ЧЕРНІГІВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 20 жовтня 2006 р. № 380

Про порядок організації спостережень
щодо оцінки радіаційної та хімічної
обстановки в області

На виконання вимог законів України "Про Цивільну оборону України", "Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру", "Про правові засади цивільного захисту", пункту 2 статті 27 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", постанови Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 року № 1198 "Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру", спільного наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерства аграрної політики України, Міністерства економіки України та Міністерства екології і природних ресурсів України від 27 березня 2001 року № 73/82/64/122 "Про затвердження Методики прогнозування наслідків виливу (викиду) небезпечних хімічних речовин при аваріях на промислових об'єктах і транспорті", наказу МНС України від 6 серпня 2002 року № 186 "Про введення в дію Методики спостережень щодо оцінки радіаційної та хімічної обстановки":

Затвердити:

Положення про організацію спостережень щодо оцінки радіаційної та хімічної обстановки (додається).

2. Головам районних державних адміністрацій та міським головам міст обласного підпорядкування :

розробити та затвердити відповідні положення про організацію спостережень щодо оцінки радіаційної та хімічної обстановки на території району (міста), перелік диспетчерських служб, які здійснюють радіаційне та хімічне спостереження;

до 30 грудня 2006 року скласти та надати до управління з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи затверджені переліки диспетчерських служб, які ведуть спостереження щодо оцінки радіаційної та хімічної обстановки;

до 30 грудня 2006 року створити розрахунково-аналітичні групи;

щорічно здійснювати уточнення переліків диспетчерських служб та постів, які здійснюють радіаційне та хімічне спостереження, та надати оновлені переліки до управління з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи облдержадміністрації в області до 15 грудня щорічно.

3. Керівникам підприємств, установ, організацій:

вжити заходів щодо безумовного виконання вимог наказу МНС України від 6 серпня 2002 року № 186 "Про введення в дію Методики спостережень щодо оцінки радіаційної та хімічної обстановки";

призначити відповідальних осіб за здійснення радіаційного та хімічного спостереження;

забезпечити диспетчерські служби та номерні пости засобами індивідуального захисту та приладами для здійснення постійного радіаційного спостереження, хімічного контролю.

4. Управлінню МНС України в області спільно з управлінням з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи обласної державної адміністрації:

до 25 грудня 2006 року розробити та затвердити положення про розрахунково-аналітичну групу;

здійснювати постійний контроль за організацією та проведенням спостережень щодо оцінки радіаційної та хімічної обстановки на території області.

5. Контроль за виконанням розпорядження покласти на першого заступника голови обласної державної адміністрації Василенка Г.М.

Голова обласної державної адміністрації М.І.Лаврик

Затверджено
розпорядженням голови облдержадміністрації
від 20 жовтня 2006 року № 380

Положення
про організацію спостережень щодо оцінки радіаційної
та хімічної обстановки

1. Загальні положення

1.1. Це Положення визначає єдиний порядок спостережень щодо оцінки радіаційної та хімічної обстановки у повсякденній діяльності та у разі виникнення надзвичайних ситуацій відповідно до спільного наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерства аграрної політики, Міністерства економіки України та Міністерства екології і природних ресурсів України від 27 березня 2001 року № 73/82/64/122 "Про затвердження Методики прогнозування наслідків виливу (викиду) небезпечних хімічних речовин при аваріях на промислових об'єктах і транспорті" та наказу МНС України від 6 серпня 2002 року № 186 “Про введення в дію Методики спостережень щодо оцінки радіаційної та хімічної обстановки”.

1.2. У межах цього Положення:

зона відповідальності - це визначена територія, на якій здійснюється радіаційне та хімічне спостереження відповідно до встановлених завдань та регламенту;

пост радіаційного та хімічного спостереження (ПРХС) - позаштатне спеціалізоване формування (від 2 до 4 осіб), яке здійснює періодичне або постійне радіаційне та хімічне спостереження відповідно до встановлених завдань та регламенту;

диспетчерська служба - передбачений штатним розписом підприємства, організації або установи підрозділ, який здійснює цілодобове чергування силами однієї або кількох осіб (далі - черговий об'єкту);

радіаційне та хімічне спостереження - комплекс заходів щодо збирання, оброблення, передавання, збереження та аналізу інформації про стан радіаційної та хімічної обстановки для прийняття рішень про своєчасне реагування на негативні зміни стану довкілля у разі виникнення надзвичайної ситуації або інших подій з радіоактивними і хімічними речовинами;

розрахунково-аналітична група (РАГ) - позаштатне спеціалізоване формування, яке здійснює збирання, оброблення, передавання і збереження інформації про стан радіаційної та хімічної обстановки.

