Металобрухт і вторинна сировина

Останнім часом усе більш поширеними стають такі види діяльності, як збір, заготівля і переробка вторинної сировини, металобрухту. Такого роду операції:

- екологічно корисні, оскільки в результаті зменшується шкідливий вплив "безпритульних" відходів на навколишнє середовище і здоров'я людей;

- економічно вигідні, оскільки допомагають вирішити проблему забезпечення металургійних підприємств металобрухтом (найважливішою стратегічною та енергозберігаючою сировиною).

У цій публікації у формі запитань і відповідей ми розкажемо, що треба для організації та ведення такої діяльності і якими документами вона регламентується.

ПИТАННЯ: 1. Що є вторинною сировиною та металобрухтом і яка діяльність підпадає під визначення операцій з ними?

Хто має право здійснювати операції з металобрухтом і вторсировиною?

Як отримати ліцензію на здійснення операцій з металобрухтом і вторсировиною?

4. У чому полягають особливості документального оформлення операцій з металобрухтом і вторсировиною?

Вторинна сировина

1. За своєю суттю вторинна сировина є відходами.

Відходи - це "будь-які речовини, матеріали і предмети, які створюються в процесі людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем створення або виявлення і яких їх власник повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення" (ст. 1 Закону про відходи*).

Зазначимо, що вторсировиною вважаються тільки ті відходи, які, як указано в ст. 1 Закону про відходи, можуть бути утилізовані та перероблені, і для цього в Україні існують відповідні технологічні і виробничі умови.

Відходи, які можуть бути використані як вторинна сировина, перелічені в Державному класифікаторі продукції та послуг ДК 016-97, серед них названі:

- відходи шкіри (код 19.10.50),

- відходи деревини (код 20.10.40),

- металобрухт (розділ 27) та ін.

Також окремі види відходів як вторинна сировина, збір і заготівля яких підлягають ліцензуванню, указані в Переліку № 183. До таких відходів належать:

- макулатура;

- склобій**;

- відходи полімерні;

- відходи ґумові, у тому числі зношені шини;

- матеріали текстильні вторинні;

- використана металева тара (ящики, фляги, каністри, банки, зокрема алюмінієві банки з-під напоїв, балончики).

Операціями зі збирання і заготівлі відходів як вторинної сировини згідно зі ст. 1 Закону про відходи вважається "діяльність, пов'язана зі збиранням, купівлею, прийманням, зберіганням, обробкою (переробкою), перевезенням, реалізацією та поставкою таких відходів переробним підприємствам на утилізацію, а також надання послуг у цій сфері".

Регулюється така діяльність:

- Законом про відходи;

- Ліцензійними умовами № 52/105;

- Переліком № 183;

- Порядком № 224 та ін.

Металобрухт

Незважаючи на те що металобрухт також є вторинною сировиною, норми Закону про відходи на операції з металобрухтом не поширюються. Такі операції регулюються:

- Законом про металобрухт,

- Ліцензійними умовами № 14/65;

- Переліком № 1696 та ін.

Металобрухтом уважаються "непридатні для прямого використання вироби або частини виробів, які за рішенням власника втратили експлуатаційну цінність унаслідок фізичного чи морального зносу і містять у собі чорні або кольорові метали чи їх сплави, а також вироби з металу, що мають невиправний брак, залишки чорних і кольорових металів та їх сплавів" (ст. 1 Закону про металобрухт).

Під операції з металобрухтом згідно з указаною статтею підпадають:

- заготівля (збір, купівля, зберігання і реалізація металобрухту юридичними та фізичними особами - СПД);

- переробка (доведення металобрухту шляхом сортування або пресування, пакетування, подрібнення, різання до стану, що відповідає встановленим стандартам, нормам і правилам; видобування металевої складової зі шлаків металургійної переробки чорних і кольорових металів, їх сплавів);

- металургійна переробка (переплавлення металобрухту в металургійних агрегатах з використанням додаткових матеріалів і особливих технологічних режимів з метою зміни структури металу, доведення його хімічного стану до параметрів, що відповідають стандартам; отримання легованої сталі, відповідних марок кольорових металів та їх сплавів з певними технологічними й експлуатаційними властивостями).

