Увага! Це є застаріла редакція документа. На останню редакцію

ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОМУ ГОСПОДАРСТВУ

НАКАЗ
N 80 від 30.12.92
м. Київ

Про стягнення платежів за забруднення водойм підприємствами
водопровідно-каналізаційного господарства та Правила приймання
стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи
каналізації міст і селищ України

Відповідно до вимог Закону України від 25.06.91 "Про охорону навколишнього природного середовища" ( 1264-12 ) та постанови Кабінету Міністрів України від 13.01.92 N 18 "Про затвердження Порядку визначення плати і стягнення платежів за забруднення навколишнього природного середовища та Положення про республіканський позабюджетний фонд охорони навколишнього природного середовища" для проведення на Україні єдиної технічної політики з питань охорони навколишнього природного середовища, упорядкування укладання договорів на приймання в системи міської каналізації стічних вод підприємств та розрахунків за скиди забруднюючих речовин НАКАЗУЮ:

1. За погодженням з Мінприроди, Мінекономіки та Мінфіном України затвердити і ввести в дію з 1 січня 1993 року:

1.1. "Інструкцію про платежі за забруднення навколишнього природного середовища комунальними та відомчими водопроводами і каналізаціями населених пунктів України" (додаток 1).

1.2. "Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації міст і селищ України" (додаток 2).

2. Рекомендувати начальникам Управління житлово-комунального господарства Республіки Крим, облжитлокомунуправлінь, Донецького облкомунуправління, ДКО "Київводоканал" і ВУВКГ м. Севастополя:

2.1. В першому півріччі 1993 року переглянути і перезатвердити місцеві "Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні системи каналізації міста (селища)" згідно з цими Правилами.

2.2. Перевірити наявність на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства (ВУВКГ) затверджених в установленому порядку лімітів та величин гранично-допустимих викидів та скидів забруднень і внесення у відповідні позабюджетні фонди щоквартальних авансових платежів за забруднення водойм та атмосфери. Попередити ВУВКГ, що при несплаті за забруднення навколишнього природного середовища у 10-денний строк після подання річного звіту, згідно з існуючим законодавством кошти за забруднення навколишнього природного середовища буде знято з рахунків підприємств у безакцептному порядку. При відсутності на підприємствах затверджених органами Мінприроди лімітів на викиди і скиду за них буде стягнено плату як за понадлімітні у 5-кратному розмірі.

2.3. Взяття до уваги, що згідно з існуючим законодавством за рішенням Рад народних депутатів базового рівня збиткові та низькорентабельні підприємства можуть повністю або частково звільнятися від плати за забруднення навколишнього середовища, а Рада Міністрів Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, враховуючи місцеві умови, можуть звільняти підприємства від платежів за викиди і скиди забруднюючих речовин, що проводяться у межах гранично допустимих викидів і скидів.

2.4. Провести у першому півріччі 1993 року навчання керівників та спеціалістів, які відповідають за охорону навколишнього природного середовища, для вивчення нових керівних документів, методики розрахунків лімітів та величин гранично-допустимих викидів та скидів забруднюючих речовин та інше на базі Інституту підвищення кваліфікації керівних працівників та спеціалістів за 32-годинною програмою. (Оплата навчання за домовленістю з Інститутом підвищення кваліфікації).

3. Інституту підвищення кваліфікації керівних працівників і спеціалістів (Л.Ф. Михайленко) терміново розробити необхідну учбово-методичну документацію та організувати навчання керівників та спеціалістів комунальних підприємств, відповідно до п.2.4. цього наказу.

4. Наказ Міністра житлово-комунального господарства УРСР від 21.05.90 N 70 "Про впорядкування скидів виробничих стічних вод в комунальні каналізації вважати таким, що втратив чинність з 1 січня 1993 року".

5. Контроль за виконанням наказу покласти на Управління водопровідно-каналізаційного господарства та екології (В.Д. Скубченко).

Голова Комітету А.А. Дронь

Додаток 1
до наказу Держитлокомунгоспу
України
від 30.12.1992 N 80

"Погоджено"
Міністерством охорони
навколишнього природного
середовища України
Лист від 15.12.1992 р.
N 5/1-1/5-468

Міністерством економіки
України
Лист від 10.12.1992 р.

N 14-30-164

Міністерством фінансів
України
Лист від 09.12.1992 р.
N 10-455

Інструкція
про платежі за забруднення навколишнього природного
середовища комунальними та відомчими водопроводами
та каналізаціями населених пунктів України

КДІ-204-12 Укр. 217-92

1. Загальні положення

1.1. Дану Інструкцію розроблено відповідно до положень Законів України "Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоуправління" ( 533-12 ), "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) та "Про охорону навколишнього природного середовища" ( 1264-12 ), а також на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 13 січня 1992 року N 18 "Про затвердження порядку визначення плати і стягнення платежів за забруднення навколишнього природного середовища та Положення про республіканський позабюджетний фонд охорони навколишнього природного середовища".

1.2. В основу Інструкції покладено нормативно-методичні матеріали Міністерства охорони навколишнього природного середовища України по визначенню нормативів плати і стягнення платежів за забруднення навколишнього природного середовища України.

1.3. Дана Інструкція поширюється на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації, незалежної від форм власності її відомчої приналежності*.

____________

* Надалі - Водоканали.

1.4. Нормативи плати за забруднення навколишнього природного середовища Водоканалами за викиди в атмосферу стаціонарними чи пересувними джерелами забруднення, скиди у поверхневі чи морські води, розміщення відходів на звалищах визначаються згідно з методикою, затвердженою Мінприроди України.

1.5. Встановлюється таке розмежування відповідальності за скиди забруднень у водойми через системи міської каналізації:

- Водоканали несуть відповідальність за скиди у водоймі забруднень як непромислового, так і промислового походження у відповідності з лімітами, затвердженими місцевими органами Мінприроди України, та сплачують платежі за забруднення водойм згідно з методикою Мінприроди України;

- підприємства, установи і організації при скиді своїх стоків у системи комунальної чи відомчої каналізації несуть відповідальність перед Водоканалами згідно з договорами та місцевими Правилами приймання стічних вод підприємств в систему комунальної (відомчої) каналізації міста** затвердженими місцевими органами державної влади.

____________

** Надалі - місцеві Правила.

При цьому вказані підприємства, установи і організації*** повинні повністю покрити всі витрати Водоканалу на транспортування і очищення стоків та відшкодувати збитки, заподіяні Водоканалу через порушення режиму скидання і допустимих концентрацій забруднюючих речовин в стічних водах підприємств.

____________

*** Надалі - підприємства.

1.6. Встановлено два види нормативів плати за забруднення навколишнього природного середовища:

- в межах встановлених лімітів викидів чи скидів і розміщення відходів;

- за понадлімітні викиди і скиди. Нормативом плати є розмір плати за одну тонну конкретної забруднюючої речовини або класу забруднюючих речовин.

1.7. Ліміти викидів або скидів забруднюючих речовин визначаються для кожного випуску стічних вод у водойми, або кожного об'єкту і доводяться до Водоканалу щорічно як гранично допустимі та тимчасово погоджені величини викидів або скидів (ГДВ і ГДС) забруднюючих речовин по кожному інгредієнту в тоннах на рік.

Ліміти розміщення відходів у навколишньому природному середовищі визначаються як фізичний обсяг відходів за класами їх токсичності згідно з дозволами на розміщення, що видаються в установленому порядку і доводяться в тоннах на рік.

1.8. За понадлімітні викиди та скиди і розміщення відходів Радами народних депутатів базового рівня встановляються коефіцієнти кратності плати в межах від 1 до 5.

У разі відсутності в Водоканалах затверджених у встановленому порядку лімітів та величин ГДВ і ГДС плата за всі викиди і скиди та розміщення відходів стягується як за понадлімітні.

1.9. Платежі за викиди та скиди і розміщення відходів у межах лімітів відносяться на витрати виробництва, а за понадлімітні провадяться за рахунок доходу, що залишається у розпорядженні Водоканалу.

Платежі за викиди і скиди забруднюючих речовин і розміщення відходів, які віднесено на витрати виробництва, стягуються з Водоканалів у 1992 і 1993 роках у розмірі, який не перевищує п'яти процентів загальної суми оподатковуваного доходу у звітному році.

Рада міністрів Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська місцеві державні адміністрації, враховуючи місцеві умови, можуть звільняти Водоканали від платежів за викиди і скиди забруднюючих речовин, що провадяться у межах гранично допустимих викидів та скидів.

За рішеннями Рад народних депутатів базового рівня збиткові та низькорентабельні Водоканали можуть повністю або частково звільнятися від плати за забруднення природного середовища.

1.10. Нормативи на скиди забруднень у комунальні та відомчі системи каналізації затверджують місцеві органи державної влади за поданням Водоканалів та погодженням з місцевими органами Міністерства охорони здоров'я та Мінприроди України.

