ЗАПОРІ3ЬКА МІСЬКА РАДА
РІШЕННЯ
28.01.2005 № 17
Про затвердження міської Програми розвитку та
підтримки малого підприємництва у м. Запоріжжі на 2005-2006 роки
На виконання Законів України "Про державну підтримку малого підприємництва", "Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні" та з метою сприяння розвитку та підтримки малого підприємництва в місті Запоріжжі, Запорізька міська рада вирішила:
1. Затвердити міську Програму розвитку та підтримки малого підприємництва у м.Запоріжжі на 2005-2006 роки (додається).
2. Фінансовому управлінню міської ради (Малиш В.I.) при формуванні проекту бюджету міста на 2005 рік передбачити фінансування міської Програми розвитку та підтримки малого підприємництва у м.Запоріжжі на 2005-2006 роки.
3. Головам райадміністрацій, начальникам управлінь, відділів, комітетів Запорізької міської ради:
3.1. Забезпечити здійснення комплексу заходів щодо реалізації завдань Програми.
3.2. Надавати щоквартально до 05 числа наступного за кварталом місяця до управління з питань розвитку підприємництва, торгівлі та послуг міської ради (Петров М.М.) звіт про хід виконання заходів Програми.
4. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Гальцова В.Є. та голову постійної комісії міської ради з питань розвитку підприємництва, торгівлі, побутового обслуговування населення та захисту прав споживачів Тіхонова В.I.
Секретар ради I.I.Наливайко
Міська програма
розвитку та підтримки малого підприємництва
у місті Запоріжжі на 2005-2006 роки
Паспорт Програми
Вступ
Характеристика міської Програми розвитку та підтримки малого підприємництва у м.Запоріжжі на 2005-2006 роки
1. Стан і аналіз проблем розвитку малого підприємництва в м. Запоріжжі
2. Головна мета та основні завдання Програми. Очікувані результати від реалізації Програми
3. Впорядкування нормативного регулювання підприємницької діяльності
4. Фінансово - кредитна та інвестиційна підтримка
5. Ресурсне та інформаційне забезпечення, подальше формування інфраструктури
6. Інноваційні проекти та Пілотні програми
Контроль за виконанням Програми
7. Заходи щодо реалізації міської Програми розвитку та підтримки малого підприємництва у м.Запоріжжі на 2005-2006 роки
8. Інформація щодо діючих об’єктів інфраструктури підтримки малого підприємництва у м.Запоріжжя
Паспорт Програми
1. Назва: Міська Програма розвитку та підтримки малого підприємництва у м.Запоріжжі на 2005-2006 роки.
2. Підстава для прийняття рішення про розробку Програми:
Закони України “Про державну підтримку малого підприємництва”, “Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні”, “Про інноваційну діяльність”, “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження Державної програми підтримки молодіжного підприємництва на 2002-2005 роки”, методичні рекомендації щодо формування і реалізації регіональних програм розвитку малого підприємництва, розпорядження голови обласної державної адміністрації від 30.07.2004 № 321 “Про розробку проекту Комплексної програми розвитку малого підприємництва в Запорізькій області на 2005-2006 роки”, розпорядження міського голови від 19.08.04 № 1090р “Про розроблення “Міської Програми розвитку та підтримки малого підприємництва в м.Запоріжжя на 2005-2006 роки”.
3. Замовник Програми: Запорізька міська рада.
4. Розробники Програми:
Головне економічне управління міської ради за участю: управлінь, відділів, комітетів, районних адміністрацій Запорізької міської ради, Представництва Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в Запорізькій області, Запорізької обласної галузевої організації роботодавців у сфері торгівлі та послуг, членів міської Координаційної ради з питань розвитку підприємництва.
5. Виконавці Програми: Управління, відділи, комітети, районні адміністрації Запорізької міської ради, Представництва Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в Запорізькій області, Запорізька торгово-промислова палата, Регіональний фонд підтримки підприємництва по м.Запоріжжя, члени міської Координаційної ради з питань розвитку підприємництва.
Вступ
Підприємництво є одним із найважливіших факторів формування і розвитку ринкової економіки, підтримки внутрішнього ринку.
Крім розв'язання важливої суспільно-політичної задачі - формування середнього класу, посилення демократії та інститутів громадського суспільства, мале підприємництво здатне вирішувати соціальні завдання (проблеми зайнятості, створення джерел доходів для населення, виробництво товарів і послуг для населення за доступними цінами) та економічні задачі (створення конкурентного середовища, залучення приватного капіталу і зовнішніх інвестицій, удосконалення технологій, наповнення бюджетів різних рівнів).