Металобрухт

2. Законом про металобрухт (ст. 4) передбачено, що такі операції здійснюються тільки спеціалізованими підприємствами або спеціалізованими металургійними переробними підприємствами, а також їх приймальними пунктами.

У той же час збирати металобрухт і реалізовувати його таким спеціалізованим підприємствам можуть і інші юридичні особи, а також громадяни (при дотриманні певних умов).

Нижче в таблиці перелічені дії та операції з металобрухтом, які дозволено здійснювати тим чи іншим фізичним і юридичним особам (ст. 4 Закону про металобрухт).

Суб'єкти
 
Дозволені операції
 
Чи потрібна ліцензія?
 
Фізичні особи
 
Збір і реалізація побутового брухту* чорних і кольорових металів
 
Ні
 
* Побутовим металобрухтом уважаються непридатні для прямого використання вироби побутового призначення або частини цих виробів, що містять у собі чорні або кольорові метали або їх сплави і втратили експлуатаційну цінність (ст. 1 Закону про металобрухт). Наприклад, сковороди, тертушки, радіатори тощо (Перелік № 1696). Фізичним особам - не СПД займатися операціями з промисловим металобрухтом заборонено.
 
Юридичні особи і фізичні особи – СПД
 
Збір і реалізація промислового брухту чорних і кольорових металів, що утворився в результаті діяльності таких осіб**
 
Ні
 
** Наприклад, ліквідовані основні засоби, непридатні для прямого використання, вироби з металу, що мають невиправний брак, тощо.
 
Спеціалізовані підприємства
 
Заготівля і переробка металобрухту кольорових та/або чорних металів
 
Так


 
Спеціалізовані металургійні переробні підприємства
 
Заготівля, переробка і металургійна переробка металобрухту кольорових та/або чорних металів
 

Вторинна сировина

Як правило, діяльність зі збирання і заготівлі вторинної сировини здійснюють спеціалізовані заготівельні підприємства. При цьому збиранням і заготівлею окремих видів відходів як вторсировини (згідно з Переліком № 183) такі підприємства можуть займатися тільки при отриманні відповідної ліцензії.

Збирати вторсировину і реалізовувати її заготівельним підприємствам можуть і громадяни (без отримання ліцензії, зрозуміло). Для приймання і закупівлі вторсировини у населення спеціалізовані підприємства відкривають приймальні пункти (стаціонарні чи пересувні).

Металобрухт

3. Господарська діяльність із заготівлі, переробки, металургійної переробки металобрухту кольорових і чорних металів підлягає ліцензуванню (п. 36 ст. 9 Закону про ліцензування, ст. 4 Закону про металобрухт). Випадки, коли ліцензію придбавати не треба, указані вище в таблиці.

Для отримання ліцензії спеціалізовані та спеціалізовані металургійні переробні підприємства подають до органу ліцензування - Мінпромполітики:

1) заяву про видачу ліцензії встановленого зразка,

2) копію свідоцтва про державну реєстрацію СПД або копію довідки про внесення до ЄДРПОУ, завірені нотаріально;

3) документи, указані в п. 31 Переліку № 756:

- акт обстеження;

- завірені копії засновницьких документів, дозволи територіального управління Держнаглядохоронпраці, документів, що підтверджують право власності (оренди) на виробничі площі;

- довідка про відповідність вимогам, які висуваються до спеціалізованих підприємств, установленої форми (для здійснення металургійної переробки металобрухту).

Серед обов'язкових документів хотілося б виділити акт обстеження вказаних підприємств на їх відповідність вимогам Закону про металобрухт. Такий акт складається місцевими держадміністраціями протягом 15 календарних днів з дня подання підприємством заяви (ст. 4 Закону про металобрухт).

Обстеженню підлягають також усі приймальні пункти, що створюються спеціалізованими або спеціалізованими металургійними переробними підприємствами (вони можуть відкриватися без обмежень у будь-яких регіонах України).

Попутно зазначимо, що адреси приймальних пунктів обов'язково повинні бути вказані в ліцензії. На її підставі для кожного приймального пункту орган ліцензування видає завірену копію ліцензії. Тільки така копія ліцензії є документом, що підтверджує право приймального пункту на здійснення ліцензовуваного виду діяльності.

