ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

Доведено
листом Державної податкової адміністрації України
30.03.2001 N 4173/7/25-0017

(зі змінами, внесеними листом
Державної податкової адміністрації України
27.09.2002 N 14871/7/25-0017)

Методичні рекомендації
про порядок подання та розгляду скарг (апеляцій)
платників податків органами державної податкової служби

(Витяг)

I. Загальні положення

1. Методичні рекомендації про порядок подання та розгляду скарг (апеляцій) платників податків органами державної податкової служби (далі - Методичні рекомендації) розроблено на підставі:

1) Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 );

2) Закону України "Про державну податкову службу в Україні" ( 509-12 );

3) Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби (затверджено наказом ДПА України 02.03.2001 р. N 82 і зареєстровано в Мін'юсті України 15.03.2001 р. за N 238/5429);

4) Типової інструкції з діловодства в органах державної податкової служби України (затверджено наказом ДПА України від 01.07.98 р. N 315, зі змінами та доповненнями).

2. Методичні рекомендації спрямовані на поліпшення організації роботи та забезпечення своєчасного і якісного розгляду скарг (заяв) платників податків органами державної податкової служби.

Органи державної податкової служби при розгляді скарги (заяви) фізичної або юридичної особи зобов'язані:

1) на вимогу особи, яка подала скаргу (заяву), роз'яснювати особі її права та обов'язки;

2) об'єктивно, всебічно та своєчасно перевіряти суть порушеного в скарзі (заяві) питання;

3) невідкладно вживати заходів щодо припинення неправомірних дій;

4) виявляти й усувати причини та умови, які сприяли порушенням;

5) письмово повідомляти особу про результати розгляду її скарги (заяви) та надавати, у відповідних випадках, примірник рішення, прийнятого за розглядом скарги (заяви);

6) на вимогу особи, яка подала скаргу (заяву), роз'яснювати їй у письмовій формі рішення, прийняте за розглядом скарги (заяви);

7) надіслати рішення, прийняте за розглядом скарги (заяви), органу державної податкової служби, рішення чи постанову якої було оскаржено, для виконання;

8) не допускати безпідставної передачі скарг (заяв) на розгляд інших органів;

9) у разі визнання скарги (заяви) необґрунтованою або такою, що не підлягає розгляду органом державної податкової служби, роз'яснити особі, яка подала скаргу (заяву), порядок адміністративного та судового оскарження прийнятих рішень;

10) проводити масово-роз'яснювальну роботу серед платників податків про встановлений законодавством порядок оскарження рішень органів державної податкової служби;

11) організовувати та перевіряти в підпорядкованих органах державної податкової служби стан роботи з розгляду скарг (заяв) платників податків на рішення органів державної податкової служби, вживати заходів щодо усунення недоліків і порушень, систематично аналізувати та інформувати громадськість про надходження та результати розгляду скарг (заяв).

II. Подання та реєстрація скарг (заяв) платників податків

1. Подання платниками податків або їх представниками скарг (заяв) на податкові повідомлення або на інші рішення органів державної податкової служби здійснюється у порядку, передбаченому ст. 5 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) та пунктами 4 і 5 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби.

Подання скарг (заяв) на постанови по справах про адміністративні правопорушення здійснюється у порядку, передбаченому ст. 288 Кодексу України про адміністративні правопорушення ( 80732-10 ) та п. 13 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби.

2. Реєстрація скарги (заяви) платника податків здійснюється працівником діловодної служби органу державної податкової служби в день подання скарги (заяви) або її надходження до органу державної податкової служби.

Відмова в прийнятті скарги (заяви) платника податків забороняється.

Працівникам структурних підрозділів органу державної податкової служби незалежно від їх службового становища забороняється приймати скарги (заяви) від посадових осіб платників податків або їх представників, громадян.

