КОНСУЛЬТУЄ ДПА УКРАЇНИ

Відповідальність за дотримання термінів
сплати ресурсних і рентних платежів

Законом України від 21.12.2000 N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами" (далі - Закон N2181), більшість статей якого набрала чинності з 1 квітня 2001 року, внесено корективи в терміни звітності та сплати ресурсних і рентних платежів, які важливо розглянути під кутом відповідальності платників за дотримання цих термінів.

Настання відповідальності за порушення граничних термінів сплати ресурсних і рентних платежів синхронізується з базовими податковими (звітними) періодами, встановленими для конкретного платежу. До приведення законодавства у відповідність із Законом N2181 з метою з'ясування базового податкового (звітного) періоду для ресурсних і рентних платежів необхідно звернутися до чинних нормативно-правових актів.

Плата за землю і фіксований
сільськогосподарський податок

Пунктом 1.5 статті 1 Закону України "Про податок на додану вартість" визначено, що звітний (податковий) період - це той період, за який платник податку зобов'язаний проводити розрахунки податку і сплачувати його до бюджету. Важливим у цьому визначенні є те, що платник сплачує до бюджету попередньо розраховану суму податкового зобов'язання за період, що минув. іншими словами, належна до сплати сума визначається виходячи з об'єкта оподаткування, що фактично існував у минулому звітному періоді.

Платники плати за землю і фіксованого сільськогосподарського податку визначають суму податкового зобов'язання і декларують її у відповідному розрахунку з плати за землю чи фіксованого сільськогосподарського податку на поточний рік, який подається до органів державної податкової служби до 1 лютого поточного РОКУ (стаття 14 Закону України "Про плату за землю" і стаття 5 Закону України "Про фіксований сільськогосподарський податок"). Відповідно до статті 54 Закону України "Про Державний бюджет України на 2001 рік", плата за землю сплачується щомісяця до 15-го числа місяця, що настає за звітним. Згідно зі статтею 5 Закону України "Про фіксований сільськогосподарський податок", цей податок сплачується щомісяця до 20-го числа наступного місяця. Отже, платниками сплачується попередньо розрахована сума, обчислена виходячи з об'єкта оподаткування, який фактично існував протягом минулого звітного місяця. Тому сплачуване платником податкове зобов'язання з податку, яке ним же визначено, є відповідно до пункту 5.1 статті 5 Закону N 2181 узгодженим.

З огляду на зазначене базовий податковий (звітний) період для платників плати за землю і фіксованого сільськогосподарського податку дорівнює календарному місяцю. Такий висновок випливає не тільки з наведеної аргументації, але й з листів Комітету Верховної Ради України з питань фінансів та банківської діяльності від 02.04.01 N 06-10/187 і ДПА України від 29.03.01 N 4143/7/18-2017 і від 06.06.01 N 7497/7/ 18- 2017. Винятком із цього правила є хіба що власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) і землекористувачі - виробники товарної сільськогосподарської і рибної продукції та громадяни, які сплачують земельний податок не щомісяця, а рівними частинами до 15 серпня і 15 листопада.

Відповідно до пункту 1.2 статті 1 Закону N 2181, податкове зобов'язання повинно бути сплачене платником податків у терміни, визначені цим Законом або іншими законами України. Якщо ж терміни сплати плати за землю і фіксованого сільськогосподарського податку визначені як Законами України "Про плату за землю" і "Про фіксований сільськогосподарський податок", так і Законом N 2181, то відповідальність за порушення цих термінів установлена виключно останнім.

Так, відповідно до підпункту 16.1.1 статті 16 Закону N 2181, після закінчення встановлених термінів погашення узгодженого податкового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня. При самостійному нарахуванні суми податкового зобов'язання платником податків нарахування пені розпочинається з першого робочого дня, що настає за останнім днем граничного терміну податкового зобов'язання, визначеного Законом N 2181 (підпункт "а" підпункту 16.1.2 статті 16), і закінчується у день прийняття банком.який обслуговує платника податків, платіжного доручення на сплату суми податкового боргу (підпункт 16.3.1 статті 16), Сама пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120% річних облікової ставки Національного банку України, яка діяла на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті (підпункт 16.4.1 статті 16).

