Документ втратив чиннiсть!

ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
14.05.2003 N 189

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
20 травня 2003 р. за N 381/7702

(Постанова втратила чинність на підставі Постанови
Правління Національного банку України
N 417 від 26.06.20
15)

Про затвердження Положення про
здійснення банками фінансового моніторингу

З метою забезпечення реалізації норм Законів України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" (249-15), "Про внесення змін до деяких законів України з питань запобігання використанню банків та інших фінансових установ з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом" (485-15) Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:

1. Затвердити Положення про здійснення банками фінансового моніторингу (додається).

2. Постанова набирає чинності одночасно з набранням чинності Законами України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" (249-15), "Про внесення змін до деяких законів України з питань запобігання використанню банків та інших фінансових установ з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом" (485-15).

3. Банкам привести у відповідність до вимог чинного законодавства України ідентифікацію наявних клієнтів, ризик здійснення якими операцій з легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, оцінюється як великий - до 01.09.2003, інших клієнтів - до 01.01.2004.

4. Управлінню методологічного та нормативно-організаційного забезпечення фінансового моніторингу (Бережний О.М.) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома територіальних управлінь Національного банку України та банків України для використання в роботі.

5. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Шлапака О.В. і Управління методологічного та нормативно-організаційного забезпечення фінансового моніторингу (Бережний О.М.).

Голова С.Л.Тігіпко

Затверджено
Постанова Правління
Національного банку України
14.05.2003 N 189

Положення
про здійснення банками фінансового моніторингу

Це Положення розроблене на виконання Законів України "Про Національний банк України" (679-14), "Про банки і банківську діяльність" (2121-14), "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" (249-15) з метою запобігання використанню банківської системи для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом.

1. Загальні положення

1.1. Цим Положенням встановлюються загальні вимоги Національного банку України щодо:

виявлення та реєстрації банками фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;

ідентифікації клієнтів;

надання банками спеціально уповноваженому органу виконавчої влади з питань фінансового моніторингу (далі - Уповноважений орган) інформації відповідно до вимог законів України з питань запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом.

1.2. Вимоги цього Положення поширюються на банки та їх структурні підрозділи.

1.3. Відповідальним за організацію виконання вимог законодавства України з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та організацію внутрішньобанківської системи запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, є керівник виконавчого органу банку (далі - керівник банку).

1.4. Підрозділ внутрішнього аудиту банку періодично, але не рідше одного разу на рік здійснює перевірку дотримання банком вимог законодавства України з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом. За результатами таких перевірок він готує висновки та пропозиції, які розглядаються правлінням (радою директорів) банку.

1.5. Банки зобов'язані зберігати всі документи, які стосуються фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу, та ідентифікації осіб, які брали участь в її здійсненні, протягом п'яти років після проведення такої операції.

1.6. У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

пов'язана особа - будь-яка юридична або фізична особа, що відповідно до повноважень, визначених установчими документами юридичної особи-клієнта, договором чи іншим документом, або повноважень, які випливають з її права власності або права власності особи, яку вона представляє, на активи юридичної особи-клієнта, контролює її діяльність або має змогу будь-яким чином впливати на дії цієї особи;

засоби захисту інформації - програмно-технічні засоби, які забезпечують захист електронних документів від несанкціонованих дій щодо ознайомлення з їх змістом, модифікації або викривлення на етапі їх передавання електронною поштою Національного банку України;

файл-повідомлення - електронний документ, що формується банком (філією), надсилається на адресу Уповноваженого органу та містить дані про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу або іншу інформацію, повідомлення якої вимагається законами України з питань запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом;

файл-квитанція - електронний документ, що формується Уповноваженим органом, надсилається на адресу банку (філії) і свідчить про приймання або відмову в прийманні файла-повідомлення;

файл-запит - електронний документ, який формується Уповноваженим органом, надсилається на адресу банку (філії) та містить вимогу щодо надання додаткової інформації про фінансову операцію, яка підлягає фінансовому моніторингу;

файл-відповідь - електронний документ, який формується банком (філією), надсилається на адресу Уповноваженого органу та містить відповідь на файл-запит;

файл-додаток - електронний документ, що формується банком (філією), надсилається на адресу Уповноваженого органу і містить додаткові дані та/або копії документів, які стосуються фінансової операції, що підпрягає фінансовому моніторингу (1).

1) Усі електронні документи формуються програмно-апаратними засобами банку (філії) або Уповноваженого органу і надсилаються адресату з використанням електронної пошти та засобів захисту інформації Національного банку України. Структура та реквізити електронних документів визначаються Національним банком України за погодженням з Уповноваженим органом і доводяться до відома банків окремо.

Інші терміни та поняття, які вживаються в цьому Положенні, застосовуються в значеннях, визначених Законами України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" (249-15), "Про банки і банківську діяльність" (2121-14), "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14), "Про платіжні системи та переказ грошей в Україні" (2346-14) і нормативно-правовими актами Національного банку України.

2. Вимоги до Правил внутрішнього фінансового моніторингу
та програм здійснення фінансового моніторингу

2.1. Правила внутрішнього фінансового моніторингу розробляються банком з урахуванням вимог законів України, що регулюють питання запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, цього Положення, нормативно-правових актів Національного банку України, актів Уповноваженого органу, прийнятих на виконання та відповідно до цих законів, рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей, Базельського комітету банківського нагляду.

2.2. Основним принципом розроблення та реалізації Правил внутрішнього фінансового моніторингу і програм здійснення фінансового моніторингу банку є забезпечення участі працівників банку (у межах їх компетенції) у виявленні фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму.

2.3. Програми здійснення фінансового моніторингу розробляються та реалізуються банком для забезпечення функціонування внутрішньобанківської системи запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом. Програми здійснення фінансового моніторингу розробляються банком відповідно до окремих напрямів його діяльності з обслуговування клієнтів і потребують постійного оновлення в процесі проведення фінансового моніторингу.

Програми здійснення фінансового моніторингу мають містити визначені законодавством України ознаки фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу, інші ознаки таких операцій, які відповідно до специфіки та напрямів діяльності самостійно визначаються та поновлюються банком на постійній основі, а також з урахуванням відповідного довідника, що формується, ведеться та доводиться до відома банків Уповноваженим органом.

2.4. Для забезпечення виконання вимог законів України з питань запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, банки зобов'язані розробляти і реалізовувати програми ідентифікації та вивчення своїх клієнтів, а також програми навчання і підвищення кваліфікації працівників.

