Бій кахлю на складі: як списати?

Уявіть ситуацію: іде річна інвентаризація, на складі виявляються купи битого кахлю. Кахель зберігався в картонних коробках, хто розбив - невідомо. Вихід один - списувати. Про те, як це правильно зробити та відобразити в обліку, піде мова у статті. Додамо, що кахель узятий для прикладу, на його місці могли опинитися й інші ТМЦ.

Документальне оформлення

Наявність бою кахельної плитки має бути зафіксована у Відомості результатів інвентаризації (далі - Відомість), яка складається відповідно до додатка 3 до Інструкції № 69.

У графі 5 Відомості відображається загальна сума бою.

Крім того, у Відомості необхідно указати, за рахунок яких джерел буде списуватися бій.

Частина бою кахельної плитки може бути списана в межах норм природних втрат. Порядок такого списання регулюється Інструкцією № 95. Підставою для списання згідно з п. 5 цієї Інструкції є:

1) акт про наявність втрат (бою), який складається при виявленні бою і затверджується всіма членами та головою інвентаризаційної комісії;

2) акт знищення бою, який складається після затвердження акта про наявність втрат і знищення бою кахлю і також завіряється всім складом інвентаризаційної комісії.

Такі акти спочатку зберігаються у матеріально відповідальної особи, а потім передаються в бухгалтерію разом з документами з інвентаризації.

Сума бою, яка може бути списана в межах норм природних втрат, розраховується шляхом множення відповідної норми з п. 2 Норм № 95 (для кахлю - 0,1 %) на вартість кахлю, реалізованого за міжінвентаризаційний період (тобто період, що пройшов з моменту проведення попередньої інвентаризації). Розрахована таким чином сума вказується у графі 7 Відомості.

Решта суми бою списується на результати фінансово-господарської діяльності та відображається у графі 9 Відомості.

Бухгалтерський облік

Пунктом 27 П(С)БО 9 “Запаси” передбачено, що повністю зіпсовані запаси не можуть вважатися активом та їх вартість повинна бути списана на витрати звітного періоду. Для відображення таких витрат передбачений субрахунок 947 “Недостачі та втрати від псування цінностей”.

Щоб зробити бухгалтерський (а отже, і податковий) облік прозорим відповідно до ст. 25 Методичних рекомендацій № 145, на субрахунку 947 рекомендується виділяти аналітичні субрахунки третього порядку:

9471 “Недостачі та втрати від псування цінностей у межах норм природних втрат”;

9472 “Наднормативні недостачі та втрати від псування цінностей”.

Одночасно зі списанням на витрати втрат від бою балансова вартість списаних активів (тільки сума наднормативних втрат) зараховується на забалансовий субрахунок 072 “Невідшкодовані недостачі та втрати від псування цінностей” (оскільки винні не встановлені) та обліковується на цьому субрахунку до закінчення терміну позовної давності.

Оцінка вартості кахлю, який списується внаслідок його бою, повинна здійснюватися методом, передбаченим у наказі про облікову політику підприємства для оцінки вартості кахлю, що списується при продажу.

Фінансова звітність

Вартість списаного бою кахлю необхідно відобразити в річній фінансовій звітності;

- у Балансі (форма № 1) - у рядку 140 (сума бою зменшить балансову вартість товарів);

- у Звіті про фінансові результати (форма № 2) - у рядку 090, у складі інших операційних витрат;

- у Примітках до річної фінансової звітності (форма № 5) - у таких таблицях.

V. Доходи і витрати - у рядках 490 та 492 (графа “Витрати”),

VIII. Запаси - у рядку 910 “Товари” (у рядку повинна бути відображена сума, уже зменшена на вартість списаного бою кахлю).

X. Недостачі та втрати від псування цінностей, при цьому:

- у рядку 960 указується загальна вартість списаного бою кахлю;

- у рядку 970 буде прочерк, оскільки винні особи не встановлені;

- у рядку 980 указується сума, яка обліковується на забалансовому субрахунку 072.

Податковий облік

Податок на прибуток

Необхідно розглядати окремо втрати в межах норм природних втрат і наднормативні втрати.

Втрати у межах норм природних втрат можуть включатися до складу валових витрат на підставі пп. 5.2.1 Закону про прибуток. Дійсно, втрати в межах норм природних втрат - це нормативні втрати, що неминуче виникають у процесі господарської (у т. ч. і торговельної) діяльності, причому повністю усунути такі втрати просто неможливо. Так само думає ДПАУ (Лист № 10283).

Що стосується наднормативного бою кахлю, то це “необов'язкові” втрати, яких можна було б уникнути, а отже, вони не пов'язані прямо з господарською діяльністю. Отже, наднормативні втрати до складу валових витрат не включаються.

Заповнення декларації з податку на прибуток

Передусім, відповідно до вимог п. 5.9 Закону про прибуток необхідно здійснити коригування балансової вартості ТМЦ. Для цього необхідно відобразити:

- у графі 4 таблиці 1 додатка К1/1 до декларації - загальну вартість бою кахельної плитки (як нормативного, так і наднормативного) - як вартість запасів, використаних не в господарській діяльності;

- у рядку 04.12 декларації - вартість бою в межах норм природних втрат (вартість, яку дозволено включити до складу валових витрат).