1.11. Платежі підприємств за скиди наднормативних забруднень та понаднормативних об'ємів стічних вод до комунальної та відомчої каналізації залишається у фонді розвитку Водоканалу і використовуються на відновлення мереж і споруд каналізації, відшкодування платежів за забруднення водойм та збитків Водоканалу, пов'язаних з цими скидами.

1.12. Платежі за забруднення навколишнього природного середовища вносяться Водоканалами у вигляді авансових платежів рівними частинами від розрахункового річного розміру платежів щоквартально до 15 числа першого місяця наступного кварталу.

Остаточний розрахунок провадиться відповідно до фактичної кількості скинутих забруднень у 10-денний строк після подачі річного звіту з урахуванням індексу рівня інфляції.

1.13. За достовірність звітних даних несе відповідальність керівник Водоканалу. Контроль за достовірністю звітних даних здійснюють органи Мінприроди України та Міністерства статистики України.

При виявленні обсягів викидів, які перевищують звітні за них стягуються платежі відповідно до встановлених нормативів і штрафи у п'ятикратному розмірі цих платежів.

1.14. У разі несвоєчасного перерахування коштів за забруднення навколишнього природного середовища стягується пеня - в розмірі 0,1% від суми платежів за кожний прострочений дань, а після 10-денного строку після подачі річного звіту платежі знімаються в безакцептному порядку.

1.15. Згідно зі ст.46 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" ( 1264-12 ) платежі за забруднення навколишнього природного середовища Водоканали (крім Київського і Севастопольського) перераховують у таких розмірах:

70% - у позабюджетні фонди охорони навколишнього природного середовища Рад народних депутатів базового рівня на окремі рахунки;

20% - у позабюджетні фонди охорони навколишнього природного середовища Республіки Крим і обласних Рад народних депутатів на окремі рахунки;

10% - на рахунок республіканського позабюджетного фонду Мінприроди України.

Водоканали Києва і Севастополя перераховують кошти у таких розмірах:

90% - у позабюджетні фонди охорони навколишнього природного середовища міських Рад народних депутатів;

10% - на рахунок республіканського позабюджетного фонду Мінприроди України.

Розрахункові рахунки, на які належить перераховувати платежі за забруднення навколишнього природного середовища, визначають місцеві Ради народних депутатів.

1.16. Розрахунок платежів, що підлягають стягненню за забруднення навколишнього природного середовища, подається Водоканалами до державних управлінь охорони навколишнього природного середовища області чи міста республіканського підпорядкування.

2. Визначення величини платежів за викиди в атмосферу

2.1. Водоканали мають, як правило, в своєму господарстві котельні, автотранспортні засоби та будівельні механізми, а також газоподібні реагенти (аміак, хлор), які можуть забруднювати атмосферне повітря.

Деякі споруди (наприклад, метантенки) можуть бути джерелами постійних викидів в атмосферу метану.

Величина платежів за викиди в атмосферу стаціонарними та пересувними джерелами забруднення визначається за нормативно-методичними матеріалами Мінприроди України.

3. Визначенім величини платежів за скиди забруднюючих
речовин у водойми

3.1. У природні водойми з об'єктів Водоканалів забруднення може надходити:

- з випусків очисних споруд каналізації;

- з випусків промислової каналізації очисних споруд водопроводу;

- при аваріях колекторів та каналізаційної мережі міста;

- з аварійних випусків каналізаційних насосних станцій;

- з дощовими водами з території підприємства водопровідно-каналізаційного господарства.

3.2. За понадлімітні скиди забруднень у водойми при порушенні технологічного режиму очисних споруд комунальної чи відомчої каналізації, які виникли внаслідок порушення промисловим підприємством режиму скидання стоків чи допустимої концентрації забруднень у них, Водоканали сплачують платежі з доходу, що залишається в розпорядженні Водоканалу. Одночасно підприємство, з вини якого виникло порушення, повністю відшкодовує збитки Водоканалу, перераховуючи кошти згідно з рахунком Водоканалу на розрахунковий рахунок останнього відповідно до місцевих Правил.

3.3. При визначенні величини платежів за забруднення водойм очищеними стічними водами дані про масу забруднень, що скидаються у водойми, беруться зі статистичної звітності Водоканалів за формою 2-ТП "водгосп".

Маса забруднюючих речовин, яка приймається для розрахунку цих платежів, коригується згідно з масою речовин, які надходять у систему каналізації з водою міського чи технічного водопроводу.

3.4. При забрудненні водойм в разі аварій на колекторах та каналізаційній мережі міста чи з аварійних випусків каналізаційних насосних станцій платежі за забруднення водойм визначаються, за окремими нормативно-методичними матеріалами Мінприроди України.

В разі встановлення винуватця аварії (будівельна організація, що пошкодила колектор чи електромережу своїми механізмами; енергопостачальна організація, що раптово без попередження відключила електроенергію та таке інше) він повинен повністю відшкодувати всі збитки Водоканалу та за заподіяне забруднення водойми.

3.5. При розрахунках платежів за скиди забруднень з дощовими водами з території Водоканалів слід керуватися нормативно-методичними матеріалами Мінприроди України.

4. Визначення величини за розміщення відходів у
навколишньому природному середовищі

4.1. За розміщення осадів очисних споруд водопроводу та каналізації на спеціально обладнаних спорудах (мулові майданчики, мулові пруди, осадконакопичувачі), що знаходяться на балансі Водоканалів, плата не стягується.

4.2. При необхідності вивозу відходів з території очисних споруд водопроводу чи каналізації на звалища Водоканал повинен одержати дозвіл місцевих органів Мінприроди України згідно з затвердженими лімітами на розміщення відходів у навколишньому природному середовищі та сплатити до позабюджетних фондів охорони природи платежі, що розраховуються згідно з нормативно-методичними матеріалами Мінприроди України.

Додаток 2
до наказу Держитлокомунгоспу
України від 30.12.1992 N 80

"Погоджено"
Міністерством охорони навколишнього
природного середовища України
Лист від 09.12.1992 р.
N 5/1-4/5-468

Міністерством охорони
здоров'я України
Лист від 26.11.1992 р.
N 5-02-30/741

Міністерством фінансів
України
Лист від 09.12.1992 р.
N 10-455

Правила
приймання стічних вод підприємств у комунальні та
відомчі системи каналізації міст та селищ України

КДП-204-12 Укр.218-92

1. Загальні положення

1.1. Правила розроблено згідно з Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" ( 1264-12 ), прийнятого Верховною Радою України 25 червня 1991 року, постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 1992 року N 18 "Про затвердження порядку визначення плати і стягнення платежів за забруднення навколишнього природного середовища та Положення про республіканський позабюджетний фонд охорони навколишнього природного середовища", а також з основними положеннями та нормативами Будівельних норм і правил "Каналізація. Зовнішні мережі та споруди" (БНіП 2.04.03-85) та Санітарних правил і норм охорони поверхневих вод від забруднення (СанПіН N 4630-88).

1.2. Дотримання Правил забезпечує безаварійну роботу мереж та споруд каналізації, а також охорону від забруднення скидами шкідливих речовин навколишнього природного середовища, зокрема водойм і землі, на якій розміщені осади каналізаційних очисних споруд.

1.3. Правила поширюються на усі підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації* незалежно від форм власності й відомчої приналежності.

____________

* Надалі - Водоканали.

1.4. Стічні води підприємств, установ і організацій** можуть бути прийняті до каналізаційної мережі населеного пункту, якщо показники їх якості задовольняють вимоги місцевих Правил приймання стічних вод підприємств у систему комунальної (відомчої) каналізації міста (селища)*** та наявності договору на приймання стічних вод, укладеного з Водоканалом.

____________

** Надалі - підприємства.

*** Надалі - місцеві Правила приймання.

1.5. Місцеві Правила приймання затверджують місцеві органи державної влади за поданням Водоканалів та погодженням з місцевими органами Міністерства охорони здоров'я та Мінприроди України.

Місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх підприємств розташованих на території, яка знаходиться під юрисдикцією даного органу державної влади.

1.6. Водоканали включають усі платежі за забруднення водойм у межах лімітів на скид, встановлених органами Мінприроди України, в собівартість очистки стічних вод міста (селища) та до тарифу за відведення і очистку 1 кв. м стічних вод.

1.7. Водоканали у місцевих Правилах приймання встановлюють допустимі концентрації (ДК) по кожній забруднюючій речовині, що скидається підприємством у міську каналізацію на основі загального ліміту на скид даної речовини у водойму, затвердженого органами Мінприроди України, а також допустимої концентрації цієї речовини в каналізаційних мережах та спорудах біологічної очистки стічних вод.

За скид у водойми наднормативних забруднень "Водоканал" розраховується зі свого розрахункового рахунку, на який підприємства-порушники перераховують відшкодування збитку, нанесеного Водоканалу та водному об'єкту, згідно з рахунками Водоканалу.

1.8. Встановлення підприємствам режиму та нормативів скиду забруднюючих речовин у систему каналізації населеного пункту входить виключно до компетенції Водоканалу та провадиться ним у договорах з підприємствами згідно з місцевими Правилами приймання.

