ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
05.05.2004 N 3523/6/17-3116
Щодо деяких питань оподаткування
Державна податкова адміністрація України <...> повідомляє.
1. Суми виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), що здійснюються професійними спілками їх членам у випадках, передбачених Законом України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" ( 1045-14 ), не підлягають оподаткуванню відповідно до підпункту 4.3.5 пункту 4.3 статті 4 Закону України від 22 травня 2003 року N 889 "Про податок з доходів фізичних осіб" ( 889-15 ) (далі - Закон).
Статтею 14 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" ( 1045-14 ) встановлено, що напрями використання коштів профспілкових організацій визначаються Статутами профспілок. Відповідно до таких Статутів перелік статей витрат профспілкових організацій щорічно затверджується їхніми кошторисами.
До виплат, здійснюваних професійними спілками, відносяться, зокрема, кошти, надані профспілкою як грошова допомога на оздоровлення своїх членів, відвідування хворих, виплати з нагоди професійних свят чи днів народження, заохочення профактиву тощо, а до відшкодувань - суми виплат на придбання ліків, оплату юридичних послуг.
Виплати, що здійснюються професійною спілкою у негрошовій формі (квіти, призи, сувеніри) за своєю сутністю є додатковим благом, що надається особою, яка не є працедавцем платника податку, і згідно з останнім абзацем підпункту 4.2.9 пункту 4.2 статті 4 Закону ( 889-15 ) прирівнюються з метою оподаткування до подарунків. Вартість подарунків відповідно до підпункту 22.1.5 пункту 22.1 статті 22 Закону може розглядатись як об'єкт оподаткування не раніше 2005 року. Отже, протягом 2004 року доходи, отримані платником податку у вигляді подарунку, не є об'єктом оподаткування.
Таким чином, виплати чи відшкодування (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), здійснювані професійною спілкою своїм членам, що передбачені її Статутом та затвердженим кошторисом, не є об'єктом оподаткування податком з доходів фізичних осіб.
Доходи, виплачені професійними спілками у негрошовій формі (квіти, призи, сувеніри, путівки) своїм штатним працівникам, оподатковуються в порядку, встановленому пунктом 3.4 Закону ( 889-15 ). Податок, нарахований з такого об'єкта оподаткування, сплачується до бюджету відповідно до Закону за рахунок юридичної особи, що надає такий дохід. При цьому платник податку - одержувач такого доходу не несе подальших зобов'язань щодо сплати податку з доходів фізичних осіб з цього доходу (п.п. 20.3.2 п. 20.3 ст. 20 Закону).
Порядок оподаткування податком з доходів фізичних осіб нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, яку надають профспілки, викладено в підпункті 9.73 пункту 9.7 статті 9 Закону ( 889-15 ).
Згідно з підпунктом 9.7.3 пункту 9.7 статті 9 Закону ( 889-15 ) не підлягає включенню до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, яка надається резидентами - юридичними або фізичними особами (у тому числі профспілковими організаціями) на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує розмір прожиткового мінімуму на працездатну особу, встановленого на 1 січня такого року, за умови, що на такого платника податку поширюється право на отримання податкової соціальної пільги згідно з підпунктом 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 цього Закону.
Відповідно до підпункту 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 Закону ( 889-15 ) податкова соціальна пільга застосовується до доходу, отриманого платником податку як заробітна плата протягом звітного податкового місяця, якщо його розмір не перевищує суми місячного прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до найближчих 10 гривень. На даний час цей розмір становить 510 грн. (365 грн. х 1,4).
Перелік категорій платників податку, на яких за таких умов поширюється право на застосування податкової соціальної пільги наведено в підпунктах 6.1.1, 6.1.2 та 6.1.3 пункту 6.1 статті 6 Закону ( 889-15 ). Протягом звітного податкового року при виплаті громадянам, зазначеним у цих підпунктах Закону, нецільової (благодійної) допомоги (у тому числі матеріальної) сукупно на рік у розмірі, що не перевищує величини прожиткового мінімуму, установленого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, незалежно провадилася така виплата за місцем одержання податкової соціальної пільги (від працедавця), чи від іншої особи - не працедавця (в тому числі профспілкової організації), така допомога не підлягає оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб у джерела виплати.
Оскільки обмеження в наданні пільги, передбачені підпунктом 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 Закону ( 889-15 ), застосовуються лише до доходу у вигляді заробітної плати (тобто за умови наявності трудових відносин), то суми, виплачені професійною спілкою у вигляді нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, платнику податку (у тому числі, пенсіонерам та студентам) сукупно на рік у розмірі, що не перевищує величини прожиткового мінімуму на працездатну особу, не підлягає оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб.
Суми перевищення допомоги над вказаним розміром, підлягають оподаткуванню у джерела виплати за ставкою пункту 7.1 статті 7 Закону з урахуванням пункту 22.3 статті 22 Закону ( 889-15 ).
Юридичні особи, у тому числі професійні спілки, та фізичні особи можуть надавати платнику податку неоподатковувану цільову благодійну допомогу незалежно від її розміру, на цілі, визначені підпунктом 9.7.4 пункту 9.7 статті 9 Закону ( 889-15 ), зокрема, шляхом перерахування закладу охорони здоров'я для компенсації вартості платних послуг з лікування платника податку та членів його сім'ї першого ступеня споріднення, для придбання ліків, донорських компонентів, протезно-ортопедичних пристосувань.
