МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

Щодо використання назви посади
"співробітник відділу маркетингу"

ПИТАННЯ: Чи можна використовувати в штатному розписі виробничого підприємства назву посади "співробітник відділу маркетингу"?

ВІДПОВІДЬ: Не можна, оскільки зазначену назву посади не передбачено чинним Класифікатором професій ДК 003-95, згідно з яким здійснюються записи про назву роботи, професії (посади) до трудових книжок працівників. Натомість, слід використовувати такі професійні назви робіт, як "Фахівець-аналітик з дослідження товарного ринку" та "Фахівець з методів розширення ринку збуту". Останню назву роботи Зміною N 5 до Класифікатора професій, яка затверджена наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 105 від 13 червня 2003 р. і набрала чинності з 1 липня 2003 р., змінено на "Фахівець з методів розширення ринку збуту (маркетолог)". Це означає, що на практиці можна використовувати назву посади "Фахівець з методів розширення ринку збуту" або "Маркетолог". Кваліфікаційні характеристики вказаних професійних назв робіт містяться у випуску 65 "Торгівля та громадське харчування" Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, який затверджено Міністерством зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України.

Відповідно до кваліфікаційної характеристики, основними завданнями та обов'язками фахівця-аналітика з дослідження товарного ринку є проведення комплексного дослідження внутрішнього та зовнішнього товарних ринків; вивчення й аналіз становища підприємства або товару на ринку; комплексний аналіз потреб споживачів та їх поведінки на окремих сегментах ринку; оцінка впливу соціальних і демографічних факторів на стан ринку; оцінка конкурентоспроможності товарів та послуг і розроблення пропозицій щодо підвищення її рівня та оптимізації товарного асортименту; внесення пропозицій та коректив в асортиментний перелік товарів та послуг з урахуванням особливостей різних сегментів ринку; визначення споживчих, технічних, експлуатаційних, екологічних, естетичних та інших параметрів якості товарів та їх відповідності нормативнотехнічній документації, договорам, чинному законодавству й іншим вимогам; обирання методів моделювання розвитку ринкових ситуацій з конкретних проблем; аналіз та обірунтування цінової політики підприємства, розроблення рекомендацій з рекламної політики, організації торговельних агентств, сприяння продажу товарів; надання оцінки за результатами проведення або участі підприємства в ярмарках; підготовка періодичних аналітичних оглядів про товарні ринки та позицію підприємства на них; розроблення короткострокових та довгострокових прогнозів щодо товарної політики підприємства; організація та планування діяльності з отримання інформації про стан і перспективи розвитку попиту та пропозиції.

До основних завдань та обов'язків фахівця з методів розширення ринку збуту (маркетолога) належать аналіз та оцінка ефективності діючих структур збутових каналів; проведення сегментації ринку за групами споживачів, параметрами продукції, основними конкурентами; дослідження та оцінка потреб споживачів, складання короткострокових і довгострокових прогнозів потреб й уподобань споживачів; розроблення заходів з активізації попиту та стимулювання збуту, визначення бюджету на просування товарів на ринок; інформування про майбутні споживацькі потреби й уподобання щодо іміджу нових товарів; планування та реалізація заходів з впровадження нових видів послуг і сервісного обслуговування відповідно до потреб споживачів та стимулювання продажу товарів; обірунтування напрямів асортиментної політики підприємства з урахуванням особливостей різних сегментів ринку; розроблення рекомендацій щодо підвищення рівня конкурентоспроможності наявних товарів; установлення господарських зв'язків з партнерами по комерційній діяльності, підготовлення та укладення угод на виробництво і постачання товарів; обірунтування ефективних напрямів організації оптової закупівлі та оптового продажу товарів в умовах конкуренції; вибір методів формування каналів збуту та умов реалізації, стимулювання збуту, контролю за збутом товарів і наданням послуг; оцінка ефективності комерційних угод за конкретними чинними договорами і контрактами; формування інформаційно-аналітичної бази даних, пошук альтернативних варіантів управлінських рішень з проблем розширення ринків збуту.

С.П.Коцурак,
головний спеціаліст
Управління політики оплати праці

"Справочник кадровика", N 8 (14), серпень 2003 р.,
Передплатний індекс 02660