Документ втратив чиннiсть!

МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

НАКАЗ
08.04.2003 N 270

( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
транспорту та зв'яз
ку
N 290 від 09.06.20
05 )

Про затвердження Інструкції про проведення
комплексних ревізій фінансово-господарської
діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств,
установ та організацій системи Міністерства
транспорту України

З метою підвищення ефективності роботи контрольно-ревізійних підрозділів системи Міністерства транспорту України та на виконання п. 5.1 рішення Колегії Міністерства транспорту України від 31.01.2003 р. N 3, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 12.02.2003 р. N 99, і відповідно до Порядку здійснення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р. N 685, Стандартів державного фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і комунального майна, затверджених наказом Головного контрольно-ревізійного управління України від 09.08.2002 р. N 168, та Декрету Кабінету Міністрів України "Про управління майном, що є у загальнодержавній власності" від 15.12.92 р. N 8-92, НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Інструкцію про проведення комплексних ревізій фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України.

2. Ввести в дію Інструкцію про проведення комплексних ревізій фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України з 04.04.2003 р.

3. Відповідальним за впровадження і виконання Інструкції про проведення комплексних ревізій фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України призначити керівника Департаменту контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням Міністерства транспорту України С.О.Сєроштана.

4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Міністерства транспорту України Л.Ф.Дунаєва.

Державний секретар Е.Абдуллаєв

Затверджено
Наказ Міністерства
транспорту України
08.04.2003 N 270

Інструкція
про проведення комплексних ревізій
фінансово-господарської діяльності підгалузей,
об'єднань, підприємств, установ та організацій
системи Міністерства транспорту України

I. Загальні положення

Відповідно до Порядку здійснення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р. N 685, та Стандартів державного фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і комунального майна, затверджених наказом Головного контрольно-ревізійного управління України від 09.08.2002 р. N 168, встановлюється наступний порядок проведення комплексних ревізій (перевірок) фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій (далі - об'єктів ревізій (перевірок)) системи Міністерства транспорту України.

Комісіям підгалузей при здійсненні перевірок об'єднань, підприємств, установ, організацій керуватися цією Інструкцією.

Ревізії фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України, які здійснюються Департаментом контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням, призначаються наказом або окремим дорученням Державного секретаря Міністерства транспорту України на підставі піврічного плану проведення комплексних ревізій та перевірок фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України. Перевірки окремих питань фінансово-господарської діяльності підгалузей, об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України, які здійснюються Департаментом контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням, призначаються окремим дорученням заступника Державного секретаря Міністерства транспорту України.

Ревізії фінансово-господарської діяльності об'єднань, підприємств, установ та організацій системи Міністерства транспорту України, які здійснюються контрольно-ревізійними підрозділами Державних департаментів, Державної адміністрації призначаються наказом або окремим дорученням керівника відповідного Державного департаменту, Державної адміністрації на підставі піврічного плану проведення комплексних ревізій та перевірок фінансово-господарської діяльності підприємств, установ та організацій, що підпорядковуються їм. Перевірки окремих питань фінансово-господарської діяльності об'єднань, установ та організацій системи Міністерства транспорту України, які здійснюються контрольно-ревізійними підрозділами Державних департаментів, Державної адміністрації призначаються окремим дорученням, розпорядженням заступника керівника відповідного Державного департаменту, Державної адміністрації.

В наказі, окремому дорученні або розпорядженні визначаються - голова, склад комісії, залучені Державні департаменти, Державна адміністрація, Департаменти, Управління Міністерства транспорту України та підпорядковані структури, строк проведення і теми ревізії (перевірки), перелік питань, за якими проводиться ревізія (перевірка).

Керівник Департаменту контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням (керівники контрольно-ревізійних підрозділів) погоджують програму ревізії або перевірки та, за письмовим поданням Державних департаментів, Державної адміністрації, Департаментів, управлінь Міністерства транспорту України, перелік осіб, залучених для проведення ревізії (перевірки) з їх сторони.

II. Визначення термінів

Відповідно до Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ), введеного в дію Постановою Верховної Ради України N 2940-XII від 26.01.93 р., терміни, що їх ужито в цій Інструкції, мають таке значення:

Ревізія - це метод документального контролю за фінансово-господарською діяльністю підприємства, установи, організації, дотриманням законодавства з фінансових питань, достовірністю обліку і звітності, спосіб документального викриття недостач, розтрат, привласнень та крадіжок коштів і матеріальних цінностей, попередження фінансових зловживань. За наслідками ревізії складається акт.