1.9. Водоканали здійснюють нагляд за технічним станом систем каналізації населеного пункту при надходженні стічних вод від підприємств та виконанням підприємствами місцевих Правил приймання.

1.10. Положення даних Правил повинні враховуватися при розробці проектів систем каналізації населених пунктів, промвузлів та окремих підприємств.

1.11. При вирішенні питань про відведення землі під будівництво підприємств та погодження проектів об'єктів промислового призначення, розрахованих на приєднання до мереж міської каналізації, необхідно мати згоду Водоканалу на приймання стічних вод об'єкту до міської каналізації.

2. Права і обов'язки водоканалів і підприємств, які
користуються послугами міської каналізації

2.1. При укладанні договорів з підприємствами на водопостачання та приймання стічних вод Водоканали повинні встановити кожному підприємству кількісні та якісні умови приймання стічних вод до міської каналізації, а також вимоги щодо додержання певного режиму скиду стічних вод з урахуванням виданих раніше технічних умов та сучасних вимог водокористування.

2.2. Водоканали несуть відповідальність, передбачену законодавством, за технічний стан систем каналізації, які знаходяться на їх балансі, а також за відповідність якості очищених стічних вод, що скидаються у водні об'єкти, лімітам скиду забруднень до цих об'єктів, погодженим органами Міністерства охорони здоров'я України та затвердженим органами Мінприроди України.

2.3. В разі відповідності якості і режиму скиду стічних вод підприємства умовам договору та місцевим Правилам приймання Водоканали зобов'язані забезпечити приймання, відведення і очистку стічних вод.

2.4. При невиконанні підприємствами обмежень чи заходів щодо нормалізації якості та режиму скиду стічних вод, а також при несвоєчасній оплаті ними послуг каналізації Водоканали мають право обмежити об'єм або заборонити скид стічних вод у міську каналізацію, а у випадку невиконання цієї заборони при загрозі виходу з ладу мереж та порушення технологічного режиму роботи очисних споруд - відключити підприємство від міської системи водопостачання і каналізації, інформувати про це місцеві органи державної влади, органи санітарного нагляду і охорони природи, а також розірвати договір.

2.5. Водоканали зобов'язані здійснювати контроль за якістю стічних вод, що скидають підприємства, в також за режимом і об'ємами скиду.

У випадку перевищення встановлених договором показників Водоканали зобов'язані пред'явити підприємствам до оплати рахунки за послуги каналізації, які розраховано за підвищеними тарифами.

2.6. Водоканали мають право:

- вимагати від підприємств встановлення на випусках стічних вод у контрольних колодязях (камерах) витратомірів, обмежувачів витрати, решіток, запірно-регулюючої арматури, аналізаторів якості стічних вод, автоматичних пробовідбірників та інших пристроїв;

- вимагати від підприємств обладнання роздільної мережі каналізації з випуском у міську каналізацію в промислових та господарсько-побутових стічних вод через окремі контрольні колодязі (у випадку утруднень з контролем якості промислових стічних вод у суміші з господарсько-побутовими стічними водами);

- на раптовий (в будь-яку годину доби), непогоджений з підприємством заздалегідь, відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються та застосування на підставі результатів контролю (при виявленні порушень договірних вимог) підвищених тарифів;

- пред'явити підприємствам у встановленому порядку рахунки з метою компенсації збитків, у т.ч. разових, що нанесені порушенням договірних вимог та місцевих Правил приймання;

- на компенсацію за рахунок підприємств-винуватців платежів, які були стягнуті з Водоканалів природоохоронними органами, а також відшкодування збитків, пов'язаних з неможливістю використання у сільському господарстві очищених стічних вод і осадів, забруднених важкими металами або іншими токсичними речовинами;

- погоджувати проектну документацію на локальні очисні споруди підприємств, провадити вибірковий контроль ефективності їх роботи та вимагати їх наладки або реконструкції для досягнення вимог місцевих Правил приймання;

- у випадку систематичних грубих порушень місцевих Правил, приймання оформляти в установленому порядку матеріали на порушників та передавати їх до відповідних державних органів для прийняття мір.

2.7. Службові особи Водоканалів за допущені порушення цих Правил, які спричинили забруднення природних водойм, несуть дисциплінарну відповідальність згідно з діючим законодавством.

2.8. Підприємства користуються послугами міської каналізації з приймання, відведення і очищення стічних вод після виконання ними технічних умов на підключення до міської каналізації у межах, обумовлених договором і місцевими Правилами приймання.

2.9. Підприємства зобов'язані суворо виконувати місцеві Правила приймання та договірні умови і нести за їх додержання відповідальність згідно з діючим законодавством.

2.10. Якщо стічні води підприємств не задовольняють вимогам місцевих Правил приймання, підприємство зобов'язано виконати їх попередню очистку на локальних очисних спорудах з обов'язковою утилізацією або вивозом утворених при цьому осадів, а у випадку скиду стічних вод з порушенням Правил приймання сплатити Водоканалу за послуги каналізації за підвищеними тарифами згідно з розділом 5 цих Правил.

2.11. При збільшенні об'ємів стічних вод на підприємстві або погіршенні якісного складу забруднювачів, підприємство зобов'язано звернутися до Водоканалу за одержанням нових технічних умов на прийом стічних вод підприємства до місцевої каналізації.

При роботі очисних споруд каналізації з гідравлічним перевантаженням або перевантаженням по забрудненням Водоканал має право відмовити у прийманні до каналізації додаткових об'ємів стічних вод або забруднень.

2.12. При приєднанні мереж господарсько-побутової та промислової каналізації підприємств до міської каналізації підприємства за вимогою Водоканалу зобов'язані влаштовувати самостійні випуски з контрольними колодязями, розташованими за межами підприємства, обладнувати їх пробовідбірниками, витратомірами, решітками, пломбованими запірно-регулюючими та іншими пристроями.

2.13. Об'єднання стічних вод від кількох підприємств (цехів) дозволяється тільки після контрольного колодязя кожного підприємства (цеху).

2.14. Підприємство, котре приймає до своїх мереж стічні води іншого підприємства, несе перед Водоканалом відповідальність за їх якість та додержання встановленого режиму скиду.

2.15. Усі підприємства зобов'язані:

- надавати працівникам Водоканалу всю необхідну інформацію щодо своєї системи каналізації та локальних очисних споруд, надавати допомогу при проведенні аналізу стічних вод підприємства, вивченні режиму їх скиду, обстеженні системи каналізації підприємства та локальних очисних споруд;

- вести і періодично обновлювати (не рідше одного разу на 3 роки) екологічні паспорти підприємства. За об'єктивність даних, які містяться в екологічному паспорті підприємства, керівники підприємств несуть персональну відповідальність;

- при порушенні місцевих Правил приймання негайно припинити скид стічних вод і вжити необхідних заходів для усунення порушень, а також інформувати про це диспетчера Водоканалу та органи охорони природи;

- економічно компенсувати збитки, заподіяні їх стічними водами системам міської каналізації та водному об'єкту. У випадку погіршення технічного стану та аварійних руйнувань системи міської каналізації з вини підприємства - взяти участь у ліквідації аварії і заміні аварійних мереж своїми силами та засобами, а також у відшкодуванні капітальних витрат на відновлення системи міської каналізації;

- здійснювати регулярний лабораторний контроль за якістю, режимом скиду стічних вод та систематично подавати Водоканалу звітні дані про об'єми, якісний склад стічних вод і режим їх скиду у систему каналізації населеного пункту.

2.16. Якщо внаслідок порушення підприємством місцевих Правил приймання заподіяні збитки іншим абонентам міської каналізації, тоді останні мають право вимагати від підприємства-порушника компенсацію цих збитків.

2. 17. Якщо невиконання підприємством місцевих Правил приймання (у т.ч. при вивозі стічних вод асенізаційним транспортом) спричинило порушення безпеки експлуатації місцевої каналізації, відповідальність за нещасні випадки з персоналом Волоканалу, вибухи, пожежі та руйнування мереж і споруд каналізації несе адміністрація підприємства-порушника згідно з діючим законодавством.

3. Загальні вимоги до скдаду та властивостей стічних вод,
які скидають у міську каналізацію

3.1. До системи каналізації населених пунктів можуть бути прийняті стічні води підприємств, які не порушують роботу каналізаційних мереж та споруд, забезпечують безпеку їх експлуатації та можуть бути знешкоджені разом з стічними водами населених пунктів до вимог і нормативів згідно а Правилами охорони поверхневих вод.

