МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЛИСТ
№ 1/9-234 від 19.06.2001

Міністерство освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управління освіти обласних, Київської та
Севастопольської міських держадміністрацій

Щодо порядку формування штатів
загальноосвітніх навчально-виховних закладів

( Із змінами, внесеними згідно з Листом
Міністерства освіти і науки України
N 1/9-282 від 10.08.200
1 )

Міністерство освіти і науки на вимогу Міністерства юстиції України скасувало наказ Міністерства освіти України від 09.08.96 р. № 264 "Про затвердження тимчасових типових штатних нормативів денних середніх загальноосвітніх навчально-виховних закладів".

До затвердження в установленому порядку типових штатних нормативів середніх загальноосвітніх навчально-виховних закладів міністерство розробило і направляє для практичного користування в роботі Методичні рекомендації із питань порядку формування штатів загальноосвітніх навчально-виховних закладів (додається).

При цьому чисельність штатних посад в навчальних закладах приводиться у відповідність з фондом оплати праці і затверджується відповідними органами державного управління освітою по підпорядкуванню після прийняття закону про державний бюджет на поточний рік та відповідних постанов місцевих Рад.

Додаток на 5 сторінках

Заступник міністра А.Г. Богомолов

Методичні рекомендації
із питань порядку формування штатів
загальноосвітніх навчально-виховних закладів

Розроблені Методичні рекомендації передбачають формування штатів загальноосвітніх навчальних закладів в межах затвердженого фонду оплати праці та залучених коштів з врахуванням типу навчального закладу, контингентів учнів, кількості класів, режиму роботи навчального закладу, площ та санітарного стану приміщень, будівель і споруд.

Ці Методичні рекомендації поширюються на денні загальноосвітні школи всіх типів, ліцеїв, гімназій та інші середні навчально-виховні заклади нового типу.

Штатний розпис навчального закладу розробляється в межах затвердженого відповідними органами державного управління фонду заробітної плати, дотримуючись номенклатури посад, передбачених цими рекомендаціями. (Абзац третій із змінами, внесеними згідно з Листом Міністерства освіти і науки України N 1/9-282 від 10.08.2001)

Формування посадових окладів провадиться на підставі наказу Міністерства освіти і науки України від 29.03.2001 р. № 161 "Про затвердження розмірів посадових окладів (ставок заробітної плати) працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ".

1. Директор школи

Посада директора вводиться у школах І ступеня за наявності 50 і більше учнів, а також у всіх інших школах незалежно від кількості учнів і класів у них.

2. Заступник директора з навчальної,
навчально-виховної, виховної роботи.

Посада заступника директора з навчальної, навчально-виховної роботи вводиться в школах І-ІІ та І-ІП ступенів, виходячи з таких нормативів:

за наявності: 8-10 класів - 0,5 посади;

11-24 класів - 1 посада;

25-37 класів -1,5 посади;

38 і більше класів - 2 посади.

Посада заступника директора з виховної роботи вводиться обов'язково за наявності 25 класів і більше. (Абзац перший пункту 2 доповнено Листом Міністерства освіти і науки України N 1/9-282 від 10.08.2001)

Крім того, у спеціалізованих середніх школах І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням іноземної мови, ліцеях, гімназіях та інших закладах нового типу вводиться додатково посада заступника директора. У школах І-ІІІ ступенів, які мають один-чотири 10-11 класи, кількість посад заступників директора збільшується на 0,5 одиниці, 5 і більше 10-11 класів - на 1 одиницю. (Абзац другий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Листом Міністерства освіти і науки України N 1/9-282 від 10.08.2001)

3. Заступник директора з господарської роботи

Посада заступника директора з господарської роботи вводиться в усіх міських та селищних школах з кількістю учнів понад 600 та в сільських - з кількістю учнів понад 400 чоловік

Далі - школи І, І-ІІ, І-ІП ступенів.

4. Завідуючий господарством

Посада завідуючого господарством вводиться в міських та селищних школах з кількістю учнів від 100 до 600 та сільських школах з кількістю учнів від 80 до 400 чоловік за наявності 8 і більше класів. У школах І ступеня така посада вводиться при наявності 6 і більше класів.

5.Бухгалтер

Посада бухгалтера вводиться у школах І-ІІ та І-ІП ступенів, які ведуть самостійно бухгалтерський облік.

6. Педагог-організатор (або старший вожатий)

Посада педагога-організатора (або старшого вожатого) вводиться у школах залежно від кількості 1-9 класів, виходячи з таких нормативів:

за наявності: 8-37 класів - 1 посада;

38 і більше класів - 2 посади.

7. Секретар-друкарка

Посада секретаря-друкарки вводиться у школах за наявності 10 і більше класів та кількості учнів в них не менше 300.

