МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Затверджено
Наказ Міністерства юстиції України
від 05.03.2004 р. № 22/5
Порядок
виконання наукових робіт у
науково-дослідних інститутах
судових експертиз Міністерства
юстиції України
I. Загальні положення
1. Порядок виконання наукових робіт у науково-дослідних інститутах судових експертиз Міністерства юстиції України (далі - Порядок) розроблено відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність", інших нормативно-правових і нормативно-технічних актів, які регламентують порядок виконання наукових робіт та визначає планування, проведення, приймання, а також апробацію і впровадження наукових робіт у науково-дослідних інститутах судових експертиз Міністерства юстиції України (далі -НДІСЕ).
2. До наукових робіт належать: пошукові, теоретичні, прикладні та експериментальні роботи, що виконуються у відповідності до тематичного плану наукових робіт науково-дослідних інститутів судових експертиз Міністерства юстиції України (далі - тематичний план) та планів наукових робіт інститутів (далі - планів інститутів).
3. Міністерство юстиції України є замовником наукової продукції і здійснює управління науковою діяльністю НДІСЕ в межах повноважень, визначених чинним законодавством. Виключні майнові права на результати наукових робіт як об'єкти інтелектуальної власності належать Державі в особі Міністерства юстиції України відповідно до чинного законодавства.
4. Наукова і науково-технічна експертиза наукових робіт, що пропонуються НДІСЕ, здійснюється відповідно до вимог Закону України "Про наукову та науково-технічну експертизу".
Фінансування наукових робіт здійснюється за рахунок державного бюджету в межах коштів, запланованих на поточний рік.
6. Дисциплінарну відповідальність за науковий рівень, організацію та ефективність досліджень несе керівництво НДІСЕ; за якісне та своєчасне виконання наукових робіт - керівники наукових робіт відповідно до Закону України "Про судову експертизу".
Контроль за організацією та виконанням наукових робіт здійснюється Міністерством юстиції України.
II. Основні завдання керівника наукової роботи
1. Основними завданнями керівника наукової роботи є:
- формування за узгодженням з керівництвом НДІСЕ, авторського колективу для проведення робіт;
- підготовка, погодження із співвиконавцями (за їх наявності) та надання для обговорення технічного завдання, календарного плану виконання робіт, пояснювальної записки та калькуляції кошторисної вартості робіт за темою на засіданні вченої ради НДІСЕ, секції Науково-консультативної та методичної ради з проблем судової експертизи при Міністерстві юстиції України (далі -НКМР), яка діє відповідно до Положення про неї, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 13.10.2000 № 49/5;
- визначення змісту завдань, строків виконання та обсягів робіт за етапами для кожного виконавця, з урахуванням можливостей і технічної забезпеченості інституту;
- підготовка і проведення координаційних заходів із співвиконавцями (за їх наявності) наукової роботи, періодичне інформування щодо цих заходів керівництва інституту, порушення питань про необхідність звернення до Міністерства юстиції України;
- здійснення систематичного контролю за своєчасністю та якістю виконання завдань кожним виконавцем;
- проведення узагальнення, аналізу та оцінки одержаних результатів за підсумками виконання етапів та по завершенні досліджень за темою;
- підготовка для надання Міністерству юстиції України звітних матеріалів, що отримані за результатами досліджень та пройшли обговорення на засіданні вченої ради інституту і відповідної секції НКМР;
- організація внутрішнього або зовнішнього рецензування наукового звіту, а також інших матеріалів з наукової роботи за узгодженням з керівництвом інституту;
- надання співвиконавцям науково-методичної та іншої допомоги з питань організації і проведення досліджень, а також інформації з використання наукової роботи в експертній практиці;
- організація та прийняття участі у проведенні аналізу, узагальнень за результатами апробації наукової роботи, надання пропозицій щодо її подальшого удосконалення та впровадження основних результатів в експертну практику.
III. Виконання наукових робіт у
науково-дослідних інститутах судових експертиз
Виконання наукових робіт в НДІСЕ здійснюється у такій послідовності:
- планування наукової роботи;
- проведення наукової роботи;
- приймання наукової роботи;
- апробація результатів наукової роботи;
- впровадження результатів наукової роботи.
