ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
ЛИСТ
19.08.2002 N 2-211/4519
Щодо законодавчого врегулювання права Фонду
соціального захисту інвалідів
Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянуто Ваш лист від 13 серпня 2002 року N 60/1 щодо законодавчого врегулювання права Фонду соціального захисту інвалідів та його територіальних відділень звертатися до суду з позовами про стягнення штрафних санкцій та в межах компетенції повідомляє наступне.
Згідно з статтею 1 Господарського процесуального кодексу України (1798-12) у випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися державні та інші органи, громадяни, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.
У відповідності до статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21 березня 1991 року N 875-XII (з наступними змінами і доповненнями) підприємства (об'єднання), установи і організації незалежно від форми власності і господарювання, де кількість працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим частиною першою статті 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду України соціального захисту інвалідів штрафні санкції, сума яких визначається у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (в об'єднанні), в установі, організації за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом. Порушення термінів сплати штрафних санкцій тягне за собою нарахування пені із суми недоїмки за кожний день прострочення, включаючи день сплати, в розмірі, передбаченому законом. При цьому порядок і терміни сплати підприємствами (об'єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду України соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання цих коштів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
В свою чергу згідно з пунктом 8 Порядку сплати підприємствами (об'єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання цих коштів, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2001 року N 1767, фінансування видатків відділень Фонду здійснюється відповідними територіальними органами Державного казначейства на підставі кошторисів доходів і видатків цих відділень, що розробляються і затверджуються виконавчою дирекцією Фонду в межах загального кошторису доходів та видатків відділень Фонду, затвердженого Мінпраці. У кошторисах обов'язково передбачаються видатки відділень Фонду на судові витрати, а також кошти, необхідні для організаційно-технічного забезпечення здійснення Фондом функцій реєстрації та обліку підприємств, контролю за надходженням сум штрафних санкцій. Згідно з пунктом 11 цього ж Порядку у разі несплати штрафних санкцій в установлений термін відділення Фонду вживають заходів щодо їх стягнення у судовому порядку.
В той же час звертаємо увагу на те, що в зазначеному Порядку чітко не встановлено, що відділення Фонду соціального захисту інвалідів звертаються до судів з позовами про стягнення штрафних санкцій. Крім того і в Положенні про Фонд, затв. постановою КМ УРСР від 18 липня 1991 року N 92, не передбачено можливості звертатися до суду з позовами про стягнення штрафних санкцій. Як встановлено статтею 19 Конституції України (254к/96-ВР), органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно з пунктом 1 згаданого Положення про Фонд (92-91), Фонд України соціального захисту інвалідів є органом державної виконавчої влади, підвідомчим Мінпраці.
Таким чином, на думку Держпідприємництва України, виходячи з аналізу змісту зазначених нормативно-правових актів, законодавством чітко не закріплено право Фонду соціального захисту інвалідів звертатися з позовами до судів про стягнення штрафних санкцій з суб'єктів підприємницької діяльності.
Т.в.о. Голови В.П.Загородній
