Документ втратив чиннiсть!

ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ

НАКАЗ
від 15.01.97, N 9
м.Київ

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
N 20/1824 від 3 лютого 1997 р.

(Наказ втратив чинність на підставі Рішення
Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку
N 989 від 03.09.20
09)

Про затвердження Положення про реєстрацію
фондових бірж та торговельно-інформаційних систем
і регулювання їх діяльності

( Із змінами, внесеними згідно з Рішеннями Державної
комісії з цінних паперів
N 11 від 10.06.
97
N 46 від 11.11.
97
N 19 від 22.01.
98
N 163 від 10.11.
98
N 4 від 25.01.20
01
N 364 від 04.09.20
03 )

На виконання Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про цінні папери і фондову біржу" ( 283/96-ВР ), Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" ( 448/96-ВР ), НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Положення про реєстрацію фондових бірж та торговельно-інформаційних систем ринку цінних паперів і регулювання їх діяльності (додається).

2. Управлінню нагляду за організаційно оформленими ринками забезпечити державну реєстрацію цього Положення в Міністерстві юстиції України.

3. Відділу господарського забезпечення виготовити бланки Свідоцтв про реєстрацію фондових бірж та позабіржових торговельно-інформаційних систем (додатки N 3, N 4 до Положення).

4. Встановити, що позначення "фондова біржа", "організаційно оформлена позабіржова торговельно-інформаційна система" може використовувати у своєму фірмовому найменуванні або рекламі тільки та організація, яка одержала Свідоцтво про реєстрацію фондової біржі, торговельно-інформаційної системи або іншого організатора торгівлі згідно з чинним законодавством та Положенням про реєстрацію фондових бірж та торговельно-інформаційних систем ринку цінних паперів і регулювання їх діяльності.

5. Управлінню нагляду за організаційно оформленими ринками організувати розгляд документів на видачу Свідоцтв про реєстрацію фондових бірж та торговельно-інформаційних систем і організувати контроль за виконанням вимог цього Положення.

6. Управлінню інформатики разом з управлінням нагляду за організаційно оформленими ринками у двомісячний термін забезпечити розробку програмного забезпечення для ведення баз даних по виданих Свідоцтвах.

7. Фондовим біржам та торговельно-інформаційним системам в термін не пізніше 6 місяців з дати набрання чинності Положення про реєстрацію фондових бірж та торговельно-інформаційних систем ринку цінних паперів і регулювання їх діяльності привести свою діяльність у відповідність до вище зазначеного Положення.

8. Контроль за виконанням цього наказу покласти на члена Комісії Головка А.Т.

В.О. Голови Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку О.Ромашко

Затверджено
наказом Державної комісії з цінних паперів
та фондового ринку
N 9 від 15.01.97 р.

( В редакції Рішень Держкомісціннихпаперів
N 46 від 11.11.97,
N 19 від 22.01.98 )

Положення
про регулювання діяльності фондових бірж
та торговельно-інформаційних систем

( Назва Положення в редакції Рішення Держкомісціннихпаперів
N 364 від 04.09.2003 )

Положення про регулювання діяльності фондових бірж та торговельно-інформаційних систем (далі - Положення) розроблене відповідно до Закону України "Про цінні папери і фондову біржу" ( 1201-12 ), Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (448/96-ВР), Закону України "Про господарські товариства" ( 1576-12 ) і Закону України "Про підприємства в Україні" ( 887-12 ). ( Преамбула із змінами, внесеними згідно з Рішенням Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

Розділ I. Загальні положення

1. Основні терміни та поняття, що вживаються у цьому Положенні:

асоційований член фондової біржі - юридична особа, яка користується, але не володіє біржовим брокерським місцем терміном не менше одного року способом, визначеним статутом та/або правилами біржі, має право укладати угоди від свого імені та виконує вимоги всіх законодавчих та нормативних актів щодо ринку цінних паперів та вимоги статуту і правил біржі; ( Пункт 1 доповнено абзацом згідно з Рішенням Державної комісії з цінних паперів N 163 від 10.11.98 )