3.2. Стічні води, які підлягають прийманню, до міської каналізаційної мережі, не повинні:

- містити горючих домішок і розчинених газоподібних речовин, здатних утворювати вибухонебезпечні суміші;

- містити речовин, які здатні захаращувати труби, колодязі, решітки або відкладатися на їх поверхнях (сміття, грунт, абразивні порошки та інші грубодисперсні зависі, гіпс, вапно, пісок, металеву та пластмасову стружку, жири, смоли, мазут та інше);

- містити тільки неорганічних речовин або речовин, які не піддаються біологічному розкладу;

- містити речовини, для яких не встановлено ГДК для води водойм або токсичних речовин, що перешкоджають біологічній очисці стічних вод, а також речовин, для визначення яких не розроблено методи аналітичного контролю;

- містити небезпечних бактеріальних, вірусних, токсичних та радіоактивних забруднень;

- містити важкоруйнованих біологічно жорстких ПАР*;

- мати температуру вище 40 град.С і рН нижче 6,5 або вище 9,0;

- мати показник ХПК** вище БПК5*** більше ніж у 2,5 рази;

- мати БПК повне, яке не повинно перевищувати його рівня вказаного у проекті очисних споруд каналізації.

___________________

* ПАР - поверхнево-активні речовини.

** ХПК - хімічна потреба у кисні.

*** БПК5 - біологічна потреба у кисні за 5 діб.

3.3. Категорично забороняється скидати у міську каналізаційну мережу кислоти, розчинники, розчини, які містять або утворюють при змішуванні зі стічними водами сірководень, сірковуглець, оксид вуглецю, ціаністі сполуки, легколетючі вуглеводні та інші токсичні сполуки.

3.4. Забороняється скид у міську каналізацію концентрованих регенераційних, маточних та кубових розчинів, а також нормативно-чистих, дренажних, поливально-мийних та дощових вод (при повній роздільній системі каналізації).

3.5. Стічні води, в яких можуть міститися радіоактивні, токсичні речовини, солі важких металів і бактеріальні забруднення, у т.ч. стічні води інфекційних лікувальних закладів і відділень, перед випуском у каналізацію населеного пункту повинні бути знешкоджені та знезаражені на локальних очисних спорудах з обов'язковою утилізацією або похованням утворених осадів згідно з діючими нормативними документами.

3.6. В систему міської каналізації не дозволяється скид стічних вод підприємств, взаємодія яких може призвести до утворення емульсій, токсичних або вибухонебезпечних газів, а також великої кількості нерозчинних у воді речовин.

3.7. У випадку, коли кількість і склад стічних вод підприємства значно змінюються протягом доби, на підприємствах повинні встановлювати спеціальні ємкості-усереднювачі та пристрої, які забезпечують рівномірний протягом доби скид стічних вод.

3.8. Загальні вимоги до складу та властивостей стічних вод підприємств, які скидають до системи каналізації населеного пункту, наведено у табл. 1.

Таблиця 1

Загальні вимоги до складу та властивостей
стічних вод підприємств

     ------------------------------------------------------------------
| N | Показники якості стічних вод | Допустимі величини |
|п/п| | |
|---+-----------------------------------+------------------------|
| 1 | 2 | 3 |
|---+-----------------------------------+------------------------|
| 1.|ХПК > БПК5 |Не більше як у 2,5 рази |
|---+-----------------------------------+------------------------|
| 2.|ХПК > БКП повне |Не більше як у 1,5 рази|
|---+-----------------------------------+------------------------|
| 3.|БКП повне |Згідно з проектом |
| | |очисних споруд |
|---+-----------------------------------+------------------------|
| 4.|Температура |Не вище 40 град.С |
|---+-----------------------------------+------------------------|
| 5.|рН |6,5 -9,0 |
|---+-----------------------------------+------------------------|
| 6.|Завислі та спливаючі речовини |не більше 500 |
|---+-----------------------------------+------------------------|
| 7.|Нерозчинні масла, смоли, мазут |Не допускається |
|---+-----------------------------------+------------------------|
| 8.|Нафта, нафтопродукти, г/куб.м |Не більше 20 |
|---+-----------------------------------+------------------------|
| 9.|Жири рослинні та тваринні, г/куб.м |Не більше 100 |
|---+-----------------------------------+------------------------|
|10.|Хлориди, г/куб.м |Не більше 350* |
|---+-----------------------------------+------------------------|
|11.|Сульфати, г/куб.м |Не більше 400* |
|---+-----------------------------------+------------------------|
|12.|Сульфіди, г/куб.м |Не більше 1,5 |
|---+-----------------------------------+------------------------|
|13.|Аміак, солі амонія, г/куб.м |Не більше 25,0 |
|---+-----------------------------------+------------------------|
|14.|Кислоти, горючі суміші, токсичні та|Не допускається |
| |розчинені газоподібні речовини, | |
| |здатні утворювати в мережах та | |
| |спорудах токсичні гази | |
|---+-----------------------------------+------------------------|
|15.|Речовини для яких не встановлено |Не допускається |
| |ГДК для водойм | |
|---+-----------------------------------+------------------------|
|16.|Концентровані маточні та кубові |Не допускається |
| |розчини | |
|---+-----------------------------------+------------------------|
|17.|Будівельне, промислове, |Не допускається |
| |господарсько-побутове сміття, | |
| |грунт, абразивні речовини | |
|---+-----------------------------------+------------------------|
|18.|Радіоактивні речовини**, |Не допускається |
| |епідеміологічно небезпечні | |
| |бактеріальні та вірусні забруднення| |
------------------------------------------------------------------

________________________

* Ці нормативи зростають відповідно до вмісту них солей у воді місцевого водопроводу.

** До уваги беруться радіоактивні забруднення з активністю, що перевищує фон місцевого господарсько-побутового стоку.

4. Визначення допустимих концентрацій шкідливих речовин у
стічних водах підприємств

4.1. Допустимі концентрації (ДК) шкідливих речовин (забруднень) в стічних водах підприємств розраховують, виходячи з трьох умов:

- допустимої концентрації шкідливої речовини в каналізаційній мережі (на випуску підприємства);

- допустимої концентрації шкідливої речовини в спорудах біологічної очистки (на вході в ці споруди);

- величини тимчасово погодженого скиду (ТПС) чи гранично допустимого скиду (ГДС) даної речовини у водойму з випуску місцевих очисних споруд каналізації або загального ліміту на скид даної речовини у водойму.

З цих трьох величин найменша встановлюється як гранично допустима концентрація в стічних водах підприємства.

Розрахунок ДК шкідливих речовин в стічних водах підприємств проводять для кожної з очисних споруд каналізації, що є в населеному пункті, чи для кожного з колекторів, які відводять стічні води до цих очисних споруд.

4.2. У випадку визначення ДК шкідливої речовини у стічних водах підприємств за допустимою її концентрацією у каналізаційній мережі, ДК приймають безпосередньо за табл. 1.

4.3. При визначенні ДК шкідливої речовини в стічних водах за допустимою її концентрацією в спорудах біологічної очистки розрахунок виконується за формулою:

(Сі - Сігп) * Q
ДКі = ------------------------------------- + Сігп, г/куб.м
Е Qn

де Сі - допустима концентрація шкідливої речовини в аеротенку, г/куб.м (приймається за табл.2);

Q - середньодобова витрата стічних вод на вході на очисні споруди, куб.м/добу;

Е Qn - середньодобова витрата стічних вод підприємств, які можуть містити це забруднення, куб.м/добу;

Сігп - концентрація шкідливої речовини в господарсько-побутових стічних водах, г/куб.м. Приймається для азота амонійного - 20 г/куб.м; заліза загального - 2 г/куб.м; жирів - 30 г/куб.м;

СПАР - 5 г/куб.м; хлоридів - додатково 50 г/куб.м до вмісту в джерелі водопостачання; фосфатів - 10 г/куб.м; інших речовин, регламентованих ГОСТ "Вода питна" - за середньорічним вмістом у водопроводній воді.

4.4. У випадку наявності в міських стічних водах кількох шкідливих речовин 1 і 2 класів небезпеки, що нормуються за санітарно-токсикологічною ознакою, необхідно зменшити ДКі кожної з цих речовин у стільки разів, скільки таких речовин надходить з стічними водами.

4.5. ДК конкретного забруднення за величиною загального ліміту на його скид у водойму (Лзаг., т/рік) розраховують за формулою

(Лзаг - Лгп) * 10^6
ДКі = ------------------------------------- г/куб.м
365 * Е Qn

365 * Сгп * Qгп
де Лгп = --------------------------------------------------------- т/рік - доля ліміту, що припадає
10^6

на господарсько-побутовий стік населеного пункту;

365 - кількість днів у році;

Сгп - концентрація даного забруднення в господарсько-побутових стічних водах, г/куб.м (дивись п.1.3);

Qгп - середньодобова витрата господарсько-побутових стічних вод даного міста (селища), куб.м/добу;

Е Qn - дивись п. 4.З.

У випадку, коли дана речовина зазнає біологічного розкладу та є наукові дані про ступінь її видалення на очисних спорудах каналізації, тоді у формулу вводять коефіцієнт Кр.

Значення Кр наведено в табл. 2.

