МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ I МИСТЕЦТВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
27.01.2004 N 35
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
4 березня 2004 р. за N 291/8890
Про затвердження Положення
про спеціалізовану школу (школу-інтернат) системи
Міністерства культури і мистецтв України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом
Міністерства культури і мистецтв
N 301 від 13.05.2004 )
Відповідно до Законів України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року N 964, з метою організації навчально-виховного процесу спеціалізованих шкіл (шкіл-інтернатів) системи Міністерства культури і мистецтв України наказую:
1. Затвердити Положення про спеціалізовану школу (школу-інтернат) системи Міністерства культури і мистецтв України (додається).
2. Вважати таким, що втратило чинність, Положення про середню спеціальну музичну школу-інтернат, затверджене наказом Міністерства культури України від 15.07.92 N 168.
3. Директорам Державної художньої середньої школи ім. Т.Г.Шевченка, Київського державного хореографічного училища, Київської, Львівської, Одеської та Харківської середніх спеціальних музичних шкіл-інтернатів забезпечити діяльність навчальних закладів відповідно до цього Положення.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра В.Г.Романчишина.
Міністр Ю.П.Богуцький
Затверджено
Наказ Міністерства культури
і мистецтв України
27.01.2004 N 35
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
4 березня 2004 р. за N 291/8890
Положення
про спеціалізовану школу (школу-інтернат)
системи Міністерства культури і мистецтв України
1. Загальна частина
1.1. Дане Положення, розроблене відповідно до Законів України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року N 964, погоджене з Міністерством освіти і науки України, регламентує діяльність спеціалізованої школи (школи-інтернату) системи Міністерства культури і мистецтв України.
1.2. Спеціалізована школа (школа-інтернат) системи Міністерства культури і мистецтв України (далі - Школа) є загальноосвітнім навчальним закладом державної форми власності, яка забезпечує повну загальну середню освіту та профільну мистецьку (музичну, художню, хореографічну, театральну, хорову та ін.) допрофесійну підготовку творчо обдарованих дітей.
1.3. Школа створюється Міністерством культури і мистецтв України під патронатом профільного вищого навчального закладу III-IV рівнів акредитації відповідно до порядку, установленого Кабінетом Міністрів України, і має статус державного навчального закладу.
1.4. Школа у своїй діяльності керується Конституцією України ( 254к/96-ВР ), актами Президента України, Законами України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), постановами Кабінету Міністрів України, іншими законодавчими актами України, наказами Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури і мистецтв України, рішеннями місцевих органів виконавчої влади, Положенням про загальноосвітній навчальний заклад, цим Положенням та статутом Школи.
1.5. Головними завданнями Школи є забезпечення реалізації права громадян на загальну середню освіту, набуття профільної мистецької допрофесійної підготовки з метою вступу до профільних вищих навчальних закладів, формування і розвиток соціально зрілої, творчої особистості з усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної самосвідомості, а також створення умов для оволодіння системою наукових знань про природу, людину і суспільство.
1.6. Школа - загальноосвітній навчальний заклад I-III ступенів з поглибленим вивченням предметів та курсів мистецького напрямку (музики, хореографії, художнього, театрального, хорового мистецтва та ін.)
I ступінь - початкова школа (1-4 класи - термін навчання 4 роки).
Початкова школа надає початкову загальну освіту та початкову профільну мистецьку підготовку, основною метою якої є забезпечення всебічного розвитку нахилів, здібностей, талантів дитини, подальше становлення її особистості, залучення до джерел світової культури.
II ступінь - основна школа (5-9 класи - термін навчання 5 років).
Основна школа забезпечує базову загальну середню освіту і профільну мистецьку допрофесійну підготовку на рівні вимог до вступника до вищого мистецького навчального закладу I-II рівнів акредитації, розвиває індивідуальні здібності учнів, їх творче і теоретичне мислення, сприяє формуванню загальнолюдської моралі, гуманістичних основ світогляду, особистих якостей, професійному самовизначенню.
III ступінь - старша школа (10-12 класи - термін навчання 3 роки).
Старша школа забезпечує повну загальну середню освіту та профільну мистецьку допрофесійну підготовку і є основним етапом, на якому завершується оволодіння учнями загальноосвітніми та професійними знаннями, умінням та навичками, необхідними для подальшого навчання в мистецьких вищих навчальних закладах культури і мистецтв I-IV рівнів акредитації.
