КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 16 грудня 2004 р. N 1691
Київ
(Постанова втратила чинність на підставі Постанови
Кабінету Міністрів України
N 704 від 22 червня 2011 р.)
Про затвердження Державної програми забезпечення
сталого розвитку регіону видобування та первинної
переробки уранової сировини на 2006-2030 роки
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму забезпечення сталого розвитку регіону видобування та первинної переробки уранової сировини на 2006-2030 роки (далі - Програма), що додається.
2. Дніпропетровській та Кіровоградській облдержадміністраціям, Міністерству фінансів і Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції під час складання проектів державного бюджету та Державної програми економічного і соціального розвитку України передбачати починаючи з 2006 року кошти для виконання Програми.
3. Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції разом з Дніпропетровською та Кіровоградською обласними державними адміністраціями подавати щороку до 1 квітня Кабінетові Міністрів України узагальнені матеріали про стан виконання Програми.
Виконуючий обов'язки Прем'єр-міністра України М.АЗАРОВ
Затверджено
постановою Кабінету Міністрів України
від 16 грудня 2004 р. N 1691
Державна програма
забезпечення сталого розвитку регіону
видобування та первинної переробки
уранової сировини на 2006-2030 роки
Загальна частина
Сталий розвиток регіону видобування та первинної переробки уранової сировини (далі - регіон) передбачає створення повноцінного життєвого середовища для сучасного та наступних поколінь на основі його соціально, економічно та екологічно збалансованого розвитку шляхом раціонального використання ресурсів (природних, трудових, виробничих, науково-технічних, інтелектуальних тощо), технологічного переоснащення і реструктуризації підприємств, удосконалення соціальної, виробничої, транспортної, комунікаційно-інформаційної, інженерної, екологічної інфраструктури, поліпшення умов проживання, відпочинку та оздоровлення, збереження і збагачення біологічного різноманіття та культурної спадщини.
Регіон включає мм. Жовті Води і Дніпродзержинськ, Дніпропетровський, Криворізький, П'ятихатський та Софіївський райони Дніпропетровської області, а також мм. Кіровоград і Мала Виска, Кіровоградський, Маловисківський та Петрівський райони Кіровоградської області.
Об'єктами видобування та первинної переробки уранової сировини є шахти, рудники, кар'єри, геологорозвідувальні підземні виробки, комплекси підземного вилуговування, гідрометалургійні заводи, збагачувальні фабрики, хвостові господарства, транспортні підприємства.
Соціально-економічне становище
та екологічна ситуація в регіоні
Дніпропетровська та Кіровоградська області мають потужний промисловий потенціал, однак ряд факторів не дають змоги досягти бажаного соціально-економічного ефекту.
Промисловий вміст урану в рудних тілах, розташованих на більшій частині території Дніпропетровської та Кіровоградської областей, обумовив будівництво та функціонування уранодобувних і переробних підприємств.
Протягом тривалого часу ядерно-паливний комплекс цих областей забезпечує значну частину загального виробництва електроенергії в Україні (понад 40 відсотків). Разом з тим ядерне паливо для атомних електростанцій України постачається з Росії. При цьому майже 30 відсотків природного урану та 100 відсотків цирконієвого концентрату, необхідних для виготовлення зазначеного палива, виробляються в Україні, а кінцеві елементи, необхідні для забезпечення виробничого циклу атомних електростанцій - в Росії та Казахстані.
Зменшення попиту на уранову сировину, необхідність перепрофілювання та реструктуризації інших промислових підприємств негативно впливають на соціально-економічний розвиток регіону. Протягом останніх десятиріч накопичилося багато проблем, які потребують невідкладного розв'язання. Це призвело до погіршення демографічної ситуації в регіоні, стану зайнятості, посилення процесів депопуляції населення, скорочення його чисельності, зниження рівня життя населення, а також певною мірою зумовило занепад агропромислового виробництва.