8. Завідуючий бібліотекою

Посада завідуючого бібліотекою вводиться у школах, що мають 14 і більше класів.

9. Бібліотекар

У школах, що мають 8-13 класів, або 30-37 класів вводиться 0,5 посади бібліотекаря, а у школах з кількістю класів 38 і більше — одна посада бібліотекаря.

10. Лаборант

Посада лаборанта вводиться за наявності обладнаних кабінетів фізики та хімії з розрахунку: 0,5 посади на п'ять 7-11 класів, але не більше, ніж 2,5 посади на школу.

У школах з кількістю менше 100 учнів посада лаборанта не вводиться.

11. Гардеробник

Посада гардеробника вводиться за наявності обладнаного гардеробу з розрахунку 1 посада на 200 окремих місць. За наявності другої зміни вводиться додаткова кількість гардеробників з розрахунку одна посада на 200 учнів, які навчаються в другу зміну і забезпечені місцями в гардеробі.

12. Робітник з обслуговування і поточного ремонту будівель,
споруд і обладнання (слюсар-сантехнік, електромонтер, столяр та ін.)

Посада робітника з обслуговування вводиться, виходячи з таких нормативів:

за наявності : 8-20 класів - 1 посада;

21-37 класів -1,5 посади;

38 і більше класів - 2 посади.

В школах, що мають санітарно-очисні споруди типу КУ чи БІО- 25, посада робітника з обслуговування і поточного ремонту споруд і обладнання вводиться з розрахунку одна одиниця в зміну з урахуванням посад робітників, передбачених цим пунктом.

13. Кочегар (опалювач)

Посада кочегара вводиться в школах, де опалення приміщень не передано в систему житлово-комунального господарства, виходячи з таких умов:

за наявності центрального опалення - 1 посада кочегара на зміну вкожній котельні, а в котельнях, що опалюються твердими видамипалива (торф, кам'яне вугілля), з поверхнею нагріву котлів понад 75 кв.м - 2 посади кочегара в кожній зміні;з газовим опаленням - 1 посада кочегара в зміну, а в котельнях, які немають автоматики безпеки - 2 посади кочегара в зміну;

з централізованим теплопостачанням (ТЕЦ) у загальноосвітніх школах, що мають тепловий пункт або елеватор, додатково вводиться посада робітника з обслуговування і ремонту будівель, споруд і обладнання, а за наявності бойлерів, насосів - 1 посада такого робітника в зміну;

- за наявності пічного опалення - 0,5 одиниці посади опалювача на кожні 5 печей, але не менше 0,5 одиниці на школу.

Посади кочегарів, опалювачів і робітників з обслуговування і поточного ремонту, передбачені цим пунктом, вводяться на опалювальний сезон. Із загальної кількості вказаних посад кочегарів і робітників, передбачених цим пунктом, вводиться одна посада ( 0,5 посади опалювача) на рік.

14. Вихователь групи продовженого дня

У школах, що мають групи продовженого дня, вводиться посада вихователя для роботи групи продовженого дня залежно від загальної кількості годин роботи груп, виходячи з норми на ставку 30 годин в тиждень.

15. Медична сестра

У всіх загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від форми власності вводиться посада медичної сестри, якщо медичне обслуговування навчального закладу не передбачено установами охорони здоров'я. (Пункт 15 із змінами, внесеними згідно з Листом Міністерства освіти і науки України N 1/9-282 від 10.08.2001)

16. Кухар

Посада кухаря вводиться у школах, які організують харчування учнів 1- 4 класів та учнів груп продовженого дня самостійно з розрахунку одна посада за наявності не менше 90 учнів, що харчуються, та дві посади - за наявності понад 250 учнів, що харчуються.

17. Підсобний робітник

У школах, які організовують харчування учнів самостійно, вводиться одна посада підсобного робітника.

18. Комірник

У школах, які організовують харчування учнів самостійно, вводиться одна посада комірника.

19. Двірник (садівник):

Посада двірника вводиться у школах відповідно до норм площі, що прибирається, затвердженими місцевими органами влади. У школах, які мають фруктовий сад чи земельну ділянку з декоративними насадженнями площею не менше 1,5 га, замість двірника може вводитися посада садівника.

20. Сторож

Посада сторожа вводиться у школах, де немає можливості передати охорону приміщення на пульт позавідомчої охорони.

21. Майстер виробничого навчання

У школах І-ІІІ ступеня, де організовано виробниче навчання водінню транспортних засобів, роботі на сільськогосподарських машинах, роботі на друкарських машинках та іншій організаційній техніці, вводиться посада майстра виробничого навчання з такого розрахунку:

майстер виробничого навчання водінню транспортних засобів - 1 посада на групу 35 учнів;

за кількістю учнів менше 35 - пропорційно кількості учнів;

майстер виробничого навчання на сільськогосподарських машинах - 1 посада на групу 35 учнів.

