Документ втратив чиннiсть!

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

НАКАЗ
23.06.2006 N 348

(Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Державної фіскальної служби України
N 354 від 22.04.20
16)

Про затвердження Порядку взаємодії
підрозділів погашення прострочених
податкових зобов'язань з підрозділами
податкової міліції при застосуванні
заходів з погашення податкового боргу

(Витяг)

Керуючись Законами України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) і "Про державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ) та з метою підвищення ефективності застосування органами державної податкової служби України процедур погашення податкового боргу та забезпечення взаємодії між підрозділами державної податкової служби України при застосуванні заходів з погашення податкового боргу наказую:

1. Затвердити Порядок взаємодії підрозділів погашення прострочених податкових зобов'язань з підрозділами податкової міліції при застосуванні заходів з погашення податкового боргу, що додається.

В.о. голови ДПА України Г.Оперенко

Затверджено
Наказ Державної податкової
адміністрації України
23.06.06 N 348

Порядок
взаємодії підрозділів погашення прострочених
податкових зобов'язань з підрозділами
податкової міліції при застосуванні
заходів з погашення податкового боргу

1. Загальні положення

1.1. Метою Порядку взаємодії підрозділів погашення прострочених податкових зобов'язань з підрозділами податкової міліції при застосуванні заходів з погашення податкового боргу (далі - Порядок) є регулювання правовідносин між підрозділами погашення прострочених податкових зобов'язань (далі - підрозділ погашення) та організації оперативно-запобіжних заходів зі скорочення податкового боргу податкової міліції (далі - податкова міліція) органів державної податкової служби України всіх рівнів при здійсненні заходів із забезпечення погашення податкового боргу платників податків у межах компетенції, встановленої Законом України від 21.12.2000 N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", Законом України від 04.12.90 N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні", Законом України від 20.12.90 N 565-XII "Про міліцію" та іншими нормативно-правовими актами.

1.2. Безпосереднє виконання функцій, спрямованих на погашення податкового боргу платника податків, покладається на працівників підрозділів погашення, які призначені податковими керуючими платника податків (далі - податкові керуючі). Працівники податкової міліції виконують заходи по погашенню податкового боргу платника податків в межах повноважень, наданих ним чинним законодавством України.

1.3. Дія Порядку поширюється на випадки, коли податковий керуючий не може самостійно виконувати покладені на нього обов'язки щодо погашення податкового боргу без залучення працівників податкової міліції до виконання заходів з контролю за додержанням податкового законодавства, а також оперативно-розшукової, кримінально-процесуальної та охоронної функцій, або при здійсненні працівниками податкової міліції таких заходів, щодо яких необхідна участь податкового керуючого.

1.4. Документальне оформлення залучення працівників податкової міліції або податкових керуючих органів державної податкової служби України до спільних дій з погашення податкового боргу здійснюється на підставі службової записки за підписом керівника структурного підрозділу погашення адресованої структурному підрозділу податкової міліції або керівника податкової міліції - структурному підрозділу погашення.

2. Порядок взаємодії при проведенні співбесіди

2.1. Проведення співбесіди з платником податків, який не виконує своїх зобов'язань перед бюджетом та державними цільовими фондами, є одним з перших кроків для погашення податкового боргу такого платника.

Співбесіда з платником податків, який не сплатив узгоджені податкові зобов'язання, проводиться податковим керуючим, а у разі необхідності - у присутності працівника податкової міліції.

Досягнення позитивного результату від проведення такої профілактично-роз'яснювальної роботи потребує додаткової поінформованості працівників органів державної податкової служби України, уповноважених на проведення співбесіди, про платника податків, який порушив конституційний обов'язок зі сплати податків.

2.2. Для отримання додаткової інформації щодо платника податків, який має податковий борг, податковий керуючий надсилає за підписом керівника запит до підрозділу податкової міліції, який, використовуючи надані чинним законодавством України повноваження, надає матеріали податковому керуючому для використання їх у підготовці до співбесіди (крім інформації, розголошення якої обмежено).