Значна частина інженерних мереж і комунікацій потребує реконструкції. Ситуація ускладнюється, оскільки всі види планово-запобіжного ремонту через відсутність коштів виконуються несвоєчасно і в недостатньому обсязі.
Через нестачу коштів державного і місцевих бюджетів майже припинено розроблення та коригування генеральних планів розвитку населених пунктів регіону, що є основою для вирішення питань забезпечення раціонального використання територій.
У регіоні склалася незадовільна радіологічна та екологічна ситуація, що негативно впливає на навколишнє природне середовище і здоров'я населення. Це зумовлено тим, що на території регіону протягом більш як 50 років провадять свою діяльність Східний гірничо-збагачувальний комбінат, ВО "Придніпровський хімічний завод" та інші підприємства.
Особливу екологічну небезпеку становлять місця складування (хвостосховища) рідких низькоактивних відходів переробки уранових руд, які забруднюють підземні води, приземні шари атмосфери і ґрунту.
Зазначені та інші чинники призвели до значної деградації земельних ресурсів регіону, високого рівня забруднення атмосферного повітря, підземних і поверхневих вод, нагромадження значної кількості небезпечних, у тому числі токсичних, відходів виробництва та відходів переробки уранових руд. Наслідком тривалої дії цих факторів стало погіршення стану здоров'я населення, зменшення народжуваності, збільшення смертності.
Мета і основні завдання, строки виконання
Мета Програми - забезпечення повноцінного життєвого середовища для населення регіону шляхом раціонального використання ресурсів, технологічного переоснащення і реструктуризації підприємств, удосконалення соціальної, виробничої, транспортної, комунікаційно-інформаційної, інженерної, екологічної інфраструктури.
Основними завданнями Програми є:
розбудова соціальної інфраструктури населених пунктів регіону, створення умов для повноцінного розвитку особистості, поліпшення демографічної ситуації;
удосконалення виробничої інфраструктури із забезпеченням її економічної ефективності і соціальним спрямуванням, створенням належних умов для розвитку підприємств усіх форм власності для продуктивної зайнятості населення, відновлення кадрового та наукового потенціалу, достатньої кількості робочих місць;
планування забудови населених пунктів регіону з урахуванням його екологічних особливостей;
забезпечення населення регіону житлом з дотриманням соціальних стандартів, санітарно-гігієнічних умов і норм радіаційної безпеки;
удосконалення транспортної та інженерної інфраструктури в регіоні;
охорона, відновлення та раціональне використання пам'яток культурної спадщини;
поліпшення санітарно-гігієнічного та екологічного стану населених пунктів регіону, створення безпечних умов для життя і здоров'я людини;
раціональне використання мінерально-сировинних, земельних, водних, рекреаційних та інших природних ресурсів, створення умов для їх відновлення;
забезпечення захисту населення від несприятливих природних явищ, запобігання виникненню техногенних аварій та ліквідація їх наслідків;
проведення наукових досліджень, які сприятимуть вирішенню соціально-економічних, екологічних, медико-біологічних та інших питань забезпечення сталого розвитку регіону;
створення регіональної інформаційної системи, систем екологічного та радіаційного моніторингу;
проведення моніторингу сталого розвитку регіону.
Програма виконуватиметься у три етапи.
На першому етапі (2006-2011 роки) розв'язуватимуться першочергові екологічні, економічні та соціальні проблеми, які перешкоджають сталому розвитку регіону. Передбачається здійснити комплекс заходів щодо поліпшення стану навколишнього природного середовища і раціонального використання природних ресурсів, реконструкції матеріально-технічної бази соціальної сфери та поступового збільшення обсягів будівництва, а також подолати бідність як соціальне явище.
На другому етапі (2012-2016 роки) продовжуватиметься здійснення заходів з підтримки розвитку житлово-комунального господарства, соціальної інфраструктури до досягнення оптимальних нормативів забезпечення населення, розв'язання екологічних проблем, що сприятиме підвищенню інвестиційної привабливості регіону, збільшенню обсягів інвестування у виробничу сферу як із зовнішніх, так і внутрішніх джерел.
