ІВАНО-ФРАНКІВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 30.07.2003. № 675
м. Івано-Франківськ

Про додаткові заходи щодо стабілізації ринку основних продовольчих товарів

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.04.2003 р. №1150 "Про недоліки у роботі окремих органів виконавчої влади і забезпечення продовольчої безпеки та заходи щодо стабілізації ринку основних продовольчих товарів" додатково визначено цілий комплекс системних дій. які необхідно здійснити у відповідь на ситуацію, що склалася протягом квітня-червня п.р. на внутрішньому ринку зерна та продовольства і виявила недоліки в системі забезпечення продовольчої безпеки держави, недосконалість механізму оперативного реагування на кризові явища, відсутність комплексного підходу до запобігання їх можливим проявам.

В цих непростих умовах цінова ситуація в області утримувалась стабільною. Індекс інфляції споживчого ринку за 6 місяців склав 101,7 відс. (в У країні-104,6). Суттєвий позитивний вплив на зазначене мали прийняті облдержадміністрацією ще на початку минулого року на доручення Президента України розпорядження від 31.01.2002 р. №47 та від 08.02.2002 р. №69, якими забезпечено цілий рад заходів щодо зниження вартості продуктів харчування, посилення контролю за формуванням цін на хліб у сфері його виробництва, не допускаючи при цьому перевищення граничного рівня рентабельності у 15,0 відс., та застосування у торговельній мережі граничної торговельної надбавки на основні продовольчі товари також до 15,0 відсотків. Крім цього, у вересні 2002 року облдержадміністрацією запроваджено державне регулювання цін на два види хліба шляхом встановлення граничних їх розмірів на фермовий із борошна пшеничного 1 гатунку в 1,54 грн за 1 кг (буханець вагою 650 г.- 1,00 грн.) та подовий із цього ж борошна - 1,40 грн. (буханець вагою 750 г. - 1,05 грн.).

Проте, через стрімке зростання цін на зерно і продукти його переробки та цукор на внутрішньому ринку повністю запобігти ціновим перекосам в області не вдалося. При загалом помірному, без суттєвих ажіотажних проявів, прирості цін на продовольчі товари, який за півріччя склав 3,8 відс., борошно в більшості районів і міст подорожчало на третину, крупи - на 27,1 відс., цукор - на 15,4 відс., макаронні вироби - на 11,0 відс., хліб і хлібобулочні вироби - на 5,1 відс. при одночасному помітному зниженні цін на інші важливі продукти харчування - яйця (38,3 відс.), картоплю (22,4 відс.), молоко та молокопродукти, вершкове масло, м'ясо та птицю, ковбасні вироби і копченості (на 5,6 — 2,2 відс.), шо мало своїм наслідком і деяке зменшення поголів'я великої рогатої худоби (4,0 відс.) і овець та кіз (4,8 відс.), а також птиці (2,3 відс.). При цьому приріст обороту роздрібної торгівлі ( до якого включено товарооборот підприємств, які здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі, розрахункові обсяги продажу на ринках і підприємцями - фізичними особами) у 12,9 відс. практично відповідав темпам його зростання за 2002 рік (12,2 відс.), навіть незважаючи на те, що за два останні місяці П кварталу розміри номінальної заробітної плати працівників, зайнятих в економіці області (на великих і середніх підприємствах) вперше перевищили рівень прожиткового мінімуму, встановленого для осіб працездатного віку, у травні — на 7,4 відс. та у червні - на 18,8 відс. і склали відповідно 392,17 грн. та 433,57 грн. (за січень-червень -367,67 грн., що на 23.7 відс. більше, ніж у цьому ж періоді минулого року).

Водночас, додатково до вже здійснених заходів, у відповідності з дорученням Президента України від 27.06.2003 року №1-1/790 та рішенням Кабінету Міністрів України від 04.07.2003р. №38493 облдержадміністрацією прийнято розпорядження від 07.07.2003р. №598 "Про регулювання цін на окремі продовольчі товари", яким для усіх суб'єктів підприємницької діяльності незалежно від форм їх власності встановлені граничні рівні торговельних надбавок на борошно, хліб, макаронні вироби, крупи і цукор до 10,0 відс. та рентабельності при виробництві борошна і хліба - до 5,0 відсотків. Залишено незмінними і граничні ціни на хліб із борошна пшеничного 1 гатунку, для збереження яких, починаючи з першої половини червня, його у достатній кількості виділено Держкомрезервом, є відповідні запаси і на серпень.