В більшості регіонів України муніципальна влада все активніше демонструє намагання, спрямовані на створення сприятливого підприємницького клімату. Разом з тим, аналіз цих зусиль свідчить про недостатню їх результативність. Невисока ефективність відповідних економічних, правових та організаційних заходів є одним з чинників функціонування “тіньової” економіки та її криміналізації, що вкрай негативно позначається на надходженнях до бюджету, породжує недобросовісну конкуренцію та недовіру до органів місцевого самоврядування, а отже підриває стимули для розвитку легального підприємництва. У зв ' язку з цим винятково важливою є міська Програма у формуванні та реалізації комплексу відповідних ефективних заходів за рахунок максимального використання наявного ресурсного, виробничо-технологічного та кадрового потенціалу міста.
Роль і місце малого підприємництва в економіці м.Запоріжжя найкраще проявляється в притаманних йому функціях:
Внесок малого бізнесу в справу формування конкурентного середовища.
Оперативне реагування на зміни кон'юнктури ринку, надання ринковій економіці необхідної гнучкості.
Прискорення реалізації нових технічних і комерційних ідей.
Пом'якшення соціальної напруги та сприяння демократизації ринкових відносин, бо саме він є фундаментальною основою формування середнього класу.
Отже, розвиток малого бізнесу вкрай необхідний для розвитку ринкової економіки з соціальною спрямованістю.
Характеристика
міської Програми розвитку та підтримки малого підприємництва
у м. Запоріжжі на 2005-2006 роки
| Загальна характеристика міста: | ||||
| 1. |
Площа території (тис. км 2 ) Кількість наяв- ного населення на 01.08.2004р. (тис. чол.) Специфіка |
333,8 802,7 Крупний промисловий центр (чорна та кольорова металургія, машинобудування) | ||
| 2. |
Дата затверд- ження Програми (найменування і номер відповід- ного норматив- ного акта) |
Рішення сесії міської ради від 28.01.05 № 17 | ||
| 3. |
Головний розро- бник Програми Співрозробники: |
Головне економічне управління міської ради 1. Управління, відділи, районні адміністрації міської ради 2. Представництво Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва в Запорізькій області. 3. Запорізька торгово - промислова палата. 4. Запорізький обласний союз промисловців і підприємців “Потенціал”. 5. Запорізька обласна рада профспілки працівників кооперації та інших форм підприємництва “Єднання”. 6. Запорізький міський центр зайнятості. 7. Регіональний фонд підтримки підприємництва по м.Запоріжжя 8. Члени міської Координаційної ради з питань розвитку підприємництва. | ||
| 4. |
Мета і перелік пріоритетних завдань Програми |
Мета - створення сприятливого середовища та запровадження дієвих заходів для розвитку малого бізнесу в місті. Завдання - максимальне поєднання інтересів суб‘єктів малого підприємництва з інтересами міста: - формування ефективної державно - громадської системи обслуговування, підтримки малого підприємництва; - створення нових робочих місць, залучення суб‘єктів підприємництва до зменшення рівня безробіття; - збільшення надходжень до міського бюджету; - насичення ринку товарами народного споживання | ||
| 5. |
Очікувані кінцеві результати від реалізації Прог- рами в динаміці змін цільових показників: |
Вихідні дані на початок дії Програми 01.01.2005 р. |
Очікувані результати на | |
| 2005 рік | 2006 рік | |||
| 1. Кількість дію- чих малих підп- риємств(одиниць) |
8015 |
8400 |
8700 | |
| 2. Кількість ма- лих підприємств на 10 тис.чол. насел.(одиниць) |
99 |
104 |
108 | |
| 3. Чисельність працюючих на малих підприєм- ствах (осіб) |
46000 |
47000 |
47500 | |
| 4. Кількість суб'єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб | 45000 |
47000 |
48000 | |
| 5. Кількість суб'єктів підп- риємницької діяльності - фізи- чних осіб на 10 тис.чол. населення |
560 |
585 |
597 | |
| 6. Питома вага малих підприємств у загальному випуску проду- кції виробництва по місту (%) |
4,0 |
4,4 |
4,5 | |
| 7. Кількість об'єктів інфраст- руктури підтри- мки малого підп- риємництва (одиниць) : бізнес - центри; бізнес - інкубатори; технопарки; лізингові центри; фінансово кре- дитні установи (кредитні спілки); фонди підтримки підприємництва; інвестиційні, інноваційні фонди і компанії; біржі; інформаційно-консультативні установи; страхові компанії; аудиторські фірми |
5 3 - - 13 3 24 34 - 42 51 |
6 4 - - 14 4 25 35 - 42 51 |
7 5 - 1 14 4 26 36 - 43 52 | |
| 6. |
Термін і етапи реалізації Програми | Протягом 2005-2006 років | ||
| 7. |
Обсяги коштів, необхідних на фінансування заходів Програми | Визначатимуться та уточнюватимуться протягом дії Програми | ||
| 8. |
Основні джерела фінансування |
Кошти міського бюджету, міського Регіонального фонду підтримки підприємництва, Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, центрів зайнятості, громадських об'єднань підприємців, суб'єктів підприємницької діяльності | ||
| 9. |
Система органі- зації контролю за виконанням Програми |
Щоквартальні звіти про хід виконання Програми до контролюючого органу. Контроль за ходом виконання Програми здійснює управління з питань торгівлі та побутового обслуговування населення міської ради та міська Координаційна рада з питань розвитку підприємництва | ||
1. Стан і аналіз проблем розвитку малого підприємництва в м. Запоріжжі
Програма розроблена на основі комплексного аналізу економічного та соціального стану міста та трудового потенціалу.