Банки на власний розсуд можуть розробляти і реалізовувати в межах чинного законодавства також інші програми, що стосуються запобігання використанню банку для здійснення легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом.

2.5. Правила внутрішнього фінансового моніторингу банку та програми здійснення фінансового моніторингу є документами з обмеженим доступом. Порядок та режим доступу до цих документів працівників банку визначається відповідальним працівником банку (філії) залежно від їх функціональних обов'язків за погодженням з керівником банку (філії).

2.6. Правила внутрішнього фінансового моніторингу, програми здійснення фінансового моніторингу та інші документи з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, затверджуються органами управління банку в порядку, визначеному установчими документами банку за поданням відповідального працівника.

2.7. Правила внутрішнього фінансового моніторингу банку та програми здійснення фінансового моніторингу розробляються з урахуванням необхідності:

а) забезпечення конфіденційності інформації про факт передавання відомостей про фінансову операцію клієнта Уповноваженому органу;

б) забезпечення конфіденційності інформації про внутрішні документи банку з питань здійснення фінансового моніторингу;

в) забезпечення конфіденційності інформації про рахунки і внески клієнтів банку, про клієнтів і їх операції, а також інших відомостей, що становлять банківську таємницю;

г) запобігання залученню працівників банку до легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом.

2.8. Правила внутрішнього фінансового моніторингу банку мають, зокрема, містити таке:

а) опис організаційної структури внутрішньобанківської системи запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом;

б) вимоги до кадрового забезпечення внутрішньобанківської системи запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, права та обов'язки відповідальних працівників банку та філії, а також інших працівників банку, відповідальних за виконання програм здійснення фінансового моніторингу;

в) основні засади діяльності окремого структурного підрозділу банку із запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом (у разі його створення);

г) порядок обігу та забезпечення конфіденційності інформації щодо фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу;

є) порядок прийняття рішення щодо надання інформації про фінансову операцію, яка підлягає фінансовому моніторингу до Уповноваженого органу;

д) порядок зберігання інформації з питань фінансового моніторингу.

2.9. Програма здійснення фінансового моніторингу за певними напрямами діяльності банку (кредитні, валютні операції, операції з готівкою, операції з цінними паперами тощо) має містити:

а) ознаки операцій за певним напрямом діяльності, які підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу;

б) ознаки операцій за певним напрямом діяльності, які підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу;

в) порядок виявлення фінансових операцій, які:

підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу; підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу; можуть бути пов'язані, мати відношення або призначатися для фінансування тероризму;

г) порядок проведення заходів щодо з'ясування суті та мети операції клієнта, що підлягає фінансовому моніторингу;

є) порядок підготовки та надання відповідальному працівнику банку (філії) інформації, необхідної для прийняття рішення про інформування Уповноваженого органу.

2.10. У разі наявності в працівника банку сумніву щодо віднесення операції клієнта до операцій, які підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу, внутрішньому фінансовому моніторингу, можуть мати відношення або призначатися для фінансування терористичної діяльності, він невідкладно інформує про це відповідального працівника банку (філії) відповідно до внутрішніх процедур банку.

Відповідальний працівник банку (філії) приймає остаточне рішення щодо віднесення такої операції до зазначених категорій, її реєстрації та інформування Уповноваженого органу. У разі виникнення підозри в тому, що виявлена операція пов'язана, має відношення або призначена для фінансування терористичної діяльності, відповідальний працівник одночасно вирішує питання щодо негайного інформування про неї відповідних правоохоронних органів.

2.11. У разі виявлення фінансової операції клієнта, яка підлягає фінансовому моніторингу, банк (філія) має забезпечити:

а) реєстрацію цієї операції;

б) вжиття достатніх на думку банку (філії) заходів, спрямованих на з'ясування суті та мети операції клієнта, у тому числі шляхом витребування додаткових документів і відомостей, що стосуються цієї операції;

в) вжиття в межах законодавства України інших заходів, які банк вважає за доцільні, з метою належного виконання вимог законів України з питань запобігання та протидії легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом;

г) за наявності підстав надання Уповноваженому органу інформації про цю фінансову операцію та про осіб, які брали (беруть) участь в її проведенні.

3. Порядок ідентифікації клієнтів

3.1. Для забезпечення належної реалізації функцій суб'єкта первинного фінансового моніторингу банк створює Програму ідентифікації і вивчення клієнтів банку, яка насамперед має включати:

а) порядок здійснення початкової ідентифікації клієнта під час встановлення відносин з ним;

б) заходи щодо уточнення інформації про клієнта та порядок їх проведення;

в) порядок забезпечення документального фіксування інформації про клієнта;

г) порядок та критерії класифікації клієнтів відповідно до оцінки ризику здійснення ними операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму;

є) порядок проведення заходів щодо перевірки інформації про клієнта або особу, яка діє від його імені, у разі виникнення сумніву щодо її достовірності, з урахуванням ризику проведення таким клієнтом операцій з легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом;

д) заходи щодо додаткового вивчення клієнта та порядок їх проведення.

Під час реалізації Програми ідентифікації та вивчення своїх клієнтів банк стосовно кожного клієнта формує та веде відповідну анкету. Анкета є внутрішнім документом банку та має містити інформацію щодо:

мети і причин встановлення клієнтом відносин з банком;

операцій, які клієнт планує проводити за допомогою банку;

оцінки розміру і джерел наявних та очікуваних надходжень;

опису джерел походження і способів переказу (внесення) грошей, використаних для відкриття рахунку;

репутації клієнта;

інших відомостей про клієнта (на розсуд банку).

Анкета формується за результатами здійснення початкової ідентифікації клієнта на етапі встановлення відносин з ним. Інформація, що міститься в анкеті, уточнюється в процесі вивчення клієнта в порядку, установленому банком.

Рекомендовані форми анкет наведені в додатках 1-3.

3.2. Банк відповідно до законодавства України зобов'язаний ідентифікувати:

а) клієнтів, які відкривають рахунки в банку;

б) клієнтів, які здійснюють операції, що підлягають фінансовому моніторингу;

в) клієнтів, які здійснюють операції з готівкою без відкриття рахунку на суму, що перевищує 50000 гривень, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті;

г) осіб, які діють від імені зазначених клієнтів.

3.3. Банк отримує від клієнта відомості та документи, які дають змогу ідентифікувати та вивчити клієнта.