2.3. За результатами проведеної з платником податків співбесіди податковий керуючий складає протокол, який підписується особами, що приймали участь у спів бесіді, та підшиває до справи платника податків-боржника.

3. Порядок взаємодії при застосуванні податкової застави

3.1. Наявність у платника податків несплаченої узгодженої суми податкових зобов'язань передбачає надсилання такому платнику податків податкових вимог.

Якщо податковий орган або пошта не може вручити платнику податків податкову вимогу у зв'язку з незнаходженням фактичного місцезнаходження платника податків, то про неможливість її вручення повідомляється підрозділ погашення.

У разі підтвердження актом перевірки відсутності платника податків, що має податковий борг, за його місцезнаходженням, що визначено у реєстраційних даних органів державної податкової служби України, податковий керуючий готує та передає підрозділам податкової міліції запит за підписом керівника структурного підрозділу на встановлення фактичного місцезнаходження такого платника.

У запиті податковий керуючий наводить фактично проведені заходи (наприклад, телефонування, виїзд за місцезнаходженням платника податків (з наведенням часу проведення заходу, адреси, номерів телефонів та іншої інформації"), поштове повідомлення про відсутність адресата).

Працівник податкової міліції, використовуючи право, надане йому чинним законодавством України, надає підрозділу погашення службову записку за підписом керівника з інформацією про підтвердження фактичного місцезнаходження боржника, про неможливість встановлення фактичного місцезнаходження боржника, а також про результати пошуку його засновників, із зазначенням вжитих працівником податкової міліції заходів.

3.2. Реєстрація податкової застави у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна передбачає здійснення податковим керуючим попереднього опису активів платника податків, який має податковий борг.

Проведення опису активів платника податків, який має податковий борг, передбачає вільний доступ податкового керуючого до таких активів.

У разі недопущення податкового керуючого до проведення опису активів платника податків, який має податковий борг, податковий керуючий (за підписом керівника підрозділу погашення) звертається до підрозділу податкової міліції для сприяння у доступі на територію і в приміщення підприємства (установи, організації), використовуючи повноваження надані чинним законодавством України.

На підставі запиту за підписом керівника підрозділу податкової міліції податковий керуючий протягом 2-х робочих днів надає копії актів опису активів платника податків, здійснених при реєстрації податкової застави та при продажу активів, що перебувають у податковій заставі, а також копії витягів з Державного реєстру обтяжень рухомого майна або будь-якого іншого реєстру, в якому зареєстрована податкова застава.

3.3. У разі якщо у платника податків, що має податковий борг, за його місцезнаходженням відсутні активи або наявних активів недостатньо для розрахунку з бюджетом, податковий керуючий звертається до податкової міліції із службовою запис кою за підписом керівника на встановлення місцезнаходження активів такого платника податків.

Після проведених працівником податкової міліції заходів, право на проведення яких надано йому чинним законодавством України, він передає отриману інформацію про місцезнаходження активів платника податків або про їх відсутність підрозділу погашення.

3.4. У разі якщо працівник податкової міліції самостійно встановлює місцезнаходження активів платника податків, який має податковий борг, він, незважаючи на відсутність запиту податкового керуючого за підписом керівника структурного під розділу на встановлення місцезнаходження таких активів боржника, надає йому відповідну інформацію.

Після проведених працівником податкової міліції передбачених чинним законодавством України заходів отримана інформація про місцезнаходження активів платника податків направляється до підрозділу погашення.

3.5. Перевірка стану збереження акти вів платника податків, які перебувають у податковій заставі, може проводитись без посередньо за місцезнаходженням платника податків, за місцезнаходженням його заставного майна або в інших місцях зберігання таких активів.

3.6. У разі недопущення податкового керуючого до здійснення перевірки стану збереження активів боржника, він складає акт про недопуск до такої перевірки, один екземпляр якого разом із службовою запискою направляється до підрозділу податкової міліції. Керівник підрозділу податкової і міліції негайно розглядає письмове звернення підрозділу погашення (за підписом керівника) та вирішує питання про залучення працівника податкової міліції для забезпечення безперешкодного доступу на , територію і в приміщення підприємств, установ і організацій, наданого йому чинним законодавством України.