Термін навчання в Школі I-III ступенів - 12 років.
Школи всіх трьох ступенів можуть функціонувати разом або самостійно.
1.7. Громадяни України здобувають повну загальну середню освіту та профільну мистецьку підготовку на безоплатній основі.
Профільна мистецька та загальноосвітня підготовка іноземцям надається на контрактній основі, якщо інше не передбачене міжнародними договорами про співробітництво в галузі освіти та культури.
1.8. Приймання учнів до Школи проводиться на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють, на конкурсній основі відповідно до порядку, установленого Міністерством освіти і науки України.
Зарахування учнів до Школи здійснюється, як правило, до початку навчального року за наказом директора Школи, що видається на підставі особистої заяви (для неповнолітніх - заяви батьків або осіб, які їх замінюють), а також свідоцтва про народження (копії), медичної довідки установленого зразка, документа про наявний рівень освіти (крім дітей, які вступають до першого класу). До першого класу зараховуються, як правило, діти з 6-ти років.
Переведення учнів з однієї Школи до іншої здійснюється за згодою керівників Шкіл при наявності вакантних місць.
1.9. Для відбору та приймання учнів у Школу створюються приймальна й екзаменаційна комісії, склад яких затверджується наказом директора. Головою комісії є директор Школи. Права й обов'язки комісій визначаються статутом Школи. Екзаменаційна комісія має право на визначення спеціалізації, за якою навчатиметься учень у залежності від його індивідуальних даних.
1.10. Школа є юридичною особою, має реєстраційні рахунки в органах Держказначейства, валютні рахунки в установах банків, самостійний баланс, штамп, печатку.
1.11. Школа діє на підставі статуту, який розробляється Школою та її засновником на основі Положення про загальноосвітній навчальний заклад, даного Положення, затверджується власником та реєструється у встановленому порядку.
1.12. Соціальна, економічна основи функціонування і розвитку Школи забезпечуються Міністерством культури і мистецтв України, що визначає рівень необхідних потреб для утримання Школи та організації навчально-виховного процесу в Школі.
1.13. Школа може входити до складу навчально-виховних комплексів з навчальними закладами різних типів і рівнів акредитації, навчально-виховних об'єднань з дошкільними, позашкільними та іншими навчальними закладами.
1.14. Школа може реалізовувати освітні програми і надавати платні послуги на договірній основі за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
1.15. Реорганізація та ліквідація Школи здійснюється Міністерством культури і мистецтв України в порядку, установленому законодавством України.
2. Організація навчально-виховного процесу
2.1. Навчально-виховний процес у Школі здійснюється за двома циклами: загальноосвітнім та мистецьким.
З метою планомірності і удосконалення навчально-виховного процесу в Школі створюються методичні об'єднання на загальноосвітньому та відділи на мистецькому циклах. Порядок роботи методичних об'єднань і відділів визначаються статутом Школи.
2.2. Навчально-виховний процес у Школі здійснюється відповідно до робочих навчальних планів, складених на основі типових навчальних планів, затверджених Міністерством освіти і науки України.
Робочі навчальні плани затверджуються Міністерством культури і мистецтв України та погоджуються з Міністерством освіти і науки України. Індивідуалізація й диференціація навчання у Школі забезпечуються реалізацією інваріантної та варіативної частин Державного стандарту загальної середньої освіти. Варіативна частина формується Школою з урахуванням спеціалізації та профілю навчання.
Експериментальні навчальні плани, нові освітні програми, педагогічні новації і технології впроваджуються за рішенням Міністерства культури і мистецтв України за погодженням з Міністерством освіти і науки України.
Школа працює за навчальними програмами, підручниками, посібниками, що мають гриф Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури і мистецтв України, наданий у порядку, установленому Кабінетом Міністрів України, і реалізує навчально-виховні завдання на кожному ступені навчання відповідно до вікових особливостей та природних здібностей дітей.
Навчальний заклад обирає форми і методи навчання та виховання у межах, визначених Законами України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ) та статутом Школи.
2.3. У Школі може бути організована індивідуальна форма навчання, яка здійснюється відповідно до положень про індивідуальну форму навчання та державну підсумкову атестацію учнів у системі загальної середньої освіти, затверджених Міністерством освіти і науки України.
2.4. Мережа класів у Школі формується на підставі нормативів їх наповнюваності відповідно до кількості поданих заяв (але не більше ніж 30 учнів) та санітарно-гігієнічних умов для здійснення навчально-виховного процесу.
