Документ втратив чиннiсть!

МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

НАКАЗ
04.08.2003 N 591

(Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Міністерства інфраструктури України
N 181 від 20.05.20
16)

Про внесення змін та доповнень
до Довідника кваліфікаційних характеристик
Професій працівників випуску 66
"Залізничний транспорт і метрополітен"

З метою приведення професій працівників залізничного транспорту у відповідність до характеру умов виконуваних робіт наказую:

1. Унести, погоджені з Міністерством праці та соціальної політики України, до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників випуску 66 "Залізничний транспорт і метрополітен" наступні зміни та доповнення:

1.1. Частину 1 "Керівники, професіонали, фахівці та технічні службовці" доповнити професійною назвою роботи Інструктор поїзних бригад, кваліфікаційна характеристика якої додається.

1.2. Частина 2 "Робітники":

1.2.1. Доповнити новими професійними назвами робіт Оператор вакуумної машини 3 розряду, Машиніст незнімної дрезини 5-6 розрядів, кваліфікаційні характеристики яких додаються.

1.2.2. Доповнити професійну назву Машиніст колійних машин 7-8 розрядом, кваліфікаційна характеристика додається.

1.2.3. Виключити завдання, обов'язки, кваліфікаційні вимоги 5-6 розрядів професійної назви "Водій дрезини".

1.2.4. Викласти кваліфікаційну характеристику професійної назви Провідник пасажирського вагона.

2. Державній адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниці) довести зазначені зміни до відома причетних.

3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Т.в.о. Міністра Е.Ф.Абдуллаєв

Додаток

Кваліфікаційна характеристика
професії

Оператор вакуумної машини
3-й розряд

Завдання та обов'язки. Виконує роботи з підготовки вакуумної машини для механізованого заповнення, транспортування і вивантаження рідких відходів, які не містять в собі пальні суміші та вибухонебезпечні речовини, до місця зливання або знешкодження. Контролює показання контрольно-вимірювальних приладів, оперативно реагує на сигнали системи контролю і захисту роботи вакуумної машини. Готує дезинфікуючий розчин, проводить дезинфекцію баків-накопичувачів в пасажирських вагонах та цистерн у вакуумній машині. Проводить миття баків великого і малого із пневмокрана під тиском води. Промиває всмоктувальний рукав. Виконує технічне обслуговування вакуумної машини.

Повинен знати: будову, конструктивні особливості, принцип роботи вакуумної машини, правила обслуговування, догляд за машиною та способи усунення несправностей устаткування; особливості обслуговування вакуумної машини для механізованого заповнювання, транспортування, розвантажування рідких відходів; будову та експлуатаційні показання контрольно-вимірювальних приладів; інструкції з охорони праці та безпеки руху; правила промсанітарії; правила особистої гігієни під час обслуговування вакуумної машини.

Кваліфікаційні вимоги: Професійно-технічна освіта або повна чи базова загальна середня освіта, професійна підготовка безпосередньо на виробництві. Без вимог до стажу роботи.

Провідник пасажирського вагона

Завдання та обов'язки. Забезпечує високу культуру обслуговування пасажирів на шляху прямування поїзда та їх безпеку в аварійній обстановці. Утримує внутрішнє обладнання вагона та знімного інвентарю у справному стані. Забезпечує безпечну посадку та висадку пасажирів. Розміщує пасажирів у вагоні згідно з їх проїзними документами. Забезпечує безвідмовну роботу приладів опалення, освітлювання, вентиляції, установок кондиціювання повітря та холодильних установок. Забезпечує опалення вагонів у зимовий час і підтримує в них нормальну температуру. Регулює роботу примусової вентиляції пристроїв кондиціювання повітря, приладів освітлювання і опалення. Стежить за роботою електрообладнання, кип'ятильника, нагріванням букс за допомогою приладу СКНБ (система контролю нагрівання букс), перевіряє роботу ручного гальма. Продає (оформляє) проїзні документи. Забезпечує пасажирів постільною білизною і чаєм. У фірмових та міжнародних поїздах додатково пропонує пасажирам чай, каву та кондитерські вироби - цілодобово. На прохання пасажирів з дітьми, інвалідів та людей похилого віку у фірмових поїздах та поїздах міжнародного сполучення доставляє на місце пасажиру з вагонаресторана або буфета різну замовлену продукцію. Одержує і здає постільну білизну, продукти чайної торгівлі, забезпечує вагони паливом та водою у разі відсутності екіпірувальної бригади. Обов'язково заправляє та прибирає постільну білизну у фірмових і поїздах міжнародного сполучення, а у пасажирських та швидких поїздах дальнього прямування - на прохання пасажирів спальних вагонів. Складає акти на зіпсовані або знищені матеріальні цінності і в установленому порядку проводить стягнення їх вартості з винних осіб. Сповіщає пасажирів про назву зупинних пунктів та тривалість стоянок поїзда на них. Надає у разі потреби першу (долікарську) медичну допомогу пасажирам. На спеціальних бланках складає звіти. Своєчасно повідомляє начальника (механіка-бригадира) поїзда про наявність вільних місць та місць, що будуть звільнені у вагонах. Виконує вологе та сухе прибирання вагона (при цьому прибирає туалети із застосуванням дезрозчину). Навішує на вагон порядкові номери і маршрутні дошки. Заправляє твердим паливом, чистить топки і зольники від золи та шлаку. Забезпечує подавання охолодженої кип'яченої води за допомогою насосу або спеціальних пристроїв. Приймає та здає за інвентарним описом і накладними внутрішнє обладнання та знімний інвентар вагонів (згідно з робочою Інструкцією провідника пасажирського вагона). У поїздах міжнародного сполучення провідник додатково здійснює: оформлення дорожньої відомості, митних декларацій і пред'являє їх митним органам для відмітки, отримує та здає валюту, продає пасажирам плацкарт та оформлює доплатні квитанції згідно з діючими тарифами міжнародного сполучення, оформлює встановлені відмітки на проїзних документах міжнародного сполучення за вимогами пасажирів, контролює виконання міжнародного сполучення за вимогами пасажирів, контролює виконання встановлених для пасажирів правил під час прямування поїзда у прикордонному районі і по перегону між прикордонними станціями. У разі обслуговування останнього вагона провідник забезпечує контроль за станом хвостових сигнальних ліхтарів. Огороджує хвіст поїзда під час зупинки у випадках: під час підходу у разі виклику пожежного поїзда, допоміжного локомотива, відбудовного поїзда. При цьому провідник хвостового вагона зобов'язаний забезпечити захист состава. Бере участь у скороченому випробуванні автогальм.

