Враховуючи наведене, Державна податкова адміністрація України вважає, що офіційним підтвердженням виникнення форс-мажорних обставин буде оригінал документа уповноваженого органу країни виникнення таких обставин, виконаний на фірмовому бланку організації з відповідними реквізитами: дата, вихідний номер, назва документа (свідоцтво, сертифікат, висновок, довідка тощо), відповідний текст, підпис посадової особи, зазначення посади особи, що підписала документ, відтиск печатки організації.

Крім того, з метою підтвердження періоду дії форс-мажорних обставин, Державна податкова адміністрація України вважає за необхідне в зазначеному документі вказувати настання і закінчення дії непереборної сили, та як наслідок, у разі відсутності у документі дати закінчення терміну форс-мажорних обставин зазначений документ не повинен прийматися до уваги органами державної податкової служби.

Офіційне підтвердження виникнення форс-мажорних обставин повинно бути легалізоване в консульській установі України в державі, де відбулися обставини непереборної сили, або засвідчене в посольстві відповідної держави в Україні та легалізоване в Міністерстві закордонних справ України.

Разом з цим, Державна податкова адміністрація України надсилає для використання в роботі Узагальнену інформацію щодо практики підтвердження форс-мажорних обставин, надану Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України листом від 29.06.2004 р. N 50-29/1102.

Заступник Голови В.Копилов

Додаток
до листа
10.08.2004 N 15183/7/23-5317

------------------------------------------------------------------
| Країна | Уповноважена | Форма | Інша інформація |
| | організація | довідки | |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Алжирська |Залежно від |Установле- |Чітко визначеної |
|Народна |специфіки |ної форми |процедури не існує. |
|Демократи- |обставин, які |не існує |Стаття 307 цивільного|
|чна |можуть бути | |кодексу АНДР |
|Республіка |визначені як | |передбачає, що |
| |форс-мажорні, | |зобов'язання |
| |можливим є | |припиняється, якщо |
| |звернення до | |боржник доведе, що |
| |органів, які мають| |виконання цього |
| |владні або | |зобов'язання не є |
| |регулюючі | |можливим внаслідок |
| |повноваження у | |незалежних від нього |
| |відповідній сфері,| |причин. Як правило, |
| |включаючи, | |як основний документ,|
| |зокрема, Банк | |що визначає |
| |Алжиру | |неможливість |
| |(Центральний | |виконання зобов'язань|
| |банк), органів | |внаслідок |
| |влади та місцевого| |форс-мажорних |
| |самоврядування | |обставин, в практиці |
| | | |алжирського |
| | | |законодавства є лист |
| | | |однієї сторони |
| | | |контракту на адресу |
| | | |іншої з викладенням |
| | | |обставин, що |
| | | |заважають виконанню |
| | | |її зобов'язань згідно|
| | | |з укладеним |
| | | |контрактом. У разі |
| | | |заперечень іншої |
| | | |сторони, питання |
| | | |стосовно визнання |
| | | |обставин |
| | | |форс-мажорними та |
| | | |можливості звільнення|
| | | |від відповідальності |
| | | |внаслідок цих |
| | | |обставин вирішується |
| | | |в судовому порядку |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Республіка |Палата економіки |Установле- | - |
|Австрія |Австрії - тільки у|ної форми | |
| |випадку |не існує | |
| |загальновідомих | | |
| |стихійних | | |
| |природних явищ. | | |
| |Усі інші можливі | | |
| |варіанти можуть | | |
| |бути нотаріально | | |
| |засвідчені | | |
| |австрійськими | | |
| |нотаріальними | | |
| |конторами, | | |
| |поліцією, або | | |
| |видаються | | |
| |відповідні | | |
| |довідки- | | |
| |підтвердження | | |
| |підприємствами- | | |
| |партнерами | | |

