НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
30.04.2003 N 05-12-07/1443
Кабінет Міністрів України
На виконання доручення
Кабінету Міністрів України
від 27.03.03 до N 3765
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 27.03.03 до N 3765 Національна комісія регулювання електроенергетики України (НКРЕ) повідомляє про вжиті заходи і результати роботи, проведеної з метою покращання виконання Указу Президента України від 13 серпня 2002 року N 700 "Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення", та надає інформацію про звернення громадян, які протягом 2002 року надійшли з Адміністрації Президента України до НКРЕ.
У 2002 році до НКРЕ надійшло 115 звернень громадян, в тому числі одне звернення надійшло з Адміністрації Президента України.
Національною комісією регулювання електроенергетики України протягом звітного періоду були розроблені заходи, якими удосконалено порядок роботи із зверненнями громадян. Ці заходи затверджені розпорядженнями НКРЕ від 21.03.02 N 11 "Про внесення змін до розпорядження НКРЕ від 20.12.96 N 409", від 22.03.02 N 12 "Про встановлення днів та годин прийому громадян" та від 09.09.02 N 27 на виконання Указу Президента України від 13.08.02 N 700 "Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення".
В НКРЕ здійснюється щоквартальний моніторинг звернень громадян, аналізуються причини, що породжують звернення громадян, у тому числі повторні, та ретельно вивчаються найбільш значущі проблеми. У разі необхідності за результатами розгляду вносяться пропозиції щодо внесення змін та доповнень до діючих нормативних документів.
В НКРЕ проводиться робота щодо запровадження електронної автоматизованої системи бази даних "Звернення громадян", що дозволить прискорити та вдосконалити аналіз даних та формування супровідних матеріалів, статистичних звітів тощо.
Звернення ветеранів війни та праці, інвалідів та інших непрацездатних осіб, а також осіб, що постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, багатодітних сімей, одиноких матерів та інших громадян, які потребують соціального захисту та підтримки, колективні звернення в НКРЕ розглядаються першочергово, як правило із залученням фахівців територіальних представництв. В кожному окремому випадку визначаються шляхи вирішення складних питань, готуються клопотання до облдержадміністрацій, або подання до інших відомств.
Розгляд повторних звернень громадян, перш за все з питань, недостатньо врегульованих чинним законодавством, здійснюється у співпраці з відповідними органами виконавчої влади. Найважливіші з таких питань виносяться на відкриті засідання та оперативні наради НКРЕ.
Комісія невідкладно вживає заходів в межах встановлених законодавством повноважень для припинення неправомірних дій енерго- і газопостачальних компаній та скасування, за необхідності, незаконних рішень, прийнятих ними.
З метою запровадження критерію оцінки діяльності компаній з урахуванням звернень громадян до НКРЕ розробляється механізм моніторингу кількості звернень громадян до обленерго.
Стан роботи із зверненнями громадян заслуховується на відкритих засіданнях НКРЕ двічі на рік - наприкінці першого та другого півріччя. Зокрема, на відкритому засіданні 27.11.02 розглянуто питання "Про стан роботи в Комісії із зверненнями громадян". В ході розгляду було зроблено доповідь про проведену роботу з основних категорій питань, з якими звертаються громадяни до НКРЕ, а також про проблеми, які виникають при розгляді звернень громадян співробітниками НКРЕ.
На зазначеному відкритому засіданні НКРЕ прийнято рішення, згідно з яким передбачено, що у випадку надходження звернень громадян щодо відключення від електропостачання, повторних звернень громадян - надавати попередження організаціям-порушникам прав споживачів, не чекаючи чергових звернень громадян, готувати матеріали до розгляду на засіданнях Комісії питання про порушення ними ліцензійних умов; доручено керівникам структурних підрозділів НКРЕ підготувати пропозиції щодо визначення одним з критеріїв оцінки діяльності ліцензіатів НКРЕ кількості і характеру звернень громадян з приводу порушень цими ліцензіатами прав споживачів; провести необхідні заходи на місці і взято на контроль питання розтермінування боргу та підключення до електромережі багатодітної матері Данчак I.В.; провести роботу з Львівобленерго щодо вирішення питання неякісного електропостачання, поставленого у колективному зверненні жителів м. Львова (Романова, Вовченко та інші).
