ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ УКРАЇНИ З НАГЛЯДУ
ЗА РЕЖИМАМИ СПОЖИВАННЯ ЕЛЕКТРИЧНОЇ I ТЕПЛОВОЇ ЕНЕРГІЇ

ЛИСТ
12.09.2005 N 01/41-558

На N 1306к/27 від 28.03.2005
Комерційному директору
ВАТ "Запоріжжяобленерго"
Давиденку С.Н.
Начальнику служби
електропостачання
ДП "Придніпровська
залізниця"
Дзюману В.Г.

Щодо розрахунків за перетікання реактивної
електроенергії

Держенергонагляд України спільно з Галузевою науково-дослідною лабораторією Мінпаливенерго при факультеті електроенерготехніки та автоматики НТУУ "КПІ" розглянув запит ВАТ "Запоріжжяобленерго" стосовно розрахунку плати за перетікання реактивної електроенергії у вузлі ПС 154/35/10кВ "Партизани" та повідомляє.

На підставі матеріалів ВАТ "Запоріжжяобленерго" та Придніпровської залізниці було виконано детальний аналіз конфліктної ситуації щодо розрахунку плати за перетікання реактивної електроенергії, представлений у Додатку 1 до цього листа. Проведено формальний документальний аналіз, оцінку суті конфлікту, визначення статусу БСК ПС "Партизани", аналіз режимного впливу компенсувальних установок, що дозволяє зробити наступні висновки.

Формально ВАТ "Запоріжжяобленерго" визначає обсяг розрахункової генерації реактивної потужності WQгр вірно, базуючись на відповідних позиціях чинної Методики, а також на взаємно узгоджених та підписаних документах (додаток до договору N 15 від 01.09.1997).

Реально діючий статус БСК ПС "Партизани" - технологічні засоби компенсації реактивної потужності. Однак цей статус не має відображення в технічних умовах та робочих інструкціях щодо оперативно-технологічної взаємодії персоналу ВАТ "Запоріжжяобленерго" та Придніпровської залізниці. Визначити першопричину цього порушення вимог чинних нормативних документів за наданими матеріалами не можливо.

Режимна ефективність БСК ПС "Партизани" є сумнівною як для живлячих мереж 154 кВ, так і для регулювання напруги контактної мережі 3,3 кВ.

На підставі зазначеного, Держенергонагляд пропонує наступні варіанти вирішення спірних питань.

У разі, якщо БСК визнається системною, має бути укладена взаємна угода сторін про використання знижки плати Пз (п. 3.4 Методики).

У разі, якщо БСК є чисто технологічною, призначеною для керування режимом напруги на ділянці ПС "Партизани" - ПС "Чонгар" (через ПС "Сальково"), доцільно розглянути технічну можливість перенесення БСК на ПС "Чонгар" або ПС "Сальково" з визначенням її в технічних умовах як системної в мережах ВАТ "Херсонобленерго". При цьому автоматично знялося би питання щодо плати за розрахункову генерацію реактивної електроенергії.

Головний державний інспектор України з енергетичного нагляду Є.Арбузов

Додаток
до листа Держенергонагляду
12.09.2005 N 01/41-558

Аналіз
конфліктної ситуації між ВАТ "Запоріжжяобленерго"
і Придніпровською залізницею з питань розрахунку
плати за перетікання реактивної електроенергії

1. Формальний документальний аналіз

Згідно діючої Методики обчислення плати за перетікання реактивної електроенергії між електропередавальною організацією та її споживачами, затвердженої наказом Мінпаливенерго від 17.01.2002 за N 19, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 01.02.2002 N 93/6381, узгоджено і підписано наступні документи:

Інформаційний лист підприємства по КРП;

Додаток до договору N 15 від 01.09.1997 "Порядок расчета платы за перетоки реактивной электроэнергии";

Додаток до договору N 15 від 01.09.1997 "Расчет потерь электроэнергии в трансформаторах подстанций Симферопольской дистанции электроснабжения Приднепровской железной дороги";

Додаток до договору N 15 від 01.09.1997 "Перечень мест установки электросчетчиков и применяемых тарифов, по которым производится расчет за отпущенную электроэнергию Симферопольской дистанции электроснабжения Приднепровской железной дороги";

Угода про зміну Договору N 15 на користування електричною енергією, підписана 01.01.2003.