З метою належного контролю за ситуацією на ринку основних продовольчих товарів обласними робочими групами охоплено перевірками 1437 суб'єктів підприємницької діяльності, що забезпечило суттєве зменшення кількості випадків порушень державної дисципліни цін. В результаті станом на 29.07.2003 року ціни на основні продовольчі товари у порівнянні з початком місяця стабілізовано із тенденцією до їх зниження. При цьому, борошно вищого гатунку подешевшало на 11 відс., а хліб із нього (пшеничний) - на 26,0 відсотків. В окремих районах ціна на цукор-пісок знизилась до 2,8 -2,9 грн. за кілограм. Ціни на два види хліба із борошна 1 гатунку утримуються на граничне встановленому рівні (до 1,54 та 1,40 грн. за 1 кг).

Водночас, найбільше порушень державної дисципліни цін допущено суб'єктами підприємницької діяльності у м.Івано-Франківську (61,6 відс. до перевірених), Калуського (53,5 відс.), Галицького (50,8 відс.) і Рогатинського (36,5 відс.) районів. До всіх із них, як і до інших підприємств - порушників, застосовано економічні санкції, а їх керівників притягнуто до адміністративної відповідальності. Допускається відсутність борошна пшеничного 1 гатунку у торговельній мережі Снятинського, Тлумацького районів і міста Яремче та хліба із нього (подового) - Рогатинського і Косівського районів, обидвох видів хліба, щодо яких запроваджено граничні роздрібні ціни, -

Долинського, Калуського, Рожнятівського і Снятинського районів та місі Калуша, Болехова і Яремне. Водночас, при найвищих цінах на цукор у тому ж Яремне, а також у Надвірнянському районі та місті Коломиї, квоти на його отримання із придбаних операторами області запасів за встановленими Держкомрезервом цінами тут не освоювались взагалі.

В результаті все ще не забезпечено відповідної цінової стабілізації і тенденцій до зниження цін Болехівським, Калуським та Яремчанським міськвиконкомами, Снятинською, Долинською, Надвірнянською та Рожня-тівською районними державними адміністраціями при найбільшій результативності заходів, які вживаються за участю обласних робочих груп у Коломийському, Верховинському, Калуському, Тлумацькому та Городен-ківському районах.

Поряд з цим, виявили практичну неготовність до проведення моніторингу на ринку продовольства у ситуації його дестабілізації працівники обласної інспекції з контролю за цінами, які на перших порах практично усувались від здійснення разом із відповідними управлінням обласної та районних державних адміністрації і міськвиконкомів запобіжних заходів на основі комплексного аналізу стану справ у торговельній мережі всієї області, а не кількох торгівельних закладів та ринку обласного центру.

Відповідно до цього:

1. Першому заступнику і заступникам голови обласної державної адміністрації, начальникам всіх її головних управлінь, управлінь і відділів та інших структурних підрозділів, керівникам територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади, головам районних державних адміністрацій і міським головам невідкладно усунути зазначені упущення, промахи і прорахунки при належній організації неухильної і безумовної реалізації усього комплексу системних дій, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 24.07.2003р. №1150 "Про недоліки в роботі окремих органів виконавчої влади із забезпечення продовольчої безпеки та заходи щодо стабілізації ринку основних продовольчих товарів".

2. Районним державним адміністраціям і міськвиконкомам:

2.1. Забезпечити формування регіональних запасів продовольчого зерна врожаю 2004 року та його непонижуючі (інтервенційні) квартальні запаси згідно з додатком 1, визначити джерела їх фінансування, в тому числі за рахунок місцевих бюджетів.

2.2. Продовжити постійний моніторинг руху товарних потоків зерна та цін на місцевих ринках, оперативно вживати заходів з метою забезпечення наявності в роздрібній торговельній мережі хліба та хлібобулочних виробів, борошна, крупів, макаронних виробів, цукру та інших продуктів харчування.

2.3. Спільно з головним управлінням сільського господарства і продовольства облдержадміністрації (В.Довбня) забезпечити цільове використання борошна, отримуваного із Держкомрезерву на потребу районів і міст.

2.4.Не допускати адміністративного втручання, яке б перешкоджало вільному рухові товарних потоків зерна та продуктів його переробки, інших продовольчих товарів.

2.5. Забезпечити на високому технологічному рівні посів озимих зернових культур на зерно під урожай 2004 року на площах, не меншого 50,0 тис.га згідно з додатком 2.