Так яким же вимогам повинне відповідати підприємство, щоб отримати ліцензію? Про це можна дізнатися з нижченаведеної таблиці, складеної згідно з нормами ст. 5 Закону про металобрухт і Ліцензійними умовами № 14/65.


п/п


 
Металобрухт кольорових металів
 
Металобрухт чорних металів
 
Заготівля
 
Переробка
 
Заготівля
 
Переробка
 
1.


 
Упорядкована земельна ділянка з бетонним чи твердим покриттям
 
Площею не менше 500 кв. м
 
площею не менше 1 000 кв. м
 
2.
 
При вході на територію підприємства (приймального пункту) повинна бути вивіска з назвою підприємства, зазначенням виду діяльності, на який видана ліцензія, її серії, номера і терміну дії. Назва підприємства вказується літерами розміром не менше 6 см, а решта інформації – не менше 3 см
 
3.
 
Наявність приладу радіаційного контролю
 
4.
 
Приміщення для зберігання металобрухту
 
5.
 
-
 
Виробниче приміщення
 
-
 
Виробниче приміщення
 
6.
 
-
 
Переробне обладнання
 
-
 
Переробне обладнання
 
7.


 
Вантажопідйомне обладнання вантажопідйомністю не менше
 
1 000 кг (на приймальних пунктах - без обмеження вантажопідйомності)
 
5 т (на приймальних пунктах - без обмеження вантажопідйомності)
 
8.


 
Ваги з діапазоном зважування не менше 500 кг
 
(на приймальних пунктах - не менше 200 кг)
 
-
 
9.
 
Пристосування або засіб для перевірки металобрухту на приналежність до відповідних класів, груп і сортів
 

 
-
 
10.
 
Тара та/або відсіки для окремого зберігання металобрухту різних класів, груп і сортів
 
-
 

Ліцензійними умовами № 14/65 установлені додаткові вимоги (п. 3.10 - 3.13) до спеціалізованих металургійних переробних підприємств, а саме:

1) підприємства повинні мати в наявності:

- копії проекту спеціалізованого металургійного переробного підприємства та акта прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта;

- технологічну карту (інструкції), що забезпечує виробництво продукції, яка відповідає вимогам стандартів і технічних умов;

- спеціальне виробниче і технологічне обладнання;

- власну лабораторію для визначення відповідного хімічного складу продукції, дотримання технологічного процесу плавлення;

2) контроль за охороною праці та якістю продукції повинен здійснюватися на підприємстві спеціальною службою, відділом або відповідальними особами.

Вторинна сировина

Як ми вже відзначали, діяльність, пов'язана зі збиранням і заготівлею окремих видів відходів як вторсировини (згідно з Переліком № 183), підлягає ліцензуванню (п. 38 ст. 9 Закону про ліцензування, ст. 35 Закону про відходи).

Придбавати ліцензію немає необхідності (п. 1.5 Ліцензійних умов № 52/105):

- фізичним особам, які збирають і реалізовують окремі види відходів як вторсировини спеціалізованим підприємствам;

- юридичним особам, які здійснюють накопичення і реалізацію окремих видів відходів як вторсировини, що утворюються в результаті їх власної діяльності.

Заява про видачу ліцензії подається до Мінприроди***, і відповідно до п. 7 Переліку № 756 до неї треба додати:

- копії документів, що підтверджують право власності або оренду виробничих площ (приміщень);

- відомості (завірені підписом заявника) про наявність матеріально-технічної бази, необхідної для здійснення відповідного виду господарської діяльності.

Як указано в ст. 35 Закону про відходи, підставою для видачі ліцензії на вказаний вид діяльності є наявність у спеціалізованих підприємств виробничих і складських приміщень, пресового, вантажопідйомного та аналітичного обладнання, кваліфікованого персоналу. Але детальніше вимоги до таких підприємств виписані в Ліцензійних умовах № 52/105 (п. 4.3). Перелічимо їх у таблиці.

№ п/п


 
Вид вторинної сировини
 
Макулатура
 
Текстильна вторсировина
 
Полімерні відходи
 
Склобій

 
Гумові відходи
 
1.
 
Окрема територія
 
2.


 
Складські приміщення для окремого зберігання вторсировини за видами
 
-
 
або площі з твердим покриттям
 
3.




