НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ПЛАТІЖНИХ СИСТЕМ

ЛИСТ
N 25-119/1082-5067 від 16.08.2002

Банкам України

Щодо боротьби з відмиванням доходів

Враховуючи вимоги Указу Президента України від 19.07.2001 N 532/2001 "Про додаткові заходи щодо боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом" та з огляду на те, що на сьогодні в Україні розрахунки здійснюються переважно через банківські установи, одним із основних напрямків діяльності банківської системи є обов'язкова ідентифікація клієнтів, що здійснюється шляхом перевірки юридичного факту їх існування на основі офіційних документів, відповідності повноважень осіб, які діють від імені клієнта, та їх ідентифікації.

Порядок ідентифікації клієнтів при відкритті рахунків та здійсненні операцій за ними регламентується вимогами Інструкції про порядок відкриття та використання рахунків у національній та іноземній валюті, затвердженої постановою Правління НБУ від 18.12.98 N 527 (далі - Інструкція). Зважаючи на актуальність питань ідентифікації клієнтів Національний банк України постійно здійснює контроль за дотриманням банками положень цієї інструкції. Окрім того, керуючись Сорока рекомендаціями групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей, Національний банк прийняв постанову від 11.12.2001 N 505 "Про посилення контролю за ідентифікацією осіб, з якими банки вступають у договірні відносини" (зареєстрована в Міністерстві юстиції України 25.01.2002 за N 61/6349), якою передбачено приведення всіх справ з юридичного оформлення рахунків у відповідність до вимог Інструкції.

Незважаючи на те, що Національний банк України неодноразово звертав увагу керівників банків на встановлення ними особистого контролю за виконанням вимог Інструкції про порядок відкриття та використання рахунків у національній та іноземній валюті (листи від 12.01.2000 N 25-112/63-167, 13.09.2001 N 28-112/3545-5535), аналіз даних перевірок, здійснених територіальними управліннями НБУ у I півріччі 2002 року, свідчить про те, що більшість порушень пов'язана саме з невиконанням вимог пунктів 1.7 та 1.8 цієї Інструкції. Зокрема встановлено факти, коли при відкритті рахунків уповноважені працівники банку не роблять копій:

- відповідних сторінок паспорту особи, яка відкриває рахунок;

- довідки про присвоєння ідентифікаційного номера при відкритті рахунків фізичним особам.

Під час перевірок встановлено, що мають місце непоодинокі випадки порушень Інструкції щодо належного засвідчення копій документів (2.2.1, 2.2.9, 3.1.3), зокрема документи засвідчуються не уповноваженими на це працівниками банків; копії документів засвідчуються не податковим органом, нотаріально або уповноваженим працівником банку, а самими юридичними особами; форма нотаріального засвідчення не відповідає формі, затвердженій в Інструкції; замість копій документів надаються їх оригінали).

В порушення вимог чинного законодавства банки відкривали рахунки без отримання копії документа, що підтверджує взяття підприємства на податковий облік. Крім того, мають місце випадки, коли установами банків здійснювались видаткові операції за рахунками суб'єктів підприємницької діяльності до отримання повідомлення про взяття зазначених рахунків на податковий облік.

Слід також зазначити, що незважаючи на вимоги Інструкції про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, інших платежів, а також обліку їх надходження до Пенсійного фонду України (затверджена постановою правління Пенсійного фонду України 19.10.2001 N 16-6 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 29.11.2001 за N 998/6189), якою передбачено, що довідка для пред'явлення в банк про реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності в Пенсійному фонді України видаються із зазначенням в ній установи банку, в якій відкривається рахунок, мають місце випадки, коли банки відкривали рахунки на підставі довідок виданих для пред'явлення до інших установ банків, а також без наявності такої довідки взагалі.

Враховуючи викладене, зобов'язуємо керівників банків вжити дієвих заходів щодо усунення зазначених порушень Інструкції та здійснювати постійний контроль щодо недопущення таких порушень у подальшому.

Заступник Голови П.М.Сенищ