2.6. З метою недопущення різкого коливання цін на ринку тваринницької продукції разом з головним управлінням сільського господарства і продовольства облдержадміністрації здійснити належні заході щодо відновлення чисельності поголів'я сільськогосподарських тварин ' господарствах всіх форм власності не нижче рівня 1 січня 2002 року, вичерпно використовуючи для цього всі наявні можливості, у тому числі визначені Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рік" та деяких інших нормативних актів, а також постановами Кабінету Міністрів України від 27.06.2003р №991 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2001 року №799" і від 16.11.2002р. № 1760 "Про заходи щодо розвитку та державної підтримки вівчарства на 2003-2010 роки".

3. Головному фінансовому управлінню (Г.Карп) профінансувати головне управління сільського господарства і продовольства облдержадміністрації (В.Довбня) в сумі 1 (один) млн.грн., з них 600,0 тис.грн. - за рахунок надходжень від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, 400,0 тис.грн. - від перевиконання загального фонду обласного бюджету, для придбання зерна нового врожаю від сільськогосподарських товаровиробників області обласним комунальним підприємством "Торговий дім (об'єднання) "Галичина".

3.1. Встановити, що із закупленого з використанням цих коштів зерна 1000,0 (одна тисяча) тонн включається до регіональних запасів і використовується виключно за рішенням облдержадміністрації як додатковий незнижуваний (інтервенційний) резерв. Додатково придбане за ці кошти зерно може використовуватись обласним комунальним підприємством "Торговий дім (об'єднання) "Галичина" для забезпечення безперебійного постачання хлібом і хлібобулочними виробами та борошном (для власного їх виробництва) бюджетних установ області.

3.2. При цьому обласному комунальному підприємству "Торговий дім (об'єднання) "Галичина" керуватись Протоколом від 24.07.2003р. засідання утвореної згідно з пунктом 15 постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2003р. №1150 робочої групи щодо встановлення оптимальних цін на вітчизняне та імпортоване продовольче зерно, що буде закуповуватись у поточному році до Держкомрезерву та регіональних продовольчих ресурсів, яким визначено розпочати інтервенційні закупівлі продовольчої пшениці не вище 600,0 грн. за 1 тонну, подальшими рішеннями зазначеної робочої групи та дорученнями обласної державної адміністрації з цих питань.

3.3. Додатково до цього, з метою запобігання можливих втрат сільськогосподарських товаровиробників області, встановити, що погашення ними наявної заборгованості перед обласним комунальним підприємством Торговий дім (об'єднання) "Галичина" може здійснюватись за середньозваженими цінами біржових торгів на дату такої поставки.

Взяти до відома, що згідно з повідомленням Мінагрополітики України рівень середньозважених цін на біржових торгах України з 17 по 23 липня п.р. за внутрішніми контрактами склав на умовах СПОТ (франко-елеватор): на пшеницю м'яку третього класу - 968 грн., четвертого - 828, п'ятого класу - 722 грн.

3.4. Дозволити обласному комунальному підприємству "Торговий дім (об'єднання) "Галичина" створити запас цукру для безперебійного постачання ним бюджетних установ та при необхідності отримувати під його заставу та під заставу інших активів (крім цілісного майнового комплексу будівлі, переданої йому в користування) кредити для придбання інших продуктів харчування для їх поставки цим установам. Відповідно до цього внести зміни до розпорядження облдержадміністрації від 14.07.2003р. № 618 "Про виділення коштів", виключивши із його пункту слова "на зворотній основі з терміном повернення цих коштів до 15 серпня п.р.".

Обласному комунальному підприємству "Торговий дім (об'єднання) "Галичина" кошти, одержані від реалізації цукру, закупленого відповідно до вище зазначеного розпорядження, спрямовувати на придбання зерна, круп, макаронних виробів та інших продовольчих товарів.

3.5. Головному фінансовому управлінню облдержадміністрації (Г.Карп) при уточнені обласного бюджету на 2003 рік за підсумками 9 місяців п.р. передбачити кошти на повернення надходжень від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва та сплату відсотків за отриманими обласним комунальним підприємством "Торговий дім (об'єднання) "Галичина" відповідно до пункту 3.4 цього розпорядження кредитами, внести пропозиції з цих питань, а також щодо джерел фінансування збільшення вдвоє встановленого його пунктом 3.1 додаткового незнижуваного (інтервенційного) резерву зерна. Рішення про спрямування на його формування коштів від перевиконання загального фонду обласного бюджету надати на затвердження чергової сесії обласної ради.

