НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА I ПРИМИРЕННЯ
НАКАЗ
N 55 від 03.07.2000
м. Київ
Про затвердження Інструкції про порядок
здійснення прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння
своєчасному їх вирішенню
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Національної
служби посередництва і примирення
N 48 від 26.01.2001
N 38 від 23.01.2002
N 435 від 28.12.2002 )
У відповідності із частиною першою статті 15 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" ( 137/98-ВР ) та з метою вдосконалення діяльності Національної служби посередництва і примирення, її відділень в Автономній Республіці Крим та областях з питань здійснення прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння їх вирішенню НАКАЗУЮ: ( Преамбула в редакції Наказу НСПП N 48 від 26.01.2001 )
1. Затвердити Інструкцію про порядок здійснення прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння своєчасному їх вирішенню (додається).
2. Заступнику голови НСПП Климову В.В., відділам прогнозування і статистики, аналітично-інформаційної роботи, по роботі в містах Києві та Севастополі центрального апарату НСПП, відділенням НСПП в Автономній Республіці Крим та областях забезпечити належний рівень роботи по прогнозуванню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприянню своєчасному їх вирішенню відповідно до вимог Інструкції. ( Пункт 2 в редакції Наказу НСПП N 48 від 26.01.2001 )
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника голови Національної служби посередництва і примирення Климова В.В.
Голова Національної служби посередництва і примирення В.М.Руденко
Затверджено
наказом Національної служби посередництва і примирення
від 03 липня 2000 р. N 55
Інструкція
про порядок здійснення прогнозування колективних
трудових спорів (конфліктів) та сприяння своєчасному їх вирішенню
1. Загальні положення
1.1. Ця інструкція (далі - Інструкція) визначає правові, економічні та організаційні засади формування цілісної системи прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) як на національному, так і на галузевому, територіальному і виробничому рівнях структурними підрозділами центрального апарату Національної служби посередництва і примирення (далі - НСПП), її відділеннями в Автономній Республіці Крим та областях. ( Частина перша підпункту 1.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 48 від 26.01.2001 )
Інструкцією встановлюються суб'єкти, мета, зміст та порядок здійснення прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) на національному, галузевому, територіальному і виробничому рівнях відповідно до положень Методики соціально-економічних і соціально-трудових відносин та прогнозування виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), затвердженої наказом НСПП від 27 червня 2000р. N 50 (далі - Методика). ( Частина друга підпункту 1.1. пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Наказами НСПП N 38 від 23.01.2002, N 435 від 28.12.2002 )
1.2. Правовою основою здійснення прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) є положення Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" ( 137/98-ВР ), Закону України "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України" ( 1602-14 ) та пункту 4 Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17.11.98 р. N 1258/98.
1.3. Основними принципами, на яких базується прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів), є:
принцип цілісності, який забезпечується розробленням взаємоузгоджених прогнозних документів щодо колективних трудових спорів (конфліктів) у окремих галузях економіки, окремих адміністративно-територіальних одиниць та окремих підприємствах, установах і організаціях;
принцип об'єктивності, який полягає в тому, що прогнозні документи розробляються на основі даних органів державної статистики, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та результатів вивчення економічної і соціальної ситуації структурними підрозділами НСПП;
принцип гласності, який полягає в тому, що прогнозні документи, підготовлені структурними підрозділами НСПП, є доступними для громадськості;
принцип обгрунтованості і достовірності передбачає, що показники, висновки, тенденції і сам прогноз мають бути економічно і соціально обгрунтованими, базуватися на достовірних джерелах, перевіреними через співставлення різних джерел інформації, спиратися на науково вивірену методику прогнозування. ( Підпункт 1.3 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 38 від 23.01.2002 )
1.4. Мета прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) моделювання за наявних об'єктивних і суб'єктивних причин можливого ускладнення соціально-трудових відносин, вірогідності виникнення за певних умов колективних трудових спорів (конфліктів), що є підставою для вжиття заходів, спрямованих на врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), попередження страйків, інших акцій соціального протесту; вироблення відповідних висновків та рекомендацій НСПП для зацікавлених органів, установ, організацій з метою поліпшення соціально-трудових відносин, своєчасного усунення причин, що можуть привести до виникнення колективних трудових спорів (конфліктів). ( Пункт 1.4 в редакції Наказу НСПП N 435 від 28.12.2002 )