Відповідно до зазначених документів Придніпровська залізниця повинна розраховуватись за перетікання реактивної електроенергії згідно з Методикою. Для тягової ПС "Партизани" узгоджені розрахункові умови визначаються наступним:

Симферопольська дистанція Придніпровської залізниці розглядається як споживач реактивної електроенергії, який має власне тягове навантаження і транзитні перетікання по мережі 35 кВ і 10 кВ ВАТ "Херсонобленерго". Границя розділу балансової належності електричних мереж проходить по шинах системної напруги 154 кВ;

на тяговій ПС "Партизани" на шинах транзитної напруги 35 кВ встановлено БСК потужністю 3500 кВАр;

ПС "Партизани" є згідно Методики окремою площадкою споживача;

економічні еквіваленти реактивної потужності ЕЕРП (D1, D2) розраховано до шин споживчої напруги 10 кВ, затверджено згідно регламенту та узгоджено зі споживачем;

приладовий облік на границі балансового розділу електричних мереж відсутній.

Дані умови формально визначають використання відповідних позицій Методики, з яких слід виділити пункти 4.1.1, 4.1.2, 4.1.3 розділу "особливі ситуації": якщо споживач має цілодобовий безперервний режим виробництва, то для нього застосовуються формули:

               WQ   = Q   х t  - tg (фі)  х WP ,
Гр КУ К Н

     де:
Q - сумарна встановлена потужність конденсаторних
КУ
установок, у т.ч. пристроїв технологічної КРП, в електричній
мережі споживача, зафіксована в Договорі, кВАр;
WP - споживання активної електроенергії за розрахунковий
період, кВт.год;
t - календарна кількість годин у розрахунковому періоді,
К
год.;
tg(фі) - нормативний коефіцієнт потужності згідно з пунктом
Н
4.1.1.
Однозначно для ПС "Партизани" повинні застосовуватись числові
значення tg(фі) = 0.5, Q = 3500 кВАр, t - згідно
Н КУ К
розрахункового періоду, WP - сумарне споживання по ПС, приведене
до границь балансового розділу електричних мереж.
Зазначена розрахункова позиція відображена в Додатку N 3 і
ВАТ "Запоріжжяобленерго" формально не порушує договірних відносин,
пред'являючи до оплати розрахунковий обсяг генерації реактивної
електроенергії WQ .
Гр

2. Суть конфлікту

     Придніпровська залізниця,  не відмовляючись  згідно  Методики
оплачувати споживання реактивної електроенергії WQ ,
СП
заперечує проти оплати за розрахункову генерацію WQ . Звичайні
Гр
мотивації до такої позиції про ефективність БСК для компенсації
втрат в живлячих трансформаторах, про корисність генерації
реактивної потужності в мережу для підтримання напруги 154 кВ, про
епізодичне включення БСК тощо, не є коректними і, згідно Методики,
не можуть бути прийнятими як обґрунтування позиції Придніпровської
залізниці. Можливі три шляхи позитивного рішення зазначеного
конфлікту для Придніпровської залізниці:

якщо технологічна БСК є корисною для споживача, він повинен забезпечити комерційний приладовий облік споживання і генерації реактивної електроенергії на границі балансового розділу електричних мереж 154 кВ або на виході транзитної напруги 35 кВ живлячого трансформатора;

якщо БСК, що знаходиться на балансі споживача, визнається системною, тобто необхідною для участі в регулюванні режиму живлячої мережі електропередавальної організації, має бути прийнята взаємна угода сторін про знижку плати Пз, яка повинна знайти відображення в додатку "Порядок расчета платы за перетоки реактивной электроэнергии";

впровадження на ПС "Партизани" комерційної АСКОЕ, яка має в складі математичного забезпечення сертифікований блок для визначення балансу реактивної електроенергії даного об'єкту. Сертифікат повинен дозволяти використання даних АСКОЕ в розрахунках плати за перетікання реактивної електроенергії.

3. Про системний статус БСК ПС "Партизани"

БСК 3500 кВАр на ПС "Партизани" введено в роботу з 01.07.1976 за вказівкою енергосистеми Дніпроенерго. Немає сумніву, що в той період БСК була системною. Генерація реактивної електроенергії на шинах 35 кВ могла диктуватись умовами режимів по напрузі в живлячій мережі 154 кВ, коли був відсутній зв'язок з ПС "Новотроїцькою", спостерігався зовсім інший режим по навантаженням і регіональні рівні напруги могли бути заниженими. Нажаль, технічні умови на встановлення БСК 3500 кВАр на ПС "Партизани" не збереглися. Відсутні вони в архівах Дніпровської ЕС, ВАТ "Запоріжжяобленерго", Придніпровської залізниці.