аукціон - конкурсний спосіб організації торгівлі, згідно з яким купівля-продаж цінних паперів здійснюється брокером/ділером у заздалегідь визначений час методом накопичення та одночасного виконання замовлень на купівлю і продаж цінних паперів (онкольний аукціон) або безперервного виконання замовлень, поданих в усній та/або письмовій формі за ціною, що змінюється протягом торговельної сесії чи біржового дня (безперервний аукціон);

біржовий бюлетень - офіційне видання біржі, у якому публікуються курси цінних паперів та супровідна інформація, яка не може бути віднесена до конфіденційної або до такої, що згідно з чинним законодавством не підлягає розголошенню;

біржовий день (торговельна сесія) - визначений правилами біржі робочий день або період часу, протягом якого відбувається біржовий аукціон і фіксуються біржові курси, на рівні яких розпочинається укладення біржових угод на наступному аукціоні;

біржове замовлення - визначений правилами біржі письмовий (на спеціальному бланку) або усний спосіб оголошення брокером/ділером відкритої пропозиції на купівлю чи продаж цінних паперів, який є достатньою підставою для котирування та/або прийняття біржової угоди до виконання;

біржовий індекс - середній показник біржової активності, який узагальнює динаміку цін на цінні папери і свідчить про зміни в рівні цін за певний час;

біржова рада - орган управління біржою, який обирається загальними зборами біржі на визначений строк і здійснює свої функції в межах компетенції, визначеної статутом біржі;

біржовий контракт - договір про виконання угоди щодо поставки біржового товару проти оплати коштів, укладення якого є можливим лише між членами біржі за формою, встановленою правилами біржі;

електронна торговельно-інформаційна мережа (далі - ЕТІМ) - електронна система, що зв'язує торговців цінними паперами в різних місцях і дає їм змогу обмінюватися котируваннями і укладати угоди без будь-яких затримань у часі;

біржове брокерське місце - засвідчене відповідним договором право на здійснення біржової торгівлі у встановленому порядку; ( Абзац пункту 1 в редакції Рішення Державної комісії з цінних паперів N 163 від 10.11.98 )

біржова операція - дії, які здійснюють брокери/ділери та/або фахівці біржі в процесі укладення біржової угоди (збір замовлень, їх узагальнення та класифікація, котирування та оголошення курсу на біржовий товар, звірення параметрів угоди тощо);

біржова послуга - послуга, яка надається клієнтам біржою або членами біржі з метою задоволення їх потреб, пов'язаних з біржовою торгівлею (інформування, консультування, арбітражне та технічне обслуговування тощо);

біржова торгівля - організоване укладення цивільно-правових угод, які ведуть до зміни права власності на цінні папери з обов'язковою наявністю у організатора торгівлі єдиного торговельного залу і правил торгівлі для осіб, що мають виключне право на укладення цих угод за свій рахунок для іншої особи;

брокер - фізична особа, яка є уповноваженою особою брокерської контори або учасника торговельно-інформаційної системи, що здійснює цивільно-правові угоди щодо цінних паперів, які передбачають оплату цінних паперів проти їх поставки новому власнику на підставі договорів доручення чи комісії за рахунок своїх клієнтів;

брокерська контора - окремий підрозділ члена біржі, що зареєстрований на біржі;

варіаційна маржа - грошова сума, яка має бути нарахована на кліринговий рахунок учасника біржової торгівлі терміновими контрактами або списана з цього рахунка за підсумками клірингу щодо кожного біржового дня (торговельної сесії);

введення до продажу - визначена правилами біржі чи торговельно-інформаційної системи процедура встановлення брокером/ділером мінімальної ціни, за якою він згоден продати свої цінні папери протягом біржового дня (торговельної сесії) або в режимі постійного котирування;

гарантійний внесок - застава, внесена коштами учасника біржової торгівлі чи торгівлі на організаційно оформленому позабіржовому ринку (як учасника торговельно-інформаційної системи), яка необхідна для відкриття позиції;

ділер - фізична особа, яка є уповноваженою особою брокерської контори або учасником торговельно-інформаційної системи, що здійснює цивільно-правові угоди щодо цінних паперів, які передбачають оплату цінних паперів проти їх поставки новому власнику від свого імені та за свій рахунок з метою перепродажу третім особам;