ПДВ

Списання зіпсованих товарів не підпадає під обкладення ПДВ, оскільки не є поставкою товарів і послуг. Але що робити із сумою ПДВ, яка була сплачена і включена до складу податкового кредиту при купівлі кахлю?

З абзацу п'ятого пп. 7.4.1 Закону про ПДВ випливає, що при списанні такий кахель треба вважати “умовно” проданим за звичайною ціною (але не нижче від ціни його придбання), а отже, на суму списаного товару необхідно нарахувати податкові зобов'язання. Це стосується як наднормативних втрат, так і втрат у межах норм природних втрат.

Бухгалтерський облік таких податкових зобов'язань здійснюється згідно з п. 1.3 Інструкції № 141. У цьому випадку субрахунок 641, на якому обліковуються розрахунки з ПДВ, повинен кореспондувати по кредиту із субрахунком 947.

Заповнення декларації з ПДВ

Операція зі списання бою кахельної плитки повинна бути відображена в рядку 1 декларації - точно так само, як і звичайна операція з поставки товарів.

Розглянемо ситуацію, про яку йде мова, на умовному числовому прикладі.

ПРИКЛАД

Підприємство придбаває кахельну плитку та реалізовує її оптом на території України. При проведенні інвентаризації було виявлено бій кахлю в кількості 10 кв. м, винна особа не встановлена.

Балансова вартість кахельної плитки, що зберігається на складі, становить 50 грн. за 1 кв. м.

За міжінвентаризаційний період підприємством була реалізована кахельна плитка загальною вартістю 200 000 грн.

Звичайна ціна кахлю на момент списання - 60 грн. за 1 кв. м без ПДВ.

(грн.)

№ п/п


 
Зміст операції


 
Бухгалтерський облік
 
Податковий облік
 
Дт
 
Кт
 
Сума
 
ВД
 
ВВ
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
1.
 
Списана вартість бою кахельної плитки в межах норм природних втрат (200 000 грн.х 0,1 % = 200 грн.)
 
9471
 
281
 
200
 
-
 
200*
 
2.
 
Списана вартість наднормативного бою кахельної плитки (10 кв. м х 50 грн. - 200 грн. = 300 грн.)
 
9472
 
281
 
300
 
-
 
-*
 
3.
 
Відображена вартість понадлімітного бою кахельної плитки в забалансовому обліку
 
072
 
-
 
300
 
-
 
-
 
4.


 
Нарахована та віднесена на витрати періоду сума зобов'язання з ПДВ:
а) на суму списаного бою кахельної плитки в межах норм природних втрат (4 кв. м** х 60 грн.) х 20 % = 48 грн.
 
9471
 
641
 
48
 
-
 
-
 
б) на суму списаного наднормативного бою кахельної плитки (6 кв. м*** х 60 грн.) х 20 % = 72 грн.
 
9472
 
641
 
72
 
-
 
-
 
5.
 
Списана на фінансовий результат сума втрат від псування кахлю
 
791
 
9471, 9472
 
620
 
-
 
-
 
* Коригування згідно з п. 5.9 Закону про прибуток, тобто шляхом відображення у графі 4 табл. 1 додатка К1/1 до декларації.
** 200 грн. : 50 грн. = 4 кв. м. *** 10 кв. м - 4 кв. м = 6 кв. м.
 

Перелік документів

1. Наказ № 21 - наказ Державного комітету України з будівництва та архітектури від 27.01.05 р. № 21 “Про затвердження форм актів з прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, Переліку виконавчої та іншої документації, що надається державній приймальній, робочій комісіям при прийнятті в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів. Переліку внутрішніх опоряджувальних робіт у квартирах, без виконання яких можливе прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом житлових будівель, у яких квартири та інші приміщення побудовані за кошти фізичних та юридичних осіб”.

2. Порядок № 1243 - Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затверджений постановою КМУ від 22.09.04 р. № 1243.

3. Інструкція № 69 - Інструкція з інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затверджена наказом Мінфіну України від 11.08.94 р. № 69.

4. Інструкція № 95 - Інструкція про порядок застосування норм втрат (бою) будівельних матеріалів при транспортуванні автотранспортом, зберіганні та реалізації, затверджена наказом Міністерства торгівлі СРСР від 27.11.91 р. № 95.

5. Інструкція № 141 - Інструкція з бухгалтерського обліку податку на додану вартість, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 01.07.97 р. № 141.

6. Методичні рекомендації № 145 - Методичні рекомендації щодо формування складу витрат і порядку їх планування в торговельній діяльності, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 22.05.02 р. № 145.

7. Лист ДПАУ № 10283 - лист ДПАУ від 16.12.03 р. №10283/6/5/15-1116 “Про віднесення на валові витрати вартості списаних товарів”.

Ірина Єгорова,
економіст