КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 10 серпня 2004 р. N 573-р
Київ

Про схвалення Концепції Загальнодержавної
програми соціального розвитку села
на період до 2011 року

1. Схвалити Концепцію Загальнодержавної програми соціального розвитку села на період до 2011 року, що додається.

2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади внести у двомісячний строк Мінагрополітики пропозиції щодо забезпечення соціального розвитку села з визначенням заходів, обсягів і джерел фінансування.

Мінагрополітики, Мінекономіки, Мінфіну, Мінпраці і Мін'юсту розробити з урахуванням положень Концепції, схваленої цим розпорядженням, та зазначених пропозицій проект Загальнодержавної програми соціального розвитку села на період до 2011 року і подати його у грудні 2004 р. на розгляд Кабінету Міністрів України.

Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ

СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 10 серпня 2004 р. N 573-р

Концепція
Загальнодержавної програми соціального
розвитку села на період до 2011 року

I. Загальні положення

Ця Концепція визначає основні засади розроблення Загальнодержавної програми соціального розвитку села на період до 2011 року (далі - Програма).

Нагальними проблемами в сільській місцевості є високий рівень безробіття, посилення міграції сільського населення, скорочення мережі закладів соціально-культурного призначення, зношеність та застарілість їх матеріально-технічної бази, нестача ресурсів для збереження і відтворення виробничого потенціалу села.

Мета Програми полягає в забезпеченні створення у сільській місцевості сприятливого середовища для життєдіяльності людей як необхідної передумови ефективного функціонування галузей сільського господарства, сталого розвитку сільських населених пунктів.

Для досягнення мети необхідно розв'язати такі основні завдання:

створення умов для продуктивної зайнятості сільських жителів на основі ефективного використання природоресурсного потенціалу села, стимулювання розвитку підприємництва, що забезпечить утворення нових робочих місць та істотне збільшення доходів;

заохочення молоді до роботи і проживання в сільських населених пунктах;

формування соціальної інфраструктури, спроможної задовольняти різноманітні потреби сільського населення;

запобігання занепаду сільських населених пунктів, розширення можливостей сільських громад у розв'язанні проблем життєдіяльності населення.

Програма виконуватиметься у два етапи. На першому етапі передбачається створення нормативно-правової бази, впровадження механізмів сталого функціонування виробничої і соціальної сфери села. На другому етапі забезпечуватиметься зміцнення позитивних тенденцій в усіх сферах життєдіяльності сільського населення.

II. Відтворення людського потенціалу

З метою формування економічних передумов для відтворення людського потенціалу в сільській місцевості необхідно розв'язати такі завдання:

розширення сфери зайнятості. Вживатимуться заходи до збільшення кількості робочих місць в галузях сільського господарства, сфері переробки та зберігання продукції, агросервісного забезпечення, надання побутових послуг та інших видах несільськогосподарської діяльності, істотного зниження рівня безробіття;

збільшення доходів, реалізація державних гарантій щодо виплати заробітної плати, соціальний захист працівників сільського господарства. Вживатимуться заходи до подолання залишкового принципу формування фонду оплати праці в сільськогосподарських підприємствах, доведення рівня оплати праці в сільському господарстві до середнього в національній економіці, забезпечення виплати заробітної плати у грошовій формі, впровадження механізму погашення заборгованості працівникам підприємств-банкрутів та тих, що ліквідуються, залучення до системи соціального страхування осіб, зайнятих в особистих селянських господарствах;

розвиток особистих селянських господарств. Вживатимуться заходи для залучення цих господарств до виконання галузевих програм, організації виробництва і сервісного забезпечення технічних засобів для селянських господарств, розвитку кооперації, подання допомоги у формуванні та просуванні на ринок товарної продукції;

стимулювання розвитку малого та середнього підприємництва. Вживатимуться заходи до спрощення порядку реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності і подання допомоги безробітним в організації підприємницької діяльності.

Для заохочення молоді до роботи і проживання в сільських населених пунктах слід передбачити надання земельних ділянок для осіб, які виявлять бажання працювати в аграрній сфері, організацію професійного навчання, надання соціальної допомоги, зокрема у розв'язанні житлової проблеми, забезпечення розвитку творчих здібностей дітей та молоді, їх змістовного дозвілля, відпочинку та оздоровлення.

Для розв'язання зазначених завдань будуть розроблені окремі підпрограми, в яких передбачатиметься підготовка проектів нормативно-правових актів, документації методичного характеру, а також здійснення відповідних заходів центральними і місцевими органами виконавчої влади.