Основними принципами, що покладені в основу розробки Програми, є актуальність, ефективність, реалістичність, прогнозованість, координованість, гласність.
Реалізація заходів щодо виконання завдань міської Програми розвитку та підтримки малого підприємництва в м.Запоріжжі на 2003 - 2004 роки забезпечила підвищення ролі підприємництва, що позитивно впливає на зростання економіки міста.
Передбачені програмою кількісні прогнозні показники, що характеризують розвиток малого підприємництва, досягнені у повному обсязі (таблиця 1).
Таблиця 1
| Показники | Од. вим. | 2002 рік | 2003 рік | 2004 рік | ||
| прог- рама |
факт | прог- рама |
очіку- ване | |||
| Кількість малих підприємств | од. | 6935 | 7040 | 7517 | 7500 | 8015 |
| Кількість діючих суб’єктів підприємницької діяльності – фізичних осіб | осіб. | 36959 | 37000 | 41235 | 39000 | 45000 |
В Програмі на 2004 рік передбачалось функціонування 7500 малих підприємств та функціонування 39000 фізичних осіб - підприємців, очікувана кількість до кінця року має скласти, відповідно 8015 або 106,6% та 45000 або 109,1% до програмних показників.
На 2005 рік прогнозується зростання кількості малих підприємств до 8400 або 104,8% до очікуваного виконання 2004 року, зареєстрованих підприємців - фізичних осіб до 47000 або 104,4% до очікуваного виконання 2004 року. Відповідний приріст кількості малих підприємств та зареєстрованих підприємців - фізичних осіб прогнозується і на 2006 рік (таблиця 2).
Таблиця 2
Показники |
Од. вим. |
Очікуване у 2004 року |
2005 рік | 2006 рік | ||
прог- рама |
у % до 2004 року | прог- рама |
у % до 2005 року | |||
| Кількість малих підприємств | од. | 8015 | 8400 | 104,8 | 8700 | 103,5 |
| Кількість діючих суб'єктів підприємниць-кої діяльності - фізичних осіб | осіб. |
45000 | 47000 | 104,4 | 48000 | 102,1 |
Із загальної кількості звітувавших у 2003 році малих підприємств здійснювали виробничу діяльність (роботи, послуги) 5690 одиниць або 75,7%. Обсяги їх виробництва склали 824,8 млн.грн., що становило 4% загальноміського обсягу.
Питома вага обсягів виробництва малими підприємствами продукції у 2003 році, по окремим галузям, надана у таблиці 3.
Таблиця 3
| Вид економічної діяльності | Збільшення кількості малих підприємств у 2003 році (%) до 2002 року |
Питома вага обсягів виробництва малими підприємствами продукції у загальному обсязі виробництва галузі у 2003 році (%) |
| Сільське господарство, мисливство, лісове господарство | 34,5 | 42,2 |
| Рибне господарство | 36,4 | 17,9 |
| Промисловість | 4,8 | 1,1 |
| Будівництво | 9,5 | 36,9 |
| Оптова, роздрібна торгівля (включаючи торгівлю транспортними засобами та послуги з ремонту) | 4,9 | 15,1 |
| Готелі і ресторани | 1,8 | 64,5 |
| Транспорт і зв’язок | 11,3 | 18,6 |
| Фінансова діяльність | -2,5 | 7,7 |
| Операції з нерухомістю, здаванням під найм та послуги юридичним особам | 19,9 | 31,1 |
| Освіта | - | 21,4 |
| Охорона здоров’я та соціальна допомога | 14,3 | 36,7 |
| Колективні, громадські та особисті послуги | 8,3 | 23,4 |
| Всього по місту | 8,4 | 4,0 |
Обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг) малих підприємств склав 1995,3 млн.грн., 58,9% займають підприємства оптової і роздрібної торгівлі. Операційні витрати з реалізованої продукції (робіт, послуг) за звітний рік становили 2179,8 млн.грн.