Перевірка - це обстеження і вивчення окремих ділянок фінансово-господарської діяльності підприємства, установи, організації або їх підрозділів. Результати перевірки оформляються довідкою або доповідною запискою.

III. Основні завдання ревізії (перевірки)

Основними завданнями ревізій (перевірок) є контроль щодо:

- виконання планових рубежів;

- дотримання відповідних вимог щодо збереження державної власності;

- ефективності використання трудових, товарно-матеріальних і фінансових ресурсів, повноту виявлення та мобілізації внутрішньовиробничих резервів, причин утворення непродуктивних витрат і втрат, а також загальний стан економіки підприємства, що ревізується або перевіряється;

- повноти, достовірності та своєчасності розрахунків по оплаті праці та по розрахункам з бюджетом;

- правильності визначення фінансових результатів господарської діяльності та використання фінансових ресурсів;

- дотримання діючого порядку встановлення та застосування цін та тарифів, а також своєчасність внесення до бюджету сум додаткової виручки у повному обсязі, що її було отримано внаслідок порушення діючого порядку встановлення або застосування цін і тарифів;

- законності проведення господарських операцій за період, що перевіряється;

- правильності постановки та ведення бухгалтерського, податкового обліку та звітності;

- відповідності показників усіх форм звітності даним синтетичного та аналітичного обліку;

- додержання фінансової та кошторисної дисципліни;

- виявлення фактів розкрадань та незаконних витрат фінансових ресурсів і товарно-матеріальних цінностей;

- усунення причин непродуктивних витрат і збитків;

- зловживання службовим і посадовим становищем;

- виконання рішень щодо усунення недоліків і порушень, які були виявлені попередніми перевірками;

- виконання наказів, розпоряджень керівництва Міністерства транспорту України, Державних департаментів, Державної адміністрації.

IV. Терміни проведення ревізій (перевірок)

Термін проведення ревізій (перевірок), склади ревізійних комісій визначаються з урахуванням обсягу та специфіки діяльності об'єкта ревізії (перевірки), на якому буде проведено ревізію чи перевірку. Термін проведення ревізії (перевірки), як правило не може перевищувати 30 днів. В окремих випадках, при проведенні ревізії (перевірки) Департаментом контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням за рішенням Державного секретаря Міністерства транспорту України або його заступника (у випадку проведення ревізії (перевірки) контрольно-ревізійними підрозділами Державних департаментів, Державної адміністрації - за рішенням керівника або його заступника відповідного Державного департаменту, Державної адміністрації) термін проведення ревізії (перевірки) може змінюватися.

V. Підготовка до ревізії (перевірки)

Проведенню ревізії (перевірки) передує ретельна підготовка: вивчення матеріалів попередньої ревізії (перевірки), іншої інформації, що характеризує фінансовий стан об'єкта, що ревізується або перевіряється.

На базі наявних матеріалів, іншої інформації проводиться робота щодо розробки програми ревізії (перевірки), яка передбачає перелік основних питань, які підлягають перевірці.

Керівництво ревізійної комісії при підготовці або до початку проведення ревізії (перевірки) знайомить членів комісії з переліком питань згідно програми ревізії (перевірки).

На базі отриманих завдань кожний член комісії складає робочий план проведення ревізії (перевірки) сектору, що ним перевіряється. В робочому плані подається перелік робіт, які необхідно виконати під час проведення ревізії (перевірки), визначення методів перевірки, термін виконання тощо. Робочий план затверджується керівником комісії.

Перед безпосереднім проведенням ревізії (перевірки) керівник ревізійної комісії або його заступник підтверджує повноваження на проведення ревізії (перевірки) керівникові об'єкта, що ревізується (перевіряється), знайомить його із завданнями ревізії (перевірки), складом ревізійної комісії.

Керівник об'єкта, що ревізується (перевіряється), знайомить ревізійну комісію з особами, відповідальними за здійснення фінансово-господарської діяльності об'єкта фінансового контролю.

VI. Проведення ревізії (перевірки)

Згідно затвердженого робочого плану, члени комісії по ревізії (перевірці), одразу ж починають проведення ревізії кас і роботу з організації проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей і розрахунків.

