Документ втратив чиннiсть!

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

НАКАЗ
25.11.2002 N 102/5

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
25 листопада 2002 р. за N 915/7203

(Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Міністерства юстиції України
N 883/5 від 15.05.20
13)

Про затвердження Порядку проведення державної
реєстрації нормативно-правових актів
у Міністерстві юстиції України
та включення їх до Єдиного державного
реєстру нормативно-правових актів

З метою забезпечення виконання Указів Президента України від 03.10.92 N 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади", від 27.06.96 N 468 "Про Єдиний державний реєстр нормативних актів", від 13.12.96 N 1207 "Про опублікування актів законодавства України в інформаційному бюлетені "Офіційний вісник України"", постанов Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731 "Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади", від 23.04.2001 N 376 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів та користування ним" та на виконання пункту 6 постанови колегії Міністерства юстиції України від 14.06.2002 N 5 "Про діяльність Міністерства юстиції України, Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції щодо забезпечення районними управліннями юстиції виконання Указу Президента України від 3 жовтня 1992 року N 493" НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Порядок проведення державної реєстрації нормативно-правових актів у Міністерстві юстиції України та включення їх до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів (додається).

2. Визнати такими, що втратили чинність, накази Мін'юсту від 26.11.97 N 74/5 "Про затвердження Порядку проведення державної реєстрації відомчих нормативних актів та включення їх до Єдиного державного реєстру нормативних актів у Міністерстві юстиції України", зареєстрований у Мін'юсті 04.12.97 за N 573/2377, від 03.09.2001 N 50/5 "Про внесення змін до нормативно-правових актів Міністерства юстиції України", зареєстрований у Мін'юсті 04.09.2001 за N 784/5975, та від 11.10.2001 N 56/5 "Про внесення змін до нормативно-правових актів Міністерства юстиції України", зареєстрований у Мін'юсті 23.10.2001 за N 895/6086.

3. Департаменту державної реєстрації нормативних актів (Бутрименко В.В.) та Департаменту господарського забезпечення (Збанацька М.I.) забезпечити доведення цього наказу до відома територіальних управлінь юстиції, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, органів, акти яких підлягають державній реєстрації відповідно до чинного законодавства.

4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Горбунову Л.М.

Міністр О.В.Лавринович

Затверджено
Наказ Міністерства
юстиції України
25.11.2002 N 102/5

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
25 листопада 2002 р. за N 915/7203

Порядок
проведення державної реєстрації
нормативно-правових актів у Міністерстві
юстиції України та включення
їх до Єдиного державного реєстру
нормативно-правових актів

1. Загальні положення

1.1. Цей Порядок розроблено відповідно до Указів Президента України від 03.10.92 N 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади", від 27.06.96 N 468 "Про Єдиний державний реєстр нормативних актів", від 13.12.96 N 1207 "Про опублікування актів законодавства України в інформаційному бюлетені "Офіційний вісник України"", постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.96 N 1504 "Про запровадження Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів та здійснення правової інформатизації України", Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731 (далі - Положення), та Порядку ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів та користування ним, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2001 N 376 (далі - Порядок ведення Єдиного державного реєстру).

1.2. Порядок установлює процедуру подання до Міністерства юстиції України нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, центральних органів державного управління, інших органів, акти яких підлягають державній реєстрації відповідно до чинного законодавства, органів господарського управління та контролю.

1.3. Порядок визначає також єдиний механізм проведення правової експертизи нормативно-правових актів, поданих на державну реєстрацію, та здійснення їх державної реєстрації Міністерством юстиції України, а також включення зареєстрованих нормативно-правових актів до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.

1.4. У цьому Порядку поняття "нормативно-правовий акт" вживається в такому значенні:

нормативно-правовий акт - офіційний письмовий документ, прийнятий чи виданий уповноваженим на це суб'єктом нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, який спрямований на регулювання суспільних відносин, містить нормативні приписи (має неперсоніфікований характер, розрахований на багаторазове застосування і дія не вичерпується одноразовим виконанням).

2. Порядок подання нормативно-правових
актів на державну реєстрацію

2.1. Державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду, якщо в них є одна або більше норм, що:

зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують існуючий організаційно-правовий механізм їх реалізації;

мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для міністерств, інших органів виконавчої влади, органів державного управління та органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.

На державну реєстрацію подаються акти, що містять правові норми (правила поведінки), розраховані на невизначене коло осіб, підприємств, установ, організацій і неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами "Для службового користування", "Особливої важливості", "Цілком таємно", "Таємно" та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.