клієнт біржі - особа, яка не є членом біржі і яка не зареєстрована на ній як брокер/ділер, але опосередковано виступає стороною (контрагентом) біржової угоди, або особа, що користується торговельними послугами біржі;

котирування - механізм визначення та/або фіксації ринкової ціни цінного паперу;

котирувальна ціна - середньовиважена ціна, яка розраховується протягом біржового дня (торговельної сесії) до моменту часу, визначеного правилами біржі; ю

курсова ціна - середньовиважена ціна за угодами, здійсненими з початку біржового дня (торговельної сесії) до моменту часу, визначеного правилами біржі;

лістинг - внесення цінних паперів до списку цінних паперів, які котируються на фондовій біржі або можуть бути предметом укладення угод в торговельно-інформаційній системі, якщо це передбачено їх правилами;

організатор торгівлі - юридична особа, виключним видом діяльності якої є надання послуг, що безпосередньо сприяють укладенню цивільно-правових угод з товарно-матеріальними та/або фінансовими ресурсами;

постійне котирування - метод визначення біржового курсу на цінні папери, що передбачає постійне співставлення біржових замовлень на купівлю та продаж певного цінного паперу (цінних паперів);

позабіржова торгівля - усі операції з купівлі-продажу цінних паперів, здійснені через торговців цінними паперами не на фондовій біржі;

терміновий торговельний контракт - біржовий контракт, згідно з яким виконання угод (за поставкою товару та/або способами встановлення на нього ціни і розрахунками) здійснюється у терміни, визначені на певну дату у майбутньому;

товарна біржа - біржа, що створена та функціонує відповідно до Закону України "Про товарну біржу" ( 1956-12 );

торговельно-інформаційна система (далі - ТІС) - юридична особа, яка здійснює діяльність з організації торгівлі на позабіржовому ринку та володіє або управляє ЕТІМ або іншою системою засобів, що надає можливість обміну пропозиціями купівлі та продажу цінних паперів. ТІС може використовувати ЕТІМ, не зареєстровану як суб'єкт підприємницької діяльності;

фондова біржа - біржа, що створена та функціонує відповідно до Закону України "Про цінні папери і фондову біржу" ( 1201-12 ) та цього Положення;

фінансовий інструмент - цінний папір або, оформлений відповідно до вимог законодавства, документ, який підтверджує право власності на цінні папери або їх похідні, валютні цінності, придбання (поставку) в певний строк цінних паперів або валютних цінностей та інші види фінансових активів, вільний обіг яких не заборонений чи не обмежений законодавством;

член фондової біржі - юридична особа, яка володіє біржовим брокерським місцем як засновник та/або акціонер біржі або користується ним (асоційований член) терміном не менше одного року способом, визначеним статутом та/або правилами біржі, має право укладати угоди від свого імені та виконує вимоги всіх законодавчих та нормативних актів щодо ринку цінних паперів та вимоги статуту і правил біржі. ( Абзац пункту 1 в редакції Рішення Державної комісії з цінних паперів N 163 від 10.11.98 )

( Пункт 2 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 3 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 4 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 5 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 6 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

Розділ II. Вимоги до правил фондової біржі

( Назва розділу II в редакції Рішення Держкомісціннихпаперів
N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 7 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

2. Біржа, на якій здійснюється організована торгівля терміновими контрактами, віднесеними до похідних цінних паперів, зобов'язана погодити з Комісією правила такої торгівлі. ( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

3. Фондові біржі, що є організаторами торгівлі терміновими торговельними контрактами на поставку оптових партій товарно-матеріальних ресурсів, оформленими як похідні цінні папери, а також біржі, що організують торгівлю терміновими фінансовими контрактами та іншими фінансовими інструментами, оформленими як похідні цінні папери, зобов'язані погодити Правила щодо організації здійснення цих операцій, складені відповідно до вимог, визначених пунктами 11-16 розділу II цього Положення. ( Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

4. Організація торгівлі цінними паперами та похідними цінними паперами у порядку, що не визначений у пунктах 2, 3 цього Положення, забороняється. (Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 11 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 12 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 13 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 14 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