Збільшилась кількість малих підприємств, що одержали прибуток: 59,5% до загальної кількості малих підприємств проти 59,1% у 2002 році.
З метою спрощення процедури започаткування підприємницької діяльності у 2003 році створено комунальне підприємство “Сприяння”, яким здійснюються різноманітні послуги підприємцям щодо погодження документів, надання інформації, розробки бізнес-планів, консультації з питань ліцензування та сертифікаційної діяльності тощо.
Основною метою діяльності КП “Сприяння” є створення належних умов для розвитку малого бізнесу шляхом надання відповідних послуг суб'єктам підприємницької діяльності в сфері орендних відносин; вдосконалення системи обліку та раціонального використання об'єктів комунальної власності; забезпечення максимально можливого надходження коштів до міського бюджету від оренди нежитлових приміщень та земельних ділянок; одержання прибутку від господарської та іншої діяльності.
З початку господарської діяльності КП “Сприяння” укладено 125 договорів та постійно надаються консалтингові послуги з різноманітних питань (погодження документів, ліцензування, започаткування підприємницької діяльності, відведення або резервування земельної ділянки, оренди та інші).
З метою сприяння реалізації державної політики в сфері підтримки малого підприємництва, створення економічних і організаційно-правових умов для розвитку малого підприємництва в м.Запоріжжі, створення сприятливих умов для залучення до підприємницької діяльності соціально незахищених категорій населення - безробітних, звільнених у запас військовослужбовців, молоді, жінок, інвалідів та інших, створення нових робочих місць у рамках програм, як регіонального, так і державного значення, активізована робота Регіонального фонду підтримки підприємництва в м.Запоріжжя.
На виконання заходів міської Програми розвитку та підтримки малого підприємництва у м.Запоріжжі на 2003-2004 роки Фондом проведено конкурс на фінансову підтримку кращих бізнес-планів суб'єктів підприємницької діяльності, в якому прийняли участь дев'ять суб'єктів підприємницької діяльності, з яких чотири визначені переможцями конкурсу. На підтримку кращих бізнес-планів виділено 140 тис. грн. По всіх районах міста організовані консультативно-тематичні семінари з роз'яснення проблемних питань здійснення підприємницької діяльності, а також постійно проводяться консультації, співбесіди, зустрічі з суб'єктами підприємницької діяльності щодо організації умов одержання фінансової підтримки для початку підприємницької діяльності.
Регіональним фондом підтримки підприємництва у м.Запоріжжя розпочата робота по виконанню рейтингової програми “Бізнес-лідер”, затвердженої рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 30.06.04 № 213.
Для сприяння розвитку малого бізнесу в місті при учбових закладах та бізнес - центрах діють факультети і курси підготовки та перепідготовки спеціалістів для роботи в підприємницьких структурах (основи управління бізнесом, бухгалтерські та інші).
На розвиток малого підприємництва в місті впливає загальна економічна ситуація в країні. У разі її поліпшення на місцях теж відбудуться певні зрушення.
Невирішені проблеми:
відсутність чітко сформульованої, через систему правових актів, державної політики у сфері підтримки малого підприємництва;
відсутність реальних та дієвих механізмів фінансової та кредитної підтримки;
надмірний тиск місцевих податків і зборів;
наявність значної кількості адміністративних бар'єрів стосовно дозвільної практики, системи контролю, регулювання орендних відносин, ліцензування, сертифікації, тощо;
відсутність управлінської системи дозвільних документів;
низький процент суб'єктів малого підприємництва, що здійснюють діяльність в виробничій сфері (тільки 4% загальноміського обсягу);
низький рівень заробітної плати у сфері малого підприємництва (за статистичними даними у середньому за 2003 рік 304,4 грн.).
Виходячи з необхідності вирішення проблем Програмою визначається головна мета та основні завдання.
2. Головна мета та основні завдання Програми.
Очікувані результати від реалізації Програми
Головною метою міської Програми розвитку та підтримки малого підприємництва є створення правових та організаційних умов для реалізації конституційного права на здійснення підприємницької діяльності та підвищення добробуту громадян міста шляхом залучення широких верств населення до підприємницької діяльності.
