КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАНДАРТИЗАЦІЇ,
МЕТРОЛОГІЇ I СЕРТИФІКАЦІЇ УКРАЇНИ
Знайомимося з Класифікацією інституційних
секторів економіки України (КІСЕ)
Нещодавно Держкомстатом затверджена Класифікація інституційних секторів економіки України (КІСЕ). З проханням прокоментувати її основні положення редакція звернулась до її розробників - спеціалістів Держкомстату.
ПИТАННЯ: 1. Чим викликана необхідність введення КІСЕ?
2. З якого моменту впроваджується КІСЕ?
3. Яка сфера застосування КІСЕ? Хто і коли присвоює коди з КІСЕ і чи є вони обов'язковими? Для яких цілей використовуються коди з КІСЕ підприємствами, органами статистики, іншими суб'єктами?
ВІДПОВІДЬ: 1. Класифікацію інституційних секторів економіки (КІСЕ) розроблено відповідно до Програми розвитку системи національних рахунків на період до 2010 року, затвердженої постановою КМУ від 07.04.03 р. № 475. При цьому були використані методологічні принципи міжнародного стандарту Системи національних рахунків, прийнятого у 1993 р. (СНР’93) Комісією Європейських співтовариств, Міжнародним валютним фондом, Організацією економічного співробітництва та розвитку, Організацією Об'єднаних Націй і Світовим банком, а також ураховані особливості законодавства та економіки України.
Метою КІСЕ є удосконалення методології складання національних рахунків у напрямі запровадження розрахунків показників за підсекторами економіки.
Упровадження КІСЕ забезпечує:
- облік підприємств і організацій за інституційними секторами економіки у статистичних реєстрах та Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (ЄДРПОУ);
- проведення державних статистичних спостережень економічної діяльності підприємств і організацій за інституційними секторами (підсекторами) економіки;
- можливість зіставлення національної статистичної інформації з міжнародною;
- групування суб'єктів економіки за інституційними секторами (підсекторами) з метою здійснення на макрорівні оцінки результатів їхньої діяльності та фінансового стану.
2. Відповідно до наказу Держкомстату від 18.04.05 р. № 96 КІСЕ прийнята та набрала чинності з 01.06.05 р.
3. КІСЕ призначена для використання статистичними органами, іншими центральними органами виконавчої влади, банківськими і науковими установами, її введення здійснює Держкомстат України.
Підставою для змін і доповнень до КІСЕ є відповідні зміни до базової міжнародної класифікації інституційних секторів економіки (CIS) та законодавчих актів України.
Об'єктом класифікації є інституційні одиниці, які відповідно до міжнародного стандарту СНР’93 належать до певного сектору (підсектору) економіки. Інституційною одиницею є господарська одиниця, основними ознаками якої є право самостійного володіння товарами та активами від власного імені, здатність самостійно здійснювати господарську діяльність від свого імені та нести за неї пряму відповідальність.
За КІСЕ інституційні одиниці структурно поділені на 2 розділи: S1 (економіка в цілому) і S2 (інший світ). Розділ S1 у свою чергу поділений на 5 підрозділів: сектори економіки -резиденти:
- S11. Нефінансові корпорації - інституційні одиниці, основною діяльністю яких є виробництво ринкових товарів чи надання нефінансових послуг (підприємства, акціонерні товариства, компанії тощо);
- S12. Фінансові корпорації - всі корпорації, які спеціалізуються на фінансових послугах чи допоміжній фінансовій діяльності (банки, кредитні спілки, ломбарди, біржі, страхові компанії, недержавний пенсійний фонд тощо);
- S13. Сектор загального державного управління (ЗДУ) - юридичні особи, для яких основною діяльністю є виконання функцій законодавчої, виконавчої або судової влади відносно інших інституційних одиниць у межах певної території. Крім того, цей сектор включає державні установи, які надають товари та послуги домашнім господарствам або суспільству у цілому, в основному безкоштовно або за економічно незначущими цінами для досягнення певних політичних або соціальних цілей (наприклад, установи охорони здоров'я, освіти, культури, соціального забезпечення, які фінансуються органами державного управління);
- S14. Домашні господарства - сукупність осіб, які спільно проживають в одному житловому приміщенні або його частині, забезпечують себе всім необхідним для життя, ведуть спільне господарство, повністю або частково об'єднують та витрачають кошти. Ці особи можуть перебувати у родинних стосунках або стосунках свояцтва, не перебувати у будь-яких із цих стосунків або бути і в тих, і в інших стосунках. Домогосподарство може складатися з однієї особи;
- S15. Некомерційні організації, що обслуговують домашні господарства (НКОДГ), які надають неринкові товари та послуги домашнім господарствам без оплати або за цінами, що не мають економічного значення (політичні партії та інші громадські організації; благодійні організації і фонди; соціально-культурні підрозділи нефінансових і фінансових корпорацій).
КІСЕ буде запроваджена протягом 2005 року. Держкомстат здійснюватиме облік юридичних осіб за секторами та підсекторами економіки згідно з кодами КІСЕ.
Віднесення суб'єктів-юридичних осіб ЄДРПОУ до відповідних інституційних секторів економіки здійснюється на підставі зіставлення їх організаційно-правових форм господарювання, форм власності та видів економічної діяльності. Зокрема:
- до нефінансових корпорацій належать суб'єкти підприємницької діяльності всіх форм власності та видів економічної діяльності, за винятком тих, що здійснюють діяльність у фінансовій сфері (секція J за КВЕД);
- фінансові корпорації суб'єкти підприємницької діяльності всіх форм власності, що здійснюють діяльність у фінансовій сфері (секція J за КВЕД);
- сектор загального державного управління - всі органи державного управління (включаючи соціальні фонди) та органи місцевого самоврядування, а також державні та комунальні організації, установи, заклади;
- до НКОДГ переважно належать приватні організації, установи, заклади, що не мають на меті одержання прибутку (обслуговуючі кооперативи, організації орендарів, громадські організації тощо).
Згідно із зазначеними критеріями на державному та територіальному рівнях ведення ЄДРПОУ органами державної статистики одноразово присвоюються коди інституційних секторів економіки для юридичних осіб. У подальшому присвоєння (зміна) кодів здійснюється при їх включенні (внесенні змін) до ЄДРПОУ.
Для зберігання інформації щодо приналежності до інституційного сектору економіки у базі даних ЄДРПОУ використовуються локальні коди, які дозволяють перейти до позицій КІСЕ.
Використання КІСЕ у первинному обліку та звітності суб'єктів економічної діяльності сприятиме удосконаленню на макрорівні їх групування за інституційними секторами та здійсненню розподілу за підсекторами. Це дозволить зіставляти національну статистичну інформацію з міжнародною. Слід також зазначити, що починаючи з 90-х років Держкомстат здійснює розробку секторних національних рахунків, аналізуючи первинну інформацію статистичних спостережень, фінансової звітності підприємств, установ та організацій за видами економічної діяльності, формами власності та організаційно-правовими формами господарювання. Це дозволяє здійснювати оцінку діяльності інституційних секторів економіки, насамперед, внеску кожного сектору у виробництво валової доданої вартості, а також їх фінансового стану.
Нікітіна Ірина Миколаївна,
директора Департаменту макроекономічної
статистики Держкомстату,
Бєглова Олена Юріївна,
заступника директора Департаменту макроекономічної
статистики - начальника управління загальної
методології та координації макроекономічної
статистики Держкомстату