Учні в групі для практичного навчання роботі на сільськогосподарських машинах можуть комплектуватися як з однієї, так і з кількох сусідніх шкіл.

Майстер виробничого навчання роботі на друкарських машинках та іншій організаційній техніці вводиться з розрахунку 1 посада на чотири групи.

22. Керівник гуртка

Посада керівника гуртка вводиться в усіх школах з такого розрахунку:

за наявності: від 5 до 15 класів - 0,5 посади,

від 16 до 30 класів - 1 посада,

31 і більше класів - 1,5 посади.

Крім того, в школах І-III ступеня на гурткову роботу допризовної підготовки та військово-патріотичного виховання передбачається додатково 0,5 посади керівника гуртка.

23. Прибиральник приміщень

Посада прибиральника приміщень вводиться з розрахунку 0,5 посади на кожні 250 кв. м. площі, що прибирається, але не менше 0,5 посади на школу.

У школах, де заняття проводиться в другу зміну або є групи продовженого дня, додатково вводиться посада з розрахунку 0,5 посади на 250 кв. м. площі, що використовується учнями цієї зміни або групами продовженого дня. При розрахунку площі, що прибирається, не враховується площа класних кімнат ( кабінетів) 8-11 класів, а також інша площа, що прибирається учнями цих класів, а також площа стін, вікон, панелей.

24. Практичний психолог

Посади практичних психологів (соціальних педагогів) уводяться в штати дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти за умови наявності спеціалістів з фаховою освітою в межах коштів, передбачених єдиним кошторисом витрат, згідно з нормативами чисельності практичних психологів (соціальних педагогів) закладів та установ освіти (додаються). У випадках, коли посади, перелічені в зазначених нормативах, не можуть забезпечити нормальне функціонування навчального закладу, за рахунок можливостей місцевого бюджету та позабюджетних коштів можуть бути введені додаткові посади практичних психологів (соціальних педагогів).

Для надання платних послуг за рахунок спеціального фонду можуть утримуватися інші посади, необхідні для надання цих послуг.

(Пункт 24 із змінами, внесеними згідно з Листом Міністерства освіти і науки України N 1/9-282 від 10.08.2001)

Начальник департаменту економіки
та соціального розвитку П.М. Куліков

Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
від .2001 р. №

Нормативи чисельності практичних психологів
(соціальних педагогів) загальноосвітніх навчальних закладів

Місто  Село (селище) 
Чисельність учнів  Норматив чисельності  Чисельність учнів
 
Норматив чисельності 
понад: 500  0,5  понад: 200  0,5 
700  0,75  300  0,75 
900  1,0  400 і більше  1,0 
1200  1,25     
1400  1,5     
1600  1,75     
1800 і більше  2,0     

Нормативи чисельності
практичних психологів дошкільних закладів

Місто  Село (селище) 
Чисельність
груп 
Норматив
чисельності 
Чисельність груп  Норматив чисельності 
понад: 6   0,5   понад: 3  0,5  
9   0,75   0,75  
12   1,0   1,0  

Чисельність практичних психологів (соціальних педагогів) дошкільних закладів компенсувального типу, спеціальних загальноосвітніх шкіл та шкіл-інтернатів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, шкіл (ПТНЗ) соціальної реабілітації для дітей, які потребують особливих умов виховання, загальноосвітніх шкіл-інтернатів для дітей, які потребують соціальної допомоги, – 1 ставка на навчальний заклад.

Ставка заробітної плати практичних психологів в спеціальних загальноосвітніх школах і школах-інтернатах для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, виплачується за 20 годин педагогічної роботи на тиждень.

Нормативи чисельності
практичних психологів (соціальних педагогів)
професійно-технічних навчальних закладів
та психологів міжшкільних
навчально-виробничих комбінатів

Місто  Село 
Чисельність
учнів 
Норматив чисельності  
Понад: 400  0,5 
500  0,75 
600 і більше  1,0 

Нормативи чисельності
основного персоналу центрів
практичної психології і
соціальної роботи (методистів)

Область  Район, місто 
Чисельність дітей дошкільних закладів і учнів загальноосвітніх навчальних закладів 
Норматив чисельності
 
Чисельність дітей дошкільних закладів і учнів загальноосвітніх навчальних закладів 
Норматив чисельності

 
до 200 тис.  до 20 тис.  
200-300 тис.  20-25 тис. 
більше 300 тис.  більше 25 тис. 

(Додаток доповнено Листом Міністерства освіти і науки України N 1/9-282 від 10.08.2001)