КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА ПОДПТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Державна реєстрація: хто її проводить
і скільки за неї платити
Реєстрація суб'єктів
підприємницької діяльності
Найпоширенішою з усіх реєстрацій була і залишається державна реєстрація суб'єктів підприємницької діяльності, яка проводиться відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.98 р. N 740 "Про порядок державної реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності".
Підприємництво - це безпосередня самостійна, систематична, на власний ризик діяльність з виробництва продукції, виконання робіт, надання послуг з метою отримання прибутку, яка здійснюється фізичними та юридичними особами, зареєстрованими як суб'єкти підприємницької діяльності у порядку, встановленому законодавством*.
Реєстрацію проводять: виконавчі комітети міської, районної у місті ради або районні, районні міст Києва і Севастополя державні адміністрації.
Документи, що подаються для реєстрації юридичних осіб - СПД: установчі документи (рішення власників майна про створення юридичної особи), статут, реєстраційна картка, документ, що засвідчує внесення плати за державну реєстрацію, документ про формування (у т. ч. часткове) статутного фонду**.
Розмір реєстраційного збору за державну реєстрацію (перереєстрацію) юридичних осіб - СПД:
7 НМДГ - за звичайну реєстрацію (перереєстрацію);
21 НМДГ - за прискорену (протягом одного дня) реєстрацію (перереєстрацію).
Документи, що подаються для державної реєстрації фізичної особи - СПД: реєстраційна картка, яка є одночасно заявою про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, дві фотокартки, довідка (чи її копія) про включення до Державного реєстру фізичних осіб-платників податків та інших обов'язкових платежів і документ, що підтверджує внесення плати за державну реєстрацію.
Розмір реєстраційного збору за державну реєстрацію (перереєстрацію) фізичних осіб - СПД:
1,5 НМДГ - за звичайну реєстрацію (перереєстрацію);
4,5 НМДГ - за прискорену (протягом одного дня) реєстрацію (перереєстрацію).
За державну реєстрацію змін (доповнень) до установчих документів суб'єктів підприємницької діяльності сплачується 30 відсотків відповідного реєстраційного збору, а за видачу дубліката свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності - 10 відсотків цього збору.
Термін внесення збору: до подання документів на реєстрацію.
Тривалість реєстраційних процедур: не більше п'яти робочих днів з дня надходження усіх необхідних документів, при цьому видається свідоцтво про державну реєстрацію встановленого зразка з проставленим ідентифікаційним кодом юридичної особи. Орган державної реєстрації сплачує заявнику 20 відсотків реєстраційного збору за кожний прострочений день державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності, але не більше розміру внесеної заявником плати з'а державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності.
Реєстрація
адвокатських об'єднань
Адвокатура України є добровільним професійним громадським об'єднанням, покликаним згідно з Конституцією України сприяти захисту прав, свобод та представляти законні інтереси громадян України, іноземних громадян, осіб без громадянства, юридичних осіб, подавати їм іншу юридичну допомогу***.
Реєстрацію проводить: Міністерство юстиції України.
Документи, що подаються для реєстрації: заява; статут адвокатського об'єднання; установчий договір чи протокол зборів адвокатів про створення адвокатського об'єднання; дані про кількісний склад адвокатського об'єднання, наявність у його членів свідоцтв про право на зайняття адвокатською діяльністю; документ про внесення плати за реєстрацію.
Термін внесення плати: до подання документів на реєстрацію.
Тривалість реєстраційних процедур: заява про реєстрацію адвокатського об'єднання розглядається у місячний термін від дня надходження всіх необхідних документів.
Розмір реєстраційного збору****: за реєстрацію адвокатських об'єднань справляється плата в розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. За видачу адвокатському об'єднанню дубліката свідоцтва про реєстрацію справляється плата в розмірі 50 відсотків цієї суми.
Реєстрація друкованих засобів
масової інформації
Під друкованими засобами масової інформації (пресою) в Україні розуміються періодичні і такі, що продовжуються, видання, які виходять під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року на підставі свідоцтва про державну реєстрацію*****.