Поділ класів на групи з окремих предметів загальноосвітнього та мистецького циклів здійснюється згідно з нормативами, установленими Міністерством освіти і науки України за погодженням з Мінфіном.
2.5. Навчально-виховний процес у Школі здійснюється за різними формами: урок, лекція, індивідуальні, лабораторно-практичні та семінарські заняття, академічні концерти, екзамени, диспути, навчально-виробничі екскурсії, концерти, виставки, вистави, огляди, фестивалі тощо.
Для гармонійного розвитку учнів у Школі можуть бути організовані гурткові заняття. Тематика, кількість гуртків і обсяг годин визначаються з урахуванням установленого фонду оплати праці.
Навчально-виховна робота в Школі поєднується з науково-методичною, науково-дослідною та експериментальною, поряд з традиційними методами і формами використовуються інноваційні технології навчання.
2.6. Навчальний рік у Школі починається 1 вересня і закінчується не пізніше 1 липня наступного року. Навчальні заняття розпочинаються лише за наявності акта, що підтверджує підготовку приміщення для роботи в новому навчальному році.
Тривалість навчального року обумовлюється виконанням навчальних програм з усіх предметів, але не може бути менше 175 робочих днів у Школі I ступеня (1-4 класи) та 190 робочих днів - II-III ступенів (5-12 класи).
Структура навчального року (чверті, півріччя, семестри, триместри) та режим роботи установлюються у межах часу, передбаченого робочими навчальними планами.
Відривати учнів від навчальних занять на інші види діяльності забороняється (крім випадків, передбачених законодавством).
2.7. Тривалість канікул не повинна становити менш як 30 календарних днів протягом навчального року.
2.8. Тривалість уроків у Школі становить:
у 1-х класах - 35 хвилин;
у 2 - 4-х класах - 40 хвилин;
у 5 - 12-х класах - 45 хвилин;
тривалість індивідуальних занять - 45 хвилин.
Зміна тривалості уроків з предметів мистецького циклу допускається за погодженням з Міністерством культури і мистецтв України та державною санітарно-епідеміологічною службою.
2.9. Тривалість перерв між уроками установлюється з урахуванням потреб в організації активного відпочинку і харчування учнів, але не менш як 10 хвилин, великої (після другого або третього уроку) - 20 хвилин.
2.10. Розклад уроків складається відповідно до робочого навчального плану з дотриманням педагогічних та санітарно-гігієнічних вимог і затверджується директором Школи.
2.11. Зміст, обсяг і характер домашніх завдань визначається вчителем (викладачем) відповідно до педагогічних і санітарно-гігієнічних вимог з урахуванням індивідуальних особливостей учнів.
2.12. У Школі здійснюється тематичний облік навчальних досягнень учнів. Система оцінювання навчальної праці учнів повинна бути стимулювальною.
У першому класі дається словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів. У наступних класах вона доповнюється оцінками в балах: 10-12 (високий рівень), 7-9 (достатній рівень), 4-6 (середній рівень), 1-3 (початковий рівень).
За рішенням Міністерства культури і мистецтв України з дисциплін мистецького циклу може запроваджуватися й інша система оцінювання знань учнів. Доцільність виставлення учням оцінки з поведінки, її критерії визначаються статутом Школи. У документі про освіту оцінка з поведінки не виставляється.
2.13. За результатами навчання учням (випускникам) видається відповідний документ (табель, свідоцтво, атестат, довідка).
У початковій школі, у 5-8-х та 10, 11-му класах з дисциплін загальноосвітнього та мистецького циклів за рішенням педагогічної ради Школи проводяться різні форми підсумкової атестації учнів (тестування, заліки, контрольні роботи, екзамени, академічні концерти, контрольні уроки, захисти учнівських науково-дослідних робіт тощо).
Навчання у випускних 9-му і 12-му класах Школи завершується державною підсумковою атестацією. Зміст, форма і порядок державної підсумкової атестації з предметів загальноосвітнього циклу, а також порядок переведення й випуску учнів установлюється Міністерством освіти і науки України, з предметів мистецького циклу - Міністерством культури і мистецтв України.
Державна підсумкова атестація випускників Школи з предметів загальноосвітнього та мистецького циклів може на їх бажання проводитися на базі вищих навчальних закладів (для випускників, які вступатимуть до вищих навчальних закладів) за умови, якщо Школа працює у складі навчально-виховних комплексів, навчально-виховних об'єднань або за угодами з ними.
