Як штрафують пожежники

(Закінчення. Початок див.в консультації за 16.01.2006 р.)

Порядок застосування відповідальності
за порушення вимог пожежної безпеки

Згідно з п.13 Положення про пожежну охорону, уразі виявлення порушень вимог пожежної безпеки посадова особа органу пожежного нагляду оформляє припис, обов'язковий для виконання керівниками підприємств, установ, організацій.

Припис складається не менш, ніжу 2-х примірниках, один примірник постанови не пізніше 5-ти робочих днів після закінчення перевірки вручається керівнику підприємства для виконання.

Згідно з п. 10 Положення про пожежну охорону, у разі виявлення порушень протипожежних вимог під час проектування, будівництва, реконструкції, розширення, капітального ремонту, а також у разі порушення правил пожежної безпеки, що створюють погрозу виникнення пожежі, випуску пожежонебезпечної продукції з відхиленнями від стандартів, технічних умов або їх відсутності, посадові особи органів пожежного нагляду оформляють постанову про призупинення або припинення таких видів робіт.

Згідно з ст. 223 КУпАП, органам державного пожежного нагляду підвідомчі такі види справ про адміністративні правопорушення:

- про порушення правил пожежної безпеки на залізничному, морському, річковому та повітряному транспорті (ст. 120 КУпАП);

- про порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки (ст. 175 КУпАП);

- про невиконання розпоряджень і постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду (ст. 188(8) КУпАП).

Порядок застосування адміністративної відповідальності за порушення вимог пожежної безпеки визначений у розділі 3 Інструкції з оформлення адміністративних матеріалів, який має назву “Порядок оформлення адміністративних матеріалів при порушенні встановлених законодавством вимог пожежної безпеки або невиконанні розпоряджень і постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду”.

Факт вчинення посадовою особою або працівником підприємства, установи, організації адміністративного правопорушення, згідно з ст. 254 КУпАП, оформляється протоколом про адміністративне правопорушення (далі - протокол).

Складати відповідні протоколи, згідно з ст. 255 КУпАП, мають право уповноважені на те посадові особи органів, розгляду яких підлягає дана справа.

Крім того, згідно з ст. 255 КУпАП, протоколи про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 183 КУпАП, можуть бути складені уповноваженими нате посадовими особами органів пожежного нагляду, а про правопорушення, передбачені статтями 120, 175 та 188(8) КУпАП, - працівниками відомчої, сільської пожежної охорони та членами добровільних пожежних дружин (команд), протипожежних об'єднань громадян.

Згідно з п. 3.4 Інструкції з оформлення адміністративних матеріалів, усі реквізити протоколу повинні бути заповнені чітким почерком і українською мовою, при цьому не допускається закреслювання або виправлення відомостей, внесених до протоколу, а також внесення додаткових записів після підпису особи, стосовно якої його складено.

Також, згідно з п. 3.7 Інструкції з оформлення адміністративних матеріалів, протокол підписується посадовою особою органу державного пожежного нагляду, а за наявності свідків правопорушення і потерпілих протокол може бути підписаний і цими особами. До протоколу в обов'язковому порядку повинні бути додані матеріали, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення.

Згідно з п. 3.5 Інструкції з оформлення адміністративних матеріалів, якщо правопорушення вчинене кількома особами, то протокол про адміністративне правопорушення складається на кожну особу окремо. За той самий пункт невиконаного розпорядження або "постанови посадових осіб органів державного пожежного нагляду до адміністративної відповідальності може бути притягнуто кілька посадових осіб підприємства, установи, організації, на яких було покладено відповідальність за їх виконання.

Необхідно відзначити, що, згідно з ст. 38 КУпАП, адміністративне стягнення може бути накладено не пізніше, ніж через 2 місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - через 2 місяці з дня його виявлення.

Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, посадова особа органу державного пожежного нагляду, згідно з ст. 283 КУпАП, виносить постанову по справі про адміністративне правопорушення. Згідно з п. 3.12. Інструкції з оформлення адміністративних матеріалів постанова має бути оголошена відразу ж після розгляду справи. Копія постанови протягом 3-х днів вручається або надсилається особі, стосовно якої вона винесена.

Згідно з ст. 307 КУпАП, штраф повинен бути сплачений порушником не пізніше 15 днів з дня вручення йому постанови, а у разі оскарження або опротестування постанови - не пізніше 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги або протесту без задоволення.