5. Правилами фондової біржі повинні бути передбачені положення щодо членів біржі, що відкрили (зареєстрували) свої брокерські контори, які мають містити вимоги до статусу і функцій брокерських контор, контролю за їх діяльністю та вимоги щодо:

платоспроможності, ліквідності та стабільності фінансового стану брокерських контор;

норм професійної етики при взаємодії брокерських контор на біржі;

фінансування брокерськими конторами витрат на діяльність біржі;

оплати клієнтами послуг брокерських контор;

відкриття рахунків клієнтам;

інформування власників рахунків;

управління цінними паперами за дорученням;

Державне мито щодо укладених угод повинно сплачуватися окремо у розмірах, встановлених законодавством.

6. Правилами фондової біржі має бути передбачена наявність порядку допуску (лістингу) цінних паперів до офіційного та неофіційного котирування.

Умовами допуску визначаються вимоги, згідно з якими в офіційному котируванні мають перебувати цінні папери, емітенти яких задовольняють певним економічним та фінансовим критеріям, що встановлені біржою, та регулярно розповсюджують інформацію про свою діяльність.

Ці вимоги повинні містити такі кількісні показники діяльності емітента, цінні папери якого будуть перебувати в офіційному лістингу:

- мінімальну величину активів, що має становити суму еквівалентну 400000 ЕКЮ;

- прибуток за останній балансовий рік (за кожний рік із двох, що є попередніми стосовно останнього балансового року, в сумі, еквівалентній 80000 ЕКЮ, або сумарний прибуток за останні 3 роки в сумі, еквівалентній 220000 ЕКЮ, за умови, що кожен рік повинен бути прибутковим);

- кількість випущених у обіг акцій не менше 1000000 штук;

- кількість акціонерів, що володіють не менш ніж 100 акціями, що становить 2000 осіб або загальну кількість акціонерів не менш ніж 2200 осіб.

В офіційному лістингу повинні знаходитися цінні папери, які випущені та зареєстровані відповідно до чинного законодавства.

Допуск цінних паперів емітента повинен передбачати мінімальний рівень розповсюдження невеликих пакетів цінних паперів, який не перевищує рівень, встановлений біржою для офіційного котирування. Порядок допуску цінних паперів до котирування на біржі повинен упорядковуватися окремим положенням.

Порядок допуску (лістинг) повинен передбачати подання емітентом заяви про допуск до офіційного котирування на фондову біржу (безпосередньо або через уповноважену ним особу), згідно з якою емітент бере на себе зобов'язання:

подавати на біржу звіти чергових або позачергових загальних зборів акціонерів;

негайно інформувати біржу про внесення до статутних документів змін та про рішення емітента, що стосуються його цінних паперів;

узгоджувати з біржою графік випуску та передплати (розміщення) цінних паперів, а також проведення будь-якої іншої фінансової операції, що включає пільгові права, тобто права, які стосуються цінних паперів, допущених до офіційного котирування;

узгоджувати з біржою графік проведення технічних процедур будь-якої операції з власними цінними паперами, зокрема, виплати відсотків та дивідендів;

інформувати біржу про будь-який новий факт, який спроможний відчутно вплинути на біржовий курс, на майнове або фінансове становище емітента та його діяльність;

надсилати біржі всі розповсюджені ним офіційні повідомлення або публікації, а також будь-який матеріал, що містить економічну та фінансову інформацію, яку емітент має намір опублікувати;

забезпечувати на ринку цінних паперів безкоштовне для власників іменних цінних паперів обслуговування своїх цінних паперів та виплати відсотків, погашень і дивідендів, а також попереджувати біржу про будь-які зміни у призначенні посередників, що здійснюють її фінансове обслуговування;

періодично повідомляти біржу про загальну кількість голосів для наступної публікації повідомлення про це в офіційному виданні біржі;

публікувати в офіційному виданні біржі інформаційні повідомлення про перший та наступні випуски своїх цінних паперів;

виконувати накази, що видаються Комісією та іншими органами державної влади щодо захисту інтересів інвесторів та їх прав на інформацію.

До прийняття біржею рішення про допуск (лістинг) цінних паперів до офіційного котирування, біржа повинна укладати з емітентом двосторонній договір про підтримання лістингу згідно з положенням про допуск. В інтересах ринку цінних паперів та інвесторів біржа може обумовити допуск особливими умовами, які емітент зобов'язаний виконати.