2. Організація спостережень

2.1. Радіаційне та хімічне спостереження здійснюється з метою своєчасного отримання інформації про забруднення довкілля небезпечними хімічними і радіоактивними речовинами, аналізу та розроблення практичних рекомендацій щодо прийняття рішень про реагування на впровадження заходів захисту населення та особового складу підрозділу.

2.2. Обсяг заходів щодо здійснення радіаційного та хімічного спостереження залежить від режимів функціонування єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру.

У режимі повсякденної діяльності – ведення черговим у межах зони відповідальності постійного приладового контролю (за допомогою стаціонарних приладів) за станом довкілля щодо індикації перевищень фонової потужності експозиційної (поглиненої) дози (за радіаційною обстановкою) та періодичний візуальний контроль за станом довкілля щодо випадків появи аномальних явищ на ґрунті, в інших об'єктах довкілля у вигляді нехарактерного пофарбування, запаху, диму, туману тощо (без точного визначення типу отруйних або небезпечних хімічних речовин) (за хімічною обстановкою). Радіаційне та хімічне спостереження у цьому випадку здійснюється 4 рази на добу (5.00, 11.00, 17.00, 23.00).

У режимі підвищеної готовності – посилення роботи, із залученням додаткових сил та засобів, пов'язаної з веденням спостережень за радіаційною та хімічною обстановкою в зонах відповідальності та в інших небезпечних зонах залежно від обстановки, прогнозування наслідків надзвичайної ситуації. Терміни, кількість та місця спостережень визначаються безпосередньо за фактом події та залежно від обстановки.

У режимі надзвичайної ситуації – здійснення постійного спостереження за радіаційною та хімічною обстановкою в зонах надзвичайних ситуацій. Терміни, кількість та місця спостережень визначаються безпосередньо за фактом події та залежно від обстановки.

2.3. Радіаційне та хімічне спостереження за відповідним режимом діяльності здійснюється:

диспетчерськими службами;

постами радіаційного та хімічного спостереження.

2.4. Радіаційне та хімічне спостереження має забезпечувати:

оперативний збір та узагальнення даних про радіаційну та хімічну обстановку;

своєчасне оброблення отриманих даних (здійснення відповідних розрахунків про можливі масштаби небезпеки тощо);

кваліфікований аналіз та оцінку обстановки для прийняття рішень про реагування щодо впровадження заходів захисту населення та особового складу підрозділу.

3. Організація спостережень на об'єктах, які мають
диспетчерські служби цілодобового чергування

3.1. Радіаційне та хімічне спостереження на об'єкті, який має диспетчерську службу з режимом цілодобового чергування, здійснюється відповідно до розділу 2.

3.2. Для здійснення радіаційного та хімічного спостереження на об'єкті складається схема території у межах зони відповідальності.

За безпосереднє виконання заходів щодо радіаційного та хімічного спостереження в зоні відповідальності відповідає черговий.

3.3. У ході приймання-передавання зміни, черговий, який заступає на чергування, повинен ознайомитись з обстановкою в зоні відповідальності, записами в журналі радіаційного та хімічного спостереження, а також візуально оглянути цілісність приладів та практично перевірити їх роботу. Кожен прилад повинен мати у своєму комплекті інструкцію з використання та технічний паспорт.

У разі спрацювання стаціонарних приладів індикації фонової потужності експозиційної (поглиненої) дози вище 0,05 мР/год, появи аномальних явищ (кольорової хмари або підозрілих крапель на ґрунті, рослинах, поверхнях будівель) у межах зони відповідальності або одержання інформації про можливе радіаційне або хімічне забруднення, черговий за допомогою переносних приладів радіаційної (для визначення точних значень потужності експозиційної /поглиненої/ дози) або хімічної (для визначення типу небезпечних хімічних речовин) розвідки у межах зони відповідальності уточнює обстановку і протягом 15 хвилин з моменту виявлення небезпеки інформує керівництво об’єкта та оперативно-диспетчерську службу управління МНС України в області, уточнює метеорологічні дані, які використовує для підготовки інформації, протягом 2 годин надсилає письмове повідомлення за формою 1/МНС (додаток 1).