1. Планування наукової роботи
1.1. Основними завданнями планування наукової роботи є:
- концентрація наукових сил, матеріально-технічних і фінансових ресурсів на вирішення найважливіших завдань і проблем, які визначають розвиток судової експертизи і криміналістики;
- скорочення строків і розширення масштабів практичної реалізації результатів наукових робіт;
- виключення невиправданого дублювання в дослідженнях.
1.2. Планування наукових робіт здійснюється відповідно до основних напрямків реалізації державної науково-технічної політики в галузі судової експертизи.
1.3. Планування наукової роботи НДІСЕ проводиться згідно з річними (поточними) планами:
тематичним планом наукових робіт НДІСЕ, затвердженим Міністерством юстиції України (Додаток 1);
- планом наукових робіт інституту, затвердженим його керівником (Додаток 2);
- планом апробації результатів наукових робіт НДІСЕ, затверджених Міністерством юстиції України (Додаток 3);
- планом впровадження результатів наукових робіт НДІСЕ, затверджених Міністерством юстиції України (Додаток 4).
1.4. Пропозиції щодо включення тем наукових робіт до тематичного плану Міністерства юстиції України готуються в НДІСЕ.
1.5. Початковим етапом планування наукової роботи є підготовка пояснювальної записки, яка підлягає розгляду на вченій раді НДІСЕ та весняному засіданні відповідної секції НКМР.
1.6. У пояснювальній записці вказуються:
- обґрунтування необхідності розробки теми;
- науково-практичний результат, що очікується;
- пропозиції щодо реалізації результатів;
- наявність матеріальних ресурсів та фахівців;
- строки виконання робіт;
- керівник наукової роботи;
- обсяги фінансування робіт.
1.7. Після розгляду пояснювальної записки секцією НКМР приймається рішення щодо актуальності теми, доцільності проведення наукової роботи за тематичним планом Міністерства юстиції України чи планом інституту або про її відхилення.
1.8. Спірні питання щодо актуальності та доцільності наукових робіт розглядаються Президією НКМР. Остаточне рішення про включення їх до тематичного плану приймається Міністерством юстиції України.
1.9. У разі прийняття секцією НКМР рішення щодо актуальності теми і доцільності її проведення, керівник наукової роботи формує проектну документацію на розробку теми - технічне завдання (далі - ТЗ) та додатки до нього.
У випадках, коли проведення наукової роботи здійснюється науковими працівниками декількох НДІСЕ, відповідною секцією НКМР рекомендується провідна установа, на яку покладається підготовка, формування проектної документації та контроль за ходом виконання робіт.
1.10. Проект ТЗ складається керівником наукової роботи і узгоджується із співвиконавцями (за їх наявності). Загальний порядок побудови, викладення та оформлення ТЗ наукової роботи здійснюється з урахуванням вимог ДСТУ 3974-2000 (Додаток 5).
Залежно від специфіки наукової роботи та призначення продукції, деякі розділи ТЗ можуть бути доповнені або вилучені.
1.11. До ТЗ додаються:
- пояснювальна записка (зміст пояснювальної записки може відповідати раніше поданому для розгляду на секції НКМР або містити зміни і доповнення, запропоновані під час обговорення на засіданні секції НКМР та схвалені її рішенням);
- календарний план виконання робіт на рік (далі - КП);
- калькуляція кошторисної вартості робіт (далі - ККВР).
1.12. Під час виконання теоретичних наукових робіт, з урахуванням їх специфіки, ТЗ викладається за відповідною формою (Додаток 6).
1.13. Етапи проведення наукових робіт викладаються в ТЗ ( Додаток 7).
1.14. Календарний план виконання робіт складається на кожен рік виконання наукової роботи (Додаток 8).
1.15. Калькуляція кошторисної вартості робіт складається згідно із Типовим положенням з планування, обліку і калькулювання собівартості науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 липня 1996 р. № 830 (Додаток 9).
1.16. Проектна документація після обговорення та ухвалення на засіданні відповідного підрозділу (підрозділів) НДІСЕ та погодження її зі співвиконавцями (за їх наявності) подається керівником наукової роботи для розгляду вченою радою відповідного інституту.