На третьому етапі (2017-2030 роки) здійснюватимуться структурні та функціональні перетворення в економіці, екологізація суспільно-економічних відносин, технологічне оновлення виробництва.
Організаційне та фінансове забезпечення
Організацію, моніторинг і контроль за виконанням Програми здійснюють Дніпропетровська та Кіровоградська облдержадміністрації, загальну координацію та методичне забезпечення - Мінекономіки.
Для виконання Програми створюється економічний механізм, який забезпечить ефективне управління соціально-економічним розвитком на державному, регіональному та місцевому рівнях.
На державному рівні формуються елементи економічного механізму для всіх міст регіону як частини господарського комплексу і системи розселення, забезпечується вдосконалення законодавчої бази для проведення експериментів у сфері управління господарськими комплексами.
На регіональному та місцевому рівнях розробляються програми соціально-економічного та екологічного розвитку, коригуються генеральні плани, розробляються і затверджуються місцеві правила забудови, забезпечується взаємодія державних, комунальних та приватних підприємств у вирішенні питань, пов'язаних з розвитком територій, надається підтримка розвитку підприємництва, реалізуються повноваження органів місцевого самоврядування щодо формування власних доходів.
Для забезпечення сталого розвитку регіону необхідно здійснити заходи згідно з додатком 1, які фінансуватимуться за рахунок коштів державного бюджету та інших джерел.
Орієнтовний обсяг коштів, необхідних для здійснення заходів, передбачених цією Програмою, становить 3789 млн. гривень, які розподіляються за територіями, що входять до регіону, і строками згідно з додатком 2.
Заходи Програми узгоджені з програмами розвитку підприємств ядерно-енергетичного комплексу в регіоні, соціально-економічними і екологічними програмами.
Наукове забезпечення виконання Програми здійснюється науковими установами Національної академії наук.
Для виконання Програми необхідно провести наукові дослідження за такими основними напрямами:
розроблення заходів з розвитку підприємництва в регіоні, мікрокредитування малого підприємництва, налагодження ефективних шляхів взаємодії великих підприємств і суб'єктів малого підприємництва;
дослідження стану матеріальних, фінансових, трудових, природних та інших ресурсів регіону;
виконання науково-дослідних, пошуково-розвідувальних і проектних робіт з оптимізації забудови територій міст регіону з урахуванням ландшафтних, історичних, архітектурних, екологічних та інших особливостей;
проведення експертних оцінок стану соціальної інфраструктури, житлово-комунального і транспортного господарства міст регіону;
розроблення проектів нормативних актів з питань збереження, раціонального використання та відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки міст регіону.
Очікувані результати
Виконання Програми дасть змогу:
досягти сталого розвитку економіки та соціальної сфери регіону, збільшити ресурсні можливості території;
максимально використати місцеві природні, трудові, виробничі, науково-технічні, інтелектуальні та інші ресурси;
залучити кошти державного та місцевих бюджетів, фізичних і юридичних осіб для здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку регіону та забезпечити їх ефективне використання, значно скоротити централізовані державні видатки.
Міжнародне співробітництво в рамках
виконання Програми
Міжнародні організації можуть залучатися до:
розроблення спільних програм оцінок впливу сховищ відходів уранового виробництва на навколишнє природне середовище;
проведення моніторингу надходження радіонуклідів у навколишнє природне середовище;
моделювання впливу сховищ відходів уранового виробництва на навколишнє природне середовище та населення в надзвичайних ситуаціях;
дослідження природних матеріалів для створення бар'єрів у місцях зберігання відходів уранового виробництва;
виведення з експлуатації уранових об'єктів, консервації, рекультивації сховищ відходів уранового виробництва, санації забруднених територій, дезактивації будівель і споруд.