По-перше, залучення дедалі більшої кількості населення до сфери малого бізнесу дає змогу людям, зайнятим підприємницькою діяльністю, забезпечити достатній рівень свого життя, а по-друге, завдяки зростанню кількості робочих місць зменшується навантаження на міський бюджет, скорочуються витрати, пов'язані з соціальним захистом безробітних. Саме незайняте населення є потенційним резервом малого підприємництва.
Сприятливі умови повинні бути утворені для підприємницької діяльності та спрямовані на вирішення актуальних проблем міста.
Пріоритетами Програми є:
сприяння у залученні інвестицій в розвиток малого підприємництва;
підвищення ефективності підприємницької діяльності та збільшення надходжень від діяльності суб'єктів підприємництва до державного і місцевого бюджетів;
залучення суб'єктів малого підприємництва до вирішення завдань соціально-економічного розвитку міста;
створення сприятливих умов для збільшення кількості нових робочих місць, зменшення рівня безробіття, зниження соціальної напруги;
сприяння у підвищенні фахової підготовленості підприємницьких кадрів.
Подальша робота та спрямування зусиль органів місцевого самоврядування, громадських об ' єднань та установ ринкової інфраструктури дозволить забезпечити основні завдання Програми.
Основними завданнями Програми є:
формування системи підтримки малого підприємництва шляхом прийняття прозорих, ефективних та економічно доцільних регуляторних актів та усунення перешкод для розвитку підприємницької діяльності;
сприяння створенню нових робочих місць суб'єктів малого підприємництва шляхом оптимізації місцевих податків і зборів, що стимулюватиме розвиток приватної ініціативи;
впровадження системи навчання та перенавчання кадрів, надання допомоги у розробці та реалізації бізнес-планів;
підтримка ділової та інвестиційної активності, розвиток конкуренції на ринку товарів і послуг;
активізація фінансово - кредитних і інвестиційних механізмів, пошук нових форм фінансування підприємницької діяльності, насамперед, за рахунок власних можливостей суб'єктів малого підприємництва, що ефективно розвиваються;
вдосконалення елементів інфраструктури, що забезпечить мале підприємництво кваліфікованими інформаційними, освітніми та консалтинговими послугами;
залучення до активної участі у реалізації Програми найбільш широкого кола об'єднань підприємців.
Реалізація заходів Програми сприятиме покращенню умов роботи для суб'єктів малого підприємництва, розвитку навичок підприємницької діяльності, розширенню можливостей функціонування, а також підвищенню конкурентоспроможності суб'єктів малого підприємництва.
Основними очікуваними результатами виконання міської Програми стануть:
у соціальній сфері:
підвищення ділової активності населення; зменшення безробіття;
в економічній сфері:
збільшення реальних доходів населення; збільшення обсягів надходжень до міського бюджету;
в сфері міжнародних відносин:
оптимізація використання іноземного досвіду у сфері розвитку малого підприємництва;
зростання експортного потенціалу малого підприємництва.
Основними критеріями ефективності виконання Програми є:
збільшення малих підприємств в загальній кількості суб'єктів підприємництва;
формування в місті оптимальної інфраструктури підтримки підприємництва (блоку елементів ринкової інфраструктури);
створення сприятливих умов для залучення інвестицій;
зростання обсягів виробництва та підвищення конкурентоспроможності продукції суб'єктів малого підприємництва;
зростання грошових надходжень до місцевого бюджету за рахунок діяльності суб'єктів малого підприємництва;
забезпечення фінансово-кредитної підтримки підприємництва до потрібного рівня;
збільшення кількості робочих місць у сфері малого підприємництва;
вдосконалення економічного регулювання підприємницької діяльності відповідно до завдань реалізації державної регуляторної політики.
Виконання заходів Програми має на меті створити сприятливі організаційно-економічні умови для розвитку малого підприємництва в місті, аби кожен громадянин міг реалізувати своє конституційне право щодо вільного починання або припинення власної справи.
3. Впорядкування нормативного регулювання підприємницької діяльності
Впорядкування нормативного регулювання підприємницької діяльності передбачає усунення правових, економічних та адміністративних бар'єрів на шляху розвитку малого бізнесу й шляхом реалізації єдиної державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, а саме:
застосування засад єдиної державної регуляторної політики при розробці та прийнятті регуляторних актів;
додержання принципів державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності;
недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів;
залучення об'єднань підприємців до публічного обговорення проектів регуляторних актів;
зменшення втручання державних органів у підприємницьку діяльність шляхом впорядкування перевірок контролюючими органами.
врахування пропозицій громадськості при розробці проектів регуляторних актів;
Вагомим кроком, що сприятиме залученню широких верст населення до участі в підприємницькій діяльності, є впровадження спрощених механізмів започаткування і виходу з підприємницької діяльності та процедур отримання дозволів і погоджень.