3.7. У разі встановлення податковим керуючим фактів відчуження активів платника податків без згоди органу державної податкової служби України, працівник податкової міліції розглядає питання щодо застосування до такого платника податків відповідальності, передбаченої чинним законодавством України.

4. Порядок взаємодії яких надано йому чинним законодавством Україні, він передає отриману інформацію про місцезнаходження активів платника податків підрозділу погашення.

4.1. Організація продажу активів платника податків, одним з етапів якого є опис активів боржника, здійснюється податковим керуючим такого платника податків.

4.2. У разі якщо платник податків в установлені терміни самостійно письмово не визначає склад і черговість продажу своїх активів, визначення складу активів, що підлягають продажу, покладається на податкового керуючого такого платника.

4.3. У випадку якщо податковий керую чий вирішує, що платник податків визначає для продажу активи, звичайна ціна яких є завідомо нижчою, ніж сума податкового боргу, такий податковий керуючий у присутності платника податків (його посадових осіб) самостійно визначає склад активів, що підлягають продажу, та описує їх в акті.

4.4. У разі недопущення податкового керуючого до проведення опису активів, які підлягають продажу, він звертається до підрозділу податкової міліції, працівник якого супроводжує його, використовуючи право, надане йому чинним законодавством України.

4.5. У разі якщо у платника податків, активи якого перебувають у податковій заставі, на момент реалізації майна за його і місцезнаходженням відсутні активи або наявних активів недостатньо для розрахунку з бюджетом, податковий керуючий звергається із запитом за підписом керівника до підрозділу податкової міліції із службовою запискою про встановлення місцезнаходження активів боржника.

Після проведених працівником податкової міліції заходів, право на проведення яких надано йому чинним законодавством України, він передає отриману інформацію про місце знаходження активів платника податків підрозділу погашення.

4.6. При вилученні готівки з каси та інших місць зберігання згідно з чинним законодавством України в рахунок погашення податкового боргу платника податків в обов'язковому порядку залучаються працівники підрозділу по організації оперативно-запобіжних заходів зі скорочення податкового боргу (при наявності у такому органі державної податкової служби України відповідного територіального підрозділу).

5. Порядок взаємодії при застосуванні
адміністративного арешту активів

5.1. Адміністративний арешт активів полягає у забороні вчиняти платником податків будь-які дії щодо своїх активів, які підлягають такому арешту, крім дій щодо їх охорони, зберігання та підтримання у належному функціональному та якісному стані.

Рішення про застосування адміністративного арешту активів платника податків приймається керівником органу державної податкової служби України (його заступником) за поданням відповідного підрозділу податкової міліції.

5.2. Податковий керуючий службовою запискою за підписом керівника надає підрозділу податкової міліції письмову інформацію про наявність обставин для застосування адміністративного арешту активів.

При цьому додаються будь-які документальні підтвердження того, що: платник податків порушує правила відчуження активів, передбачених підпунктом 8.6.1 пункту 8.6 статті 8 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ); фізична особа, яка має податковий борг, виїжджає за кордон; платника податків, який отримав податкове повідомлення або має податковий борг, визнано неплатоспроможним за зобов'язаннями, іншими ніж податкові, крім випадків, коли стосовно такого платника податків запроваджено мораторій на задоволення вимог кредиторів у зв'язку з порушенням щодо нього провадження у справі про банкрутство; платник податків відмовляється від проведення документальної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб органу державної податкової служби України до обстеження приміщень, що використовуються для одержання доходів або пов'язані з отриманням інших об'єктів оподаткування; відсутні свідоцтва про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, спеціальні дозволи (ліцензії) на її здійснення, торгові патенти, сетифікати відповідності електронних контрольно-касових апаратів, комп'ютерних систем, відсутня реєстрація особи як платника податків в органі державної податкової служби України, якщо така реєстрація є обов'язковою відповідно до закону; або коли платник податків, що отримав податкове повідомлення або має податковий борг, здійснює дії з переведення активів за межі України, їх приховування або передачі іншим особам.