Додаток 1
до Програми
Заходи
щодо забезпечення сталого розвитку регіону
видобування та первинної переробки
уранової сировини
(тис. гривень)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Найменування заходу|Відповідальні|Орієнтовний | У тому числі
|за виконання | обсяг |--------------------------------------------------------------------
| |фінансування| I етап |II етап |III етап
| | |-------------------------------------------------| |
| | |2006 рік |2007 рік |2008 рік |2009 - | усього | |
| | | | | |2011 роки| | |
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Житлове облдержадмі- 411542 21172 24948 26409 87890 160419 123037 128086
будівництво ністрації
Дніпропетровська Мінекономіки 145534 10972 11625 12086 24395 59078 40123 46333
область - усього Мінпа-
ливенерго
у тому числі:
державний бюджет 122707 9129 9648 9977 20183 48937 31510 42260
місцеві бюджети 9961 674 759 838 1291 3562 2389 4010
інші джерела 12866 1169 1218 1271 2921 6579 6224 63
Кіровоградська 266008 10200 13323 14323 63495 101341 82914 81753
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 63608 9600 12273 12123 14945 48941 7914 6753
місцеві бюджети 6900 400 550 700 750 2400 2000 2500
інші джерела 195500 200 500 1500 47800 50000 73000 72500
2. Будівництво -"- 540380,5 66337 82687 67755,5 71348 288127,5 115000 137253
(реконструкція)
об'єктів охорони
здоров'я, освіти та
культури
Дніпропетровська 357587,5 48613 58807 48664,5 49610 205694,5 86560 65333
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 331959,5 46819 56830 46407,5 45889 195945,5 79611 56403
місцеві бюджети 22944 1564 1726 1974 3102 8366 5721 8857
інші джерела 2684 230 251 283 619 1383 1228 73
Кіровоградська 182793 17724 23880 19091 21738 82433 28440 71920
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 153061,3 15962,3 22080 16862 18011 72915,3 17558 62588
місцеві бюджети 7231,7 733,7 772 802 1500 3807,7 2424 1000
інші джерела 22500 1028 1028 1427 2227 5710 8458 8332
3. Будівництво облдержадмі- 969673,9 87289 108299 107709 139121,9 442418,9 261343 265912
(реконструкція) ністрації
систем житлово- Мінекономіки
комунального Мінпа-
господарства ливенерго
Держжитло-
комунгосп
Дніпропетровська 724836,9 55933 73809 80471 113968,9 324181,9 220143 180512
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 693093,9 53562 71154 77462 108953,9 311131,9 210789 171173
місцеві бюджети 24013 1676 1931 2225 3190 9022 5878 9113
інші джерела 7730 695 724 784 1825 4028 3476 226
Кіровоградська 244837 31356 34490 27238 25153 118237 41200 85400
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 229937 30756 33490 26238 24203 114687 39300 75950
місцеві бюджети 13500 500 800 800 900 3000 1500 9000
інші джерела 1400 100 200 200 50 550 400 450
4. Екологічне облдержадмі- 329232 44353 58048 32286 55490 190177 59913 79142
оздоровлення ністрації
території та Мінекономіки
моніторингові Мінпа-
обстеження ливенерго
Мінеко-
ресурсів
Дніпропетровська 180343 13174 14083 14031 39530 80818 43753 55772
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 174517 12700 13599 13506 38514 78319 41776 54422
місцеві бюджети 3243 238 249 273 433 1193 800 1250
інші джерела 2583 236 235 252 583 1306 1177 100
Кіровоградська 148889 31179 43965 18255 15960 109359 16160 23370
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 142164 30929 43515 17755 15110 107309 15460 19395