Випускники, що проходять державну підсумкову атестацію на базі вищих навчальних закладів, повинні мати досягнення в навчанні на достатньому або високому рівнях. Така державна підсумкова атестація проводиться за згодою педагогічної ради Школи.
Державна підсумкова атестація випускника відбувається лише в конкретному вищому навчальному закладі, до якого він вступає, і лише з профільних для цього закладу предметів.
За терміном така державна підсумкова атестація проводиться раніше державної підсумкової атестації у Школі. Результати державної підсумкової атестації у вищому навчальному закладі є одночасно вступними іспитами до вищого навчального закладу та державної підсумкової атестації з відповідних предметів за курс повної загальної середньої освіти. Випускникові видається атестаційний лист за підписом голови державної атестаційної комісії, завірений печаткою вищого навчального закладу, де випускник проходив державну підсумкову атестацію. Результати виставляються в атестат про повну загальну середню освіту і з мистецького циклу - у свідоцтво до атестата.
При проведенні державної підсумкової атестації у вищому навчальному закладі ректор вищого навчального закладу, на базі якого проходить державна підсумкова атестація, призначає голову комісії та затверджує її склад.
У випускних класах Школи державна атестаційна комісія може створюватися спільно з викладачами вищих навчальних закладів.
За рішенням Міністерства культури і мистецтв України до складу комісії можуть входити вчителі інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти, науковці, представники професорсько-викладацького складу вищих навчальних закладів.
2.14. Випускники, які закінчили школу II ступеня (9-й клас) одержують свідоцтво про базову загальну середню освіту, що дає право на вступ до школи III ступеня, професійно-технічного навчального закладу, вищого навчального закладу I-II рівнів акредитації.
Випускники, які закінчили школу III ступеня, одержують атестат про повну загальну середню освіту, що дає право на вступ до вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації.
До свідоцтва та атестата долучаються додатки із зазначенням оцінок (балів) з усіх дисциплін загальноосвітнього та мистецького циклів навчальних планів.
Зразки документів про базову та повну загальну середню освіту затверджуються Кабінетом Міністрів України.
2.15. Переведення та випуск учнів з предметів загальноосвітнього циклу здійснюється відповідно до Інструкції про переведення та випуск учнів навчальних закладів системи загальної середньої освіти усіх типів та форм власності, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 5 лютого 2001 року N 44 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 8 лютого 2001 року за N 120/5311.
Учні 2-9-х класів, які мають за підсумками річного оцінювання з дисциплін мистецького циклу початковий рівень досягнень у навчанні (1, 2, 3 бали) хоча б з одного предмета, за рішенням педагогічної ради та відповідного наказу директора можуть відраховуватись зі Школи, про що письмово у двотижневий термін до можливого відрахування повідомляється орган управління освітою за місцем проживання учня. За сприяння відповідного органу управління освітою цей учень переводиться до іншого навчального закладу.
В окремих випадках учні за станом здоров'я або з інших поважних причин можуть бути звільнені від підсумкової атестації з предметів мистецького циклу і переведені в наступний клас за наявності достатньої або високої поточної успішності.
2.16. Переведення учнів до наступного класу з 4-го класу до 9-го класу з предметів мистецького циклу здійснюється на конкурсній основі за результатами підсумкової атестації. Учні, які за результатами підсумкової атестації показали початковий рівень досягнень у навчанні з предметів мистецького циклу, не переводяться до наступного класу. Повторно конкурсний екзамен не проводиться. Критерії підсумкової атестації визначаються рішенням педагогічної ради Школи.
2.17. Усі питання, пов'язані з переведенням учнів до наступних класів, перенесенням або звільненням учнів від екзаменів, здійснюються за рішенням педагогічної ради Школи і затверджуються наказом директора Школи.
2.18. За умови засвоєння навчальних програм тільки на початковому рівні або у випадках грубого порушення дисципліни можливі виключення учнів зі школи в середині навчального року. Рішення про виключення учня зі школи приймає педагогічна рада Школи.
2.19. Учні випускних класів, які мають початковий рівень досягнень у навчанні з предметів мистецького циклу, до державної підсумкової атестації з цих предметів не допускаються, їм видається довідка про прослуханий курс предметів, передбачених навчальним планом мистецького циклу.