4. Головам районних державних адміністрацій і міським головам невідкладно визначити, з врахуванням можливостей облспоживспілки (М.Ціхонь) та її організацій і підприємств у містах і районах області, ДП "Івано-Франківський комбінат хлібопродуктів" (I.Красовський), Галицького комбінату хлібопродуктів ДП ДАК "Хліб України" (I.Богославець), ЗАТ "Хліб Інвест" (М.Савка) Рогатинського району, та надіслати у головне управління сільського господарства і продовольства облдержадміністрації переліки суб'єктів підприємницької діяльності, які будуть залучатися до формування непонижуючих (інтервенційних) запасів зерна з використанням коштів місцевих бюджетів, сприяти залученню ними відповідних кредитних ресурсів та інших (на договірних засадах) коштів із незаборонених чинним законодавством джерел.

Глибоко проаналізувати доведені у додатку 1 до цього розпорядження обсяги продовольчого зерна з метою формування його регіональних запасів до врожаю 2004 року, включаючи непонижуючі (інтервенційні) ресурси зернових, внести у тижневий термін головному управлінню сільського

господарства і продовольства облдержадміністрації відповідно обґрунтовані пропозиції щодо їх уточнення з врахуванням прогнозних розрахунків зернових балансів і структури споживання основних продуктів харчування районів і міст.

5. Правлінню облспоживспілки (М.Ціхонь) забезпечити закупівлю у фермерів і населення надлишків сільськогосподарської продукції, зокрема, зернових, в обсягах, не менших 10 тис. тонн зерна, згідно із додатком 3.

6. Головному управлінню сільського господарства і продовольства облдержадміністрації (В.Довбня), керівникам обласного управління Національного банку України (В.Череватий) та установ комерційних банків в області надати дієву допомогу районним державним адміністраціям і міськвиконкомам, організаціям споживчої кооперації у безумовному виконанні визначених пунктами 4 і 5 цього розпорядження завдань.

7. Головному управлінню сільського господарства і продовольства облдержадміністрації (В.Довбня), головам районних державних адміністрацій і міським головам:

7.1.Разом із державною інспекцією по закупках і якості сільськогосподарської продукції (П.Дембіцький) забезпечити повноту щомісячної і оперативної звітності по декларуванню залишків зерна у суб'єктів підприємницької діяльності.

7.2. Вжити заходів щодо суттєвого обмеження обсягів бартерних операцій із зерном, максимального запровадження грошових розрахунків із селянами з оплати їх праці та за оренду землі і майна.

7.3. Спільно з головним управлінням зовнішніх зв'язків, туризму і торгівлі облдержадміністрації (М.Блащук) і Державною податковою адміністрацією в області (М.Смачило) посилити" контроль за недопущенням операцій оптової торгівлі зерном і зернопродуктами за готівкові кошти.

7.4. Запровадити щоденний моніторинг експортно-імпортних операцій із зерном (вид зерна, його кількість, ціна, країна), запровадити подання щоденної інформації щодо пропозицій і фактичних закупівель зерна, в т.ч. по імпорту, для регіональних продовольчих ресурсів Міністерству економіки та з питань Європейської інтеграції України та обласній державній адміністрації за встановленою формою згідно з додатком 4.

7.5. Разом із радою сільськогосподарських товаровиробників області (С.Балабаник), управліннями сільського господарства і продовольства райдержадміністрацій і відповідними структурними підрозділами міськвиконкомів вжити належних заходів щодо налагодження роботи Івано-Франківської аграрної біржі і проведення нею торгів із закупівлі зерна та іншої сільськогосподарської продукції.

8. Головним управлінням сільського господарства і продовольства (В.Довбня), економіки, промисловості і розвитку підприємництва (Ю.Півнєв), зовнішніх зв'язків, туризму і торгівлі (М.Блащук), управлінню Міністерства внутрішніх справ України в області (Б.Керницький), головам райдержадміністрацій і міським головам звернути особливу увагу на факти невідповідності необґрунтовано високих цін на борошно у порівнянні із закупівельними цінами на зерно, відслідкувати їх рух між суб'єктами підприємницької діяльності, особливо при їх поступленні з поза меж області.

9. Головним управлінням економіки, промисловості і розвитку підприємництва (Ю.Півнєв), сільського господарства і продовольства (В.Довбня) та зовнішніх зв'язків, туризму і торгівлі (М.Блащук) із залученням відповідних територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади посилити увагу до проведення постійного моніторингу райдержадміністраціями та міськвиконкомами рівня цін на основні види продуктів харчування, а також аналізу їх обгрунтованості, величини торговельних надбавок, рівня рентабельності, більш жорстко вимагати від них відповідних заходів до недопущення їх безпідставного підвищення.