Ці документи мають бути чинними та містити достовірну інформацію на час їх надання банку.

З метою ідентифікації та вивчення клієнта банк насамперед з'ясовує на підставі наданих оригіналів або нотаріально засвідчених копій документів таку інформацію про резидентів:

а) для фізичних осіб:

прізвище, ім'я, по батькові;

дата народження;

серія та номер паспорта (або іншого документа, який посвідчує особу), дата видачі та орган, який його видав;

місце проживання;

ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб платників податків та інших обов'язкових платежів (320/94-ВР);

б) для юридичних осіб:

найменування;

юридична адреса;

документи про підтвердження державної реєстрації (включаючи установчі документи, інформацію щодо керівників та їх повноважень тощо);

ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (118-96);

реквізити банків, у яких відкриті поточні рахунки, та номери цих рахунків.

3.4. З метою ідентифікації та вивчення клієнта банк з'ясовує на підставі наданих оригіналів або нотаріально засвідчених копій документів таку інформацію про нерезидентів:

а) для фізичних осіб:

прізвище, ім'я, по батькові (у разі його наявності);

дата народження;

серія та номер паспорта (або іншого документа, який посвідчує особу), дата видачі та орган, який його видав;

громадянство;

місце проживання або тимчасового перебування;

б) для юридичних осіб:

найменування;

реквізити банків, у яких відкриті поточні рахунки, та номери цих рахунків;

дані про реєстрацію цієї юридичної особи на підставі копії легалізованого витягу торговельного, банківського чи судового реєстру або засвідченого нотаріально реєстраційного посвідчення уповноваженого органу іноземної держави про таку реєстрацію.

Ідентифікація клієнта здійснюється на підставі оригіналів документів, представлених клієнтом, або нотаріально засвідчених їх копій, а також у разі потреби на підставі інформації, одержаної від органів державної влади, банків, інших юридичних осіб, та за результатами проведених заходів щодо збору інформації про клієнта з інших джерел.

Надані клієнтом нотаріально засвідчені копії документів, копії представлених ним оригіналів документів та інші документи, що є підставою для ідентифікації юридичної або фізичної особи, мають міститися у справі клієнта і зберігатися протягом термінів, визначених законодавством України.

3.5. Ідентифікація особи не є обов'язковою в разі:

а) проведення фінансової операції особою, що раніше була ідентифікована згідно із чинним законодавством України;

б) укладення угод між банками, зареєстрованими в Україні.

3.6. Якщо особа діє як представник іншої особи або в банку виникає сумнів стосовно того, що ця особа діє від власного імені, або вигодоодержувачем є інша особа, то банк відповідно до пунктів 3.3, 3.4 цього Положення зобов'язаний ідентифікувати також ту особу, яку представляє клієнт, або яка є вигодоодержувачем.

3.7. У разі виникнення сумніву щодо достовірності відомостей або документів, наданих клієнтом, банк з урахуванням ступеня ризику здійснення цим клієнтом операцій з легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, вживає заходів щодо перевірки наданих клієнтом відомостей і документів.

3.8. Під час вивчення установчих документів юридичної особи та документів, що підтверджують її державну реєстрацію, банку слід приділяти особливу увагу:

а) оформленню установчих документів (ураховуючи всі зареєстровані зміни) та документів, що підтверджують її державну реєстрацію;

б) видам діяльності та операціям, які проводить клієнт;

в) складу засновників юридичної особи та її пов'язаних осіб;

г) структурі органів управління юридичної особи та їх повноваженням;

є) розміру зареєстрованого та сплаченого статутного фонду.

3.9. Під час встановлення кореспондентських відносин банк з'ясовує, чи вживає кореспондент належних заходів для запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом.

3.10. Банку не рекомендується встановлювати кореспондентські відносини з фінансовими установами-нерезидентами, які не вживають належних заходів для запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом.

3.11. Банк розробляє критерії оцінки ризику проведення клієнтом операцій з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом. З цією метою за основу можуть бути взяті критерії оцінки такого ризику, наведені в додатку 4.

3.12. Банк уточнює інформацію щодо ідентифікації та вивчення клієнта не рідше одного разу на рік, якщо ризик проведення клієнтом операцій з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, оцінюється банком як великий. Для інших клієнтів термін уточнення інформації не повинен перевищувати трьох років.

Обов'язкове уточнення інформації щодо ідентифікації та вивчення клієнта проводиться банком у разі:

а) зміни власника істотної участі;

б) зміни місцезнаходження (проживання) власника рахунку;

в) внесення змін до установчих документів;

г) закінчення строку дії наданих документів.

3.13. Якщо ризик проведення клієнтом операцій з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, оцінюється банком як великий, то операціям такого клієнта приділяється підвищена увага.

Під час ідентифікації та вивчення клієнта, ризик здійснення яким операцій з легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом оцінюється банком як великий, банк вживає заходів щодо перевірки наданої клієнтом інформації.

3.14. Якщо ризик проведення клієнтом операцій з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, оцінюється банком як великий, то банк може направити свого працівника на місце здійснення клієнтом своєї діяльності з метою перевірки інформації про клієнта.

Якщо клієнт відмовляє представнику банку в наданні необхідних для його ідентифікації документів або відомостей або умисно надає неправдиві відомості про себе, то банк відмовляє йому в обслуговуванні.

3.15. Банку забороняється вступати в договірні відносини з клієнтом юридичною чи фізичною особою, якщо виникає сумнів стосовно того, що вона діє не від власного імені.

З метою концентрації зусиль щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, на підставі всієї інформації і документів, що дають змогу ідентифікувати і вивчити клієнта - юридичну особу, банк має ідентифікувати фізичних осіб, які є власниками істотної участі в цій юридичній особі, мають прямий або опосередкований вплив на неї, а також осіб, які мають право давати обов'язкові для юридичної особи вказівки або іншим чином мають змогу визначати її рішення (реальних власників) та отримують економічну вигоду від її діяльності.

Банкам рекомендується вимагати від клієнта відомості і документи, які дають змогу з'ясувати його особу, суть діяльності, фінансовий стан.

У разі ненадання клієнтом необхідних відомостей чи документів або умисного надання неправдивих відомостей про себе банк відмовляє клієнту у відкритті рахунку або його обслуговуванні.

Якщо під час здійснення ідентифікації клієнта виникає мотивована підозра щодо надання ним недостовірної інформації або навмисного надання інформації з метою введення в оману, то банк має надавати інформацію про фінансові операції цього клієнта Уповноваженому органу.

