Протокол
про затвердження Положення про порядок організації і
проведення спільних антитерористичних заходів на територіях
держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав

Офіційний переклад

Держави-учасниці цього Протоколу, далі - Сторони,

усвідомлюючи небезпеку, яку тероризм становить для життя і здоров'я людей,

беручи до уваги міжнародні документи, які стосуються боротьби з тероризмом,

надаючи великого значення проведенню спільних антитерористичних заходів на територіях держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав,

домовились про таке:

1. Затвердити Положення про порядок організації і проведення спільних антитерористичних заходів на територіях держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав, далі - Положення (додається), яке є невід'ємною частиною цього Протоколу.

2. Цей Протокол набуває чинності з дати отримання депозитарієм третього повідомлення про виконання Сторонами необхідних внутрішньодержавних процедур. Для держав, які виконали такі процедури пізніше, він набуває чинності з дати отримання депозитарієм відповідних повідомлень.

3. До Положення можуть бути внесені зміни і доповнення, які оформляються окремим протоколом, що набуває чинності у порядку, передбаченому пунктом 2 цього Протоколу.

4. Після набуття чинності цей Протокол відкритий для приєднання інших держав. Для держави, яка приєднується, він набуває чинності після закінчення 30 днів з дати отримання депозитарієм відповідного повідомлення.

5. Цей Протокол діє протягом п'яти років з дати набуття ним чинності. Після закінчення цього терміну дія цього Протоколу автоматично продовжується кожного разу на п'ятирічний період, якщо Сторони не приймуть іншого рішення.

6. Кожна зі Сторін може вийти з цього Протоколу, направивши письмове повідомлення про це депозитарію не менше ніж за шість місяців до виходу. Вихід з цього Протоколу не звільняє державу від фінансових зобов'язань, які вона взяла, будучи Стороною цього Протоколу.

Вчинено у м. Кишинів 7 жовтня 2002 року в одному дійсному примірнику російською мовою. Дійсний примірник зберігається у Виконавчому комітеті Співдружності Незалежних Держав, який направить кожній державі, що підписала цей Протокол, його завірену копію.

За Азербайджанську Республіку  За Республіку Молдова 
За Республіку Білорусь  За Російську Федерацію 
За Республіку Вірменія  За Республіку Таджикистан 
За Грузію  За Туркменістан 
За Республіку Казахстан  За Республіку Узбекистан 
За Киргизьку Республіку  За Україну 

Примітка: дивись Застереження Російської Федерації.

Додаток
до Протоколу про затвердження Положення про
порядок організації і проведення спільних
антитерористичних заходів на територіях
держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав
Від 7 жовтня 2002 року

Положення
про порядок організації і проведення спільних
антитерористичних заходів на територіях
держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав

Це Положення визначає організаційні основи і порядок проведення спільних антитерористичних заходів на територіях держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав (далі - Сторони).

1. Загальні положення

1.1. Поняття, які використовуються у цьому Положенні, мають такі значення:

спільні антитерористичні заходи - заходи щодо боротьби з тероризмом, які проводяться компетентними органами Сторін за погодженим єдиним задумом і планом силами спеціальних антитерористичних формувань на територіях Сторін, які запитують;

спеціальні антитерористичні формування - групи фахівців, сформовані Сторонами відповідно до їхнього національного законодавства для боротьби з тероризмом;

учасники спільного антитерористичного заходу - особовий склад спеціальних антитерористичних формувань, співробітники органу управління спеціальних антитерористичних формувань при проведенні спільних антитерористичних заходів та інші особи, які беруть участь у цих заходах;

Сторона, яка запитує, - Сторона, яка звертається із запитом про направлення спеціальних антитерористичних формувань для проведення спільних антитерористичних заходів на своїй території (далі - запит про надання сприяння);

Сторона, яку запитують, - Сторона, до якої звертається Сторона, яка запитує, із запитом про направлення спеціальних антитерористичних формувань для проведення спільних антитерористичних заходів;

компетентний орган - орган Сторони, який здійснює відповідно до національного законодавства боротьбу з тероризмом і відповідальний за проведення спільних антитерористичних заходів;

спеціальні засоби і матеріали забезпечення - матеріали, технічні та транспортні засоби, спорядження спеціальних антитерористичних формувань, включаючи зброю і боєприпаси, спеціальні засоби та устаткування;

Центр - Антитерористичний центр держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав.