1.5. Предмет прогнозування - вірогідність виникнення колективного трудового спору (конфлікту), ускладнення соціально-трудових відносин за даних соціально-економічних, соціально-трудових умов на об'єкті конкретного виду економічної діяльності (галузі), на підприємстві, в установі, організації; вірогідність впливу та дій на соціально-трудові відносини інших факторів. ( Пункт 1.5 в редакції Наказу НСПП N 435 від 28.12.2002 )
2. Суб'єкти прогнозування колективних трудових
спорів (конфліктів), їх повноваження та відповідальність
Суб'єктами прогнозування виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) є:
- відділ прогнозування і статистики НСПП;
- відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та областях;
- представництво НСПП в місті Севастополі;
- відділ НСПП по роботі в містах Києві та Севастополі". ( Частина перша пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 48 від 26.01.2001, в редакції Наказу НСПП N 435 від 28.12.2002 )
2.1. Відділ прогнозування і статистики НСПП: ( Абзац перший підпункту 2.1 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
організовує підготовку прогнозів колективних трудових спорів (конфліктів) на національному, галузевому та виробничому (у випадках, якщо сфера діяльності підприємства, установи, організації поширюється на декілька адміністративно-територіальних одиниць, передбачених частиною другою статті 133 Конституції ( 254к/96-ВР ) України) рівнях;
розробляє, переглядає, вдосконалює методику здійснення прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння своєчасному їх вирішенню; ( Підпункт 2.1 пункту 2 доповнено абзацом згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
готує структуру прогнозних документів, строки і порядок їх розроблення, відповідальних виконавців;
узагальнює прогнозні матеріали щодо колективних трудових спорів (конфліктів);
забезпечує та контролює виконання завдань щодо прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів);
відповідає за впровадження в практику сучасних технологій прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів);
оцінює ступінь підтвердження прогнозних висновків, зроблених суб'єктами прогнозування. ( Підпункт 2.1 пункту 2 доповнено абзацом згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
2.2. Відділ НСПП по роботі в містах Києві та Севастополі, представництво НСПП в місті Севастополі, відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та областях: ( Абзац перший підпункту 2.2 пункту 2 в редакції Наказу НСПП N 435 від 28.12.2002 )
організовують підготовку прогнозів колективних трудових спорів (конфліктів) на територіальному і виробничому рівнях, здійснюють прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) в адміністративно-територіальних одиницях, на територіях яких вони розташовані;
узагальнюють прогнозні матеріали щодо колективних трудових спорів (конфліктів);
забезпечують та контролюють виконання завдань щодо прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів);
відповідають за стан прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) на територіях адміністративно-територіальних одиниць, на які поширюється їх діяльність;
коригують власну діяльність щодо здійснення прогнозування з урахуванням оцінок ступеня підтвердження своїх прогнозних висновків, а також оновлення методик прогнозування. ( Підпункт 2.2 пункту 2 доповнено абзацом згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 ) ( Підпункт 2.2 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 48 від 26.01.2001 )
( Підпункт 2.3 пункту 2 виключено на підставі Наказу НСПП N 48 від 26.01.2001 )
3. Прогнозування колективних трудових
спорів (конфліктів) на виробничому рівні
3.1. Прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) на виробничому рівні відповідно до Методики здійснюється на основі комплексного аналізу стану використання виробничого, науково-технічного та трудового потенціалу, оцінки досягнутого рівня розвитку відповідного підприємства, установи, організації і очікуваних тенденцій зміни впливу цих факторів на стан соціально-трудових відносин. ( Підпункт 3.1 пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
3.2. Аналіз стану соціально-трудових відносин та його прогнозований вплив на можливість виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) на виробничому рівні мають включати:
аналіз соціально-економічного розвитку відповідного підприємства (установи, організації) в порівнянні з попереднім періодом; характеристику головних проблем підприємства (установи, організації); встановлення об'єктивних і суб'єктивних причин конфліктогенного характеру, тривале неусунення яких дає підстави прогнозувати можливе ускладнення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів); ( Частину першу підпункту 3.2 пункту 3 доповнено абзацом згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
можливі шляхи розв'язання головних проблем розвитку підприємства (установи, організації); стан використання трудового потенціалу; висновки щодо тенденцій та напрямів розвитку відповідного підприємства (установи, організації) на короткостроковий чи середньостроковий періоди;
висновки щодо тенденцій напрямів розвитку стану соціально-трудових відносин на підприємстві (установі, організації), та виникнення колективних трудових спорів (конфліктів).