4. Порядок реєстрації банком фінансової операції,
що підлягає фінансовому моніторингу

4.1. Якщо працівник банку перед або після здійснення фінансової операції з'ясує, що вона підлягає фінансовому моніторингу, то він не пізніше закінчення робочого дня відповідно до внутрішніх процедур банку повідомляє про це відповідальному працівнику (особі, яка виконує його функції), який приймає рішення про необхідність реєстрації цієї операції.

4.2. Реєстрація фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, здійснюється у відповідному реєстрі, який формується та ведеться банком (філією) і є електронним документом визначеної структури. Формат і структура реєстру та порядок реєстрації фінансових операцій у реєстрі визначаються відповідальним працівником банку (філії) з урахуванням вимог цього Положення.

Реєстр фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, є документом з обмеженим доступом. Порядок та режим доступу працівників банку до реєстру встановлюються відповідальним працівником банку (філії). Відповідальний працівник банку (філії) несе особисту відповідальність за захист реєстру від знищення, несанкціонованого доступу, модифікації або викривлення даних.

Коригування даних, що внесені до реєстру, не допускається. У разі потреби виправлення помилково внесених до реєстру даних щодо окремої фінансової операції в інформаційному рядку реєстру, у якому містяться відомості про цю операцію, зазначається про його анулювання, а реєстр доповнюється новим записом про цю операцію.

4.3. Для реєстрації фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу, до реєстру вносяться такі дані, пов'язані з цією операцією:

а) порядковий номер реєстрації фінансової операції в реєстрі з початку календарного року;

б) унікальний номер операції в системі автоматизації банку (за його наявності);

в) дата надходження розрахункових або інших документів, які є підставою для здійснення операції;

г) сума операції у валюті її проведення та її еквівалент у національній валюті за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, установленим Національним банком України на день проведення операції;

є) прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи або назва юридичної особи, що здійснює операцію, та ідентифікаційний номер (код) цієї особи;

д) прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи або назва юридичної особи-контрагента (за його наявності);

е) вид операції;

є) назва, номер і дата первинного документа, на підставі якого здійснюється операція;

ж) ознака (ознаки) операції, за якою вона підлягає фінансовому моніторингу;

з) прізвище та ініціали працівника, який повідомив про цю операцію;

и) прізвище та ініціали працівника, який вніс інформацію про цю операцію до реєстру.

Зазначена інформація про фінансову операцію має бути внесена до реєстру як найшвидше, але не пізніше наступного робочого дня з часу отримання банком розрахункових чи касових документів або виявлення працівником банку факту проведення операції, яка підлягає фінансовому моніторингу.

За результатами вжиття заходів щодо з'ясування суті та мети проведення клієнтом операції, яка підлягає внутрішньому фінансовому моніторингу, дані про цю операцію доповнюються інформацією про прийняте відповідальним працівником рішення стосовно:

проведення або відмови в її проведенні;

надання або ненадання Уповноваженому органу інформації про цю операцію.

Рішення про надання або ненадання Уповноваженому органу інформації про фінансову операцію, яка підлягає фінансовому моніторингу, приймається відповідальним працівником банку або філії відповідно до внутрішніх процедур банку, закріплених у Правилах внутрішнього фінансового моніторингу банку.

4.4. Після надсилання Уповноваженому органу інформації про фінансову операцію дані про цю операцію, що внесені до реєстру, після отримання файла-квитанції від Уповноваженого органу з нульовими кодами помилок доповнюються назвою файла та номером інформаційного рядка файла-повідомлення, у якому інформація про цю фінансову операцію була надіслана до Уповноваженого органу.

4.5. У разі надання Уповноваженому органу додаткової інформації про фінансову операцію та/або осіб, які брали участь в її здійсненні, дані, що внесені до реєстру, доповнюються назвою файла-відповіді та/або файла-додатка.

4.6. У разі прийняття відповідальним працівником банку (філії) рішення про недоцільність інформування Уповноваженого органу про фінансову операцію, яка підлягає внутрішньому фінансовому моніторингу, він складає довідку, у якій обгрунтовує це рішення. Довідка має, зокрема, містити порядковий номер реєстрації операції в реєстрі, дату її складання, результати вжитих заходів щодо з'ясування суті і мети проведення клієнтом цієї операції та підпис відповідального працівника.

4.7. Наприкінці робочого дня частина реєстру, яка містить інформацію про операції, зареєстровані протягом цього дня, а також зміни, що внесені цього самого дня до реєстру за операціями, зареєстрованими раніше, роздруковуються та посвідчуються (кожна сторінка) підписом відповідального працівника банку (філії).

4.8. До п'ятого числа кожного місяця роздруковані за попередній місяць аркуші складаються в хронологічному порядку та формуються в справи, які прошнуровуються, нумеруються, посвідчуються підписом відповідального працівника банку (філії) та скріплюються відбитком печатки банку (філії). На першій сторінці справи зазначається кількість аркушів, що містяться у справі, номер і дата першого та останнього запису про фінансові операції. Такі справи зберігаються протягом п'яти років з дня їх формування.

5. Порядок надання інформації Уповноваженому органу

5.1. Банки та їх філії зобов'язані надавати Уповноваженому органу інформацію про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та ідентифікацію осіб, які їх здійснили (здійснюють), а також іншу інформацію, надання якої вимагається законами України з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом. Зазначена інформація може надаватися філіями банків до Уповноваженого органу як безпосередньо, так і через банк - юридичну особу.

Порядок передавання інформації до Уповноваженого органу має забезпечувати її гарантовану доставку та конфіденційність.

Працівникам банку (філії), які забезпечують підготовку та надання Уповноваженому органу інформації про фінансові операції, забороняється повідомляти про це осіб, які їх здійснюють, та будь-яких третіх осіб.

5.2. Інформація про фінансову операцію, що підлягає фінансовому моніторингу або щодо якої було відмовлено клієнту в її проведенні, та осіб, які брали (беруть) участь у проведенні такої операції, передається банком (філією) до Уповноваженого органу не пізніше трьох робочих днів з часу її реєстрації.