Повинен знати: будову, обладнання пасажирських вагонів усіх типів, візків пасажирських вагонів усіх типів, гальмового обладнання, будову та принцип роботи автозчепу, підвагонного обладнання; будову СКНБ, СПС (системи пожежної сигналізації), установок кондиціювання повітря та високовольтного опалення, порядок обслуговування та регулювання приладів опалення, примусової вентиляції, електрообладнання, холодильних установок, протипожежного обладнання; правила користування обладнанням у вагоні, яке призначене для обслуговування пасажирів і рятування їх у аварійній ситуації; інструкцію із забезпечення пожежної безпеки у вагонах пасажирських поїздів; інструкцію з безпечного ведення робіт; рекомендації з надання першої (долікарської допомоги); географічне розташування найважливіших станцій залізничної мережі; порядок користування службовими розкладами пасажирських поїздів; робочу інструкцію провідника пасажирського вагона; форми проїзних документів, у тому числі безкоштовних квитків, та правила проїзду по них; тарифи на пасажирські перевезення; форми обліку та звітності, що застосовуються, порядок їх ведення та складання.

Під час обслуговування вагонів міжнародного сполучення додатково повинен знати іноземну мову в обсязі, передбаченому програмою спеціальної підготовки, який забезпечує спілкування з пасажирами з службових питань; транспортну географію країн згідно з маршрутом прямування поїздів; правила ведення дорожньої документації, перевезень пасажирів та багажу; тарифи міжнародного сполучення; поїзні і маневрові сигнали, що застосовуються на залізницях по маршруту прямування поїзда.

3-й розряд

У разі обслуговування вагонів у поїздах приміського сполучення та у парках відстою вагонів.

Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова загальна середня освіта. Професійно-технічна освіта. Без вимог до стажу роботи.

4-й розряд

У разі обслуговування вагонів, що прямують у поїздах місцевого і далекого сполучення, вагонів спеціального призначення.

Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова загальна середня освіта. Професійно-технічна освіта. Підвищення кваліфікації. Стаж роботи за професією провідника пасажирських вагонів 3 розряду не менше 1 року.

5-й розряд

У разі обслуговування вагонів, що прямують у фірмових та поїздах міжнародного сполучення.

Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова загальна середня освіта. Професійно-технічна освіта. Підвищення кваліфікації. Стаж роботи за професією провідника пасажирських вагонів 4 розряду не менше 1 року.

Машиніст незнімної дрезини

Завдання та обов'язки. Керує дрезиною, яка призначена для перевезень робітників і транспортування матеріалів, обладнання, пристроїв до місця виконання робіт. Виконує маневрові роботи у межах станції. Керує крановими установками та іншими спеціальними механізмами та пристроями дрезини під час виконання ремонтних, монтажних та вантажно-розвантажувальних робіт. Контролює правильність навантаження, розміщення та кріплення вантажу на причепній платформі. Обслуговує та утримує дрезину у справному стані. Усуває несправності дрезини. Бере участь у планово-запобіжному ремонті.