1.2. Правову основу спільних антитерористичних заходів становлять загальновизнані принципи і норми міжнародного права, міжнародні зобов'язання Сторін та їхнє національне законодавство, а також це Положення.

1.3. Спільні антитерористичні заходи проводяться з метою припинення терористичної діяльності, у тому числі:

звільнення заручників, захоплених терористами;

знешкодження вибухових пристроїв великої потужності або інших уражаючих пристроїв складної конструкції;

звільнення об'єктів підвищеної технологічної і екологічної небезпеки, атомної промисловості, транспорту, енергетики, хімічних виробництв та інших об'єктів (будинки і приміщення дипломатичних представництв тощо), захоплених терористами;

затримання терористів, ліквідації терористичних груп і формувань.

1.4. Учасники спільного антитерористичного формування Сторони, яку запитують, в період підготовки і проведення спільних антитерористичних заходів повинні дотримуватись загальновизнаних принципів і норм міжнародного права та національного законодавства Сторони, яка запитує.

1.5. Спірні питання, які виникають при тлумаченні і застосуванні цього Положення, вирішуються шляхом консультацій і переговорів між Сторонами.

2. Порядок організації спільних
антитерористичних заходів

2.1. Сторони відповідно до їхнього національного законодавства визначають компетентні органи, відповідальні за проведення спільних антитерористичних заходів, про що повідомляють депозитарію одночасно з повідомленням про виконання внутрішньодержавних процедур, необхідних для набуття чинності Протоколом, яким затверджено це Положення, а також про зміну найменування компетентного органу.

Компетентні органи Сторін інформують Центр про склад спеціальних антитерористичних формувань, призначених для проведення спільних антитерористичних заходів.

2.2. Особовий склад спеціальних антитерористичних формувань проходить додаткову підготовку за програмами, розробленими компетентними органами Сторін за участю Центру, як на своїй національній навчальній базі, так і в навчальних центрах інших Сторін на договірній основі.

Спільна підготовка спеціальних антитерористичних формувань Сторін проводиться у ході проведення командно-штабних та оперативно-тактичних навчань, які організуються Центром. Сторони на основі взаємної домовленості можуть проводити спільні навчання спеціальних антитерористичних формувань і стажування представників іншої Сторони у підрозділах своїх компетентних органів.

2.3. Рішення про проведення спільного антитерористичного заходу приймається Стороною, яка запитує, за погодженням із Стороною, яку запитують.

Якщо під час підготовки або проведення спільних антитерористичних заходів зачіпаються інтереси Сторони, яка не бере в них участі, то на її прохання рішення щодо цих заходів приймається Радою глав держав Співдружності Незалежних Держав.

2.4. На підставі рішення, зазначеного у пункті 2.3, компетентний орган Сторони, яка запитує, направляє до компетентного органу Сторони, яку запитують, запит про надання сприяння і повідомляє про це Центр.

Запит направляється у письмовій формі, у тому числі з використанням технічних засобів передачі тексту.

Запит підписується керівником компетентного органу Сторони, яка запитує, або особою, яка його заміщає, і посвідчується гербовою печаткою цього органу.

При виникненні сумніву щодо справжності або змісту запиту Сторона, яку запитують, може запросити додаткове підтвердження.

2.5. Запит, який направляється, повинен містити:

найменування компетентного органу Сторони, яка запитує, і компетентного органу Сторони, яку запитують;

виклад суті справи, мети та обгрунтування запиту;

опис змісту сприяння, яке запитують;

інформацію про способи та умови доставки спеціального антитерористичного формування Сторони, яку запитують, до місця проведення спільного антитерористичного заходу і повернення його до країни перебування, у тому числі відомості про місце, час і порядок перетину державного кордону Сторони, яка запитує;

іншу інформацію, яка може бути корисною для належного виконання запиту.

2.6. Сторона, яка запитує, створює необхідні умови для доставки особового складу, спеціальних засобів і матеріалів забезпечення спеціальних антитерористичних формувань до місця проведення спільного антитерористичного заходу.

Розміщення, забезпечення харчуванням, транспортом, медичним обслуговуванням, користування зв'язком, у тому числі спеціальним, здійснюється за рахунок Сторони, яка запитує.

