ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З БУДІВНИЦТВА ТА АРХІТЕКТУРИ

РІШЕННЯ
26.07.2002 N 1

Про основні напрями, діяльності та завдання
Держбуду України на 2002 рік

Розглянувши основні напрями діяльності Держбуду України, визначені Положенням про Державний комітет України з будівництва та архітектури (725/2002), колегія відзначає, що у минулому та поточному роках підрозділами будівельного блоку Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України до його реорганізації була проведена відповідна робота, яка сприяла не лише певним позитивним зрушенням у сфері містобудування, будівництва та промисловості будівельних матеріалів, збереження та відтворення історико-архітектурного середовища, але і створенню відповідних підвалин для впровадження подальших практичних заходів у цьому напрямі.

Забезпечено прийняття Законів України: "Про Генеральну схему планування території України" ( 3059-14 ), "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про основи містобудування" ( 2257-14 ), "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за правопорушення у сфері містобудування" ( 1988-14 ), "Про внесення змін і доповнень до Кодексу України про адміністративні правопорушення" ( 2703-14 ), "Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України "Про державний нагляд за додержанням стандартів, норм і правил та відповідальність за їх порушення" ( 2439-14 ).

Введено в дію понад 50 нормативних документів та змін до них, які регулюють діяльність у сфері будівництва та містобудування, збереження історико-архітектурної спадщини.

Здійснювались заходи щодо створення сприятливих умов для поліпшення інвестиційного клімату, удосконалення процедури затвердження інвестиційних програм і проектів будівництва, реформування системи ціноутворення, адаптованої до міжнародних вимог і спрямованої на спрощення механізму визначення вартості будівельної продукції.

Проводилась робота з координації розробки регіональних програм житлового будівництва, реалізація яких сприяла в певній мірі поліпшенню загальних показників діяльності у капітальному будівництві.

Разом з тим через обмежене бюджетне фінансування нормотворча робота здійснюється повільно, що негативно впливає на загальні результати її впровадження і вимагає активного пошуку недержавних джерел фінансування. Вимагає посилення та підняття на якісно новий рівень робота з проведення науково-технічної політики у будівництві, що є однією з головних функцій Держбуду.

У сфері містобудування не розгорнуто в достатній мірі оновлення містобудівної документації, генеральних планів міст і сіл, розроблення місцевих правил забудови, не налагоджено ефективної взаємодії обласних і міських органів містобудування та архітектури. В деяких містах проводиться забудова територій без належних містобудівних обгрунтувань, при цьому не враховуються інтереси мешканців наявних житлових будівель. Особливо це стосується практики останніх років у м. Києві та деяких обласних центрах. Недостатня увага приділяється реконструкції та збереженню історичного середовища.

Не відповідають потребам сьогодення темпи житлового будівництва. Прогнозні показники введення житла, що встановлені Урядом України на 2001 рік, виконано лише на 77,2%. Через недостатню увагу місцевих органів влади із 50 експериментальних об'єктів, передбачених регіональними програмами реконструкції житлових будинків перших масових серій, фактично реконструйовано лише 14.

Незадовільним залишається фінансовий стан підприємств і організацій галузі "Будівництво", зросла у них дебіторська та кредиторська заборгованість, а кількість збиткових підприємств досягла 49% від загальної їх кількості.

Як наслідок, заборгованість із виплати заробітної плати у будівництві все ще залишається значною: станом на 1 травня 2002 року вона становила 230,5 млн.грн., хоча і зменшилась на 1,7% (на 4,1 млн. грн.) порівняно зі станом на 1 січня 2002 р.

У підвідомчих організаціях за підсумками роботи у I кварталі 2002 року зменшився обсяг робіт, скоротилась чисельність працівників, зросла дебіторська заборгованість за виконані роботи, значна кількість організацій отримала збитки.

З метою організації у 2002 році роботи Держбуду, спрямованої на реалізацію стратегічних завдань, які випливають із послань Президента України до Верховної Ради України "Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2001 році" та "Європейський вибір. Концептуальні засади стратегії економічного та соціального розвитку України на 2002-2011 роки", а також положень Програми діяльності Кабінету Міністрів України, колегія Держбуду України ВИРІШИЛА:

1. Схвалити основні завдання та організаційно-технічні заходи Держбуду на 2002 рік, перелік законодавчих актів і нормативно-методичних документів, які передбачається розробити у 2002 році, перелік семінарів, конференцій, виставок та інших науково-технічних заходів, що проводитимуться Держбудом або за його участю у 2002 році.

2. Управлінням та відділам Комітету разом з підприємствами, організаціями та установами сфери управління Держбуду, відповідними підрозділами місцевих органів виконавчої влади забезпечити реалізацію організаційно-технічних заходів Комітету, зосередивши роботу на вдосконаленні законодавчої та нормативно-технічної бази у будівництві та промисловості будівельних матеріалів, стабілізації виробництва в цих галузях та зниженні енергоємності, інноваційному оновленні та підвищенні науково-технічного рівня виробничого потенціалу, поліпшенні фінансового стану підприємств, впровадженні системи управління якістю.