Учням, які мають початковий рівень досягнень у навчанні з одного або двох предметів мистецького циклу, для отримання випускних документів рішенням педагогічної ради Школи надається право повторної здачі державної підсумкової атестації протягом двох років.
2.20. Учні 9-12-х класів Школи забезпечуються стипендією в порядку, установленому діючим законодавством.
2.21. За відмінні успіхи в навчанні учні 2-9,10,11-х класів можуть нагороджуватися похвальним листом, а випускники Школи III ступеня - похвальною грамотою "За особливі успіхи у вивченні окремих предметів", медалями - золотою "За особливі успіхи у навчанні" або срібною "За успіхи у навчанні".
За відмінні успіхи в навчанні випускники Школи II ступеня одержують свідоцтво про базову загальну середню освіту з відзнакою.
2.22. За успіхи в навчанні для учнів Школи можуть встановлюватися різні форми морального і матеріального заохочення. Порядок відзначення встановлюється Міністерством культури і мистецтв України.
2.23. Контроль за дотриманням порядку видачі випускникам свідоцтв, атестатів, золотих і срібних медалей, похвальних грамот та листів здійснюється Міністерством освіти і науки України, Міністерством культури і мистецтв України та місцевими органами управління освітою.
3. Учасники навчально-виховного процесу
3.1. Учасниками навчально-виховного процесу в Школі є учні, педагогічні працівники, психологи, бібліотекарі, інші спеціалісти Школи, керівники, батьки або особи, які їх замінюють.
3.2. Статус учасників навчально-виховного процесу, їхні права й обов'язки визначаються Законами України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), іншими актами законодавства України, даним Положенням, статутом, правилами внутрішнього розпорядку Школи.
3.3. Учні Школи мають право на:
доступність і безоплатність повної загальної середньої освіти та профільної мистецької допрофесійної підготовки;
вибір форми навчання, предметів варіативної частини навчального плану, предметів за вибором, спецкурсів, позакласних занять;
переатестацію з навчальних предметів;
безпечні і нешкідливі умови навчання та праці;
користування навчально-виробничою, науковою, матеріально-технічною, культурно-спортивною, корекційно-відновлювальною та лікувально-оздоровчою базою закладу;
участь у різних видах навчальної, науково-практичної діяльності, конференціях, олімпіадах, виставках, конкурсах тощо;
участь в органах громадського самоврядування, вільне вираження власних поглядів, переконань;
участь у добровільних самодіяльних об'єднаннях, творчих студіях, клубах, гуртках, групах за інтересами тощо;
захист від будь-яких форм експлуатації, психічного і фізичного насилля, від дій педагогічних та інших працівників, які порушують їх права, принижують честь і гідність.
3.4. Учні Школи зобов'язані:
оволодівати знаннями, вмінням, практичними навичками в обсязі, визначеному Державним стандартом загальної середньої освіти, та вимогами профільної мистецької допрофесійної підготовки;
підвищувати загальний культурний рівень;
дотримуватися моральних, етичних норм;
брати посильну участь у різних видах трудової діяльності;
дбайливо ставитися до державного, громадського й особистого майна;
дотримуватися вимог статуту, правил внутрішнього розпорядку Школи;
дотримуватися правил особистої гігієни.
3.5. Учні Школи залучаються за їх згодою та згодою батьків або осіб, які їх замінюють, до самообслуговування, різних видів суспільно-корисної праці відповідно до статуту і правил внутрішнього розпорядку з урахуванням віку, статі, фізичних можливостей, норм і правил особистої гігієни та охорони здоров'я.
3.6. Педагогічні працівники Школи мають право:
самостійно обирати форми, методи, засоби навчальної роботи, не шкідливі для здоров'я учнів;
брати участь у роботі методичних об'єднань, нарад, зборів та інших органів самоврядування Школи, заходах, пов'язаних з організацією навчально-виховної роботи;
обирати форми підвищення своєї кваліфікації;
проводити в установленому порядку науково-дослідну та пошукову роботу;
вносити пропозиції керівництву Школи, Міністерству культури і мистецтв України щодо поліпшення навчально-виховної роботи в Школі;
на соціальне і матеріальне забезпечення відповідно до законодавства;
об'єднуватися у професійні спілки та бути членами інших об'єднань громадян, діяльність яких не заборонена законодавством.