Керівник і члени ревізійної комісії знайомляться на місці з організацією виробництва, умовами праці та особливостями виробничого процесу, організацією схоронності товарно-матеріальних цінностей. Після цього керівник ревізійної комісії, якщо це необхідно, уточнює та коригує план проведення ревізії (перевірки), виконавців, термін виконання окремих завдань.

На підприємстві, що ревізується (перевіряється), в загальнодоступному місці вивішується повідомлення про проведення ревізії (перевірки) та місце знаходження ревізійної комісії.

При необхідності, керівник ревізійної комісії має право залучати компетентних спеціалістів для перевірки окремих питань або надання відповідних висновків щодо питань перевірки. Керівники установ, підприємств, організацій, працівники яких залучаються до роботи в комісії, зобов'язані направити їх для участі в ревізії (перевірці) по письмовому запиту у терміни, які вказані керівником комісії або його заступником.

За умови відсутності можливості перевірки бухгалтерського обліку через його недоброякісне ведення (наявність підробок, виправлень, перекручень, плутанини звітності (навмисної чи ненавмисної), керівник ревізійної комісії має право вимагати від керівника об'єкта, що ревізується (перевіряється), відновлення бухгалтерського обліку та звітності, у тому числі з залученням аудиторів за рахунок об'єкта ревізії (перевірки), з відшкодуванням збитку за рахунок винних.

При цьому проведення ревізії припиняється на термін, необхідний для поновлення бухгалтерського обліку та звітності, про що складається відповідний акт, у якому зазначаються питання, які неможливо перевірити, та причини, що призвели до цього.

Керівництво ревізійної комісії, що проводить ревізію, у робочому порядку має право вимагати від відповідальних осіб усунення порушень та недоліків, які було виявлено під час проведення ревізії (перевірки).

VII. Основні питання ревізії (перевірки)

Під час проведення ревізії (перевірки) обов'язково перевіряються такі питання:

а) обгрунтування прийнятих у плані розрахунків для визначення обсягів та якісних показників роботи, фондів споживання, рівня собівартості продукції, прибутку тощо;

б) правильність відображення у звітності показників; обгрунтування змін планових рубежів, прибутку, платежів до бюджету;

в) виконання плану за основними кількісними та якісними показниками, вплив окремих факторів на відхилення від прийнятих рубежів;

г) склад господарських операцій за даними первинних документів для встановлення їх відповідності чинному законодавству, їх доцільність, достовірність;

д) записи у регістрах бухгалтерського обліку у співставленні з первинними документами, дані облікових регістрів - з показниками звітності, звітні дані - із запланованими (господарським планом, балансом прибутку та видатків, кошторисом тощо);

є) дані інших документів, що відносяться до взаємопов'язаних господарських операцій;

ж) дотримання встановленого порядку організації та ведення бухгалтерського, податкового обліку та звітності;

з) достовірність звітних даних, виявлення приписувань, фальсифікування показників звітності тощо;

і) використання і збереження товарно-матеріальних цінностей та основних засобів;

ї) використання трудових ресурсів, коштів на оплату праці та заохочення;

к) касові, розрахункові та кредитні операції;

л) витрати на виробництво, собівартість продукції;

м) використання прибутку, фондів, резервів, загальний фінансовий стан.

VIII. Застосування зустрічних перевірок та прийомів
фактичного контролю

За рішенням керівництва комісії достовірність фінансово-господарських операцій, що їх відображено у первинних документах, за умови необхідності, може бути встановлена шляхом проведення зустрічних перевірок на підприємствах, з якими об'єкт, що ревізується (перевіряється), перебував чи перебуває у господарських відносинах.

При проведенні ревізії (перевірки) фінансово-господарської діяльності об'єкта, що ревізується (перевіряється), одночасно з документальною перевіркою застосовують наступні прийоми фактичного контролю:

- обстеження на місці робочих приміщень, дільниць, складів для вивчення організації виробництва та умов праці, охорони та збереження товарно-матеріальних цінностей;

- проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей для встановлення їх наявності та відповідності даним бухгалтерського обліку, записам по складу;

- проведення контрольних обмірів для встановлення достовірності звітних даних по виконаних роботах;

- перевірка дотримання технічних умов та технологічних процесів, відповідності продукції державним стандартам, обгрунтування цін.

Ревізори вживають заходів щодо присутності матеріально-відповідальних осіб під час інвентаризації цінностей, проведення відповідних перевірок, що стосується виконання посадових обов'язків цими особами.