2.2. На державну реєстрацію не подаються акти:

а) персонального характеру (про склад комісій, призначення на посаду і звільнення з неї, заохочення працівників тощо);

б) дія яких вичерпується одноразовим застосуванням, крім актів про затвердження положень, інструкцій та інших, що містять правові норми;

в) оперативного, організаційно-розпорядчого характеру (разові доручення) та з інших питань, які не мають нормативного характеру, а також ті, які містять індивідуально-конкретні приписи;

г) якими доводяться до відома підприємств, установ і організацій рішення вищестоящих органів;

є) спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади, органів державного управління та органів місцевого самоврядування, що не мають нових правових норм, а також внутрішньовідомчого характеру;

д) нормативно-технічного характеру (державні стандарти, будівельні норми і правила, тарифно-кваліфікаційні довідники, форми звітності та інші).

Якщо в тексті правового акта містяться правові норми й індивідуально-конкретні приписи, він вважається нормативним і підлягає державній реєстрації.

2.3. Нормативно-правові акти подаються на державну реєстрацію не пізніше 5-денного терміну після їх прийняття міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами державного управління, іншими органами, акти яких підлягають державній реєстрації відповідно до чинного законодавства, органами господарського управління та контролю.

2.4. Нормативно-правовий акт, що подається на державну реєстрацію, має відповідати техніко-юридичним вимогам та мовним і термінологічним стандартам, узгоджуватися з раніше прийнятими актами, викладатися згідно з правописом та мати у верхньому правому кутку під номером акта і грифом затвердження вільне місце (6 х 10 см) для запису про державну реєстрацію нормативно-правового акта.

Разом з нормативно-правовим актом та супровідним листом до нього до реєструючого органу подаються відомості про офіційне внутрішнє погодження нормативного акта із заінтересованими структурними підрозділами суб'єкта нормотворення, у тому числі з юридичною службою.

Нормативно-правовий акт та додатки до нього повинні підписуватись керівником структурного підрозділу установи на лицьовому боці останнього аркуша нормативно-правового акта та додатків.

2.5. Нормативно-правові акти подаються на державну реєстрацію у 4 примірниках: оригінал, три засвідчені в установленому законодавством порядку копії (з них дві українською мовою та одна копія в перекладі на російську мову) розпорядчого документа (наказу, розпорядження, рішення, постанови тощо), затвердженого ним нормативно-правового акта (положення, інструкції, порядку тощо) та додатків до нього.

2.6. Спільно прийнятий нормативно-правовий акт подається на реєстрацію органом, підпис якого стоїть першим. При цьому оригінал нормативного акта подається в кількості примірників, яка дорівнює кількості органів, які прийняли нормативний акт.

2.7. Нормативно-правові акти подаються на державну реєстрацію разом із супровідним листом, в якому обов'язково вказуються прізвище виконавця та номер його телефону.

Крім того, подається також дискета із текстами нормативно-правового акта українською та російською мовами (разом із розпорядчими документами та додатками до нормативно-правового акта), яка повертається органу, що видав акт, після державної реєстрації цього акта.

Тексти актів повинні бути підготовлені, як правило, в редакторі WORD, формат RTF, з використанням одного із шрифтів: Times New Roman, Arial Cyr, розмір 14.

2.8. Разом з нормативно-правовим актом та супровідним листом до нього до реєструючого органу подаються:

а) пояснювальна записка, у якій зазначаються підстава та мета розроблення нормативного акта, визначається його місце у відповідній сфері правового регулювання, міститься аналіз причин, наводяться факти і цифрові дані, що обгрунтовують необхідність його прийняття, відображаються фінансово-економічні розрахунки та пропозиції щодо джерел покриття витрат (якщо реалізація акта не потребує фінансування з державного чи місцевого бюджетів, то про це окремо повідомляється в записці), прогнозуються очікувані соціально-економічні результати реалізації акта.