Проте сучасна режимна ситуація по живлячій мережі 154 кВ однозначно характеризується нормальними або завищеними рівнями напруг і визначається в основному режимом по реактивній потужності транзиту на ПС "Новотроїцька". Генерація реактивної потужності в мережу 154 кВ збоку ПС "Партизани" є неприпустимою. Навіть за відсутності генерації включення БСК призводить до перерозподілу реактивного перетікання в живлячій мережі 154 кВ і відповідно може призводити до технологічно невиправданого підвищення напруги.

Тим не менше, зазначена БСК періодично вмикається в роботу за самостійними рішеннями Симферопольської дистанції Придніпровської залізниці. Керування БСК виконується вручну оперативним персоналом ПС "Партизани". В "Інструкції про взаємовідносини оперативного персоналу Мелітопольських ЕМ ВАТ "Запоріжжяобленерго" з оперативним персоналом Симферопольської дистанції електропостачання" порядок керування БСК не зазначений.

Все це свідчить про неформальну зміну статусу БСК ПС "Партизани" від системного до технологічного.

4. Про корисність технологічної БСК ПС "Партизани"

За даними Придніпровської залізниці ввімкнення БСК здійснюється при зниженні напруги в контактній мережі (нижче 3.3 кВ) на ділянці Партизани-Чонгар і пояснюється значним падінням напруги на лінії Л-409, Л-410 ПС "Партизани" - ПС "Чонгар" (через ПС "Сальково"). Однак, БСК, ввімкнена на початку цих ліній, не може безпосередньо впливати на зазначене падіння напруги, оскільки зберігається практично попереднє перетікання активної та реактивної потужності. Ефект підвищення напруги в контактній мережі 3.3 кВ, який спостерігається при ввімкненні БСК, може бути пояснений тільки підвищенням напруги в живлячій мережі 154 кВ, що, як вже зазначалося, є небажаним для режимів Дніпровської ЕС.

При низьких напругах в контактній мережі доцільно розглянути питання про зміну положень регулювальних відгалужень трансформаторів зазначених тягових підстанцій (за даними ДС "Запоріжжяобленерго" такі можливості на ПС "Партизани" є).

Для керування режимом напруг по лініях 409, 410 значно більш ефективним було би перенесення БСК на ПС "Чонгар" або ПС "Сальково" з визначенням її в технічних умовах як системної в мережах ВАТ "Херсонобленерго". При цьому автоматично знялося би питання щодо плати за розрахункову генерацію реактивної електроенергії.

5. Про ліцензійний статус Придніпровської залізниці

Придніпровська залізниця, маючи ліцензії НКРЕ ПС N 0309 на право здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та ПР N 0037 на право здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами, не використовує ці ліцензії згідно Порядку використання для залізниць України Методики обчислення плати за перетікання реактивної електроенергії між електропередавальною організацією та її споживачами, затвердженого наказом Мінпаливенерго 22.03.2004 N 149/225, зареєстрованого в Міністерства юстиції України 08.04.2004 за N 457/9056.

Наявність зазначених ліцензій без впровадження затвердженого Порядку в Придніпровській залізниці не може служити аргументацією в рішенні суперечки сторін, що розглядається.

6. Про відношення ВАТ "Запоріжжяобленерго"
до режимів роботи БСК ПС "Партизани"

Доводиться констатувати наступне:

збоку ВАТ "Запоріжжяобленерго" втрачено юридичний, інформаційний та диспетчерський контроль за режимом роботи в минулому системної БСК на ПС "Партизани";

інтерес щодо керування режимом роботи ПС "Партизани", зокрема режимом БСК, в даний час зводиться до вимог формального використання положень Методики обчислення плати за перетікання реактивної електроенергії.

Аналіз виконано за даними матеріалів ВАТ "Запоріжжяобленерго" і Придніпровської залізниці, що були запрошені додатково. Режимні ситуації визначені за консультативною допомогою ЦДС Дніпровської ЕС і ДС ВАТ "Запоріжжяобленерго".