Отримані за результатами власних вимірів дані про стан радіаційної та хімічної обстановки черговий об’єкта заносить у журнал радіаційного та хімічного спостереження (додаток 2).

Під час виникнення аварії з небезпечними хімічними речовинами на хімічно небезпечних об’єктах (далі – ХНО) робітники, які безпосередньо здійснюють технічну експлуатацію апаратів та обладнання, де використовуються хімічно небезпечні речовини (далі – НХР), сповіщають про виникнення аварії з НХР чергового диспетчера та чергову зміну ВОХР або особу, яка виконує зазначені обов'язки, по прямому телефону, встановленому безпосередньо на робочому місці. На робочому місці робітника повинна бути схема виклику чергових аварійних змін. Після закінчення оповіщення робітник виконує свої обов'язки відповідно до порядку, викладеному в робочій інструкції та плані локалізації і ліквідації аварій.

Черговий диспетчер ХНО, отримавши повідомлення про аварію з НХР, повинен негайно сповістити персонал ХНО, оперативно- диспетчерську службу управління МНС України в області, міський (районний) відділ внутрішніх справ, а також спеціальні (аварійно- рятувальні) служби, що залучаються до проведення робіт в умовах аварії з НХР, та керівників (чергових диспетчерів) підприємств, установ і організацій, які потрапляють у зону можливого хімічного забруднення.

Для виконання завдань під час виникнення аварії з НХР на робочому місці чергового диспетчера ХНО мають бути розроблені такі документи та технічні засоби:

інструкція черговому диспетчеру ХНО про порядок дій у разі виникнення аварії з НХР (розробляється керівником ХНО з урахуванням особливостей об'єкта і затверджується начальником спеціально уповноваженого територіального органа виконавчої влади, до компетенції якого віднесено питання захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, на території якого знаходиться ХНО);

табло чергового диспетчера ХНО;

текст звернення до персоналу об'єкта та осіб, яких сповіщає черговий диспетчер;

засоби індивідуального захисту.

На території хімічно небезпечного об'єкта має бути встановлений покажчик напрямку вітру, який можна побачити з робочого місця чергового диспетчера. Підприємства, які зберігають НХР в ємностях з одиничним максимальним об'ємом більше 30 тонн, повинні мати метеостанцію або прилад для автоматичного визначення напрямку і швидкості вітру.

Для звернення уваги персоналу ХНО та населення навколо об'єкта в разі виникнення аварії з НХР на території ХНО встановлюється сирена, яку в цьому разі вмикає черговий диспетчер ХНО.

Порядок виявлення (індикації) НХР та визначення меж зон хімічного забруднення здійснюється згідно з планом локалізації та ліквідації аварій.

4. Організація спостережень постами радіаційного та
хімічного спостереження

4.1. З метою посилення роботи у режимах підвищеної готовності та діяльності у надзвичайних ситуаціях за рішенням обласної державної адміністрації та за наказами керівників державних підприємств, установ і організацій додатково розгортаються номерні пости радіаційно-хімічного спостереження та залучаються лабораторії установ мережі спостереження та лабораторного контролю.

4.2. Порядок забезпечення ПРХС відповідними засобами радіаційного та хімічного захисту визначається постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2002 року № 1200 "Про затвердження Порядку забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту".

4.3. Для ПРХС відповідно до конкретних завдань, які уточнюються на період спостережень, завчасно визначаються місця розташування або зони відповідальності.

4.4. Для виконання окремих завдань ПРХС за рахунок суб'єкта, який їх залучає, можуть оснащуватися автомобілями, у тому числі спеціально обладнаними.

4.5. Усі ПРХС мають єдину нумерацію у межах всієї території області.

Організація збирання та обробки інформації

Збирання, узагальнення і обробку інформації, яка надходить від диспетчерських служб, ПРХС та установ мережі спостереження і лабораторного контролю у режимах “підвищена готовність” та “надзвичайна ситуація” здійснюють обласна, районні і міські РАГ.

Обласна, районні і міські РАГ створюються рішеннями голів відповідних держадміністрацій та міських голів міст обласного значення.