Інформація про фінансову операцію, щодо якої в банку є мотивовані підозри, що вона може бути пов'язана, мати відношення або призначатися для фінансування терористичної діяльності, та осіб, які брали (беруть) участь в її проведенні, підлягає негайній реєстрації та повідомленню Уповноваженому органу в день виявлення такої операції. Одночасно з повідомленням Уповноваженого органу інформація про таку операцію надається до правоохоронних органів, визначених законодавством України, за місцем розташування банку (філії) у порядку, узгодженому банком (філією) з цим органом. Порядок надання такої інформації має забезпечувати її гарантовану доставку та конфіденційність.

У разі закриття банком рахунку клієнта на підставі статті 64 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) інформація щодо такого рахунку надається до Уповноваженого органу протягом трьох робочих днів з дня закриття рахунку.

Надання банком (філією) Уповноваженому органу інформації про фінансові операції здійснюється у формі файлів-повідомлень.

5.3. Перелік реквізитів для надсилання банком (філією) Уповноваженому органу повідомлення про фінансову операцію, яка підлягає фінансовому моніторингу, та осіб, які її здійснюють (здійснили):

а) дані про банк (філію), що надає інформацію:

назва згідно з реєстрацією;

МФО;

ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (118-96);

місцезнаходження;

номер телефону;

б) дані про відповідального працівника банку (філії):

посада;

прізвище, ім'я, по батькові;

номер телефону;

адреса електронної пошти Е-mail;

в) дані про операцію:

унікальний номер операції в системі автоматизації банку (за його наявності);

порядковий номер реєстрації фінансової операції в реєстрі;

ознака здійснення операції;

дата та час здійснення (відмови в здійсненні) операції;

код валюти операції або код банківського металу;

сума операції у валюті її проведення та її еквівалент у національній валюті за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, установленим Національним банком України на день проведення операції;

код (коди) ознаки (ознак) фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу;

код виду операції;

призначення платежу;

пов'язані операції (за наявності відповідної інформації);

коментар;

Довідники ознак фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та видів операцій формуються, ведуться та доводяться до відома банків Уповноваженим органом;

г) дані про клієнта:

для юридичної особи:

повна та скорочена назва;

ознака резидентності;

країна реєстрації;

ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (118-96);

юридична адреса;

номер рахунку клієнта, що використовується для здійснення операції;

для фізичної особи:

тип (фізична особа, фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності);

прізвище, ім'я, по батькові;

ознака резидентності;

країна громадянства;

ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб платників податків та інших обов'язкових платежів (320/94-ВР);

місце проживання або тимчасового перебування (поштова адреса);

дані про документ, що згідно із законодавством України засвідчує особу (назва, серія та номер документа, дата видачі документа, повна назва органу, що видав документ);

номер рахунку клієнта, що використовується для здійснення операції (у разі його наявності);

є) дані про особу, яка діє від імені клієнта:

для юридичної особи:

повна або скорочена назва;

ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (118-96);

юридична адреса;

дані про документ, що дає право діяти від імені клієнта;

для фізичної особи:

прізвище, ім'я, по батькові;

ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб платників податків та інших обов'язкових платежів ( 320/94-ВР );

місце проживання або тимчасового перебування (поштова адреса);

дані про документ, що згідно із законодавством України засвідчує особу (назва, серія та номер документа, дата видачі документа, повна назва органу, що видав документ);

дані про документ, що дає право діяти від імені клієнта;

д) інші учасники операції (за їх наявності) та дані про них:

вид участі в операції (контрагент, представник контрагента, фактичний вигодоодержувач тощо);

для юридичної особи - повна або скорочена назва;

для фізичної особи - прізвище, ім'я, по батькові;

інша інформація про учасника (у разі її наявності):

для юридичної особи:

ознака резидентності;

країна реєстрації;

ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (118-96);

юридична адреса;

номер рахунку учасника, що використовується для здійснення операції;

дані про банк (філію), у якому відкритий рахунок, що використовується для здійснення операції: назва, МФО - для резидента або ВІС - для нерезидента, юридична адреса;

для фізичної особи:

тип учасника (фізична особа, фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності);

ознака резидентності;

країна громадянства;

ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб платників податків та інших обов'язкових платежів (320/94-ВР);

місце проживання або тимчасового перебування (поштова адреса);

номер рахунку учасника, що використовується для здійснення операції;

дані про банк (філію), у якому відкритий рахунок, що використовується для здійснення операції: назва, МФО - для резидента або ВІС - для нерезидента, юридична адреса;

інша інформація;

е) дані про кореспондентський рахунок, який використовується для здійснення операції в іноземній валюті (у разі наявності): номер рахунку, назва, МФО - для резидента або ВІС - для нерезидента, юридична адреса фінансової установи.

5.4. Інформація щодо кожної фінансової операції, яка надається Уповноваженому органу в складі файла-повідомлення, підписується електронним цифровим підписом відповідального працівника банку (філії) за допомогою засобів накладання/перевірки електронного цифрового підпису, наданих Національним банком України та вбудованих у систему автоматизації банку.

5.5. Сформований системою автоматизації банку файл-повідомлення шифрується програмними засобами, вбудованими в АРМ-НБУ, та передається засобами електронної пошти Національного банку України на адресу Уповноваженого органу.

5.6. Після отримання файла-повідомлення від банку (філії) Уповноважений орган розшифровує цей файл за допомогою АРМ-НБУ, перевіряє електронні цифрові підписи, здійснює контроль за правильністю заповнення всіх реквізитів файла-повідомлення та повнотою наданих даних. За результатами такого контролю кожного файла-повідомлення Уповноважений орган до кінця наступного робочого дня, у якому він отримав файл-повідомлення, формує та надсилає на адресу банку (філії) файл-квитанцію, яка свідчить про приймання або відмову в прийманні даних про окремі операції, які містяться у файлі-повідомленні, або файла-повідомлення в цілому.

У разі неможливості з будь-яких причин формування та надсилання Уповноваженим органом файла-квитанції він протягом трьох робочих днів з дня отримання від банку (філії) файла-повідомлення іншим способом письмово інформує банк (філію) про приймання або відмову в прийманні даних про окремі операції, які містяться у файлі-повідомленні, або файла-повідомлення в цілому.

5.7. Відповідальний працівник банку (філії) після отримання файла-квитанції з нульовими кодами помилок щодо окремих операцій, інформація про які надавалась Уповноваженому органу в складі файла-повідомлення, або щодо файла-повідомлення в цілому вносить до реєстру фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, відмітку про успішне передавання інформації про відповідні фінансові операції. Лише в такому разі вважається, що банк (філія) виконав вимоги законів України з питань запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, щодо надання відповідної інформації Уповноваженому органу.