10. Визнати незадовільною роботу голів Снятинської (М.Фербея), Долинської (Б.Депутата), Надвірнянської (В.Мигалюка), Рожнятівської (В.Семковича) та інших районних державних адміністрацій і міських голів, насамперед, Болехівського (В.Стебницького), Калуського (Р.Сушка), Яремчанського (М.Палійчука) щодо недопущення безпідставного підвищення цін, забезпечення потреб населення у продуктах харчування і зобов'язати їх вжити належних заходів впливу до своїх заступників, керівників відповідних структурних підрозділів, які не вжили ефективних заходів для значного поліпшення роботи з виконання актів Президента України і Кабінету Міністрів України та обласної державної адміністрації із зазначених питань.

11. Взяти до уваги, що за прорахунки в організації та проведенні моніторингу та недостатнє здійснення запобіжних заходів щодо поліпшення ситуації на ринку продовольства обласна державна адміністрація направила відповідне подання щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності начальника обласної інспекції з контролю за цінами Є.Паламара.

12. Взяти до відома, що 28 липня п.р. відбулася заміна із використанням кадрового резерву начальника відділу з питань ціноутворення управління економіки головного управління економіки, промисловості і розвитку підприємництва обласної державної адміністрації.

13. Керівникам територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади (Є.Паламару, М.Книгницькому, I.Петришину, Я.Ходану), всіх правоохоронних органів області зробити належні висновки і вжити дієвих заходів, спрямованих на невідкладне усунення тих недоліків і упущень, які зазначені у пунктах 7, 8, 10 та 11 постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2003р. №1150.

13.1. Обласній інспекції з контролю за цінами (Є.Паламар), Державній податковій адміністрації в області (М.Смачило), обласному територіальному відділенню Антимонопольного комітету України (М.Книгницький) разом з головними управліннями економіки, промисловості і розвитку підприємництва (Ю.Півнєв), сільського господарства і продовольства (В.Довбня), зовнішніх зв'язків, туризму і торгівлі (М.Блащук) облдержадміністрації, райдержадміністраціями та міськвиконкомами запровадити належну систему перевірок стану дотримання дисципліни цін та вимог антимонопольного законодавства про захист економічної конкуренції на основні види продуктів харчування, своєчасно вживати заходів до притягнення осіб, винних у виявлених порушеннях, до відповідальності, із застосуванням, у разі потреби, санкцій, передбачених статтею 14 Закону України "Про ціни і ціноутворення" при виявленні необгрунтованого завищення цін на основні продовольчі товари. Про результати проведеної роботи щомісяця інформувати обласну державну адміністрацію та регулярно повідомляти у засобах масової інформації.

13.2. Контрольно-ревізійному управлінню в області (А.Костишин) за участю головного управління сільського господарства і продовольства облдержадміністрації та представників правоохоронних органів посилити постійний контроль за цільовим використанням бюджетних коштів, які виділяються на підтримку сільського господарства та для стабілізації ситуації на споживчому ринку.

13.3. Управлінням Міністерства внутрішніх справ України в області (Б.Керницький), Служби безпеки України в області (В.Сахнюк), Державній податковій адміністрації в області (М.Смачило) разом з відповідними органами виконавчої влади забезпечити здійснення практичних заходів щодо запобігання зловживанням у процесі виробництва, руху та зберігання зерна.

14. Головам районних державних адміністрацій і міським головам розглянути питання щодо усунення недоліків у забезпеченні продовольчої безпеки та вжиття заходів для стабілізації місцевих ринків основних продовольчих товарів на позачергових засіданнях колегій і міськвиконкомів, надати матеріали за їх підсумками, включаючи баланси продовольчих ресурсів на 2003-2004рр, обласній державній адміністрації до 12 серпня п.р.

15. Головним управлінням сільського господарства і продовольства (В .Довбня), економіки, промисловості і розвитку підприємництва (Ю.Півнєв), зовнішніх зв'язків, туризму і торгівлі (М. Блащук) узагальнити вказані матеріали та із своїми висновками і пропозиціями внести у встановленому порядку на розгляд колегії обласної державної адміністрації.

16. Персональну відповідальність за формування продовольчих балансів, стабілізацію споживчого ринку, виважену цінову політику на основні продукти харчування, закупівлю зерна до регіональних ресурсів покласти на заступника голови обласної державної адміністрації Миколу Сухолиткого, начальників головних управлінь облдержадміністрації сільського господарства і продовольства Василя Довбню та економіки, промисловості і розвитку підприємництва Юрія Півнєва, голів районних державних адміністрацій і міських голів.

Голова обласної державної адміністрації Михайло Вишиванюк