Виконання цих заходів має забезпечити необхідні умови для формування сприятливого правового середовища, стати підгрунтям сталого зростання кількості суб'єктів малого підприємництва та необхідних видів діяльності малого підприємництва. Реалізація державної політики у сфері малого підприємництва продовжує зосереджуватись на активізації діяльності щодо підтримки малого підприємництва, впровадженні єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва, створенні сприятливого підприємницького клімату.
В цьому напрямку Програма передбачає заходи, які пов'язані з впровадженням норм Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців”.
Головними напрямками удосконалення нормативно-правового забезпечення розвитку малого підприємництва в місті є:
перегляд чинної законодавчо-правової бази у сфері малого підприємництва, розробка пропозицій щодо внесення змін для удосконалення чинного законодавства;
удосконалення методів податкової політики щодо суб'єктів підприємництва в межах повноважень місцевих органів влади;
недопущення випадків примусового залучення коштів суб'єктів підприємництва в фонди, не передбачені законодавством;
розгляд органами місцевого самоврядування питань щодо встановлення реальних ставок фіксованого податку і вартості патентів, орендної плати за використання приміщень та обладнання, диференційованих за пріоритетністю галузей економіки.
4. Фінансово-кредитна та інвестиційна підтримка
Відсутність достатнього обсягу фінансових ресурсів для забезпечення інвестиційних та обігових потреб малого підприємництва є однією з найбільш складних проблем на шляху розвитку малого підприємництва. Існує низка чинників, які заважають суб'єктам малого підприємництва використовувати ці ресурси.
Основною метою створення в місті стабільної і гнучкої системи фінансово-кредитної підтримки є спрощення доступу малих підприємств до фінансово-кредитних ресурсів. Для реалізації цього завдання необхідно провести об'єднання фінансових можливостей всіх джерел підтримки малого підприємництва в місті, створити оптимальні механізми ефективного цільового використання фінансових та інвестиційних ресурсів, залучення іноземних кредитів та інвестицій.
На виконання Указу Президента України “Про державну підтримку малого підприємництва” від 12.05.98 № 456 в 1999 році в місті Запоріжжі Український фонд підтримки підприємництва та Запорізька міська рада заснували Регіональний фонд підтримки підприємництва по м.Запоріжжя. Зазначеним Указом Президента рекомендовано органам місцевого самоврядування виділяти для підтримки малого підприємництва кошти у розмірі не менше як 0,5 відсотків доходів відповідних бюджетів.
У 2003 році активізувалася робота Регіонального фонду підтримки підприємництва.
Головним завданням фонду є фінансове забезпечення реалізації державної політики у сфері підтримки малого підприємництва на місцевому рівні. З цією метою у міському бюджеті на 2005 рік пропонується передбачити кошти у сумі 200 000,00 гривень, а на 2006 рік - 300 000,00 гривень.
Кошти, передбачені на підтримку підприємництва у 2005 році у сумі 200 000,00 грн. будуть спрямовані на:
1. Витрати на утримання Фонду - 50 000,00 грн., у тому числі:
оплата праці працівників фонду та нарахування на заробітну плату - 41 310,00 грн.;
витрати на відрядження - 2 000,00 грн.;
оренда та комунальні послуги - 6 690,00 грн.
2. Матеріально-технічне забезпечення - 2 000,00 грн. (загальногоспо-дарські витрати, нормативно-інформаційна система “Ліга-право”, 1:С Бухгалтерія “Для бюджетних організацій”, послуги Інтернету, інформаційно-консультативний ВЕБ-сайт).
3. Витрати на проведення семінарів-практикумів, виставок, оренда приміщення, винагородження та інше - 8 000,00 грн.
4. Витрати на фінансування проектів, пов'язаних з розвитком підприємництва, бізнес-проектів суб'єктів підприємницької діяльності, які пройшли конкурсний відбір за приоритетними напрямками міських програм на зворотній основі - 130 000,00 грн.
5. Витрати на реалізацію рейтингової програми “Бізнес лідер”, спрямовану на підтримку кращих виробників товарів та послуг регіону та створення позитивного іміджу м.Запоріжжя - 10 000,00 грн. (згідно щорічного рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради)
З метою реалізації Закону Україну “Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності” Запорізькою міською радою передбачаються кошти на фінансування заходів, необхідних для реалізації державної регуляторної політики.
5. Ресурсне та інформаційне забезпечення, подальше формування інфраструктури
Значна увага в Програмі приділяється визначенню потреби ресурсного (матеріально-технічного, кадрового) забезпечення.