Ключовим моментом у наведеній фразі є те, що пеня нараховується на СУМУ податкового боргу (а не податкового зобов'язання) після закінчення термінів сплати, встановлених Законом N 2181 (а не законами про плату за землю і фіксований сільськогосподарський податок). У зв'язку із цим важливо зазначити, що відповідно до підпункту 5.4.1 статті 5 Закону N 2181 податковим боргом платника податків визнається узгоджена сума податкового зобов'язання, не сплачена платником у терміни, визначені цією статтею. Зокрема, нею встановлено, що платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом десяти календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного терміну, передбаченого підпунктом 4.1.4 етапі 4 цього Закону для подання податкової декларації (підпункт 5.3.1).

Нарешті, підпунктом "а" пункту 4 статті 4 Закону N 2181 цей термін визначений для базового податкового (звітного) періоду тривалістю 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

У підсумку плата за землю і фіксований сільськогосподарський податок повинні бути сплачені протягом ЗО (20 + 10 днів) календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. При цьому варто -пам'ятати, що пунктом 3.2 Інструкції про порядок нарахування та погашення пені, затвердженої наказом ДПА України від 01.03.01 N 77 і зареєстрованої в Мін'юсті України 16 березня 2001 року за N 240/5431, перенесено термін сплати податкового зобов'язання, якщо він збігається з вихідним (святковим) днем, на перший робочий день після вихідного (святкового) дня.

Порушувати встановлені Законом N 2181 граничні терміни сплати податкового зобов'язання недоцільно ще й з тієї причини, що в такому разі відповідно до підпункту 17.1.7 Закону платник зобов'язаний сплатити один із таких штрафів:

- у розмірі 10 відсотків несплаченої суми - при затримці сплати до ЗО календарних днів;

- у розмірі 20 відсотків несплаченої суми - при затримці сплати від 31 до 90 календарних днів;

- у розмірі 50 відсотків несплаченої суми - при затримці сплати, що перевищує 90 календарних днів.

Крім цього, у разі несплати у встановлені терміни штрафу на його суму, як і на суму податкового боргу, нараховуватиметься пеня у наведеному вище порядку.

Стосовно відповідальності платників за своєчасне подання розрахунків з плати за землю і фіксованого сільськогосподарського податку слід зазначити наступне. Цього року платники цих податків, виконуючи вимоги Законів України "Про плату за землю" і "Про фіксований сільськогосподарський податок", уже подали розрахунки із цих податків до податкових органів до 1 лютого 2001 року, в яких задекларували річну суму податкового зобов'язання з її помісячною розбивкою. У зв'язку із цим вони не повинні подавати в поточному році місячні розрахунки у разі незмінності річної суми податкового зобов'язання. Разом з тим платники зобов'язані подати уточнені розрахунки у разі зміни об'єкта оподаткування (за нововідведеними земельними ділянками, зміною площ у зв'язку з набуттям права землеволодіння або землекористування тощо). Для подання таких уточнених розрахунків підпунктом "а" підпункту 4.1.4 етапі 4 Закону N 2181 платнику надано 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного місяця, в якому відбулася зміна об'єкта оподаткування, у той час як закони про плату за землю і фіксований сільськогосподарський податок зобов'язують платника здійснити уточнення сум податкових платежів і подати уточнені розрахунки протягом місяця з дня виникнення змін.

Тому для одночасного виконання вимог Закону N 2181 і законів про плату за землю і фіксований сільськогосподарський податок платнику необхідно подати уточнений розрахунок у місячний термін з дня виникнення зміни об'єкта оподаткування, але не пізніше 20-го числа місяця, що настає за місяцем, в якому відбулася така зміна.