|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Велико- |Уповноваженої |Не існує |У праві |
|британія |організації не | |Великобританії під |
| |існує | |поняттям форс-мажор |
| | | |розуміється подія, |
| | | |яку не можна |
| | | |передбачити, яку не |
| | | |можна подолати, та |
| | | |вона знаходиться поза|
| | | |межами контролю |
| | | |юридичної особи. |
| | | |Зазвичай, до |
| | | |форс-мажору належать |
| | | |природні явища, дії |
| | | |Уряду, у тому числі |
| | | |зміни в законодавстві|
| | | |(введення |
| | | |ліцензування, |
| | | |квотування тощо), |
| | | |загальнонаціональні |
| | | |страйки, терористичні|
| | | |дії тощо). Усі події,|
| | | |які розглядаються як |
| | | |форс-мажор, мають |
| | | |бути підкріплені |
| | | |відповідними |
| | | |офіційними заявами |
| | | |Уряду |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Грецька |Уповноваженої |Не існує |Законодавством не |
|Республіка |організації не | |визначено конкретних |
| |існує | |організацій |
| | | |(органів), що |
| | | |уповноважені видавати|
| | | |довідки про |
| | | |підтвердження |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин, які виникли|
| | | |на території країни. |
| | | |Тому джерело |
| | | |підтвердження |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин в кожному |
| | | |конкретному випадку |
| | | |визначається під час |
| | | |судового розгляду |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Республіка |Уповноваженої |Не існує |В Індії приймаються |
|Індія |організації не | |як підтвердження |
| |існує | |виникнення |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин офіційні |
| | | |повідомлення засобів |
| | | |масової інформації, |
| | | |повідомлення урядових|
| | | |та інших агентств. |
| | | |Також приймаються |
| | | |довідки закордонної |
| | | |сторони контракту про|
| | | |виникнення обставин |
| | | |непереборної дії як |
| | | |причини невиконання |
| | | |(або затримки з |
| | | |виконанням) |
| | | |зовнішньоторговель- |
| | | |ного контракту, але |
| | | |при цьому факти |
| | | |можуть бути переві- |
| | | |рені по своїх каналах|

|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Республіка |Законодавчо не |Установле- |Суди РК керуються |
|Казахстан |визначені |ної форми |частиною другою |
| | |не існує |статті 359 Цивільного|
| | | |Кодексу РК, а також |
| | | |ст. 65 |
| | | |Цивільно-процесуаль- |
| | | |ного кодексу РК. При |
| | | |цьому згідно зі |
| | | |ст. 68 ЦПК докази |
| | | |визнаються |
| | | |прийнятими, якщо вони|
| | | |отримані в порядку, |
| | | |передбаченому цим |
| | | |Кодексом, а також |
| | | |відповідають іншим |
| | | |вимогам доказів та |
| | | |доказування (глава 7 |
| | | |ЦПК). Проте ані в ЦК,|
| | | |ані в ЦПК Казахстану |
| | | |не визначено |
| | | |вичерпний перелік |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин, а також не |
| | | |зазначено, що |
| | | |форс-мажорні |
| | | |обставини повинні |
| | | |бути підтверджені |
| | | |конкретними органами |
| | | |(установами) |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Канада |Уповноваженої |Установле- |У випадку виникнення |
| |організації не |ної форми |необхідності |
| |існує |не існує |підтвердження фактів |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин |
| | | |застосовуються |
| | | |загальноприйняті в |
| | | |судочинстві |
| | | |механізми. Суперечки |
| | | |розглядаються у |
| | | |судовому порядку з |
| | | |урахуванням норм |
| | | |Конвенції ООН про |
| | | |контракти з |
| | | |міжнародного продажу |
| | | |товарів, |
| | | |стаття 79 |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Литовська |Вільнюською, |Оформлюєть-|Постановою Уряду |
|Республіка |Каунаською, |ся на |Литовської Республіки|
| |Клайпедською, |фірмовому |від 13 березня |
| |Шауляйською, |бланку |1997 р. N 222 |
| |Паневежиською |палати. |затверджено порядок |
| |торгово- |Зазначаєть-|видачі довідок, що |
| |промисловими й |ся номер, |засвідчують обставини|
| |ремісничими |дата, ім'я |непереборної сили |
| |палатами |і прізвище | |
| |відповідно до |(або | |
| |району діяльності |найменуван-| |
| | |ня) особи, | |
| | |що подала | |
| | |клопотання,| |
| | |її адреса, | |
| | |сторони | |
| | |договору, | |
| | |обставини | |
| | |неперебор- | |
| | |ної сили, | |
| | |період їх | |
| | |існування | |
| | |та подані | |
| | |документи. | |
| | |Підписуєть-| |
| | |ся | |
| | |генеральним| |
| | |директором | |
| | |або | |
| | |уповноваже-| |
| | |ною ним | |
| | |особою і | |
| | |завіряється| |
| | |печаткою | |

