ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
02.06.2006

Щодо визнання недійсним рішення
про визначення коду товару

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі: головуючого Харченка В.В., суддів: Берднік І.С., Васильченко Н.В., Кравченко О.О., Матолича С.В., за участю секретаря - Мельник І.М., сторони: від позивача - [...], від відповідача - [...], розглянувши касаційну скаргу Київської регіональної митниці на рішення господарського суду міста Києва від 27 квітня 2005 року та на ухвалу Київського апеляційного господарського суду від 6 грудня 2005 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Чистий світ-К" до Київської регіональної митниці про визнання недійсним рішення про визначення коду товару, встановила:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Чистий світ-К" (далі - ТОВ "Чистий світ-К") звернулось в суд з позовом до Київської регіональної митниці про визнання недійсним рішення відділу номенклатури Київської регіональної митниці N КТ-100-376804 від 7 вересня 2004 року в частині визначення товару N 26 (пилосос марки "KARCHER") за кодом УКТ ЗЕД 8509 10 10 00 ( 2371г-14 ).

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що при митному оформленні товару до Київської регіональної митниці було надано вантажну митну декларацію N 100000005/4/412548 від 6 вересня 2004 року, в якій вказаний товар було визначено за кодом УКТ ЗЕД 8479 89 98 90 ( 2371г-14 ). Однак при проходженні митного оформлення відповідач прийняв рішення, яким змінив зазначений код. Таке рішення вважає неправомірним, в підтвердження чого надав висновки спеціалістів Київської торгово-промислової палати від 15 вересня 2003 року N К-4681 та від 21 жовтня 2004 року N 1703-Ю/1274.

Рішенням господарського суду міста Києва від 27 квітня 2005 року, залишеним без змін ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 6 грудня 2005 року, позов задоволено повністю. Визнано недійсним рішення Відділу номенклатури Київської регіональної митниці N КТ-100-376804 від 7 вересня 2004 року в частині визначення товару N 26 (пилосос марки "KARCHER", мод. N Т9931, пересувний на колесах, напругою 400 В, 3-х фазний, потужністю 4000 Вт. Постачальник: "Alfred-Karcher GmbH & Co", Німеччина) за кодом УКТ ЗЕД 8509 10 10 00 ( 2371г-14 ).

Рішення судів мотивовані тим, що згідно з висновком судово-товарознавчої експертизи N 2545 від 14.04.2005, проведеної експертом Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, досліджуваний пилосос марки "KARCHER", мод. N Т9931, пересувний на колесах, напругою 400 В, 3-х фазний, потужністю 4000 Вт. відповідає коду згідно УКТ ЗЕД 8479 89 98 90 ( 2371г-14 ). При цьому, суди виходили з того, що зазначений пилосос розрахований для експлуатації на рівні, що перевищує явно побутові потреби, так як за своїми характеристиками вказує на його промислове призначення.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Київська регіональна митниця звернулась з касаційною скаргою на зазначені рішення, в якій зазначає, що вони прийняті з порушенням норм матеріального права, зокрема, Митного кодексу України ( 92-15 ), Закону України "Про Митний тариф України" ( 2371-14 ), постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності" та інших нормативних актів, відповідно до яких саме митниця, як орган державної влади, який здійснює митну справу, уповноважена на прийняття рішення про визначення коду товару згідно УКТ ЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14 ) при їх митному оформленні. Відповідно ж до норм Митного кодексу України рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов'язковим для підприємств. У зв'язку з викладеним оскаржувані рішення підлягають скасуванню з прийняттям нового про відмову в задоволенні позовних вимог.

Колегія суддів, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до преамбули Закону України "Про Митний тариф України" ( 2371-14 ) Митний тариф України - це систематизований згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності перелік ставок ввізного мита, яке справляється з товарів, що ввозяться на митну територію України. В основу товарної класифікаційної схеми Митного тарифу України (товарна номенклатура) покладено Українську класифікацію товарів зовнішньоекономічної діяльності, яка базується на Гармонізованій системі опису та кодування товарів.

Частиною 2 статті 312 Митного кодексу України ( 92-15 ) визначено, що ведення УКТ ЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14 ) здійснює спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в галузі митної справи в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2, 4 Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2002 року N 1863, встановлено, що УКТ ЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14 ) є товарною номенклатурою Митного тарифу, затвердженого Законом України "Про Митний тариф України" ( 2371-14 ), що використовується для цілей тарифного та інших видів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, ведення статистики зовнішньої торгівлі, здійснення митного оформлення товарів. Держмитслужба забезпечує ведення УКТ ЗЕД.

Як вбачається з Порядку роботи відділу номенклатури та класифікації товарів регіональної митниці, відділу контролю митної вартості та номенклатури митниці при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Державної митної служби України від 1 жовтня 2003 року N 646, митним органом, що визначає завдання, функції при здійсненні контролю за правильністю класифікації товарів, прийнятті рішень про визначення коду товару при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, є відділ номенклатури та класифікації товарів регіональної митниці та відділ контролю митної вартості та номенклатури митниці за напрямками класифікації товарів.

Пунктом 2.9 зазначеного Порядку передбачено, що рішення про визначення коду товару приймається відділом номенклатури та класифікації товарів регіональної митниці та відділом контролю митної вартості та номенклатури митниці на підставі встановлених характеристик товару, які є визначальними для класифікації товару згідно з вимогами УКТ ЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14 ).

Відповідно до статті 313 Митного кодексу України ( 92-15 ) митні органи класифікують товари, тобто відносять товари до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14 ). Рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов'язковими для підприємств і громадян.

Таким чином, задовольняючи позовні вимоги, суди дійшли помилкових висновків про можливість оскарження рішення митного органу щодо визначення коду товару, не врахувавши положення статей 312, 313 Митного кодексу України ( 92-15 ) та не спростувавши повноважень виключної прерогативи митної служби в процесі визначення коду товару за УКТ ЗЕД ( 2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14 ).

Враховуючи викладене, доводи касаційної скарги є вмотивованими та дають підстави для її задоволення. Оскільки обставини у справі встановлені повно і всебічно, однак судами першої та апеляційної інсталяцій допущено порушення норм матеріального права, зазначені рішення підлягають скасуванню з прийняттям нового про відмову в задоволенні позивних вимог.

Керуючись статтями 221, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України ( 2747-15 ), колегія суддів Вищого адміністративного суду України постановила:

Касаційну скаргу Київської регіональної митниці задовольнити.

Рішення господарського суду міста Києва від 27 квітня 2005 року та ухвалу Київського апеляційного господарського суду від 6 грудня 2005 року скасувати.

В позові Товариства з обмеженою відповідальністю "Чистий світ-К" відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.