Реєстрацію проводять:
Державний комітет інформаційної політики - у частині державної реєстрації друкованих засобів масової інформації із загальнодержавною, регіональною (дві та більше областей) та/або зарубіжною сферою розповсюдження;
- Республіканський комітет по інформації Автономної Республіки Крим - у частині державної реєстрації друкованих засобів масової інформації з місцевою сферою розповсюдження в межах Автономної Республіки Крим;
- комітети інформації обласних державних адміністрацій - у частині державної реєстрації друкованих засобів масової інформації з місцевою сферою розповсюдження в межах однієї області, одного чи кількох районів, міста (крім м. Севастополя), інших населених пунктів, а також підприємств, установ і організацій;
- комітет інформації Севастопольської міської державної адміністрації у частині державної реєстрації друкованих засобів масової інформації з місцевою сферою розповсюдження в межах м. Севастополя.
Документи, що подаються для реєстрації: заява, в якій указується засновник (співзасновники) видання; вид видання; назва видання; мова видання; сфера розповсюдження (місцева, регіональна, загальнодержавна, зарубіжна) та категорії читачів; програмні цілі (основні принципи) або тематична спрямованість; передбачувані періодичність випуску, обсяг і формат видання; юридична адреса засновника, кожного із співзасновників та його (їх) банківські реквізити; місцезнаходження редакції. Реєструючий орган має право зажадати від засновника (співзасновників) подання документів, якими підтверджується його (їх) цивільна правоздатність та цивільна дієздатність (паспорт, статут, договір між співзасновниками, договір з правонаступником, довіреність тощо).
Термін внесення збору: засновник (співзасновники) сплачує реєстраційний збір протягом одного місяця з дня одержання письмового повідомлення реєструючого органу про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації.
Тривалість реєстраційних процедур: реєструючий орган зобов'язаний у місячний строк розглянути заяву про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації і письмово повідомити засновника (співзасновників) про результат розгляду.
Розмір реєстраційного збору******:
50 НМДГ - для реєстрації друкованого ЗМІ із загальнодержавною, регіональною та/або зарубіжною сферою розповсюдження;
24 НМДГ-для реєстрації друкованого ЗМІ з місцевою сферою розповсюдження в межах Автономної Республіки Крим, однієї області, обласного центру або двох і більше сільських районів;
14 НМДГ-для реєстрації друкованого ЗМІ з місцевою сферою розповсюдження в межах одного міста, району, окремих населених пунктів, а також підприємств, установ, організацій;
100 НМДГ - для реєстрації друкованого ЗМІ, що спеціалізується на матеріалах еротичного характеру;
60 НМДГ - для реєстрації дайджесту;
120 НМДГ - для реєстрації друкованого ЗМІ, заснованого за участю громадян та/або юридичних осіб інших держав, а також юридичних осіб України, у статутному фонді яких є іноземний капітал.
При цьому:
- розмір реєстраційного збору за реєстрацію друкованого ЗМІ для дітей та інвалідів зменшується на 50 відсотків;
- звільняються від сплати реєстраційного збору друковані ЗМІ, засновані з благодійною метою і призначені для безплатного розповсюдження;
- при перереєстрації друкованого ЗМІ реєстраційний збір сплачується у половинному розмірі;
- за видачу дубліката свідоцтва про державну реєстрацію періодичного друкованого видання справляється збір у розмірі 20 відсотків від встановленого реєстраційного збору.
Реєстрація
інформаційних агентств
Інформаційними агентствами є зареєстровані як юридичні особи суб'єкти інформаційної діяльності, що діють з метою надання інформаційних послуг*******.
Реєстрацію проводить: Державний комітет інформаційної політики.