Конкретизовані показники, необхідні для обгрунтування прогнозу виникнення колективного трудового спору (конфлікту) на виробничому рівні подаються у Методиці. ( Частина друга підпункту 3.2 пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
4. Прогнозування колективних трудових
спорів (конфліктів) на територіальному рівні
4.1. Прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) на територіальному рівні відповідно до Методики здійснюється на основі комплексного аналізу стану використання виробничого, науково-технічного та трудового потенціалу, оцінки досягнутого рівня розвитку економіки та соціальної сфери відповідної адміністративно-територіальної одиниці (Автономної Республіки Крим, області, міста, району) і очікуваних тенденцій зміни впливу цих факторів на стан соціально-трудових відносин. ( Підпункт 4.1 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказами НСПП N 38 від 23.01.2002, N 435 від 28.12.2002 )
4.2. Аналіз стану соціально-трудових відносин та його прогнозований вплив на можливість виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) на територіальному рівні мають включати:
аналіз соціально-економічного розвитку відповідної адміністративно-територіальної одиниці в порівнянні з попереднім періодом та характеристика головних проблем її економіки і соціальної сфери;
встановлення об'єктивних і суб'єктивних причин конфліктогенного характеру, тривале неусунення яких дає підстави прогнозувати можливе ускладнення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів); ( Частину першу підпункту 4.2 пункту 4 доповнено абзацом згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
стан використання трудового потенціалу у відповідній адміністративно-територіальній одиниці;
встановлення об'єктивних і суб'єктивних причин конфліктогенного характеру, тривале неусунення яких дає підстави прогнозувати можливе ускладнення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів); ( Частину першу підпункту 4.2 пункту 4 доповнено абзацом згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
можливі шляхи розв'язання головних проблем розвитку економіки та соціальної сфери відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
висновки щодо тенденцій, напрямів розвитку соціально-трудових відносин у відповідній адміністративно-територіальній одиниці, та виникнення колективних трудових спорів (конфліктів).
Конкретизовані показники, необхідні для обгрунтування прогнозу колективного трудового спору (конфлікту) на територіальному рівні подаються у Методиці. ( Частина друга підпункту 4.2 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
5. Прогнозування колективних трудових
спорів (конфліктів) на галузевому рівні
5.1. Прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) на галузевому рівні відповідно до Методики здійснюється на основі комплексного аналізу стану використання виробничого, науково-технічного та трудового потенціалу, оцінки досягнутого рівня розвитку економіки та соціальної сфери і очікуваних тенденцій зміни впливу цих факторів на стан соціально-трудових відносин. ( Підпункт 5.1 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Наказами НСПП N 38 від 23.01.2002, N 435 від 28.12.2002 )
5.2. Аналіз стану соціально-трудових відносин та його прогнозованого впливу на можливість виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) в галузі мають включати:
аналіз розвитку відповідної галузі економіки в порівнянні з попереднім періодом;
характеристику головних проблем галузі;
встановлення об'єктивних і суб'єктивних причин конфліктогенного характеру, тривале неусунення яких дає підстави прогнозувати можливе ускладнення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів); ( Частину першу підпункту 5.2 пункту 5 доповнено абзацом згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
можливі шляхи розв'язання головних проблем розвитку галузі;
висновки щодо тенденцій та напрямів розвитку відповідної галузі на короткостроковий чи середньостроковий періоди;
очікувані зміни в стані соціально-трудових відносин, та виникнення колективних трудових спорів (конфліктів).
Конкретизовані показники, необхідні для обгрунтування прогнозу виникнення колективного трудового спору (конфлікту) на галузевому рівні подаються у Методиці. ( Частина друга підпункту 5.2 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 ) ( Підпункт 5.2 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 38 від 23.01.2002 )
6. Прогнозування колективних трудових
спорів (конфліктів) на національному рівні
6.1. Прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) на національному рівні відповідно до Методики здійснюється на основі комплексного аналізу стану використання виробничого, науково-технічного та трудового потенціалу, оцінки досягнутого рівня розвитку економіки та соціальної сфери і очікуваних тенденцій зміни впливу цих факторів на стан соціально-трудових відносин. ( Підпункт 6.1 пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
6.2 Показники аналізу є орієнтиром для розроблення прогнозів стану соціально-трудових відносин в цілому. ( Підпункт 6.2 пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
6.3. В прогнозі стану соціально-трудових відносин та його впливу на можливість виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) відображаються:
аналіз соціально-економічного розвитку та характеристика головних проблем стану соціально-трудових відносин;
встановлення об'єктивних і суб'єктивних причин конфліктогенного характеру, тривале неусунення яких дає підстави прогнозувати можливе ускладнення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів); ( Абзац третій частини першої підпункту 6.3 пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
очікувані зміни в стані соціально-трудових відносин;
висновки щодо тенденцій розвитку соціально-трудових відносин на короткостроковий та середньостроковий періоди, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів).