Положення про РАГ і персональний склад затверджують голови відповідних держадміністрацій та міські голови міст обласного значення.

Для роботи у складі РАГ залучаються спеціалісти, які мають відповідну кваліфікацію з природничих та технічних наук (інженери-дозимеристи, радіологи, інженери-хіміки, викладачі математики, хімії, креслярі, оператори електронно-обчислювальних машин, зв'язківці тощо).

РАГ забезпечуються за рахунок місцевих органів виконавчої влади, за рішенням яких вони створені, відповідними методиками оцінки можливої обстановки, засобами зв'язку, обчислювальною технікою, картами, формами звітних документів, канцелярським приладдям тощо.

За районними (міськими) РАГ завчасно закріплюються номерні ПРХС і диспетчерські служби підприємств, установ, організацій, які розташовані на території району (міста).

Районні та міські РАГ здійснюють збирання, узагальнення отриманої інформації, прогнозують можливу радіаційну, хімічну, бактеріологічну обстановку та надають прогнозовані дані і пропозиції щодо захисту населення та територій відповідним комісіям з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, комісіям з питань ліквідації надзвичайних ситуацій, евакуаційним комісіям районів (міст), обласній РАГ.

6. Прилади для ведення радіаційного та
хімічного спостереження

6.1. Для ведення радіаційного та хімічного спостереження використовуються:

прилади радіаційної розвідки - для спостереження за радіаційною обстановкою (стаціонарні), з граничним рівнем інформації 0,05 мР/год (0,5 мкЗв/год), і визначення потужності експозиційної (поглиненої) дози в діапазоні від фонових значень до значень не менше 100 Р/год (1 Зв/год) (переносні);

спеціальні прилади хімічної розвідки - для визначення типу або виду небезпечної хімічної речовини (переносні автоматичні або ручні);

прилади хімічної розвідки (переносні автоматичні або ручні) - для визначення спеціальних отруйних речовин у разі їх застосування злочинцями терористами.

6.2. Усі прилади повинні бути в робочому стані та регулярно перевірятися у встановлений для них термін.

6.3. За періодичне обстеження приладів та підтримку їх у робочому стані з числа працівників об'єкта призначаються відповідальні особи.

6.4. Стан роботи та комплектності приладів оцінюється черговими під час приймання чергування. У разі виходу з ладу приладів радіаційної або хімічної розвідки черговий об'єкта негайно інформує відповідальну особу.

6.5. На випадок виходу з ладу приладів радіаційного та хімічного контролю на об'єкті може створюватися запас таких приладів, які теж підлягають повірці в установлені терміни.

Додаток 1
до пункту 2.1. Інструкції з
організації радіаційного та
хімічного спостереження
диспетчерськими службами

Форма №1/МНС

Повідомлення
про факт виявлення концентрації небезпечних хімічних речовин вище
фонових значень і потужності експозиційної (поглиненої) дози вище
0,05 мР/год, а також випадків появи аномальних явищ (кольорової хмари або
підозрілих крапель на ґрунті, рослинах, поверхнях будівель)

______________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________

(назва об’єкта)

Місце виявле-
ння події,(адреса або коор-
динати)

 
Дата вияв-
лення факту події


 
Час вияв-
лення факту події


 
Виявлені масштаби події (площа, розміри зони забруд-
нення) 
Характер події (що виявлено або рівень потужності дози на місцевості, особли-
вості зовнішнього ви
гляду, кольору, впли-
ву на навколишнє середовище тощо) 
Кого
опові-
щено




 
Напрямок пошире-
ння (розпо-
всюдже-
ння) події 
Примітка






 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
               

Черговий ______________________________________________________________________________________________________________

(назва об’єкта підпис П.І.Б.)

Додаток 2
до пункту 2.1. Положення з
організації радіаційного та
хімічного спостереження
диспетчерськими службами

Журнал
радіаційного та хімічного спостереження

№ п/п
 
Метео-
рологічна
обстано
вка ста-
ном (дата, час) 
Дата спосте-
реження,
час про-
ведення
вимірів 
Потуж-
ність
експози-
ційної дози
випромі-
нювання 
Вид, тип
небезпечної хімічної
речовини та тип приладу 
Кого
повідо-
млено,
час повідо-
млення 
Місце прове-
дення вимірю-
вання 
Прізвище, ім’я та по батькові чергового  Під-
пис