IX. Права ревізійної комісії

Під час ревізії (перевірки) ревізори мають право:

- перевіряти первинні документи, бухгалтерські регістри, звіти, плани, кошториси тощо; відповідне відображення у документах наявності готівки, цінних паперів, векселів, матеріальних цінностей тощо;

- вимагати надання письмових пояснень на ім'я керівника, який призначив проведення зазначеної ревізії (перевірки), від посадових осіб, а також необхідних довідок і документів стосовно питань, що порушуються під час проведення ревізії (перевірки);

- перевіряти повноту оприбуткування готівки, отриманої в банку;

- перевіряти виписки з банку щодо проведення розрахунків;

- уточнювати достовірність документів, що пов'язані з операціями підприємства, що ревізується (перевіряється);

- залучати через відповідні організації фахівців для визначення кількості та якості сировини, матеріалів, напівфабрикатів, виготовленої продукції тощо;

- користуватися телеграфно-телефонним, факсимільним зв'язком, транспортом, множильною, комп'ютерною технікою, займати окреме приміщення під час проведення ревізії (перевірки), яке повинно відповідати вимогам по забезпеченню схоронності матеріалів ревізії (перевірки).

X. Обов'язки ревізійної комісії

Під час виявлення фактів порушення вимог щодо витрачання державних коштів та інших порушень фінансової дисципліни або зловживань посадовим становищем ревізор повинен встановити розмір заподіяної шкоди у вартісному вираженні, причини порушень, посадову особу, якою (або з наказу якої) було скоєно неправомірну дію, та вжити відповідних оперативних заходів щодо відшкодування завданих збитків.

За навмисне укриття, підробку, фальсифікування фактів щодо крадіжок, зловживань та правопорушень, незаконне використання службового положення, перевищення посадового становища тощо, особа, яка проводила ревізію (перевірку), може бути притягнена до відповідальності згідно чинного законодавства України.

Члени ревізійної комісії не мають права залишати роботу в ній без письмової доповіді її керівнику або його заступнику щодо результатів виконання одержаних доручень.

Результати ревізії (перевірки) оформляються актом (довідкою про перевірку) за підписом керівника ревізійної комісії (ревізора), керівника і головного бухгалтера (бухгалтера) об'єкта, що ревізувався (перевірявся).

При відмові посадових осіб від ознайомлення і підписання акта (довідки) за наслідками ревізії (перевірки), члени комісії засвідчують це відповідним актом та своїми підписами в день передачі акта на ознайомлення й підписання. Водночас акт (довідка) ревізії (перевірки) направляється керівнику об'єкта контролю для ознайомлення за місцезнаходженням (адресою, вказаною в установчих документах) об'єкта ревізії (перевірки) рекомендованим листом. Одразу ж після направлення акта поштою, контрольно-ревізійний підрозділ має право здійснити відповідні заходи щодо реалізації матеріалів ревізії (перевірки) з обов'язковим зазначенням у супровідних листах на адресу органів влади чи правоохоронних органів факту відмови від ознайомлення з актом.

При складанні акта (довідки) ревізії (перевірки) повинна бути дотримана об'єктивність, ясність і вичерпність описання виявлених фактів.

Не допускається включення до акта (довідки) ревізії (перевірки) різного роду висновків, пропозицій та не підтверджених документами даних про фінансово-господарську діяльність об'єкта, що ревізується, а також даних матеріалів та посилань на свідчення посадових осіб, які вони дали перед слідчими органами. При описанні порушень ревізор повинен намагатися посилатися на конкретні пункти порушених законодавчих, нормативно-правових актів та інструкцій.

Втручання органів виконавчої влади, включаючи правоохоронні, та органів місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб, засобів масової інформації, об'єднань громадян та їх представників у діяльність контрольно-ревізійних підрозділів, що здійснюється в межах чинного законодавства, є неприпустимим.

Акт ревізії (довідка про перевірку) відразу після складання і його другий примірник вручається керівнику (за відсутності останнього - його заступнику або головному бухгалтеру, які мають право підпису фінансових документів) перевіреного об'єкта для ознайомлення і підписання під розписку на першому примірнику акта (довідки) із зазначенням дати передачі, але не пізніше наступного робочого дня з дати завершення ревізії (перевірки), яка визначена в наказі (окремому дорученні).