5.3. Виконання рішення про адміністративний арешт активів платника податків покладається на податкового керуючого такого боржника або працівника податкової міліції, призначених на виконання відповідних заходів керівником (або його заступником).

5.4. У разі якщо працівник податкової міліції самостійно встановлює наявність обставин для застосування адміністративного арешту активів платника податків, які перебувають у податковій заставі, то одночасно із направленням керівнику такого і органу державної податкової служби України подання, підрозділ податкової міліції службовою запискою за підписом керівника повідомляє про прийняття рішення про застосування арешту активів платника податків підрозділ погашення.

5.5. У разі необхідності податковий керуючий при застосуванні адміністративного арешту активів платника податків залучає працівника податкової міліції або навпаки.

6. Порядок взаємодії при виконанні покладених на
органи державної податкової служби України
судових рішень зі стягнення податкового боргу

6.1. Рішення судів щодо стягнення по даткового боргу, направлені органу державної податкової служби України, підлягають безумовному виконанню.

6.2. У разі недопущення платником податків податкового керуючого такого платника до виконання відповідних рішень суду, підрозділ погашення письмово звертається до підрозділу податкової міліції за сприянням у забезпеченні їх виконання. Керівник підрозділу податкової міліції негайно розглядає таке звернення та вирішує питання про залучення працівника податкової міліції, який в межах повноважень, наданих йому чинним законодавством України, сприяє податковому керуючому у виконанні ним таких рішень суду.

7. Порядок взаємодії при притягненні до відповідальності,
встановленої законодавством України
за ухилення від оподаткування

7.1. У разі здійснення платником податків операцій, зазначених у підпунктах 8.6.1-8.6.3 пункту 8.6 статті 8 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ), без отримання попередньої письмової згоди органу державної податкової служби України, посадова особа такого платника податків чи фізична особа, яка прийняла зазначене рішення, несе відповідальність, встановлену законодавством України за ухилення від оподаткування.

До платника податків застосовується відповідальність, встановлена законодавством України, за перешкоджання податковому керуючому у здійсненні покладених на нього обов'язків.

7.2. У разі встановлення фактів порушення податкового законодавства України податковий керуючий протягом 10 днів звертається до податкової міліції з поданням, підписаним керівником підрозділу, для прийняття рішення згідно з вимогами статті 97 Кримінально-процесуального кодексу України ( 1002-05 ).

До подання обов'язково додаються такі матеріали:

копія першої та другої податкових вимог;

копія Акта опису активів платника податків у податкову заставу (за наявності);

копія виписки з Державного реєстру обтяжень рухомого майна або іншого реєстру, в якому зареєстрована податкова застава, про реєстрацію податкової застави активів, які були відчужені;

протоколи співбесід, заслуховувань та інших зустрічей із посадовими (службовими) особами платника податків, який має податковий борг (за наявності);

копії листів із повідомленням про відповідальність за несвоєчасне погашення податкового боргу (за наявності);

копії актів про недопуск до перевірки на законних підставах (за наявності);

копії пояснень посадових (службових) осіб платника податків, що має податковий борг, за кожним фактом незаконних дій (за наявності);

акти перевірок платника податків, який має податковий борг;

копії документів, що вказують на факти (за наявності):

- купівлі чи продажу, інших видів відчуження або оренди (лізингу) нерухомого та рухомого майна, майнових чи немайнових прав, за винятком майна, майнових та немайнових прав, що використовуються у підприємницькій діяльності платника податків (інших видах діяльності, які за умовами оподаткування прирівнюються до підприємницької), а саме готової продукції, товарів і товарних запасів, робіт та послуг за кошти за цінами, що не є меншими за звичайні;

- використання об'єктів нерухомого чи рухомого майна, майнових чи немайнових прав, а також коштів для здійснення прямих чи портфельних інвестицій, а також цінних паперів, що засвідчують відносини боргу, надання гарантій, поручительств, уступлення вимоги та переведення боргу, виплату дивідендів, розміщення депозитів або надання кредитів;

- ліквідації об'єктів нерухомого або рухомого майна, за винятком їх ліквідації внаслідок обставин непереборної дії (форс-мажорних обставин) або відповідно до рішень органів державного управління;

- надання майна, що перебуває у податковій заставі, у подальшу заставу або його використання для забезпечення дійсної чи майбутньої вимоги третіх осіб;

- та інші факти, що мають безпосереднє відношення до незаконної дії службових осіб.