3. Першому заступникові Голови Комітету Беркуті А., Управлінню економіки та стратегії розвитку будівельного комплексу (Шарапова Т.) продовжити роботу з розробки та реалізації заходів, спрямованих на стабілізацію та розвиток будівельного комплексу. При цьому основними завданнями на поточний рік вважати розробку та впровадження нормативних та методичних документів, що регулюють питання:

- забезпечення умов для рівноправного, прозорого і відкритого процесу реалізації інвестицій у капітальному будівництві;

- збільшення обсягів надходження інвестицій в економіку України і, перш за все, у житлове будівництво для різних категорій населення, впровадження іпотечного кредитування;

- вдосконалення контрактних взаємовідносин у будівництві, діяльності служби замовника будівництва, порядку проведення консервації та розконсервації об'єктів будівництва;

- ефективного використання трудового потенціалу та відновлення нормування праці у будівельній галузі;

- підтримки вітчизняних виробників продукції промисловості будівельних матеріалів конструкцій та виробів з метою забезпечення попиту внутрішнього ринку та розширення їх експортного потенціалу.

4. Першому заступникові голови Комітету Беркуті А., Управлінню цінової політики, експертизи та контролю вартості будівництва (Губень П.) зосередити особливу увагу на питаннях подальшого реформування ціноутворення у будівництві, спрямованого на спрощення механізму визначення вартості будівельної продукції на всіх стадіях інвестування, удосконалення процедури затвердження інвестиційних програм і проектів будівництва, зокрема:

- сприянні дотриманню на місцях встановленого порядку проведення комплексної державної експертизи проектів будівництва (принцип "одного віконця");

- забезпеченні впровадження однорівневої системи ціноутворення, можливості визначення вартості будівництва на всіх його стадіях в автоматизованому режимі з урахуванням технічного оснащення учасників будівництва;

- своєчасній підготовці та доведенню до зацікавлених організацій інформаційних матеріалів щодо вартості будівельної продукції загалом та окремих її складових;

- достовірному визначенню вартості будівництва об'єктів, яке передбачається здійснити за рахунок Державного бюджету.

5. Заступникові Голови Комітету Присяжнюку В., Управлінню містобудівної політики (Економов А.):

- прискорити роботу щодо подальшого удосконалення нормативної бази з планування та забудови територій, наближення її до європейських стандартів та приведення у відповідність із законодавством України;

- забезпечити виконання заходів з реалізації Генеральної схеми планування територій України та організації проведення її моніторингу;

- здійснити заходи щодо поліпшення взаємодії з місцевими органами містобудування і архітектури.

6. Заступникові Голови Комітету Присяжнюку В., Управлінню архітектурно-конструктивних та інженерних систем будинків і споруд житлово-цивільного призначення (Муляр Л.):

- забезпечити розроблення основних нормативно-методичних документів з проектування сучасних житлових будинків і комплексів, об'єктів соціально-культурного обслуговування та соціального захисту населення, реконструкції житлових будинків перших масових серій;

- продовжити розроблення і впровадження у масове будівництво нових архітектурно-будівельних та оздоблювально-утеплюючих систем на основі ефективних технічних та ресурсо- і енергозберігаючих вирішень з використанням прогресивних вітчизняних технологій, матеріалів та виробів;

- забезпечити виконання заходів Галузевої програми енергозбереження у будівельному комплексі на 2001-2005 роки та на перспективу, схваленої рішенням колегії Комітету від 9 жовтня 2001 р. N 96.

- забезпечити виконання заходів щодо реалізації Програми реконструкції житлових будинків перших масових серій, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.1999 р. N 820;

- забезпечити розробку і затвердження Державної програми щодо безперешкодного доступу людей з обмеженими фізичними можливостями до об'єктів житлово-цивільного призначення на виконання доручення Президента України;

- забезпечити виконання заходів державних цільових програм, спрямованих на підвищення якісного рівня громадських будинків з метою покращання обслуговування населення в галузі фізичного виховання, побутового, медичного обслуговування, навчання, відпочинку тощо.

7. Заступникові голови Комітету Присяжнюку В., Держархбудінспекції (Папка В.) у двомісячний термін внести пропозиції щодо підвищення дієвості та ефективності діяльності інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю та підготувати з цього питання проекти відповідних змін до законодавчих актів.

8. Першому заступникові Голови Комітету Беркуті А., заступникові Голови Комітету Присяжнюку В., Держархбудінспекції (Папка В.), Управлінню економіки та стратегії розвитку будівельного комплексу (Шарапова Т.), Фінансово-економічному управлінню (Щавінська Т.) до 1 жовтня 2002 року опрацювати питання та підготувати пропозиції щодо запровадження змін та доповнень до Положення про порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт, які б передбачали можливість отримання дозволу за умови надання замовником (розпорядником коштів) гарантій про достатній обсяг фінансування капітальних вкладень.