5.8. У разі отримання ненульових кодів помилок за окремими операціями або щодо файла-повідомлення в цілому відповідальний працівник має проаналізувати причини виникнення помилок, забезпечити виправлення помилок та повторне надсилання даних про ці операції в складі нового файла-повідомлення на адресу Уповноваженого органу.

5.9. Якщо отриманий файл-квитанція містить коди помилок, які свідчать про те, що файл-повідомлення не був успішно розшифрований або результат перевірки електронного цифрового підпису був негативним, то перед повторним формуванням файла-повідомлення відповідальний працівник здійснює перевірку чинності відповідного ключа (ключів) електронного цифрового підпису на АРМ-НБУ. У разі потреби він звертається до служби захисту інформації відповідного територіального управління Національного банку України для отримання відповідного сертифіката ключа.

5.10. У разі виникнення аварійних ситуацій, що призводять до неможливості відправлення файла-повідомлення електронною поштою, відповідальний працівник звертається до відповідного територіального управління Національного банку України з проханням надіслати сформований файл-повідомлення на адресу Уповноваженого органу. Файл-квитанцію від Уповноваженого органу, що було отримало на цей файл-повідомлення, територіальне управління Національного банку України надсилає відповідальному працівнику електронною поштою або передає на магнітному носії.

5.11. Якщо з будь-яких причин банк (філія) не отримав від Уповноваженого органу файл-квитанцію на відповідний файл-повідомлення протягом двох робочих днів з часу його відправки, то відповідальний працівник банку (філії) звертається до Уповноваженого органу та з'ясовує причини ненадання файла-квитанції.

5.12. Дані про фінансову операцію зберігаються в електронних архівах протягом строків, які повинні бути не менші, ніж строки зберігання фінансових документів такого типу на паперових носіях.

5.13. Надання банком (філією) інформації про фінансову операцію, яка підлягає фінансовому моніторингу, та осіб, які брали (беруть) участь у її проведенні, на вимогу Уповноваженого органу здійснюється шляхом формування та надсилання файла-відповіді протягом трьох робочих днів із часу отримання від Уповноваженого органу файла-запиту.

5.14. Під час інформування банком (філією) Уповноваженого органу про фінансові операції, які підлягають фінансовому моніторингу, або надання інформації на вимогу Уповноваженого органу разом із файлом-повідомленням або файлом-відповіддю можуть надсилатись електронні копії документів, що стосуються окремої операції (операцій) або осіб, які її (їх) проводили (проводять).

6. Права та обов'язки
відповідального працівника банку (філії)

6.1. Внутрішньобанківську систему запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, очолює відповідальний працівник банку, який є незалежним у своїй діяльності і підзвітним лише керівнику банку. У разі створення в банку спеціального підрозділу із запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, керівник цього підрозділу виконує обов'язки відповідального працівника.

6.2. Відповідальний працівник банку є членом правління банку за посадою, призначається та звільняється з посади в порядку, визначеному установчими документами банку. Кандидатура відповідального працівника банку погоджується з Національним банком України.

6.3. Відповідальний працівник банку має право вносити на розгляд правління банку для прийняття відповідного рішення пропозиції щодо забезпечення виконання банком вимог законодавства України у сфері запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом.

У разі відхилення правлінням банку пропозицій відповідального працівника він має право звернутися з відповідними пропозиціями до спостережної ради банку. Пропозиції відповідального працівника розглядаються спостережною радою банку на найближчому її засіданні.

6.4. Рішення про звільнення відповідального працівника з посади погоджується з Національним банком України. Розпорядження Національного банку України про звільнення відповідального працівника з посади, винесене відповідно до статті 73 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (2121-14 ), є обов'язковим для виконання.

6.5. У банку з урахуванням особливостей його організації, основних напрямів його діяльності, клієнтської бази і рівня його ризиків, пов'язаних з клієнтами і їх операціями, може бути сформовано або визначено окремий структурний підрозділ із запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, під керівництвом відповідального працівника.

Зазначений підрозділ має функціонувати відповідно до положення про цей структурний підрозділ, що затверджується згідно з внутрішніми процедурами банку.

6.6. Працівники банку зобов'язані сприяти працівникам спеціального підрозділу банку із запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, іншим працівникам банку, на яких покладено обов'язки з організації фінансового моніторингу, у виконанні ними своїх функцій.

6.7. Відповідальний працівник філії призначається на посаду та звільняється з посади в порядку, визначеному установчими документами банку, за погодженням з відповідальним працівником банку. У разі недоцільності введення окремої посади відповідального працівника у філії обов'язки відповідального працівника філії можуть виконуватися іншою посадовою особою філії.

Кандидатура відповідального працівника філії або особи, яка виконуватиме його обов'язки, погоджується з територіальним управлінням Національного банку України за місцезнаходженням філії. Особа, яка виконує обов'язки відповідального працівника філії, може бути усунута від виконання обов'язків відповідального працівника лише за згодою або за розпорядженням відповідного територіального управління Національного банку України. Відповідальний працівник філії може бути звільнений з посади лише за згодою або за розпорядженням відповідного територіального управління Національного банку України. Розпорядження про звільнення особи з посади відповідального працівника філії або усунення особи від виконання обов'язків відповідального працівника філії виноситься територіальним управлінням Національного банку України відповідно до вимог статті 73 Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ).

6.8. Відповідальний працівник банку (філії) має відповідати таким кваліфікаційним вимогам:

наявність вищої юридичної або економічної освіти і досвіду роботи в банку не менше трьох років або досвіду роботи на посаді керівника підрозділу банку (філії) не менше одного року, або значного (не менше трьох років) досвіду роботи у сфері запобігання та/або протидії фінансовій злочинності;

відсутність судимості за корисливі злочини;

бездоганна ділова репутація.

