Бухгалтерський облік і звітність

Відображення газифікації котельні в бухобліку

ПИТАННЯ: 1. Сільська рада газифікує котельну. Проводиться демонтаж, будівництво газопроводу до котельні, установка та монтаж обладнання, інші роботи. Як правильно відобразити ці операції в бухобліку? Як ураховувати вартість обладнання: у загальній сумі чи окремо (за об'єктами)?

2. Чи можна перерахувати податок з доходів фізичних осіб за кодом 1120 (наприклад, з лікарняного)?

3. Як зареєструвати фінансові зобов'язання в органах Держказначейства 30-го числа, якщо підприємства подають нарахування пільг ЖКГ до управління соцзахисту населення 4-го числа наступного місяця?

4. На балансі установи числиться земельна ділянка без вартості. Хто повинен здійснити її оцінку і за які кошти?

5. Як погасити кредиторську, а саме небюджетну, заборгованість, що виникла в 2005 році під час звіряння?

6. Як списується дебіторська заборгованість?

7. Установа здійснила списання основних засобів і матеріальних цінностей - були вилучені дорогоцінні метали на металолом. Отримані за це кошти надійшли на спецра-хунок як плата за послуги, що надаються бюджетними установами, у вигляді доходу від реалізації майна. Чи повинні ми показувати план за доходами в середині року?

8. Розібрали дерев'яне приміщення школи. Як правильно оцінити будматеріали, що залишилися в результаті розбирання?

ВІДПОВІДЬ: 1. Для газифікації котельні передусім треба скласти і затвердити кошторис, який згідно зі ст. 51 Бюджетного кодексу:

- надасть сільраді повноваження на отримання доходів і здійснення витрат;

- дозволить визначити обсяги та напрями витрачання коштів для досягнення наміченої мети.

Підведення газу до котельні, яка працювала раніше на вугіллі, слід розглядати як дообладнання (модернізацію або реконструкцію), тобто поліпшення об'єкта основних засобів. А будь-які операції з додаткового укомплектування необоротних активів збільшують їх вартість* (п. 1.6 Інструкції № 64).

Виконані підрядною організацією роботи з газифікації котельні замовник (сільська рада) повинен приймати на підставі актів типової форми № КБ-2в.

У бухгалтерському обліку витрати на модернізацію котельні з початку і до кінця повинні обліковуватися на рахунку 14 “Незавершене капітальне будівництво” (п. 5.2 Інструкції № 64).

Залежно від того, виділена чи ні вартість робіт, котла та його установки, труб та їх монтажу окремим рядком в акті виконаних робіт, бухгалтерський облік обладнання може вестися за загальною вартістю або окремо:

- якщо в актах докладного розшифрування немає - на облік необхідно поставити всю вартість газового комплексу, яка дорівнюватиме сумарній вартості робіт, обладнання та його монтажу, визначеній за актами виконаних робіт. Обліковуватися ця вартість буде за Планом рахунків № 114 на субрахунку 104 “Машини та обладнання”;

- якщо в актах розписана вартість усіх виконаних робіт, котла, труб, їх монтажу й установки, а обладнання має різний термін експлуатації - на облік можна взяти окремо газовий котел і лінії газопроводу - вони будуть окремими об'єктами основних засобів (п. 2.4 Інструкції № 64). У цьому випадку вартість лінії газопроводу дорівнюватиме вартості робіт з будівництва газопроводу (копання траншеї, прокладання труб, установка кранів і підготовка різних матеріалів), включаючи оплату проектної документації та вартість матеріальних цінностей (труб, кранів).

Нагадаємо, що в Плані рахунків № 114 у складі основних засобів передбачений облік ліній електропередач, трансмісій і трубопроводів з усіми проміжними пристосуваннями, необхідними для трансформації та передачі енергії, для транспортування трубопроводами рідких і газоподібних речовин до споживача. Тому така лінія газопроводу повинна обліковуватися на субрахунку 106 “Інструменти, обладнання та інвентар”.

Котел повинен обліковуватися на субрахунку 104 “Машини й обладнання”. При цьому витрати на його установку та монтаж (вартість монтажних робіт, указана в акті виконаних робіт), на нашу думку, повинні бути приєднані до вартості котла, тобто збільшити її. Про це говорить також норма п. 5.5 Інструкції № 64: взяття на облік необоротних активів, що виникли в результаті дообладнання, здійснюється на підставі акта про приймання об'єкта в експлуатацію. У цьому акті вказується вартість добудованого об'єкта, яка складається із сум здійснених витрат, відображених у бухгалтерському обліку. Виходячи із цього, ми робимо висновок про збільшення вартості котла на суму вартості робіт з його установки та монтажу.

Перелічені операції відображаються такими проведеннями відповідно до Інструкції № 61.

№ п/п  Зміст операції  Дт  Кт 
1.  Отримані кошти для здійснення газифікації  321  702 
2.  Перерахована передоплата підряднику  631  321 
3.


 
Прийняті поетапно замовником будівельно-монтажні роботи на підставі актів типової форми № КБ-2в  802
 
631
 
Одночасно відображені суми за незавершеними об'єктами капітального будівництва  141
 
402
 
4.