Біржа повинна повідомляти про своє рішення емітента, який подав заяву, протягом визначенного біржею терміну з дня надходження заяви про допуск цінних паперів до офіційного котирування або, якщо біржа буде вимагати від емітента додаткових відомостей, протягом 30 (тридцяти) днів з дня надходження цих відомостей.

Допуск цінних паперів повинен оголошуватися через офіційне повідомлення, яке публікується в офіційному виданні біржі. У повідомленні повинні вказуватися умови котирування та дата першого котирування.

Правила допуску (лістингу) повинні передбачати процедуру вилучення цінних паперів з котирування (делістингу), або ця процедура має бути оформлена окремим положенням.

Цінний папір може бути вилучений з офіційного котирування за вимогою емітента, державного представника або за ініціативою біржі, яка має бути належним чином обгрунтована.

Біржа може прийняти рішення про вилучення цінного паперу з офіційного котирування у разі:

незначного співвідношення щоденного обсягу операцій щодо даного цінного паперу до загальної кількості цих цінних паперів, яка перебуває в обігу, та до кількості котирувань за рік;

відсутності виплати відсотків, дивідендів чи погашень протягом останніх трьох років;

незначного співвідношення кількості цінних паперів, які знаходяться у власників невеликих пакетів, до їх загальної кількості;

порушення емітентом своїх зобов'язань щодо інформування власників цінних паперів та біржі про свою діяльність;

порушення правил біржі;

подання заяви про неплатоспроможність емітента;

ліквідації емітента.

Біржа має право приймати рішення про вилучення одного виду цінного паперу емітента з одночасним вилученням інших видів цінних паперів того ж емітента з офіційного котирування.

Дата фактичного вилучення цінного паперу повинна публікуватися в офіційному виданні біржі.

7. Порядок організації аукціонів у торговельному залі фондової біржі (торгівля "з голосу") має бути визначений в правилах фондової біржі, або в іншому документі з урахуванням вимог щодо:

визначення видів угод, що можуть укладатися способом онкольного аукціону;

учасників аукціонів;

процедури ведення аукціонів;

визначення видів наказів брокерам/ділерам на купівлю-продаж цінних паперів (ринковий, лімітний, стоп-наказ тощо);

оформлення біржових угод;

форми оголошення замовлень.

8. Вимоги до біржових замовлень, встановлені правилами біржі, можуть включати в себе норми, згідно з якими ці замовлення повинні передаватися на біржу будь-яким чином, що влаштовує клієнта і брокерську контору. Умови передачі замовлення можуть визначатися для клієнтів брокерської контори договором про відкриття рахунка або іншим договором, що передбачає участь агента брокерської контори - збирача замовлень. Біржа або брокерська контора може поставити вимогу, щоб передані в усній формі замовлення були підтверджені письмово.

Брокерська контора повинна нести відповідальність перед своїми клієнтами за умови виконання і своєчасність передачі замовлень на ринок. Біржа може включати в правила норму, що забороняє взаємокомпенсацію замовлень клієнтів як в самій брокерській конторі, так і з іншіми брокерськими конторами до передачі замовлень на ринок або дозволяти виконання замовлень на позабіржовому ринку.

Правила фондової біржі можуть забороняти брокерській конторі узагальнення замовлень клієнтів, що стосуються одного й того ж цінного паперу і включають однаковий обмежувальний курс, до їх передачі на ринок, крім випадків, дозволених біржою для цінного паперу з незначною номінальною вартістю.

9. Процедури здійснення біржової торгівлі, встановлені правилами біржі, повинні містити в собі принципи котирування цінних паперів, угоди щодо яких здійснюються на біржі, введення цінних паперів, прийнятих на офіційне котирування, до продажу та способи і періодичність повідомлення біржі, яке уточнює дату першого котирування і обраний механізм введення до продажу.