За результатами аналізу роботи із зверненнями громадян, проведеної в НКРЕ за 2002 рік і перший квартал 2003 року, Комісією визначені основні проблемні питання, для вирішення яких громадяни звертаються до НКРЕ.
I. Запити громадян щодо цінової політики (величини тарифів на електроенергію та газ), пільгових норм споживання, нарахування податку на додану вартість при оплаті товарів та послуг тощо.
Особливу категорію заявників з цих питань становлять пенсіонери, інваліди, учасники бойових дій та ВВВ, ліквідатори наслідків аварії ЧАЕС, а також багатодітні сім'ї.
Вони боляче реагують на будь-яке, з їхнього погляду, ущемлення власних прав або соціальну несправедливість. Найчастіше ця категорія заявників:
просить не допустити подальшого підвищення тарифів на електричну енергію та природний газ;
цікавиться, чому пільга з електроенергії замала і становить лише 75 квт/год на місяць, а не більше;
запитує, чому їм, як учасникам ВВВ, надають одну пільгу за основним місцем проживання, а на дачному участку такої пільги не надають, тощо.
Велика кількість непорозумінь, що виникають між споживачем і енергопостачальником, пов'язані із недостатньою обізнаністю споживачів з питань нормативного регулювання правовідносин у сфері електроенергетики та газопостачання, а також захисту прав споживачів.
В кожному випадку НКРЕ надає детальні обгрунтовані роз'яснення із посиланням на відповідні акти законодавства і допомагає споживачам впорядкувати правовідносини із енергопостачальниками та газопостачальними компаніями. Територіальними представництвами НКРЕ здійснюються конкретні заходи на місцях із залученням органів місцевої влади, обленерго в напрямку досягнення компромісів між громадянами з тяжким матеріальним станом найчастіше це реструктуризація заборгованості, застосування терміну позовної давності при визначенні величини боргу споживача, клопотання про надання органами місцевої влади разової цільової допомоги, тощо.
Така роз'яснювальна робота значною мірою усуває причини звернень споживачів до органів державної влади за правовою допомогою.
У своїх відповідях фахівці НКРЕ ретельно та обгрунтовано роз'яснюють громадянам їхні права та обов'язки щодо правил користування електроенергією та природним газом, цінової державної політики в галузі енергетики, кваліфіковано надають відповіді з методики надання населенню субсидій та норм споживання електроенергії пільговими категоріями побутових споживачів, консультують щодо правильного знімання показів з лічильників електроенергії та газу та з багатьох інших питань.
II. Звернення щодо конкретних порушень прав громадян з боку підприємницьких структур.
З метою недопущення порушення прав громадян НКРЕ розроблено і затверджено протокольними рішеннями та розпорядженнями Комісії положення щодо надання обленерго чи іншим ліцензіатам НКРЕ попередження про необхідність поновлення прав споживачів-громадян. У разі відсутності реагування зі сторони цих ліцензіатів в НКРЕ передбачено розгляд на відкритому засіданні питання щодо порушення Умов та Правил.
Зокрема, розглянута колективна скарга мешканців будинку за адресою: м. Київ, вул. Ярославська, 15/23 щодо якості напруги в будинку. В результаті роботи, проведеної на вимогу НКРЕ службою кабельних мереж АЕК "Київенерго", було відремонтовано пошкоджений кабель та кабельні збірки, внаслідок чого споживачі отримали якісну електроенергію.
Розглянуто скаргу гр. Островської Л.М. (м. Чернівці) на Чернівецьку філію ДК "Газ України" щодо неправильно нарахованої плати за спожитий природний газ. Чернівецьким ТП була здійснена позапланова перевірка, яка підтвердила законність претензій споживача, про що і був складений відповідний акт. В результаті проведеної роботи Чернівецька філія визнала факт порушення актів законодавства та нормативних документів і задовольнила вимоги споживача, списавши з нього всю грошову заборгованість.