1.17. Проект ТЗ з додатками і витягом з протоколу засідання вченої ради, надсилається для розгляду на осінньому засіданні секції НКМР для оцінки науково-технічного рівня роботи.
Ухвалені проекти ТЗ разом з протоколом засідання секції надсилаються головою секції НКМР до Міністерства юстиції України.
1.18. Після надходження проектної документації Управлінням експертного забезпечення правосуддя Міністерства юстиції України (далі -Управління) формується проект тематичного плану наукових робіт, який обговорюється на засіданні Президії НКМР. Президія НКМР приймає рішення щодо актуальності тем, запропонованих до тематичного плану наукових робіт, і вносить Управлінню відповідні пропозиції. Остаточне рішення щодо включення наукових робіт до плану приймається Міністерством юстиції України, виходячи з обсягів бюджетного фінансування на наукові роботи на поточний рік.
1.19. Управління формує тематичний план наукових робіт НДІСЕ, який після затвердження куратором Управління - заступником Міністра юстиції України доводиться до виконання НДІСЕ.
1.20. Після прийняття рішення щодо включення наукових робіт до тематичного плану, ТЗ затверджуються керівником відповідного НДІСЕ (при наявності співвиконавців - провідної установи) та надсилаються до Управління, а їх примірники - голові відповідної секції НКМР, співвиконавцям наукових робіт (при їх наявності), а також залишаються у номенклатурі справ установи та заступника директора з наукової роботи, завідувача структурним підрозділом і керівника наукової роботи.
1.21. На наукові роботи, що за строком виконання переходять на наступний рік (перехідні), кожного року складаються календарні плани виконання робіт і калькуляції кошторисної вартості, які після розгляду на засіданні вченої ради відповідного НДІСЕ та (в необхідних випадках) відповідних секцій або Президії НКМР, затверджуються керівником інституту та направляються до Міністерства юстиції України.
1.22. Наукові роботи за планами інститутів виконуються як пошукові наукові дослідження з метою вивчення можливості використання їх результатів в експертній практиці та подальшого включення до тематичного плану. Пропозиції щодо включення наукових робіт до планів інститутів подаються на розгляд вченої ради НДІСЕ. За результатами обговорення проектної документації, вченою радою інституту приймається відповідне рішення.
1.23. Інформація щодо наукових робіт, які пропонується включити до планів інститутів надсилається до Управління.
З метою уникнення дублювання, визначення актуальних напрямків наукових досліджень Управління формує зведений Перелік наукових робіт за планами інститутів і доводить його до відома НДІСЕ.
1.24. Вчені ради НДІСЕ щорічно розглядають підсумки виконання тематичного плану наукових робіт НДІСЕ та планів інститутів і приймають рішення про розвиток найбільш актуальних і перспективних напрямків досліджень, а також про припинення наукових робіт за планами інститутів, що не забезпечують реального вкладу в розвиток судово-експертних досліджень.
2. Проведення наукової роботи
2.1. Проведення наукової роботи здійснюється за етапами, передбаченими ТЗ та календарними планами виконання робіт на поточний рік.
2.1.1. Безпосереднє проведення наукової роботи передбачає:
- вибір напрямків;
- теоретичні та експериментальні дослідження;
- узагальнення та оцінка результатів досліджень.
2.1.2. Залежно від характеру наукової роботи, ступеня складності, попереднього вивчення питання можливо виключення або доповнення окремих етапів роботи, поділ чи поєднання етапів, а також уточнення їх змісту.
2.1.3. Якщо у ході виконання наукової роботи виявиться недоцільність подальшого її проведення з причин неминучості одержання негативного результату, втрати актуальності теми тощо, керівник наукової роботи подає на розгляд вченої ради відповідного НДІСЕ звіт про проведені дослідження та обґрунтування щодо припинення наукової роботи. Після прийняття вченою радою НДІСЕ рішення про припинення наукової роботи, витяг з протоколу засідання вченої ради та інші матеріали щодо припинення робіт за темою надсилаються для розгляду відповідною секцією НКМР. Секція НКМР розглядає надіслані матеріали та про результати розгляду інформує Міністерство юстиції України, яке приймає остаточне рішення про припинення наукової роботи.