(Лзаг - Лгп) * 10^6
ДКі = ------------------------------------- г/куб.м
(1 - Кр) * 365 * Е Qn

Таблиця 2

Допустимі величини показників якості стічних вод і води водойм

-----------------------------------------------------------------------------
| N | Найменування | Місце обмеження |ГДК шкідливих речовин у воді |
|п/п | речовин | показника | водних об'єктів |
| | |-----------------+----------------------------------|
| | |споруди |ефектив-|госпо-|ліміту-|клас|рибо-|ліміту- |
| | |біологі-|ність |дарсь-|юча |не |гос- |юча |
| | |чної |видален.|копит.|ознака |без-|пода-|ознака |
| | |очистки |на спору|водо- |шкідли-|пеки|рськ.|шкідли- |
| | |стічних |дах біо-|пос- |вості | |приз-|вості |
| | |вод |очистки |тача | | |наче-| |
| | |(г/ |(в |ння | | |ння | |
| | |куб.м) |частках | | | |(г/ | |
| | | |одиниці)| | | |куб. | |
| | | | | | | |м) | |
|----+-----------------+--------+--------+------+-------+----+-----+--------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
|---------------------------------------------------------------------------|
|РЕЧОВИНИ, ЯКІ ЗАЗНАЮТЬ БІОЛОГІЧНОГО РОЗКЛАДУ АБО БІОСОРБЦІЇ |
|---------------------------------------------------------------------------|
| 1.|Акрилова кислота | - | 0,80 | 0,5 | с-т | - |0,0 | токс. |
| | | | | | | |025 | |
| 2.|Акрилонитрил | 150 | - | - | - | - | 0,01| токс. |
| 3.|Алкіларилсульф. | 20 | 0,80 | 0,5 | орг. | 3 | - | - |
| 4.|Алкілбензол- | 20 | 0,80 | 0,5 | орг. | 4 | - | - |
| |сульфонати | | | | | | | |
| 5.|Аміни С7 - С9 | 1 | - | 0,1 | орг. | 3 | - | - |
| 6.|Аміни С10 - С15 | 1 | - | 0,06 | орг. | 4 | - | - |
| 7.|Аміни С16 - С20 | 1 | - | 0,03 | орг. | 4 | - | - |
| 8.|Аміак (по азоту) | 30 | 0,80 | 2,0 | с-т | 3 | 0,05| токс. |
| 9.|Алюміній | 5 | 0,90 | 0,5 | с-т | 2 | 0,04| токс. |
| 10.|Ацетальдегід | 20 | 0,95 | 0,2 | орг. | 4 | 0,25| орг. |
| 11.|Ацетон | 40 | 0,95 | 2,2 | заг. | 3 | 0,05| токс. |
| 12.|Барій | 10 | 0,95 | 0,1 | с-т | 2 | 2,0 | орг. |
| 13.|Бензин | 100 | - | 0,1 | орг. | 3 | - | - |
| 14.|Бензойна кислота | 15 | 0,60 | 0,6 | заг. | 4 | - | - |
| 15.|Бензол | 100 | - | 0,5 | с-т | 2 | 0,5 | токс. |
| 16.|Еенз/а/пирен | 20 | 0,90 |0,00 | с-т | 1 | - |- |
| | | | |0005 |
| 17.|Бутилацетат | 1 | - | 0,1 | заг. | 1 | 0,3 | с-т |
| 18.|Бутилакрилат | - | 0,80 | 0,01 | орг. | 4 |0,0 | токс. |
| 19.|Бутиловий спирт | | | | | |005 | |
| |нормальний | 10 | 0,35 | 0,1 | с-т | 2 | 0,03| токс. |
| 20.|Вінілацетат | 100 | 0,20 | 0,2 | с-т | 2 | 0,01| токс. |
| 21.|Вирівнювавач А | 20 | 0,30 | 2,0 | орг. | 4 | - | - |
| 22.|Гідразингідрат | 0,1 | - | 0,01 | с-т | 2 |0,0 | токс. |
| | | | | | | |0025 | |
| 23.|Гідрохінон | 15 | 0,20 | 0,2 | орг. | 4 |0,001| токс. |
| 24.|Гліказин | 30 | 0,45 | - | - | - | 0,1 | сан. |
| 25.|Гліцерин | 90 | - | 0,5 | заг. | 4 | 1,0 | с-т |
| 26.|Дибутилфталат | 0,2 | - | 0,2 | заг. | 3 |0,001| токс. |
| 27.|Диметилфеніл- | 1 | 0,80 | 0,05 | с-т | 2 | - | - |
| |карбинол | | | | | | | |
| 28.|Дибутілацетамід | 15 | 0,98 | 2,0 | с-т | 3 | 1,2 | заг. |
| 29.|Диетаноламід | 100 | - | 1,0 | с-т | 2 | - | - |
| 30.|Диетаноламін | 1 | - | 0,8 | орг. | 4 | 0,01| токс. |
| 31.|Диетиламін | | | | | | | |
| |солянокислий | 10 | 0,40 | 0,25 | орг. | 4 | 0,01| токс. |
| 32.|Диетиленгліколь | - | - | 1,0 | с-т | 3 | 0,05| токс. |
| 33.|Залізо | | | | | | | |
| |(трьохвалентне) | 2,5 | 0,50 | 0,3 | орг. | 3 |0,005| токс. |
| 34.|Жири рослинні і | | | | | | | |
| |тваринні* | 50 | 0,70 |нормується по БПК | | |
| 35.|Закріплювач ДЦМ | 5 | 0,50 | - | - | - | 0,5 | орг. |
| 36.|Закріплювач ДЦУ | 5 | |нормується по БПК -| 0,5 | с-т |
| 37.|Закріплювач У-2 | 20 | 0,70 | - | - | - | - | - |
| 38.|Ізобутилов.спирт | 100 | 0,80 | 0,1 | с-т | 2 | 2,4 | токс. |
| 39.|Кадмій | 0,1 | 0,60 | 0,001| с-т | 2 |0,005| токс. |
| 40.|Капролактам | 25 | - | 1,0 | заг. | 4 | 0,01| токс. |
| 41.|Карбоксіметил- | по БПК | - | 5,0 | заг. | 3 |12,0 | токс. |
| |целюлоза | | | | | | | |
| 42.|Кобальт | 1 | 0,50 | 0,1 | с-т | 2 |0,005| токс. |
| 43.|Ксилол | 1 | - | 0,05 | орг. | 3 | 0,05| орг. |
| 44.|Барвники сернисті| 25 | - | 0,01 | орг. | 4 | | |
| 45.|Барвники синтет. | | | | | | | |
| |(кислотні) | 25 | - |0,02- | орг. | 4 | 0,25| с-т |
| | | | |0,2 | | | | |
| 46.|Крезоли | 100 | 0,40 | 0,004| с-т | 2 | - | - |
| 47.|Кротонов.альдегід| 6 | - | 0,30 | с-т | 3 | - | - |
| 48.|Латекс ЛМФ | 10 | - | 6,0 | орг. | 4 | 0,1 | орг. |
| 49.|Лудигол | 100 | 0,70 |нормується по БПК 4| | |
| 50.|Малеінова кислота| 60 | - | 1,0 | орг. | 4 | - | - |
| 51.|Марганець | 30 | - | 0,1 | орг. | 3 | 0,01| токс. |
| 52.|Масляна кислота | 500 | 0,100 | 0,7 | заг. | 4 | - | - |
| 53.|Мідь | 0,5 | 0,40 | 0,1 | орг. | 3 |0,005| токс. |
| 54.|Метазин | 10 | 0,40 | 0,3 | орг. | 3 | 1,0 | орг. |
| 55.|Метанол | 30 | 0,95 | 3,0 | с-т | 2 | 0,1 | с-т |
| 56.|Метилметакрилат | 500 | 0,80 | 0,01 | с-т | 2 | - | - |
| 57.|Метилстирол | 1 | - | 0,1 | орг. | 3 | - | - |
| 58.|Метилетилкетон | 50 | 0,80 | 1,0 | орг. | 3 | - | - |
| 59.|Моноетаноламін | 5 | 0,60 | 0,5 | с-т | 2 | 0,01| с-т |
| 60.|Сечовина | по БПК | - | 1 | заг. | 4 | 80,0| с-т |
| 61.|Миш'як | 0,1 | 0,50 | 0,05 | с-т | 2 | 0,05| токс. |
| 62.|Молібден | - | 0,40 | 0,26 | с-т | 2 | - | - |
| 63.|Нафта та | | | | | | | |
| |нафтопродукти** | 10 | 0,85 | 0,3 | орг. | 4 | 0,05| рибгосп|
| 64.|Нікель | 0,5 | 0,50 | 0,1 | с-т | 3 | 0,01| токс. |
| 65.|Олово | 10 | - | - | - | - | 1,25| токс. |
| 66.|Поліакріламід | 40 | 0,05 | 2,0 | с-т | 2 | 0,41| токс. |
| 67.|Полівінілов.спирт| 20 | - | 0,1 | орг. | 4 | - | - |
| 68.|Полівінілацетатна| | | | | | | |
| |емульсія | 10 | 0,23 | - | - | - | 0,3 | токс. |
| 69.|Пропіловий спирт | 12 | - | 0,25 | заг. | 4 | - | - |
| 70.|Резорцин | 12 | 0,95 | 0,1 | заг. | 4 |0,004| токс. |
| 71.|Ртуть | 0,005 | 0,60 |0,0005| с-т | 1 |0,0 | токс. |