3.7. Педагогічні працівники Школи зобов'язані:
забезпечувати належний рівень викладання навчальних дисциплін відповідно до навчальних програм, дотримуючись вимог Державного стандарту загальної середньої освіти та профільної мистецької допрофесійної підготовки;
сприяти розвитку інтересів, нахилів та здібностей дітей, а також збереженню їх здоров'я;
утверджувати особистим прикладом і настановами повагу до державної символіки, принципів загальнолюдської моралі;
виконувати статут навчального закладу, правила внутрішнього розпорядку, умови контракту чи трудового договору;
брати участь у роботі педагогічної ради, відділів та методичних об'єднань Школи;
виховувати в учнів повагу до батьків, жінки, старших за віком;
готувати учнів до самостійного життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;
виховувати в учнів повагу до народних традицій та звичаїв, духовних та культурних надбань народу України;
дотримуватися педагогічної етики, моралі, поважати гідність учнів;
постійно підвищувати свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну і політичну культуру;
виконувати накази і розпорядження директора Школи, органів управління освітою.
3.8. Обсяг навчального навантаження вчителів, викладачів визначається на підставі законодавства директором Школи і затверджується Міністерством культури і мистецтв України. Обсяг педагогічного навантаження може бути менший за тарифну ставку (посадовий оклад) лише за письмовою згодою педагогічного працівника. Перерозподіл педагогічного навантаження протягом навчального року допускається лише в разі зміни кількості годин з окремих предметів, що передбачається робочим навчальним планом, або за письмовою згодою педагогічного працівника з дотриманням законодавства України про працю.
3.9. Директор Школи призначає завідувачів відділів, методичних об'єднань, класних керівників, завідувачів навчальних кабінетів, майстерень.
Права й обов'язки цих працівників визначаються нормативно-правовими документами Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури і мистецтв України, статутом, правилами внутрішнього розпорядку Школи.
Завідувачі відділів мистецького циклу, як правило, призначаються з числа провідних викладачів Школи, завідувачів відповідних кафедр або професорсько-викладацького складу профільного мистецького навчального закладу III-IV рівнів акредитації.
3.10. Не допускається відвертання педагогічних працівників від виконання професійних обов'язків, окрім випадків, передбачених законодавством.
3.11. Призначення на посаду, звільнення з посади педагогічних та інших працівників Школи, інші трудові відносини регулюються діючим законодавством України про працю, про освіту, Законом України "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ) та іншими законодавчими актами.
3.12. Директор і педагогічні працівники підлягають атестації відповідно до порядку, установленого Міністерством освіти і науки України. За результатами атестації педагогічних працівників з предметів загальноосвітнього циклу визначається їх відповідність посаді, яку вони обіймають, присвоюється кваліфікаційна категорія (спеціаліст, спеціаліст другої, першої, вищої категорії) та може бути присвоєно педагогічне звання "старший учитель", "старший викладач", "учитель (вихователь)-методист", "педагог-організатор-методист", "викладач-методист".
Критерії атестації викладачів мистецького циклу установлюються Міністерством культури і мистецтв.
3.13. Педагогічні працівники, які систематично порушують вимоги статуту Школи, правила внутрішнього розпорядку Школи, не виконують посадових обов'язків, умов трудового договору (контракту) або за результатами атестації не відповідають посаді, яку вони обіймають, звільняються з роботи згідно з чинним законодавством.
3.14. Права й обов'язки інженерно-технічних працівників та допоміжного персоналу регулюються трудовим законодавством, статутом Школи та правилами внутрішнього розпорядку Школи.
3.15. Батьки учнів та особи, які їх замінюють, мають право:
обирати і бути обраними до батьківських комітетів та органів громадського самоврядування;
звертатися до Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури і мистецтв України, директора Школи і органів громадського самоврядування з питань навчання, виховання дітей;
приймати рішення про участь дитини в інноваційній діяльності Школи;
брати участь у заходах, спрямованих на поліпшення організації навчально-виховного процесу та зміцнення матеріально-технічної бази Школи;
на захист законних інтересів своїх дітей в органах громадського самоврядування Школи та у відповідних державних, судових органах.
3.16. Батьки та особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за здобуття дітьми повної загальної середньої освіти і зобов'язані:
забезпечувати умови для здобуття дитиною повної загальної середньої освіти та профільної допрофесійної підготовки;
постійно дбати про фізичне здоров'я, психічний стан дітей, створювати належні умови для розвитку їхніх природних здібностей;
поважати гідність дитини, виховувати працелюбність, почуття доброти, милосердя, шанобливе ставлення до Батьківщини, сім'ї, державної та рідної мов, повагу до національної історії, культури, цінностей інших народів;
виховувати у дітей повагу до законів, прав, основних свобод людини.