місцеві бюджети 2150 250 300 350 600 1500 200 450
інші джерела 4575 150 150 250 550 500 3525
5. Будівництво облдержадмі- 144139,3 8862 8012 5409 30927 53210 50560 40369,3
підприємств ністрації
зв'язку, торгівлі Мінекономіки
та побутового Мінпа-
обслуговування ливенерго
населення Мінтранс-
зв'язку
Дніпропетровська 70380,3 8842 7393 5189 10727 32151 19960 18269,3
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 59900,3 3753 6848 4664 9728 24993 17999 16908,3
місцеві бюджети 3096 204 256 259 387 1106 740 1250
інші джерела 7384 4885 289 266 612 6052 1221 111
Кіровоградська 73759 20 619 220 20200 21059 30600 22100
область - усього
у тому числі:
державний бюджет
місцеві бюджети
інші джерела 73759 20 619 220 20200 21059 30600 22100
6. Компенсаційні облдержадмі- 1330823,5 46600,1 57792,6 57208 159696 321296,8 318761,5 690765,2
виплати населенню, ністрації
яке проживає в Мінекономіки
регіоні видобутку Мінпа-
та переробки ливенерго
уранової сировини Мінпраці
Дніпропетровська 534347,5 18960,1 20566,6 22350 62591 124467,8 144157,5 265722,2
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 530831,5 18766,1 20362,6 22108 62184 123420,8 142427,5 264983,2
місцеві бюджети 2481 133 146 181 391 851 970 660
інші джерела 1035 61 58 61 16 196 760 79
Кіровоградська 796476 27640 37226 34858 97105 196829 174604 425043
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 796476 27640 37226 34858 97105 196829 174604 425043
місцеві бюджети
інші джерела
7. Забезпечення облдержадмі- 63214,5 2206,5 2266 2323 6323 13118,5 15403 34693
санаторно- ністрації
курортними Мінекономіки
путівками Мінпа-
інвалідів, які ливенерго
проживають у Мінпраці
регіонах видобутку
та переробки
уранової сировини
Дніпропетровська 63151,5 2202,5 2262 2318 6314 13096,5 15386 34669
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 62116,5 2137,5 2192 2242 6185 12756,5 15081 34279
місцеві бюджети 905 60 65 71 114 310 280 315
інші джерела 130 5 5 5 15 30 25 75
Кіровоградська 63 4 4 5 9 22 17 24
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 63 4 4 5 9 22 17 24
місцеві бюджети
інші джерела
8. Оздоровлення та Мінпа- в обсягах, визначених у державних, регіональних та місцевих програмах
відновлення ливенерго
функціонування облдержадмі-
підприємств ядерно- ністрації
енергетичного
комплексу, розвиток
соціально
орієнтованих
галузей
промисловості
регіону
3789005,7 276819,6 342052,6 299099,5 550795,9 1468767,7 944017,5 1376220,5
Дніпропетровська 2076180,7 158696,6 188545,6 185109,5 307135,9 839487,7 570082,5 666610,5
область - усього
у тому числі:
державний бюджет 1975125,7 146866,6 180633,6 176366,5 291636,9 795503,7 539193,5 640428,5 місцеві бюджети 66643 4549 5132 5821 8908 24410 16778 25455 інші джерела 34412 7281 2780 2922 6591 19574 14111 727 Кіровоградська 1712825 118123 153507 113990 243660 629280 373935 709610 область - усього у тому числі: державний бюджет 1385309,3 114891,3 148588 107841 169383 540703,3 254853 589753 місцеві бюджети 29781,7 1883,7 2422 2652 3750 10707,7 6124 12950 інші джерела 297734 1348 2497 3497 70527 77869 112958 106907
Додаток 2
до Програми
Орієнтовні витрати
на забезпечення сталого розвитку регіону
видобування та первинної переробки
уранової сировини