 
Обладнання
 



-
 
- лабораторне, для визначення вологості
 
- для переробки (пресове, дробильне)
 
- пресове
 

-
 
з виходом тюка масою 200 - 600 кг
 
-
 
4.


 
Вантажопідйомне обладнання
 
Вантажопідйо-
мністю не менше 200 кг
 
-
 
5.


 
Ваги, що пройшли перевірку метрологічної служби
 
з діапазоном зважування від 200 кг
 
-
 
6.
 
Автоваги з діапазоном зважування від 10 т

 

Зверніть увагу ще на одну умову: до збирання і заготівлі окремих видів відходів на вказаних підприємствах можуть бути допущені тільки особи, які пройшли професійну підготовку (п. 3 Ліцензійних умов № 52/105).

Металобрухт

4. Порядок оформлення приймання металобрухту залежить від того, хто виступає здавальником (ст. 6 Закону про металобрухт, п. 2.6 Ліцензійних умов № 14/65).

Якщо побутовий металобрухт приймається від фізичних осіб;

1. Необхідно, щоб здавальник пред'явив паспорт (інший документ, що посвідчує особу).

Обов'язково оформляється акт приймання.

Зразок такого акта наведений у додатку до Порядку № 1698 (нижче див. зразок заповнення такого акта).

3. Гроші за металобрухт громадяни можуть отримати через каси в банках готівкою або поштовим переказом, причому послуги пошти оплачує підприємство, що прийняло металобрухт.

Зразок (зі зразком ви можете ознайомитись у розділі “Довідники” підрозділі “Додатки до документів” папка “Консультаціїя”.

Приймання промислового брухту від юридичних осіб також оформляється актом із зазначенням найменування юридичної особи, її місцезнаходження: кількості і джерел походження металобрухту, рівня дози випромінювання; а також з відміткою про вибухонебезпеку, дезактивацію та знешкодження металобрухту.

На жаль, у Ліцензійних умовах № 14/65 нічого не сказано про те, як повинне оформлятися приймання промислового металобрухту від фізичних осіб - СПД. Дозволимо собі припустити, що обов'язковою умовою цієї операції буде оформлення акта приймання (ст. 4 Закону про металобрухт), наявність документів, що посвідчують особу, і документів, які містять дані про походження металобрухту. А дохід від здачі металобрухту може виплачуватися або готівкою через каси банку, або поштовим переказом, або ж безготівковим перерахуванням на поточний рахунок такого суб'єкта в банку.

Зверніть увагу: СПД, що реалізовують металобрухт, повинні засвідчувати відповідним документом відповідність металобрухту встановленим стандартам, нормам і правилам (ст. 6 Закону про металобрухт).

Вторинна сировина

Будь-яких вимог щодо документального оформлення операцій із вторинною сировиною законодавством не встановлено.

Замість висновку

Яким договором будуть оформлятися відносини між учасниками операцій із вторинною сировиною і металобрухтом, залежить від виду таких операцій. Наприклад, юридичні особи, що реалізовують металобрухт (вторсировину) спеціалізованим підприємствам, як правило укладають з ними договори купівлі-продажу, а спеціалізовані заготівники і переробні підприємства часто оформляють між собою договори про надання послуг із заготівлі металобрухту (вторсировини).

___________________

* Повні реквізити згаданих у тексті нормативних документів наведено в переліку на с. 38.

** Зверніть увагу: вторинною сировиною є склобій, а не склотара. До склобою належать скляні пляшки, що мають щербини, сколи, тріщини, з не повністю знятими кришками, марковані незмивною фарбою, з матовими кільцями на шийці чи корпусі, з тавром на корпусі у вигляді кола з буквою "Б", з написом "техтара", з наявністю сторонніх запахів і предметів, а також з-під шампанського, олії, іноземного виробництва тощо (п. 25 Правил № 363).

*** Орган ліцензування відповідно до п. 3 Переліку № 1698.

Перелік документів

1. Закон про бухоблік - Закон України від 16.07.99 р. № 996-XIV "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні", зі змінами.

2. Закон про металобрухт - Закон України від 05.05.99 р. № 619-XIV "Про металобрухт".

3. Закон про відходи - Закон України від 05.03.98 р. № 187/98-ВР "Про відходи", зі змінами.