3.17. У разі невиконання батьками та особами, які їх замінюють, обов'язків, передбачених законодавством, Школа може порушувати клопотання про відповідальність таких осіб, у тому числі позбавлення їх батьківських прав.
4. Управління школою
4.1. Керівництво Школою здійснює директор, яким може бути тільки громадянин України, який має вищу педагогічну освіту на рівні спеціаліста або магістра, стаж педагогічної роботи не менш як З роки.
4.2. Директор Школи та його заступник призначаються на посаду та звільняються з посади Міністерством культури і мистецтв України згідно з законодавством. Призначення та звільнення заступників директора здійснюється за поданням директора. ( Пункт 4.2 в редакції Наказу Міністерства культури і мистецтв N 301 від 13.05.2004 )
4.3. Директор Школи:
здійснює керівництво педагогічним колективом, забезпечує раціональний добір і розстановку кадрів, створює необхідні умови для підвищення фахового і кваліфікаційного рівня працівників;
організовує навчально-виховний процес;
забезпечує контроль за виконанням навчальних планів і програм, якістю знань, умінь та навичок учнів;
відповідає за реалізацію Державного стандарту загальної середньої освіти та профільної мистецької допрофесійної підготовки, за якість і ефективність роботи педагогічного колективу;
створює необхідні умови для участі учнів у позакласній та позашкільній роботі, проведення виховної роботи;
забезпечує дотримання вимог охорони дитинства, санітарно-гігієнічних та протипожежних норм, техніки безпеки;
розпоряджається в установленому порядку шкільним майном і коштами;
підтримує ініціативи щодо вдосконалення системи навчання та виховання, заохочення творчих пошуків, дослідно-експериментальної роботи педагогів;
дає дозвіл на участь діячів науки, культури, членів творчих спілок, працівників підприємств, установ, організацій у навчально-виховному процесі, керівництві учнівськими об'єднаннями за інтересами;
забезпечує права учнів на захист їх від будь-яких форм фізичного або психічного насильства;
вживає заходів до запобігання вживання учнями алкоголю, наркотиків;
контролює організацію харчування і медичного обслуговування учнів;
видає у межах своєї компетенції накази та розпорядження і контролює їх виконання;
щороку звітує про свою роботу на загальних зборах колективу.
4.4. Директор Школи є головою педагогічної ради - постійно діючого колегіального органу управління Школи. До складу педагогічної ради Школи входять адміністрація школи, учителі, викладачі, концертмейстери, вихователі.
4.5. Робота педагогічної ради проводиться відповідно до потреб Школи. Кількість засідань педагогічної ради визначається їх доцільністю, але не менше чотирьох засідань на рік.
4.6. Педагогічна рада розглядає питання:
удосконалення і методичного забезпечення навчально-виховного процесу;
планування та режиму роботи Школи;
переведення учнів до наступних класів і їх випуску, видачі документів про відповідний рівень освіти, нагородження за успіхи в навчанні;
підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їхньої творчої ініціативи, упровадження у навчально-виховний процес досягнень науки і передового педагогічного досвіду;
морального та матеріального заохочення учнів (вихованців) та працівників Школи;
притягнення до дисциплінарної відповідальності учнів за невиконання ними своїх обов'язків.
4.7. Вищим колегіальним органом громадського самоврядування Школи є загальні збори (конференція) колективу, що скликаються не менше одного разу на рік. Порядок скликання, повноваження, чисельність, склад загальних зборів (конференції) колективу установлюються статутом Школи і колективним договором. Загальні збори (конференція) заслуховують звіт директора про здійснення керівництва навчальним закладом, розглядають питання навчально-виховної, методичної, економічної і фінансово-господарської діяльності Школи.
4.8. У період між загальними зборами (конференціями) діє рада Школи, діяльність якої регулюється статутом.
До складу ради обираються пропорційно представники від педагогічного колективу, учнів школи II-III ступенів, батьків і громадськості.
Рада організовує виконання рішень загальних зборів (конференцій), затверджує режим роботи Школи, розглядає питання здобуття обов'язкової загальної середньої освіти молоді, підтримки ініціатив щодо вдосконалення системи навчання і виховання учнів, дослідно-експериментальної роботи педагогів, зміцнення матеріально-технічної бази, поповнення й використання бюджету навчального закладу, розподілу фонду загального обов'язкового навчання, вносить пропозиції щодо морального і матеріального заохочення учасників навчально-виховного процесу.