| | | | | | | |001 | |
| 72.|Свинець | 0,1 | 0,50 | 0,03 | с-т | 2 | 0,1 | токс. |
| 73.|Селен | 10 | 0,03 | 0,01 | с-т | 2 |0,0 | токс. |
| 74.|Сірководень | 1 | - | 0 | заг. | 3 |016 | |
| 75.|Сірковуглець | 1 | - | 1,0 | орг. | 4 | 1,0 | токс. |
| 76.|Синтет.поверхне- | | | | | | | |
| |во-активні речов.| | | | | | | |
| |(СПАР), | 20 | 0,80 | 0,5 | орг. | 4 | | |
| |аніонні*** | | | | | | | |
| 77.|СПАР неіоно- | 25 | 0,80 | 0,1 | орг. | 4 | | |
| |генні*** | | | | | | | |
| 78.|Стирол | 10 | 0,60 | 0,1 | орг. | 3 | 0,1 | орг. |
| 79.|Стронцій | 26 | 0,14 | 7,0 | с-т | 2 | 10,0| токс. |
| 80.|Сульфіди | 1 | - | 0 | заг. | 3 | - | - |
| 81.|Тіосечовина | 10 | 0,50 | 0,03 | с-т | 2 | 1,0 | токс. |
| 82.|Титан | 0,1 | - | 0,1 | заг. | 3 | - | - |
| 83.|Толуол | 15 | 0,60 | 0,5 | орг. | 4 | 0,5 | орг. |
| 84.|Трилон Б | 20 | 0,40 | 0,5 | | 4 | 0,5 | с-т |
| 85.|Трикрезолфосфат | 40 | 0,40 | 0,005| с-т | 2 | - | - |
| 86.|Триетаноламін | 5 | 0,47 | 1,0 | орг. | 4 | 0,01| токс. |
| 87.|Оцтова кислота | 45 | 0,95 | 1,0 | заг. | 4 | 0,01| токс. |
| 88.|Оцтово-етил.ефір | 13 | - | 0,2 | орг. | 4 | 0,25| орг. |
| 89.|Фенол | 10 | 0,95 | 0,001| орг. | 4 |0,001| рибгосп|
| 90.|Формальдегід | 100 | 0,80 | 0,05 | с-т | 2 | 0,01| заг. |
| 91.|Фталева кислота | 0,5 | - | 0,5 | заг. | 3 | 3,0 | токс. |
| 92.|Хром (трьохва- | 2,5 | 0,50 | 0,5 | с-т | 3 | - | - |
| |лентний) | | | | | | | |
| 93.|Хром (шестива- | 0,1 | 0,50 | 0,05 | с-т | 3 |0,001| с-т |
| |лентний) | | | | | | | |
| 94.|Ціаниди | 1,5 | 0,70 | 0,1 | с-т | 2 | 0,05| токс. |
| 95.|Цинк | 1,0 | 0,30 | 1,0 | заг. | 3 | 0,01| токс. |
| 96.|Етанол | 14,0 | - | - | - | - | 0,01| токс. |
| 97.|Етиленгліколь | 1000 | 0,80 | 1,0 | с-т | 3 | 0,25| с-т |
| 98.|Етилхлоргідрин | 5 | - |0,0001| с-т | 1 | - | - |
|---------------------------------------------------------------------------|
| РЕЧОВИНИ, ЯКІ НЕ ПІДДАЮТЬСЯ БІОЛОГІЧНОМУ РОЗКЛАДУ |
|---------------------------------------------------------------------------|
| 99.|Анізол | - | - | 0,05 | с-т | 3 | | |
|100.|Адетофенон | - | - | 0,1 | с-т | 3 | | |
|101.|Гексахлорбензол | - | - | 0,05 | с-т | 3 | | |
|102.|Гексаген | - | - | 0,1 | с-т | 2 | | |
|103.|Гексахлоран | - | - | 0,02 | орг. | 4 | | |
|104.|Гексамети- | - | - | 1,01 | с-т | 2 | | |
| |лендіамін | | | | | | | |
|105.|2,3-діхлор-1,4- | | | | | | | |
| |нафтохінон | - | - | 0,1 | с-т | 3 | | |
|106.|Даетиленгліколь | - | - | 1,0 | с-т | 3 | | |
|107.|Диметилдіхлор- | | | | | | | |
| |вінілфосфат | - | - | 1,0 | орг. | 3 | | |
|108.|ДДТ (технічний) | - | - | 0,1 | с-т | 2 | | |
|109.|Диетиланілін | - | - | 0,15 | орг. | 3 | | |
|110.|Диетилртуть | - | - |0,0001| с-т | 1 | | |
|111.|Диетиловий ефір | | | | | | | |
| |малеінов.кислоти | - | - | 1,0 | с-т | 2 | | |
|112.|Дихлоранілін | - | - | 0,05 | орг. | 4 |0,001| токс. |
|113.|Дихлорбензол | - | - | 0,002| орг. | 3 |0,01 | токс. |
|114.|Дихлоргідрин | - | - | 1,0 | орг. | 4 | - | - |
|115.|Дихлоретан | - | - | 0,02 | с-т | 2 |0.1 | токс. |
|116.|Диетилдитіофо | | | | | | | |
| |сфорна кисл. | - | - | 0,5 | орг. | 3 | | |
|117.|Диетиловий ефір | - | - | 0,3 | орг. | 4 |0,000| с-т |
|118.|Ізопропіламін | - | - | 2,0 | с-т | 3 | - | - |
|119.|Ізопрен | - | - | 0,005| орг. | 4 |0,01 | с-т |
|120.|Карбофос | - | - | 0,05 | орг. | 4 | 0 | токс. |
|121.|р-меркапто- | - | - | 0,1 | орг. | 4 | | |
| |диетиламін | | | | | | | |
|122.|Метафос | - | - | 0,5 | орг. | 4 | 0 | токс. |
|123.|Метілнітрофос | - | - | 0,25 | орг. | 3 | 0 | токс. |
|124.|Нітробензол | - | - | 0,2 | с-т | 3 |0,01 | токс. |
|125.|Нітрохлорбензол | - | - | 0,05 | с-т | 3 | - | - |
|126.|Пентаеритрит | - | - | 0,1 | с-т | 3 | - | - |
|127.|Петролатум | - | - | 0,1 | с-т | 3 | - | - |
|128.|Пікринова кисл. | - | - | 0,5 | орг. | 3 |0,01 | токс. |
|129.|Пірогалол | - | - | 0,1 | орг. | 3 | - | - |
|130.|Поліхлорпінен | - | - | 0,12 | с-т | 2 | - | - |
|131.|Поліетиленнімін | - | - | 0,1 | с-т | 2 |0,001| токс. |
|132.|Пропілбензол | - | - | 0,2 | орг. | 3 | - | - |
|133.|Тетрахлорбензол | - | - | 0,01 | с-т | 2 | - | - |
|134.|Тетраетилсвинець | - | - | 0 | с-т | 1 | - | - |
|135.|Трифторхлорпроп. | - | - | 0,1 | с-т | 2 | - | - |
|136.|Триетиламін | - | - | 2,0 | с-т | 2 | - | - |
|137.|Тетрахлоргептан | - | - |0,0025| орг. | 4 | - | - |
|138.|Тетрахлорнонан | - | - | 0,003| орг. | 4 | - | - |
|139.|Тетрахлорпентан | - | - | 0,005| орг. | 4 | - | - |
|140.|Тетрахлорпропан | - | - | 0,01 | орг. | 4 | - | - |
|141.|Тетрахлорундекан | - | - | 0,007| орг. | 4 | - | - |
|142.|Тетрахлоретан | - | - | 0,2 | орг. | 4 | - | - |
|143.|Тіофен | - | - | 2,0 | орг. | 3 | - | - |
|144.|Тіофос | - | - | 0,003| орг. | 4 | - | - |
|145.|Трибутілфосфат | - | - | 0,01 | орг. | 4 | - | - |
|146.|Трихлорбензол | - | - | 0,03 | орг. | 3 |0,001| токс. |
|147.|Триетаноламін | - | - | 1,0 | орг. | 4 |0,01 | токс. |
|148.|Фенілендіамін(n) | - | - | 0,1 | с-т | 3 | - | - |
|149.|Фозалон | - | - | 0,001| орг. | 4 | 0 | токс. |
|150.|Фосамід | - | - | 0,03 | орг. | 4 | - | - |
|151.|Фурфурол | - | - | 1,0 | орг. | 4 | - | - |
|152.|Хлорбензол | - | - | 0,02 | с-т | 3 |0,001| токс. |
|153.|Хлоропрен | - | - | 0,01 | с-т | 2 | - | - |
|154.|Циклогексан | - | - | 0,1 | с-т | 2 |0,01 | токс. |
|155.|Циклогексанол | - | - | 0,5 | с-т | 2 |0,00 | токс. |
| | | | | | | |05 | |
|156.|Циклогексаноксин | - | - | 1,0 | с-т | 2 | - | - |
|157.|Циклогексен | - | - | 0,02 | с-т | 2 | - | - |
|158.|Чотирьоххлористий| | | | | | | |
| |вуглець | - | - | 0,005| с-т | 2 | - | - |
|159.|Етилбензол | - | - | 0,01 | орг. | 4 |0,001| токс. |
-----------------------------------------------------------------------------

Примітки:

1. Вміст жирів в стічних водах, які надходять на біофільтри, допускають не більше 10 г/куб.м.