 
Взятий на облік газовий котел  104  401 
Прийнята в експлуатацію лінія газопроводу  106  401 
Одночасно списані суми за незавершеним капітальним будівництвом  402
 
141
 

Казначейське обслуговування

2. Ні, не можна. Утримання та перерахування ПДФО з лікарняних листків здійснюється за КЕКВ 1111 “Заробітна плата”. Згідно з Роз'ясненням № 604 за КЕКВ 1120 “Нарахування на заробітну плату” здійснюються такі нарахування на фонд оплати праці, як збір до Пенсійного фонду, різні внески до фондів ЗДСС, передбачені законодавством у розмірах, установлених чинними нормативно-правовими актами.

3. Реєстрація фінансових зобов'язань в органах Держказначейства здійснюється на підставі рахунків, виставлених підприємствами за надані послуги, за фактом їх подання, тобто у наступному місяці.

Оцінка земельної ділянки

4. Відповідно до Земельного кодексу земля, що належить установі, обліковується на балансовому субрахунку 101 тільки за наявності Державного акта на право користування земельною ділянкою.

Для оформлення ділянки та її оцінки необхідно звернутися до Управління земельних ресурсів за місцем знаходження установи. Витрати на виконання вказаних робіт повинні бути заплановані в кошторисі установи за КЕКВ 1139 “Оплата інших послуг та інші витрати”.

Дебіторська та кредиторська заборгованість

5. Джерел погашення небюджетної заборгованості, що виникла при порушенні розпорядником бюджетних коштів ст. 51 Бюджетного кодексу, немає. Зменшення небюджетних фінансових зобов'язань здійснюється шляхом списання з балансу установ кредиторської заборгованості, термін позовної давності якої минув, - більше 3 років відповідно до Порядку № 73 та Листа № 6757.

6. Списання дебіторської заборгованості з балансу бюджетної установи здійснюється за рішенням його керівника відповідно до п. 11.5 Інструкції № 90 бухгалтерським проведенням Дт 431, 432 - Кт 364.

Списання заборгованості внаслідок неплатоспроможності боржника не є підставою для зняття її з обліку. Списану дебіторську заборгованість треба відображати на забалансовому рахунку 07 протягом п'яти років з моменту списання та здійснювати нагляд за зміною майнового стану боржників. До осіб, винних у пропущенні термінів позовної давності, необхідно застосовувати заходи морального та матеріального впливу.

Списання матеріальних цінностей

7. Так, ви повинні показувати план у формі № 4-1 “Звіт про плату за послуги, які надаються бюджетними установами”.

При надходженні таких коштів на спецрахунок вам необхідно до кінця місяця підготувати та направити на затвердження довідку про збільшення плану за доходами від реалізації майна головному розпоряднику коштів і подати її до органів Держказначейства за місцем свого обслуговування.

8. Постійно діюча комісія, створена керівником установи, в акті форми № ОЗ-3 - у розділі “Розрахунок результатів списання об'єкта” - зазначає найменування матеріальних цінностей і здійснює їх оцінку. У бухгалтерському обліку ця операція відображається записом Дт 234 - Кт 711 як доходи, отримані від реалізації майна.

При списанні основних засобів необхідно керуватися Інструкцією № 142/181 і вищезазначеним актом.

Слід також уточнити план за цим джерелом доходів, подати до органів Держказначейства довідку про доходи, що надійшли в натуральному вираженні, та відповідно відобразити у звітності за формою N 4-1 “Звіт про плату за послуги, які надаються бюджетними установами”.

___________________

* Такі операції не треба плутати з капітальним ремонтом необоротних активів, коли старе обладнання міняють на нове. При цьому вартість необоротних активів не збільшується, а вартість здійснених витрат відноситься на фактичні витрати за відповідним КЕКВ (п. 1.16 Інструкції № 64).

Перелік документів

1. Бюджетний кодекс - Бюджетний кодекс України від 21.06.01 р. № 2542-III

2. Земельний кодекс - Земельний кодекс України від 25.10.01 р. № 2768-III

3. Порядок № 73 - Порядок списання кредиторської заборгованості бюджетних установ, термін позовної давності якої минув, затверджений наказом Держказначейства України від 08.05.01 р. № 73.

4. Порядок № 228 - Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторису бюджетних установ, затверджені постановою КМУ від 28.02.02 р. № 228.

5. Інструкція № 61 - Інструкція про кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення основних господарських операцій бюджетних установ, затверджена наказом Державного казначейства України від 10.07.2000 р. № 61 (у редакції наказу Держказначейства України від 14.02.05 р. № 28).

6. Інструкція № 64 - Інструкція з обліку основних засобів та інших необоротних активів бюджетних установ, затверджена наказом Державного казначейства України від 17.07.2000 р. № 64 (у редакції наказу Держказначейства України від 21.02.05 р. № 30).

7. Інструкція № 90 - Інструкція з інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів, розрахунків та інших статей балансу, затверджена наказом Головного управління Держказначейства України від 30.10.98 р. № 90.

8. Інструкція N 142/181 - Типова інструкція про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних організацій, затверджена наказом Держказначейства України від 10.08.01 р. № 142/181.

9. Роз'яснення № 194 - Роз'яснення щодо застосування економічної класифікації витрат бюджету, затверджене наказом Держказначейства України від 04.11.04 р. № 194.

10. Лист № 6757 - лист Держказначейства України від 06.08.04 р. № 07-06/1576-6757 “Про надання роз'яснень”.

11. План рахунків № 114 - наказ Головного управління Державного казначейства України Міністерства фінансів України від 10.12.99 р. № 114 “Про затвердження Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ і Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ”.

Інна Рябчук,
головний редактор
Тетяна Повірена,
редактор