КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНЕ КАЗНАЧЕЙСТВО
Звітність та облік виконання
місцевих бюджетів
Станом на 1 січня 2004 року на виконання вимог Бюджетного кодексу України, відповідно до Указу Президента України від 05.12.02 р. № 1133 "Про невідкладні заходи щодо вдосконалення механізмів казначейського обслуговування" та Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рік" усі місцеві бюджети України переведено на повнофункціональне казначейське обслуговування.
Казначейське обслуговування
місцевих бюджетів
Відповідно до ст. 78 Бюджетного кодексу України казначейське обслуговування місцевих бюджетів здійснюється органами Державного казначейства за функціями, визначеними ст. 48 цього Кодексу, які передбачають здійснення:
- операцій з коштами місцевого бюджету;
- розрахунково-касового обслуговування розпорядників бюджетних коштів;
- контролю бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень, прийнятті зобов'язань та проведенні платежів;
- бухгалтерського обліку та складання звітності про виконання місцевих бюджетів.
Державне казначейство України веде облік усіх операцій з виконання місцевих бюджетів (п. 9 ст. 78 Бюджетного кодексу України).
На виконання ст. 78 Бюджетного кодексу України розроблено Порядок казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затверджений наказом Державного казначейства України від 04.11.02 р. № 205. Даний Порядок регламентує організаційні взаємовідносини між органами Державного казначейства України, місцевими фінансовими органами, платниками податків, зборів (обов'язкових платежів), розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів у процесі казначейського обслуговування місцевих бюджетів органами Державного казначейства України.
Процедури відкриття рахунків та
облік операцій на цих рахунках
Процедури відкриття рахунків за коштами місцевих бюджетів, а також відкриття рахунків клієнтам органів Державного казначейства України, у тому числі взаємовідносини Державного казначейства України з розпорядниками, одержувачами бюджетних коштів та іншими клієнтами органів Державного казначейства регламентується Порядком відкриття рахунків у національній валюті в органах Державного казначейства, затвердженим наказом Державного казначейства України від 02.12.02 р. № 221.
Для відображення в бухгалтерському обліку всіх операцій з виконання бюджетів органи Державного казначейства України відкривають аналітичні рахунки відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів (далі - Плану рахунків).
Так, слід відзначити, що у класі рахунків 3 "Кошти бюджетів та розпорядників бюджетних коштів" Плану рахунків для обліку доходів місцевих бюджетів передбачені відповідні рахунки за групами субрахунків 314, 315, 316 (наприклад, субрахунок 3141 "Надходження до загального фонду місцевих бюджетів"), а для обліку руху коштів, виділених розпорядникам та одержувачам коштів місцевих бюджетів, - відповідні рахунки за групами субрахунків 353, 354 (наприклад, субрахунок 3541 "Реєстраційні рахунки розпорядників за коштами загального фонду місцевого бюджету").
Відображення в бухгалтерському обліку операцій з виконання місцевих бюджетів здійснюється органами Державного казначейства згідно з додатком № 4 до наказу Державного казначейства України від 15.03.01 р. № 29 "Про Порядок переходу фінансових органів на новий План рахунків бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів".
Звітність
Періодичність, структура й терміни подання звітності про виконання місцевих бюджетів визначені ст. 80 Бюджетного кодексу України з урахуванням ст. 58 - 61 цього Кодексу. Територіальні органи Державного казначейства України складають і подають до відповідних місцевих фінансових органів баланси, звіти про виконання місцевих бюджетів та інші фінансові звіти за правилами та формами, установленими Державним казначейством України за погодженням із Міністерством фінансів України та Рахунковою палатою України.
Відповідно до Правил складання звітності про виконання місцевих бюджетів, затверджених наказом Державного казначейства України від 08.10.04 р. № 173, місячний, квартальний і річний звіти та зведені звіти про виконання місцевих бюджетів складають відповідні органи Державного казначейства України і подають відповідним фінансовим органам та/або міським (міст районного значення), сільським, селищним радам або їх виконавчим органам, які готують пояснювальну записку і разом із звітністю, отриманою від органів Державного казначейства України, подають їх до вищого фінансового органу для аналізу, перевірки у частині планових показників та візування.
Зауважимо, що на сьогодні місцеві фінансові органи та міські (міст районного значення), сільські, селищні ради або їх виконавчі органи ведуть бухгалтерський облік та складають звітність тільки про виконання кошторисів за тими кодами тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів, за якими їм установлені бюджетні асигнування рішенням про місцевий бюджет (п. 3 ст. 56 та п. 2 ст. 58 Бюджетного кодексу України), тобто як розпорядники бюджетних коштів.
Місцеві фінансові органи та міські (міст районного значення), сільські, селищні ради або їх виконавчі органи ведуть бухгалтерський облік та складають звітність тільки про виконання кошторисів як розпорядники бюджетних коштів.
У зв'язку з переходом на повнофункціональне казначейське обслуговування бюджетних установ, які утримуються за рахунок коштів міських (міст районного значення), сільських та селищних бюджетів були внесені зміни до Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ та Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженого наказом Головного управління Державного казначейства України від 10.12.99 р. № 114, та Інструкції про кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення основних господарських операцій бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України від 10.07.2000 р. № 61, у частині вилучення субрахунків та бухгалтерських проведень, які стосувалися операцій, пов'язаних із виконанням місцевих бюджетів.
Звітність фінансових органів та
органів місцевого самоврядування
Нагадуємо, що Положення про головне фінансове управління обласної, Київської міської та фінансове управління Севастопольської міської адміністрації, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.04 р. № 1204, не передбачає ведення бухгалтерського обліку та складання звітності про виконання бюджетів фінансовими органами. Тобто фінансові органи не мають законодавчих підстав для ведення обліку та складання звітності про виконання місцевих бюджетів.
Фінансові органи та органи місцевого самоврядування формують управлінську звітність для прийняття рішень.
На сьогодні фінансові органи та органи місцевого самоврядування, на підставі отриманої від органів Державного казначейства звітності про виконання бюджетів, можуть формувати управлінську звітність для прийняття рішень, до якої можуть входити показники не тільки в грошовому, а й у кількісному вимірі. Аналогом такої звітності є звіт про виконання плану за штатами і контингентами.
Відповідно до п. 1 ст. 78 Бюджетного кодексу України місцеві фінансові органи здійснюють загальну організацію та управління виконанням відповідного місцевого бюджету, координують діяльність учасників бюджетного процесу з питань виконання бюджету.
Наталія Сушко,
начальник Управління методології
по виконанню бюджету,
бухгалтерського обліку та звітності;
Людмила Гізатуліна,
заступник начальника Управління методології
по виконанню бюджету,
бухгалтерського обліку та звітності