Повинен знати: будову та правила експлуатації дрезини, її механізмів і обладнання; причини несправностей в роботі дрезини та її механізмів і обладнання, способи їх запобігання та усунення; призначення та будову контрольно-вимірювальних приладів; характеристики і властивості паливно-мастильних матеріалів і вимоги до них; правила перевезення людей і вантажів на дрезині; правила виконання вантажно-розвантажувальних робіт, які виконуються за допомогою кранового обладнання; правила, види і терміни технічного огляду, ремонту та оглядання вузлів, колісних пар дрезини та кранового обладнання; основи знання електроніки, механіки і гідравліки.

5-й розряд

- у разі керування та обслуговування незнімної дрезини з карбюраторним двигуном, що обладнана вишкою, краном або іншими спеціальними механізмами для виконання ремонтних, монтажних та вантажно-розвантажувальних робіт.

Кваліфікаційні вимоги. Професійно-технічна освіта. Підвищення кваліфікації. Стаж роботи за технологічно суміжною або спорідненою професією робітника 4-го розряду не менше 1 року.

6-й розряд

- у разі керування та обслуговування незнімної дрезини з дизельною силовою установкою, що обладнана вишкою, краном або іншими спеціальними механізмами для виконання ремонтних, монтажних і вантажно-розвантажувальних робіт.

Кваліфікаційні вимоги. Професійно-технічна освіта. Підвищення кваліфікації. Стаж роботи машиністом незнімної дрезини 5-го розряду не менше 1 року.

Примітка. Помічник машиніста незнімної дрезини тарифікується на один розряд нижче машиніста незнімної дрезини, під керівництвом якого він працює.

Інструктор поїзних бригад

Завдання та обов'язки. Здійснює інструктаж поїзних бригад з питань обслуговування вагонів та утримання їх у справному стані, забезпечення безпеки руху, дотримання графіків руху поїздів. Контролює технологічний процес роботи поїзних бригад. Виконує контрольні поїздки з поїзними бригадами. Контролює: дотримання встановленого режиму роботи і відпочинку, норм з охорони праці; якісне обслуговування пасажирів; дотримання вимог трудової та виробничої дисципліни; правила з безпеки руху, пожежної безпеки, виробничої санітарії. Контролює усунення недоліків згідно з заявками поїзних бригад на проведення ремонтів у вагонах. Контролює та дає рекомендації щодо необхідної інформації для пасажирів у вагонах, дотримання умов розміщення реклами в поїздах, встановленого репертуару аудіо- та відеопрограм в поїздах. Контролює забезпечення вагонів знімним інвентарем, постільною білизною, відповідно до затверджених норм, та їх якість. Проводить з поїзними бригадами технічне, теоретичне, практичне навчання безпосередньо у вагоні на діючих схемах та моделях. Забезпечує впровадження передових методів обслуговування пасажирів, підвищення технічного та економічного рівнів знань працівників поїзних бригад. Бере участь у постійно діючих комісіях з приймання пасажирських поїздів перед відправленням у рейс. Бере участь у розслідуванні недоліків, які допущено поїзними бригадами у роботі, та розробленні заходів щодо їх запобігання та усунення. Перевіряє оформлення технічної та службової документації, яку веде поїзна бригада.

Повинен знати: Правила технічної експлуатації залізниць України; Інструкцію з сигналізації на залізницях України; Інструкцію з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України відповідно до кола обов'язків; Правила перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України; чинні інструкції, накази, розпорядження щодо роботи поїзних бригад; конструкцію і правила експлуатації пасажирських вагонів; схеми формування пасажирських поїздів; порядок екіпірування, приймання і здавання составів, нормативи часу на ці операції; організацію роботи поїзних бригад; Закон України "Про залізничний транспорт" ( 273/96-ВР ); Положення про дисципліну працівників залізничного транспорту; основи трудового законодавства; правила і норми з охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки; положення про робочий час і час відпочинку працівників залізничного транспорту; правила внутрішнього трудового розпорядку.

Кваліфікаційні вимоги. Базова або неповна вища освіта відповідного напряму підготовки (бакалавр, молодший спеціаліст). Підвищення кваліфікації. Стаж роботи за професією, пов'язана з рухом поїздів: для бакалавра - не менше 2 років, молодшого спеціаліста - не менше 3 років.

Частина 2 "Робітники" випуск 66
"Залізничний транспорт і метрополітен"

20. Машиніст колійних машин

7-й розряд

- у разі керування рейкошліфувальним поїздом, який оснащено електронною та комп'ютерною системами.

Кваліфікаційні вимоги. Неповна вища або професійно-технічна освіта (молодший спеціаліст, кваліфікований робітник). Підвищення кваліфікації. Стаж роботи за професією машиніста колійних машин 6 розряду не менше 1 року.

8-й розряд

- у разі керування рейкошліфувальним поїздом, який оснащено електронною та комп'ютерною системами з виконанням особливо складних робіт.

Кваліфікаційні вимоги. Неповна вища або професійно-технічна освіта (молодший спеціаліст, кваліфікований робітник). Підвищення кваліфікації. Стаж роботи за професією машиніста колійних машин 7 розряду не менше 1 року.