Документ втратив чиннiсть!

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ I НАУКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ
24.12.2003 N 8
47

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
19 січня 2004 р. за N 75/8674

(Умови скасовано на підставі Розпорядження
Кабінету Міністрів України
N 169-р від 10 березня 2017
р.)

Ліцензійні умови
надання освітніх послуг у сфері
вищої освіти

1. Загальні положення

1.1. Ці Ліцензійні умови розроблені відповідно до Законів України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про вищу освіту" ( 2984-14 ), постанови Кабінету Міністрів України від 29.08.2003 N 1380 "Про ліцензування освітніх послуг".

1.2. Ліцензійні умови визначають мінімальні нормативи забезпечення навчальних закладів матеріально-технічною, навчально-методичною та інформаційною базою, науково-педагогічними та педагогічними кадрами.

2. Нормативи та вимоги

2.1. Нормативи для підготовки фахівців з вищою освітою відповідних освітньо-кваліфікаційних рівнів (денна форма навчання)

     ------------------------------------------------------------------
| Назва показника | Значення показника (нормативу) за |
| (нормативу) | освітньо-кваліфікаційними рівнями |
| |--------------------------------------|
| |Молодший |Бакалавр|Спеціаліст|Магістр|
| |спеціаліст| | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|----------------------------------------------------------------|
| 1. Загальні вимоги |
|----------------------------------------------------------------|
|1.1 Концепція діяльності | + | + | + | + |
|за заявленим напрямом | | | | |
|(спеціальністю), | | | | |
|погоджена з Радою | | | | |
|міністрів АРК, обласною, | | | | |
|Київською, | | | | |
|Севастопольською міською | | | | |
|державною адміністрацією | | | | |
|----------------------------------------------------------------|
| 2. Кадрове забезпечення підготовки фахівців заявленої |
| спеціальності |
|----------------------------------------------------------------|
|2.1 Частка | - | 75 | 85 | 95 |
|науково-педагогічних | | | | |
|працівників з науковими | | | | |
|ступенями та вченими | | | | |
|званнями, які | | | | |
|забезпечують викладання | | | | |
|лекційних годин | | | | |
|соціально-гуманітарного | | | | |
|циклу дисциплін | | | | |
|навчального плану | | | | |
|спеціальності (% від | | | | |
|кількості годин) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|у тому числі на постійній| | 50 | 50 | 50 |
|основі | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|2.2 Частка | - | 75 | 85 | 95 |
|науково-педагогічних | | | | |
|працівників з науковими | | | | |
|ступенями та вченими | | | | |
|званнями, які | | | | |
|забезпечують викладання | | | | |
|лекційних годин | | | | |
|фундаментального циклу | | | | |
|дисциплін навчального | | | | |
|плану спеціальності (% | | | | |
|від кількості годин) (за | | | | |
|винятком військових | | | | |
|навчальних дисциплін) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|у тому числі на постійній| | 50 | 50 | 50 |
|основі | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|з них: докторів наук або | | 10 | 20 | 40 |
|професорів (при | | | | |
|розрахунку частки | | | | |
|докторів наук, професорів| | | | |
|дозволяється враховувати | | | | |
|до 1/2 кандидатів наук, | | | | |
|доцентів, які мають стаж | | | | |
|безперервної роботи в | | | | |
|даному навчальному | | | | |
|закладі не менше 10 | | | | |
|років, а також є авторами| | | | |
|(співавторами) | | | | |
|підручників або | | | | |
|навчальних посібників з | | | | |
|грифом Міністерства | | | | |
|освіти і науки України) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|2.3 Частка | - | 75 | 85 | 95 |
|науково-педагогічних | | | | |
|працівників з науковими | | | | |
|ступенями та вченими | | | | |
|званнями, які | | | | |
|забезпечують викладання | | | | |
|лекційних годин фахових | | | | |
|дисциплін навчального | | | | |
|плану спеціальності (% | | | | |
|від кількості годин) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|у тому числі на постійній| | 50 | 50 | 50 |
|основі | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|з них: докторів наук або | | 10 | 20 | 40 |
|професорів (при | | | | |
|розрахунку частки | | | | |
|докторів наук, професорів| | | | |
|дозволяється враховувати | | | | |
|до 1/2 кандидатів наук, | | | | |
|доцентів, які мають стаж | | | | |
|безперервної роботи в | | | | |
|даному навчальному | | | | |
|закладі не менше 10 | | | | |
|років, а також є авторами| | | | |
|(співавторами) | | | | |
|підручників або | | | | |
|навчальних посібників з | | | | |
|грифом Міністерства | | | | |
|освіти і науки України) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|2.4 Частка педагогічних | 25 | - | - | - |
|працівників вищої | | | | |
|категорії, які викладають| | | | |
|лекційні години дисциплін| | | | |
|навчального плану | | | | |
|спеціальності (% від | | | | |
|кількості годин) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|2.5 Наявність кафедри | + | + | + | + |
|(циклової комісії) з | | | | |