Згідно з п. 3.18. Інструкції з оформлення адміністративних матеріалів, не підлягає виконанню постанова про накладення адміністративного стягнення, якщо вона не було виконана протягом 3-х місяців з дня її винесення.

Порядок оскарження постанов і рішень

Постанова про призупинення або припинення робіт, згідно з п. 14 Положення про пожежну охорону, може бути оскаржене у вищестоящому органі або посадовій особі органу державного пожежного нагляду у 5-денний строк з дня його вручення. Однак подання скарги не припиняє виконання постанови.

Постанова про застосування запобіжних заходів, згідно з п. 5.1 Інструкції № 130, може бути оскаржена у 5-денний строк з дня її вручення вищестоящій посадовій особі органу державного пожежного нагляду або до районного (міського) суду. При цьому рішення суду є остаточним, за винятком випадків, передбачених законами України. Крім того, постанова може бути опротестована прокурором.

Згідно з п. 5.1 Інструкції № 130, скарга і протест на постанову розглядаються уповноваженими органами (посадовими особами) державного пожежного нагляду у 10-денний строк з моменту їх надходження. Подання скарги не припиняє виконання постанови.

Слід зазначити, що, згідно з п. 5.5 Інструкції № 130, постанова може бути скасована тільки вищестоящою посадовою особою органу державного пожежного нагляду (за принципом територіальності органу державного пожежного нагляду) тау разі, якщо буде встановлено, що Постанова винесена посадовою особою органу державного пожежного нагляду, яка не має повноважень на її винесення.

Копія рішення по скарзі або протесту на постанову надсилається керівнику (власнику) об'єкта, на якому застосовувався запобіжний захід, протягом трьох днів. Про результати розгляду протесту повідомляється прокурору.

Щодо постанови у справі про адміністративне правопорушення, то, згідно з ст. 288 КУпАП, вона може бути оскаржена у вищестоящий орган або вищестоящій посадовій особі органу державного пожежного нагляду протягом 10 днів з дня винесення постанови.

Згідно з п. 3.19 Інструкції з оформлення адміністративних матеріалів, подання скарги у встановлений строк призупиняє виконання постанови до розгляду скарги та ухвалення рішення по ній. Скарга повинна бути розглянута протягом десяти днів з дня її надходження. Копія рішення по скарзі протягом 3-х днів надсилається особі, стосовно якої вона винесена.

Згідно з ст. 35 Закону про пожежну безпеку, рішення про накладення штрафу може бути оскаржене в судовому порядку в місячний строкздня його винесення. Якщо за результатами розгляду скарги рішення про накладення штрафу залишено в силі, то штраф повинен бути сплачений підприємством протягом місяця після остаточного рішення по скарзі, інакше підприємство сплачує пеню в розмірі 2 % за кожний день прострочення.

Необхідно відзначити, що, згідно з п. 3.23 Інструкції з оформлення адміністративних матеріалів, виконання постанови про накладення штрафу може бути припинено посадовою особою органу державного пожежного нагляду, яка його винесла, в таких випадках:

- видання акта амністії, якщо він усуває застосування адміністративного стягнення;

- скасування акта, який встановлює адміністративну відповідальність;

- смерть особи, стосовно якої винесена постанова. Припинення провадження по справі оформляється постановою про закриття справи про адміністративне правопорушення.

За відсутності у профспілкових організаціях відомостей про укладання договору про роботу, у окремих громадян для підтвердження стажу приймаються довідки, видані наймачем, а у разі його смерті - іншим членом сім'ї (крім тих родичів, які на цей час були неповнолітніми).

Дійсність підпису особи, яка видала довідку про роботу, засвідчується у встановленому порядку. На сьогоднішній день це питання вирішується у судовому порядку за заявою про встановлення відповідного факту.

Крім того, Порядок № 637 передбачає можливість підтвердження трудового стажу шляхом показань свідків. За наявності форс-мажорних обставин (воєнних дій, стихійного лиха, аварій, катастроф, інших надзвичайних ситуацій), а також якщо підприємство ліквідоване, підтвердити трудовий стаж можна свідченнями 2 (двох) і більше свідків, які знали заявника по спільній роботі або працювали з ним на одному підприємстві.

Слід зазначити, що при зверненні до суду з позовною заявою про встановлення юридичного факту (підтвердження часу роботи), Цивільний процесуальний Кодекс України допускає, як засіб доведення, використання показань свідків.

“Консультант бухгалтера” N 8 (340), лютий 2006 р.
Передплатний індекс 21946 (українською мовою),
22789 (російською мовою)