4.9. У Школі за рішенням загальних зборів (конференції) можуть створюватися і діяти піклувальна рада, учнівський комітет, батьківський комітет.
Члени піклувальної ради Школи обираються на загальних зборах (конференціях). Склад піклувальної ради формується з представників органів виконавчої влади, підприємств, установ, навчальних закладів, організацій, окремих громадян.
Піклувальна рада вживає заходів щодо зміцнення матеріально-технічної і навчально-методичної бази, залучення додаткових джерел фінансування закладу, поліпшення умов для організації навчально-виховного процесу, стимулювання творчої праці педагогічних працівників тощо.
5. Матеріально-технічна база
та фінансово-господарська діяльність
5.1. Школа є бюджетною установою і фінансується з державного бюджету.
5.2. Матеріально-технічна база Школи включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі.
5.3. Кошторис доходів і видатків Школи та штатний розпис визначаються і затверджуються Міністерством культури і мистецтв України в установленому порядку згідно з чинним законодавством.
5.4. Джерелами формування кошторису Школи є:
кошти державного бюджету в розмірі, передбаченому нормативами фінансування загальної середньої освіти для забезпечення навчального процесу в обсязі Державного стандарту загальної середньої освіти та вимог профільної мистецької допрофесійної підготовки;
кошти, отримані за надання платних послуг;
доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, навчально-дослідних ділянок, підсобних господарств, від здачі в оренду приміщень, споруд, обладнання;
кредити банків;
благодійні внески юридичних і фізичних осіб.
5.5. Порядок діловодства і бухгалтерського обліку в Школі визначається законодавством України та нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України і Міністерства культури і мистецтв України. За рішенням Міністерства культури і мистецтв України бухгалтерський облік може здійснюватися самостійно або через централізовану бухгалтерію.
5.6. Школа має право відповідно до чинного законодавства здійснювати придбання та оренду необхідного обладнання та інших матеріальних ресурсів, користуватися послугами будь-якого підприємства, установи, організації або фізичної особи, фінансувати за рахунок власних коштів заходи, що сприяють поліпшенню соціально-побутових умов членів колективу.
5.7. Валютні та інші надходження від зовнішньоекономічної діяльності використовуються Школою для забезпечення статутної діяльності відповідно до кошторису, затвердженого Міністерством культури і мистецтв України.
5.8. Звітність про діяльність Школи установлюється відповідно до законодавства.
6. Міжнародне співробітництво
6.1. Школа за наявності належної матеріально-технічної та соціально-культурної бази власних фінансових коштів має право проводити міжнародний учнівський та педагогічний обмін у рамках освітніх програм, проектів, установлювати відповідно до законодавства прямі зв'язки з міжнародними організаціями та освітніми асоціаціями.
Школа має право відповідно до законодавства укладати угоди про співробітництво з навчальними закладами, науковими установами, підприємствами, організаціями, громадськими об'єднаннями інших країн.
6.2. Участь Школи в міжнародних програмах, проектах, учнівських та педагогічних обмінах, майстер-класах, конкурсах, фестивалях, конференціях тощо здійснюється відповідно до законодавства.
7. Контроль за діяльністю школи
7.1. Державний контроль за діяльністю Школи здійснюється з метою забезпечення реалізації єдиної державної політики в сфері загальної середньої освіти.
Державний контроль за діяльністю Школи здійснюють Міністерство освіти і науки України, Міністерство культури і мистецтв України, Державна інспекція навчальних закладів, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування і підпорядковані їм органи управління освітою, органи державної санітарно-епідеміологічної служби.
7.2. Основною формою державного контролю за діяльністю Школи є державна атестація Школи, яка проводиться не рідше одного разу на десять років Міністерством культури і мистецтв України в порядку, установленому Міністерством освіти і науки України.
7.3. У період між атестацією проводяться перевірки (інспектування) Школи з питань організації навчально-виховної діяльності. Зміст, види і періодичність цих перевірок визначаються залежно від стану навчально-виховної роботи. Перевірки з питань, не пов'язаних з навчально-виховною діяльністю Школи, проводяться Міністерством культури і мистецтв України відповідно до законодавства.
Заступник Міністра В.Г.Романчишин