Професійні спілки, які надають нецільову благодійну (матеріальну) допомогу та додаткові блага, є податковими агентами по таких виплатах (доходах) та, крім утримання та перерахування до бюджету податку з доходів фізичних осіб, повинні зазначити відомості про суми таких доходів і утримані з них податки у складі податкової звітності та повідомити про них податковим органам за формою N 1ДФ згідно з вимогами наказу ДПА України від 29.09.2003 р. N 451 "Про затвердження форми податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (ф. N 1ДФ) та Порядку заповнення та подання податковими агентами податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.10.2003 р. за N 960/8281".
Зазначене було доведено листом Державної податкової адміністрації України від 13.04.2004 р. N 6391/7/17-3117 всім органам державної податкової служби для застосування в роботі.
2. З питання оподаткування доходів, що виплачуються юридичними особами фізичним особам-суб'єктам підприємницької діяльності, Державною податковою адміністрацією було підготовлено і затверджено наказом від 29.12.2003 р. N 633 Податкове роз'яснення щодо застосування пункту 1.8 статті 1, пункту 9.12 статті 9 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" ( 889-15 ).
Порядок заповнення форми 1ДФ визначено наказом ДПА України від 29.09.2003 р. N 451 "Про затвердження форми податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (ф. N 1ДФ) та Порядку заповнення та подання податковими агентами податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22.10.2003 р. за N 960/8281, згідно з яким про виплачені фізичній особі - суб'єкту підприємницької діяльності доходи у графі 5 форми 1ДФ проставляється код ознаки доходу "14".
3. Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету встановлено статтею 8 Закону України від 22.05.2003р. N 889-IV "Про податок з доходів фізичних осіб". Згідно з підпунктом 8.1.2 пункту 8 цієї статті, податок підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки не мають права приймати платіжні документи на виплату доходу, які не передбачають сплати (перерахування) цього податку до бюджету. Якщо оподатковуваний дохід нараховується, але не виплачується платнику податку особою, що його нараховує, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені законом для місячного податкового періоду, тобто протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.п. 4.1.4 "а", п. 4.1, ст.4 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок і погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами").
Згідно з підпунктом 20.1 статті 20 Закону ( 889-15 ), розмір штрафних (фінансових) санкцій за порушення норм цього Закону та підстави для їх застосування визначаються законом, що регулює такі питання, якщо інше не встановлене нормами цього Закону. Оскільки нормами цього Закону не визначено окремого порядку застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення норм цього Закону, їх застосування провадиться у порядку, встановленому Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (п.п. 16.4.1 п. 16.4 ст.16 та ст.17).
4. Статтею 14 Закону України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) визначено, що до загальнодержавних податків і зборів належить збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Пунктом 15 статті 11 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" ( 1058-15 ) визначено, що до осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню відносяться особи, які отримують допомогу по тимчасовій непрацездатності.
Пунктом 4 Інструкції "Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України", затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. N 21-1 визначено, що розміри страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування встановлюються за ставкою 32 відсотки суми фактичних витрат на оплату праці (грошового забезпечення) працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця та допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю.
Пунктом 7 Порядку оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, за рахунок коштів підприємства, установи, організації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 року N 439, визначено, що витрати, пов'язані з оплатою днів тимчасової непрацездатності найманих працівників, відносяться згідно з під пунктом 5.6.2 статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) на валові витрати.
Відповідно до підпункту 5.7.1 пункту 5.7 статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (далі - Закон) до складу валових витрат платника податку відносяться суми збору на обов'язкове державне пенсійне страхування та внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, нараховані на оплату праці фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником податку (далі - працівники), які включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших видів заохочень і виплат, виходячи з тарифних ставок, у вигляді премій, заохочень, відшкодувань вартості товарів (робіт, послуг), витрати на виплату авторських винагород та виплат за виконання робіт (послуг), згідно з договорами цивільно-правового характеру, будь-які інші виплати в грошовій або натуральній формі, встановлені за домовленістю сторін у розмірах і порядку, встановлених законом.
Відповідно до Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13 січня 2004 року N 5, допомога по тимчасовій непрацездатності до фонду оплати праці не відноситься.
Отже, суми збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, нараховані на оплату перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, відповідно до підпункту 5.7.1 Закону ( 334/94-ВР ) до складу валових витрат не відносяться.
Разом з цим підпунктом 5.2.5 пункту 5.2 статті 5 Закону ( 334/94-ВР ) визначено, що до складу валових витрат включаються суми внесених (нарахованих) податків зборів (обов'язкових платежів), установлених Законом України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (крім тих, що прямо не визначені у переліку податків, зборів (обов'язкових платежів), визначених зазначеним Законом).
Виходячи з викладеного, нарахування внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності відносяться на валові витрати підприємства відповідно до підпункту 5.2.5 пункту 5.2 статті 5 Закону ( 334/94-ВР ).
Заступник голови С.Лекарь