Ресурсні платежі

У межах цієї публікації під ресурсними платежами ми розумітимемо плату за користування надрами для видобування корисних копалин, збір за спеціальне використання водних ресурсів і збір за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту, збір за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду, збір за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, збір за забруднення навколишнього природного середовища. Всі перераховані вище ресурсні платежі сплачуються щокварталу, розрахунки за ними подаються до податкових органів також щокварталу, тому базовий податковий (звітний) період для ресурсних платежів дорівнює календарному кварталу, що так само підтверджується названими листами Комітету Верховної Ради України з питань фінансів та банківської діяльності від 02.04.01 N 06-10/187 і ДПА Українивід 29.03.01 N 4143/7/18-2017 і від 06.06.01 N7497/7/18-2017.

Виходячи з цього, розрахунки плати за користування надрами для видобування корисних копалин, збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту, збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду, збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, збору за забруднення навколишнього природного середовища відповідно до підпункту "б" підпункту 4.1.4 етапі 4 Закону N 2181 подаються платниками до податкових органів щокварталу протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу. За неподання розрахунків ресурсних платежів у зазначені терміни платник відповідно до підпункту 17.1.1 Закону N 2181 сплачує штраф у розмірі 170грн.

Сплачуються ці ресурсні платежі відповідно до підпункту 5.3.1 статті 5 і підпункту "б" підпункту 4.1.4 статті 4 Закону N 2181 щокварталу протягом 50 календарних днів (40 +10 днів), що настають за останнім календарним днем звітного кварталу.

Нагадаємо, що граничний термін подання розрахунку і сплати, у разі якщо він припадає на вихідний (святковий день), переноситься на перший робочий день, що настає за цим вихідним (святковим) днем.

Як і в попередніх випадках, у разі порушення зазначених граничних термінів сплати ресурсних платежів на суми податкового боргу нараховується пеня, починаючи з робочого дня, що настає за зазначеними граничними термінами, у розмірі, встановленому підпунктом 16.4.1 етапі 16 Закону N 2181, і платник податків зобов'язаний сплатити штраф у розмірі, визначеному підпунктом 17.1.7 етапі 17 Закону N 2181.

Збір за використання радіочастотного ресурсу

Збір за використання радіочастотного ресурсу України сплачується відповідно до статті 25 Закону України "Про радіочастотний ресурс України" до 15-го числа кожного поточного місяця, тобто останній день сплати збору за поточний місяць - 14-е число цього місяця. Цей день переноситься у разі, якщо він припадає на вихідний (святковий) день.

Подання до податкових органів декларацій і розрахунків зі збору за використання радіочастотного ресурсу України чинним законодавством не передбачено, тому механізм нарахування пені відповідно до статті 16 і накладання штрафів відповідно до підпункту 17.1.7 етапі 17 Закону N 2181 до цього збору на сьогодні не застосовуються. Однак нагадаємо, що Законом України "Про радіочастотний ресурс України" (стаття 26) і постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.01 N 112 "Про порядок надання ліцензій на використання радіочастотного ресурсу України" (пункт 13 Порядку) встановлена інша відповідальність за порушення термінів сплати збору, а саме: у разі несплати щомісячного збору протягом шести місяців відповідна ліцензія на використання радіочастотного ресурсу України, а також дозволи на використання відповідних радіоелектронних засобів і радіовипромінюваль-них пристроїв анулюються без компенсації збитків користувачу із стягненням суми заборгованості у судовому порядку. Крім цього, відповідно до пункту 12 зазначеного Порядку, у разі подання органами державної податкової служби відомостей про неповне чи несвоєчасне внесення збору за використання радіочастотного ресурсу України Держкомзв'язку видає відповідне розпорядження про усунення порушень, невиконання якого у місячний термін призводить до анулювання відповідної ліцензії.

Юрій Лапшин,
заступник начальника Головного управління
місцевих, ресурсних, рентних
і неподаткових платежів ДПА України

"Баланс - Малий Бізнес" N 7 (7), жовтень 2001 г.
Підписний індекс 23123