9. Заступникові Голови Комітету Присяжнюку В., Управлінню реставрації та реконструкції історичної забудови (Кучерук М.):

- забезпечити розробку нормативно-методичних документів щодо порядку розроблення, погодження та затвердження спеціальної науково-проектної документації з визначення меж історичних ареалів історичних населених місць України;

- розпочати розробку нормативного документа, спрямованого на створення чіткої та ефективної правової процедури розгляду, прийняття і реалізації рішень з реконструкції історичної забудови, яка б забезпечувала захист традиційного характеру середовища населених місць з адаптацією його до сучасних вимог;

- забезпечити підготовку матеріалів про включення м. Кам'янець-Подільського до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО;

- забезпечити підготовку та внесення на затвердження Уряду Комплексної програми збереження пам'яток Державного історико-культурного заповідника "Гетьманська столиця" та розвитку сучасної соціальної та інженерної інфраструктури смт. Батурина;

- проводити постійний моніторинг реалізації програм збереження історичної забудови міст Глухова, Збаража, Кам'янець-Подільського, Одеси, Львова.

10. Управлінню науково-технічної політики у будівництві (Григор А.) сформувати програму першочергових заходів з реалізації відповідно до законодавства науково-технічної політики у сфері містобудування, будівництва та промисловості будівельних матеріалів, яка передбачала б:

- визначення перспективних напрямів наукових досліджень у відповідних сферах діяльності для подальшої концентрації матеріальних і інтелектуальних ресурсів з метою досягнення ефективних наукових результатів і впровадження їх у виробництво;

- активізацію наукової діяльності науково-дослідних організацій, що належать до сфери управління Держбуду, спрямування їх роботи на пріоритетних напрямах наукових досліджень та виконання прикладних розробок відповідно до закріпленої тематики, контроль за діяльністю цих організацій;

- підвищення рівня проектної справи, врегулювання правових засад, створення сучасної нормативно-технічної та методологічної бази цієї діяльності, перш за все, шляхом прискорення розробки та затвердження нової редакції ДБН "Склад, порядок розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва";

- розширення обсягів робіт із стандартизації та нормування у будівництві, стимулювання залучення на ці цілі альтернативних джерел фінансування, мотивацію розроблення нормативних документів за власні кошти базових організацій із стандартизації та нормування;

- розроблення та реалізацію проекту спільної інформаційної мережі Комітету та підпорядкованих організацій, запровадження електронного документообігу у системі Держбуду.

11. Управлінню промислової забудови, проблем будівництва у складних інженерно-геологічних умовах та ЧАЕС забезпечити реалізацію заходів щодо захисту населення, територій і об'єктів від наслідків надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру, в першу чергу, шляхом:

- удосконалення нормативно-методичної бази підвищення ресурсу конструкцій будівель і споруд та мінімізації виникнення надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру;

- науково-технічного супроводу виконання робіт з підсилення і стабілізації конструкцій основ і фундаментів об'єкта "Укриття" ЧАЕС, а також вирішення нормативних проблем проектування нового безпечного конфайнменту;

- організації проведення експериментально-теоретичних досліджень властивостей нових видів арматурного прокату та розроблення рекомендацій щодо впровадження їх у будівництві.

12. Фінансово-економічному управлінню (Щавінська Т.), керівникам підприємств, організацій та установ сфери управління Держбуду вважати основним завданням забезпечення приросту обсягів робіт, підвищення ефективності виробництва і поліпшення фінансового стану підприємств, організацій та установ Комітету, а також безумовної сплати ними податків, зборів (платежів), недопущення податков заборгованості Державному бюджету та заробітної плати працівникам, ліквідацію простроченої заборгованості замовників за виконані роботи та надані послуги.

13. Заступникові Голови Комітету Присяжнюку В., Управлінню містобудівної політики (Економов А.) разом з відповідними управліннями організувати підготовку проведення наприкінці вересня поточного року спільного засідання Колегії Держбуду України та Київської міської державної адміністрації із розгляду питань подальшого удосконалення забудови Києва з урахуванням заходів з реалізації Генерального плану м. Києва та відповідних завдань, які випливають з Генеральної схеми планування території України.

14. Рекомендувати Раді міністрів АР Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям, будівельним корпораціям:

враховувати організаційно-технічні заходи Держбуду України при розробленні своїх планів та програм роботи на поточний і наступні роки;

розглянути на відповідних засіданнях колегій, радах (правліннях) корпорацій питання щодо стану справ та завдань будівельного комплексу у регіонах та корпораціях.

15. Керівникам структурних підрозділів Держбуду України взяти участь у засіданнях колегій, рад (правлінь), зазначених у п. 15, у терміни, визначені графіком проведення цих засідань, погодженим з Радою міністрів АР Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями та будівельними корпораціями.

16. Контроль за виконанням основних завдань та організаційно-технічних та інших заходів Держбуду покласти на заступників Голови Комітету відповідно до розподілу обов'язків.

Голова Колегії В.Череп

"Інформаційний бюлетень", N 8, 2002 р.