ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
12.02.2004 N 46
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
27 лютого 2004 р. за N 257/8856
(Постанова втратила чинність на підставі Постанови
Правління Національного банку України
N 51 від 05.05.2018)
Про затвердження Положення про організацію
готівкового обігу і ведення емісійно-касових
операцій у банківській системі в особливий період
Відповідно до статей 7, 33 Закону України "Про Національний банк України" ( 679-14 ), на виконання вимог постанови Правління Національного банку України від 18.06.2003 N 261 "Про схвалення документів з питань функціонування банківської системи України в умовах особливого періоду" та з метою безперебійного забезпечення економіки готівковими коштами в умовах особливого періоду Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Положення про організацію готівкового обігу і ведення емісійно-касових операцій у банківській системі в особливий період (додається).
2. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови В.Л.Кротюка.
3. Постанова набирає чинності через 10 днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
Голова С.Л.Тігіпко
Затверджено
Постанова Правління
Національного банку України
12.02.2004 N 46
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
27 лютого 2004 р. за N 257/8856
Положення
про організацію готівкового обігу
і ведення емісійно-касових операцій у
банківській системі в особливий період
1. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблено згідно з вимогами Конституції України ( 254к/96-ВР ), Законів України "Про оборону України" ( 1932-12 ), "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" ( 3543-12 ), "Про правовий режим воєнного стану" ( 1647-14 ), "Про Національний банк України" ( 679-14 ), "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ), Концепції особливостей функціонування банківської системи України в особливий період, нормативно-правових актів Національного банку України, які регламентують роботу банків з організації готівкового обігу і ведення емісійно-касових операцій у банківській системі і касових операцій суб'єктів господарювання.
1.2. Метою розроблення цього Положення є забезпечення стабільності роботи банківської системи України з готівкою в умовах особливого періоду та безперебійного забезпечення економіки, особливо Збройних Сил України, готівковими коштами.
1.3. Це Положення визначає основні вимоги до організації роботи з готівкою територіальних управлінь Національного банку України (далі - територіальні управління) та банків, залучених до роботи в особливий період (далі - банки).
1.4. Для забезпечення зберігання відповідних обсягів цінностей на час особливого періоду територіальні управління завчасно визначають наявність у банків відповідного регіону грошових сховищ з класом опору не нижче ніж IX за ДСТУ 4012.1-2001, у кількості та площею для можливого розміщення цінностей під час дії особливого періоду.
1.5. Департаментом готівково-грошового обігу для зберігання необхідних обсягів готівки під час дії особливого періоду визначається перелік територіальних управлінь, у яких є відповідні, належним чином обладнані, площі грошових сховищ.
У разі неможливості розміщення усіх необхідних обсягів готівки в грошових сховищах територіальних управлінь, як виняток, дозволяється розміщення готівки в грошових сховищах банків, визначених відповідно до пункту 1.4 цього Положення, за умови забезпечення виконання чинних вимог щодо організації охорони грошових сховищ Національного банку України.
1.6. Банки, які у зв'язку з введенням особливого періоду зупинили або припинили свою діяльність, здійснюють вивезення в повному обсязі готівки зі сховищ до визначених територіальних управлінь у терміни і місця, визначені Національним банком України.
Вивезення готівки здійснюється службою перевезень цінностей та організації інкасації Національного банку України або іншими службами, визначеними згідно з чинним законодавством.
1.7. Територіальні управління завчасно визначають перелік підприємств, на яких можливо здійснювати утилізацію не придатних до обігу банкнот під час дії особливого періоду, та узгоджують його з Національним банком України.
2. Забезпечення потреб економіки готівкою
в національній валюті. Формування резервних
і мобілізаційного фондів національної валюти
та організація емісійних операцій в особливий період
2.1. В умовах особливого періоду для забезпечення потреб економіки в готівкових коштах залучаються як резервні фонди готівки в Центральному сховищі Національного банку України та запаси готівки в грошових сховищах територіальних управлінь, так і мобілізаційний фонд готівки, який створюється в мирний час для задоволення додаткових потреб у готівці в особливий період.