Ситуація, що склалася у місті Конотопі Сумської області, потребувала втручання НКРЕ, оскільки, за повідомленням громадянина Бабенко А.I., рішенням Конотопської міської ради було встановлено, що оплата електроенергії, спожитої на загальнобудинкові потреби, провадитиметься окремо від квартплати і буде включена до рахунків на оплату електроенергії, спожитої у квартирах. Це суперечить Порядку визначення нормативних витрат житлово-експлуатаційних організацій, пов'язаних з утриманням будинків і прибудинкових територій, затвердженому наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 03.09.99 N 214 , згідно з яким оплата споживання електроенергії у місцях загального користування мешканців будинків (під'їздів, сходових клітинах тощо) та енергозабезпечення ліфтів здійснюється разом з квартплатою, входить до її складу. В результаті проведеної Комісією роботи Конотопська міська рада скасувала це рішення.
III. Звернення з проблемних питань, які не повною мірою врегульовані відповідними нормативними актами, або потребують, на думку заявника, подальшого врегулювання, конкретизації чи уточнення норм.
Серед цієї категорії розглянуто звернення і надано роз'яснення з питань щодо:
укладення договорів про надання послуг з газопостачання та вимог до них у частині права споживача вимагати від газопостачальної компанії укладати договір, з досягненням згоди з усіх істотних умов договору, а також відсутності права у газопостачальної компанії звужувати коло прав споживача, обумовлених Типовим договором (затверджений постановою НКРЕ від 04.01.2000 N 1 та зареєстрований в Мін'юсті 01.02.00 за N 57/4278);
перерахунку норм споживання природного газу у разі встановлення електроводонагрівачів та відсутності централізованого гарячого водопостачання, а також у разі зміни розміру опалювальної площі (у разі відсутності у споживачів лічильників природного газу);
заміни газових приладів та пристроїв, встановлених у споживачів;
порядку здійснення розрахунків за надані послуги з газопостачання у разі тимчасової відсутності у споживача лічильника газу;
відключення опалювальних газових приладів.
порядку укладання договору на користування електричною енергією (відповідно до Правил користування електричною енергією для населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.99 N 1357 (далі - ПКЕЕН);
порядку розрахунків за спожиту електроенергію, у тому числі на перехідний період, протягом якого населення укладає договори про користування електричною енергією із електропостачальниками, а документом, який засвідчує правовідносини між споживачами та постачальниками, є розрахункова книжка чи інші платіжні документи;
відповідальності за збереження приладів обліку електроенергії;
порядку користування пільгами;
порядку складання та пред'явлення претензії енергопостачальнику (згідно з ПКЕЕН ( 1357-99 ) та інше.
Необхідно зазначити, що до Комісії звертається ряд споживачів природного газу, у яких відсутнє централізоване гаряче водопостачання та які встановили електроводонагрівачі. Ця категорія споживачів для підігріву води використовує електричну енергію, а не газ. Згідно з нормами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.96 N 619, споживач у разі відсутності централізованого гарячого водопостачання має сплачувати за газ майже в два рази більше, ніж у разі наявності гарячого водопостачання. У споживачів виникає справедливе питання: чому вони мають сплачувати за споживання подвійної норми газу, сплачуючи одночасно за електричну енергію, що використовується для підігріву води? Враховуючи зазначене, Комісія звернулася до Кабінету Міністрів України з проханням дати доручення відповідним органам виконавчої влади розробити норми споживання природного газу, які б враховували наявність у споживачів електроводонагрівачів.
Наприклад, споживач Усачова Т.М. звернулася до Комісії із скаргою на те, що газопостачальна організація відмовилась опломбувати опалювальний газовий прилад, встановлений у споживачки, мотивуючи це тим, що Усачова Т.М. газовою плитою буде опалювати будинок та споживати більше газу ніж встановлено нормою (у разі відсутності газового лічильника). Газопостачальна організація навіть не взяла до уваги той факт, що в Усачової Т.М. є альтернативне джерело опалення - груба. У відповіді Комісії було зазначено, що газопостачальні організації повинні брати до уваги факт наявності та можливість використання споживачем в опалювальний період інших видів опалення, крім газового, та опломбовувати лише опалювальні газові прилади.