4. Закон про ліцензування - Закон України від 01.06.2000 р. № 1775-III "Про ліцензування певних видів господарської діяльності", зі змінами.

5. Закон № 889 - Закон України від 22.05.03 р. № 889-IV "Про податок з доходів фізичних осіб".

6. Закон № 1957 - Закон України від01.07.04р. № 1957-IV "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".

7. Постанова № 324 - постанова КМУ від 17.03.04 р. № 324 "Про деякі питання щодо використання окремих видів відходів як вторинної сировини".

8. Постанова № 1336 - постанова КМУ від 23.08.2000 р. № 1336 "Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".

9. Наказ № 193 - наказ Мінстату України від 21.06.96 р. № 196 "Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини і матеріалів".

10. Положення № 1 - Положення про форму і зміст розрахункових документів, затверджене наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614.

11. Положення № 72 - Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 19.02.01 р. № 72.

12. Інструкція № 69 - Інструкція з інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, документів і розрахунків, затверджена наказом Мінфіну України від 11.08.94 р. № 69, зі змінами.

13. Інструкція № 291 - Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств та організацій, затверджена наказом Мінфіну України від 30.11.99 р. № 291.

14. Порядок № 74 - Порядок визначення та обліку сум ПДВ, які нараховуються заготівельними підприємствами за операції з продажу окремих видів відходів як вторсировини і залишаються в розпорядженні цих підприємств, а також їх використання заготівельними підприємствами відповідно до законодавства і здійснення контролю за їх цільовим використанням, затверджений наказом Мінекоресурсів, Мінфіну від 08.05.03 р. № 74-М/346/213.

15. Порядок № 166 - Порядок заповнення і подання податкової декларації з податку на додану вартість, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 166.

16. Порядок № 224 - Порядок збирання, сортування, транспортування, переробки та утилізації використаної тари (упаковки), затверджений наказом Мінекономіки від 02.10.01 р. № 224.

17. Порядок № 451 - Порядок заповнення і подання податковими агентами податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку, затверджений наказом ДПАУ від 29.09.03 р. № 451.

18. Порядок № 1698 - Порядок оподаткування доходів фізичних осіб від здавання побутового брухту чорних і кольорових металів, затверджений постановою КМУ від 29.10.03 р. № 1698 (методичний посібник, 2004, N 1).

19. Правила № 363 - Правила скупки у населення скляної тари з-під харчових продуктів, затверджені наказом МЗЕЗТоргу від 04.07.96 р. № 363.

20. Ліцензійні умови № 14/65 - Ліцензійні умови здійснення господарської діяльності із заготівлі, переробки, металургійної переробки металобрухту кольорових і чорних металів, затверджені наказом Держкомпідприємництва та Мінпромполітики від 25.02.03 р. № 14/65.

21. Ліцензійні умови № 52/105 - Ліцензійні умови здійснення господарської діяльності зі збирання, заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, затверджені наказом Держкомпідприємництва та Мінекоресурсів від 19.03.01 р. № 52/105, зі змінами.

22. Рекомендації № 47 - Методичні рекомендації щодо формування собівартості продукції (робіт, послуг), затверджені наказом Держпромполітики України від 02.02.01 р. № 47.

23. Перелік № 183 - Перелік окремих видів відходів як вторинної сировини, збір і заготівля яких підлягає ліцензуванню, затверджений постановою КМУ від 28.02.01 р. № 183, зі змінами.

24. Перелік № 756 - Перелік документів, доданих до заяви про видачу ліцензії для окремого виду господарської діяльності, затверджений постановою КМУ від 04.07.01 р. № 756, зі змінами.

25. Перелік № 1696 - Перелік видів побутового металобрухту, затверджений постановою КМУ від 15.09.99 р. № 1696.

26. Перелік № 1698 - Перелік органів ліцензування, затверджений постановою КМУ від 14.11.2000 р. № 1698, зі змінами.

27. Класифікатор ДК 016-97 - Державний класифікатор продукції та послуг ДК 016-97, затверджений наказом Держстандарту від 30.12.97 р. № 822, зі змінами.

Тетяна Олексенко,
бухгалтер-експерт фірми "Баланс-Клуб"