2. Нафтопродукти - це малополярні та неполярні речовини, які розчиняються у гексані. Вміст нафти та нафтопродуктів в стічних водах, які надходять на біофільтри, допускають не більше 5 г/куб.м.

3. При наявності в стічних водах суміші аніонних та неіоногенних ПАР їх загальна концентрація на спорудах біологічної очистки не повинна перевищувати 20 г/куб.м.

4. Для речовин, які піддаються біологічному розкладу, гранична концентрація в стічних водах, що надходять до споруд біологічної очистки, не повинна перевищувати її ГДК у воді водного об'єкту, що використовується для господарсько-питного водопостачання, чи рибогосподарських потреб.

5. В табл.2 прийнято такі скорочення лімітуючих ознак шкідливості речовин:

токс. - токсикологічна;

с-т - санітарно-токсикологічна;

орг. - органолептична;

заг. - загально санітарна;

рибогосп. - рибогосподарська.

4.6. Якщо на яку-небудь речовину загальний ліміт (Лзаг) органами Мінприроди України ще не встановлено, тоді за ліміт приймають масу речовини, що скидається у водойму при її наявності у суміші стічних вод на рівні ГДКвод., встановленої для водойми відповідного призначення:

ГДКвод * Qзаг
Лзаг = --------------------------- т/рік,
10^6

де Qзаг - річна кількість стічних вод, куб.м/рік;

ГДКвод - ГДК забруднюючої речовини у водоймі господарсько-питного та культурно-побутового водокористування, г/куб.м (приймають по табл.1 СанПіНу N 4630-88) або ГДК (ОБРВ) шкідливих речовин рибогосподарських водойм, г/куб.м (приймають за Узагальненим переліком ГДК і ОБРВ шкідливих речовин для води рибогосподарських водойм), або за табл. 2 цих Правил.

5. Визначення величин платежів підприємств
за скид стічних вод у міську каналізацію

5.1. У випадку повної відповідності якості та режиму скиду стічних вод підприємств місцевим Правилам, приймання підприємства-абоненти міської каналізації сплачують послуги каналізації за основним тарифом до якого включені платежі за забруднення водойми у межах лімітів скиду забруднень, затверджених органами Мінприроди України.

Витрати стічних вод підприємств, котрі підлягають оплаті, встановлюють на основі діючих у населеному пункті Правил користування системами комунального водопостачання і водовідведення, затверджених місцевою державною адміністрацією.

5.2. У випадку перевищення договірних об'ємів скиду стічних вод підприємств до міської каналізації, за об'єм стічних вод, які перевищують вказані у договорі, підприємства сплачують платежі у п'ятикратному розмірі основного тарифу.

5.3. У випадку відсутності у абонента дозволу на скид стічних вод (чи закінченні строку його дії) або у випадку ухилення від укладання договору з Водоканалом на послуги каналізації Водоканал має право відключити підприємство від міської каналізації після письмового попередження керівника підприємства.

При неможливості здійснити цю санкцію увесь об'єм стоків, що скидаються, розглядають як такий, що перевищує договірний, і платежі за його скид стягуються у п'ятикратному розмірі основного тарифу.

5.4. В разі порушення місцевих Правил приймання в частині загальних вимог до складу та властивостей стічних вод підприємств, що скидаються у міську каналізацію, підприємства-порушники сплачують Водоканалу за послуги каналізації за підвищеним тарифом:

- за відхилення показника рН від встановлених меж на одну одиницю - у двохкратному розмірі основного тарифу;

ХПК
- за перевищення відношення --------- <= 1,5 кратність тарифу (Кт)
БПК

визначають БКПповн. за формулою

ХПК

Кт = ----------------------------- ;

1,5 * БПКповне

- за встановлений факт порушення інших загальних вимог (скид тільки мінеральних солей, перевищення температури стічних вод вище 40 град.С, скид речовин, заборонених до скиду у міську каналізацію та ін.) - у двохкратному розмірі основного тарифу.

5.5. У випадку стягнення з Водоканалу органами Мінприроди України штрафних санкцій за наднормативне забруднення водойми речовинами промислового походження Водоканал пред'являє регресний позов на усю суму збитків конкретним підприємствам-порушникам.

5.6. При виявленні Водоканалом у ході контролю якості стічних вод, що скидаються підприємством, перевищення фактичної концентрації одного виду забруднення (Сф) над встановленою місцевими Правилами приймання ДК оплата послуг каналізації здійснюється підприємством за підвищеним тарифом з коефіцієнтом кратності, що визначають за формулою

Сф

Кт = -------------------- .

ДК

Кратнісгь тарифу при перевищенні ДК однієї речовини не може перевищувати 5.

5.7. Якщо Водоканалом встановлений факт скиду підприємством токсичних або радіоактивних забруднень, приймання яких до каналізації не було обумовлено договором або місцевими Правилами приймання, тоді Кт дорівнює 5.

5.8. При встановленні факту одночасного скиду до міської каналізації кількох забруднень в концентраціях, що перевищують ДК, кратність перевищення тарифу Кт визначають за формулою

Сфі - ДКі
Кт = 1 + ---------------------------- ,
ДКі

Де Сфі - фактична концентрація в стічних водах, підприємства і-тої речовини;

ДКі - допустима концентрація, яку встановлено договором або місцевими Правилами приймання для даного підприємства.

Загальна кратність підвищеного тарифу з урахуванням наднормативного скиду кількох речовин та інших порушень не може бути більше 10.

5.9. Строк дії підвищеного тарифу за скид підприємством наднормативних забруднень, встановлений разовим аналізом, визначається з часу проведення Водоканалом попереднього аналізу стічних вод до моменту фіксації порушення, але не більше одного календарного місяця. Підвищений тариф стягується за весь об'єм стічних вод, скинутих підприємством за цей період.

У місцевих Правилах приймання повинні бути детальні вказівки щодо порядку стягнення цих платежів.

5.10. Кошти, одержані за рахунок застосування підвищених тарифів, залишаються у фонді розвитку Водоканалу і використовуються для розвитку водопровідно-каналізаційного господарства та покриття додаткових витрат на очистку стічних вод від наднормативних забруднень, на експлуатацію каналізаційних мереж населеного пункту та відшкодування платежів за забруднення водойм.

5.11. Плата за скид стічних вод понад основний тариф (підвищений тариф мінус основний) є платою за понадлімітне забруднення водойми та за нанесення збитків мережам і спорудам Водоканалу, тому в собівартість продукції, що випускається підприємством, вона не включається.

5.12. Для розрахунку за скид стічних вод за підвищеним тарифом можуть бути використані як дані лабораторії Водоканалу, так і результати відбіркового контролю, виконаного лабораторіями органів державного нагляду.

6. Порядок укладання договорів на скид стічних
вод у міську каналізацію

6.1. Заново побудовані або реконструйовані підприємства одержують у Водоканалі дозвіл на приєднання до мереж комунальної каналізації та скид стічних вод згідно з порядком, установленим місцевими Правилам користування комунальним водопроводом і каналізацією.

6.2. Підприємства, які мають вищезгаданий дозвіл, для укладання договору на приймання стічних вод до міської каналізації подають Водоканалу не менше, ніж за місяць до початку скиду стічних вод або закінчення терміну попереднього договору:

- екологічний паспорт підприємства з уточненими на договірний строк показниками водовідведення (Водоканал має право вимагати, замість екологічного паспорту зведення за формою, встановленою Водоканалом);

- генплан об'єкту у маштабі 1:500 з каналізаційними мережами та випусками до міської каналізації;

- лист-заявку на укладання договору з зазначенням пропонованих до прийому у каналізацію об'ємів стічних вод та характеристикою їх складу по кожному з випусків.

6.3. У випадку, якщо підприємство не може забезпечити виконання місцевих Правил приймання за деякими показниками, воно звертається до Водоканалу з обгрунтованим проханням про прийом таких стоків з доданням графіку заходів доведення якості та режиму скиду стічних вод до вимог місцевих Правил приймання.

Водоканал розглядає ці обгрунтування у 15-денний строк і може прийняти рішення про укладання договору, встановивши для цього підприємства підвищений основний тариф згідно з розділом 5 цих Правил.

При невиконанні підприємством погоджених з Водоканалом заходів нормалізації скиду стічних вод в установлені строки, Водоканал призначає з моменту закінчення строку виконання заходів додаткову надбавку до підвищеного тарифу у розмірі до 100%.