В залежності від стану на ринку після котирування (абсолютна або неповна рівновага, ринок, обмежений в нерівновазі тощо) біржа повинна публікувати біржовий курс цінних паперів. Якщо неможливо визначити курс, біржа не публікує ніякої інформації про стан ринку (ринок поза котируванням). Правилами може визначатися, що курси узагальнюються через біржовий індекс, оприлюднення якого є обов'язковим.

10. Правилами фондової біржі може бути встановлено, що брокерська контора відповідає перед біржою за створення на рахунках клієнтів необхідних запасів цінних паперів (у випадку продажу) і коштів (у випадку купівлі) перед передачею замовлення на ринок. Біржа ні в якому разі не може відповідати за відсутність необхідних запасів цінних паперів або коштів.

За власною ініціативою або на вимогу правління біржі брокерська контора має право вимагати передачі коштів або цінних паперів до передачі замовлення на ринок. Якщо замовник не передав цінні папери брокерській конторі на наступний день після операції щодо купівлі- продажу цінних паперів, які були продані, або грошові кошти для купівлі цінних паперів, то брокерська контора має право без попереднього повідомлення здійснити повторну купівлю проданих, але не переданих цінних паперів або продати викуплені, але не сплачені цінні папери. Всі витрати покриваються за рахунок клієнта, який порушив правила.

Біржа може створювати гарантійний ринковий фонд як некомерційну структуру для сприяння роботі брокерських контор.

Створення такого фонду, його діяльність та умови формування і використання повинні бути вирішені зборами акціонерів та визначатися відповідним положенням, яке повинно бути погоджено з Комісією.

Гарантійний ринковий фонд біржі створюється для того, щоб кожен із учасників ринку, який уклав на ньому угоду, зміг успішно її завершити навіть у тому разі, коли її умови не були дотримані.

При наявності гарантійного ринкового фонду на біржі, кожна брокерська контора повинна бути членом гарантійного ринкового фонду і повинна брати участь в його фінансуванні, перераховуючи кошти на його рахунок.

Порядок обов'язкового оприлюднення біржових цін має визначатися правилами фондової біржі і передбачати фіксацію та публікацію в офіційному виданні біржі найвищого та найнижчого курсів цінного паперу (цінних паперів) з кожного їх найменування, а також курсу цінного паперу (цінних паперів) з кожного найменування на момент завершення біржового дня ("закриття біржі") та чисту зміну курсу на цей момент порівняно з курсом на момент завершення попереднього біржового дня.

11. Організатор торгівлі, зареєстрований згідно з вимогами пунктів 2 та 3 цього Положення, який має намір організувати постійну торгівлю правами на придбання чи продаж протягом терміну, визначеного контрактом, цінних паперів, інших фінансових та/або товарних ресурсів, зобов'язаний попередньо погодити з Комісією питання про віднесення цього виду контракту до похідного цінного паперу. Організація біржової торгівлі терміновими торговельними контрактами, які за реквізитами можуть бути віднесені до похідного цінного паперу, без затвердження правил торгівлі цими контрактами в Комісії, тягне за собою призупинення чи заборону такої торгівлі.

Порядок організації біржової торгівлі похідними цінними паперами встановлюється окремим розділом правил фондової біржі. Якщо намір організувати торгівлю похідними цінними паперами має біржа, зареєстрована як фондова згідно з вимогами пункту 3 цього Положення, порядок організації такої торгівлі повинен визначатися окремими правилами, які обов'язково погоджуються Комісією у 30-денний термін з дня подання.

На затвердження до Комісії, разом із нотаріально завіреною копією правил, подається копія договору з банком, уповноваженим учасниками біржової торгівлі на здійснення розрахунково-клірингових функцій та облік гарантійних коштів учасників. ( Пункт 11 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

12. Правилами має бути передбачено, що учасниками біржової торгівлі похідними цінними паперами можуть бути члени біржі та/або юридичні особи, що здійснюють угоди від свого імені та за дорученням клієнтів, але виконують їх тільки через брокерів/ділерів даної біржі. Усі учасники торгівлі повинні підписати договори про відкриття клірингових та торговельних рахунків з банком, який виконує розрахунково-клірингові послуги відповідно до укладеного договору з біржою.