2.7. Переміщення спеціального антитерористичного формування або окремих його учасників на територію Сторони, яка запитує, здійснюється на підставі спеціального дозволу і під контролем керівника компетентного органу Сторони, яка запитує.

Переміщення спеціального антитерористичного формування або його окремих учасників територією Сторони, яка запитує, здійснюється під контролем офіційного представника компетентного органу Сторони, яка запитує.

2.8. З метою підвищення ефективності та оперативності проведення спеціального антитерористичного заходу Сторони забезпечують прискорене виконання процедур, встановлених національним законодавством, при перетині державного кордону спеціальними антитерористичними формуваннями.

2.9. Керівник спеціального антитерористичного формування пред'являє у пункті пропуску через державний кордон іменний список особового складу та перелік спеціальних засобів і матеріалів забезпечення, посвідчені компетентними органами Сторони, яку запитують, а всі учасники формування документи, які посвідчують особу.

2.10. Спеціальні засоби і матеріали забезпечення спеціального антитерористичного формування Сторони, яка запитує, що прямує до місця проведення спільного антитерористичного заходу і назад, звільняються Сторонами від митних та інших зборів і платежів.

3. Порядок проведення спільних
антитерористичних заходів

3.1. Для безпосереднього управління спеціальними антитерористичними формуваннями під час проведення спільних антитерористичних заходів Стороною, яка запитує, створюється орган управління.

Керівник органу управління призначається Стороною, яка запитує.

Структура органу управління, завдання і функції його підрозділів визначаються керівником органу управління залежно від цілей проведення спільних антитерористичних заходів. Діловодство в органі управління ведеться російською мовою.

До складу керівництва органу управління включаються керівники спеціальних антитерористичних формувань, які беруть участь у спільних антитерористичних заходах, представники компетентних органів Сторін і Центру.

За рішенням Ради глав держав Співдружності Незалежних Держав, а у разі необхідності - за рішенням глав заінтересованих держав-учасниць СНД, керівництво проведенням спільних антитерористичних заходів може бути доручено Центру. У таких випадках орган управління створюється Керівником Центру.

3.2. Особи, які залучаються до проведення спільного антитерористичного заходу, підпорядковуються керівнику органу управління.

3.3. Керівник органу управління:

керує підготовкою та проведенням спільного антитерористичного заходу;

приймає рішення про використання сил і засобів, які залучаються для проведення спільного антитерористичного заходу, застосування ними спеціальних засобів і матеріалів забезпечення;

призначає посадових осіб органу управління;

затверджує план проведення спільного антитерористичного заходу;

здійснює допуск осіб до ведення переговорів з терористами;

інформує керівників органів державної влади Сторони, яка запитує, і засоби масової інформації про хід та результати проведення спільних антитерористичних заходів та про масштаби наслідків терористичної акції;

вносить пропозицію Стороні, яка запитує, про закінчення спільного антитерористичного заходу та подає до компетентних органів Сторін звіт про результати його проведення.

3.4. Втручання у керівництво проведенням спільних антитерористичних заходів допускається тільки за дорученням глави держави, яка запитує.

3.5. Основними завданнями органу управління у ході проведення спільних антитерористичних заходів є:

збір відомостей про обстановку, оцінка, узагальнення та аналіз інформації, доведення її до спеціальних антитерористичних формувань та інших підрозділів, які залучаються до спільного антитерористичного заходу, підготовка пропозицій для ухвалення рішення керівником органу управління;

розробка плану проведення спільного антитерористичного заходу;

організація підготовки та застосування залучених сил, спеціальних заходів і матеріалів забезпечення, вжиття заходів щодо запобігання можливим негативним наслідкам;

вироблення тактики ведення переговорів та організація їхнього проведення з особами, які є об'єктами проведення спільного антитерористичного заходу (у разі необхідності);

здійснення взаємодії з органами державної влади і місцевого самоврядування;

забезпечення проведення оперативно-розшукових заходів і слідчих дій;

підведення підсумків проведених заходів.

3.6. Рішення про порядок проведення спільного антитерористичного заходу, у тому числі застосування сил, спеціальних засобів і матеріалів забезпечення, приймається керівником органу управління за погодженням з керівником спеціального антитерористичного формування Сторони, яку запитують. Рішення оформляється письмовим наказом керівника органу управління.