Документи, що подаються для реєстрації: заява, в якій повинні бути зазначені:
- засновник (співзасновники), включаючи: прізвище, ім'я, по батькові та необхідні паспортні дані (для громадян); повне найменування (для юридичної особи); місцезнаходження, номери засобів зв'язку та банківських рахунків;
- повне найменування та назва інформаційного агентства;
- вид інформаційного агентства та його організаційно-правова форма;
- передбачувана сфера розповсюдження інформаційної продукції (місцева, регіональна, національна, національна та зарубіжна, зарубіжна);
- мови, якими буде розповсюджуватися інформаційна продукція;
- програмна мета та основні напрями діяльності інформаційного агентства;
- джерела фінансового та матеріально-технічного забезпечення діяльності інформаційного агентства;
місцезнаходження інформаційного агентства.
До заяви про державну реєстрацію інформаційних агентств як суб'єктів підприємницької діяльності додаються установчі документи, перелік яких установлюється ст. 8 Закону України "Про підприємництво".
Термін внесення збору: не визначено.
Тривалість реєстраційних процедур: Державна реєстрація інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності проводиться у 15-денний термін.
Розмір реєстраційного збору********:
50 НМДГ - за державну реєстрацію інформаційного агентства як суб'єкта інформаційної діяльності;
120 НМДГ - для реєстрації інформаційного агентства як суб'єкта інформаційної діяльності, заснованого за участю.громадян та/або юридичних осіб інших держав, а також юридичних осіб України, у статутному фонді яких є іноземний капітал;
- за проведення державної реєстрації представництва іноземного інформаційного агентства сплачується реєстраційний збір у сумі, еквівалентній тій, що сплачується за це представництвами українських національних інформаційних агентств у відповідній країні, але не менше фактичних затрат на реєстрацію, якщо інше не передбачене міжнародними договорами України.
- за проведення перереєстрації інформаційного агентства реєстраційний збір справляється у половинному розмірі. Реєстраційний збір за перереєстрацію не справляється, якщо вона пов'язана зі зміною чинного законодавства України. За видачу дубліката свідоцтва про державну реєстрацію інформаційного агентства як суб'єкта інформаційної діяльності справляється збір у розмірі 20 відсотків установленого реєстраційного збору.
Реєстрація
торгово-промислових палат
Торгово-промислова палата є недержавною неприбутковою самоврядною організацією, яка об'єднує юридичних осіб, які створені і діють відповідно до законодавства України, та громадян України, зареєстрованих як підприємці, та їх об'єднання*********.
Реєстрацію проводять:
- Міністерство юстиції України в частині реєстрації Торгово-промислової палати України;
- Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим у частині реєстрації Торгово-промислової палати Автономної Республіки Крим;
- відповідно обласні Київське та Севастопольське міські управління юстиції в частині реєстрації інших торгово-промислових палат.
Документи, що подаються для реєстрації: заява засновників торговопромислової палати, до якої додаються нотаріально засвідчені копії статуту торгово-промислової палати і протоколу установчого з'їзду (конференції) або загальних зборів засновників, що прийняли статут.
Термін внесення збору: не визначено.
Тривалість реєстраційних процедур: державна реєстрація торгово-промислової палати здійснюється не пізніше ЗО днів з дня подання заяви.
Розмір реєстраційного збору**********:
100 НМДГ - за реєстрацію Торгово-промислової палати України;
50 НМДГ - за реєстрацію торгово-промислових палат, що створюються на території Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (регіональних торгово-промислових палат).
За видачу дубліката свідоцтва про державну реєстрацію торговопромислової палати встановлюється плата у розмірі 50 відсотків загальної суми реєстраційного збору.
Реєстрація
благодійних організацій
Благодійна організація - недержавна організація, головною метою діяльності якої е здійснення благодійної діяльності в інтересах суспільства або окремих категорій осіб згідно із Законом України "Про благодійництво та благодійні організації" (ст. 1 цього Закону).
Реєстрацію проводять:
- Міністерство юстиції України в частині державної реєстрації всеукраїнських та міжнародних благодійних організацій;
- відповідні місцеві органи виконавчої влади в частині державної реєстрації місцевих благодійних організацій, а також відділень (філій, представництв) всеукраїнських, міжнародних благодійних організацій.