7.3. У випадку якщо працівник податкової міліції самостійно встановлює факти порушення підпункту 8.6.1 пункту 8.6 статті 8 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) відповідна інформація, яка підтверджує наявність такого порушення, передається підрозділу погашення для застосування відповідальності, передбаченої чинним законодавством України.

8. Фізичний захист податкових керуючих при здійсненні заходів
з погашення податкового боргу

8.1. Податковий керуючий, до якого були висловлені наміри застосувати заходи фізичного впливу (погрози, шантаж, спроби знищення особистого майна), зобов'язаний негайно доповісти про це усно або письмово безпосередньому керівництву, поставити до відома працівника підрозділу по боротьбі з корупцією і чергового податкової міліції.

8.2. Працівники податкової міліції, застосовуючи надане чинним законодавством України право на здійснення фізичного захисту, у разі необхідності забезпечують безпеку податкових керуючих під час виконання ними службових обов'язків.

9. Порядок взаємодії при виявленні
проявів фіктивного банкрутства

9.1. Банкрутство - визнана господарським судом неспроможність боржника відновити свою платоспроможність та задовольнити визнані судом вимоги кредиторів не інакше як через застосування ліквідаційної процедури.

Фіктивне банкрутство - це завідомо неправдива офіційна заява про фінансову неспроможність виконати зобов'язання кредиторів, зміст якої не відповідає реальному економічному стану господарського суб'єкта. Законодавство України передбачає кримінальну відповідальність за дії щодо "фіктивного" банкрутства.

9.2. За наявності письмової заяви платника податків - боржника та її правового наслідку як винесеної ухвали господарського суду щодо порушення справи про банкрутство, податкова міліція проводить заходи щодо виявлення і розкриття злочину.

У разі доведення злочину податкова міліція повідомляє про це підрозділ погашення.

9.3. У разі необхідності за зверненням підрозділу податкової міліції податковий керуючий залучається для здійснення, у межах компетенції, фахової експертизи щодо процедур банкрутства.

При цьому, в обов'язковому порядку підрозділом погашення надається наявна інформація про рух активів платника податків - боржника до винесення ухвали суду.

10. Порядок взаємодії при проведенні конкурсів з
визначення уповноважених бірж з продажу активів,
що перебувають у податковій заставі

10.1. Метою проведення конкурсів з визначення уповноважених бірж є забезпечення реалізації описаних податковим керуючим активів, що перебувають у податковій заставі, відповідно до вимог статті 10 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ).

До участі в конкурсі допускаються біржі, створені відповідно до Закону України "Про товарну біржу" ( 1956-12 ), які мають право на реалізацію державного майна відповідно до вимог чинного законодавства, досвід роботи не менше трьох років у цій сфері діяльності і подали на розгляд комісії повний пакет документів, зазначених у Положенні про умови і порядок проведення конкурсів з визначення уповноважених бірж з продажу активів, що перебувають у податковій заставі, затвердженому наказом ДПА України від 24.03.05 N 120 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.05.05 за N 564/10844.

10.2. У разі необхідності, за зверненням підрозділу погашення, працівники податкової міліції здійснюють спільну перевірку відомостей, зазначених у поданому пакеті документів.

11. Прикінцеві положення

11.1. Невиконання посадовими або службовими особами відповідних структур них підрозділів органів державної податкової служби України покладених на них функціональних обов'язків щодо погашення податкового боргу платника податків тягне за собою відповідальність згідно з чинним законодавством України.

11.2. У разі виявлення порушень з боку посадових або службових осіб органу державної податкової служби України, відповідальних за виконання таких функціональних обов'язків, відносно винних осіб проводиться службове розслідування згідно з чинним законодавством України.

Директор Департаменту погашення
прострочених податкових зобов'язань М.Чмерук

Начальник Головного управління податкової міліції В.Моторний