МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ I НАУКИ УКРАЇНИ

ЛИСТ
від 07.07.2003 N 1/9-335

Міністру освіти Автономної
Республіки Крим,
начальникам управлінь
освіти і науки обласних,
Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій

Щодо постанови Кабінету Міністрів України
від 20 липня 1996 р. N 775

Міністерство освіти і науки України вкрай занепокоєне станом виконання окремих положень постанови Кабінету Міністрів України від 20 липня 1996 р. N 775 "Про затвердження Порядку передачі дітей, які є громадянами України, на усиновлення громадянам України та іноземним громадянам і здійснення контролю за умовами їх проживання у сім'ях усиновителів", якою визначено, що ведення справ з питань усиновлення дітей здійснюється відділами освіти районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, міських (районних у містах) виконавчих комітетів.

Пунктом 19 зазначеної вище постанови передбачено, що анкети дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які підлягають усиновленню, заповнюються відповідно до додатка 2 цієї постанови.

Центром по усиновленню здійснено аналіз анкет дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які підлягають усиновленню, що надійшли останнім часом до Централізованого банку Центру. Зазначаємо, що виявлені окремі порушення в процесі ведення справ з питань усиновлення органами управління освітою. А саме, анкети не завжди правильно оформлюються, не виконуються вимоги пп. 18, 19, 20, 21 вищезазначеної постанови. В першу чергу, це стосується реєстрації в книзі первинного обліку дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і постановки їх на первинний облік для усиновлення. Наголошуємо, що відділи освіти у тижневий термін після одержання відомостей про дитину, позбавлену батьківського піклування, зобов'язані провести обстеження і, встановивши факт виникнення підстав для усиновлення, реєструють її в книзі первинного обліку та ставлять на первинний облік для усиновлення, влаштування в сім'ю громадян України, встановлення щодо неї опіки чи піклування. З анкет, що надійшли протягом січня - травня 2003 року, виявилось, що затримка в постановці на первинний облік становить більше 50%.

Так, із 105 анкет, що надійшли із Одеської області протягом січня 2003 року, - 69 анкет (70%) - із порушеннями терміну постановки на первинний облік, із 72 анкет Миколаївської області, що надійшли протягом травня, 46 (60%) - з аналогічними порушеннями. Це стосується і ряду інших областей України.

Зазначаємо, що відповідно до п. 19 постанови, якщо дитина, стосовно якої виникли підстави для усиновлення, протягом одного місяця від дня перебування її на первинному обліку не була усиновлена, влаштована на виховання в сім'ю громадян України, щодо неї не були встановлені опіка чи піклування громадянами України, відділ освіти заповнює анкету і засвідчену копію анкети цієї дитини органом опіки і піклування передає відповідно Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій для формування Регіонального банку даних про дітей, стосовно яких виникли підстави для усиновлення.

Однак, непоодинокими є випадки порушення терміну передачі анкет до Регіонального банку даних. Так, у анкеті N 402 (Автономна Республіка Крим) зазначено, що батько дитини помер 03.02.97 р., мати - 01.10.2002, анкета не заповнена у місячний термін (із додаткової інформації: був кандидат на встановлення опіки над неповнолітньою - не є причиною для порушення терміну постановки на первинний облік!). Такі ж порушення виявлені і в анкетах N 38, 39 Бориспільського міського управління освіти Київської області (батьки позбавлені батьківських прав 02.02.2003 р., діти поставлені на облік 06.05.2003 р.). Подібні порушення постановки на первинний облік виявлені в анкетах Кіровоградської, Полтавської та інших областей.

Звертаємо Вашу увагу, що згідно п. 20 зазначеної постанови - у разі неможливості усиновлення дитини українськими громадянами - Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у місячний термін від дня надходження анкети Регіонального банку даних зобов'язані надіслати копію анкети до Центру по усиновленню. Однак, трапляються непоодинокі випадки, коли анкети передаються до Центру раніше визначеного законодавством терміну (анкети N 8, N 10, N 11, N 38, N 39 Бориспільського міського управління освіти, N 21 Бородянської районної державної адміністрації Київської області), що позбавляє дітей можливості бути усиновленими українськими громадянами.