Якщо думку керівника спеціального антитерористичного формування Сторони, яку запитують, не буде враховано, то він має право за погодженням з компетентним органом Сторони, яку запитують, відмовитись від участі у заході підрозділу, який він очолює.

Рішення про відмову в участі спеціального антитерористичного формування Сторони, яку запитують, у спільному антитерористичному заході керівник формування подає керівникові органу управління у письмовому вигляді.

3.7. У разі виникнення загрози безпеці держави Співдружності, що межує зі Стороною, яка запитує, орган управління інформує компетентні органи цієї держави про характер і масштаб загрози, а також розробляє пропозиції щодо її локалізації.

3.8. При проведенні спільних антитерористичних заходів інформування громадськості про терористичні акції здійснюється у формах і обсязі, які визначаються керівником органу управління або його представником, відповідальним за підтримання зв'язків з громадськістю, відповідно до національного законодавства Сторони, яка запитує.

3.9. Не допускається поширення інформації, спрямованої на пропаганду і виправдання тероризму та екстремізму, а також:

про учасників спеціальних антитерористичних формувань, посадових осіб органу управління та осіб, які надають сприяння у проведенні спільних антитерористичних заходів;

що розкриває спеціальні технічні прийоми і тактику проведення спільного антитерористичного заходу;

про характеристики сил, спеціальних засобів і матеріалів забезпечення, які використовуються при проведенні спільного антитерористичного заходу;

здатної ускладнити проведення спільного антитерористичного заходу і створити загрозу життю і здоров'ю людей.

4. Порядок завершення спільних антитерористичних
заходів і вирішення спірних питань

4.1. Рішення про завершення спільних антитерористичних заходів і скасування органу управління приймається Стороною, яка запитує, за погодженням зі Стороною, яку запитують, а також з Центром у випадках, коли керівництво проведенням спільних антитерористичних заходів було доручено Центру.

Сторона, яка запитує, інформує про завершення спільних антитерористичних заходів Раду глав держав СНД.

Керівник органу управління видає наказ про завершення спільного антитерористичного заходу і скасування органу управління.

План і терміни виведення спеціальних антитерористичних формувань з території Сторони, яка запитує, визначаються і затверджуються компетентним органом Сторони, яка запитує, за погодженням з компетентним органом Сторони, яку запитують.

4.2. Сторона, яка запитує, забезпечує відправлення особового складу, спеціальних засобів і матеріалів забезпечення спеціальних антитерористичних формувань Сторони, яку запитують.

Невикористані спеціальні засоби і матеріали забезпечення спеціального антитерористичного формування Сторони, яку запитують, повинні бути вивезені нею після закінчення спільного антитерористичного заходу з території Сторони, яка запитує.

Якщо через особливі обставини немає можливості вивезти спеціальні засоби і матеріали забезпечення, то Сторона, яку запитують, на основі взаємної домовленості може передати їх Стороні, яка запитує.

4.3. Сторона, яка запитує, відмовляється від будь-яких претензій до Сторони, яку запитують, що бере участь у проведенні спільних антитерористичних заходів, у тому числі щодо відшкодування збитків, заподіяних фізичним або юридичним особам, які знаходяться на території Сторони, яка запитує, (далі - збитки), якщо вони заподіяні під час виконання завдань, поставлених органом управління.

Якщо учасники спільного антитерористичного заходу Сторони, яку запитують, при виконанні ними завдань, поставлених органом управління на території Сторони, яка запитує, заподіють збитки, то вони відшкодовуються Стороною, яка запитує, відповідно до національного законодавства, яке застосовувалося б у разі заподіяння збитків учасниками антитерористичних формувань Сторони, яка запитує, за аналогічних обставин.

4.4. Порядок відшкодування витрат, які понесла Сторона, яку запитують, включаючи витрати, пов'язані з втратою, повним або частковим знищенням ввезених спеціальних засобів і матеріалів забезпечення, встановлюється за домовленістю між заінтересованими Сторонами.

4.5. У разі якщо одна зі Сторін вважатиме збитки, заподіяні діями спеціального антитерористичного формування, неадекватними завданням, поставленим органом управління, то розбіжності, які виникли, вирішуються заінтересованими Сторонами шляхом консультацій і переговорів.