Документи, що подаються для реєстрації: заява засновників (засновника) чи їх уповноважених, статут (положення), протокол установчих зборів (з'їзду, конференції), відомості про засновників (засновника) та органи управління благодійної організації, відомості про місцеві відділення (філії, представництва) благодійної організації, документ, що засвідчує сплату коштів за державну реєстрацію.
Термін внесення збору: до подання документів на реєстрацію.
Тривалість реєстраційних процедур: заява про державну реєстрацію благодійної організації розглядається у двомісячний термін з дня подання всіх необхідних документів. За результатами розгляду заяви приймається рішення про державну реєстрацію або відмову в державній реєстрації. Про результати розгляду у 10-денний термін повідомляється заявнику.
Розмір реєстраційного збору***********:
8 НМДГ - за реєстрацію всеукраїнських благодійних організацій;
10 НМДГ-за реєстрацію міжнародних благодійних організацій;
5 НМДГ - за реєстрацію місцевих благодійних організацій, а також відділень, філій, представництв всеукраїнських, міжнародних благодійних організацій.
За видачу дубліката свідоцтва про державну реєстрацію благодійної організації (відділення всеукраїнської, міжнародної благодійної організації), дубліката її статуту (положення) установлюється плата в розмірі 50 відсотків суми реєстраційного збору.
Реєстрація
суб'єктів видавничої справи
До суб'єктів видавничої справи відносяться************:
- видавець - фізична чи юридична особа, яка здійснює підготовку і випуск видання;
- видавництво - спеціалізоване підприємство, основним видом діяльності якого є підготовка і випуск у світ видавничої продукції;
- видавнича організація - підприємство, установа або організація, статутом якої поряд з іншими видами діяльності передбачено підготовку і випуск у світ видавничої продукції;
- виготівників видавничої продукції - фізична чи юридична особа, що здійснює виготовлення замовленого тиражу видання;
- розповсюджувач видавничої продукції-фізична чи юридична особа, яка займається розповсюдженням видавничої продукції.
Реєстрацію проводять:
1) Державний комітет інформаційної політики України в частині реєстрації:
- видавців - видавництв, видавничих організацій, фізичних осіб суб'єктів підприємницької діяльності, обсяг випуску видавничої продукції яких становить понад 5 назв на рік;
- виготівників видавничої продукції - підприємств, установ і організацій, фізичних осіб-суб'єктів підприємницької діяльності, які випускають видавничу продукцію на суму понад 500 тис. гривень на рік (за цінами, що склалися на час внесення до Державного реєстру);
- розповсюджувачів видавничої продукції- оптово-роздрібних книготорговельних підприємств та інших підприємств і організацій, які мають мережу книгорозповсюдження (магазини, кіоски, палатки, ав-томагазини, лотки тощо), бібліотечні колектори;
- суб'єктів видавничої справи, що провадять 2-З види діяльності у видавничій справі;
2) місцеві підрозділи Держкомінформполітики в частині реєстрації:
- видавців - фізичних осіб-суб'єктів підприємницької діяльності, обсяг випуску видавничої продукції яких становить до 5 назв на рік;
- виготівників видавничої продукції - підприємств, установ і організацій, фізичних осіб-суб'єктів підприємницької діяльності, які випускають видавничу продукцію на суму до 500 тис. гривень на рік (за цінами, що склалися на час внесення до Державного реєстру);
- розповсюджувачів видавничої продукції - підприємств і організацій, які не мають мережі книгорозповсюдження; фізичних осіб-суб'єктів підприємницької діяльності.
Документи, що подаються для реєстрації: заява про внесення суб'єкта видавничої справи (заявника) до Державного реєстру, в якій мають бути зазначені засновник (співзасновники), дані про суб'єкта видавничої справи, мови, якими планується випускати чи розповсюджувати видавничу продукцію, джерела надходження видавничої продукції для розповсюдження, джерела фінансового та матеріально-технічного забезпечення діяльності видавців, виготівників і розповсюджувачів видавничої продукції, а також подається нотаріально засвідчена копія свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи чи фізичної осо-би-суб'єкта підприємницької діяльності, нотаріально засвідчені копії установчих документів, передбачувані дані про річний обсяг випуску, виготовлення та розповсюдження видавничої продукції.