Крім того, анкети на одну і ту ж дитину надсилаються до Центру по декілька разів. Так, анкета на Корнієнко Тетяну Юріївну, 18.01.2002 р. н., направлена двічі: за N 7 - Оріхівською райдержадміністрацією Запорізької області та за N 904 - управлінням освіти Запорізької міськради. А дитина Мєрко Олена Євгенівна, 07.05.2002 р. н., поставлена на первинний облік двічі (у відділі освіти Торезької міської ради Донецької області - 14 травня 2002 року - як Мєрко Олена Євгенівна, 07.05.2002 р. н., від якої відмовилась мати 10.05.2002 р., та у відділі освіти Артемівської міської ради Донецької області - 11 листопада 2002 року - як Мерка Олена Євгенівна, 07.05.2002 р. н., - покинута дитина, яку шість місяців не відвідує мати). Спеціалістом головного управління освіти і науки до Централізованого банку даних в Центр по усиновленню направлено дві анкети: 25 червня 2002 року (зареєстрована у Центрі 01.07.2002 року) та 28 грудня 2002 року (дата реєстрації - 03.01.2003 року). Неузгодженість дій та недбалість спеціалістів, на яких покладається обов'язок по веденню справ з усиновлення, призвели до порушення конституційного права дитини Мєрко Олени Євгенівни бути усиновленою.

Трапляються випадки, коли спеціалістами з охорони дитинства не вказуються відомості про братів, сестер та інших родичів дитини. Так, в анкетах, оформлених на близнюків Лелюк О.В. та Лелюк С.В., 26.01.2003 р. н. (анкети N 5 та N 7 відділу освіти Гуляйпільської райдержадміністрації Запорізької області), відсутня інформація щодо наявності братів у кожної дитини, хоча діти є близнюками.

Згідно з п. 20 постанови Централізований банк даних формується тільки на підставі засвідчених анкет. Проте неодноразово до Центру надходили незасвідчені гербовими печатками анкети, що не дає можливості поставити дітей на централізований облік. Це стосується анкет Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Дніпропетровської області (відсутні дати), Сумської області (відсутні печатки Головного управління та облдержадміністрації).

Не витримуються також вимоги п. 21 постанови щодо повідомлення органами опіки і піклування у семиденний термін про зміну правового статусу дитини (відновлення батьків у батьківських правах, усиновлення дитини), а також стану її здоров'я.

Враховуючи зазначене, а також в інтересах дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які підлягають усиновленню, вважаємо за доцільне:

1. Посилити контроль за дотриманням законодавства у галузі усиновлення, розглянувши це питання на серпневих конференціях.

2. Чітко визначити посадові обов'язки спеціалістів з охорони дитинства, не покладаючи на них обов'язків, не визначених Положенням про інспектора шкіл з охорони дитинства районного, міського відділу (управління) освіти.

3. Регулярно проводити (не рідше 1-го разу на півріччя) наради-семінари спеціалістів з охорони дитинства.

4. При оформленні анкет дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, керуватись вимогами додатка 2 до Порядку передачі дітей, які є громадянами України, на усиновлення громадянам України та іноземним громадянам і здійснення контролю за умовами їх проживання у сім'ях усиновителів (одночасно повідомляємо, що анкети дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, із порушеннями Центром по усиновленню дітей прийматися не будуть).

5. 2 рази на рік (до 01.08 та 01.02) надавати інформацію щодо дітей, усиновлених українськими громадянами, за формою, що додається.

6. Вжити заходів щодо висвітлення в засобах масової інформації питання усиновлення, що сприятиме поширенню національного усиновлення.

7. Проводити роз'яснювальну роботу через громадські приймальні, наводячи позитивні приклади пріоритетності національного усиновлення.

8. 1 раз на квартал (до 25 числа наступного місяця) надсилати Центру по усиновленню дітей інформацію на паперових та магнітних носіях із зазначених питань для розміщення на сайті.

Міністр В.Г.Кремень

Додаток
до листа МОН
07.07.2003 N 1/9-335

Інформація
Головного управління освіти і науки ________ обласної
державної адміністрації щодо дітей, усиновлених
українськими громадянами станом на ______________

------------------------------------------------------------------------------
| Кількість | Усиновлено| Кількість | Кількість дітей, |
| дітей, |громадянами| кандидатів | переданих під опіку |
|поставлених | України |усиновлювачів|-------------------------------------|
|на первинний| | | Опіка з |Виховуються| Влаштовано |
| облік | | | подальшим | у сім'ях | в державні |
| протягом | | |усиновленням| опікунів | установи |
| I (II) | | | | | |
| півріччя | | | | | |
------------------------------------------------------------------------------

Начальник ГУОН