III. Поліпшення інфраструктури сільських населених
пунктів, форм обслуговування сільських жителів

З метою поліпшення інфраструктури сільських населених пунктів розроблятиметься комплекс заходів щодо:

розвитку мережі та зміцнення матеріальної бази і кадрового забезпечення закладів лікувального, загальноосвітнього і соціально-культурного призначення;

підвищення рівня облаштування сільських населених пунктів інженерно-технічними комунікаціями, благоустрою сіл, надійності функціонування систем електро-, газо-, тепло-, водопостачання та водовідведення, сільських доріг, охорони довкілля;

поліпшення житлових умов;

сприяння розвитку сфери платних послуг, зокрема побутових.

Програма повинна передбачати:

у сфері соціально-культурного обслуговування населення:

- відкриття закладів соціально-культурного призначення в селах, де вони відсутні, збереження зазначених закладів у малих та віддалених селах з метою обслуговування населення за місцем проживання;

- обладнання закладів соціально-культурного призначення сучасним устаткованням, реконструкцію та ремонт приміщень, створення у сільських школах матеріальної бази для запровадження новітніх методів навчання, занять фізичною культурою, набуття виробничих навичок;

- забезпечення функціонування мережі будинків-інтернатів для людей похилого віку та інвалідів;

- підвищення рівня заробітної плати і поліпшення житлово-побутових умов працівників закладів соціально-культурного призначення, підготовку для цих закладів кваліфікованих спеціалістів;

у сфері облаштування населених пунктів інженерно-технічними комунікаціями та охорони довкілля:

- розроблення і виконання програми будівництва газопроводів-відводів, регіональних схем розвитку газових мереж високого та середнього тиску, а також програм поетапної газифікації населених пунктів, насамперед у регіонах з обмеженими паливно-енергетичними ресурсами, завершення будівництва газових мереж, стимулювання газифікації житла та інших об'єктів для ефективного завантаження існуючих комунікацій;

- організацію першочергового забезпечення питною водою жителів сіл, де використовується привізна вода, запровадження паспортизації місцевих джерел водопостачання; експлуатацію систем тепло-, водопостачання та водовідведення спеціалізованими організаціями;

- обладнання об'єктів соціально-культурного призначення і житла лічильниками газу та води;

- проведення реконструкції мереж та споруд електропостачання відповідно до зростаючих потреб споживачів;

- завершення будівництва під'їздів з твердим покриттям до сільських населених пунктів, розширення мережі сільських доріг;

у сфері житлово-комунального господарства:

- збільшення обсягів будівництва та придбання житла за регіональними програмами "Власний дім" і Державною програмою забезпечення молоді житлом на 2002-2012 роки;

- забезпечення житлом і комунальними послугами соціально незахищених громадян, працівників бюджетних установ, випускників вищих навчальних закладів, що працюють на селі;

- формування в сільській місцевості мережі підприємств комунального господарства, спроможних надавати населенню послуги відповідно до стандартів і нормативів;

у сфері платних послуг:

- розширення мережі підприємств торгівлі та побутового обслуговування;

- поліпшення обслуговування жителів малих і віддалених сіл;

- надання населенню телекомунікаційних послуг;

- удосконалення системи інформаційного забезпечення жителів сіл, у тому числі з юридичних питань та з питань сільськогосподарського виробництва.

IV. Поселенські та регіональні аспекти
соціального розвитку села

У процесі запровадження державних соціальних нормативів ураховуватиметься характер розселення і регіональна специфіка проживання людей у сільській місцевості, необхідність створення рівних можливостей для задоволення їх потреб. Встановлюватимуться критерії і показники віднесення сіл до категорій, що потребують особливої підтримки, розроблятимуться пропозиції щодо внесення відповідних змін до законодавства.

Підлягає розробленню механізм активізації роботи сільських громад, спрямованої на розв'язання проблем соціально-економічного розвитку населених пунктів з використанням позитивного досвіду, набутого в окремих регіонах. Слід передбачити заходи щодо недопущення обмеження можливостей органів самоврядування внаслідок укрупнення територіальних громад у процесі реформування адміністративно-територіальної системи.

V. Ресурсне забезпечення соціального розвитку села

Обсяги і джерела фінансових, матеріальних та інших ресурсів, що залучатимуться для виконання Програми, визначатимуться у кожному розділі (підрозділі). Зокрема, повинен бути розрахований розмір коштів, що спрямовуються на розв'язання сільських проблем за рахунок державного та місцевих бюджетів, Фонду загальнообов'язкового соціального страхування на випадок безробіття, Фонду будівництва, реконструкції та утримання автомобільних доріг загального користування, залучення інвестицій у житлово-комунальне господарство села, а також коштів, що виділятимуться на виконання програм розвитку підприємництва і туризму, підтримки молоді, та інших джерел.