6.9. До компетенції відповідального працівника банку (філії), зокрема, належить:

а) прийняття рішення про повідомлення Уповноваженого органу про фінансові операції, щодо яких є мотивовані підозри, що вони можуть здійснюватися з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або що вони пов'язані, мають відношення або призначені для фінансування тероризму;

б) прийняття рішення про інформування правоохоронних органів, визначених законодавством України, про фінансові операції, щодо яких є підозри, що вони пов'язані, мають відношення або призначені для фінансування тероризму;

в) здійснення перевірок діяльності будь-якого підрозділу банку (філії) та їх працівників щодо дотримання ними Правил внутрішнього фінансового моніторингу та виконання програм здійснення фінансового моніторингу;

г) право доступу до всіх приміщень, документів, засобів телекомунікацій;

є) залучення будь-яких працівників банку (філії) до проведення заходів із запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та здійснення перевірок з цих питань;

д) організація розроблення та подання на затвердження, а також реалізація Правил внутрішнього фінансового моніторингу та програм здійснення фінансового моніторингу;

е) одержання пояснень від працівників банку (філії) незалежно від займаних ними посад з питань здійснення фінансового моніторингу;

є) сприяння уповноваженим представникам Національного банку в проведенні перевірок діяльності банку (філії) щодо дотримання законодавства України, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом;

ж) прийняття рішення про надання інформації з питань фінансового моніторингу на запити Уповноваженого органу та відповідних правоохоронних органів.

Відповідальний працівник банку (філії) виконує інші функції відповідно до законодавства України, Правил внутрішнього фінансового моніторингу, програм здійснення фінансового моніторингу та інших внутрішньобанківських документів з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом.

6.10. Відповідальний працівник банку не рідше одного разу на місяць подає керівнику банку письмовий звіт про результати реалізації Правил внутрішнього фінансового моніторингу та програм здійснення фінансового моніторингу.

6.11. Працівники банку (філії) зобов'язані сприяти відповідальному працівнику (працівникам очолюваного ним структурного підрозділу) у здійсненні ним (ними) своїх функцій.

7. Програми навчання та підвищення кваліфікації
працівників банків

7.1. Для забезпечення належного рівня підготовки персоналу з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, банком щорічно розробляється та реалізується програма навчання та підвищення кваліфікації працівників банку щодо здійснення заходів з фінансового моніторингу.

7.2. Програма навчання та підвищення кваліфікації працівників банку щодо здійснення заходів з фінансового моніторингу має включати, зокрема, таке:

а) заходи з організації навчання працівників залежно від їх посадових обов'язків за такими напрямами:

ознайомлення працівників з міжнародними документами та законодавством України, рекомендаціями Базельського комітету банківського нагляду з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом;

ознайомлення працівників з внутрішньобанківськими документами з питань фінансового моніторингу;

практичні заняття щодо реалізації Правил внутрішнього фінансового моніторингу та програм здійснення фінансового моніторингу;

б) заходи з організації підвищення кваліфікації працівників банку з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, за такими напрямами:

вивчення передового досвіду щодо виявлення операцій клієнтів, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом;

ознайомлення із засобами і прийомами вивчення клієнтів та перевіряння інформації щодо їх ідентифікації.

7.3. Програма навчання складається, виходячи з того, що основною умовою успішного здійснення банком діяльності щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, є безпосередня участь кожного працівника в межах його компетенції в цьому процесі.

7.4. Навчання та/або підвищення кваліфікації працівників банку з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, проводяться не рідше ніж один раз на рік.

Начальник Управління методологічного та
нормативно-організаційного забезпечення
фінансового моніторингу О.М.Бережний

Начальник відділу правового забезпечення
фінансового моніторингу Управління
методологічного та нормативно-організаційного
забезпечення фінансового моніторингу О.А.Вавдійчик

Додаток 1
до Положення про
здійснення банками
фінансового моніторингу

Анкета
клієнта - юридичної особи
(у разі потреби перелік реквізитів
доповнюється банком самостійно)

1. Частина перша (у формі таблиці):

1) повна та скорочена назва;

2) організаційно-правова форма;

3) реєстраційний номер;

4) дата державної реєстрації;

5) місце державної реєстрації;

6) фактичне місцезнаходження;

7) юридична адреса;

8) номери контактних телефонів та факсів;

9) адреса електронної пошти;

10) ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (118-96);

11) інформація про фізичних осіб, уповноважених діяти від імені цієї юридичної особи;

12) рівень ризику;

13) дата відкриття першого рахунку;

14) дата заповнення анкети.

Працівник, який прийняв рішення про відкриття рахунку.

Куратор рахунку.

2. Частина друга (текстова):

1) інформація про засновників, власників майна юридичної особи, осіб, які отримують значну матеріальну вигоду від її діяльності, мають право надавати обов'язкові для юридичної особи вказівки або іншим шляхом впливати на її діяльність;

2) інформація про наявність ліцензій на здійснення окремих видів діяльності або проведення окремих операцій;

3) інформація про виконавчі органи юридичної особи (структура, інформація про осіб, які входять до складу виконавчих органів);

4) інформація про окремі самостійні підрозділи юридичної особи;

5) основні види діяльності;

6) інформація про постійних контрагентів (перелік);

7) історія діяльності клієнта, його репутація, сектор ринку, конкурентоспроможність (інформація про реорганізацію, зміни в діяльності, минулі фінансові проблеми, репутація на вітчизняному та закордонному ринках, частка на ринку).

3. Частина третя (у формі таблиці):

1) характеристика операцій, що проводяться за рахунком (які передбачає клієнт, що раніше не обслуговувався):

кількість операцій (за квартал);

загальна сума (за квартал);

2) джерела надходження грошових коштів та їх сума (які очікує клієнт, що раніше не обслуговувався):

кількість операцій (за квартал);

загальна сума (за квартал).

4. Частина четверта (текстова).

Характеристика операцій (оцінка співвідношення операцій з діяльністю клієнта, реальних та заявлених оборотів за рахунком).

5. Частина п'ята (текстова).

Оцінка ризику проведення клієнтом операцій з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом (її обгрунтування відповідно до критеріїв, розроблених банком).

Начальник Управління методологічного
та нормативно-організаційного забезпечення
фінансового моніторингу О.М.Бережний

Начальник відділу правового забезпечення
фінансового моніторингу Управління
методологічного та нормативно-організаційного
забезпечення фінансового моніторингу О.А.Вавдійчик

Додаток 2
до Положення про
здійснення банками
фінансового моніторингу

Анкета
клієнта - фізичної особи
(у разі потреби перелік реквізитів
доповнюється банком самостійно)

1. Частина перша (у формі таблиці):

1) прізвище, ім'я, по батькові;

2) дата народження;

3) місце народження;

4) громадянство;

5) місце проживання;

6) інформація про особу, яка відкриває рахунок на користь іншої особи (або діє від імені клієнта);

7) відомості про документ, що посвідчує особу;

8) інформація про візу на в'їзд до України;

9) дані про реєстрацію фізичної особи як підприємця;

10) вид підприємницької діяльності;

11) місце роботи, посада;

12) ідентифікаційний номер згідно з Державним реєстром фізичних осіб платників податків та інших обов'язкових платежів (320/94-ВР);

13) номер контактного телефону та факсу;

14) адреса електронної пошти;

15) дата відкриття першого рахунку;

16) дата заповнення анкети.