Слід також окремо відмітити розглянуті звернення з приводу застосування нормативно-правових актів у галузі електроенергетики у відносинах між садівничими товариствами та енергопостачальними компаніями, частина яких складає близько 14 відсотків загальної кількості листів громадян. Оскільки такі правовідносини не в повній мірі законодавче врегульовані, Комісія у кожному окремому випадку розглядала можливі шляхи їх врегулювання та надавала свої роз'яснення і рекомендації.
НКРЕ проводить також значну роботу в напрямку ознайомлення громадськості з діяльністю і повноваженнями Комісії в сфері захисту прав споживачів. На виконання Указу Президента України від 01.08.02 N 683/2002 "Про додаткові заходи щодо забезпечення відкритості у діяльності органів державної влади" та доручення Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2002 року N 8745/1 прийнято розпорядження НКРЕ від 27.08.02 N 26 "Про заходи щодо забезпечення відкритості у діяльності НКРЕ", проводяться прес-конференції Голови та членів Комісії (проведено 15.02.02, 22.07.02, 13.11.02 - в прес-центрі КМУ), виступи на телебаченні та радіо (телеканал УТ-2 10.02.02) та оприлюднення розкладу засідань Комісії через засоби масової інформації. Запроваджено і постійно оновлюється веб-сайт НКРЕ; здійснюється оприлюднення найбільш характерних відповідей на запити громадян, а також прийнятих НКРЕ нормативно-правових актів в щомісячному випуску "Інформаційний бюлетень НКРЕ", інших засобах масової інформації, широко обговорюються в засобах масової інформації актуальні суспільні проблеми в частині енергетики. Інформація про вищезазначені заходи регулярно надається Держкомінформу.
В результаті проведеної роботи стан розгляду звернень громадян в НКРЕ покращився, ведеться робота щодо усунення причин звернень громадян до Адміністрації Президента України з питань, що не належать до його безпосередньої компетенції. Громадяни, ознайомлені з діяльністю і повноваженнями НКРЕ в сфері захисту прав споживачів, звертаються до Комісії безпосередньо.
Зокрема, протягом періоду з дати прийняття Указу Президента України від 13 серпня 2002 року N 700 "Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення" до НКРЕ не надходило доручень Адміністрації Президента України щодо розгляду звернень громадян. У 2002 році до НКРЕ надійшло з Адміністрації Президента України лише одне звернення громадянина Бегунова Ю.Л. (датоване 02.01.02), який вважав, що Правила користування електроенергією для населення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.99 N 1357, "не пройшли правову експертизу". Слід зауважити, що суть питання, яке змусило громадянина звернутися до Адміністрації Президента України і вказувати на неконституційний характер Правил користування електроенергією для населення - це надання пільг в оплаті за користування електроенергією не тільки за місцем проживання, а і в дачному будинку на садовій ділянці. Зазначене питання врегульоване постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.94 N 94, якою затверджений порядок надання пільг, передбачених Законом України від 22.10.93 N 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". У пункті 1 вищезазначеної постанови визначено, що пільги щодо плати за користування електроенергією в гаражах, дачних будинках і на садових ділянках не надаються, за винятком, коли споруди знаходяться на присадибних ділянках за місцем проживання.
У своїй відповіді фахівці НКРЕ зважено та обгрунтовано роз'яснили громадянину Бегунову Ю.Л. його права та обов'язки щодо виконання Правил користування електроенергією ( 1357-99 ), щодо цінової державної політики в галузі електроенергетики, інформували стосовно надання населенню субсидій, норм споживання електроенергії пільговими категоріями побутових споживачів.
Незначна кількість звернень громадян з питань, які належать до компетенції НКРЕ, адресована Кабінету Міністрів України, оскільки деякі нормативно-правові документи, розробником яких є НКРЕ, затверджуються постановами Кабінету Міністрів України. Проте, порівняльний аналіз даних про надходження до НКРЕ звернень, адресованих громадянами до Кабінету Міністрів України, за I квартал 2002 та I квартал 2003 року (12 % та 4 % від кількості всіх звернень відповідно) свідчить про суттєве зниження їх відсотку.
Голова Комісії Ю.Продан