Термін внесення збору: до видачі свідоцтва про внесення до Державного реєстру.
Тривалість реєстраційних процедур: заява про внесення суб'єкта видавничої справи до Державного реєстру розглядається в місячний термін з дня її надходження до Держкомінформполітики або його відповідного місцевого підрозділу.
Розмір реєстраційного збору*************: 25 НМДГ.
За видачу дубліката свідоцтва справляється плата у розмірі 20 відсотків суми реєстраційного збору.
Реєстрація банків
Банк - юридична особа, яка має виключне право на підставі ліцензії Національного банку України здійснювати у сукупності такі операції: залучення у вклади грошових коштів фізичних і юридичних осіб та розміщення зазначених коштів від свого імені, на власних умовах та на власний ризик, відкриття і ведення банківських рахунків фізичних та юридичних осіб**************.
Реєстрацію проводить: Національний банк України.
Документи, що подаються для реєстрації***************:
заява про реєстрацію банку, установчий договір, статут банку; рішення про створення банку, бізнес-план, інформація про фінансовий стан учасників, бухгалтерська і фінансова звітність за останні чотири звітних періоди (квартали) - для учасників, відомості про кількісний склад спостережної ради, правління (ради директорів), ревізійної комісії, копія платіжного документа про внесення плати за реєстрацію банку, що встановлюється Національним банком України, нотаріально завірені копії установчих документів учасників, копії звіту про проведення відкритої підписки на акції - для банку, який створюється у формі відкритого акціонерного товариства, відомості про професійну придатність та ділову репутацію голови та членів правління (ради директорів) і головного бухгалтера банку.
Термін внесення збору: до подання документів на реєстрацію.
Тривалість реєстраційних процедур: Національний банк приймає рішення про державну реєстрацію банку або про відмову в державній реєстрації банку не пізніше ніж за три місяці із часу подання повного пакету документів.
Розмір реєстраційного збору****************: 250 НМДГ.
Реєстрація
селянських (фермерських) господарств
Селянське (фермерське) господарство є формою підприємництва громадян України, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією*****************.
Реєстрацію проводить: рада народних депутатів, що передала у власність чи надала у користування земельну ділянку.
Документи, що подаються для реєстрації: заява, статут, якщо це необхідно для створюваної організаційної форми підприємництва, список осіб, які вияинли бажання створити його (із зазначенням прізвища, імені та по батькові голови), і документ про внесення плати за державну реєстрацію.
Термін внесення збору: до подання документів на реєстрацію.
Тривалість реєстраційних процедур: селянське (фермерське) господарство підлягає державній реєстрації у 30-денний термін після одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування землею або укладення договору на тимчасове користування землею, у тому числі на умовах оренди.
Розмір реєстраційного збору; не визначено.
Реєстрація
промислово-фінансових груп
Промислово-фінансова група (ПФГ) - об'єднання, до якого можуть входити промислові підприємства, сільськогосподарські підприємства, банки, наукові і проектні установи, інші установи та організації всіх форм власності, що мають на меті отримання прибутку, та яке створюється за рішенням Уряду України на певний термін з метою реалізації державних програм розвитку пріоритетних галузей виробництва і структурної перебудови економіки України, включаючи програми згідно з міждержавними договорами, а також виробництва кінцевої продукції"******************.
Реєстрацію проводить: Кабінет Міністрів України.