Загальний обсяг пояснювальної записки не повинен перевищувати чотирьох сторінок. До неї може додаватися викладений в стислій формі інформаційно-довідковий матеріал (таблиці, схеми, діаграми тощо), який є необхідним для обгрунтування суті нормативного акта;

б) відомості про чинні акти з питання, що належить до сфери правового регулювання виданого акта, інформація про строки приведення їх у відповідність до нормативно-правового акта, поданого на державну реєстрацію, а також про акти, що втрачають чинність у зв'язку з прийняттям цього акта;

в) відомості про офіційне погодження акта із заінтересованими органами незалежно від того, чи є таке погодження обов'язковим згідно з законодавством;

г) довідка про відповідність нормативно-правового акта основним положенням законодавства Європейського Союзу, якщо цей акт за предметом правового регулювання належить до пріоритетних сфер адаптації законодавства України, за формою згідно з додатком 10 до пункту 16 розділу VI Тимчасового регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2000 N 915 , із зазначенням відомостей, визначених пунктом 29 розділу VI цього Тимчасового регламенту;

є) інформаційно-аналітичні матеріали з публічного обговорення проектів нормативних актів (у разі необхідності). Супровідний лист, пояснювальна записка, довідка про відповідність нормативно-правового акта основним положенням законодавства Європейського Союзу, інформаційно-аналітичні матеріали з публічного обговорення проектів нормативних актів підписуються керівником суб'єкта нормотворення, а в разі відсутності керівника - особою, яка його заміщає.

2.9. Нормативно-правові акти подаються до Департаменту державної реєстрації нормативних актів (далі - Департамент) для їх попереднього розгляду. Уповноважена особа Департаменту перевіряє комплектність документів, правильність оформлення документів (наявність підписів, печаток, погоджень тощо), відповідність нормативно-правового акта вимогам Примірної інструкції з діловодства у міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.97 N 1153 (далі - Примірна інструкція), тощо.

Якщо документи відповідають зазначеним вимогам, уповноважена особа Департаменту робить відмітку на супровідному листі про передачу документів до Департаменту документування та контролю і ставить свій підпис. У противному разі документи повертаються виконавцю для приведення їх у відповідність до зазначених вимог.

2.10. Департамент документування та контролю проводить реєстрацію документів, що надійшли на державну реєстрацію, відповідно до вимог Примірної інструкції ( 1153-97) і передає їх на розгляд керівництву Міністерства.

Повернуті керівництвом Міністерства нормативно-правові акти в той самий день передаються до Департаменту.

3. Проведення правової експертизи нормативних актів

3.1. Нормативно-правові акти, що надійшли до Департаменту, заносяться до журналу обліку нормативних актів, що надійшли на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України, який ведеться в Департаменті.

3.2. Спеціалісти Департаменту проводять правову експертизу нормативно-правових актів, тобто перевіряють їх відповідність чинному законодавству.

Експертиза нормативного акта провадиться з метою забезпечення якості й обгрунтованості нормативно-правового акта, своєчасності його прийняття, виявлення можливих позитивних і негативних наслідків його дії.

Завданням експертизи нормативно-правового акта є: об'єктивний всебічний розгляд нормативно-правового акта; перевірка відповідності нормативно-правового акта вимогам і нормам чинних нормативних актів, правилам нормотворчої техніки; прогнозування соціально-економічних, правових та інших наслідків реалізації нормативно-правового акта; підготовка обгрунтованих експертних висновків.

3.3. Термін проведення державної реєстрації нормативно-правового акта становить 10 робочих днів, а якщо акт має великий обсяг, - 15 робочих днів з дня, наступного після надходження його до реєструючого органу.

У разі потреби (необхідність проведення аналізу нормативно-правового акта із залученням експертів, вивчення значної кількості актів чинного законодавства тощо) терміни можуть бути продовжені заступником Державного секретаря відповідно до розподілу обов'язків, але не більш як на 10 робочих днів. У цьому разі працівник Департаменту, який проводить правову експертизу нормативно-правового акта (далі - виконавець), готує доповідну записку за підписом директора Департаменту, яка подається на узгодження заступнику Державного секретаря.

3.4. Про продовження терміну реєстрації нормативно-правового акта повідомляється орган, який подав його на державну реєстрацію.

3.5. Виконавець при отриманні нормативно-правового акта для роботи передає один примірник (копію) редактору для перевірки дотримання правил правопису, який опрацьовує його паралельно з проведенням правової експертизи акта в терміни, погоджені з виконавцем, але в межах установленого терміну (пункт 3.3 цього Порядку).

Зауваження редактора враховуються при підготовці висновку щодо державної реєстрації нормативно-правового акта.