4.6. Збитки, заподіяні учасниками спеціальних антитерористичних формувань Сторони, яку запитують, на території Сторони, яка запитує, у випадках, не передбачених пунктом 4.3 цього Положення, відшкодовуються за домовленістю між заінтересованими Сторонами.

5. Правовий статус учасників спільних
антитерористичних заходів

5.1. При проведенні спільних антитерористичних заходів Сторона, яка запитує, відшкодовує учасникам спільних антитерористичних заходів і членам їхніх родин витрати, пов'язані з пораненням, каліцтвом або смертю, у порядку і розмірах, передбачених законодавством Сторони, яка запитує. При цьому за учасниками спільних антитерористичних заходів Сторони, яку запитують, і членами їхніх родин зберігаються у повному обсязі пільги, гарантії та компенсації, встановлені її законодавством.

Цей порядок застосовується у випадку, якщо такі збитки були заподіяні в період перебування учасників спільних антитерористичних заходів на території Сторони, яка запитує.

5.2. Кожна зі Сторін поважає правовий статус учасників спільних антитерористичних заходів і забезпечує їм усю повноту громадянських прав і свобод відповідно до загальновизнаних норм міжнародного права.

5.3. У питаннях юрисдикції, пов'язаних з тимчасовим перебуванням на території Сторони, яка запитує, спеціальних антитерористичних формувань, Сторони керуватимуться такими принципами:

при здійсненні правопорушення учасником спільного антитерористичного заходу він несе відповідальність відповідно до законодавства Сторони, яку запитують;

кожна зі Сторін зобов'язується здійснювати відповідно до національного законодавства переслідування учасників спільних антитерористичних заходів, які входять до складу її спеціальних антитерористичних формувань і які підозрюються (звинувачуються) у вчиненні злочинів проти іншої Сторони або Сторін;

при провадженні процесуальних дій, а також при наданні правової допомоги Сторони керуються національним законодавством і міжнародними зобов'язаннями, які вони на себе взяли.

Особлива думка
Азербайджанської Республіки

до Протоколу про затвердження Положення про порядок організації і проведення спільних антитерористичних заходів на територіях держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав.

Азербайджанська Республіка може брати участь у реалізації Положення "Про порядок організації і проведення спільних антитерористичних заходів на територіях держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав" лише у рамках інформаційно-аналітичного і консультативного забезпечення запитів компетентних органів держав, на території яких проводяться ці заходи, і в суворій відповідності з національним законодавством Азербайджанської Республіки.

Президент Азербайджанської Республіки Гейдар Алієв

Застереження Грузії

до проекту Протоколу про затвердження Положення про порядок організації і проведення спільних антитерористичних заходів на територіях держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав

Грузія у цілому підтримує проект з урахуванням таких зауважень і пропозицій:

- у першому абзаці пункту 4.1 слова "...за погодженням..." замінити словами "...за повідомленням..." і цим завершити абзац;

- у другому абзаці пункту 5.3 замість слів "...яку запитують..." включити слова "...яка запитує...".

Е. Шеварднадзе

Застереження
Російської Федерації

до Протоколу про затвердження Положення про порядок організації і проведення спільних антитерористичних заходів на територіях держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав

При застосуванні Положення, затвердженого цим Протоколом, про порядок організації і проведення спільних антитерористичних заходів на територіях держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав Російська Федерація виходитиме з такого:

1. Стосовно військовослужбовців та інших осіб, які входять до складу спеціальних антитерористичних формувань Російської Сторони і беруть участь у проведенні спільних антитерористичних заходів на територіях держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав, не застосовується законодавство Сторони, на території якої проводяться ці заходи. У будь-якому разі вони знаходяться під юрисдикцією Російської Федерації.

2. Спеціальні засоби і матеріали забезпечення спеціальних антитерористичних формувань Російської Сторони є власністю Російської Федерації і не можуть бути утримані і (або) у будь-якій формі відчужені Стороною, яка запитує.

3. Сторона, яка запитує, звертаючись до Російської Сторони з проханням про проведення спільних антитерористичних заходів, тим самим визнає ці застереження обов'язковою для себе невід'ємною складовою частиною Протоколу.

Президент Російської Федерації В. Путін