Документи, що подаються для реєстрації:
- доручення ініціаторів представляти в Кабінеті Міністрів України проект створення ПФГ;
- Генеральна угода про спільну діяльність у виробництві кінцевої продукції, підписана всіма ініціаторами створення ПФГ;
- техніко-економічний проект обєрунтування створення ПФГ;
- висновки відповідного міністерства чи іншого центрального органу виконавчої влади, Мінекономіки, Фонду державного майна та Антимонопольного комітету про доцільність створення ПФГ, стосовно техніко-економічного обєрунтування та Генеральної угоди;
- документ про перерахування до державного бюджету державного мита.
Термін внесення збору: до подання документів на реєстрацію.
Тривалість реєстраційних процедур: Кабінет Міністрів України зобов'язаний розглянути проект створення ПФГ і прийняти рішення про створення (реєстрацію) ПФГ, яке оформляється постановою Кабінету Міністрів України, або про відмову у створенні (реєстрації) ПФГ, яке оформляється протокольним рішенням Кабінету Міністрів України, у тримісячний термін - у разі розгляду проекту з участю українських головного підприємства та учасників ПФГ та у шестимісячний термін - у разі розгляду проекту транснаціональної ПФГ.
Розмір реєстраційного збору: сплачується державне мито у розмірі 1000 НМДГ*******************.
____________________
* Стаття 1 Закону України "Про підприємництво".
** Детальніше про перелік документів у п. З Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності:
"Для державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності-юридичної особи власник (власники), уповноважений ним (ними) орган чи особа (заявник) особисто або поштою (рекомендованим листом) подають до органу державної реєстрації:
а) установчі документи в повному обсязі для створюваної організаційноправової форми суб'єкта підприємницької діяльності відповідно до вимог законодавства:
рішення власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу про створення юридичної особи (крім приватного підприємства). Якщо власників або уповноважених ними органів два і більше, таким рішенням є установчий договір, а також протокол установчих зборів (конференції) у випадках, передбачених законом;
статут, якщо відповідно до законодавства це необхідно для створюваної організаційно-правової форми суб'єкта підприємницької діяльності;
б) реєстраційну картку встановленого зразка, яка є одночасно заявою про державну реєстрацію (...);
в) документ, що засвідчує внесення плати за державну реєстрацію;
г) документ, що засвідчує сплату власником (власниками) внеску до статутного фонду суб'єкта підприємницької діяльності в розмірі, передбаченому законом".
*** Закон України "Про адвокатуру.
**** Установлений постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.93 р. N 302 "Про порядок реєстрації адвокатських об'єднань".
***** Закон України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні".
******* Закон України "Про інформаційні агентства".
******** Установлено постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.97 р. N 1287 "Про державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації, інформаційних агентств та розміри реєстраційних зборів".
********* Закон України "Про торгово-промислові палати в Україні".
********** Установлено постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.98 р. N 356 "Про порядок справляння і розміри реєстраційного збору за державну реєстрацію торгово-промислових палат".
*********** Установлено постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.98 р. N 383 "Про розміри і порядок справляння плати за державну реєстрацію благодійних організацій".
************ Стаття 1 Закону України "Про видавничу справу".
************* Установлено постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.98 р. N 1540 "Про Державний реєстр видавців, виготівників і розповсюджувачів видавничої продукції".
************** Стаття 2 Закону України "Про банки і банківську діяльність".
*************** Детально про перелік документів у постанові Правління Національного банку України від 31.08.01 р. N 375 "Про затвердження Положення про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень", зареєстрованій у Міністерстві юстиції України 24.10.01 р, за N 906/6097.
**************** Установлено постановою Правління Національного банку України від 08.08.2000 р. N 311, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14.09.2000 р. за N 608/4829.
***************** Стаття 2 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство".
****************** Стаття 1 3акону України "Про промислово-фінансові групи в Україні".
******************* Установлено п. 6 ст. З Декрету Кабінету Міністрів України від 21.01.93 р. N 7-93 "Про державне мито".
Юрій Лапшин,
заступник начальника Головного управління
місцевих, ресурсних, рентних
і неподаткових платежів
"Баланс. Малий бізнес" N 6 (15), червень 2002 р.
Підписний індекс 23123