2.2. Департамент готівково-грошового обігу в умовах особливого періоду щомісяця перевіряє достатність резервних фондів для забезпечення потреб економіки в готівці та в разі потреби вносить пропозиції Правлінню Національного банку України про використання мобілізаційного фонду або щодо обсягів друкування банкнот за кожним окремим номіналом на Банкнотно-монетному дворі для поповнення резервних та мобілізаційного фонду.
2.3. Мобілізаційний фонд має складатися в межах 30-50% від загальної суми готівки в обігу. До мобілізаційного фонду монети не включаються. До того ж, загальна сума мобілізаційного фонду на 60-80% формується банкнотами номіналами 200, 100 та 50 гривень.
2.4. Для підтримання банкнот мобілізаційного фонду в належному стані періодично здійснюється його поновлення.
2.5. Рішення про використання, поповнення та строки поповнення мобілізаційного фонду приймає Правління Національного банку України.
2.6. Територіальні управління в умовах особливого періоду зобов'язані постійно аналізувати і контролювати запаси готівки в грошових сховищах з метою забезпечення підвищених потреб регіону в готівкових коштах та вчасно їх поповнювати. Відповідальність за наявність у сховищах банкнот і монет у необхідних обсягах покладається на керівників територіальних управлінь. Підкріплення запасів готівки в грошових сховищах територіальних управлінь в особливий період здійснюється з резервних та мобілізаційного фондів або з запасів готівки інших територіальних управлінь на підставі емісійних дозволів, наданих Департаментом готівково-грошового обігу.
2.7. У разі прийняття рішення керівництвом Національного банку України про припинення в особливий період діяльності відповідного територіального управління або його евакуації готівка перевозиться до іншого територіального управління або до Центрального сховища Національного банку України на підставі емісійних дозволів, наданих Департаментом готівково-грошового обігу.
2.8. У разі неможливості подання заявок на підкріплення готівкою та вивезення її надлишків і надання звітності засобами автоматизованих систем обробки інформації виконання зазначених функцій здійснюється за допомогою електронної пошти або інших альтернативних засобів. Підготовка документів та облік операцій з готівкою в банках здійснюється іншими альтернативними засобами або в ручному режимі на паперових носіях.
3. Організація роботи з готівкою в територіальних
управліннях та банках в особливий період
3.1. Касові операції в особливий період виконуються лише територіальними управліннями та банками, які залучені в цей час до роботи за відповідним рішенням Національного банку України.
3.2. Основними завданнями банків щодо організації готівкового обігу і здійснення касових операцій в особливий період є:
повне і своєчасне забезпечення потреб Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, підприємств, організацій і населення в готівкових коштах;
виконання бюджетних доручень щодо безперебійної видачі готівки військовим частинам;
максимальне залучення до банків України готівкових коштів з усіх можливих джерел, прискорення їх обігу;
сприяння дотриманню суворого режиму економного використання готівки і витрачанню за цільовим призначенням, зміцненню фінансової та платіжної дисципліни;
скорочення використання готівки в розрахунках за товари і послуги шляхом розширення впровадження безготівкових розрахунків та введення у разі потреби обмежень на здійснення розрахунків готівкою;
документальне оформлення руху готівки в операційній касі та повне і своєчасне відображення касових операцій у бухгалтерському обліку;
створення безпечних умов роботи з готівкою та її зберігання.
3.3. Територіальні управління після введення особливого періоду укладають з банками додаткові угоди до договорів про розрахунково-касове обслуговування.
3.4. Касові операції в територіальних управліннях та банках виконуються на підставі документів, оформлених засобами системи автоматизації банку (далі - САБ). У разі неможливості використання САБ оформлення касових документів та облікових регістрів здійснюється вручну на паперових носіях.
3.5. Операції з готівкою у післяопераційний час, у вихідні та святкові дні здійснюються з оформленням касових документів за поточною датою здійснення операцій із зазначенням часу або напису чи штампа "вечірня" або "післяопераційний час" та відображенням у внутрішньому обліку.
3.6. Приймання та видача готівки інкасаторам здійснюється територіальними управліннями за окремими графіками з урахуванням оперативної ситуації та потреб у готівці в регіоні.
3.7. Банкам забороняється накопичувати готівку в грошових сховищах. Перерозподіл банками готівки здійснюється лише за погодженням з територіальними управліннями.