Працівник, який прийняв рішення про відкриття рахунку.

Куратор рахунку.

2. Частина друга (у формі таблиці):

1) характеристика операцій, що проводяться за рахунком (які передбачає клієнт, що раніше не обслуговувався): кількість операцій (за квартал);

загальна сума (за квартал);

2) джерела надходження грошових коштів (які очікує клієнт, що раніше не обслуговувався):

кількість операцій (за квартал);

загальна сума (за квартал).

3. Частина третя (текстова).

Характеристика операцій (оцінка співвідношення операцій з діяльністю клієнта, реальних та заявлених оборотів за рахунком).

4. Частина четверта (текстова).

Оцінка ризику проведення клієнтом операцій з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом (її обгрунтування відповідно до критеріїв, розроблених банком).

Начальник Управління методологічного та
нормативно-організаційного забезпечення
фінансового моніторингу О.М.Бережний

Начальник відділу правового забезпечення
фінансового моніторингу Управління
методологічного та нормативно-організаційного
забезпечення фінансового моніторингу О.А.Вавдійчик

Додаток 3
до Положення про
здійснення банками
фінансового моніторингу

Анкета
клієнта - фінансової установи-кореспондента
(у разі потреби перелік реквізитів
доповнюється банком самостійно)

1. Частина перша (у формі таблиці):

1) повна та скорочена назва;

2) організаційно-правова форма;

3) реєстраційний номер;

4) дата державної реєстрації;

5) місце державної реєстрації;

6) вид ліцензії на здійснення банківських (фінансових) операцій;

7) номер ліцензії;

8) дата видачі ліцензії;

9) операції, які можуть здійснюватися фінансовою установою;

10) фактичне місцезнаходження;

11) юридична адреса;

12) номери контактних телефонів та факсів;

13) адреса електронної пошти;

14) банківський ідентифікаційний код (ВІС);

15) МФО (для резидента);

16) рівень ризику;

17) дата встановлення кореспондентських відносин;

18) дата заповнення анкети.

Працівник, який прийняв рішення про відкриття рахунку.

Куратор рахунку.

Резервний куратор рахунку (якщо існує).

2. Частина друга (текстова):

1) інформація про засновників, власників істотної участі, пов'язаних осіб, осіб, які отримують значну економічну вигоду від діяльності фінансової установи, мають право надавати обов'язкові для виконання вказівки або іншим шляхом мають змогу впливати на діяльність клієнта;

2) інформація про материнську компанію, корпорацію, холдингову групу, промислово-фінансову групу або інше об'єднання, членом якого є клієнт. Відомості про особу, яка володіє переважним правом впливу на фінансову установу-клієнта (є власником контрольного пакета акцій або іншим чином визначає або контролює діяльність клієнта);

3) інформація про виконавчі органи юридичної особи (структура, інформація про осіб, які входять до складу виконавчих органів та їх повноваження) та відокремлені структурні підрозділи (у разі їх наявності);

4) дані про кореспондентів клієнта;

5) історія діяльності, ділова репутація, спектр послуг на ринку (відомості, що підтверджують існування клієнта (наприклад посилання на Bankers Almanac), дані про реорганізацію, зміну в характері діяльності, наявні та колишні фінансові проблеми, ділову репутацію на міжнародному та національному ринках фінансових послуг, частка на ринку, спеціалізація за фінансовими послугами тощо).

3. Частина третя (у формі таблиці):

1) характеристика операцій, які проводяться за рахунком, та загальна характеристика клієнтів фінансової установи.

2) джерела надходження грошових коштів (очікувані клієнтом, якщо він раніше не обслуговувався).

4. Частина четверта (текстова).

Характеристика операцій (оцінка співвідношення операцій із задекларованою діяльністю клієнта, реальних та заявлених оборотів за рахунком).

5. Частина п'ята (текстова):

1) відомості про заходи, що вживаються кореспондентом для запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом;

2) оцінка ризику проведення клієнтом операцій з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом (її обгрунтування відповідно до критеріїв, розроблених банком).

Начальник Управління методологічного та
нормативно-організаційного забезпечення
фінансового моніторингу О.М.Бережний

Начальник відділу правового забезпечення
фінансового моніторингу Управління
методологічного та нормативно-організаційного
забезпечення фінансового моніторингу О.А.Вавдійчик

Додаток 4
до Положення про
здійснення банками
фінансового моніторингу

Орієнтовний перелік
критеріїв оцінки ризику щодо проведення клієнтом
операцій з легалізації (відмивання) доходів,
одержаних злочинним шляхом
(у разі потреби доповнюються банком самостійно)

1. Наявність контрагентів - резидентів країн, про які з достовірних джерел відомо, що вони:

не дотримуються загальноприйнятих стандартів у боротьбі з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом;

не передбачають розкриття або надання інформації щодо фінансових операцій;

не виконують рекомендацій Групи розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF);

є країнами, у яких відбуваються воєнні дії;

є офшорними територіями.

2. Клієнт є особою, яка обіймає (обіймала) посаду, відповідно до якої має (мала) широкі владні повноваження (керівний склад центральних і місцевих органів державної виконавчої влади, місцевого самоврядування, осередків політичних партій), або є членом сім'ї такої особи.

3. Клієнт - юридична особа, що не будучи фінансовою установою надає послуги із здійснення грошових переказів, операцій з оплати чеків готівкою тощо.

4. Клієнт - юридична особа, що займається туристичною діяльністю.

5. Клієнт - юридична особа, яка здійснює зовнішньоекономічні операції.

6. Клієнт - юридична особа, що є благодійною громадською організацією (крім організацій, що діють під егідою відомих міжнародних організацій).

7. Клієнт - юридична особа, що одержує фінансову допомогу від нерезидентів України чи надає фінансову допомогу нерезидентам України.

Начальник Управління методологічного та
нормативно-організаційного забезпечення
фінансового моніторингу О.М.Бережний

Начальник відділу правового забезпечення
фінансового моніторингу Управління
методологічного та нормативно-організаційного
забезпечення фінансового моніторингу О.А.Вавдійчик