Облік гарантійних коштів учасника зобов'язаний здійснюватися на його кліринговому рахунку. Активи, які забезпечують відкриті позиції учасника, повинні блокуватися, решта коштів повинна бути призначена для списання варіаційної маржі по відкритих позиціях, зборів на користь банку, що здійснює розрахунково-клірингові функції, та біржі.

13. В правилах має бути зазначено, що предметом угод є певний вид (види) термінових контрактів, оформлених як похідні цінні папери, що містять такі реквізити:

вид контракту;

тип контракту (поставка, індекс);

дані про розрахункову валюту контракту;

дані про предмет торгівлі;

зміст контракту за кількістю предмету торгівлі (номінал);

одиницю виміру ціни контракту;

розмір базисного пункту ціни контракту;

стартову ціну контракту;

стартовий розмір застави контракту;

частку коштів у розрахунковій валюті;

розмір кредитних відсотків (для обмінних контрактів);

дату початку укладання угод щодо контракту;

дату останнього дня біржової торгівлі контрактом;

розмір клірингового збору;

розмір біржового збору;

розмір страхового збору;

порядок оплати податків та мита в державний бюджет за виконання контракту;

процедуру кодування контрактів.

14. Для забезпечення гарантій щодо виконання зобов'язань правилами має бути передбачено, що активи повинні вноситися учасником у вигляді коштів та/або державних цінних паперів як застава, заліковуватися на кліринговий рахунок і утворювати гарантійний фонд, який депонується на рахунках у банку, уповноваженому учасниками на здійснення розрахунково-клірингових функцій.

Поточний гарантійний внесок має вираховуватися у відсотках від котирувальної ціни, яка встановлюється для кожного контракту, та вноситися учасником за кожну відкриту позицію.

15. Організація торгівлі похідними цінними паперами може здійснюватися як у режимі онкольного аукціону, так і в режимі безперервного подвійного аукціону та передбачати використання ЕТІМ, що має бути належним чином відображено в правилах торгівлі.

Порядком допуску брокерів/ділерів до операцій можуть обумовлюватися вимоги щодо обов'язковості попереднього інформування банком, уповноваженим учасником на здійснення розрахунково-клірингових функцій, про стан клірингових рахунків та забезпеченість гарантійними коштами.

Правила торгівлі повинні передбачати:

можливість проведення клірингу за підсумками кожного біржового дня (торговельної сесії) і наявність принципів доведення інформації про його підсумки до відома учасників;

можливість визначення котирувальної ціни за угодами, укладеними протягом кожного біржового дня (торговельної сесії), поточної ціни та умов набуття поточною ціною статусу котувальної на момент завершення біржового дня (торговельної сесії).

спосіб вирахування варіаційної маржі за підсумками біржового дня (торговельної сесії);

можливість отримання брокерами/ділерами по закінченні біржового дня (торговельної сесії) документально оформленого клірингового звіту, завіреного банком, уповноваженим учасниками на здійснення розрахунково-клірингових функцій;

наявність порядку виконання зобов'язань за кліринговими рахунками та перерахування коштів на відповідні рахунки учасників, а також оплати та поставки при остаточному виконанні умов контракту;

механізм реалізації гарантій та оплати зоборгованості із заблокованих гарантійних коштів, а також використання заставних коштів, якщо це дозволяється даними правилами.

16. Біржа може використовувати арбітражні органи, передбачені її Статутом та правилами, для врегулювання спорів між сторонами угод, якщо учасниками біржової торгівлі похідними цінними паперами є виключно члени біржі, або створювати окрему комісію, обрання членів якої мають здійснювати всі учасники біржової торгівлі похідними цінними паперами.

У випадку неможливості врегулювання спорів арбітражною комісією, ці спори вирішуються у судовому порядку.