По закінченні роботи ревізійної комісії, її керівник зобов'язаний провести розгляд матеріалів ревізії на місці та пред'явити керівнику об'єкта, що ревізувався (перевірявся), необхідні вимоги по ліквідації виявлених ревізією (перевіркою) недоліків, зловживань та порушень, а також по відшкодуванню заподіяних збитків.

У тих випадках, коли вжитими в період ревізії (перевірки) заходами не забезпечено повне усунення виявлених ревізією (перевіркою) порушень, особи, які здійснювали ревізію, готують і за підписом керівника (або його заступника) відповідного контрольно-ревізійного підрозділу направляють керівництву перевіреного структурного підрозділу вимогу щодо усунення виявлених порушень та вжиття, в установленому чинним законодавством порядку, заходів щодо повного відшкодування збитків та притягнення осіб, винних в допущених порушеннях, до дисциплінарної і матеріальної відповідальності.

Про результати ревізії (перевірки), проведеної Департаментом контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням, доповідається Державному секретарю або його заступнику. Акт направляється керівнику Державного департаменту, Державної адміністрації (згідно підпорядкованості установи, організації чи підприємства, що перевірялось) для реагування та вжиття відповідних заходів. За результатами розгляду акта відповідні Державні департаменти, Державна адміністрація надають інформацію про вжиті заходи в Департамент контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням.

Про результати ревізії (перевірки), проведеної контрольно-ревізійним підрозділом Державного департаменту, Державної адміністрації, доповідається керівнику або його заступнику.

XI. Обов'язки керівництва об'єкта фінансового контролю

Керівник об'єкта, що ревізується (перевіряється), зобов'язаний забезпечити ревізійну комісію приміщенням, яке відповідає вимогам по збереженню ревізійних матеріалів, зв'язком, копіювальною та оргтехнікою, транспортом.

В ході ревізії керівник об'єкта, що перевіряється, зобов'язаний надавати ревізійній комісії всю необхідну для здійснення перевірки первинну документацію, зведені регістри, довідки, звіти та у разі необхідності письмові пояснення з питань, що потребують уточнення.

У разі наявності заперечень або зауважень по акту ревізії (довідки про перевірку) керівник і головний бухгалтер (бухгалтер) об'єкта, що перевірявся, у день передачі акта (довідки про перевірку) на ознайомлення роблять про це застереження перед своїми підписами і не пізніше ніж через 5 робочих днів з дня підписання із зауваженнями подають з цього приводу письмові пояснення та заперечення (при їх наявності).

Протягом 7 робочих днів з дня підписання акта ревізії (перевірки) керівник підприємства, що перевірялось, повинен провести на підприємстві оперативний розбір акта ревізії (перевірки), розробити заходи по усуненню виявлених ревізією (перевіркою) порушень та недоліків, з зазначенням конкретних термінів їх усунення та видати наказ про притягнення осіб, винних у допущенні порушень та недоліків, до відповідальності. Зазначені матеріали надати в десятиденний термін з дня підписання акта в Департамент контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням (контрольно-ревізійний підрозділ відповідного Державного департаменту, Державної адміністрації).

XII. Робота з актом ревізії (перевірки)

Підписаний акт (довідка) ревізії (перевірки) з усіма додатками надходить в Департамент контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням, де складається реєстр усіх додатків до акта (довідки) ревізії (перевірки).

Оформлений належним чином акт (довідка) ревізії (перевірки) з усіма додатками залишається на зберіганні в Департаменті контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням до закінчення терміну зберігання, після чого направляється згідно акта передачі до архіву Міністерства транспорту України.

Аналогічний порядок застосовується у контрольно-ревізійних підрозділах Державних департаментів, Державної адміністрації.

XIII. Контрольна перевірка

Не пізніше двомісячного терміну з дня складання акта ревізії (перевірки) Департаментом контрольно-ревізійної роботи та запобігання корупційним і економічним правопорушенням (контрольно-ревізійним підрозділом відповідного Державного департаменту, Державної адміністрації) на підставі окремого доручення (розпорядження) проводиться контрольна перевірка стану усунення недоліків, виявлених в ході ревізії (перевірки), про результати якої доповідається Державному секретарю або його заступнику (керівництву відповідного Державного департаменту, Державної адміністрації).

Керівник Департаменту контрольно-ревізійної роботи
та запобігання корупційним і економічним
правопорушенням С.Сєроштан

"Транспорт України - нормативне регулювання",
N 9, 15 травня 2003 р.