Документ втратив чиннiсть!

НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент з питань запобігання використанню банківської
системи для легалізації кримінальних доходів
та фінансування тероризму

ЛИСТ
06.11.2006 N 48-012/1372-11761

Асоціація Український банків
Український
кредитно-банківський союз
Банки України
Державний комітет
фінансового моніторингу
України

(Лист відкликано на підставі Листа
Національного банку України
N 48-104/2347-14126 від 23.11.20
11)

Щодо адміністративного регулювання діяльності банків

У зв'язку із зверненнями банків Національний банк України, використовуючи закріплені у пункті I статті 66 Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ) повноваження щодо адміністративного регулювання діяльності банків та з метою забезпечення належного виконання банками вимог Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 ), які стосуються запобігання та протидії фінансуванню тероризму, вважає за необхідне висловити наступні рекомендації щодо діяльності банків.

Нормами Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 ) (далі - Закон про запобігання легалізації) визначено обов'язки суб'єкта первинного фінансового моніторингу щодо інформування спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань фінансового моніторингу (Державний комітет фінансового моніторингу України) про фінансові операції щодо яких у нього є або повинні бути підозри, що такі операції пов'язані, мають відношення або призначені для фінансування тероризму (частина 7 статті 8), а також щодо зупинення фінансових операцій, якщо їх учасниками або вигодоодержувачами є особи, пов'язані із здійсненням терористичної діяльності (частина 1 статті 12-1).

Порядок зупинення банком фінансової операції, якщо її учасником або вигодоодержувачем є особа, пов'язана із здійсненням терористичної діяльності, визначено у главі 8 Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 14.05.2003 N 189 (далі - Положення про здійснення фінансового моніторингу). Нормами пункту 8.1 Положення про здійснення фінансового моніторингу встановлено, що програмне забезпечення банку має забезпечувати виявлення та блокування фінансової операції, якщо її учасником або вигодоодержувачем є особа, яку включено до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності, безпосередньо до її проведення.

Поряд з тим, з огляду на специфіку операцій, які не передбачають переміщення будь-яких активів (відкриття рахунку, надання фінансової гарантії тощо), а також операцій, які здійснюються в присутності або за безпосередньої участі клієнта (обмін валюти, купівля/продаж дорожніх чеків, банківських металів, отримання коштів з карткового рахунку тощо), зупинити їх проведення на встановлений у статті 12-1 Закону про запобігання легалізації ( 249-15 ) термін видається неможливим.

У зв'язку з цим, якщо учасником або вигодоодержувачем операції, яка не передбачає переміщення будь-яких активів або яку не можливо зупинити з огляду на порядок її проведення, є особа, внесена до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності, рекомендуємо проводити таку операцію, повідомляючи про неї Державний комітет фінансового моніторингу України та визначені законодавством правоохоронні органи у порядку, встановленому нормативно-правовими актами Національного банку України, застосовуючи при цьому вимоги частини 7 статі 8 Закону про запобігання легалізації ( 249-15 ).

Інформування Державного комітету фінансового моніторингу України має здійснюватись шляхом формування та надсилання на його адресу файла-повідомлення типу "N" із дотриманням усіх встановлених вимог та зазначенням, що учасником або вигодоодержувачем за цією операцією є особа, пов'язана із здійсненням терористичної діяльності.

Заступник Голови В.Л.Кротюк