3. Працівник діловодної служби органу державної податкової служби при надходженні скарги (заяви) поштою або під час подання скарги (заяви) безпосередньо до діловодної служби посадовою особою платника податків чи представником платника податків, громадянином зобов'язаний:

1) перевірити правильність адреси доставленої кореспонденції, цілісність конверта (пакета) і у разі необхідності (у випадку подання скарги (заяви) безпосередньо до діловодної служби посадовою особою платника податків чи представником платника податків, громадянином) вчинити на другому примірнику скарги (заяви) підпис про її одержання, зазначивши прізвище, дату і час одержання та реєстраційний номер вхідної кореспонденції;

2) розкрити конверт (пакет) і перевірити наявність у ньому скарги (заяви) та відповідність адресантів, зазначених на конверті (пакеті), адресантам, які зазначені у скарзі (заяві);

3) вчинити відмітку про надходження (реєстрацію) скарги (заяви);

4) перевірити наявність і повноту зазначених у скарзі (заяві) додатків, відповідність їх назви, дати і номера та кількості аркушів.

4. Якщо під час виконання дій, зазначених у п. 3 розділу II цих Методичних рекомендацій, виявлено відсутність документа чи додатків до нього або їх пошкодження, невідповідність номера на конверті номеру документа, складається акт у двох примірниках, один з яких надсилається відправнику, а другий залишається у діловодної служби. На оригіналі документа робляться відповідні записи. Про пошкодження конверта (пакета) робиться відмітка у поштовому реєстрі та на конверті (пакеті). Такі самі дії здійснює працівник діловодної служби також за таких обставин при безпосередньому прийнятті скарги (заяви) від посадової особи платника податків, громадянина.

Конверти зберігаються і додаються до документів.

5. Неправильно оформлена (непідписана) або надіслана не за адресою скарга (заява) повертається відправнику або пересилається за належністю, про що повідомляється автору звернення.

III. Розгляд скарг (заяв) платників податків

Розгляд скарг (заяв) платників податків здійснюється у порядку та строки, визначені ст. 5 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) та Положенням про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби.

Безпосередній виконавець - посадова особа підрозділу апеляцій або іншого структурного підрозділу, уповноважена керівником органу державної податкової служби (або його заступником) розглядати скаргу (заяву) після її отримання, зобов'язаний:

1) перевірити дотримання платником податків (представником платника податків), громадянином передбачених законом граничних строків оскарження рішень і постанов та наявність заяви про продовження у випадках, передбачених законодавством, граничних строків для подання заяв про перегляд рішень органів державної податкової служби;

2) перевірити, чи входять до компетенції органу державної податкової служби вирішення питань, викладених у скарзі (заяві);

3) перевірити наявність та з'ясувати достатність доданих до скарги (заяви) документів, необхідних для її розгляду по суті, та за необхідності витребувати від органу державної податкової служби, рішення якого оскаржується, документи, зазначені у пп. 5.3 п. 5 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби;

4) вирішити питання щодо доцільності витребування висновків від структурних (галузевих) підрозділів органу державної податкової служби для розгляду скарги (заяви) по суті;

5) повідомити особу, яка подала скаргу (заяву), про час та місце розгляду скарги (заяви) за наявності прохання особи брати участь під час розгляду скарги (заяви);

6) перевірити відповідність вимогам законодавства рішення, яке оскаржується платником податків, чи постанови, яка оскаржується посадовою особою платника податків або громадянином;

7) підготувати проект рішення про продовження строку розгляду скарги (заяви), після прийняття якого передати рішення до діловодної служби для вручення або надсилання рішення особі, яка подала скаргу (заяву);

8) підготувати в установленому законодавством порядку пропозиції платнику податків щодо податкового компромісу, і скласти письмове обґрунтування доцільності податкового компромісу та надати його у порядку, визначеному законодавством, для погодження;

9) підготувати проект рішення за розглядом скарги (заяви) платника податків або посадової особи платника податків чи громадянина, завізувати проект рішення і надати його начальнику відділу.

У разі коли норма закону або іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податку або органів державної податкової служби, внаслідок чого є можливим прийняти рішення як на користь платника податків, так і на користь органу державної податкової служби, рішення у межах апеляційного узгодження приймається на користь платника податків.

При обґрунтуванні рішень під час проведення апеляційних процедур органи державної податкової служби використовують також податкові роз'яснення. Податкове роз'яснення є оприлюдненням офіційного розуміння окремих положень податкового законодавства уповноваженими на це органами державної податкової служби. Податкове роз'яснення не має сили нормативно-правового акта.

Проект рішення за розглядом скарги (заяви) платника податків оформляється відповідно до вимог пунктів 9, 10 і 14 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби.

"Вісник податкової служби України", N 43, 21.11.2003 р.