3.6. У залежності від результатів правової експертизи Департамент у межах установленого терміну виконання:

а) готує, за встановленою формою, висновок щодо державної реєстрації нормативно-правового акта. Висновок підписується виконавцем та одним із заступників директора Департаменту (відповідно до розподілу обов'язків у Департаменті), редактором, узгоджується директором Департаменту і затверджується заступником Державного секретаря;

б) повертає нормативно-правовий акт на доопрацювання на прохання органу, що його видав. Лист про повернення акта на доопрацювання готується виконавцем, візується заступником директора Департаменту, директором Департаменту та підписується заступником Державного секретаря;

в) готує мотивовану відмову в державній реєстрації нормативно-правового акта (у випадках, установлених пунктом 13 Положення ( 731-92). Лист про відмову в державній реєстрації нормативно-правового акта готується виконавцем, візується заступником директора Департаменту та директором Департаменту і підписується заступником Державного секретаря. При цьому оригінал акта повертається органу, який подав акт на державну реєстрацію.

Нормативно-правові акти, в державній реєстрації яких відмовлено, заносяться до спеціального журналу обліку таких актів, що ведеться в Департаменті.

4. Державна реєстрація нормативних актів

4.1. Після затвердження заступником Державного секретаря висновку про відповідність нормативно-правового акта чинному законодавству України Департамент заносить його до спеціального журналу - Державного реєстру та на трьох примірниках нормативно-правового акта (оригіналі та двох копіях) розпорядчому документі та першій сторінці затвердженого ним акта проставляє штамп з написом про дату державної реєстрації та номер акта за державним реєстром у порядку, встановленому Положенням ( 731-92 ) (зразки напису та Державного реєстру наведені у додатках 1 та 2 до Положення).

4.2. Оригінал нормативно-правового акта разом із супровідним листом за підписом директора Департаменту повертається органу, що подав акт на державну реєстрацію, наступного дня після реєстрації акта.

Уповноважена особа органу, що подав нормативно-правовий акт на державну реєстрацію, ставить підпис у Державному реєстрі про отримання зареєстрованого акта.

4.3. Одна копія зареєстрованого нормативно-правового акта залишається в Департаменті і зберігається у Державному реєстрі нормативних актів, друга передається для включення до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.

4.4. Нормативно-правові акти, які занесені до Державного реєстру, набувають чинності через 10 днів після їх реєстрації, якщо в них не встановлено пізнішого строку надання їм чинності.

Нормативно-правові акти, які визначають права і обов'язки громадян та зареєстровані у Міністерстві юстиції України, мають бути оприлюднені у встановленому порядку.

При цьому, якщо нормативно-правові акти зачіпають права та законні інтереси громадян, вони набувають чинності через 10 днів після їх державної реєстрації, але не раніше дня доведення до відома населення.

5. Подання зареєстрованих нормативно-правових актів
для включення до Єдиного державного
реєстру нормативно-правових актів

5.1. Нормативно-правові акти, які зареєстровані відповідно до Указу Президента України від 03.10.92 N 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" та постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731 "Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади", підлягають включенню до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів (далі - Єдиний державний реєстр).

5.2. Відповідно до Порядку ведення Єдиного державного реєстру (376-2001) для включення до Єдиного державного реєстру нормативно-правові акти подаються на електронних та паперових носіях.

5.3. Департамент передає до Департаменту систематизації законодавства та інформатизації (далі - Департамент систематизації) наступного дня після державної реєстрації нормативно-правового акта одну копію зареєстрованого акта державною мовою, копію цього акта в перекладі на російську мову та дискету з текстами цього акта обома мовами разом із супровідним листом за підписом директора Департаменту.

5.4. Департамент систематизації здійснює перевірку наданих дискет на відсутність вірусу та на відповідність текстів нормативно-правових актів на паперових та електронних носіях. Заміна дискет або внесення виправлень у тексти нормативно-правових актів, що знаходяться на дискеті, здійснюється органом, який видав зазначений нормативно-правовий акт, до занесення цього акта до Єдиного державного реєстру.

Відповідальність за якість інформації на електронних носіях несе орган, що видав нормативно-правовий акт.

5.5. Включення нормативно-правового акта до Єдиного державного реєстру провадиться протягом 5 робочих днів з дня їх подання до Департаменту систематизації.

5.6. Після включення нормативно-правового акта до Єдиного державного реєстру і присвоєння йому реєстраційного коду Департамент систематизації передає нормативно-правовий акт для опублікування в "Офіційному віснику України".

5.7. Департамент систематизації повідомляє орган, який видав нормативно-правовий акт, про включення акта до Єдиного державного реєстру і його реєстраційний код.

Директор Департаменту державної реєстрації нормативних актів В.В.Бутрименко