Конкретизовані показники, необхідні для обгрунтування прогнозу виникнення колективного трудового спору (конфлікту) на національному рівні подаються у Методиці. ( Частина друга підпункту 6.3 пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 ) ( Підпункт 6.3 пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 38 від 23.01.2002 )
7. Дії НСПП за результатами прогнозування
колективних трудових спорів (конфліктів)
За результатами прогнозування виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) суб'єкти прогнозування організують:
7.1. Інформування вищестоящих структур НСПП про результати і висновки щодо прогнозування на відповідному рівні.
7.2. Здійснення комплексу заходів стосовно прогнозованого об'єкта на виробничому, територіальному, галузевому, національному рівнях з метою сприяння поліпшенню трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів). ( Підпункт 7.2 пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
7.3. Організація, координація заходів комплексного характеру, що мають бути здійснені НСПП у взаємодії з центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, професійними спілками, їх об'єднаннями, об'єднаннями роботодавців, сторонами соціально-трудових відносин - ймовірними учасниками розбіжностей, з метою своєчасного розв'язання таких розбіжностей і запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів). ( Пункт 7 доповнено підпунктом 7.3 згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
7.4. Контроль виконання заходів стосовно соціально-трудових відносин на прогнозованих об'єктах. ( Підпункт 7.4 пункту 7 в редакції Наказу НСПП N 435 від 28.12.2002 )
8. Строки підготовки та подання прогнозів
виникнення колективних трудових спорів (конфліктів)
( Підпункт 8.1 пункту 8 виключено на підставі Наказу НСПП N 48 від 26.01.2001 )
8.1. Відділ НСПП по роботі в містах Києві та Севастополі, представництво НСПП в місті Севастополі, відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та областях подають результати прогнозування на ім'я голови НСПП до 20 числа другого місяця кварталу, який передує півріччю, що прогнозується. ( Підпункт 8.1 пункту 8 в редакції Наказів НСПП N 48 від 26.01.2001, N 435 від 28.12.2002 )
8.2. Відділ прогнозування і статистики НСПП готує на основі прогнозних матеріалів структурних підрозділів НСПП та власних прогнозно-аналітичних матеріалів проект прогнозу НСПП про можливі зміни соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) на наступне півріччя до 1 числа третього місяця кварталу, який передує півріччю, що прогнозується. ( Підпункт 8.2 пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 48 від 26.01.2001, в редакції Наказу НСПП N 435 від 28.12.2002 )
9. Здійснення комплексу заходів превентивного
характеру стосовно об'єкта господарювання
на виробничому, територіальному, галузевому, національному
рівнях, на якому склалася передконфліктна ситуація і
спрогнозована можливість виникнення колективного
трудового спору (конфлікту), передбачає:
взяття на контроль НСПП, її структурними підрозділами такого об'єкту;
співпрацю НСПП, її структурних підрозділів з центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об'єднаннями роботодавців і профспілок, власниками або уповноваженими ними органами (представниками), найманими працівниками та органами, уповноваженими представляти їх інтереси, з метою забезпечення їх своєчасного і скоординованого реагування на укладнення соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), вироблення взаємоприйнятних рішень ще на доконфліктній стадії;
періодичне інформування зацікавлених органів, організацій, установ про результати вжиття відповідних заходів щодо нормалізації ситуації та потреби, при необхідності, додаткових заходів щодо цього; ( Частина четверта підпункту 9 із змінами, внесеними згідно з Наказом НСПП N 38 від 23.01.2002 )
консультативно-роз'яснювальну роботу НСПП, її структурних підрозділів щодо регламентованого чинним законодавством порядку врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин;
підготовку рекомендацій НСПП, її структурними підрозділами щодо своєчасного вирішення заінтересованими органами розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
10. Рекомендації, що готуються НСПП і її структурними підрозділами
на основі результатів прогнозування виникнення колективного
трудового спору (конфлікту) і з метою нормалізації чи поліпшення
соціально-трудових відносин, мають адресуватися конкретним компетентним
у вирішенні даного питання органам, установам, організаціям
і відповідати вимогам нормативно-правових актів НСПП.
11. НСПП та її структурні підрозділи організовують
плановий та поточний контроль за ходом
виконання даних ними рекомендацій.
12. Відділ прогнозування і статистики НСПП систематично здійснює
аналіз ступеня підтвердження (непідтвердження) піврічних прогнозів
НСПП про можливі зміни соціально-трудових відносин,
виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) і за його
результатами подає пропозиції щодо внесення коректив у методику
та організацію прогнозування в системі НСПП.
( Інструкцію доповнено пунктом 12 згідно з Наказом НСПП N 435 від 28.12.2002 )
Начальник аналітично-інформаційного управління
центрального апарату Національної служби
посередництва і примирення Н.В.Кравченко