|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Республіка |Економічна палата |Лист |Листи про |
|Македонія |Македонії |довільної |підтвердження |
| | |форми |форс-мажорних |
| | | |обставин видаються у |
| | | |разі письмового |
| | | |звернення суб'єкта |
| | | |зовнішньоекономічної |
| | | |діяльності і подання |
| | | |ним документів, що |
| | | |засвідчують факт |
| | | |виникнення обставин |
| | | |непереборної дії. |
| | | |Листи видаються |
| | | |тільки тим компаніям,|
| | | |які зареєстровані в |
| | | |Економічній палаті |
| | | |Республіки Македонія |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Королівство|Уповноваженої |Не існує | - |
|Марокко |організації не | | |
| |існує | | |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Республіка |Торгово-промислова|"Certifi- |На основі Закону РМ |
|Молдова |палата |cat" |від 13.05.99 р. |
| | |видається |N 393-XIV "О |
| | |на титуль- |торгово-промышленной |
| | |ному листі |палате" затверджено |
| | |ТПП РМ (за |Положення "О выдаче |
| | |вимогою |свидетельства о |
| | |видається |подтверждении наличия|
| | |на |форс-мажорных |
| | |державній |обстоятельств" від |
| | |або на |05.04.2002 р. б/н. |
| | |іншій мові | |
| | |та | |
| | |підписуєть-| |
| | |ся | |
| | |керівницт- | |
| | |вом ТПП РМ)| |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Королівство|Нотаріус, |Установле- |У договірній |
|Нідерланди |муніципалітет або |ної форми |юридичній практиці |
| |керівний орган |не існує |Королівства |
| |провінції тощо | |Нідерланди надання |
| | | |довідки про |
| | | |підтвердження |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин не |
| | | |передбачено жодним |
| | | |нормативним чи |
| | | |законодавчим |
| | | |документом. При |
| | | |виникненні у однієї з|
| | | |сторін |
| | | |зовнішньоекономічного|
| | | |договору |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин, вона |
| | | |повідомляє про це |
| | | |іншу сторону. При |
| | | |існуванні |
| | | |розбіжностей у |
| | | |тлумаченні обставин |
| | | |або самого факту |
| | | |форс-мажору одна із |
| | | |сторін учасниць може |
| | | |вимагати розгляду |
| | | |питання у суді згідно|
| | | |з положеннями |
| | | |підписаного контракту|

|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Об'єднані |Судові інстанції |Визначаєть-| - |
|Арабські | |ся судом і | |
|Емірати | |здійснюєть-| |
| | |ся за його | |
| | |рішенням | |
| | |виконавчими| |
| | |службами | |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Російська |Торгово-промислова|Сертифікат |Постановою Правління |
|Федерація |палата |на бланку |Торгово-промислової |
| | |ТПП РФ |палати РФ від |
| | | |30.09.94 р. N 28-4 |
| | | |(чинна) визначений |
| | | |порядок засвідчення |
| | | |ТПП РФ обставин |
| | | |форс-мажору згідно з |
| | | |умовами |
| | | |зовнішньоторговельних|
| | | |контрактів та |
| | | |міжнародних договорів|
| | | |Російської Федерації.|
| | | |Визначення |
| | | |непереборної сили |
| | | |(форс-мажору) |
| | | |проводиться згідно з |
| | | |принципами УНІДРУА |
| | | |(ст. 7.1.7), членом |
| | | |якої є Російська |
| | | |Федерація |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Румунія |Торгово-промислова|Установле- | - |
| |палата |ної форми | |
| | |не існує | |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Словацька |У разі виникнення |Установле- | - |
|Республіка |форс-мажорних |ної форми | |
| |обставин у |не існує, | |
| |сільському |видається з| |
| |господарстві - |печаткою і | |
| |Міністерство |підписом | |
| |сільського |уповноваже-| |
| |господарства СР; у|ного | |
| |промисловості - |працівника | |
| |Міністерство |палати чи | |
| |економіки СР; у |міністер- | |
| |інших сферах - |ства | |
| |Словацька | | |
| |торговельно- | | |
| |промислова палата;| | |
| |у окремих випадках| | |
| |- арбітражний суд | | |
| |при Словацькій | | |
| |торговельно- | | |
| |промисловій палаті| | |
| |або інші цивільні | | |
| |суди при розгляді | | |
| |окремих справ | | |