2.1.4. Рішення щодо недоцільності подальшого виконання наукової роботи за планом інституту приймається вченою радою НДІСЕ.
2.1.5. За результатами завершеної наукової роботи складається заключний звіт. Загальні вимоги, структура та правила оформлення звіту повинні відповідати вимогам ДСТУ 30008-95. Рецензування звіту здійснюється відповідною установою, яка визначається управлінням експертного забезпечення правосуддя.
2.2. Відповідно до вимог Порядку державної реєстрації та обліку відкритих науково-дослідних, дослідно-конструкторських робіт і дисертацій, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 25.12.2001 р. № 808, розпочаті, виконувані та закінчені наукові роботи підлягають державній реєстрації та обліку в УкрІНТЕІ.
3. Приймання результатів наукових робіт
3.1. Приймання результатів наукової роботи виконується з метою оцінки:
- новизни і перспективності запропонованих результатів наукової роботи, використання в розробках сучасних та зарубіжних досягнень науки і техніки;
- патентоспроможності та конкурентоспроможності запропонованих наукових і науково-технічних рішень;
- відповідності результатів наукової розробки технічному завданню, технічним характеристикам чи іншим документам, що визначають вимоги до них.
3.2. Приймання завершеної наукової роботи (або її окремих етапів, що мають самостійне значення), що розглянута на засіданні вченої ради НДІСЕ здійснює НКМР, яка вирішує питання доцільності проведення апробації, публікації та впровадження її результатів в експертну практику. Рішення про необхідність включення до планів апробації та впровадження приймається на засіданні секції (при виникненні спірних питань - Президії) НКМР, де визначаються інститути, які будуть проводити апробацію або впровадження з зазначенням їх строків. Міністерство юстиції України на основі рішень секцій НКМР готує плани апробації та впровадження наукових робіт.
3.3. Наукова робота або її частина, яка має самостійне значення, вважається закінченою, якщо вона виконана відповідно до запланованого обсягу, одержані конкретні результати, що мають теоретичне або практичне значення та складено науковий звіт.
3.4. Рішення секції НКМР оформлюється актом приймання наукової роботи (Додатки 10), який підписується головою і членами секції. При наявності у членів секції поглядів, які не співпадають з рішенням секції, вони підписують акт з поміткою „особиста думка" і письмово висловлюють свої зауваження. В такому випадку, остаточне рішення приймається на засіданні Президії НКМР. Присутність керівника цієї наукової роботи на засіданні НКМР є обов'язковою.
3.5. Після приймання наукової роботи, НКМР дає рекомендації щодо проведення апробації чи безпосереднього впровадження її результатів із зазначенням строків та місця апробації.
3.6. Акт приймання наукової роботи надсилається до відповідного НДІСЕ, де підписується керівниками наукової роботи та інституту, завіряється печаткою НДІСЕ та надсилається для затвердження до Міністерства юстиції України.
4. Апробація наукової роботи
4.1. Апробація наукової роботи здійснюється відповідно до плану апробації результатів наукових робіт на поточний рік, затвердженого Міністерством юстиції України, який доводяться до виконання НДІСЕ. У разі потреби, за рішенням НКМР Міністерство юстиції вносить до цих планів необхідні зміни та доповнення.
4.2. До плану апробації, з урахуванням рішення НКМР, можуть бути включені результати наукових робіт, що виконані в НДІСЕ позапланово. Відповідні пропозиції вносяться НДІСЕ, НКМР та Міністерством юстиції України.
4.3. За рішенням вчених рад НДІСЕ, НКМР, Міністерства юстиції України можлива апробація результатів наукових робіт, що не були включені до плану апробації.
Апробація результатів наукових робіт проводиться з метою перевірки надійності та ефективності наукових досліджень, оцінки їх новизни та результативності для вирішення експертних завдань, а також перевірки обґрунтованості та визначення доцільності впровадження наукових робіт в експертну практику.
4.5. Працівники, що проводять апробацію, негайно повідомляють керівництво НДІСЕ про недоліки, виявлені в процесі апробації. Якщо виявлені недоліки є суттєвими (наприклад, існує загроза життю або здоров'ю працівників при експлуатації розробленого (удосконаленого) обладнання; достовірність результатів, отриманих з застосуванням нової методики викликає обґрунтовані сумніви тощо), керівник інституту приймає рішення про припинення апробації. Про таке рішення негайно повідомляється керівник інституту, де виконувалася наукова робота (у разі наявності - співвиконавці), а також керівники інших НДІСЕ, що проводять апробацію.