17. Правила фондової біржі повинні містити вимоги до програмно-технічного забезпечення згідно з пунктами 19-20 цього Положення. ( Пункт 11 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 28 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Розділ III виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Розділ IV виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Розділ V виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Розділ VI виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

Розділ III. Вимоги до правил ТІС
та програмно-технічного забезпечення ЕТІМ

( Назва розділу в редакції Рішення Держкомісціннихпаперів
N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 40 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 41 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 42 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 43 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 44 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 45 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

18. Правила ТІС повинні відповідати вимогам пунктів 10-15 Положення про організаційно оформлені позабіржові торговельно-інформаційні системи. (Пункт 18 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

19. Програмно-технічне забезпечення ЕТІМ, яка обслуговує фондову біржу або входить до складу ТІС, може бути реалізоване на базі будь-якої існуючої або відповідно розробленої апаратної підтримки та з використанням будь-яких каналів зв'язку і засобів телекомунікацій та повинно відповідати вимогам, встановленим Законом України "Про захист інформації в автоматизованих системах" від 05.07.94 року ( 80/94-ВР ) та Положенням про технічний захист інформації в Україні, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 1994 року N 632

20. ЕТІМ повинна включати і підтримувати:

процедури та механізми для збору, обробки та передачі пропозицій, попиту та обсягів котирування від торговців цінними паперами, що є учасниками такої ЕТІМ;

записи стосовно операцій з цінними паперами, що будуть утримуватися протягом п'яти років;

спроможність підключати нових учасників до системи;

зв'язок, що забезпечуватиме Комісію даними в режимі реального часу у повному обсязі;

процедури та механізми для забезпечення швидкого доступу до інформації по кожному дню торгівлі для Комісії та для сторонніх осіб, які бажають придбати інформацію. Така інформація повинна включати ціни останньої купівлі та продажу (ціни закриття), найвищий попит та найнижчу пропозицію, обсяг укладених угод по всіх цінних паперах, що входять в лістинг системи. ЕТІМ може брати помірну та уніфіковану плату за цю інформацію;

систему підтримки та процедури для непередбачених обставин в разі збою системи;

захист від втрати або перекручення даних чи несанкціонованого доступу до системи;

інші системи та процедури, що є необхідними для ефективної роботи ЕТІМ.

( Розділ VIII виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Розділ IX виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Розділ X виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Розділ XI виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

Розділ IV. Державний контроль за організаторами торгівлі

21. Державне регулювання діяльності фондових бірж, інших організаторів торгівлі цінними паперами та похідними цінними паперами здійснює Комісія. Інші органи державної влади регулюють діяльність організаторів торгівлі в межах компетенції, визначеної законодавством України.

22. Придбання на фондовій біржі та інших організаторах торгівлі цінними паперами та похідними цінними паперами, безпосередньо або опосередковано, одноразово або за декілька разів часток (акцій, паїв) господарюючих суб'єктів, повинно відповідати вимогам чинного антимонопольного законодавства.

23. Державний представник на фондовій біржі або на ТІС має право вимагати систематичного надання:

інформації про щоденні операції з купівлі-продажу цінних паперів, виконані на біржі;

повідомлень про курси цінних паперів;

підсумкові щоквартальні дані з купівлі-продажу цінних паперів, у тому числі узагальнену інформацію щодо операцій з купівлі-продажу цінних паперів, які виконані у відділеннях і філіях біржі щомісячно 1-го числа поточного місяця;

біржові бюлетені аукціонів (торгівля "з голосу") не пізніше ніж за 1 (один) день до проведення аукціону.

На вимогу державного представника, крім регулярної, організаторам торгівлі може надаватися особлива інформація, умови розкриття якої не суперечать законодавству.

Державний представник має право бути присутнім на загальних зборах акціонерів біржі, біржових аукціонах (торговельних сесіях), брати участь в роботі біржової ради та інших органів управління біржою, отримувати будь-яку інформацію, що має пряме відношення до діяльності членів біржі, брокерів/ділерів, працівників біржі, інфраструктурних установ, які обслуговують біржову торгівлю та емітентів, цінні папери яких введені до продажу та котируються на біржі.

( Пункт 64 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 65 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 66 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Пункт 67 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Положення із змінами, внесеними згідно з Рішенням Держ. ком. цінних паперів N 11 від 10.06.97, в редакції Рішень Держ. ком. цінних паперів N 46 від 11.11.97, N 19 від 22.01.98 )

( Додаток 1 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Додаток 2 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Додаток 3 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Додаток 4 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Додаток 5 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )

( Додаток 6 виключено на підставі Рішення Держкомісціннихпаперів N 364 від 04.09.2003 )