|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Сполучені |Органи судової |Установле- |Якщо форс-мажорні |
|Штати |влади - "personal |ної форми |обставини склалися |
|Америки |and subject matter|не існує |внаслідок дії |
| |jurisdiction" | |державних органів, в |
| |(рішення | |результаті чого |
| |адміністративних і| |відповідне |
| |звичайних судів, а| |законодавство або |
| |також арбітражів | |нормативний акт |
| |(binding | |зазнали змін, в |
| |arbitration). | |такому випадку |
| |Відповідні | |відповідний орган або|
| |державні органи | |організація можуть |
| |або організації | |надати |
| |(роз'яснення/ | |роз'яснення/довідку |
| |довідки) | |щодо змін. Часто |
| | | |потреби в подібних |
| | | |роз'ясненнях немає, |
| | | |оскільки відповідна |
| | | |інформація перед |
| | | |запровадженням змін в|
| | | |дію широко |
| | | |публікується в |
| | | |громадських об'явах |
| | | |(public notices), а |
| | | |також у федеральному |
| | | |реєстрі (Federal |
| | | |Register) США. |
| | | |Якщо довідка про |
| | | |підтвердження |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин стосується |
| | | |окремих дій органів |
| | | |влади, зацікавлена |
| | | |сторона може подати |
| | | |офіційний запит |
| | | |згідно з федеральним |
| | | |законом про свободу |
| | | |інформації (The |
| | | |Freedom of |
| | | |Information Act), |
| | | |згідно з яким вся |
| | | |інформація (якщо вона|
| | | |несекретна) стосовно |
| | | |даної ситуації |
| | | |повинна бути надана. |
| | | |В певних ситуаціях |
| | | |довідками про |
| | | |підтвердження |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин можуть |
| | | |служити рапорти та |
| | | |звіти поліцейських, |
| | | |пожежних, митних та |
| | | |інших служб безпеки |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Турецька |Торгово-промислові|Довідки |У разі видання такої |
|Республіка |палати |довільної |довідки, наприклад, |
| | |форми |однією із |
| | | |торгово-промислових |
| | | |палат України, вона |
| | | |повинна бути |
| | | |засвідчена у МЗС |
| | | |України. Подальша |
| | | |легалізація цієї |
| | | |довідки у Посольстві |
| | | |Туреччини на Україні |
| | | |не потрібна, оскільки|
| | | |Україна приєдналася |
| | | |до Конвенції про |
| | | |апостиль. |
| | | |Якщо такої угоди не |
| | | |укладено, то довідка |
| | | |потребує легалізації |
| | | |у відповідному |
| | | |посольстві Туреччини |
| | | |за кордоном |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Туркмені- |Торгово-промислова|Сертифікат |Постановою Правління |
|стан |палата |на бланку |ТПП Туркменістану від|
| | |ТПП |16.06.2003 р. N 31 |
| | |Туркмені- |було затверджено |
| | |стану |Положення "Про |
| | | |порядок свідчення |
| | | |обставин |
| | | |форс-мажору", який і |
| | | |діє на даний час |

|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Угорська |Уповноваженої |Не існує |Документ про |
|Республіка |організації не | |підтвердження |
| |існує. Виключення.| |форс-мажорних |
| |Торгова Палата за | |обставин може бути |
| |місцем знаходження| |складений посадовою |
| |фірми-перевізника | |особою, представником|
| |- у випадку | |державного органу, |
| |настання | |органу місцевого |
| |форс-мажорних | |самоврядування чи |
| |обставин при | |групою осіб, які |
| |виконанні | |готові засвідчити |
| |зобов'язань | |настання такої події.|
| |перевізниками | |При цьому в судовій |
| | | |практиці |
| | | |беззаперечним |
| | | |свідченням настання |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин вважається |
| | | |довідка, видана |
| | | |спеціальними |
| | | |уповноваженими |
| | | |експертами юстиції. |
| | | |При розходженні |
| | | |висновків експертів |
| | | |суд запрошує висновок|
| | | |Асоціації експертів |
| | | |юстиції |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Чеська |Торгово-промислова|Довільна | - |
|Республіка |палата по країнах | | |
| |СНД | | |
|-----------+------------------+-----------+---------------------|
|Швейцарська|Уповноваженої |Не існує |У Конфедерації не |
|Конфедера- |організації не | |видаються довідки про|
|ція |існує | |підтвердження |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин, які сталися|
| | | |на території країни. |
| | | |Наявність |
| | | |форс-мажорних |
| | | |обставин визнається у|
| | | |разі погодження з цим|
| | | |фактом всіх сторін |
| | | |контракту. У випадку |
| | | |незгоди однієї із |
| | | |сторін проблема |
| | | |вирішується у |
| | | |судовому порядку |
------------------------------------------------------------------