(тис. гривень) -------------------------------------------------------------------------------------------- Область, місто, | Орієнтовні | У тому числі за роками район | витрати |----------------------------------------------------------- | | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 - | 2012 - | 2017 - | | | | | 2011 | 2016 | 2030 -------------------------------------------------------------------------------------------- Дніпропетровська 2076180,7 158696,6 188545,6 185109,5 307135,9 570082,5 666610,5 область - усього у тому числі: державний бюджет 1975125,7 146866,6 180633,6 176366,5 291636,9 539193,5 640428,5 місцеві бюджети 66643 4549 5132 5821 8908 16778 25455 інші джерела 34412 7281 2780 2922 6591 14111 727 м. Жовті Води - 981616,7 71006,6 94170,6 83679,5 109359,9 182387,5 441012,5 усього у тому числі: державний бюджет 976341,7 66241,6 94020,6 83479,5 109199,9 182387,5 441012,5 місцеві бюджети 630 120 150 200 160 інші джерела 4645 4645 м. Дніпро- 428043 27937 31682 35943 53769 103625 175087 дзержинськ - усього у тому числі: державний бюджет 366896 23944 27157 30807 46088 88823 150077 місцеві бюджети 61147 3993 4525 5136 7681 14802 25010 інші джерела Дніпропетровський 45529 4374 4375 4280 3500 4000 25000 район - усього у тому числі: державний бюджет 45411 4338 4339 4245 3489 4000 25000 місцеві бюджети 118 36 36 35 11 інші джерела Криворізький 299891 26609 28116 29538 67890 135415 12323 район - усього у тому числі: державний бюджет 284290 25228 26659 28008 64444 128445 11506 місцеві бюджети 600 50 50 50 50 200 200 інші джерела 15001 1331 1407 1480 3396 6770 617 П'ятихатський 184849 16378 17299 18281 41866 83444 7581 район - усього у тому числі: державний бюджет 171665 15214 16065 16989 38877 77034 7486 місцеві бюджети 1734 149 161 160 394 775 95 інші джерела 11450 1015 1073 1132 2595 5635 Софіївський район - 136252 12392 12903 13388 30751 61211 5607 усього
у тому числі: державний бюджет 130522 11901 12393 12838 29539 58504 5347 місцеві бюджети 2414 201 210 240 612 1001 150 інші джерела 3316 290 300 310 600 1706 110 Кіровоградська 1712825 118123 153507 313990 243660 373935 709610 область - усього у тому числі: державний бюджет 1385309,3 114891,3 148588 107841 169383 254853 589753 місцеві бюджети 29781,7 1883,7 2422 2652 3750 6124 12950 інші джерела 297734 1348 2497 3497 70527 112958 106907 м. Кіровоград - 1191229 96069 107955 80095 153230 218550 535330 усього у тому числі: державний бюджет 1164505 94619 106155 77945 150030 212726 523030 місцеві бюджети 23300 1300 1500 1750 2550 4800 11400 інші джерела 3424 150 300 400 650 1024 900 Мала Виска разом 413800 9300 8300 7350 77750 148000 163100 з Маловисківським районом - усього у тому числі: державний бюджет 116625 8072 6422 3873 7023 35042 56193 місцеві бюджети 3424 50 200 400 850 1024 900 інші джерела 293751 1178 1678 3077 69877 111934 106007 Кіровоградський 55442 200 24572 14436 6370 3728 6136 район у тому числі: державний бюджет 53919 175 23776 14259 6195 3578 5936 місцеві бюджети 1024 25 297 177 175 150 200 інші джерела 499 499 Петрівський район - 52354 12554 12680 12109 6310 3657 5044 усього з них:
державного бюджету 50260,3 12025,3 12235 11764 6135 3507 4594 місцевих бюджетів 2033,7 508,7 425 325 175 150 450 інші джерела 60 20 20 20 Разом 3789005,7 276819,6 342052 29999,5 550795,9 944017,5 1376220,5 у тому числі: державний бюджет 3360435 261757,9 329221,6 284207,5 461019,9 794046,5 1230181,5 місцеві бюджети 96424,7 6432,7 7554 8473 12658 22902 38405 інші джерела 332146 8629 5277 6419 77118 127069 107634