6.4. Договір на приймання стічних вод у комунальну каналізацію розробляє Водоканал у 30-денний строк з моменту подачі підприємством листа-заявки (дивись п.6.2) на основі місцевих Правил користування комунальним водопроводом і каналізацією. Правил приймання стічних вод підприємств у систему комунальної (відомчої) каналізації, поданих підприємством матеріалів, лімітів на відпуск води з місцевого водопроводу, встановлених підприємству місцевою державною адміністрацією, та лімітів скиду забруднень у водойму, встановлених Водоканалу органами Мінприроди України, та передає два примірники договору підприємству-абоненту.

Договір укладають на строк не більше трьох років.

6.5. У 20-денний строк абонент зобов'язаний оформити договір зі своєї сторони та повернути один примірник договору Водоканалу.

6.6. Договір набирає чинності з дня підписання його абонентом та визнається щороку продовженим, якщо за місяць до закінчення строку договору не надійде заява однієї зі сторін про його анулювання або перегляд.

6.7. Всі майнові суперечки стосовно договору розв'язуються у відповідних судових та арбітражних органах.

7. Порядок контролю за скидом стічних вод у
міську каналізацію

7.1. Підприємства зобов'язані здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до системи міської каналізації. При наявності локальних очисних споруд підприємства повинні здійснювати кількісний та якісний контроль стічних вод, що надходять, очищених стічних вод та враховувати об'єми видалених із стічних вод осадів. На вивіз та утилізацію осадів повинні бути оформлені відповідні документи, які зберігаються на підприємстві у особи, відповідальної за водовідведення, не менше трьох років.

Місця та періодичність відбору проб мають бути погоджені з Водоканалом, а методики проведення аналізів - з органами державного нагляду (органами Міністерства охорони здоров'я та Мінприроди України).

Результати аналізів стічних вод і замірів їх витрат повинні фіксуватися у робочих журналах, які зберігають на підприємстві не менше трьох років.

7.2. Підприємства зобов'язані щоквартально (при погіршенні якості стічних вод - негайно) подавати до Водоканалу інформацію про об'єми та якісний склад стічних вод, які вони скидають до міської каналізації. Інформацію підписують керівник підприємства та особа, відповідальна за водовідведення. Керівник підприємства несе відповідальність за достовірність інформації.

Кількість стічних вод, що скидають підприємства до системи міської каналізації, визначають згідно з місцевими Правилами користування комунальним водопроводом і каналізацією.

7.З. Про всі випадки погіршення якості стічних вод, аварійних та залпових скидів шкідливих речовин, проведення аварійно-відновлювальних робіт підприємства повинні негайно інформувати Водоканал та місцеві природоохоронні органи.

7.4. Підприємства, які скидають стічні води до міської каналізації, повинні забезпечити можливість проведення Водоканалом у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод, включаючи надання необхідних документів та експлуатаційного персоналу.

7.5. Водоканал здійснює контроль за витратою стічних вод, що скидають підприємства. Цю роботу організовує адміністрація Водоканалу, яка розробляє інструктивні матеріали по контролю за стічними водами підприємств. Інструкція затверджується керівником Водоканалу. В Інструкції передбачають виділення відповідних трудових та матеріальних ресурсів, обладнання, транспортних засобів, виходячи з потреби контролю витрати та якості стічних вод кожного підприємства не менше одного разу на три місяці.

Результати аналізів заносять у спеціальну картотеку, журнал або довгочасну пам'ять ЕВМ та зберігають не менше трьох років.

Методики проведення аналізів погоджуються з місцевими органами державного санітарного нагляду та Мінприроди України.

7.6. Посадовим особам Водоканалу, які відповідають за приймання стічних вод до міської каналізації, органи Мінприроди України надають права позаштатних або громадських інспекторів Мінприроди України і видають їм посвідчення.

7.7. Чисельність персоналу Водоканалу, якій займається контролем за скидом стічних вод підприємств до міської каналізації, слід планувати із розрахунку виконання одним хіміком (ст. лаборантом) 50-60 хімічних аналізів на місяць (за винятком визначення рН та інших показників, які визначають експрес-методами).

7.8. Дозволяється виконувати контрольні хімічні аналізи стічних вод у лабораторіях підприємств, а також лабораторіях сторонніх організацій. У цьому випадку присутність представників Водоканалу при відборі проб і проведенні аналізу обов'язкова. Відповідальність за достовірність результатів аналізу несе лабораторія, яка проводила аналіз.

7.9. При вимірах виграти на випусках стічних вод підприємств засоби виміру рівня та витрати води повинні бути зареєстровані у відповідному відділі Водоканалу.

7.10. Відбір проб стічних вод підприємств виконує представник Водоканалу, що фіксує у спеціальному журналі або акті, котрий підписують як представник Водоканалу, так і представник підприємства-абонента.

При відмові абонента підписати акт, останній підписує представник Водоканалу з зазначенням прізвища представника абонента, який відмовився підписати акт. В цьому разі акт про відбір проби діє в однобічного порядку.

7.11. При відмові підприємства виділити відповідальну особу для відбору проб, зволіканні з допуском представника Водоканалу на територію підприємства (більш ніж 30 хвилин після його прибуття) або перешкодах у відборі проб з боку представників підприємства, представник Водоканалу разом з компетентним представником незалежної організації складає акт, який є підставою для розрахунків за скид стічних вод за підвищеним тарифом з Кт до 5.

7.12. При виявленні перевищення ДК забруднень, встановлених договором або місцевими Правилами приймання, Водоканал негайно повідомляє про це абонента і пред'являє йому до сплати рахунок з урахуванням підвищеного тарифу, розрахованого відповідно до положень розділу 5 даних Правил.

7.13. В місцевих Правилах приймання порядок відбору проб стічних вод на хімічний аналіз та їх оформлення, а також порядок проведення арбітражного відбору проб та їх хімічного аналізу може бути більш конкретизовано.

8. Відповідальність і заходи впливу за порушення правил

8.1. Підприємства, які користуються послугами міської каналізації, несуть відповідальність за порушення встановлених Правил приймання, наслідком яких став понаднормативний скид об'ємів стічних вод і забруднень у водні об'єкти, аварії та нещасні випадки, що виникли у зв'язку з цими порушеннями у системі комунальної каналізації, а також за наслідки вказаних порушень та заподіяний збиток Водоканалу і водному об'єкту. Відповідальність підприємства за додержання місцевих Правил приймання визначають згідно з діючим законодавством.

8.2. Водоканали зобов'язані пред'являти підприємствам претензії та позиви (в установленому порядку) щодо відшкодування збитків, заподіяних системам комунальної каналізації, а також застосовувати підвищені тарифи за водовідведення у тих випадках, які обумовлено у розділі 5 цих Правил.

8.3. При грубих порушеннях Правил приймання та повторенні таких випадків матеріали на підприємство-порушник Водоканал передає до відповідних державних органів для вжиття заходів.

8.4. У випадку систематичного порушення Правил приймання та невиконання підприємствами природоохоронних заходів Водоканал має право, письмово попередивши абонента, обмежити йому відпуск води і скид у каналізацію або відключити його від місцевих мереж водопроводу та каналізації і розірвати договір.

У тих випадках, коли наслідком порушення Правил приймання може стати вихід із ладу системи міської каналізації або порушення технологічного режиму роботи очисних споруд каналізації, Водоканал має право після усного попередження негайно відключити підприємство від мереж водопроводу та каналізації.

8.5. При необхідності перекладки аварійних або заміни зруйнованих мереж і споруд каналізації внаслідок агресивного впливу стічних вод підприємств кошторисна вартість цих робіт (загальні капітальні вкладення) Кзаг. розподіляють між підприємствами, які скидають води з агресивними (абразивними) властивостями, згідно з формулою

Qi * Ші
Кі = ------------------------ Кзаг,
n
Е Qi * Ші
і=1

де Кі - відшкодування заподіяних збитків і-м підприємством на відновлення зруйнованих мереж і споруд, тис.крб.

Qi - середньодобова витрата стічних вод, які скидає і-те підприємство, куб.м/добу;

Ші - сума штрафних, санкцій та додаткових платежів понад основний тариф, стягнута Водоканалом за останні три роки з і-го підприємства, за скид стічних вод з агресивними властивостями, тис.крб.

8.6. Розрахунок участі підприємств у відновленні зруйнованих мереж і споруд каналізації виконує Водоканал та подає на затвердження місцевим органам державної влади, які за поданням Водоканалу приймають рішення про першочергові відновлювальні роботи. Якщо підприємство відмовляється від участі в цих роботах, Водоканал застосовує до нього заходи впливу, які вказано в п.8.4 цих Правил.

8.7. При засміченні каналізаційних мереж забрудненнями підприємств (жирами, осадами, грубодисперсними завісями), які призводять до обмеження пропускної спроможності міської каналізаційної мережі, підприємства зобов'язані брати участь у відновленні пропускної спроможності трубопроводів та колекторів з притягненням їх сил та засобів.