3.8. Організація технологічних процесів оброблення готівки в особливий період має будуватися на базі наявних (на час оголошення особливого періоду) виробничих потужностей з використанням ручних та автоматизованих технологій з урахуванням умов щодо енергопостачання.
3.9. За відсутності умов щодо забезпечення технічних засобів оброблення готівки електроживленням оперативно мають бути вжиті заходи щодо переходу на використання ручних технологій та забезпечення консервації і зберігання наявних технічних засобів оброблення готівки.
4. Особливості організації роботи з готівкового
обігу банками та ведення касових операцій
суб'єктами господарювання та фізичними особами
в особливий період
4.1. У разі потреби Національний банк України може змінювати критерії зношеності банкнот, зобов'язувати банки здавати готівку до Національного банку та вводити обмеження на зняття готівки суб'єктами господарювання, фізичними особами з поточних і вкладних рахунків.
4.2. За підприємствами, які не подали обслуговуючому банку заявку-розрахунок на встановлення ліміту залишку готівки в касі, зазначений ліміт має вважатися нульовим, а не здана підприємством на кінець робочого дня готівка - понадлімітною.
4.3. Готівкові кошти, що надходять до кас підприємств, мають здаватися підприємствами в повному обсязі (крім пунктів 4.5 та 4.8) до банку в порядку і строки, що встановлені банком, і зараховуватися на їх поточні рахунки не пізніше наступного робочого дня.
В особливий період банки переглядають порядок і строки здавання виручки з метою максимального залучення готівки до своїх кас.
4.4. Діючі банки, які залучені до касового обслуговування в особливий період, для забезпечення максимального і своєчасного здавання виручки та дотримання лімітів залишку готівки в касах підприємств мають забезпечувати роботу в операційний та післяопераційний час, вихідні та святкові дні. У разі надходження виручки в операційний час вона має бути зарахована на поточні рахунки клієнта у той самий день, а в післяопераційний час, вихідні та святкові дні - не пізніше наступного робочого дня.
4.5. Підприємства не мають права накопичувати в своїх касах готівку для здійснення майбутніх витрат (у тому числі на заробітну плату, виплати соціального характеру і стипендії) до встановленого строку їх виплати.
Підприємства роздрібної торгівлі, громадського харчування, надання послуг, а також інші підприємства, до каси яких постійно надходить готівкова виручка для запобігання зустрічному переміщенню готівкових коштів можуть витрачати її за узгодженням з обслуговуючими банками на оплату праці, виплату допомоги, пенсій, стипендій своїм працівникам.
Підприємства громадського харчування і споживчої кооперації можуть за рахунок готівкової виручки здійснювати закупівлю сільськогосподарської продукції і продуктів її переробки у населення.
Банки ведуть систематичний облік підприємств, які мають постійну готівкову виручку.
4.6. Банки видають суб'єктам господарських відносин готівку на цілі, що не суперечать чинному законодавству. Отримана з банків готівка має витрачатися за цільовим призначенням з наданням банку (на його вимогу) відповідних підтвердних документів.
4.7. Для видачі готівки суб'єктам господарських відносин банки, за потреби, мають право перевіряти їх відповідні документи, що обґрунтовують згідно з чинним законодавством необхідність одержання готівки.
4.8. Підприємства (підприємці), які відкрили поточні рахунки в банках і зберігають на цих рахунках свої кошти на договірних засадах, здійснюють розрахунки за своїми зобов'язаннями між собою виключно в безготівковій формі (крім розрахунків з бюджетом та цільовими фондами, які можуть здійснюватися готівкою за рахунок коштів з банку або з виручки) у порядку, установленому нормативно-правовими актами Національного банку України, а з населенням - як безготівково, так і готівкою.
Розрахунки готівкою підприємств та підприємців з фізичними особами проводяться за рахунок коштів, одержаних з кас банків (у разі закупівлі сільгосппродукції - і за рахунок виручки), через касу підприємств з веденням касової книги встановленої форми, а також через банки і підприємства поштового зв'язку шляхом переказу готівки.
4.9. Банки зобов'язані сприяти державним органам, що здійснюють контроль за дотриманням підприємствами, організаціями, установами, підприємцями встановленого порядку ведення операцій з готівкою.
Директор Департаменту готівково-грошового обігу Н.В.Дорофєєва