|фундаментальної | | | | |
|підготовки | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|2.6 Наявність кафедри зі | - | + | + | + |
|спеціальної (фахової) | | | | |
|підготовки, яку очолює | | | | |
|фахівець відповідної | | | | |
|науково-педагогічної | | | | |
|спеціальності: | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|доктор наук або професор | | | | + |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|кандидат наук, доцент | | | + | |
|----------------------------------------------------------------|
| 3. Матеріально-технічна база |
|----------------------------------------------------------------|
|3.1 Забезпеченість | 100 | 100 | 100 | 100 |
|лабораторіями, | | | | |
|полігонами, обладнанням, | | | | |
|устаткуванням, необхідним| | | | |
|для виконання навчальних | | | | |
|програм (у % від потреби)| | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|3.2 Забезпеченість | 70 | 70 | 70 | 70 |
|студентів гуртожитком (у | | | | |
|% від потреби) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|3.3 Кількість робочих | 6 | 12 | 12 | 12 |
|комп'ютерних місць на 100| | | | |
|студентів | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|3.4 Наявність пунктів | + | + | + | + |
|харчування | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|3.5 Наявність спортивного| + | + | + | + |
|залу | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|3.6 Наявність стадіону | + | + | + | + |
|або спортивного | | | | |
|майданчику | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|3.7 Наявність медичного | + | + | + | + |
|пункту | | | | |
|----------------------------------------------------------------|
| 4. Навчально-методичне забезпечення |
|----------------------------------------------------------------|
|4.1 Наявність | + | + | + | + |
|освітньо-кваліфікаційної | | | | |
|характеристики фахівця (у| | | | |
|т.ч. варіативної | | | | |
|компоненти) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|4.2 Наявність | + | + | + | + |
|освітньо-професійної | | | | |
|програми підготовки | | | | |
|фахівця (у т.ч. | | | | |
|варіативної компоненти) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|4.3 Наявність навчального| + | + | + | + |
|плану, затвердженого в | | | | |
|установленому порядку | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|4.4 Наявність | 100 | 100 | 100 | 100 |
|навчально-методичного | | | | |
|забезпечення для кожної | | | | |
|навчальної дисципліни | | | | |
|навчального плану (%): | | | | |
|4.4.1 Навчальних і | | | | |
|робочих навчальних | | | | |
|програм дисциплін | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|4.4.2 Планів | 100 | 100 | 100 | 100 |
|семінарських, практичних | | | | |
|занять, завдань для | | | | |
|лабораторних робіт | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|4.4.3 Методичних вказівок| 100 | 100 | 100 | 100 |
|і тематик контрольних, | | | | |
|курсових робіт (проектів)| | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|4.5 Наявність пакетів | 100 | 100 | 100 | 100 |
|контрольних завдань для | | | | |
|перевірки знань з | | | | |
|дисциплін | | | | |
|соціально-гуманітарної, | | | | |
|фундаментальної та | | | | |
|фахової підготовки (%) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|4.6 Забезпеченість | 100 | 100 | 100 | 100 |
|програмами всіх видів | | | | |
|практик (%) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|4.7 Наявність методичних | + | + | + | + |
|указівок щодо виконання | | | | |
|дипломних робіт | | | | |
|(проектів), державних | | | | |
|екзаменів | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|4.8 Дидактичне | 100 | 100 | 100 | 100 |
|забезпечення самостійної | | | | |
|роботи студентів (у т.ч. | | | | |
|з використанням | | | | |
|інформаційних | | | | |
|технологій), % | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|4.9 Наявність критеріїв | + | + | + | + |
|оцінювання знань і вмінь | | | | |
|студентів | | | | |
|----------------------------------------------------------------|
| 5. Інформаційне забезпечення |
|----------------------------------------------------------------|
|5.1 Забезпеченість | 100 | 100 | 100 | 100 |
|студентів підручниками, | | | | |
|навчальними посібниками, | | | | |
|що містяться у власній | | | | |
|бібліотеці (%) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|5.2 Співвідношення | 3 | 5 | 5 | 5 |
|посадкових місць у | | | | |
|власних читальних залах | | | | |
|до загального контингенту| | | | |
|студентів (%) | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|5.3 Забезпеченість | 2 | 3 | 3 | 4 |
|читальних залів фаховими | | | | |
|періодичними виданнями | | | | |
|-------------------------+----------+--------+----------+-------|
|5.4 Можливість доступу | | | | |
|викладачів і студентів до| | | | |
|Інтернет як джерела | | | | |
|інформації: | | | | |
|- наявність обладнаних | | | | |
| лабораторій | + | + | + | + |
|- наявність каналів | | | | |
| доступу | + | + | + | + |
------------------------------------------------------------------