4.6. Для апробації вибираються інститути, які проводять експертні дослідження даного виду і мають відповідних фахівців та необхідну матеріально-технічну базу. Допускається апробація наукових робіт в інших науково-дослідних установах.
4.7. Для проведення апробації інститутом, який виконував наукову роботу готуються та передаються установі, що проводить апробацію, такі матеріали:
- акт приймання наукової роботи;
- методичні матеріали (звіт, методичні рекомендації, методичні посібники тощо);
- у випадку необхідності - еталонні зразки об'єктів;
- дослідні зразки приладів та обладнання;
- програми та методики засвоєння розробок (у разі потреби) тощо.
4.8. В процесі апробації інститут, де виконувалася наукова робота здійснює авторське супроводження своїх досліджень шляхом надання експертним установам, що проводять апробацію необхідної науково-медичної і практичної допомоги.
4.9. Апробація результатів наукових робіт з досліджень теоретичних, загально-методичних і організаційних питань судової експертизи та криміналістики здійснюється шляхом їх оприлюднення (опублікування) та обговорення в ході наукових (науково-практичних) конференцій, семінарів, читань та інших заходів.
4.10. При одержанні позитивних висновків, за результатами апробації виконавець вносить, з урахуванням висловлених зауважень, уточнення і доповнення у свої розробки.
4.11. Після завершення апробації установа, що її проводила, подає на розгляд відповідної секції НКМР довідку про апробацію результатів наукової роботи (Додаток 11). Копії довідки направляються інституту, де виконувалася наукова робота і співвиконавцям (при їх наявності).
Результати апробації розглядаються на засіданні секції НКМР, якою приймають рішення щодо подальшого використання результатів наукової роботи: її впровадження, удосконалення або недоцільності використання. Після прийняття секцією НКМР відповідного рішення, голова секції підписує довідку і направляє до Міністерства юстиції України. У разі виникнення спірних питань, вони розглядаються на засіданні Президії НКМР з обов'язковою присутністю керівника наукової роботи.
5. Впровадження результатів наукової роботи
5.1. Впровадження наукової роботи здійснюється відповідно до плану впровадження результатів наукових робіт на поточний рік, затвердженого Міністерством юстиції України, який доводиться до виконання НДІСЕ. У разі потреби Міністерство юстиції України, враховуючи рішення НКМР, вносить до плану необхідні зміни та доповнення.
5.2. До плану впровадження, з урахуванням рішення НКМР можуть бути включені результати наукових робіт, що виконані в НДІСЕ позапланово, а також результати наукових робіт, які виконані в інших центральних органах виконавчої влади (їх установах) і становлять інтерес для НДІСЕ. Відповідні пропозиції вносяться НДІСЕ, НКМР, Міністерством юстиції України.
5.3. Інститут, де виконувалася наукова роботи передає НДІСЕ, які впроваджують результати наукової роботи, всі необхідні для впровадження розробки матеріали та здійснює їх авторське супроводження.
5.4. Впровадженими вважаються розробки, які застосовуються для вирішення конкретних завдань судової експертизи і криміналістики та відносно яких по завершенні планового строку прийняте відповідне позитивне рішення.
5.5. Після завершення впровадження наукової роботи установа, що її проводить, подає на розгляд секції НКМР акт впровадження результатів наукової роботи (Додаток 12). Копії акту направляються інституту, де виконувалася наукова роботи, співвиконавцям (при їх наявності) та Міністерству юстиції України.
5.6. Відповідальність за здійснення впровадження несе керівник інституту, в якій відбувається впровадження наукової роботи.
5.7. Впровадження результатів наукових робіт з теоретичних, загально-методичних і організаційних питань судової експертизи та криміналістики проводиться шляхом їх оприлюднення (опублікування) у вигляді монографій, учбових посібників та інших документів, а також шляхом впровадження в експертну практику розроблених на їх основі алгоритмів, методик, експертних технологій, методичних рекомендацій тощо.