Реалізація цього напрямку Програми спрямована на вирішення питань інформаційної, консультативної та практичної підтримки суб'єктів підприємницької діяльності через мережу спеціалізованих закладів.
Для створення сприятливих умов щодо матеріально-технічної підтримки підприємництва міською радою та її виконавчим комітетом буде продовжено роботу по виділенню суб'єктам підприємницької діяльності в оренду приміщень та земельних ділянок.
До комплексу засобів матеріально-технічної підтримки суб'єктів господарювання відносяться:
формування фондів нежитлових приміщень, незавершеного будівництва і не установленого обладнання та передача їх в оренду або власність підприємцям шляхом проведення аукціонів і конкурсів;
сприяння розвитку земельного ринку;
залучення суб'єктів малого підприємництва до участі у конкурсах (тендерах) щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти.
Передбачається проведення роботи щодо підвищення кваліфікації кадрів, навчання незайнятого населення основам підприємницької діяльності, сприяння розвитку недержавних навчальних закладів, а також удосконалення роботи з впровадження спеціальних навчальних програм з метою системної підготовки кадрів для малого підприємництва.
Вирішення цих питань полягає в:
організації підготовки та перепідготовки кадрів місцевих органів управління та представників малого бізнесу для роботи в умовах ринкової економіки;
розробка спеціальних навчальних програм щодо залучення до підприємництва соціально незахищених категорій населення;
розвитку системи фахових консультативних послуг для підприємців - фізичних осіб.
Подальше формування ринкових відносин - це збільшення обсягу інформаційних послуг, які надаються суб'єктам малого підприємництва.
Головним бар'єром, що перешкоджає наближенню суб'єктів малого підприємництва до необхідної інформації, є фінансові труднощі, що виникають під час створення сучасних інформаційних систем та інструментів оперативного доступу до них усіх категорій суб'єктів малого підприємництва через їхню велику вартість.
Метою інформаційного забезпечення сфери малого підприємництва є надання своєчасної, достовірної та повної інформації на основі широкого використання інформаційних технологій, а саме: інформування щодо змін у законодавстві, нормативних актів, прийнятих державними органами, органами місцевого самоврядування, що стосуються підприємницької діяльності; залучення підприємців до семінарів, виставок, ярмарок, бізнес-форумів.
Поряд з введенням стимулюючого податкового законодавства, різноманітних пільг необхідна інфраструктура підтримки малого підприємництва як невід'ємний компонент ринкових відносин, що створює сприятливі умови щодо розвитку підприємництва в місті.
Інфраструктура підтримки малого підприємництва є комплексом взаємопов'язаних систем: інформаційного, фінансового, ресурсного і матеріального забезпечення малого бізнесу, підготовки і перепідготовки кадрів, розвитку громадського руху.
Однією з головних функцій інститутів інфраструктури є надання допомоги суб'єктам господарювання на початковому етапі діяльності в подоланні труднощів, пов'язаних з відсутністю достатніх знань з питань ведення бізнесу, управлінського досвіду, а аткож комерційної інформації, доступу до кредитів та ін.
Формування розвиненої інфраструктури має базуватись на таких принципах: адекватність інфраструктури рівню розвитку малого підприємництва в місті, відповідність реальним потребам, раціональне територіальне розміщення, функціональна концентрація на проблемах діяльності малих підприємств, доступність послуг для підприємців, залучення державних і недержавних ресурсів.
6. Інноваційні проекти та Пілотні програми
Інноваційні проекти, які є пріоритетними, сприяють підвищенню конкурентоспроможності продукції малих підприємств, залученню до міста коштів як вітчизняних інвесторів, так і міжнародних фінансових структур.
З метою підвищення якості та конкурентоспроможності вітчизняної продукції (товарів, робіт, послуг), забезпечення захисту інтересів споживачів виконавчим комітетом Запорізької міської ради від 30.06.04 № 213 затверджена рейтингова програма “Бізнес лідер”.
Рейтингова програма “Бізнес лідер” - це комплекс заходів, спрямованих на пропаганду і поширення передового досвіду ведення бізнесу компаніями, діяльність яких орієнтована на дотримання інтересів суспільства в м.Запоріжжя у рамках Системи “Запорізький стандарт”. Для реалізації програми створена постійно діюча система одержання об'єктивної інформації про високоякісну продукцію (послуги), що випускаються чи надаються суб'єктами підприємницької діяльності. Результати програми будуть представлені у формі рейтингу досягнень суб'єктов підприємницької діяльності, що беруть участь у реалізації Системи. Для реалізації заходів програми створено робочий орган - Центральна комісія програми, головою якої є міський голова та до складу якої входять представники державних і громадських організацій.