2.2. Вимоги

2.2.1. Забезпечення навчального закладу на час ліцензування повинно бути достатнім для першого і другого навчальних років, а надалі - на кожен навчальний рік, наступний за поточним.

2.2.2. Забезпечення навчальною літературою вважається 100% при наявності одного підручника (посібника) за списком літератури, рекомендованої робочою програмою дисципліни, на 3 студентів.

2.2.3. Наявні приміщення (навчальні, навчально-виробничі, побутові, спортивні та інші) повинні відповідати санітарним нормам і правилам, державним будівельним нормам України ДБН В2.2-3-97 "Будинки та споруди навчальних закладів", що затверджені наказом Деркоммістобудування України від 27.06.1996 N 117.

2.2.4. Для вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації кількість лекційних годин на одного викладача не може перевищувати 250 на рік при загальній кількості дисциплін не більше 4.

2.2.5. Відповідність науково-педагогічної спеціальності викладача визначається його спеціальністю за дипломом про освіту, науковою спеціальністю, науковим ступенем, ученим званням або проходженням науково-педагогічного стажування з відповідної дисципліни.

2.2.6. Кваліфікаційні вимоги до педагогічних, науково-педагогічних та керівних працівників визначаються Законами України та нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, що зареєстровані Міністерством юстиції України.

2.2.7. За наявності в навчальному закладі заочної форми навчання матеріально-технічне забезпечення розраховується з коефіцієнтом 0,2 відносно нормативів для денної форми навчання. Методичне забезпечення повинно бути 100% з розрахунку 1 комплект методичних матеріалів з кожної дисципліни на 1 студента.

3. Інші вимоги

3.1. Додатковими вимогами до навчальних закладів, що здійснюють навчання іноземців, є:

наявність правової бази, що регламентує в'їзд іноземців в Україну з метою навчання, їх перебування в Україні та виїзд на батьківщину;

наявність системи набору на навчання іноземців (офіційні угоди з іноземними партнерами тощо);

наявність паспортно-візової служби для обслуговування іноземців (допускається обслуговування на підставі договорів);

наявність системи медичного обслуговування іноземців, страхування їх здоров'я;

наявність облаштованих гуртожитків для проживання іноземців та служби безпеки.

3.2. Для надання освітніх послуг з післядипломної освіти забезпечення повинно бути не меншим, ніж для підготовки за відповідним освітньо-кваліфікаційним рівнем, за винятком вимог до кадрового забезпечення при наданні освітніх послуг з розширення профілю (підвищення кваліфікації) та спеціалізації, де викладати можуть провідні фахівці галузі, а також працівники державних органів виконавчої влади.

3.3. Надання освітніх послуг з підготовки до вступу у вищі навчальні заклади здійснюється згідно з Ліцензійними умовами надання освітніх послуг у сфері загальної середньої (позашкільної) освіти.

3.4. Навчальні заклади, що отримали ліцензію на надання освітніх послуг, зобов'язані:

забезпечувати дотримання вимог законів України та постанов Кабінету Міністрів України в галузі освіти, нормативно-правових документів Міністерства освіти і науки України, що зареєстровані Міністерством юстиції України;

виконувати ці Ліцензійні умови;

провадити діяльність відповідно до заявлених під час ліцензування навчальних планів і освітніх програм, установлених обсягів прийому на навчання;

надавати особам, які вступають до навчального закладу (у тому числі шляхом реклами), достовірну інформацію про умови приймання, плату за навчання, зміст і форму документів, що видаються після його закінчення.

Начальник управління
ліцензування, акредитації та нострифікації В.I.Домніч