Пілотні програми розробляють як експериментальні, які б забезпечили базу для створення “мініполігонів”, технопарків, технополісів, бізнес - інкубаторів та інших структур і підвищували виробничо - інноваційний потенціал малого підприємництва.
На виконання державної програми підтримки молодіжного підприємництва особлива увага приділена розробці та впровадженню підпрограми щодо розвитку молодіжного підприємництва в місті Запоріжжі, направленої на співробітництво органів державної влади і громадських об'єднань молодих підприємців.
7. Контроль за виконанням Програми
Запорізька міська рада визначає першочерговість виконання заходів Програми з урахуванням пріоритетних напрямів Програми та наявністю матеріально - технічних, фінансових та інших ресурсів.
Основні напрями і заходи Програми можуть коригуватися в період її дії з урахуванням соціально - економічної ситуації в місті.
Всебічну координацію дій та контроль за виконанням основних заходів Програми здійснює управління з питань торгівлі та побутового обслуговування населення міської ради.
Результати виконання заходів міської Програми розвитку та підтримки малого підприємництва в м. Запоріжжі на 2005-2006 роки періодично заслуховуються на засіданнях міської Координаційної ради з питань розвитку підприємництва.
7. Заходи щодо реалізації міської Програми розвитку та підтримки
малого підприємництва у м. Запоріжжі на 2005-2006 роки
Додається
8. Інформація щодо діючих об’єктів інфраструктури
підтримки малого підприємництва у м. Запоріжжя
| № п/п | Офіційні назва установи | Адреса, телефон, Е-mail |
П.I.Б. керівника |
| Бізнес-центри | |||
| 1 |
ТОВ "Бізнес -центр" "Агентство розвитку малих та середніх підприємств" | 69037, м. Запоріжжя, т.(0612) | Гигоян Петро Петрович |
| 2 | Запорізький обласний бізнес-центр |
69107, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 164, к.560-а, (0612)13-04-62; | Малий Володимир Михайлович |
| 3 | Бізнес-центр "Запорізький регіональний офіс: "Довідково-інформаційна мережа для підприємств" | 69095 м. Запоріжжя, пр. Леніна, оф. 501, 502, тел./факс: (0612) 13-01-99 |
Кононченко Юрій Анатольович |
| 4 |
Запорожский "Бизнес центр" по поддержке предпринимательства | 69035, м. Запоріжжя, вул. 40 років Рад. України, 9, (0612)13-86-13 | Потапова Ольга Іванівна |
| 5 |
Запорізька обласний молодіжний центр підтримки підприємництва "Запоріький обласний молодіжний бізнес-центр" | 69035, м. Запоріжжя, вул. 40 років Рад. України, 59, к. 41, (0612)13-18-52 cobalt@mail.zp.ua |
Дорош Андрій Сергійович |
| Бізнес-інкубатори | |||
| 1 |
Запорізький державний центр науково-технічної і економічної інформації | 69000, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 77, (0612)64-14-63; | Бережний Олександр Андрійович |
| 2 | Громадська організація "Центр розвитку малого бізнесу - бізнес-інкубатор" Держпідприємство "Полігон" | 69000, м. Запоріжжя, бул. Центральний, 20 | Ковков Валерій Єфимович |
| 3 | Бізнес-інкубатор на базі спілки підприємців Хортицького району "Порада" | 69123, вул.14 Жовтня, б.3, кв.152, т. 41-96-07 |
Лех Ірина Іванівна |
| Фонди підтримки підприємництва | |||
| 1 |
Місцевий Фонд підтримки малогобізнесу "Надія України" | 69006, м. Запоріжжя, вул. Космічна, 1186, к. 33 т. (0612)49-00-51; 220-00-89 | Нужна Тетяна Петрівна |
| 2 |
Регіональний фонд підтримки підприємництва по Запорізькій області | 60107, м. Запоріжжя, пр.Леніна, 164, к. 560а; т. (0612) 13-04-57; 13-04-62 | Малий Володимир Михайлович |
| 3 | Регіональний фонд підтримки підприємництва по м.Запоріжжя | 69037, м. Запоріжжя, вул. 40 років Рад. України, 60б, (0612)34-37-31 | Расторгуєв Валерій Федорович |
Додаток
Заходи щодо реалізації міської
Програми розвитку та підтримки
малого підприємництва у м. Запоріжжі
на 2005-2006 роки
З Додатком до рішення можна ознайомитись: розіділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Рішення".
